Thursday, May 31, 2012

DOA AGAR DIPERCEPATKAN JODOH...DAH KAWIN MUNGKIN TAK DIGANGGU LAGI...MUNGKIN PIHAK KERAJAAN ATAU KESATUAN KERJA...TUBUH SATU BAHAGIAN MENCARI JODOH DIKALANGAN PEKERJA...DENGAN BUTIR YANG ADA...DAPAT MENEMUKAN JODOH YANG SESUAIAN..MUNGKIN ADA YANG MALU...BILA MUFTI PEJAM MATA BERHADAPAN MAKSIAT....HUKUM BERPILIH2...HUDUD TIDAK DIPERJUANG...PERIUK NASI ATAU PERIUK NERAKA YANG NAK DIJAGA...

Lembik disambar karan

Oleh Yusmawati Mhd Yusof dan Mohd Yatim Latip
am@hmetro.com.my

BERTAKUNG...Md Afizi menunjukkan tempat mangsa ditemui.
BERTAKUNG...Md Afizi menunjukkan tempat mangsa ditemui.
PILU...Massari ditenangkan ahli keluarga selepas keluar dari bilik mayat Hospital Melaka, semalam.
PILU...Massari ditenangkan ahli keluarga selepas keluar dari bilik mayat Hospital Melaka, semalam.
MELAKA: “Melihat tubuhnya lembik dengan air liur meleleh, saya mengerah kudrat mengangkatnya keluar dari situ (takungan air) biarpun pada awalnya saya juga tidak bermaya kerana turut disambar renjatan (elektrik) sebelum memangkunya di atas jalan.”
Begitu cerita Massari Muhammad, 35, bapa Mariam Najwa, 9, yang meninggal dunia dipercayai terkena renjatan elektrik ketika bermain dalam takungan air berhampiran tiang elektrik kira-kira 20 meter di depan rumahnya.
Dalam kejadian jam 1 tengah hari semalam di Kampung Gedung Lalang, Bukit Rambai, murid tahun tiga Sekolah Kebangsaan Taman Bukit Rambai berkenaan bersama adiknya, Muiz Asyraf, 3, bermain di tempat air bertakung itu sebelum rebah dipercayai terkena renjatan elektrik.

Massari berkata, dia mengetahui insiden malang menimpa anak perempuan tunggalnya itu selepas dimaklumkan jiran yang melihat anaknya terbaring dalam air.


Katanya, sebelum itu dia berada di dalam rumah didatangi Muiz yang berlari mengadu sakit kaki sebelum menyapu ubat di kakinya.

Guru miang melampau

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

ADUAN...Ayu menunjukkan laporan polis  mengenai kejadian dia dicabul.
ADUAN...Ayu menunjukkan laporan polis mengenai kejadian dia dicabul.
KUALA LUMPUR: Seorang guru wanita kini trauma dan mengalami tekanan perasaan serius sehingga mahu membunuh diri selepas mendakwa mengalami gangguan seksual serta dicabul guru lelaki di sekolahnya di sekitar Bangsar, di sini.
Gangguan seksual itu didakwa berlarutan sejak lebih tiga tahun lalu dan guru lelaki berusia 50-an yang bercucu itu pernah meluahkan perasaan cinta kepada mangsa.
Guru berkenaan yang mahu dikenali sebagai Ayu, 32, berkata, kemuncak gangguan itu ialah pada 30 April lalu apabila guru lelaki terbabit memegang kemaluannya selepas sering menghantar SMS lucah kepadanya.

“Saya mengalami tekanan seperti mahu membunuh diri. Tiada siapa yang menghulurkan tangan membantu menyelesaikan masalah, sebaliknya menuding jari kepada saya seperti saya pula yang bersalah.


“Sedangkan lelaki yang melakukan pencabulan ke atas saya tidak dikenakan sebarang tindakan. Setiap hari di sekolah saya perlu berdepan dengan lelaki miang itu menyebabkan saya mengalami tekanan perasaan teruk,” katanya ketika ditemui Harian Metro.

Abang termenung

Oleh Abd Rahman Adam
abdulrahman@hmetro.com.my

RISAU...Maderom (kiri) bersama Aznul ketika ditemui di Hospital Miri, semalam.
RISAU...Maderom (kiri) bersama Aznul ketika ditemui di Hospital Miri, semalam.
MIRI: “Peluru itu masih dalam kepala dan turut mengenai otaknya, sekali gus meletakkannya dalam keadaan sangat kritikal.
“Kerana kecuaiannya (jiran) meletakkan senapang di tempat tidak sepatutnya, nyawa anak saya kini terancam,” rintih Maderom Matassan, 41, bapa kepada Nurul Afifah, 8, kanak-kanak perempuan yang cedera parah terkena tembakan di dahi dalam kejadian di kuarters pekerja kilang di Kampung Muhibah, Kuala Baram, dekat sini, kelmarin.

Menurutnya, dia mengharapkan nyawa anaknya dapat diselamatkan meskipun doktor belum dapat mengesahkan keadaan sebenar berikutan peluru dalam kepala anaknya masih belum dapat dikeluarkan.
“Setakat ini, doktor hanya memantau keadaan anak saya berikutan peluru itu turut mengenai otak, sekali gus meletakkannya dalam keadaan sangat kritikal,” katanya ketika ditemui di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Miri, semalam.

Meskipun kesal dengan kejadian itu, Maderom berkata, dia menyerahkan perkara itu kepada pihak polis untuk tindakan dan siasatan lanjut supaya pihak bertanggungjawab dikenakan tindakan undang-undang sewajarnya.

Katanya, dia kini turut khuatir melihat emosi abang mangsa, Mohd Nur Aznul berusia 10 tahun yang sering menangis kerana trauma dengan kejadian menimpa adiknya.

“Mereka sangat rapat dan sering bermain bersama-sama selain tidak pernah berpisah. Jadi apabila perkara ini berlaku, abangnya sering menangis teringatkan adiknya.

“Keadaan ini menyebabkan saya serta isteri terpaksa menenangkan Aznul sepanjang masa dan memberitahu kami tidak menyalahkannya,” katanya.
Dalam kejadian jam 10 pagi itu, Nurul Afifah parah selepas terkena tembakan di dahi yang dilepaskan secara tidak sengaja oleh Aznul, ketika mereka bermain senapang buatan sendiri milik seorang jiran yang ditinggalkan berhampiran tangki air kuarters berkenaan. Difahamkan, senapang itu diletakkan jiran berusia 20-an di situ kerana menyangka ia tidak lagi dapat digunakan selepas gagal berfungsi ketika dia cuba menembak burung beberapa hari lalu.

Sementara itu, jurucakap polis berkata, setakat ini dua suspek yang disyaki pemilik senapang berkenaan direman tujuh hari bagi membantu siasatan.

Katanya, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 32 Akta Senjata 1960 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum sehingga 10 tahun jika sabit kesalahan.

Gadis urut rebah

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my

DITAHAN...tukang urut warga asing yang ditahan dalam serbuan, kelmarin.
DITAHAN...tukang urut warga asing yang ditahan dalam serbuan, kelmarin.
SUBANG JAYA: Seorang tukang urut wanita warga China tiba-tiba pengsan menyebabkan enam rakan sekerjanya panik dan menjerit ketika pusat urut aromaterapi tempat mereka bekerja di Pusat Perniagaan Regalia, USJ1, di sini, diserbu polis selepas premis itu dikesan menjalankan kegiatan pelacuran, kelmarin.
Dalam serbuan jam 11 malam oleh Bahagian Pencegahan Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), wanita terbabit yang duduk ketika premis itu diperiksa tiba-tiba rebah.

Wanita itu yang tidak sedarkan diri cuba dikejutkan, namun tidak memberi tindak balas menyebabkan rakannya menjerit kerana menyangkakan dia mengalami serangan jantung.
Menurut Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli, wanita terbabit diberikan rawatan kecemasan dan pulih sebelum dia dan rakannya terdiri daripada tiga warga China serta tiga warga Thailand dibawa ke balai polis untuk tindakan lanjut.

Katanya, seorang lelaki warga Bangladesh yang juga penjaga premis itu dan seorang pelanggan rakyat tempatan berusia 30-an ditahan bagi membantu siasatan pusat urut aromaterapi itu yang menawarkan khidmat seks dan sudah beroperasi dua bulan.

“Ketujuh-tujuh wanita terbabit berusia 20 hingga 30-an menyalahgunakan pas lawatan sosial untuk bekerja sebagai pelacur.

“Ini berikutan penemuan beberapa kotak kondom dan jus penambah tenaga di meja kaunter. Malah, premis itu didapati dilengkapi kamera litar tertutup (CCTV),” katanya.

Beliau berkata, polis merampas beberapa barang seperti kondom, minyak urut, tuala, tisu dan buku tunai dipercayai untuk kegiatan persundalan dalam bilik bercirikan ketimuran di premis itu.
“Semua pelacur yang ditahan tinggal di premis itu dan berdasarkan siasatan awal mereka menyediakan khidmat urut dengan bayaran RM37 hingga RM74 dan menyediakan tips lain jika pelanggan mahukan khidmat tambahan,” katanya.

Yahaya berkata, pasukan sama turut menyerbu dua pusat urut refleksologi yang beroperasi secara haram dan sebuah pusat hiburan berlesen di USJ9 dan SS15 dan menahan tujuh wanita warga China dan Vietnam serta lapan pelanggan rakyat tempatan.

“Serbuan dilakukan bagi membendung kegiatan tidak bermoral di Subang Jaya. Polis tidak berkompromi dengan mana-mana pihak dan sentiasa memandang serius kegiatan maksiat serta menjalankan serbuan dari semasa ke semasa jika mempunyai maklumat,” katanya.

 


Lelaki baru kahwin diburu ratah adik angkat



SUBANG JAYA: Seorang lelaki tergamak meratah tubuh adik angkatnya yang masih di bawah umur sehingga gadis terbabit yang masih bersekolah hamil lapan bulan menyebabkan keluarga mangsa membuat laporan polis, kelmarin.
Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli berkata, gadis berusia 14 tahun itu dirogol suspek berusia 25 tahun pada Ogos tahun lalu di rumahnya di Kampung Tengah, Batu 14, Puchong, dekat sini.

Menurutnya, siasatan mendapati walaupun kejadian berlaku sekali, tetapi gadis terbabit hamil. Mangsa tidak memberitahu perkara itu kepada sesiapa termasuk keluarganya kerana bimbang dimarahi.
“Suspek yang tinggal di Batu 13, Puchong, anak angkat kepada keluarga mangsa dan dia sering datang ke rumah mangsa termasuk bermalam di situ.

“Ini menyebabkan keluarga mangsa tidak mengesyaki perbuatan terkutuk dilakukan lelaki terbabit dan suspek merogol mangsa pada waktu malam ketika tiada sesiapa di rumah,” katanya.

Katanya, kejadian disedari keluarga mangsa selepas melihat perut gadis itu yang semakin membesar di samping perubahan sikapnya.

“Mangsa menceritakan kejadian rogol itu selepas dia tidak dapat berselindung dan keluarganya membuat laporan polis.

“Suspek terbabit yang baru melangsungkan perkahwinan dua bulan lalu kini diburu polis dan kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan,” katanya.

Lelaki hilang tapak kaki

Oleh Khairul Hamizy Ramlee
am@hmetro.com.my

KUALA TERENGGANU: “Saya hanya mampu meraung sambil menahan kesakitan, manakala rakan pula bertungkus-lumus membalut kaki untuk menghentikan pendarahan.
“Saya cuba mencari tapak kaki tapi malangnya ia hancur dipotong mesin itu,” kata Mohd Shaari Muda, 30, yang kehilangan tapak kaki kanannya akibat dipotong sebuah mesin pemotong kayu dalam kejadian di sebuah kilang papan di Kampung During Guling, Wakaf Tapai, Marang, kelmarin.

Dalam kejadian jam 11.30 pagi, mangsa yang sudah 18 bulan bekerja di kilang berkenaan bertindak menggunakan kaki kanannya untuk menekan brek yang terletak di bahagian tepi mesin berkenaan.
Malangnya, tindakan itu membawa padah apabila kakinya tergelincir dan termasuk ke dalam putaran mesin menyebabkan tapak kaki kanannya hancur dipotong mesin berkenaan.

Mohd Shaari ketika ditemui di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), di sini, semalam, berkata dia kehilangan banyak darah dalam kejadian itu dan terpaksa menggunakan kain pembalut luka untuk menghentikan pendarahan.

Menurutnya, selain kehilangan tapak kaki, tulang anak jari kaki kanannya retak akibat terkena mesin pemotong kayu itu.

“Ketika hendak keluar dari kilang untuk menjemput anak saudara pulang dari sekolah, saya menukar kasut dan memakai selipar sebelum ke tempat mesin pemotong kayu itu untuk menghentikan suisnya.

“Tanpa berfikir panjang, saya tidak menekan brek itu dengan tangan sebaliknya menggunakan kaki kerana berpendapat tindakan itu lebih pantas.
“Saya tersentak apabila kaki kanan saya tergelincir ke dalam mata mesin pemotong kayu menyebabkan badan saya tersembam di atas lantai,” katanya.


‘Saya nak perbetul fahaman Harussani’

KOTA BHARU: “Saya nak perbetul fahaman Mufti. Orang tua itu (Harussani), miang (gatal mulut) selalu serang saya tak pasal-pasal,” kata Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat, yang berang terhadap kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, apabila menyifatkan beliau sebagai keras hati dengan mengenakan pelbagai syarat untuk mengadakan muzakarah antara Umno dan Pas.
Nik Aziz yang ‘naik angin’ dengan perkara itu menjelaskan bahawa beliau hanya bersifat istiqamah atau berpegang teguh kepada akidah Islam dengan mempertahan tindakannya dalam isu muzakarah, baru-baru ini.

“Saya nak beritahu bahawa keras hati lain, istiqamah lain. Apa yang kami (Pas) buat ini ialah istiqamah dan keras hati maknanya degil.
“Yang kedua, semakin ramai orang dalam Pas berpelajaran dan alim daripada Mufti Perak itu sendiri. Kami bukan ada doktor fizikal saja, kita ada doktor falsafah yang buat kajian dan bincang,” katanya ketika ditemui selepas mesyuarat exco negeri, di sini, semalam.

Kelmarin, Harussani dalam kenyataannya berkata, beliau bersedia menjadi orang tengah demi memastikan muzakarah Umno dan Pas untuk perpaduan Melayu dan Islam menjadi kenyataan.

Beliau menyebut jika Nik Aziz bersikap keras hati, perkara itu sukar dilakukan dan hakikatnya sekarang, Pas tidak boleh dibawa berunding.



 



 



 

Penyair, pengarah filem derita tiga penyakit



PUCHONG: Seniman, penyair dan pengarah filem sekitar 1980-an, Mat Yassin Salleh atau Yassin Salleh, 66, kini menderita sakit selepas diserang angin ahmar, diabetes dan darah tinggi di rumahnya di Bandar Bukit Puchong, di sini.
Ketika ditemui semalam beliau berkata, pada 15 Februari lalu seluruh anggota badannya kebas terutama di bahagian kaki dan tangan sebelum rebah dan dibawa ke Hospital Serdang oleh anaknya.

Katanya, dia kini sukar untuk berdiri dan melakukan sesuatu selepas doktor mengesahkan diserang ketiga-tiga penyakit berkenaan.
“Seumur hidup, saya tidak pernah berhadapan sebarang penyakit kecuali pada 1991 kerana demam malaria. Namun, saya reda dengan ketentuan Allah,” katanya.

Menurut Mat Yassin, pada 13 Mei lalu dia sekali lagi di bawa ke Hospital Serdang apabila masalah kesihatannya bertambah teruk dan hasil pemeriksaan mendapati dia turut mengalami pendarahan dalam usus.

Katanya, selain di hospital dia juga mendapatkan rawatan fisioterapi di Pusat Kesihatan Puchong bagi rawatan susulan.

“Di usia ini, saya banyak menghabiskan masa di rumah untuk berehat dan menghasilkan karya menggunakan SMS sebelum dikirimkan kepada kenalan dan sanak saudara,” katanya.

Mat Yassin berkata, keadaannya kini tidak sekuat dulu tambahan pula sukar tidur malam, memegang barangan malah semua kerja rumah diuruskan tiga anaknya.
Hadir menziarahi Mat Yassin semalam adalah rakan seperjuangannya, Dr Ibrahim Ghaffar yang juga Jawatankuasa dan Koordinator Malam Bacaan Puisi Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena) serta penyair, Wak Saring.

Menurut Ibrahim, bagi membantu meringankan beban perubatan ditanggung seniman itu, pihaknya akan menganjurkan Malam Ikan-Ikan di Kaca Simfoni Sepi Yassin Salleh yang akan diadakan di Dewan Pena, Jalan Dewan Bahasa kira-kira jam 8 malam esok dan turut menjual buku Simfoni Sepi.

Katanya, buku terbabit dihasilkan Pengerusi Media Prima Berhad, Datuk Johan Jaafar yang mana ia menggabungkan 263 puisi yang pernah dihasilkan penyair itu.

“Orang ramai dijemput hadir kerana mereka bakal diperdengarkan puisi ciptaan Yassin Salleh. Selain itu, tabung sumbangan turut diedarkan,” katanya.

RM80,000 lesap

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

PETALING JAYA: Dua wanita hanya mampu menjerit selepas beberapa minit bergelut dengan dua lelaki dalam satu kejadian samun di pusat beli-belah terkenal di Mutiara Damansara, di sini.
Namun, tindakan mereka menjerit tidak berhasil apabila kedua-dua lelaki terbabit melarikan satu beg galas berisi wang tunai RM80,000.

Timbalan Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Superintendan Meor Hamdan Meor Mohamed berkata, dalam kejadian yang berlaku Isnin lalu, dua wanita terbabit yang bekerja di sebuah kedai di tingkat dua pusat beli-belah berkenaan keluar dari kedai menuju ke lif untuk ke bank yang terletak di tingkat bawah.
“Namun, ketika menunggu lif jam 10.40 pagi, mereka didatangi dua lelaki yang menarik beg galas berisi RM80,000 itu.

“Berlaku pergelutan menyebabkan seorang suspek menolak mangsa yang memegang beg galas itu sehingga mangsa terjatuh. Seorang lagi rakan sekerjanya menjerit meminta bantuan,” katanya ketika dihubungi semalam.

Malangnya, ketika itu pusat beli-belah berkenaan baru mula beroperasi dan ramai peniaga belum memulakan perniagaan dan tiada individu menyedari insiden itu.

Menurutnya, seorang lagi suspek menolak mangsa yang menjerit itu menyebabkan kedua-duanya terjatuh.

Meor berkata, pihaknya yang menerima laporan mengenai kejadian itu bergegas ke tempat kejadian untuk siasatan lanjut.
“Hasil pemeriksaan di tempat kejadian mendapati ada rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang merakam insiden itu. Polis menghantar rakaman berkenaan kepada Unit Forensik mengenal pasti imej penjenayah terbabit,” katanya.

Katanya, polis merakam keterangan mangsa dan memberitahu kedua-dua suspek tidak bersenjata dan kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan.

Dalam perkembangan lain, pihaknya merakam keterangan beberapa individu bagi membantu siasatan kes seorang pereka aplikasi telefon pintar yang melepaskan diri dalam kejadian samun dan cubaan culik di tempat letak kereta pusat beli-belah yang sama, Ahad lalu.

Beliau berkata, rakaman CCTV di tempat kejadian dihantar kepada Unit Forensik bagi mengenal pasti suspek dan mangsa berusia 20-an itu tampil membantu polis membuat lakaran suspek.

Harian Metro semalam melaporkan satu kenyataan di laman sosial, facebook yang dikeluarkan wanita berusia 20-an itu, dia menyatakan rasa bersyukur kerana melepaskan diri walaupun berdepan dua lelaki bersenjatakan pisau dalam kejadian jam 5.30 petang itu.

Mangsa yang dikenali sebagai Chin berkata, dia yang baru selesai membeli-belah seorang diri meletakkan barangan dibelinya dalam kereta milik teman lelakinya apabila tiba-tiba didatangi seorang lelaki meletakkan pisau di leher dan menutup mulutnya.

No comments:

Post a Comment