Monday, March 7, 2011

ISLAM NI SEMPURNA DAN MENYELURUH..JADI JANGAN ABAIKAN ILMU2 FARDU AIN....TERMASUK BAB MUNAKAHAT...BAB NIKAH CERAI DAN YANG BERSANGKUTAN....KHUATIR DAH TALAK TIGA MASIH BERSAMA.....

Benjy pernah ceraikan isteri

KUALA LUMPUR – Dalam diam, pelakon Benjy yang menjalani hukuman di Pusat Pemulihan Akhlak (PPA) Muar, Johor sejak Mei tahun lalu atas tuduhan penyalahgunaan dadah rupa-rupanya pernah menceraikan isterinya, Safiya Stephanie Kar Leng Lee dengan talak satu di rumah mereka di Menara Dutamas di sini pada Julai 2008.
Namun pasangan itu didakwa kembali hidup sebumbung pada hari sama mereka bercerai setelah Benjy atau nama sebenarnya Khaeryll Benjamin Ibrahim, 33, melafazkan perkataan rujuk semula terhadap Safiya.
Perkara itu hanya disahkan oleh Mahkamah Rendah Syariah di sini semalam apabila Safiya, 28, memfailkan dua permohonan serentak iaitu permohonan mengesahkan talak dan mengesahkan lafaz rujuk semula pada 7 Februari lalu.
Benjy yang dibawa dari PPA berada di mahkamah bersama Safiya semalam dengan diwakili peguam syarie, Hazirah Othman dan peguam syarie Fakhrul Azman Abu Hassan.
Sebaik sampai di mahkamah Benjy dilihat terus mencium dahi Safiya.

Masih sah suami isteri

Oleh Muhamaad Razis Ismail
razis@hmetro.com.my

BERTANYA SESUATU...Benjy bersama isteri dan ibu, Azean di luar mahkamah, semalam.
BERTANYA SESUATU...Benjy bersama isteri dan ibu, Azean di luar mahkamah, semalam. 
KUALA LUMPUR: Lafaz “I’m rujuking”, oleh dramatis Benjy terhadap isterinya, mengesahkan pasangan itu masih suami isteri selepas dia menceraikan isterinya itu dengan talak satu pada hari yang sama, tiga tahun lalu.
Hakim Syarie Khairul Azwadi Mohamed Noor membuat keputusan itu selepas bertemu kedua-dua pihak di dalam kamarnya di Mahkamah Rendah Syariah, semalam.

Peguam syarie Hazirah Othman yang mewakili Safiya atau nama penuhnya Safiya Stephance Kar-Leng Lee, 28, ketika ditemui media memberitahu, mahkamah terdahulu mengesahkan lafaz cerai talak rajie Benjy atau nama penuhnya Khaeryll Benjamin Ibrahim.
“Cerai yang berbunyi “Aku ceraikan kau satu talak,” dilafazkan pada jam 9 pagi, 7 Julai 2008 terhadap isterinya Safiya di rumah mereka di Menara Duta Mas disaksikan seorang saksi.

“Bagaimanapun, mahkamah turut mengesahkan lafaz rujuk “I’m rujuking” yang dilafazkan Benjy terhadap isterinya itu pada jam 10 malam pada hari sama.

Katanya, lafaz rujuk yang dilafazkan Benjy itu sah kerana Safiya masih dalam tempoh edah serta pihak terbabit turut bersetuju dengan fakta walaupun terdapat beberapa pindaan dan mahkamah memutuskan mereka masih sah suami isteri.

Sejurus prosiding selesai Benjy terus dibawa meninggalkan mahkamah oleh polis dan Safiya dilihat berbual mesra dengan ibu mentuanya seniwati Azean Irdawaty di luar mahkamah.
Safiya memfailkan permohonan pengesahan lafaz cerai dan rujuk itu pada 7 Februari 2011 di mahkamah menamakan Benjy sebagai defendan.


2 beradik terbakar

Oleh Suzaini Sulaiman
am@hmetro.com.my

RENTUNG...anggota bomba berusaha mengeluarkan mayat mangsa yang tersepit.
RENTUNG...anggota bomba berusaha mengeluarkan mayat mangsa yang tersepit.
TANJUNG KARANG: Cita-cita seorang mangsa kemalangan untuk bergelar anggota polis tidak kesampaian apabila rentung bersama abangnya, sejurus kereta dinaiki terbakar sebaik bertembung sebuah pacuan empat roda di Kampung Sungai Gulang-Gulang, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 pagi itu, Mohd Fauzan Mohd Ayob, 20, dan abangnya, Khairul Amri, 26, yang memandu Proton Wira mati di tempat kejadian selepas tersepit dan gagal keluar dari kereta yang terbakar.

Jurucakap polis berkata, nahas berlaku di Kilometer 57.5 Jalan Klang-Teluk Intan apabila kereta dipandu Khairul ke arah Tanjung Karang dari Kuala Selangor gagal dikawal lalu terbabas di laluan bertentangan sebelum melanggar sebuah Toyota Fortuner menyebabkan kedua-dua kenderaan terbakar.
“Pemandu pacuan empat roda berkenaan sempat keluar ketika api mula marak. Bagaimanapun, dua beradik berkenaan gagal menyelamatkan diri,” katanya.

Sementara itu, rakan arwah Mohd Fauzan yang enggan dikenali ketika ditemui berkata, sahabat karibnya itu pernah menyatakan hasrat menjadi anggota polis dan beria-ria menghadiri temuduga di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Selangor, semalam.

“Kebetulan pada hari ini (semalam) ada temuduga untuk jawatan anggota polis di Kuala Selangor. Abangnya (Khairul Amri) yang bekerja di Perak mengambil cuti untuk menemankan adiknya ke tempat temuduga itu.

“Arwah baru saja menamatkan pelajaran di Pusat Giat Mara dan apabila mendapat tahu ada temuduga polis, dia ingin mencuba. Namun takdir Allah menentukan segalanya...impian arwah tidak tercapai,”katanya.

Difahamkan, mangsa hanya dua beradik saja dan tinggal di Bagan Tengkorak, Tanjong Karang, dekat sini.
Saksi kejadian yang hanya mahu dikenali sebagai Anuar berkata, dia yang bekerja di kedai jualan kereta berhampiran tempat kemalangan terkejut apabila tiba-tiba terdengar bunyi brek yang sangat kuat.
“Saya lihat sebuah Proton Wira dipandu laju dari Tanjung Karang ke Kuala Selangor ingin mengelak sebuah van dari arah sama sebelum gagal mengawal kenderaannya dan bertembung dengan sebuah Toyota Fortuner.

“Akibat pertembungan itu, kedua-dua kenderaan itu terbakar. Saya tidak dapat berbuat apa-apa kerana api marak dengan cepat. Saya lihat pemandu Toyota Fortuner sempat keluar dari kenderaannya untuk menyelamatkan diri,” katanya.

Sementara itu, Pemangku Pegawai Bomba dan Penyelamat Tanjung Karang, Zolkifli Ahmad, berkata, sepasukan anggota bomba dan penyelamat dari Tanjung Karang dan Kuala Selangor dikejarkan ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan pada jam 11.49 pagi.

“Pihak kami terpaksa menggunakan alat pemotong untuk mengeluarkan mangsa yang tersepit,” katanya.


BILA PEROGOL@PENZINA TIDAK TAKUT....HUKUMAN YANG ADA MASIH RINGAN...SEDANGKAN HUKUM  ALLAH YANG  BERBENTUK MENGHAIBKAN PEROGOL@PENZINA SERTA KELUARGA SEBAB DIHUKUM DIKHALAYAK RAMAI... BEBERAPA KETURUNAN MEREKA AKAN MERASA MALU BERPANJANGAN....



Dua perkosa budak OKU



AMPANG: Dua lelaki layak dilabelkan bernafsu syaitan apabila tergamak merogol kanak-kanak kurang upaya (OKU) berusia 12 tahun secara bergilir-gilir di rumahnya Jumaat lalu.
Difahamkan ketika kejadian, mangsa yang tinggal berseorangan di rumah teres di Bandar Baru Ampang didatangi dua lelaki tidak dikenali berusia 20-an yang mengambil kesempatan merogolnya selepas ibu mangsa keluar bekerja.

Menurut sumber, mangsa yang mendengar ketukan pintu rumah terus membukanya sebelum dua lelaki berkenaan menyerbu masuk.

Sumber berkata, kejadian itu dikesan ibu mangsa yang pelik dengan sikap anaknya yang berdiam diri dan murung.

Selepas didesak, mangsa menceritakan kejadian yang berlaku dan ibunya membuat laporan di Balai Polis Ampang pada hari yang sama,” katanya.



Pak andam penipu dicekup



GOMBAK: Perunding perkahwinan `walimatul tak urus' yang penipuannya didedahkan Harian Metro pada 2 Mac lalu, dicekup polis dalam tempoh hanya tiga hari selepas kisahnya disiarkan.
Lelaki berperwatakan wanita atau mak nyah berusia 37 tahun itu dipercayai sudah memperdaya lebih 20 pelanggannya sejak enam tahun lalu selain dikatakan mengaut keuntungan mencecah ratusan ribu ringgit.

Menurut sumber, lelaki itu ditahan di sebuah rumah di Selayang di sini, kira-kira jam 3 petang Sabtu lalu Difahamkan, kes penipuan itu disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan dan polis kini menunggu arahan mahkamah untuk mendakwa suspek kerana menipu.
Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah ketika dihubungi, mengesahkan penahanan itu dan memberitahu, pak andam terbabit kini direman di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak bagi membantu siasatan.

Harian Metro pada 2 Mac lalu melaporkan pendedahan tiga mangsa yang terpedaya dengan pakej ditawarkan pak andam terbabit menyebabkan mereka kerugian puluhan ribu ringgit.

Seorang daripada mangsa hanya mampu menghidangkan minuman dan makanan ringan kepada tetamu yang hadir pada majlis perkahwinannya gara-gara suspek gagal menguruskan perkahwinan sebagaimana dijanjikan biarpun sudah menerima bayaran RM37,000.


'M Nasir masih hidup'



KUALA LUMPUR: Pelakon Marlia Musa menafikan khabar angin yang tersebar mengenai kematian suaminya iaitu komposer dan penyanyi terkenal tanah air, M Nasir (gambar), di sini, semalam.
Marlia berkata, dia mendapat tahu mengenai berita itu daripada seorang pengarang hiburan akhbar yang menghubunginya untuk mendapatkan kepastian.
“Sekitar tengah hari semalam, saya dihubungi pengarang hiburan itu bertanyakan kesahihan berita diperolehnya. Tidak dinafikan, sebagai isteri saya terperanjat juga sebaik mendengar khabar itu yang nyatanya tidak benar.

“Sebelum panggilan itu diterima, saya baru saja habis bercakap dengan pengurus abang (M Nasir). Setahu saya, pagi tadi (semalam) abang tidak masuk ke pejabatnya kerana ada mesyuarat di Istana Budaya (IB).

“Daripada maklumat yang kami peroleh kemudiannya, individu yang dilaporkan sudah meninggal dunia itu seorang imam masjid di Jakarta, Indonesia yang singkatan namanya adalah M Nasir,” katanya.

Mati muda akibat obes



KAKITANGAN Hospital Kuala Lumpur (HKL) menguruskan mayat Ang Kok Fei semalam.



KUALA LUMPUR – Sejak lapan tahun lalu, anak muda ini yang menjalankan perniagaan telefon bimbit di Jalan Chow Kit di sini menghadapi masalah memiliki selera makan yang melampau.
Dia lazimnya mengambil apa saja makanan terutama nasi dan pelbagai jenis daging, empat atau lima kali sehari dan dalam jumlah yang banyak pula.
Akibatnya, ketika usia mencecah 28 tahun, dia menghadapi masalah obesiti apabila mempunyai berat badan 257 kilogram (kg) sekali gus mengundang pelbagai masalah kesihatan.
Dia kerap mengadu sesak nafas dan pada 3 Mac lalu, dia terpaksa dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini untuk menjalani rawatan akibat masalah yang sama.
Namun segala-galanya berakhir pada pukul 4 pagi semalam apabila Ang Kok Fei meninggal dunia akibat serangan sakit jantung.
Abangnya yang dikenali sebagai Fook Wong, 40, berkata, kematian adiknya itu amat mengejutkan dia dan ahli keluarga yang lain.

No comments:

Post a Comment