Saturday, June 2, 2012

JANGAN DOUBLE STANDARD...KITA MADU ANAK ORANG BOLEH..ANAK KITA TAK BAGI...ANAK KITA SUKA...RESTULAH...TAKDIR KERJA ALLAH...TAK REDA MEMPERTIKAI KERJA ALLAH...BOLEH KE...ADA TERABAI...MANA PUSAT ZAKAT..ORANG JANGAN LARI BAYAR ZAKAT...ITU BETULLAH...JADI PUSAT ZAKAT JANGAN LARI TANGGUNG JAWAB...KITA AMIL...BUKAN BANK...WANG HARI TUA PENTING...JANGAN WANG AJE...AMAL KENA HIMPUN...WANG DAH MATI TAK GUNA...MATI YANG GUNA AMAL DAN TAKWA...

Kak Mas pembuka nafsu

Oleh Adnan Mohamad
am@hmetro.com.my

RANTAU PANJANG: Awas kepada lelaki yang tiba-tiba hilang nafsu, anda mungkin terkena sihir ‘kunci nafsu’ oleh isteri atau teman wanita yang tidak mahu berkongsi kasih.
Perkara itu didedahkan seorang tukang urut wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Kak Mas, 50, yang berpengalaman merawat beberapa lelaki kehilangan nafsu akibat disihir.
Kak Mas berkata, lelaki yang berdepan masalah berkenaan ialah suami yang berkahwin lebih daripada satu dan lelaki yang sudah beristeri, tetapi menjalin hubungan sulit dengan wanita lain.

“Sekali pandang saya dapat meneka lelaki yang mahu berurut dengan saya sebenarnya terkena sihir akibat perbuatan isteri pertama atau teman wanita.


“Mereka sebenarnya berbuat demikian kerana tidak mahu berkongsi suami atau teman lelaki kerana mahukan lelaki itu menjadi milik mereka sahaja,” kata Kak Mas ketika ditemui di rumahnya di Kampung Gual Tinggi, di sini.

Ragut nyawa dari belakang

Oleh Muhamaad Razis Ismail
razis@hmetro.com.my
MAUT...mayat Zahrah (gambar kecil) diusung ke kereta jenazah untuk disemadikan.
MAUT...mayat Zahrah (gambar kecil) diusung ke kereta jenazah untuk disemadikan.
KOTA BHARU: Seorang wanita warga emas tidak sempat tiba di rumah bagi membuat kuih untuk dijual, apabila dia menemui ajal dalam kejadian cubaan ragut kira-kira satu kilometer (km) dari kediamannya di simpang tiga Pusat GiatMara, Pasir Mas, kelmarin.
Dalam kejadian jam 12.30 tengah hari itu, Zahrah Zakaria, 63, yang juga seorang ibu tunggal, meninggal dunia jam 6.45 pagi keesokannya di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, akibat kecederaan parah di kepala selepas terjatuh daripada motosikal yang dinaiki bersama adiknya, Faridah Zakaria, 43.
Bagaimanapun, Faridah hanya mengalami kecederaan ringan di buku lali kanan dan dirawat sebagai pesakit luar hospital sama.

Timbalan Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Deputi Superintendan Tengku Azman Tengku Abdullah berkata, kejadian itu berlaku ketika mangsa bersama adiknya yang menunggang motosikal Yamaha dalam perjalanan pulang selepas membeli barang dapur di bandar Pasir Mas.

Tanah runtuh benam kereta

Oleh Zuhainy Zulkiffli
am@hmetro.com.my

REMUK...kakitangan MPPP mengeluarkan kenderaan yang rosak dalam kejadian runtuhan tebing, semalam.
REMUK...kakitangan MPPP mengeluarkan kenderaan yang rosak dalam kejadian runtuhan tebing, semalam.
GEORGETOWN: Tiga kereta rosak teruk selepas tertimbus dalam kejadian tebing runtuh di Jalan Bunga Cempaka Putih, Puncak Bukit Mutiara, Tanjung Bungah, jam 9 pagi semalam.
Saksi kejadian yang mahu dikenali sebagai Lim, 30, berkata kereta berkenaan diletakkan di tempat kejadian sejak awal pagi berhampiran tebing sebuah rumah mewah dua tingkat dan dipercayai milik individu yang bekerja di kawasan itu.

Menurutnya, dia sedang menikmati sarapan di sebuah kedai terletak kurang 30 meter dari tempat kejadian.
“Saya dan beberapa pelanggan kemudian dikejutkan dengan dentuman kuat disertai hujan lebat tetapi mulanya hanya menyangka ia bunyi petir dan guruh.

“Namun, selepas diperiksa didapati terdapat kejadian tanah runtuh membuatkan kami bergegas ke tempat berkenaan dan mendapati tiada sesiapa dalam tiga kenderaan berkenaan.

“Kereta itu, sebuah Perodua Kancil, Proton Wira dan Proton Persona,” katanya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu, berkata beliau menerima panggilan daripada pemilik rumah berkenaan kira-kira jam 9 pagi selepas membuat aduan polis.

Menurutnya, beliau sudah melaporkan kejadian itu kepada Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan satu siasatan serta kajian menyeluruh akan dijalankan bagi mengenal pasti punca runtuhan itu.
“Selain itu, kajian dan pemeriksaan lanjut di semua penempatan lereng bukit sekitar Tanjung Bungah akan dijalankan bagi memastikan kekukuhan dan keselamatan tebing.

“Penduduk di kawasan lereng bukit dinasihatkan membuat pemeriksaan sendiri kediaman masing-masing dan membuat laporan kepada pihak berkuasa dan pihak berkuasa tempatan jika mendapati terdapat struktur yang tidak stabil,” katanya.

Sihir isteri tua mahu bolot kasih

RANTAU PANJANG: “Saya hairan apabila mahu ‘bersama’ isteri kedua yang baru dikahwini, tiba-tiba saya hilang nafsu dan menghairankan apabila saya bersama isteri pertama, keadaan sebaliknya berlaku,” kata seorang lelaki berusia 43 tahun yang mendakwa menjadi mangsa sihir ‘kunci nafsu’ sehingga hilang nafsu syahwat ke atas isteri mudanya yang berusia 24 tahun.
Lelaki itu yang mahu dikenali sebagai Ali, berkata, dia berdepan masalah berkenaan selepas mengahwini isteri kedua, dua bulan lalu dan apabila memaklumkan masalahnya kepada seorang rakan, dia bersetuju untuk berubat dengan Kak Mas bagi menyelesaikan masalahnya.

Katanya, pada mulanya dia malu untuk berubat, tetapi selepas mendapat persetujuan isteri mudanya dia sanggup menahan malu dengan merelakan bahagian sulitnya diurut oleh tukang urut wanita itu.

Urusan nikah dipermudahkan

NARATHIWAT: Konflik di selatan Thailand membawa rahmat buat mereka yang ingin berkahwin kerana kini Majlis Agama Islam Narathiwat dan Yala sudah memberi tauliah kepada jurunikah yang dilantik menikahkan pasangan di setiap bandar yang bersempadan dengan Malaysia.
Tindakan itu sebagai langkah keselamatan bagi mengelak pasangan dari Malaysia yang ingin berkahwin melakukan perjalanan jauh untuk ke bandar Narathiwat atau Yala seperti yang dipraktikkan sebelum ini.

Ini membolehkan pasangan yang ingin berkahwin hanya perlu mengunjungi pejabat majlis agama wilayah berkenaan di sempadan seperti di Betong bagi Majlis Agama Islam Yala manakala Tak Bai, Sungai Kolok, Bukit Bunga bagi Majlis Agama Islam Narathiwat. Selain menjimatkan belanja, ia juga selamat kerana selepas berkahwin boleh terus pulang ke Malaysia tanpa perlu bermalam.
Bagaimanapun, amat jarang pasangan Malaysia berkahwin di Pattani kerana kedudukan yang jauh dari sempadan.

Timbalan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Narathiwat, Abdul Aziz Che Mat berkata, setiap hari tidak kurang dua pasangan dari Malaysia dinikahkan di wilayah ini atau lebih 50 pasangan sebulan.

Katanya, kebanyakan yang mahu menikah ini disebabkan tidak mendapat persetujuan wali atau ingin berpoligami.

“Pernikahan dilangsungkan mengikut hukum syarak. Jika hukum ini dipatuhi, pasangan boleh berkahwin di mana-mana pejabat cawangan kami di sempadan. Dulu pernikahan dijalankan di pejabat di bandar Narathiwat, tetapi kini sejak konflik, kami beri tauliah kepada jurunikah di pejabat cawangan untuk menjalankan upacara itu. Kadar upah yang dikenakan pula hanya 3,200 baht atau RM320.

“Sungguh pun begitu masih ramai pasangan yang menggunakan khidmat orang tengah untuk bernikah. Walaupun layanan mereka baik dan meyakinkan, tetapi sijil yang dikeluarkan tidak diiktiraf majlis kerana jurunikahnya tidak diberi tauliah,” katanya.

Tunggu dihalau

Oleh Abdullah Wahab
abwahab@hmetro.com.my

HULUR...Mohd Fazil (kanan) dan Amir menghulurkan bantuan kepada Mazlina sambil diperhatikan suaminya.
HULUR...Mohd Fazil (kanan) dan Amir menghulurkan bantuan kepada Mazlina sambil diperhatikan suaminya.
KUALA LUMPUR: Dia akan melahirkan anak kelapan, tetapi kehidupannya dirundung malang apabila bakal dihalau keluar dari ruma sewa kerana bayaran sudah lama tertangguh.
Kesempitan hidup yang dialami Mazlina Ibrahim, 32, bertambah rumit apabila suaminya, Ahmad Riza, 39, gagal mendapatkan pekerjaan berikutan status bekas penagih dipegangnya.

Bagi meneruskan kelangsungan hidup terutama menyekolahkan lima anak dan menjaga emaknya, Hasnah Baba, 64, yang menghidap kencing manis, Mazlina terpaksa mengambil upah menjaga empat anak jiran dengan pendapatan tidak menentu manakala bantuan zakat RM350 sebulan.
Mazlina ketika ditemui di Flat Sri Cempaka, Persiaran 12, Sri Damansara, di sini, berkata, sebelum ini dia terpaksa menerima rawatan di hospital kerana pendarahan dan menurut doktor perkara itu disebabkan tekanan yang dihadapi.

“Tipu jika saya tidak tertekan dan sedih dengan apa yang berlaku, tetapi demi masa depan anak yang makin membesar, saya terpaksa gagahkan diri untuk bekerja.

“Suami pula bukan tak nak kerja, tetapi setiap permohonannya gagal. Awal bulan lalu motosikalnya ditarik dan dia terpaksa tumpang kawan atau naik bas untuk cari kerja,” katanya.

Dia ditemui selepas menerima bantuan RM200 daripada Dewan Ekonomi dan Sosial Muslim Malaysia (Desmma) dan Ikatan Rakyat Insan Muslim Malaysia (IRIMM).

Mazlina berkata, rumah itu disewa RM400 sebulan dan kini tertunggak RM3,200. Sementara itu, katanya, dia memperuntukkan RM30 setiap hari bagi keperluan harian termasuk kos menjaga ibunya yang terlantar sakit sejak empat tahun lalu.
Dia berkata, walaupun anaknya yang berusia antara dua hingga 15 tahun kerap memberontak, tetapi dia memahami situasi mereka kerana tertekan melihat rakan seusianya hidup senang.

“Saya juga pernah memohon bantuan melalui eKasih pada 2009, tetapi sehingga kini keputusannya belum diketahui,” katanya.

Sementara itu, Presiden Desmma, Mohd Fazil Abdullah, berharap isu itu tidak dipolitikkan memandangkan keluarga berkenaan cukup daif dan memerlukan pertolongan sewajarnya.

Manakala Presiden IRIMM, Amir Amsaa Alla Pitchay berkata, pihak pengurusan zakat perlu turun padang melihat sendiri situasi yang berlaku.

Tamak tak puas hati pasti ada



KUALA LUMPUR: Suami yang hidup berpoligami perlu bersiap sedia dari semua segi, termasuk keupayaan mengesan sikap tamak dan tidak puas hati semua isterinya, sebelum ia menjadi racun, sekali gus memudaratkan keharmonian rumah tangga.
Penceramah bebas yang juga Pengamal Perubatan Islam, Ustaz Mohd Fauzi Mustaffa berkata, beliau tidak menafikan kedua-dua sikap buruk itu wujud di kalangan wanita yang hidup bermadu, malah ada sesetengahnya menjadikan suami mereka sebagai mangsa.

“Kalaupun tidak (berlaku pada) kedua-duanya, salah seorang daripada isteri mesti ada perasaan tak elok begini. Jika isteri pertama yang buat perangai, ia disebabkan rasa tidak puas hati dan kalau isteri kedua pula kerana sikap tamak yang mahu membolot semua perkara.
“Ia tak boleh dinafikan kerana memang berlaku dalam masyarakat kita. Ia realiti. Suami sendiri kena bijak menangani masalah, sekiranya nampak kecenderungan perselisihan begini yang memaksa penggunaan sihir, maka carilah cara menangkisnya.

“Mungkin sukar mengelak (sihir isteri) kerana duduk serumah, tapi cubaan sihir boleh dipatahkan dengan ayat al-Quran dan nama Allah. Baca ayat taawuz dan basmallah sebelum makan atau minum kerana kita tahu mudah, untuk mensihirkan orang menerusi cara ini,” katanya.

Mohd Fauzi berkata, sesungguhnya Allah melaknat tindakan isteri mensihirkan suami sendiri, namun perlu juga bagi seorang suami untuk menegur perbuatan isterinya dan membimbing mereka supaya menyesali perbuatan, seterusnya kembali taat kepada perintah-Nya.

Seorang suspek samun warga emas bekas banduan



KOTA BHARU: Polis sudah mengenal pasti tiga suspek yang terbabit dalam kes samun membabitkan seorang warga emas dalam kejadian Isnin lalu.
Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, seorang suspek bekas banduan berusia 27 tahun dari Wakaf Che Yeh.

Katanya, suspek terbabit pernah menerima hukuman penjara akibat melakukan jenayah sama beberapa tahun lalu.
“Dalam kejadian ini, suspek turut melakukan cara sama iaitu menyamun secara berkumpulan menggunakan senjata tajam.

“Suspek juga dipercayai melakukan jenayah sama pada awal Mei lalu di Bunut Susu, Pasir Mas,” katanya ketika ditemui melawat mangsa samun, Siti Nor Harun, 64, di Kampung Sireh Bawah Lembah, di sini, semalam.

Azham berkata, berikutan itu pihaknya melakukan dua kali serbuan di rumah suspek di Jalan Masjid Wakaf Che Yeh, namun belum berjaya menahannya.

“Ketika serbuan, suspek tiada di rumah, namun kami terus melakukan siasatan bagi menahan ketiga-tiga suspek terbabit,” katanya.

Harian Metro semalam melaporkan, Siti Nor mengalami kerugian RM24,500 apabila tiga utas gelang tangan emas, rantai leher, wang tunai dan telefon bimbit dilarikan penjenayah.

Sedia wang cukup hadapi usia tua

KUALA LUMPUR: Warga pertengahan usia negara ini perlu bersiap sedia menghadapi tahap warga emas daripada sekarang, berikutan kedudukan Malaysia yang menghampiri status penuaan dengan kadar penduduk tua lebih tinggi daripada golongan muda.
Persediaan itu termasuk keupayaan memiliki wang simpanan mencukupi dan aset tetap seperti rumah kediaman yang memungkinkan diri mereka serta pasangan untuk hidup berdikari, apabila anak tidak lagi mampu menjaga segala keperluan mereka.

Bendahari Agung Majlis Pusat Kebajikan Semenanjung Malaysia (MPKSM), Halijah Yahaya berkata, beliau melihat keadaan itu bakal wujud selepas menilai situasi terkini yang menyaksikan ramai ibu bapa warga emas menetap di pusat jagaan dan rumah kebajikan.
Mantan Timbalan Ketua Pengarah (Operasi), Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) itu berkata, kebanyakan penghuni menetap di situ kerana ketidakupayaan anak menjaga mereka disebabkan desakan kehidupan berkeluarga selain kos sara hidup yang semakin mendesak.

“Saya tidak melihat satu kesalahan apabila warga emas dihantar menetap di pusat jagaan sama ada diuruskan swasta atau kerajaan, kerana kita faham hari ini kualiti kehidupan sangat dititik beratkan, malah cabaran hidup berkeluarga adalah tinggi.

“Kalau dulu, isteri tidak perlu keluar bekerja dan boleh menjadi suri rumah sepenuh masa, menjaga anak serta ibu bapa uzur, tapi keadaan sekarang berubah. Isteri harus bekerja untuk menampung perbelanjaan dan pendapatan isi rumah belum tentu mencukupi.

“Jadi, sesetengah keluarga lebih senang jika ibu bapa mereka dihantar ke pusat jagaan tertentu kerana mahukan mereka (ibu bapa) hidup lebih selesa dan mempunyai rakan di sekeliling selain kebajikan lebih terjaga.

“Lagipun, cara ini tak bermakna mereka abaikan tanggungjawab, tidak. Cuma kesibukan menjalani kehidupan harian yang menyulitkan keadaan. Pertemuan dan beri barang keperluan tetap ada,” katanya.
Bagaimanapun, Halijah berkata, beliau menolak sekeras-kerasnya jika terdapat anak yang sengaja menafikan tanggungjawab menjaga kedua orang tua walaupun keadaan dirinya ketika itu tidak dibebani masalah kewangan ataupun kesukaran hidup.

Katanya, golongan anak begitu memang wajar digelar si derhaka kerana gagal membalas budi ibu bapa mereka, malah mengabaikan tuntutan agama.

“Memang kini banyak rumah jagaan untuk warga emas, tetapi sebagai anak yang baik, takkan semudah itu kita menyerahkan kepada pihak lain menjaga ibu bapa kita. Tanggungjawab tetap ada, ia tak boleh dinafikan. Lainlah kalau kita sendiri memang hidup susah.

“Seperti satu kes di Sungai Petani, Kedah membabitkan satu keluarga yang tidak mampu menjaga ibu bapanya yang uzur dan berpenyakit. Mereka hidup susah dan melihat keadaan itu, maka sebuah pertubuhan kebajikan di sana mengambil alih tugas menjaga.

“Masyarakat turut menyokong kerana sedar keluarga si anak tadi hidup susah, begitu juga ibu bapanya menderita sakit. Untuk kebaikan, maka ibu bapa dia dipindahkan ke pusat jagaan dengan cara baik,” katanya.

Berikutan itu, beliau mengutuk tindakan seorang jurutera seperti dilaporkan Harian Metro semalam, yang meletak bapanya di pusat jagaan warga emas dengan menggelar diri sebagai jiran lelaki berusia itu.

No comments:

Post a Comment