Sunday, March 6, 2011

NI BUKAN KES BARU..K.PENDIDIKAN..PIHAK SEKOLAH...PIBG KENA FIKIR...ADA KUASA YANG TAK BOLEH JALANKAN OLEH PELAJAR KERANA RASIKONYA BEGINI....

Buat baik dapat sakit

Oleh Rashidi Karim
am@hmetro.com.my

SAKIT...Muhammad
Shahfaly yang
terkehel tulang bahu
dan patah lengan kiri
selepas dibelasah
sekumpulan
pelajar.
SAKIT...Muhammad Shahfaly yang terkehel tulang bahu dan patah lengan kiri selepas dibelasah sekumpulan pelajar.
CEDERA...Anoar menunjukkan kecederaan dialami Muhammad Shahfaly.
CEDERA...Anoar menunjukkan kecederaan dialami Muhammad Shahfaly.
KANGAR: Sekumpulan 10 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Syed Safi di sini, dikatakan bertindak ala gengster apabila dengan selamba menarik keluar seorang pelajar lelaki tingkatan tiga sekolah berkenaan dari kelas sebelum membelasahnya walaupun ketika itu guru sedang mengajar.
Dalam kejadian kira-kira jam 11 pagi Jumaat lalu, Muhamad Shahfaly Anoar, 15, mendakwa terkehel bahu kiri dan patah lengan kiri serta cedera di kening kiri akibat dibelasah teruk tiga daripada 10 pelajar tingkatan tiga, empat dan lima itu.

Difahamkan, sebaik menarik keluar Muhamad Shahfaly dari kelasnya di tingkat satu, dia dibawa ke tingkat bawah bangunan sekolah sebelum dibelasah.

Muhamad Shahfaly berkata, seorang daripada pelajar terbabit memasuki kelasnya di tingkat satu ketika guru sedang mengajar lalu mengheretnya keluar dengan memegang tengkuk dan dibawa turun ke tingkat bawah.

“Di sana, saya lihat tidak kurang 10 pelajar sedang menunggu dan tiga daripada mereka, termasuk suspek yang memasuki kelas, memukul hingga pitam.

Bagaimanapun, mereka melarikan diri selepas mendengar jeritan seorang guru yang kebetulan melalui kawasan itu.

“Beberapa pelajar lain kemudian memapah saya masuk ke kelas dalam keadaan lemah dan tidak bermaya. Bagaimanapun, guru lelaki yang sedang mengajar subjek Kemahiran Hidup ketika itu tidak menanyakan keadaan saya.

“Guru yang menyuraikan kejadian itu juga langsung tidak menjenguk saya,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Simpang Empat di sini, semalam.

Muhamad Shahfaly yang juga ketua kelas tidak menolak kemungkinan serangan itu bermotif dendam kerana dia pernah mencatatkan kesalahan dilakukan pelajar terbabit yang sering tidak memasuki kelas ketika sesi pembelajaran.

Bapa mangsa, Anoar Ahmad, 38, berkata, dia terkejut apabila melihat Muhamad Shahfaly dipapah beberapa rakannya keluar dari perkarangan sekolah ketika datang menjemputnya kira-kira jam 12.15 tengah hari, Jumaat lalu.

“Saya geram apabila melihat kesan tapak kasut di belakang baju anak sulung saya itu dipercayai akibat ditendang pelajar yang membelasahnya.

“Lebih memilukan, semua guru seperti tidak peduli kejadian anak saya dibelasah dan seolah-olah terkejut apabila dimaklumkan perkara itu,” katanya.

Anoar mendakwa guru sekolah berkenaan gagal memberi rawatan kecemasan kepada anaknya walaupun dia dipaksa keluar oleh suspek dari dalam kelas ketika guru sedang mengajar.

“Saya membawa Muhamad Shahfaly ke Hospital Tunku Fauziah (HTF) di sini, untuk rawatan dan doktor mengesahkan tulang bahunya terkehel, lengan kiri patah serta terpaksa menerima jahitan di kening kiri,” katanya.

Berikutan itu, dia membuat laporan di Balai Polis Simpang Empat di sini, kira-kira jam 7.30 malam Jumaat lalu.

Menurutnya, Muhammad Shahfaly diberi cuti sakit 11 hari dan dibenarkan keluar dari HTF petang kelmarin, dan kemungkinan besar akan dipindahkan ke sekolah lain demi keselamatan serta mengelak terus dipukul.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kangar, Superintenden Abdul Rahman Mohd Noordin, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

Beliau berkata, polis sudah menahan empat pelajar sekolah berkenaan di rumah masing-masing, malam kelmarin.

“Keempat-empat pelajar lelaki berusia 14 dan 15 tahun ditahan selepas polis menerima laporan daripada bapa mangsa. Kes disiasat mengikut Seksyen 325 Kanun Keseksaan kerana mendatang kecederaan parah terhadap mangsa,” katanya.

Beliau berkata, siasatan lanjut sedang dijalankan dan empat pelajar ditahan di Balai Polis Kangar untuk menunggu perintah reman.

Sementara itu, jurucakap Jabatan Pelajaran Perlis (JPP) ketika dihubungi berkata, pihaknya akan menyiasat kejadian itu selain menyerahkannya kepada polis untuk tindakan selanjutnya.

Difahamkan, dua pegawai JPP sudah melawat Muhamad Shahfaly di HTF dan akan berjumpa dengan pemangku pengetua SMK Syed Safi hari ini berhubung kejadian itu.

Pengarah Pelajaran Perlis, Mansor Lat tidak dapat dihubungi kerana menghadiri mesyuarat di luar negeri ini.


Guru tidak sedar



KANGAR: Seorang guru lelaki mendakwa tidak menyedari kehadiran pelajar ala samseng menarik Muhammad Shahfaly Anoar, 15, keluar dari kelasnya sebelum membelasah mangsa sehingga parah kerana konon sibuk mengajar subjek Kemahiran Hidup.
Namun, guru berkenaan yang hairan melihat Muhammad Shahfaly tidak bermaya selepas dipapah masuk semula ke dalam kelas, cuba memberi pertolongan membawanya menerima rawatan, tetapi mangsa hanya berdiam diri.

Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), Mansor Lat yang menjelaskan situasi berkenaan berkata, guru berkenaan bukannya bersikap lewa mengenai masalah disiplin pelajar, tetapi tidak menyedari kejadian menimpa Muhammad Shahfly yang parah dipukul sekumpulan pelajar lain.
“Kesilapannya, guru lelaki yang mengajar di kelas berkenaan mengambil sikap berdiam diri selepas menyedari Muhammad Shahfaly dipukul dan tidak memaklumkan kepada guru disiplin hingga menyebabkan pentadbiran sekolah tidak mengetahui kejadian itu.

“Dia langsung tidak menyedari kehadiran pelajar yang bertindak samseng memasuki kelas kerana dilindungi pelajar lain ketika sibuk mengajar subjek Kemahiran Hidup di dalam kelas itu,” katanya selepas melawat mangsa di rumahnya di Simpang Empat, dekat sini, semalam.

Hadir sama, Pengarah Kebudayaan dan Kesenian Negara Perlis, Mohd Rizal Ismail dan Penyelaras Umno Simpang Empat, Abu Bakar Hamzah Dalam kejadian kira-kira jam 11 pagi Jumaat lalu, Muhammad Shahfaly, pelajar tingkatan tiga Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Syed Safi parah dibelasah sekumpulan pelajar lain.


Mangsa dimasukkan ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini selepas terkehel tulang bahu dan patah lengan kiri serta luka di kening dibelasah tiga daripada 10 pelajar yang menunggu di tingkat bawah bangunan.

Kejadian hanya disedari bapa mangsa, Anoar Ahmad, 38, selepas melihat anak sulung daripada empat beradik itu dalam kesakitan, dipapah rakan sekelas ketika menjemputnya kira-kira jam 12.15 tengah hari.

Setakat ini, polis menahan empat pelajar mencederakan Muhammad Shahfaly di rumah masing-masing di sekitar Simpang Empat, Ahad lalu.

Mansor berkata, empat pelajar berkenaan bakal berhadapan tindakan disiplin termasuk kemungkinan dibuang sekolah.

“Kami menyerahkan kepada Jawatankuasa Disiplin SMK Syed Safi yang diarah bermesyuarat serta-merta membuat keputusan serta mengambil tindakan terhadap empat pelajar membelasah Muhammad Shahfaly.

“Bagaimanapun, memandangkan empat pelajar ditahan, kami menyerahkan kepada polis menyiasatnya terlebih dulu,” katanya Sebelum itu, Mansor hadir ke SMK Syed Safi bersama beberapa pegawai JPN serta mengadakan perjumpaan dengan guru untuk mendapatkan gambaran kejadian berkenaan.

Beliau berkata, empat pelajar ditahan polis itu dilaporkan ponteng sekolah kerana semakan mendapati tiada rekod kehadiran kelas.

“Semua pelajar terbabit didapati hadir ke sekolah dengan lengkap berpakaian seragam, tetapi tidak memasuki kelas. Tiga penuntut tingkatan tiga manakala seorang lagi di tingkatan dua sekolah berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Muhammad Shahfaly berkata, dia risau kembali ke sekolah dan tetap dengan keputusan bertukar ke sekolah lain selepas kecederaannya sembuh.


Gantung atau buang



KUALA LUMPUR: Sekumpulan 10 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Syed Safi, Kangar, yang bertindak ala gengster dengan membelasah seorang pelajar tingkatan tiga di sekolah berkenaan Jumaat lalu, mungkin digantung atau dibuang sekolah sekiranya siasatan mendapati mereka melakukan kesalahan membuli.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, bagaimanapun sekiranya didapati perbuatan itu mempunyai unsur gangsterism, kes itu akan diserahkan kepada polis.

Beliau berkata, pihaknya sudah mengarahkan Pengarah Pelajaran Perlis, Mansor Lat menjalankan siasatan terperinci bagi mendapatkan laporan lengkap mengenai kejadian itu sebelum sebarang keputusan diambil.

“Kita tidak akan sekali-kali berkompromi dengan perbuatan membuli atau gangsterism di sekolah. Sekiranya pelajar terbabit didapati bersalah, ada beberapa tindakan yang boleh dikenakan terhadap mereka,” katanya ketika dihubungi semalam.

KALAU DAH BEGINI FIKIR2LAH...KITA NAK KESIAN...SEDANG  MEREKA TAK KESIANKAN ORANG...SENDIRI MAU INGATLAH....

No comments:

Post a Comment