Thursday, May 31, 2012

KUTIP TAK LIAT...ORANG BAYAR ZAKAT LIAT...KITA TAK LIAT KE BAGI ASNAF2 YANG PATUT DAPAT...JANGAN LIAT BERI...MINTA HAK MACAM MINTAK SEDEKAH...NI HAK PEMBERI ZAKAT...BUKAN HAK KITA...KITA AMIL AJE...GAJI PATUT 1/8...KONSERT HARAM ITU KITA NAK BANGGA2...MEMANG KITA SUKA CARI NAHAS...

Sampel darah untuk ujian DNA rosak teruk

KUANTAN - Mahkamah Tinggi, yang mendengar perbicaraan kes pembunuhan pelancong wanita Perancis, Stephanie Foray, diberitahu bahawa sampel darah ibunya, Irene Mortel dan kakaknya, Vanessa Foray yang dititiskan di atas kad Fast Technology Analysis (FTA) untuk tujuan ujian DNA rosak teruk dan berkemungkinan tercemar.
Pegawai Perubatan Hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan, Dr. Fong Chee Khai setuju bahawa keadaan kedua-dua sampel berkenaan yang diambil olehnya adalah lebih teruk sekarang berbanding ketika dia mula-mula melakukan pensampelan itu pada 12 Ogos 2011.
Chee Khai berkata demikian ketika disoal Timbalan Pendakwa Raya, Salim Soib @ Hamid.
Beliau berkata pada perbicaraan kes Asni Omar, (gambar) 37, yang dituduh membunuh Foray, 30, di rumah tidak bernombor di Kampung Tekek, Pulau Tioman, Rompin, antara 8 malam, 10 Mei dan 12 tengah hari, 12 Mei tahun lalu.
Ditanya sama ada beliau masih boleh mengenali tanda yang membezakan kedua-dua sampel berkenaan, Chee Khai berkata, beliau hanya boleh membaca nama Vanessa pada sampel tetapi bukan nama Mortel.
Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Mariana Yahya ditangguhkan pada 12 hingga 22 Jun depan. - Bernama

Bala jika liat bayar zakat

MEMBAYAR zakat merupakan satu kewajipan kepada umat Islam sama seperti kepentingan mengerjakan solat. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Bala tersembunyi akan diturunkan oleh Allah kepada golongan yang liat dalam kewajipan membayar zakat.
Penceramah bebas, Datuk Mohd. Daud Che Ngah berkata, balasan Allah tidak akan datang dalam bentuk nyata di muka bumi, sebaliknya ia wujud melalui situasi yang tidak disedari kepada manusia.
Antara bala yang dimaksudkan adalah kehancuran rumah tangga serta dikurniakan zuriat yang degil.
"Jika kita tidak bayar zakat sedangkan kita Islam, kesan yang mungkin berlaku sama dengan jika kita mengabaikan solat.
"Apabila solat diabaikan maka tiada lagi keberkatan dalam hidup," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.
Mohd. Daud turut berkata, golongan yang tidak membayar zakat juga merupakan mereka yang tidak jujur walaupun mereka mengakui diri sebagai umat Islam.
Sehubungan itu, beliau yang juga Pengerusi Eksekutif Andalusia Travel & Tours Sdn. Bhd. (Andalusia) berkata, pihaknya bekerjasama dengan Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) menganjurkan kuiz silang kata bersiri mengenai kewajipan membayar zakat.

KBS jenamakan semula Himpunan Jutaan Belia


SEBAHAGIAN daripada ribuan belia yang menonton konsert Clash of the Band pada Himpunan Jutaan Belia di Jalan Persiaran Perdana, Putrajaya baru-baru ini.


PUTRAJAYA - Mulai tahun depan, Himpunan Jutaan Belia sempena sambutan Hari Belia Negara dijenama semula menjadi Festival Belia Putrajaya bertujuan melonjakkan imej perhimpunan itu ke tahap lebih tinggi.
Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, selepas kejayaan penganjuran selama tiga tahun, program mega tersebut perlu diberi nafas baharu untuk menarik lebih ramai belia menyertainya selepas ini.
"Penganjuran himpunan tersebut di bawah jenama baharu ini akan mampu untuk menarik lebih ramai penyertaan belia dan seisi keluarga.
"Kita akan fikirkan banyak acara dan aktiviti yang sesuai untuk dilaksanakan dan dapat diikuti oleh semua golongan masyarakat," katanya di sini semalam.
Menurut beliau, kementeriannya akan mengadakan satu bengkel bagi membincangkan pelbagai cadangan dan teguran-teguran yang diberikan oleh pelbagai pihak untuk penambah baik penganjuran program tersebut.

Saham Felda cipta rekod

ORANG ramai termasuk warga Felda mendengar ucapan Najib pada majlis pelancaran prospektus FGV di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV) semalam melancarkan prospektus tawaran awam permulaan (IPO) yang terbesar di Asia pada tahun ini dan kedua terbesar di dunia selepas Facebook yang membabitkan 2.19 bilion saham.
Daripada jumlah itu, FGV selaku operator ladang kelapa sawit ketiga terbesar di dunia akan menawarkan 1.92 bilion saham untuk langganan pelabur institusi termasuk 1.5 bilion kepada institusi dan pelabur terpilih tempatan serta asing.
Sebanyak 419.54 juta lagi saham kategori itu diperuntukkan untuk institusi Bumiputera dan pelabur terpilih yang diluluskan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).
Pada masa yang sama, sebanyak 273.6 juta saham atau 7.5 peratus akan dikhususkan kepada pelabur awam.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, daripada 273.61 juta saham untuk langganan pelabur awam itu, sebanyak 200.65 juta saham atau lebih 70 peratus bakal diagihkan kepada peneroka dan kakitangan Felda serta individu yang banyak menyumbang kepada pembangunan syarikat itu.
Menurut beliau, baki 72.96 juta saham lagi ditawarkan kepada orang awam.
Katanya, peratus agihan yang tinggi itu membuktikan dakwaan pihak tidak bertanggungjawab bahawa kerajaan menggunakan penyenaraian itu untuk memanipulasikan golongan peneroka sebagai tidak benar.
“Saya ingin menegaskan sekali lagi bahawa apa yang kita lakukan ini adalah sebagai menepati amanah yang ditinggalkan oleh ayahanda saya, Tun Abdul Razak Hussein.


Papa Rock meriahkan program Bulan Pengguna di Semenyih

SEMENYIH – Legenda rock Ramli Sarip adalah antara artis terkemuka tanah air yang akan membuat persembahan pada Konsert Kuasa Pengguna bersempena Majlis Kemuncak Bulan Pengguna Kebangsaan 2012 di pekarangan Tesco Semenyih, Selangor.
Timbalan Ketua Setiausaha (Kepenggunaan dan Pengurusan), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datin Mahani Tan Abdullah (gambar kecil) berkata, artis-artis lain yang akan mengambil bahagian ialah Nassier Wahab dan artis-artis kelahiran Akademi Fantasia iaitu Bob, Farhan, Erol dan Lena sementara Mat Over dan Imuda menjadi pengacara konsert yang akan diadakan malam esok.
“Konsert yang juga dikenali sebagai Malam Simfoni Pengguna ini akan bermula pada pukul 8.30 malam dan kita menjemput orang ramai hadir bagi memeriahkan program itu,” katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.
Mahani berkata, konsert berlangsung di pentas utama dan sebanyak 2,000 tempat duduk disediakan.
Kata beliau, meskipun tempat duduk terhad, orang ramai tetap berpeluang menyaksikan persembahan hebat artis-artis terlibat memandangkan konsert diadakan di kawasan lapang.
Jelas beliau, konsert itu merupakan salah satu acara menarik bagi memeriahkan lagi Majlis Kemuncak Bulan Pengguna Kebangsaan 2012.
Menurutnya, konsert tersebut akan turut diselitkan dengan Kuiz Pengguna yang menyediakan hadiah menarik kepada penonton yang berjaya menjawab soalan kepenggunaan dengan tepat.


Jawatankuasa khas siasat kemalangan drag di Putrajaya


AHMAD SHABERY (kiri) melawat seorang mangsa yang terlibat dalam kemalangan semasa ujian perlumbaan drag di Hospital Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Kementerian Belia dan Sukan (KBS) akan menubuhkan jawatankuasa khas bagi menyiasat kemalangan semasa sesi ujian perlumbaan drag pada Himpunan Jutaan Belia di sini baru-baru ini.
Menterinya, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, jawatankuasa khas itu akan turut dianggotai wakil Persatuan Permotoran Malaysia dan Pesuruhjaya Sukan Malaysia.
"Perkara itu telah dibincangkan dan mendapat persetujuan Kabinet semalam (kelmarin), jadi sehingga hasil siasatan dikeluarkan, saya tidak mahu menyalahkan mana-mana pihak," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat tiga mangsa kejadian itu yang masih menerima rawatan di Hospital Putrajaya semalam.
Dalam kejadian pada 27 Mei lepas, seramai 17 penonton cedera termasuk empat parah apabila sebuah daripada kereta yang mengambil bahagian dalam acara itu terbabas semasa sesi ujian sebelum perlumbaan sebenar bermula.
Ahmad Shabery berkata, kementerian bersedia mengambil segala tanggungjawab walaupun banyak langkah keselamatan telah diambil termasuk penyediaan ambulans.

Penduduk mogok harga petrol naik


PENUMPANG menunggu di sebuah terminal bas yang kosong di Bangalore semasa mogok besar-besaran diadakan di India semalam.


NEW DELHI - Bandar raya ini hampir lumpuh ekoran penduduknya mengadakan mogok untuk membantah kenaikan harga petrol di India.
Protes tersebut yang dianjurkan oleh parti pembangkang dan beberapa kesatuan sekerja menyebabkan banyak premis perniagaan ditutup dan sistem pengangkutan awam turut tergendala.
Jurucakap parti pembangkang, Parti Bharatiya Janata (BJP), Prakash Javdekar mendakwa mogok mereka telah berjaya apabila jutaan rakyat membantah kenaikan harga petrol.
"Harga petrol kini melambung tinggi. Pemerintah pula seperti sedang tidur tetapi hari ini kita akan mengejutkan mereka," kata seorang pemilik kedai runcit di sini Ravikant Sahai.
Harga petrol termasuk cukai naik AS$0.13 sen (RM0.41 sen) minggu lalu dengan bahan tersebut dijual pada harga sekitar 77.53 rupee (RM4.35) seliter di beberapa bandar raya utama di India.
Pemerintah sebelum ini menyatakan, kenaikan tersebut tidak dapat dielakkan ekoran penurunan nilai mata wang rupee. - AFP

No comments:

Post a Comment