Friday, March 11, 2011

KADANG PELEK GAK....MINYAK NAIK...HARGA NAIK...HARGA MINYAK TURUN HARGA TAK TURUN...

Peniaga P. Pinang naikkan harga



KENAIKAN harga barangan keperluan seperti sayur-sayuran turut menyumbang kepada peningkatan harga makanan di negara ini. - Gambar hiasan



KUALA LUMPUR – Harga pelbagai makanan di negara ini didapati mulai melonjak secara mendadak sejak bulan lalu akibat kenaikan harga pelbagai barangan keperluan di pasaran.
Ketika ini, antara barangan keperluan yang naik di pasaran ialah bawang besar, bawang putih, kacang dal, rempah, ayam, daging, daging kambing, ikan, udang, sayur-sayuran, tepung beras, telur, susu pekat manis, biji kopi dan serbuk teh.
Hasil kajian yang dilakukan oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendapati kenaikan itu berpunca daripada kenaikan harga barangan import dan peningkatan harga gas serta bahan api sejak kebelakangan ini.
Kesan kenaikan itu menyebabkan harga makanan turut mengalami kenaikan.
Presiden CAP, S.M. Mohamed Idris berkata, kenaikan harga makanan itu disedari hasil kajian pegawainya di restoran dan pemilik gerai makanan di sekitar Pulau Pinang baru-baru ini.
“Bayangkan, satu hidangan sayuran yang dijual pada harga 60 sen enam bulan lepas kini dijual pada harga 80 sen hingga RM1.


2 kapal pindah minyak secara haram ditahan

11/03/2011 5:05pm

JOHOR BAHRU – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Wilayah Selatan menahan dua kapal yang sedang melakukan pemindahan 80,000 liter Marin Fuel Oil (MFO) tanpa permit di perairan Tanjung Piai, dekat Pontian, semalam.
Ketua Penguat Kuasa Maritim Wilayah Selatan, Laksamana Pertama Maritim Zulkifili Abu Bakar berkata, kegiatan dua kapal terbabit, kapal MT Sentek 20 dan Farmosaproduct Alphine itu dikesan pada pukul 6.20 petang di kedudukan 2.8 batu nautika barat daya Tanjung Piai.
"APMM menerima satu maklumat berkaitan aktiviti mencurigakan oleh dua kapal yang berhimpit antara satu sama lain yang disyaki melakukan pemindahan minyak secara haram.
"Bertindak dari maklumat itu, bot laju APMM yang berada di kedudukan berhampiran diarah ke lokasi yang dilaporkan bagi menjalankan siasatan,” katanya dalam kenyataan, di sini, hari ini.
Zulkifli berkata, pemeriksaan mendapati kedua-dua kapal itu gagal mengemukakan permit daripada Pengarah Jabatan Laut untuk melakukan aktiviti pemindahan minyak. – Bernama

No comments:

Post a Comment