Wednesday, October 20, 2010

BILA MANUSIA TIDAK SABITKAN HIDUP INI DENGAN ALLAH...DAN KESUDAHANNYA MATI...

NEGARA


BILA BERTINDAK MELEBIHI BAPA...SEDANG IA BELUM JADI ISTERI KITA..

Reka cerita elak kahwin


ROZALIYA ditenangkan oleh Mat Lazim sewaktu dibawa pulang ke IPD Kuantan dari Kuala Lumpur malam tadi.



KUANTAN – Misteri kehilangan bakal pengantin yang dijangka berkahwin 12 November ini, Rozaliya Mat Lazim, 20, akhirnya terungkai apabila dia ditemui bekerja di sebuah kedai serbaneka di Changkat Bukit Bintang, Kuala Lumpur petang semalam.
Gadis itu bekerja di situ sejak dua hari lalu dan menyewa rumah bersama beberapa rakan berhampiran kawasan Bukit Bintang.
Sebaik sahaja polis Kuantan menerima maklumat awam mengenai kehadirannya di kedai itu, mereka menghantar beberapa orang anggota untuk menahan gadis itu dan membawanya pulang ke Kuantan malam tadi.
Rozaliya memberitahu Kosmo!: “Saya tidak mungkin bersama dia lagi (tunangnya, Mohd. Helmi Mohd. Noor). Saya ingin bina hidup baru, apa yang sudah berlaku biarlah berlalu.’’
Gadis yang berasal dari Kemaman, Terengganu itu kini mahu menenangkan fikiran dan tidak berhasrat memikirkan mengenai majlis perkahwinannya yang telah sedia diatur pada 12 November ini.
“Kalau diberi peluang jumpa tunang pun saya tidak mahu.
Hati saya sudah tertutup,’’ katanya.
Rozaliya mengakui perhubungannya dengan Mohd. Helmi begitu singkat dan terburu-buru.
“Saya hanya kenal dia kira-kira empat bulan dan terus bertunang sebelum merancang untuk berkahwin,’’ katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd. Jasmani Yusoff pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan malam tadi memberitahu, ketika ditemui, Rozaliya tidak lari sebaliknya bersetuju untuk dibawa pulang.
“Kes ini tiada unsur jenayah dan kepada kami, siasatan telah selesai,’’ ujarnya.
Ditanya kaitan dua khidmat pesanan ringkas (SMS) yang diterima oleh Mohd. Helmi pada hari kehilangan Rozaliya yang berbunyi: ‘Ada dua lelaki sedang mengekori’ dan ‘abang datang cepat, saya takut’: beliau menjelaskan, ia mungkin rekaan gadis itu.
Katanya, Rozaliya sendiri mengaku menaiki bas ekspres ke Kuala Lumpur seorang diri pada hari kejadian.
Isnin lalu, akhbar melaporkan kehilangan Rozaliya semasa keluar membeli barang keperluan perkahwinan di Kuantan pada 13 Oktober.
Sementara itu, bapa mangsa, Mat Lazim Mat Ismail, 52, lega melihat anaknya selamat dan akan berbincang dengan keluarga bagi menentukan sama ada perkahwinan yang dirancang pada 12 November ini akan diteruskan.
Menurut Mat Lazim, Rozaliya mengenali Mohd. Helmi selama empat bulan sebelum mengikat tali pertunangan selama setahun.
“Bagaimanapun, selepas Rozaliya mengenali hati budi Helmi, dia sudah berubah sikap,’’ jelasnya.
Mat Lazim mendakwa, sikap Helmi yang pemarah, mengongkong dan sukar diajak ke mana-mana tidak disenangi oleh anaknya itu



NEGARA


BILA MARAH TIDAK DAPAT DIKAWAL...

 

Bergaduh adik-beradik: Kereta, dua rumah terbakar


DUA buah rumah yang hangus ekoran pergaduhan dua beradik di Kampung Seberang Perak, Alor Setar kelmarin.



ALOR SETAR - Puncanya masalah kewangan. Rentetan itu, dua beradik lelaki bergaduh sehingga rumah mereka dan sebuah rumah jiran hangus dalam kejadian di Kampung Seberang Perak dekat sini kelmarin.
Turut musnah dalam kejadian pada pukul 8 malam itu ialah sebuah kereta milik ahli keluarga dua beradik itu.
Pergaduhan itu didakwa bermula sejak pukul 4 petang pada hari sama. Ia didakwa dimulakan oleh si abang yang dipercayai menghidap sakit mental. Dia bergaduh dengan adiknya.
Dalam perang mulut yang berlarutan itu, si abang, Tan Chee Leng, 32, didakwa mengugut untuk membakar rumah dan juga dirinya sendiri.
Ibu mereka, Khua Ai Git, 56, berkata, dia yang risau melihat pergaduhan itu yang tiada tanda-tanda akan reda telah membuat laporan polis.
"Saya terpaksa buat laporan di balai polis kerana saya bimbang dengan sikap Chee Leng yang ada sakit mental. Saya risau Chee Leng akan buat seperti yang dia ugut (bakar rumah).
"Selepas buat laporan, anggota polis ada pergi rumah saya dan saya terus berada di balai polis kerana takut untuk pulang ke rumah," katanya.
Namun pada pukul 8 malam, Ai Git berkata, dia dihubungi adiknya yang memberitahu rumahnya dan sebuah rumah jiran sudah terbakar.
"Saya tidak sempat menyelamatkan apa-apa barang kerana semasa saya sampai di rumah, api sudah marak dan sebuah kereta di hadapan rumah saya juga terbakar," katanya.
Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Raja, Idris Mydin berkata, pihaknya menjumpai dua botol cecair yang tidak berlabel di tempat kejadian.
Beliau berkata, bomba menghantar dua buah jentera berserta 24 anggota untuk memadam kebakaran dengan turut dibantu pasukan bomba sukarela.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Abdul Ghafar Rajab mengesahkan bahawa selepas menerima laporan daripada ibu suspek, anggota polis telah dihantar ke rumah tersebut untuk memujuk suspek.
"Semasa polis sampai di rumah itu, suspek sedang memegang sebilah parang, pemetik api dan juga jarum suntikan. Dekat kakinya terdapat satu tin minyak dan juga sebotol racun.
"Semasa polis sedang memujuk suspek, ada seorang jiran datang dan bercakap sesuatu kepada suspek menyebabkan suspek naik angin dan menolak tin minyak tersebut dan terus menyalakan api menyebabkan api marak dengan cepat," katanya.
Beliau berkata, selepas membakar rumah, suspek yang melecur mendapatkan rawatan sendiri di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).
"Polis yang mendapat maklumat mengenai suspek itu telah menahannya di HSB," kata Abdul Ghafar.
Tambah beliau, suspek itu kini dirawat di HSB kerana melecur kira-kira 20 peratus tubuh badannya.
Difahamkan, suspek sebelum kejadian itu telah membeli petrol kononnya untuk diisi dalam kereta.
Jiran-jiran mendakwa suspek dan adik lelakinya itu memang kerap bergaduh.



NEGARA


KHALWAT SATU BAB..MENCURI LAGI...SEOLAH2 TAK DA RASA DOSA...DAN TERASA TEMAN LELAKI TU BAIK...LELAKI YANG BAIK TIDAK MENGANJURKAN PERBUATAN DOSA.....

Curi emas ibu demi kekasih

KEMAMAN - Seorang remaja perempuan sanggup mencuri barang kemas milik ibunya semata-mata untuk membayar sejumlah wang jaminan teman lelakinya yang ditahan kerana ditangkap berkhalwat di sini baru-baru ini.
Dalam kejadian pada 9 Oktober lalu, remaja berusia 17 tahun yang juga pelajar tingkatan lima sebuah sekolah di sini telah mencuri tiga utas gelang emas, satu utas rantai emas dan dua bentuk cincin milik ibunya yang kesemuanya bernilai hampir RM10,000.
Perkara itu disedari oleh ibu pelajar terbabit selepas mendapati kesemua barang kemas yang disimpan di bawah tilam di bilik tidur di rumahnya di Taman Wan Adnan, Kertih dekat sini telah hilang.
Si ibu yang berusia 57 tahun itu mengesyaki kehilangan barang kemas itu adalah perbuatan anak gadisnya kerana hanya pelajar itu yang mengetahui tempat menyimpan barang kemas tersebut.
Ketua Polis Daerah Kemaman, Supritendan Abdullah Sani Salat berkata, wanita itu kemudian membuat laporan polis apabila anaknya itu enggan mengaku mencuri barangan tersebut.
"Remaja itu yang dipanggil oleh polis untuk siasatan kemudian mengaku telah mencuri kesemua barangan kemas itu dengan niat untuk mendapatkan duit bagi menjamin kekasihnya yang ditahan di lokap kerana kesalahan berkhalwat," kata beliau di sini semalam.
Menurut beliau, pelajar itu memberitahu, semua barang kemas yang dicuri itu kemudian telah digadaikan dan sebahagian wang gadaian itu telah digunakan untuk menjaminkan kekasihnya yang ditahan.
Pasangan muda itu sebelum ini telah ditahan kerana berkhalwat di Dungun.
Bagaimanapun, selepas siasatan, pelajar itu telah dibebaskan manakala si lelaki ditahan untuk siasatan lanjut.
"Selepas selesai siasatan, lelaki itu dibenarkan bebas dengan sejumlah wang jaminan menyebabkan si pelajar perempuan itu terpaksa mencuri barang kemas milik ibunya bagi mendapat duit menjamin kekasihnya," kata beliau.
Kata beliau, pelajar itu mendakwa dia kemudian menyerahkan baki semua wang gadai barangan kemas tersebut kepada kekasihnya selepas kekasihnya dibebaskan.
"Pelajar itu kerap ponteng sekolah dan tidak pulang ke rumah kerana menginap di rumah teman lelakinya di Dungun," kata beliau.
Sehubungan itu, kata beliau, polis kini sedang mengesan teman lelaki pelajar itu yang berusia 20 tahun untuk siasatan lanjut



NEGARA


APA KATA ULAMAK TERSOHOR NEGARA..MUFTI2...JAKIM...DAN BADAN NGO AGAMA ISLAM...ADAKAH SENI DI MALAYSIA TERKECUALI DARI DOSA...DAN BERSENI MENGIKUT SYARAK....ADAKAH KITA MEMILIH TUTUP MULUT....BILA TAK DITEGUR....MEREKA AKAN RASA TAK SALAH DARI SEGI SYARAK...

 

Magika gondol lima anugerah FFM-23


EDRY (kiri) bersama Norman KRU menunjukkan trofi masing-masing pada malam Festival Filem ke-23 di Petaling Jaya malam tadi.



PETALING JAYA - Filem Magika arahan Edry Abdul Halim menggondol lima anugerah daripada tujuh pencalonan pada pelancaran Festival Filem Malaysia ke-23 (FFM-23) yang diadakan di Center Atrium @ Curve Damansara, Mutiara Damansara di sini semalam.
Magika yang diterbitkan KRU Studios mencatat kejayaan dengan pengumuman Edry sebagai Pengarah Harapan manakala Anugerah Pelakon Kanak-Kanak Terbaik milik Fimie Don.
Anugerah lain adalah Anugerah Penata Kostum/Busana (Hasnan Yaacob), Anugerah Penataan Seni Terbaik (Anuar Paharudin/Johan Lucas) dan Anugerah Lagu Tema Asal Terbaik (Penyembuh Cinta) ciptaan Edry.
Dua lagi kategori yang mencalonkan Magika adalah Anugerah Pelakon Pembantu Terbaik dan Anugerah Penataan Terbaik.
KRU Studios mencatat kejayaan membanggakan apabila turut menerima Anugerah Filem Komedi Terbaik menerusi filem komedi, My Spy.
Pada waktu sama, pelakon Shaheizy Sam membawa pulang Anugerah Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik melalui filem Evolusi KL Drift dan Norliana Samsudin (Anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik) untuk filem Adnan Sempit.
Trofi disampaikan oleh Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Maglin Dennis D'Cruz.
FFM 23 secara keseluruhan menyenaraikan 24 kategori pada malam kemuncaknya di Pusat Konvensyen Shah Alam pada Ahad ini.



NEGARA


YANG BARU JADI LAMA..YANG LAMA AKAN TIDAK DIGUNAKAN LAGI...MUDA AKAN TUA...HIDUP AKAN MATI...TAPI KITA SANGAT LUPA KEPADA MATI....

 

Stesen Kereta Api JB ditutup


STESEN Kereta Api Johor Bahru yang telah menamatkan perkhidmatannya malam tadi.



JOHOR BAHRU – Tren Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) antara bandar berlepas buat kali terakhir dari Stesen Kereta Api Johor Bahru di sini malam tadi menandakan berakhirnya perkhidmatan stesen tersebut.
Tren lapan gerabak yang dalam perjalanan ke Kuala Lumpur dari Singapura itu berlepas pukul 11 malam dan membawa kira-kira 300 penumpang.
Ia dijangka tiba di Kuala Lumpur pukul 6 pagi hari ini sebelum meneruskan perjalanan ke Ipoh.
Pengurus Kanan Komunikasi Korporat KTMB, Mohd. Fazil Ismail berkata, berikutan penutupan stesen yang dibuka sejak 1 September 1932 itu, semua tren kereta api antara bandar akan beroperasi di Stesen JB Sentral yang baru mulai hari ini.
“Pemindahan lokasi ke Stesen JB Sentral dijangka memberi banyak kelebihan kepada KTMB dan pengguna kerana stesen itu menawarkan ruang lebih luas dan selesa serta dilengkapi fasiliti lebih moden.
“Stesen JB Sentral juga mampu menampung sehingga 2,500 penumpang setiap hari berbanding 500 penumpang di Stesen Kereta Api Johor Bahru,” katanya ketika dihubungi semalam.
Bangunan itu katanya, sedang dipertimbangkan untuk dibangunkan sebagai Muzium Mini KTMB Wilayah Selatan.
Stesen JB Sentral yang berharga RM2 bilion mula dibina pada tahun 2008 telah dirasmikan oleh Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar semasa Majlis Kembara Mahkota Johor 2010 Fasa Satu Kembara Kereta Api pada 26 Jun lalu.
Selain KTMB, premis lain yang turut beroperasi di bangunan itu ialah Jabatan Imigresen, Kastam Diraja Malaysia, Polis Diraja Malaysia dan Kementerian Dalam Negeri.
Ia turut menempatkan Jabatan Kesihatan Malaysia, Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia, Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia dan Bahagian Perkhidmatan Farmasi




NEGARA


MENILIK JELAS HARAM DALAM ISLAM...PERKARA KEHADAPAN HANYA ALLAH YANG TAHU...ADAKAH KITA PASTI HIDUP ESOK HARI...ATAU SELEPAS SEMINIT BERLALU.....

Tukang tilik putus tangan ditetak


KEADAAN tangan Keat Seong yang putus akibat ditetak berhampiran sebuah restoran di Jalan Masjid Negeri, George Town kelmarin.



GEORGE TOWN - Seorang tukang tilik biasanya meramalkan nasib dan masa depan orang lain. Bagaimanapun bagi seorang tukang tilik di sini, dia gagal meramal nasibnya sendiri.
Dalam satu kejadian di sebuah restoran berdekatan Jalan Masjid Negeri di sini malam kelmarin, seorang tukang tilik putus tangan kirinya akibat ditetak oleh lelaki tidak dikenali menggunakan senjata tajam.
Dalam kejadian kira-kira pukul 8 malam itu, mangsa Th'ng Keat Seong, 44, dipercayai diserang dengan kejam semasa sedang berjalan menuju ke kereta Mercedes Benz miliknya di Jalan Lintang Emas di sini.
Polis percaya mangsa diserang berdekatan but kereta sebelum penyerangnya bertindak menetak tangan mangsa hingga putus berdasarkan kesan darah yang ditemui di tempat kejadian.
Mangsa yang mengerang kesakitan kemudiannya dibawa ke sebuah hospital swasta oleh orang ramai yang melalui kawasan berdekatan.
Difahamkan, pihak polis sedang mencari pergelangan tangan mangsa yang hilang dan masih giat menjalankan siasatan termasuk mengenal pasti motif serta berapa ramai suspek yang terlibat dalam insiden tersebut.
Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng berkata, mangsa masih dirawat di hospital dan pihaknya sudah mengambil keterangan lelaki itu berhubung kejadian itu.
"Kita juga minta orang ramai yang mempunyai maklumat tampil membantu siasatan kes yang akan dibuat mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan," katanya kepada pemberita di sini semalam.
Sementara itu, usaha sekumpulan pihak media untuk menemuramah mangsa gagal kerana dia masih dalam keadaan terkejut

No comments:

Post a Comment