Thursday, October 21, 2010

YANG PENTING HUKUM ALLAH...KALAU ADA HUKUM HARAM DAN DILARANG....MAKA JELASLAH HARAM...KITA TIDA BOLEH MENGHALALKAN CARA....BESOK DI AKHIRAT JAWAB...MUNGKIN BOLEH BERTAUBAT....BAGAIMANA ORANG YANG TELAH KITA ROSAKAN MINDANYA....PI MENGAJI AGAMA...JANGAN ASYIK CARI DUIT JE...

Wartawan Geleng Kepala Tonton "2 Alam"
PETALING JAYA: Penerbit filem 2 Alam, Datuk Dr. Che Rozmey Che Din yang tidak mahu mengadakan tayangan media filem itu kerana bimbang dikritik tentunya kecewa apabila wakil media berjaya menonton filem tersebut sewaktu tayangan perdana sempena Festival Filem Malaysia ke 23 (FFM23) di e@Curve, Damansara, di sini malam Rabu lalu.
Ramai wartawan yang terkejut menonton filem itu selepas menggambarkan angan-angan Dr. Rozmey sebelum ini yang menjangkakan filem berkenaan akan mendapat kutipan pecah panggung dengan kutipan RM40 juta apabila ia ditayangkan serentak di 83 buah pawagam pada 18 November ini.
Pihak media yang menyaksikan filem itu sekadar ingin tahu kenapa selama ini Dr. Rozmey mengelak untuk mengadakan pro-tonton seperti yang dilakukan kebayakan penerbit filem?
Adakah kerana beliau mempunyai strategi tertentu ataupun benarkan filem berkenaan sebuah karya luar biasa daripada individu yang mendakwa kreatif seperti beliau?
Beberapa wartawan yang ditemui memberi pelbagai reaksi selepas menonton filem berkenaan yang kebanyakannya menggelengkan kepala melihat hasil filem itu.
Ketua Editor portal Murai.Com, Ellyana Ali berkata, filem berkenaan tidak sesuai ditonton oleh golongan remaja kerana menampilkan adegan ranjang yang agak keterlaluan.
Dr. Rozmey.
Katanya aksi di atas katil dan adegan-adegan rogol yang ditonjolkan hanyalah bertujuan untuk menarik perhatian penonton berbanding maksud asal filem itu untuk memberi nasihat mengenai kesan menukar jantina oleh seorang lelaki.
“Ia sama sekali tidak sesuai ditonton oleh golongan remaja kerana adegan-adegan di atas katil yang keterlaluan,” katanya.
Ellyana turut berkata Dr. Rozmey akan mendapat kutipan RM40 juta sekiranya filem itu ditayangkan di pawagam “fantasinya”.
“Saya rasa jika di campur dari 83 buah pawagam dengan pawagam-pawagam fantasinya, mungkin jumlah itu akan menepati sasaran,” katanya menyindir.
Wartawan hiburan Mingguan Malaysia, Arif Nizam Abdullah pula berpendapat kualiti filem 2 Alam tidak setanding dengan sasaran kutipan yang diuar-uarkan.
Tambahnya, berdasarkan kepada pengamatannya, untuk memperoleh RM400 ribu pun belum tentu berjaya kerana filem itu hanya setaraf sebuah drama.
“Filem ini terlalu kerap mengulang babak yang sama. Selain itu, lakonan watak transeksual yang ingin ditonjolkan tidak nampak realistik. “Apabila melihat hasil filem ini saya rasa ia boleh membuat penonton tertipu dengan sasaran RM40 juta yang diperkatakan oleh beliau,” katanya. Arif Nizam juga menambah, terdapat beberapa babak dalam filem ini tidak sesuai untuk menjadi tontonan umum.
Antaranya ialah adegan panas di atas katil, dalam tab mandi, dalam kereta serta dialog yang berunsur lucah.
Pengarang Hiburan Metro Ahad, Abie Abdullah pula berkata, 2 Alam mempunyai subjek yang baik iaitu tentang keinsafan dan keterlanjuran hidup seorang manusia tetapi persembahan subjek itu dilihat lemah sehingga mengganggu penyampaian sebenar mesej.
Katanya, ada filem lain yang lebih teruk dari 2 Alam tetapi filem ini diperkatakan kerana provokasi yang dilakukan oleh pelbagai pihak.
“Dengan provokasi demi provokasilah membuatkan orang tertanya-tanya tentang filem ini,” katanya.
Sementara itu wartawan hiburan Berita Minggu, Zul Husni Abdul Hamid berkata filem tersebut mempunyai jalan cerita yang menarik tetapi teknik imbas semula (flash back) yang ditampilkan membuatkan 2 Alam menjadi filem murahan.
Dalam masa yang sama gandingan pelakon baru Royadi Madada dan Suhaillah Salam gagal memperlihatkan filem tersebut berkualiti.
Lebih ketara katanya, adegan seks murahan telah menyimpang dari konsep filem yang bertujuan untuk mendidik orang ramai supaya menjadi lebih insaf.
“Filem ini seolah-olah mengaburi mata masyarakat dengan menampilkan adegan dan teknik “flash back” mengenai seks yang keterlaluan,” katanya.
Beberapa wartawan lain yang diminta komen mengenai filem tersebut enggan memberi sebarang ulasan dengan alasan filem berkenaan tidak layak untuk diberi kritikan.
mStar Online pula berpendapat filem ini tidaklah seburuk seperti yang digambarkan tetapi cara penerbitnya melakukan promosi dengan lebih banyak mengkritik pihak-pihak tertentu adalah tidak wajar.
2 Alam turut dilakonkan oleh Aaron Aziz, Sabree Fadzil, Faizal Hussein , Rosnah Johari dan Kuswadinata.
Ia mengisahkan kehidupan seorang lelaki yang menukar jantina serta mempunyai hubungan terlarang.
“Wanita” berkenaan akhirnya membunuh diri menyebabkan mayatnya sukar dikebumikan secara sempurna



Nana X FM Dapat Anak Perempuan

PETALING JAYA: Penyampai radio stesen X FM, Nurul Hana Che Mahazan atau lebih dikenali sebagai Nana,27, selamat melahirkan seorang bayi perempuan pada pukul 11.21 pagi Khamis, di Pusat Perubatan Sime Darby, Subang Jaya, Selangor.
Bayi yang seberat 2.71 kilogram itu dilahirkan secara normal dan diberi nama Althea Raqeem Brian. Ibu dan anak itu berada dalam keadaan sihat.
Beritahu Nana, dia gembira kerana dapat melahirkan Althea tanpa sebarang masalah.
"Saya gembira sangat. Siapa yang tak gembira bila mendapat seorang anak?" katanya ketika dihubungi mStar Online di sini, Khamis.
Bekas pelajar Akademi Fantasia musim pertama itu tidak dapat berbual panjang kerana perlu bertemu dengan doktor ketika dihubungi.
Nana dan pasangannya, Mohammad Raqeem Brian, 36, telah berkahwin pada 6 Jun tahun lalu



Maizawati Hamil Anak Ke-7

Maiza dan suaminya, Mohd Yassin semasa majlis perkahwinan mereka pada 9 Ogos lalu di Ipoh, Perak.
PETALING JAYA: Model Maizawati Zainal mengesahkan sudah mengandung seperti mana dimaklumkan dalam laman sosial Facebook miliknya.
Maizawati atau lebih mesra dengan panggilan Maiza, 35, dan pasangannya, Mohd Yassin Ben@Abd. Rahim,23, bernikah pada 9 Ogos lalu di Ipoh, Perak.
“Ya, lebih kurang begitulah nampaknya,” jawab Maiza ringkas menerusi mesej di Facebook ketika menjawab pertanyaan tentang khabaar gembira itu.
Pemenang Anugerah Fotogenik dalam pertandingan Mrs Beauty Malaysia 2010 ini sedang hamil anaknya ketujuh selepas mempunyai enam orang anak hasil perkahwinan terdahulu.
Dia mempunyai empat orang anak dengan bekas suaminya iaitu penceramah bebas, penyanyi dan pengacara Akhil Hayy. Pasangan itu bercerai pada pada 15 Julai tahun lalu.
Sementara dua anak lagi merupakan hasil perkahwinan dengan bekas suami pertamanya yang berasal dari Kelantan.


Cut Tari Stabil, Bimbang Diheret Ke Penjara
Cut Tari.
JAKARTA: Artis yang dikaitkan mempunyai hubungan terlarang dengan Ariel, Peterpan iaitu Cut Tari berada dalam keadaan stabil selepas ditahan di sebuah hospital di Jakarta sejak 17 Oktober lalu.
Cut Tari dilaporkan mengalami gangguan di perut sehingga terpaksa dikejarkan ke hospital oleh suamnya untuk mendapatkan rawatan segera.
“Keadaannya semakin pulih. Kalau tak ada masalah dia boleh pulang hari ini (Khamis) atau esok. Bagaimanapun ia bergantung kepada nasihat doktor,” kata jurucakap aktres itu, Ina seperti dipetik portal Inilah.Com, Khamis.
Katanya, selepas mendapatkan suntikan sejak dimasukkan ke hospital, Cut Tari hanya diberikan pil dan juga ubat minum oleh doktor.
“Pada awalnya dia hanya banyak tidur tetapi sekarang dia sudah boleh berjalan dan berbual,” katanya.
Sementara itu portal berkenaan melaporkan Cut Tari turut bimbang mengenai hukuman yang bakal dijatuhkan terhadap Ariel selepas penyanyi itu dipindahkan dari penjara di Jakarta ke Bandung, Rabu lalu.
Cut Tari dikatakan berdebar kerana takut turut diheret ke penjara sama seperti penyanyi lelaki itu selepas dia tidak mengaku terlibat sebagai individu yang melakukan adegan seks dengan Ariel.



Tiada Layanan Istimewa Airel Di Penjara Bandung
Wajah terbaru Ariel ketika dibawa dari sebuah penjara di Jakarta ke Badung, Rabu lalu.
JAKARTA: Bekas vokalis Peterpan, Nazriel Irham atau Ariel tidak akan mendapat layanan istimewa selepas dipindahkan dari sebuah penjara di Jakarta ke Pusat Tahanan Kebun Waru di Bandung, Rabu lalu.
Ketua pusat tahanan itu Suharman berkata, Ariel tidak akan mendapat sebarang kemudahan tambahan manakala layanannya sama seperti tempat tahanan lain di Indonesia.
“Ariel akan ditempatkan di blok B tanpa disediakan sebarang kemudahan istimewa untuk dia,” katanya seperti dipetik portal Inilah.Com, Khamis.
Katanya, waktu untuk melawat penyanyi itu juga sama seperti masa yang ditetapkan di pusat-pusat tahanan lain.
Luna Maya
Penyanyi itu dilaporkan akan berada di penjara itu selama 20 hari sebelum kes penyebaran video lucah melibatkannya dengan dua artis lain dibicarakan.
Ariel dipindahkan ke penjara berkenaan selepas pihak berkuasa mendapat bukti kukuh Ariel menyalin dan menyebarkan klip-klip video porno tersebut di sebuah rumah penerbit muzik Peterpan, Capung di Bandung.
Sementara itu kekasih penyanyi itu, Luna Maya dilihat melawat Ariel di pusat tahanan berkenaan, Khamis.
Luna hadir dengan mengenakan kemeja putih, berseluar jean warna biru tua serta memakai skarf di leher.
Ketika keluar dari pusat tahanan itu sekitar tengah hari, dia dilihat begitu tergesa-gesa tanpa mahu bertemu dengan pihak media yang menunggunya sejak awal pagi.
Dengan senyuman Luna hanya menjawab beberapa patah perkataan mengenai kekasihnya.
“Dia (Ariel) berada dalam keadaan baik. Dia sihat,” katanya sambil berlalu menaiki kereta Avanza miliknya



Merah Jambu Tanda Sokongan

Selebriti tanah air mengambil kesempatan bergambar di hadapan bangunan Sultan Abdul Samad yang diterangi cahaya neon merah jambu sempena kempen kesedaran kanser payu dara di Kuala Lumpur. - Foto THE STAR Oleh GLENN GUAN
OKTOBER ini, merah jambu adalah warna rasmi. Bukan kerana ia rona paling feminin atau banyak majlis perkahwinan berlaku (ramai memilih tanggal 10 Oktober untuk melangsungkan perkahwinan), sebaliknya ia adalah disebabkan kemeriahan sambutan kempen kesedaran kanser payu dara (BCA) yang digelar Pink October.
Malah mercu tanda ikonik Kuala Lumpur, bangunan Sultan Abdul Samad di hadapan Dataran Merdeka turut dilimpahi cahaya merah jambu neon yang secara tidak langsung menceriakan suasana seluruh kawasan tersebut.
Dianggap kempen terbesar dan paling signifikan dengan peningkatan nisbah penghidap kanser payu dara, Pink October bukan sekadar suka-suka berbaju sedondon, sebaliknya merupakan inisiatif penting yang sentiasa berkembang ke arah memastikan keberkesanan penyebaran mesej kepada semua lapisan masyarakat.
Seperti tahun-tahun sebelumnya, pada ketika ini sektor korporat dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berkaitan paling sibuk melaksanakan pelbagai program demi membangkitkan kesedaran umum mengenai bahaya kanser payu dara dan langkah mudah bagi mengesan sekali gus mengelak kebarangkalian menghidap penyakit berbahaya itu.
Komitmen Estee Lauder
Salah satu penganjur terbesar di Malaysia adalah Syarikat Estee Lauder Malaysia (Estee Lauder).
Sejak 13 tahun lalu, Estee Lauder menyumbangkan lebih 550,000 kad panduan pemeriksaan sendiri payu dara dan reben merah jambu dengan RM1.6 juta disumbangkan kepada Persatuan Kebajikan Kanser Payu Dara (BCWA), Kolej Radiologi, Pertubuhan Kanser Kebangsaan dan terbaru, Yayasan Inisiatif Penyelidikan Kanser.
Ia merupakan rentetan komitmen Estee Lauder Companies (ELC) Inc, khasnya Evelyn Lauder dan Naib Presiden Korporat Kanan, Alexander Penney yang ketika itu merupakan pengarang majalah Self. Beliau mewujudkan idea reben merah jambu yang kemudiannya menjadi objektif penting ke arah memerangi kanser payu dara di kalangan wanita pada 1992.
Kini, usaha tersebut menjangkaui lebih 140 negara di seluruh dunia. Hampir 18 tahun kemudian, Yayasan Penyelidikan Kanser Payu Dara yang ditubuhkan Lauder berjaya mengumpul lebih USD200 juta bagi tujuan penyelidikan kanser dan membangkitkan kesedaran jutaan manusia dengan reben simbolik itu.
Sempena kempen BCA tahun ini, Estee Lauder mengambil tema Connect. Communicate. Conquer (Berhubung. Berkomunikasi. Tangani), kempen provokatif oleh Presiden Kanan dan Pengarah Kreatif MAC, James Gager menggunakan khidmat jurugambar tersohor dunia, Michael Thompson.
Pengarah Urusan Syarikat Estee Lauder, Loo Kai Nan memberikan ucapan alu-aluan pada majlis Iluminasi Mercu Tanda Bangunan Sultan Abdul Samad di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur 5 Oktober lalu.
Imej wanita menyentuh payu dara kiri itu mengimbas kembali kaedah ‘High-Touch’ pada 1946 di mana para pengguna dihubungkan menerusi telefon dan telegraf.
Pendekatan menangani kanser payu dara lebih simbolik apabila wanita dan lelaki moden masa kini harus lebih rapat antara satu sama lain untuk jaringan komunikasi efektif.
Iluminasi mercu tanda
Dalam pada itu, inisiatif Global Landmarks Illumination yang dilancarkan 10 tahun lalu pula bertujuan menumpukan perhatian global terhadap isu kanser payu dara dengan menerangi ratusan mercu tanda di seluruh dunia.
Antaranya termasuk Empire State Building, Niagara Falls, menara condong Pisa, bangunan Taipei 101 dan Menara Kuala Lumpur (KL).
Pada 5 Oktober lalu, buat julung kalinya bangunan Sultan Abdul Samad dipilih sebagai mercu tanda negara tahun ini.
Pelancaran itu dihadiri Timbangan Menteri II Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Senator Datuk Maglin D’Cruz selain Ketua Pegawai Eksekutif Menara KL, Zuraidah Mohd Said; Pengarah Urusan Suria Meriang Sdn Bhd, Loo Kai Nan; Pengarah Urusan Hwa Tai Industries Berhad, Airique Soo dan Pengerusi Jawatankuasa Kempen BCA Estee Lauder 2010, Michael Liew.
Pada masa yang sama di New York, sebanyak 38 mercu tanda bersejarah mencatatkan Rekod Dunia Guiness sebagai mercu tanda paling banyak diterangi bagi tujuan tertentu dalam tempoh 24 jam.
Jangka masa dicatatkan bermula 12 tengahari pada 30 September dan berakhir pada waktu yang sama, keesokan harinya.
Jurucakap Estee Lauder, Elizabeth Hurley bersama-sama Lauder menerangi bangunan Empire State dengan cahaya neon merah jambu sempena memperingati usaha tersebut yang bermula di mercu tanda tersebut, 11 tahun lalu.
Rekod dunia tersebut bermula di Federation Square dan National Library, masing-masing di Melbourne dan Canberra, Australia pada 30 September diikuti struktur ikonik Taj Mahal Palace & Tower Hotel (India), Burj Al Arab (Dubai), Tokyo Tower (Jepun), Las Condes City Hall (Chile), Hotel Majestic (Perancis) dan banyak lagi.
Program padat
Dalam usaha memerangi kanser payu dara di negara ini, Estee Lauder mengambil kesempatan melaksanakan aktiviti lebih besar yang diharapkan memberi lebih impak pada setiap tahun.
Kalender aktiviti Kempen BCA Syarikat Estee Lauder 2010 merangkumi jadual padat bermula bengkel kecantikan Look Good, Feel Better akhir Julai lalu di Hotel Nikko, Kuala Lumpur yang memberi semangat dan harapan kepada pesakit kanser agar dapat mengawal kesan sampingan fizikal akibat rawatan.
Bengkel terdahulu termasuk kumpulan jurusolek profesional Estee Lauder memberikan tip untuk wanita agar tampil berkeyakinan, walaupun dipadankan dengan rambut palsu.
Bukan itu sahaja, jurugambar profesional turut dipanggil bagi merakamkan potret kenangan para peserta untuk dibawa pulang.
Turut diadakan kembara promosi di pusat membeli-belah seperti Mid Valley Megamall dan The Gardens, 1 Utama.
Sepanjang kempen itu, khidmat nasihat dan klinikal ditawarkan kepada umum tanpa sebarang bayaran.
Selain itu, pemeriksaan klinikal payu dara oleh pakar dan ahli nutrisi.
Para pengunjung juga berpeluang menderma kepada dana kesedaran kanser payu dara dengan menyumbang minimum RM10 untuk merakamkan gambar masing-masing dan ditampal pada Pink Photo Wall.
Dengan sebarang amaun derma juga, anda diberikan logo reben merah jambu percuma sebagai tanda sokongan anda.
Pada 28 Oktober ini, Estee Lauder mengadakan BCA Charity Golf Tournament 2010 di Kuala Lumpur Golf & Country Club (KLGCC), acara tahunan sejak 11 tahun lalu.
Pengarah Urusan, Loo Kai Nan berkata, kejohanan golf itu merupakan program terawal yang dianggap paling penting kerana membantu menjana ribuan ringgit.
“Setiap tahun 128 hingga 150 pemain golf menyertai kejohanan ini setiap tahun demi menyokong kempen kesedaran terhadap kanser payu dara.
“Tahun ini, penghibur antarabangsa Francis Yip akan turut serta buat pertama kalinya. Jika orang ramai ingin bersama-sama bersaing dengan beliau, hanya perlu menyumbang RM9,000 untuk peluang sekali dalam seumur hidup,” katanya.
Pada 29 Oktober pula, Yip akan mengadakan persembahan istimewa bagi mengumpul dana lebih besar kepada tujuan itu di Plenary Hall, KLCC.
Untuk mendapatkan tiket, hubungi AXCESS Hotline di talian 03 7711 5000 atau layari laman web www.axcess.com.my.
Sempena pembukaan tirai Pink October tahun ini, Estee Lauder menawarkan Bobbi Brown Pink Shimmer Brick Compact secara eksklusif di semua premis Isetan pada RM150 bagi mengumpulkan sebanyak mungkin dana kepada yayasan tersebut.
Pada masa sama, beberapa produk eksklusif turut ditawarkan seperti reben merah jambu Estee Lauder Enamel (RM10), baju-T Estee Lauder Companies Malaysia Breast Cancer Awareness Campaign (RM50) dan Origins Peace of Mind on-the-spot Relief, produk aromaterapi daripada daun selasih dan pudina untuk menenangkan minda. Botol merah jambu istimewa ini direka khas sempena bulan BCA (RM53).
Di samping itu, koleksi eksklusif Estee Lauder Evelyn Lauder Pink Ribbon juga menemui peminat Estee Lauder.
Rona-rona bagi koleksi gincu ini dipilih sendiri oleh Evelyn Lauder, iaitu Pure Color Crystal Tiramisu, Pure Color Candy dan Pure Color Rubellite.
Didatangkan dalam bekas merah jambu lembut, koleksi ini merupakan peringatan ke arah menyokong usaha itu.
Sepanjang Oktober juga, semua kaunter dan premis Aramis, BeautyBank, Bobbi Brown, Clinique, DKNY, Estée Lauder, La Mer, Lab Series Skincare for Men, Origins, Tommy Hilfiger dan Sean John Fragrances mengedarkan reben merah jambu dan kad pemeriksaan sendiri payu dara. Untuk maklumat lanjut, layari www.elcbca.com.my.

No comments:

Post a Comment