Thursday, October 21, 2010

JIWA DAPAT DIKAWAL DENGAN MENDEKAT DIRI DENGAN ALLAH....

NEGARA


'Saya lari sebab tertekan'


ROZALIYA membaca kisah mengenai dirinya di akhbar Kosmo! di Kemaman semalam.


KEMAMAN – Bakal pengantin yang ditemui semula selepas hilang pada 13 Oktober lalu, Rozaliya Mat Lazim mendakwa beliau melarikan diri ke Kuala Lumpur kerana tertekan dengan sikap tunangnya, Mohd. Helmi Mohd. Noor, yang tidak mengendahkannya.
Menurut beliau, pada pertemuan terakhirnya dengan Mohd. Helmi, 24, pada 13 Oktober lalu, dia dan tunangnya itu bertengkar di dalam kereta ketika dalam perjalanan ke Kuantan untuk membeli barang keperluan perkahwinan.
Cerita Rozaliya, 20, punca mereka bergaduh adalah kerana mereka tidak dapat memutuskan siapa yang harus membeli barangan keperluan perkahwinan.
“Tiba di Kuantan, dia tinggalkan saya bersendirian di sebuah kedai dan kemudian saya mengeluarkan wang daripada mesin ATM sebuah bank berjumlah RM1,300 untuk membeli barang kahwin.
“Tiba-tiba ada dua lelaki mengekori saya dan sebab takut, saya terus hantar SMS (khidmat pesanan ringkas) kepada Helmi meminta bantuan,” cerita Rozaliya ketika ditemui di rumahnya di Bandar Ceneh Baru di sini semalam.
Rozaliya mendakwa, walaupun dia menghantar SMS, Helmi langsung tidak mengambil berat tentang keselamatannya.
Beberapa minit kemudian, dakwa Rozaliya, dua lelaki yang mengekorinya telah merampas wang yang baru dikeluarkannya itu sebelum dia sempat memasukkannya ke dalam beg.



NEGARA


Bakal doktor mati di Bandung


INANI yang ditemui mati di rumah sewanya
di Bandung, Indonesia semalam.


JAKARTA - Seorang pelajar perubatan dari Malaysia ditemui meninggal dunia di rumahnya di Bandung pagi semalam.
Inani Zalikha Zainal Abidin, 23, ditemui di atas lantai dalam keadaan tidak bernyawa oleh rakan serumahnya pada pukul 5 pagi.
Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia (MSD) Indonesia, Datuk Dr. Junaidy Abu Bakar berkata, Inani merupakan pelajar tahun empat Universitas Padjadjaran (Unpad) Bandung atas tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan sedang menjalani latihan amali di sebuah hospital di Bandung.
"Sehingga kini, belum dapat ditentukan sebab-sebab kematian pelajar itu," kata beliau.
Menurut beliau, keluarga Inani yang tinggal di Bukit Antarabangsa, Hulu Klang, Selangor telah dimaklumkan mengenai kejadian mengejut itu. Jenazah Inani akan dibawa balik ke Malaysia untuk dikebumikan.






NEGARA


Bakar rumah guru kerana cemburu


MOHD. NOR (kiri) menunjukkan sampul surat berisi kelongsong peluru dan sisa tayar yang dibakar di rumah seorang guru tuisyen di Mentakab pada sidang akhbar di Temerloh semalam.


TEMERLOH - Akibat cemburu terhadap seorang guru tuisyen, seorang remaja lelaki berusia 19 tahun sanggup melakukan ugutan bunuh dengan menghantar kelongsong peluru dan cuba membakar kediaman guru itu di Mentakab dekat sini dalam kejadian Isnin lalu.
Menurut Ketua Polis Daerah Temerloh, Asisten Komisioner Mohd. Nor Mansor, rumah yang menjadi pusat tuisyen itu adalah lokasi di mana teman wanitanya yang berusia 17 belajar dengan guru berkenaan yang juga berusia 19 tahun.
"Ketika kejadian kira-kira pukul 3.45 pagi itu, suspek dipercayai membakar tayar kereta yang dibawanya sehingga menyebabkan berlaku kebakaran kecil di bahagian tangga dan merosakkan suis elektrik utama rumah tersebut.
"Guru itu kemudian menghubungi bomba dan selepas kebakaran berjaya dipadamkan, dia nampak tulisan Cina yang ditulis pada kertas A4 yang diletakkan pada cermin keretanya.
"Tulisan yang diterjemahkan dalam bahasa Melayu bermaksud: "Saya harap kamu masih hidup dan bernasib baik dapat jumpa keluarga kamu" dan satu lagi tulisan Cina yang ditulis melintang bermaksud 'mati'," katanya kepada pemberita di sini semalam




No comments:

Post a Comment