Saturday, March 12, 2011

DULUKAN ILMU2 FARDU AIN...BELAJARLAH DIMASJID2 DAN SURAU2 DULU...AMAL DULU PERKARA YANG BARU DIPELAJARI...BELAJAR IKUT PERINGKAT2...DENGAN TABAH DAN SABAR...

Bertukar ganti ibu angkat

Oleh Nur Lela Zulkipli
am@hmetro.com.my

PULANGLAH...Pegawai Penyelaras DUN Bandar Maran, Ching Eu Boon bersama Nur Fatin menunjukkan gambar Rosnani (gambar kecil).
PULANGLAH...Pegawai Penyelaras DUN Bandar Maran, Ching Eu Boon bersama Nur Fatin menunjukkan gambar Rosnani (gambar kecil). 
 
KLANG: Seorang remaja perempuan berusia 14 tahun bukan saja terpaksa menahan sedih terpisah daripada ibu kandung, malah sering bertukar ganti ibu angkat yang tidak sah di sisi undang-undang selama beberapa tahun.
Selepas enam tahun hidup terpisah ibu kandung, kini Nur Fatin Nadira Abdullah mencari ibu kandungnya dan mula bersekolah semula seperti remaja lain.

Masalah yang dihadapi Nur Fatin Nadira selama ini bukan saja kehilangan kasih sayang ibu kandung, tetapi juga ketiadaan sijil kelahiran dipercayai berada dalam simpanan ibu kandungnya.
Tanpa sijil berkenaan, gadis terbabit tidak boleh memohon MyKad, malah tidak boleh bersekolah atau menjadi anak angkat yang sah kepada mana-mana keluarga.

Kali terakhir Nur Fatin Nadira bertemu ibu kandungnya, Rosnani Hanifah, ketika berusia lapan tahun dan sering ditinggalkan di beberapa rumah jagaan kanak-kanak sebelum Rosnani hilang tanpa khabar berita.

Gadis itu yang dilahirkan pada 10 Oktober 1997 tidak dapat mengingati dengan jelas memori bersama Rosnani disebabkan faktor usianya yang masih kecil ketika itu dan Rosnani yang berusia awal 40-an kini sering ke luar bandar untuk jangka masa lama. Apatah lagi jika ingin mengingati bapa kandungnya yang tidak pernah bertemu.

“Selepas saya lahir, ibu tinggalkan saya pada kawannya, Zubaidah Nazrul. Dia minta supaya menjaga saya buat sementara waktu. Selepas itu, nenek (ibu angkat Rosnani) pula menjaga saya,” katanya pada sidang akhbar di Pusat Perkhidmatan MCA Klang, di sini, semalam.

Nur Fatin Nadira pernah memasuki sekolah pada usia tujuh tahun, tetapi terpaksa berhenti sekolah selepas tiga bulan untuk membantu neneknya menjual makanan proses seperti ikan masin.
Takdir menyebelahi Nur Fatin Nadira apabila terserempak adik Zubaidah yang dikenali sebagai Saripuan yang ingin mengambilnya sebagai anak angkat yang sah di sisi undang-undang. Nur Fatin Nadira ketika itu dilihat berkeliaran di tepi jalan sekitar Sungai Buloh.

Sementara itu, penjual sayur, Ker Poh Hong, 60, yang juga teman baik Zubaidah amat bersimpati melihat nasib Nur Fatin Nadira yang ditinggalkan sebatang kara dan Ker turut membantu menjaga remaja itu sekali-sekala.

Ker yang turut dipanggil dengan panggilan ‘nenek’ oleh Nur Fatin Nadira merayu Rosnani kembali untuk membantu anaknya itu meneruskan kehidupan.

Sesiapa yang mempunyai maklumat Rosnani boleh menyalurkannya di Pusat Perkhidmatan MCA Klang dengan menghubungi Ching Eu Boon di talian 019-3109897 atau Ker di 016-2028298.


Usah terpengaruh tarekat jika ilmu agama tak tinggi



KUALA LUMPUR: “Faham dulu setiap tarekat dan jangan mudah terpengaruh jika ilmu agama kita tidak tinggi,” kata Pensyarah Kulliyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Profesor Madya Dr Abdul Salam Muhammad Shukri.
Beliau mengulas muka depan Harian Metro semalam berhubung ajaran sesat, Tarekat Naqsyabandiah Al Kholidiyah yang dipercayai cuba dihidupkan kembali terutama di Kampung Menderang di Sungkai, Perak, membabitkan kira-kira 100 pengikut terdiri di kalangan penduduk kampung berkenaan. Dr Abdul Salam berkata, tarekat terbabit sudah lama wujud, bagaimanapun apabila ia sampai ke negara ini berlaku penyelewengan, sekali gus menyebabkan ia diharamkan kerana ia menyeleweng dan bertentangan ajaran Islam.

“Justeru setiap kita yang mahu mendalami agama terutama bagi mereka yang berminat dengan tarekat perlu berhati-hati bagi mengelak terpesong akidah.
“Jika ilmu agama kurang, bertanya dan jangan mudah terikut-ikut atau terpengaruh,” katanya.

Beliau berkata, tarekat ialah jalan untuk kita mendekatkan diri dengan Allah, tetapi ia mesti mengikut syariah.

“Kalau ia sudah terpesong, kita perlu jauhi,” katanya.

Mengulas mengenai ajaran itu turut disebarkan menerusi laman sosial facebook di Internet, Dr Abdul Salam berkata, pihak berkuasa perlu memantaunya bagi mengelak ia terus menular.

Harian Metro semalam melaporkan seseorang itu tidak perlu berbelanja besar atau bersusah payah ke Makkah, sebaliknya hanya menjalani upacara ghaib dikenali sebagai ‘khatam batu’, pengikut sebuah ajaran sesat menganggap mereka sudah menunaikan Rukun Islam kelima serta menggunakan gelaran haji atau hajah. Ajaran sesat Tarekat Naqsyabandiah Al Kholidiyah itu didalangi seorang lelaki bergelar Syeikh yang mempunyai pengikut sekitar Sungkai, Perak dan beberapa daerah berhampiran. Ajaran yang diharamkan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak itu turut memperkenalkan beberapa amalan lain yang bertentangan hukum syarak. 

No comments:

Post a Comment