Thursday, May 31, 2012

ANAK LUPA JASA AYAH..MUNGKIN KECIL2...YANG BAGI MAKAN AYAM AGAKNYA...MEMAKAI BARANG KEMAS HUKUMNYA HARUS...MENUNJUK2...BERMEGAH2 HUKUMNYA HARAM...BUKAN BARANG KEMAS SAJA...APA SAJA UNTUK BERMEGAH2 HUKUMNYA HARAM....

Drama ‘jiran’ buang ayah

Oleh Mary Victoria Dass
maryvictoria@hmetro.com.my

UZUR...kakitangan Pusat Jagaan Nur Ehsan menyalin baju warga emas terbabit.
UZUR...kakitangan Pusat Jagaan Nur Ehsan menyalin baju warga emas terbabit.
JOHOR BAHRU: Seorang lelaki berusia 40-an tergamak menghantar bapa kandungnya berusia 70 tahun yang diserang angin ahmar ke Pusat Jagaan Nur Ehsan, Kempas, di sini, dan enggan mengaku dia anak warga emas itu, sebaliknya mendakwa dia hanya jiran yang prihatin terhadap nasib lelaki tua berkenaan.
Bagaimanapun, tembelang lelaki terbabit yang juga jurutera di sebuah syarikat swasta di bandar raya ini terbongkar apabila pengurusan pusat jagaan berkenaan membuat semakan dengan beberapa pihak.
Ketika mendedahkan perkara itu, Pengurus Pusat Jagaan Nur Ehsan, Norijah Bidin berkata, jurutera terbabit yang juga anak tunggal warga emas berkenaan menghubungi pihaknya dan bertanya mengenai kemudahan di pusat itu bermula bulan lalu.

“Lelaki terbabit mengaku jiran warga emas berkenaan dan dalam perbualan telefon, dia menyatakan simpati terhadap nasib lelaki tua itu.


“Lelaki itu turut mendakwa warga emas berkenaan hidup sebatang kara, justeru, dia berhasrat menghantarnya ke pusat jagaan kami.

“Pada masa sama, warga emas itu juga mengalami kesulitan untuk berkomunikasi selain nyanyuk dan gagal memberikan maklumat berkaitan warisnya,” katanya di sini, semalam.

Bunuh isteri baru kahwin

Oleh Zulfa Mohamad
am@hmetro.com.my

BUKIT MERTAJAM: Akibat tidak puas hati dengan hasil jualan gerai makan didakwa dibolot sepenuhnya oleh isteri, seorang lelaki warga Myanmar tergamak mencekik hingga mati wanita yang baru dikahwininya itu, baru-baru ini.
Dalam kejadian kira-kira jam 6 petang di sebuah rumah kampung di Perai, dekat sini, Ahad lalu, suspek berusia 20 tahun didakwa membunuh isterinya dikenali sebagai Hema, 22, selepas mendakwa mangsa membolot kesemua hasil jualan perniagaan dan kemudian menghantar kepada keluarganya di Myanmar.
Difahamkan, walaupun masih dalam tempoh ‘berbulan madu’ selepas pasangan berkenaan dikatakan mendirikan rumah tangga dua bulan lalu, kemarahan melampau akibat tidak diberikan wang hasil jualan mendorong suspek bertindak demikian.

Sejurus mencekik isterinya, suspek terbabit dikatakan menghantar mayat mangsa ke Hospital Seberang Jaya (HSJ) dengan mendakwa isterinya membunuh diri dengan menggantung diri.

Kereta terperosok belakang treler

TERBAKAR...anggota bomba bertungkus-lumus memadam kebakaran treler.
TERBAKAR...anggota bomba bertungkus-lumus memadam kebakaran treler.
REMBAU: “Sebaik keluar, saya terkejut melihat sebuah kereta terperosok di belakang treler dipandu manakala pemandunya keluar menyelamatkan diri.
“Tanpa berfikir panjang, saya segera berlari ke arah tempat memandu untuk mengambil gas pemadam api tetapi gagal berikutan api semakin marak,” kata pemandu treler, Razi Jaafar, 47, yang terbabit kemalangan dengan sebuah kereta hingga menyebabkan kedua-dua kenderaan itu musnah terbakar di Kilometer 231.6, Lebuh raya Utara Selatan arah utara di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 8.04 pagi itu, treler berkenaan dalam perjalanan dari Batu Pahat, Johor menuju Pulau Indah, Selangor membawa muatan lima kepala lori jenis Volvo.
Sejurus tiba di lokasi kejadian, Proton Wira dipandu seorang lelaki melanggar belakang treler itu menyebabkan berlaku kebakaran yang memusnahkan kedua-dua kenderaan berkenaan.

Bagaimanapun, kepala treler itu dapat diselamatkan selepas pemandunya meninggalkan badan treler itu.

Menceritakan detik cemas itu, Razi berkata, ketika kejadian, dia memandu di lorong paling kiri sebelum dikejutkan dengan dentuman kuat dari arah belakang.

“Bagi mendapatkan kepastian, saya segera memberhentikan kenderaan di lorong kecemasan dan mendapati sebuah kereta sudah terperosok selain api yang turut marak.

“Saya cuba memadam kebakaran, namun gagal. Bimbang keadaan bertambah buruk, saya meninggalkan badan lori dan memandu kepala lori sejauh 20 meter dari tempat kejadian sebelum menghubungi Bomba dan Penyelamat untuk meminta bantuan,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Dia yang baru memandu lori setahun lalu berkata, ini kali pertama terbabit kemalangan dan bersyukur kerana tidak mengalami sebarang kecederaan serius.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Rembau, Zamrus Zainal berkata, pihaknya bergegas ke lokasi kejadian termasuk dengan bantuan anggota Balai Bomba dan Penyelamat Senawang dan Alor Gajah, Melaka.

“Kita berjaya mengawal kebakaran dalam tempoh 10 minit dan pemeriksaan mendapati pemandu treler tidak mengalami kecederaan.

Menggigil parang di dada

Oleh Md Fuzi Abd Lateh
mdfuzi@hmetro.com.my

BEGINI...Sharifah Rodhiah (kiri) menunjukkan cara penjenayah meletakkan parang sambil diperhatikan Siti Norhasmida.
BEGINI...Sharifah Rodhiah (kiri) menunjukkan cara penjenayah meletakkan parang sambil diperhatikan Siti Norhasmida.
BUKIT BERUNTUNG: “Saya menggigil dan terpaksa menyerahkan barang kemas yang dipakai kepada penjenayah yang meletakkan parang panjang tajam pada dada,” kata Sharifah Rodhiah Syed Nong Chik, 47, menceritakan detik dia diragut ketika berjoging, awal pagi semalam.
Kejadian berlaku jam 7.10 pagi di Jalan Adenium 2G/4, Pusat Perniagaan Adenium, di sini, ketika mangsa bersama jirannya, Siti Norhasmida Abdullah, 64, berjoging di taman itu.

Katanya, enam lelaki berumur 20 hingga 30 tahun menunggang tiga motosikal memintas mereka.
“Mereka seperti mahu bertanya arah jalan, tetapi bertukar ganas dengan mengeluarkan parang dan tiga pisau rambo yang diletakkan pada dada saya sambil mengarahkan menyerah barang kemas dipakai.

“Saya panik dan amat takut ketika penjenayah mengarahkan saya tidak melawan kehendak mereka. Seorang daripada lelaki itu merentap gelang tangan dan rantai leher saya manakala rakannya mengepung saya,” katanya ketika ditemui, semalam.

Menurutnya, dia berjaya memujuk kumpulan penjenayah itu supaya tidak merampas beg tangannya yang mengandungi dua telefon bimbit dan wang RM15.

Katanya, penjenayah mengambil masa kurang dua minit menyamun barang kemas yang berharga RM5,000 itu.

“Rakan saya berlari ke rumah jiran berhampiran meminta pertolongan, tetapi sudah terlambat.
“Saya tidak menyangka aktiviti berjoging sejak lebih sebulan lalu dalam taman ini diperhatikan penjenayah,” katanya.

Sharifah Rodhiah berkata, sambil berlari pulang ke rumah dia menangis sekuat hati kerana ketakutan.

Katanya, dia menelefon suami, Mohd Kamaruddin Sangit, 55, yang berniaga di Bukit Antarabangsa di Hulu Klang ketika itu memaklumkan kejadian itu.

Beliau berkata, suaminya tiba di rumah jam 9 pagi membantu menenangkannya. Mangsa ditemani jirannya membuat laporan di Balai Bukit Sentosa pada jam 2 petang.

Bekas polis dijel 10 tahun

SHAH ALAM: “Jika ada tekanan hidup dan mahu mencari rezeki halal, seseorang boleh berbuat demikian dengan jujur dan halal untuk mendapatkan rezeki.
“Tetapi, (menjual dadah) bukan caranya. Ia untuk cepat kaya,” kata Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Abdul Alim Abdullah selepas menjatuhi bekas konstabel polis hukuman penjara 10 tahun dan 10 sebatan kerana mengaku salah atas tuduhan pilihan memiliki 278.1 gram (g) di Klang, dekat sini, tahun lalu.

Abdul Alim menjatuhkan hukuman itu terhadap terhadap Abu Bakar Mohd Yusof, 41, dan memerintahkan ia berjalan mulai tarikh tangkap. Beliau turut menasihati tertuduh yang menjual burger ketika ditahan supaya bertaubat dan kembali ke pangkuan keluarganya selepas menjalani hukuman.
“Ingat isteri dan anak. Kamu sudah terlepas daripada tali gantung. Jika kamu tidak hargai peluang ini, saya tak tahulah,” katanya.

Tergilis anak

Oleh Khairul Hamizy Ramlee
am@hmetro.com.my

KUALA TERENGGANU: “Saya terkejut dan cepat-cepat menghentikan jentera pengangkut barang (forklif), selepas terdengar teriakan anak meminta tolong.
“Remuk hati saya apabila suara itu datang daripada anak yang berada di bawah jentera yang saya pandu,” kata seorang wanita berusia 29 tahun yang enggan dikenali menceritakan detik cemas apabila dia tergilis anaknya ketika membersihkan ruang kedai barangan logam miliknya di Kampung Merchang, Marang petang Selasa lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.30 malam itu, mangsa, Mohd Aiman Abd Rahman, 7, bersama dua adiknya meluru ke depan jentera pengangkut dipandu ibunya yang sedang mengundur.

Tindakan pelajar tahun satu Sekolah Kebangsaan Gong Balai, Marang itu membawa padah apabila dia tersembam ke bawah dan digilis jentera berkenaan ketika ibunya cuba memandu ke depan.

Mati berdiri

Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
wanasr@hmetro.com.my

IPOH: Seorang lelaki yang bakal melangsungkan perkahwinannya hari ini ditemui mati dalam keadaan misteri dengan mayatnya ditemui dalam keadaan leher terjerut berhampiran sebuah kawasan perkelahan terkenal, awal pagi semalam.
D Saravanan, 38, ditemui pengunjung pusat perkelahan Lubuk Timah, Jalan Cameron Highlands, Simpang Pulai di sini, pada jam 8 pagi dalam keadaan berdiri dan tergantung pada sebatang pokok di tepi sungai di tempat kejadian.

Mangsa mulanya disyaki membunuh diri, namun kejadian itu menimbulkan rasa curiga polis dan orang ramai apabila mendapati kaki mangsa masih memijak tanah.
Pekerja pusat perkelahan itu, Talib Dahaman, 65, berkata, dia dimaklumkan penemuan mayat mangsa oleh seorang pengunjung tetap yang berada di kawasan perkelahan itu.

“Selalunya saya datang bekerja di sini sekitar jam 6 pagi, namun hari ini (semalam) hanya datang jam 8.30 pagi kerana mempunyai urusan di rumah. Sebaik tiba, saya dimaklumkan seorang pengunjung yang menemui mayat mangsa dengan lehernya terikat tali pada sebatang pokok di tepi sungai.

“Saya memberitahu pengurus, Amiruddin Ishak berhubung kejadian itu sebelum polis dimaklumkan. Ketika ditemui, lelaki itu lengkap memakai kemeja-T dan berseluar lusuh,” katanya.

Menurutnya, dia tidak percaya mangsa mati akibat menggantung diri kerana kedua-dua kaki mangsa menyentuh tanah.

Talib yang sudah bekerja lebih tiga tahun di pusat perkelahan itu mendakwa kejadian itu pertama kali dialami walaupun pernah berlaku kes lemas sekitar 2008.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias mengesahkan menerima laporan berhubung kes berkenaan dan siasatan berkaitan punca kematian mangsa masih dilakukan.

“Polis masih menyiasat motif kejadian dan kereta Perodua Kelisa milik mangsa turut ditemui di tempat kejadian,” katanya.

Ahli keluarga mangsa yang ditemui di pekarangan Bilik Mayat Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) semalam juga enggan memberi sebarang ulasan berhubung kes itu.

Pasangan kekasih cabul ejen hartanah direman

KUALA LUMPUR: Pasangan kekasih yang dipercayai menyamun dan mencabul seorang ejen hartanah wanita di sebuah unit kondominium mewah di Mont Kiara, di sini, 10 Mei lalu ditahan polis, kelmarin.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, kedua-dua suspek yang berusia 33 tahun itu ditahan kira-kira jam 11 malam hasil maklumat orang awam.

Beliau melalui laman sosial facebook miliknya berkata, suspek direman hingga 6 Jun ini untuk membantu siasatan lanjut.
Dalam kejadian 10 Mei itu, mangsa yang berusia 34 tahun dilaporkan membawa pasangan yang menyamar sebagai bakal penyewa terbabit bagi melihat sebuah kondominium untuk disewa sebelum dia diikat, dibogelkan, dicabul dan ditampar.

Mangsa kemudian disamun kedua-dua suspek terbabit sebelum dikurung dalam rumah berkenaan.

Wanita terbabit bagaimanapun diselamatkan pada jam 3 pagi, keesokan harinya, kira-kira 10 jam selepas dikurung apabila polis menerima aduan daripada penghuni lain yang terdengar tangisan dan jeritan meminta tolong.

Difahamkan, pasangan penyamun itu menggunakan kereta Mitsubishi Lancer putih dengan menggunakan nombor pendaftaran palsu ketika melakukan jenayah samun terbabit.

No comments:

Post a Comment