Tuesday, May 29, 2012

BILA MATI DALAM KETENTUAN ALLAH...TAK TAU BILA...MAKA BERSIAP SEDIALAH...DENGAN TAAT PADA ALLAH....BUKANNYA MELAWAN ALLAH SWT,,,,

Lahap baham mayat

Oleh Ahmad Tajol Ansar Ibrahim dan Haidhar Hilmi
ahmadtajol@hmetro.com.my

DI SINI...Amanshah (tiga dari kanan) menunjukkan tempat abangnya, Mahadi ditemui mati.
DI SINI...Amanshah (tiga dari kanan) menunjukkan tempat abangnya, Mahadi ditemui mati.
KLUANG: “Saya hanya meraung apabila melihat abang Mahadi terbujur dalam parit sambil tiga anjing liar sedang lahap membaham kakinya hingga isi paha kanan habis dimakan,” kata adik mangsa, Amanshah Sadri, 25, menceritakan detik memilukan dia menemui jenazah abangnya, pagi semalam.
Dalam kejadian jam 9.30 pagi itu, Amanshah dimaklumkan seorang jiran bahawa abangnya, Mahadi Sadri, 30, yang hilang sejak pagi kelmarin, mungkin berada dalam parit kira-kira 200 meter dari rumah mereka di Batu 54, Jalan Machap-Johor Bahru, di sini.
Amanshah berkata, Mahadi yang mengembala lembu sejak lima tahun lalu, seperti biasa keluar rumah pada jam 9 pagi kelmarin untuk mengawasi 10 lembu miliknya di ladang kira-kira 50 meter dari rumah mereka.

Bagaimanapun, katanya, mereka pelik apabila arwah yang juga anak keempat dalam keluarganya tidak pulang ke rumah pada jam 12 tengah hari.

Polis tunggu laporan bedah siasat


BI
KLUANG: Polis menunggu laporan bedah siasat bagi mengetahui punca kematian seorang pengembala lembu, Mahadi Sadri, 30, yang ditemui terbujur dalam parit hanya kira-kira 200 meter dari rumahnya di Batu 54, Jalan Machap-Johor Bahru, di sini, semalam.
Timbalan Ketua Polis Daerah Kluang, Deputi Superintendan Mohd Noor Mohamad berkata, pihaknya menerima maklumat insiden itu pada jam 9.40 pagi semalam dan sepasukan polis dikejarkan ke tempat kejadian.

Katanya, pihaknya melakukan siasatan awal sebelum membawa mayat mangsa ke Hospital Kluang untuk bedah siasat

Mati merajuk

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com.myRANAU: Kecewa tidak tidak dapat pulang ke kampung bertemu datuknya sempena cuti sekolah dipercayai punca seorang murid tahun enam nekad menggantung diri menggunakan tali kasut dalam bilik di rumahnya di Kampung Lembah Permai, Kundasang, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 6 petang itu, mangsa dikenali sebagai Md Rabin Ginin, 12, ditemui tergantung oleh kakaknya sejurus memasuki bilik adiknya itu untuk menyiasat selepas adiknya tidak keluar dari situ sehari suntuk.
Difahamkan, sebelum kejadian murid berkenaan meminta bapanya menghantarnya pulang ke Kampung Tompios, dekat sini, untuk bertemu datuknya sempena cuti sekolah.

Bagaimanapun, bapa mangsa yang bekerja sebagai pemandu bas mendakwa terlalu sibuk dan tidak sempat membawa mangsa ke kampung.


Ketika kejadian, ibu mangsa memanggil anaknya beberapa kali, namun tiada jawapan, sebelum mengarahkan anak perempuannya masuk ke bilik mangsa.

Air mata sebelah mayat anak



PILU...anggota keluarga mangsa tidak dapat menahan sedih  melihat jenazah Faizah di tempat kejadian.
PILU...anggota keluarga mangsa tidak dapat menahan sedih melihat jenazah Faizah di tempat kejadian.
MELAKA: Hasrat seorang pelajar perempuan yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menghadiri kelas tambahan berakhir tragedi apabila maut selepas motosikal dibonceng bergesel dengan sebuah lori di Jalan Kampung Gelam, Tanjung Kling dekat sini, semalam.
Kejadian jam 10.28 pagi, Faizah Masbak, 17, yang membonceng motosikal Modenas Kriss bersama rakannya, Nurliyana Md Yusoff, 17, terjatuh.

Faizah maut di tempat kejadian selepas cedera parah di tengkuk dipercayai digilis lori berkenaan manakala rakannya, Nurliyana yang cedera parah dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Melaka.
Lokasi kejadian bertukar pilu apabila ibu mangsa, Rabiah Ahmad, 53, yang tiba tidak dapat menahan kesedihan selepas melihat jenazah anaknya terbujur kaku.

Menurut kakak mangsa, Afifah, 23, adiknya yang juga pelajar tingkatan lima Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Perempuan Methodist di Tengkera keluar rumah kira-kira jam 8 pagi bagi mengikuti kelas tambahan di sekolahnya.

“Ibu kata, pagi tadi (semalam) Faizah minta izin ke kelas tambahan dengan membonceng motosikal rakannya yang menjemput adik di rumah.

“Namun, tidak lama selepas rakannya datang ke rumah dan memaklumkan Faizah kemalangan, pada awalnya ibu dan ayah menyangkakan ia kemalangan kecil,” katanya ketika ditemui di pekarangan bilik mayat Hospital Melaka, di sini, semalam.

Menurutnya, bagaimanapun apabila tiba di lokasi mereka terkejut melihat orang ramai berkumpul dan jenazah adiknya sudah ditutup.
Katanya, arwah yang juga anak kelima daripada enam beradik tidak menunjukkan sebarang perubahan sebelum kejadian.

“Adik tidak menunjukkan perubahan, namun malam tadi (kelmarin) dia yang gemar memasak sempat menggoreng nasi goreng cili padi untuk kami sekeluarga.

“Ketika pengecaman mayat hanya ayah yang melihat kerana saya sedih dan tidak sanggup selepas dimaklumkan terdapat kesan tayar di bahagian tengkuknya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Asisten Komisioner Salehuddin Abd Rahman berkata, kemalangan dipercayai berlaku apabila motosikal ditunggangi mangsa dari Tanjung Kling ke Tangga Batu bergesel dengan sebuah lori yang datang dari arah sama.

“Akibat bergesel dengan lori yang nombor pendaftarannya masih belum dikenal pasti, kedua-dua pelajar ini dipercayai gagal mengawal kenderaan itu lalu terjatuh ke atas jalan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

“Faizah yang berasal dari Kampung Padang, Jalan Pokok Mangga maut serta-merta di tempat kejadian, manakala rakannya yang cedera parah kini dirawat di ICU Hospital Melaka,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Menurutnya, sehingga kini, pemandu lori berkenaan belum membuat laporan polis dan meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian menghubungi polis untuk membantu siasatan.

Tuduh remaja perkosa adik sebelum samun

GOMBAK: Dua beradik lelaki menuduh seorang remaja lelaki merogol adik mereka sebelum mengumpan untuk berjumpa bagi berbincang sebelum disamun dan ditinggalkan di tepi jalan membabitkan kerugian hampir RM8,000, kelmarin.
Dalam kejadian jam 12.30 tengah malam itu, remaja terbabit berusia 17 tahun yang dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Batu Caves dengan menunggang motosikal terkejut apabila didatangi dua lelaki bermotosikal memintas dan mengarahkannya berhenti.

Menurut sumber, mangsa yang ketakutan pada mulanya enggan berhenti namun selepas diacu pistol dan diarahkan berhenti menyebabkan dia yang ketakutan akur arahan mereka.
“Kedua-dua lelaki terbabit menyerang mangsa dan mendakwa kononnya merogol adik mereka menyebabkan mangsa terkejut dan menafikan kejadian itu.

“Bagaimanapun, lelaki terbabit enggan mempercayainya sebelum seorang daripada mereka merampas beg duitnya dan menyuruh mangsa bersemuka dengan gadis yang didakwa dirogolnya,” katanya.

Sumber berkata, pada mulanya mangsa enggan namun beralah kerana diacukan pisau ke pinggang dan mendesak mengikut mereka jika tidak mahu dicederakan.

“Lelaki itu menunggang motosikal sambil dibonceng mangsa kononnya untuk berjumpa adik mereka yang didakwa dirogolnya.

“Bagaimanapun, sebaik tiba di Jalan Damai, Kepong, mangsa terkejut apabila lelaki itu memberhentikan motosikal dan menyuruhnya turun. Lelaki terbabit memecut motosikal mangsa dan meninggalkannya keseorangan,” katanya.
Mangsa menyedari terpedaya dan diumpan mengekori mereka sebelum disamun kemudian membuat laporan di Balai Polis Selayang.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah mengesahkan menerima laporan dan siasatan lanjut dijalankan.

‘Peluklah puas-puas’

Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my

ALOR GAJAH: “Malam ini peluklah abang sepuasnya,” kata peniaga pasar malam, Zaidi Abdullah, 50, kepada isterinya beberapa jam sebelum terbunuh selepas kereta dipandu anaknya terbabas di Jalan Masjid Tanah-Ayer Limau, Masjid Tanah, di sini, semalam.
Isteri mangsa, Khadijah Seman, 48, berkata, suaminya terlena dalam dakapan sebelum terjaga dan mengalami sesak nafas beberapa jam kemudian lalu dikejarkan ke sebuah klinik, namun kereta dipandu anaknya, Mohd Asrul, 24, terbabas ketika melalui satu selekoh tajam.

“Sebelum terlena kira-kira jam 10 malam tadi (kelmarin) suami menyuruh saya memeluk dia dengan sepuasnya selain meminta menjaga lima anak kami dengan baik.
“Saya berasa tidak sedap hati ketika suami memberitahu perkara itu dan tidak lama kemudian dia terlena dalam dakapan saya,” katanya ketika ditemui di Bilik Mayat Hospital Melaka, di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 5.30 pagi semalam, mangsa maut di tempat kejadian dipercayai akibat terhentak pada tempat duduk belakang selepas Proton Iswara dipandu Mohd Asrul terbabas dan melanggar busut di tepi jalan.

Khadijah berkata, suaminya bagaimanapun terjaga dan menggelupur kesakitan dengan memegang dada seolah-olah mengalami sesak nafas kira-kira jam 5 pagi lalu dikejarkan ke klinik swasta di pekan Masjid Tanah sebelum kejadian menimpa mereka.

Katanya, bulan lalu arwah kerap berpeluh selain mengalami masalah dalaman hingga mendatangkan rasa tidak selesa dan menyatakan keinginannya berhenti merokok, malah malam sebelum kejadian suaminya kelihatan tidak berselera untuk makan bersama.

Sementara itu, Mohd Asrul berkata, dia yang diberitahu ibu, bapanya sesak nafas terus membawanya ke klinik swasta di Masjid Tanah namun sebaik tiba mendapati ia tutup.
“Saya kemudian bergegas ke Klinik Kesihatan Masjid Tanah dan ketika dalam perjalanan kereta dipandu hilang kawalan sebaik melalui satu selekoh akibat jalan licin lalu melanggar busut.

“Sejurus kemalangan saya keluar mendapatkan bantuan manakala ibu menjerit meminta tolong. Nasib baik ada seorang penunggang motosikal berhenti dan dia pergi ke Klinik Kesihatan Masjid Tanah mendapatkan bantuan.

“Kakitangan perubatan yang datang sejurus kemudian mengesahkan bapa sudah meninggal dunia,” katanya yang turut memberitahu dia dan ibunya tidak cedera dalam kemalangan itu.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Abd Rahman Jid berkata, mangsa yang mengalami sesak nafas ketika berada di rumahnya dibawa ke sebuah klinik swasta oleh isteri dan anak lelakinya sebelum kereta dinaiki terbabas.

“Mayat mangsa dihantar ke bilik mayat Hospital Melaka dan hasil bedah siasat mengesahkan mangsa meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Kilink Kesihatan Masjid Tanah untuk mendapatkan rawatan akibat sesak nafas sebelum kereta terbabit kemalangan.

“Bagaimanapun polis sedang menjalankan siasatan di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan jenazah dituntut keluarganya untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Ujong Repet, Bachok, Kelantan.

Mati dengan kesan kelar

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki dipercayai warga tempatan berusia 30-an ditemui mati tertiarap dalam longkang loji kumbahan berhampiran Projek Perumahan Rakyat (PPR) Pantai Ria, di sini, dengan kesan kelar pada leher serta beberapa luka di tangan dan badan pada jam 11.30 pagi semalam.
Mangsa dipercayai cuba melarikan diri ketika diserang berdasarkan kasutnya yang tertanggal di kawasan berhampiran sebelum dia terjatuh dalam longkang beberapa meter dari tempat kasutnya ditemui.

Timbalan Ketua Polis Daerah Brickfields, Superintendan Aida Abdul Hamid berkata, pemeriksaan polis di tempat kejadian turut menemui sebilah parang, namun belum pasti sama ada senjata berkenaan digunakan untuk membunuh mangsa.



No comments:

Post a Comment