Friday, October 22, 2010

LARI DAN DILARIKAN DAH JADI TREND REMAJA...MEREKA TAK FIKIR BAHAYANYA....MAIN SERONOK JE....LELAKI JALANG@JAHAT AKAN SEDIA AMIK PELUANG AJE.....

Tak jamah sambal udang diminta

Oleh Arifin Salleh

MASJID TANAH: “Saya terlalu risau dengan keselamatan dirinya kerana dia seorang perempuan, tetapi paling terkilan apabila dia (Salwa) tidak sempat menjamah sambal udang, walaupun sudah meminta saya memasaknya pada pagi sebelum menghilangkan diri tanpa sebarang pesan.”
Begitu kata Nah Panjang, 71, nenek kepada Nurul Salwa Zamri, 16, yang dipeliharanya sejak kecil apabila pelajar Tingkatan Empat itu keluar dari rumahnya di Kampung Lubok Redan, dekat sini, lebih dua minggu lalu dipercayai mengikut rakan perempuan sebaya yang tidak bersekolah.

Anak sulung daripada dua beradik yang menuntut di sebuah sekolah menengah di Kuala Sungai Baru, di sini, tinggal bersama dengan warga emas berkenaan selepas kedua-dua ibu bapanya berpisah.

Nah berkata, cucu perempuannya dikatakan keluar rumah pada 8 Oktober lalu dengan membawa bersama sebuah beg sandang dipercaya mengandungi pakaian tanpa sebarang wang belanja kerana mungkin terpengaruh ajakan seorang rakan perempuan sekampung

Menurutnya, dia berasa hairan dengan tindakan cucunya kerana dia adalah seorang anak pendiam dan mendengar kata, malah tidak pernah ponteng sekolah tetapi berubah kelakuan sejak berkawan dengan seorang rakan perempuan yang sudah tidak bersekolah.

“Saya tidak pernah mengesyaki apa-apa sebelum ini, malah pada hari dia keluar dari rumah dan hilang, dia ada beritahu dengan saya, katanya esok (Jumaat) tak sekolah kemudian suruh saya memasak sambal udang untuk makan tengah hari

“Pada sebelah paginya (sebelum menghilangkan diri), dia (Salwa) tidak menunjukkan sebarang perubahan malah sempat bergurau senda dengan saya sebelum saya keluar rumah kerana ada majlis perkahwinan.

“Bagaimanapun, apabila pulang semula ke rumah kira-kira jam 12 tengah hari, saya dapati dia sudah tiada,” katanya.

Nah berkata, anak lelakinya, Yusri Ahmad, 47, memaklumkan ternampak cucunya itu mundar mandir di depan rumah.

Sementara itu, Yusri berkata, dia tidak menyangka Salwa seperti merancang sesuatu apabila melihat gadis terbabit berjalan ke hulu ke hilir di luar rumah kerana anak saudaranya tidak pernah bersikap sedemikian sebelum ini.

Katanya, pelbagai usaha sudah dilakukan untuk mengesan anak saudaranya, tetapi masih menemui jalan buntu dan meminta bantuan orang ramai yang ternampak atau mengenali Salwa agar dapat menghubunginya di talian 017-2722186



Ibu syak anak disorok individu berniat jahat



POKOK SENA: Ibu kepada bakal pengantin yang hilang ketika dalam perjalanan ke tempat kerja di Jalan Pegawai, Alor Setar, pada 16 Oktober lalu, mengesyaki ada individu tertentu yang berniat jahat melarikan anaknya, Siti Sakinah Ismail, 25, untuk tujuan tidak baik.
Zaiton Abdul Halim, 58, percaya anak bongsu daripada empat beradik itu berkemungkinan besar disembunyikan individu tertentu di tempat yang sukar dikesan dan dipercayai masih berada di negeri itu.

“Itu naluri saya sebagai seorang ibu, hati saya berat mengatakan ada individu yang sembunyikan dan berkemungkinan mereka masih berada di negeri ini atau paling jauh di Pulau Pinang,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kolam, di sini, semalam.

Semalam akhbar ini melaporkan Siti Sakinah yang dijadual melangsungkan perkahwinan dengan seorang pemuda dari Kuala Sanglang, Perlis, pada 20 November depan, hilang ketika dalam perjalanan ke tempat kerjanya di Jalan Pegawai, Alor Setar, Sabtu lalu

Siti Sakinah disedari hilang selepas pengurus tempat kerjanya menelefon ibunya pada jam 9.30 pagi memaklumkan mengenai perkara itu.

Kehilangan Siti Sakinah membingungkan keluarganya berikutan kereta Perodua Viva merah hati yang dipandunya turut tidak dapat dikesan

Sebaik menyedari kehilangannya, beberapa ahli keluarganya mencari di sekitar Alor Setar sebelum membuat laporan polis di Balai Polis Pokok Sena sehari kemudian dan sehingga kini masih gagal dikesan. “Saya tak percaya anak saya melarikan diri. Ini mesti perbuatan pihak tertentu yang tidak senang apabila mengetahui dia hendak berkahwin.

“Saya juga tidak percaya dia berada di negara jiran (Selatan Thailand) kerana dia tidak mempunyai dokumen perjalanan ke luar negara,” katanya. Zaiton berkata, jika Siti Sakinah tidak ditemui, majlis kenduri akan tetap diadakan pada 20 November depan kerana kad jemputan sudah diedarkan.

“Saya berharap Siti Sakinah akan pulang menjelang hari perkahwinannya, kerana semua persiapan sudah dilakukan kedua-dua pihak,” katanya.


MEMBELA AHLI MAKSIAT..XPAKAI TUDUNG DAH MAKSIAT...BERDUA2AN BUKAN MUHRIM MAKSIAT...BERGAUL BEBAS DALAM MEMBIKINAN FILEM MAKSIAT...KEMUDIAN ITU JELAS DAN DIRAKAM DALAM FILEM ITU....SENDIRI...TAK
PENGUAM SYARIE TAK TAU 
HUKUM....JANGAN SEBAB BAYARAN...ESOK DIAKHIRAT TAK BOLEH JAWAB....



'Tak profesional'

Oleh Murni Wan Omar

HULU KLANG: Peguam syarie Fakhrul Azman Abu Hassan yang mewakili Norman Hakim dan Memey Suhaiza dalam perbicaraan khalwat mempertikaikan tindakan bekas penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) apabila tidak profesional dan merakamkan gambar lokasi beberapa hari selepas kejadian.
Malah, Azhar Nordin, 42, didakwa membawa ahli keluarganya iaitu isteri dan dua anaknya serta sempat merakamkan gambar bersama Norman Hakim atau nama sebenarnya Mohamed Norhakim Zaidon, 33, di premis kejadian pelakon lelaki itu didakwa berkhalwat dengan Memey atau Suhaiza Suhaimi, 21.

Azhar dalam keterangannya di Mahkamah Rendah Syariah, di sini, semalam, mengakui pada hari kejadian dia tidak merakamkan sebarang gambar sebaliknya hanya berbuat demikian selepas beberapa hari pasangan itu ditangkap di premis pejabat Norman Hakim.

Bagaimanapun, Azhar memaklumkan dia tidak dapat mengingati tarikh tepat serta Jais tidak mempunyai penetapan garis panduan bagi merakamkan gambar tempat kejadian malah kamera digunakan adalah milik isterinya.

Azhar mengakui dia bukan seorang jurugambar dan tindakan itu memperlihatkan dia tidak profesional kerana membawa keluarga sedangkan dia pergi ke premis kejadian atas arahan ketuanya


Pendakwaan dijalankan Pegawai Pendakwa Jais, Muhammad Nazri Basrawi. Azhar saksi pendakwaan terakhir dan pasangan yang sudah bertunang itu akan mengetahui nasib mereka, pada 15 April 2011.

Hakim Syarie Salehan Yatim menetapkan 10 Disember ini bagi membolehkan kedua-dua pihak mendapatkan nota keterangan dan pihak pendakwaan akan mengemukakan hujah pada 28 Januari tahun depan

No comments:

Post a Comment