Sunday, May 27, 2012

CINTA ITU DARI ALLAH...DAH DIJADIKAN TAKDIR...KENA TERIMA...TAPI CINTA JADIKAN TAQWA BUKAN DERHAKA PADA ALLAH IAITU BUAT MAKSIAT...MAKA ITU SYAITAN SESATKAN...SESAT SEBAB JAUH DARI ALLAH...DENGAN MENINGGAL AJARAN2 ISLAM...AMAN SAJA...ADAKAH AMAN DENGAN MAKSIAT...DIKHUATIR PERKENALAN DIIKUTI DENGAN ZINA...KITA MENYUBUR MAJLIS2 MAKSIAT...AKHIRAT KAUORANG JAWABLAH..DOSA YANG SENDIRI PUNYA TAK TERTANGGUNG...NI NAK TANGGUNG DOSA ORANG LAIN...DAPAT SEBAB KITA TAUKEHNYA

Kaki pukul pecah rahsia

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
mfirdaus@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Angkara cemburu buta, seorang wanita berusia lewat 20-an membelanjakan ribuan ringgit semata-mata untuk mengupah sekumpulan ‘samseng’ bagi memukul suami sendiri yang disyaki curang.
Difahamkan, wanita terbabit nekad berbuat demikian selepas terserempak suaminya berusia 31 tahun yang bergaul mesra dengan seorang wanita tidak dikenalinya berhampiran sebuah restoran di Jinjang, di sini, seminggu lalu.
Akibat tindakannya itu, mangsa cedera ringan di seluruh tubuh selepas dipukul dua lelaki diupah wanita terbabit dalam kejadian jam 10 malam berhampiran rumah mangsa di Jinjang, di sini, Jumaat lalu.

Sehubungan itu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Jinjang, di sini, untuk siasatan dan tindakan lanjut.

Cinta tak kenal usia

Oleh Ahmad Tajol Ansar Ibrahim
ahmadtajol@hmetro.com.my

BAHAGIA...pasangan pengantin bersama ahli keluarga masing-masing.
BAHAGIA...pasangan pengantin bersama ahli keluarga masing-masing.
BATU PAHAT: “Kami menggunakan panggilan ‘abang’ dan ‘sayang’ dan kehadirannya dalam hidup saya membuka buku baru dalam hidup ini.
“Saya berdoa perkahwinan ini berkekalan hingga ke akhir hayat dan menemaninya hingga hujung nyawa,” kata Salmah Saimon, 53, yang melangsungkan perkahwinan dengan warga emas, Mohd Hassim Ahsan, 76, semalam.

Pasangan yang menjalin hubungan cinta selama lima bulan sebelum dinikahkan, sebelum ini hanya melepaskan rindu melalui telefon bimbit berikutan Mohd Hassim berada di Beroleh di sini, manakala Salmah bekerja di Kuala Lumpur.
Cinta jarak jauh itu mendapat restu keluarga sebelum melangsungkan perkahwinan di Kampung Lubuk, Jalan Batu Putih di sini, semalam.

Mohd Hassim berkata, dia beruntung apabila disatukan dengan Salmah menerusi majlis pernikahan dan persandingan yang dihadiri lebih 1,000 ahli keluarga.

“Ini adalah ketentuan Allah dan siapa sangka pada usia begini, jodoh saya masih ada dan dikurniakan pasangan yang cukup memahami.

“Sepanjang tempoh perkenalan mulai awal tahun ini, kami hanya berhubung menerusi telefon dan mengenali hati budi,” katanya ketika ditemui pada majlis perkahwinan mereka, semalam.

Katanya, dia mempunyai enam anak dan 16 cucu, manakala Salmah, tiga anak dan tiga cucu.
Mengimbau detik perkenalan mereka awal Januari lalu, Hassim yang juga pesara guru berkata, dia diperkenalkan dengan Salmah menerusi saudaranya.

“Hasil perbualan menerusi telefon, saya dapati Salmah penyayang dan memahami diri saya.

“Sebaik mengetahui kami serasi bersama, kami mengambil keputusan bertunang tiga bulan lalu. “Alhamdulillah, tiga bulan kemudian (hari ini) kami sah menjadi suami isteri dan lebih bermakna semua ahli keluarga bersetuju dengan keputusan kami,” katanya. Pada majlis berkenaan, pasangan pengantin warga emas yang lengkap persalinan serba ungu jelas tersipu malu apabila diusik ahli keluarga.

“Saya berdoa perkahwinan ini berkekalan hingga ke akhir hayat dan menemaninya hingga hujung nyawa.

“Saya mengambil keputusan berhenti kerja dan menjadi suri rumah sepenuh masa bermula hari ini,” kata Salmah.

Harian Metro yang berkunjung ke kediaman keluarga perempuan mendapati, tetamu terutama keluarga dan jiran tidak melepaskan peluang menghadiri majlis pernikahan yang disambut penuh meriah itu.

Kasihan Wardina

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Saya rasa nak cari dia, kalau boleh nak kenal dan tahu dia anak siapa,” kata Wardina Saffiyah Fadlullah Wilmot, 32, mengulas mengenai panggilan berunsur lucah dan mengaibkan yang diterimanya daripada seorang lelaki tidak dikenali, pagi semalam.
Personaliti televisyen itu yang masih trauma dengan panggilan berunsur lucah itu mendakwa terkilan dengan sikap lelaki terbabit yang dipercayai dilakukan seorang lelaki tempatan dan beragama Islam.
“Saya ada anak. Saya pernah rasa melahirkan anak dan pasti sangat sedih apabila anak sudah besar jadi seperti itu (melakukan gangguan seksual).

“Malah, saya simpati dengan dia kerana bersikap sedemikian. Saya pasti dia seorang Muslim, kenapa perlu melakukan perbuatan mengaibkan dan sukar untuk saya luahkan,” katanya ketika dihubungi Harian Metro, semalam.


Menceritakan bagaimana kejadian itu berlaku, Wardina memberitahu beliau menerima dua panggilan daripada nombor sama ketika dia berada di rumahnya di Taman Bukit Utama, Bukit Antarabangsa, di sini.

‘Resah fikir hal sebenar’



PUTRAJAYA: “Saya resah tak tahu nak buat apa. Keluar masuk rumah, fikir banyak kali. Apa sebenarnya yang terjadi pada anak saya,” kata Shaari Bujang, 59, bapa Mohd Iskandar Rasiq, 20, iaitu mangsa kemalangan perlumbaan drag kereta, tengah malam, semalam.
Menurutnya, dia menerima panggilan memaklumkan anak bongsu dari tiga beradik itu terbabit kemalangan jam 1.30 pagi ketika dia berada di rumahnya di Felda Bukit Rokan Barat, Bahau, Negeri Sembilan. “Sebaik saya terima panggilan, saya dah tak tahu nak cakap apa. Tak dapat saya bayangkan macam mana keadaan anak ketika itu. “Saya tak boleh tidur. Asyik terfikir dan terkenang kemalangan itu sampai tak boleh nak lelap mata sehingga saya membuat keputusan pergi ke Putrajaya untuk melihat keadaan anak,” katanya ketika ditemui selepas menerima lawatan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek di Hospital Putrajaya (HPJ), di sini, semalam.

Semalam, kemeriahan perlumbaan drag sempena Himpunan Jutaan Belia 2012 bertukar mimpi ngeri apabila sebuah kereta yang menjalani sesi ujian hilang kawalan dan terbabas ke sebelah kanan lalu merempuh sebahagian penonton. Difahamkan, kejadian yang berlaku sekelip mata itu menyebabkan 17 penonton yang berada tidak jauh dari situ cedera termasuk empat parah.
Mangsa parah ialah Mohd Iskandar Rasiq yang mengalami kecederaan organ dalaman serta menjalani pembedahan dan kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU), hospital berkenaan.

Ami Nakim, 27, pula patah kedua-dua kaki dan tangan kiri, manakala Mohammad Fairuz Jamaluddin, 27, yang menjalani pembedahan ketika Ahmad Shabery melawat mangsa.

Sementara, seorang lagi yang belum dikenal pasti identitinya sudah dipindahkan ke Hospital Kuala Pilah, Negeri Sembilan atas permintaan keluarga.

Henti spekulasi

PUTRAJAYA: Semua pihak diminta menghentikan spekulasi mengenai kemalangan membabitkan pelumba drag yang melanggar 17 penonton selepas terbabas bagi mengelakkan timbul salah faham.
Malah, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, beliau sudah mengarahkan pegawainya bekerjasama dengan penganjur dan polis untuk menjalankan siasatan kejadian itu.

“Sebagai langkah awal kementerian mengarahkan perlumbaan dihentikan bagi membolehkan kita meneliti semula aspek keselamatan penonton,” katanya.

‘Bukti boleh berhimpun secara aman’



PUTRAJAYA: Perhimpunan kira-kira dua juta belia sepanjang lima hari di sini, membuktikan kumpulan itu boleh berhimpun secara aman tanpa membabitkan sebarang bentuk kekerasan atau keganasan.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata perhimpunan itu amat berbeza dengan perhimpunan Bersih 3.0, bulan lalu yang dicemari insiden keganasan, kekasaran dan kerosakan harta benda awam.

“Kita boleh lihat sendiri, walaupun perhimpunan ini mencecah dua juta, tetapi kita tidak nampak ramai polis yang berkawal.
“Ini jelas menunjukkan kita boleh berkumpul secara aman dan bertamadun berbanding pihak lain yang menyebabkan kekecohan walaupun tidak seramai yang berhimpun hari ini,” katanya pada sidang media selepas melawat Food Valley di Himpunan Jutaan Belia 2012 sempena sambutan Hari Belia Negara 2012 di sini, semalam.

Pada lawatan itu, Ismail Sabri melawat beberapa gerai yang disediakan di Food Valley.

Sementara itu, beliau berkata, secara keseluruhannya program lima hari anjuran Kementerian Belia dan Sukan itu berjaya menarik minat golongan belia untuk sama-sama menyertainya.

Katanya, ia terbukti dengan kehadiran kira-kira dua juta belia sepanjang tempoh program itu berlangsung.

“Bukan itu saja, program yang dibuat juga berguna kepada golongan berkenaan yang menjadi generasi masa depan negara,” katanya.

Bapa mati lihat anak terbakar

Oleh Mohd Husni Mohd Noor
mhusni@hmetro.com.my

PARIT BUNTAR: Anak mati rentung, bapa pula meninggal sakit jantung. Kejadian berlaku apabila si anak membakar tubuhnya dengan petrol menyebabkan bapanya rebah melihat keadaan lelaki itu bergelumang api.
Dalam kejadian jam 10 malam, Jumaat lalu, di Kampung Cina bagan Selatan, Tanjung Piandang itu, penjual ikan, Tan Chun Hock, 48, ditemui rentung manakala, bapanya, Tan Bak Lee, 78, dikejarkan ke Hospital Parit Buntar kerana tidak sedarkan diri.
Bagaimanapun, Bak Lee disahkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke hospital dipercayai terkena serangan jantung akibat terkejut dengan kejadian ngeri menimpa anak lelakinya itu.

Anak perempuan Chun Hock, Tan Hui tian, 19, ketika ditemui berkata, dia terkejut dengan tindakan bapanya membunuh diri dan tidak menyangka kehilangan dua orang tersayang sekali gus termasuk datuknya.


Pengarang eksekutif akhbar maut nahas



SRI AMAN: Perjalanan pulang seorang pengarang eksekutif sebuah akhbar tempatan bersama isteri ke kampung halaman sempena menyambut pra Hari Gawai berakhir tragedi apabila dia terbunuh selepas pacuan empat roda dinaiki bertembung sebuah lori sarat muatan tong gas di Selepong, berdekatan Bukit Begunan, awal pagi semalam.
Dalam kejadian jam 3 pagi itu, Pengarang Eksekutif New Sarawak Tribune, Dunstan Melling Undau, 66, maut di tempat kejadian manakala isterinya, Jacqueline Bungai Gawan, 62, parah dan dikejarkan ke Hospital Sri Aman.

Difahamkan, sebelum kejadian, Dunstan yang memandu pacuan empat roda dipercayai dalam perjalanan dari Kuching ke Saratok, baru saja menuruni Bukit Begunan, sebelum kenderaannya bertembung dengan lori.
Ketua Polis Daerah Sri Aman, Deputi Superintendan Mat Jusoh Mohamad berkata, pertembungan itu menyebabkan Dunstan maut di tempat kejadian akibat parah di kepala manakala isterinya cedera.

Beliau berkata, setakat ini, polis masih belum dapat mengenal pasti punca kemalangan itu dan difahamkan, ia berlaku sebaik kedua-dua kenderaan tiba di kawasan gelap.

“Siasatan awal mendapati mangsa bersama isteri dalam perjalanan pulang ke kampung, manakala lori itu dari Sri Aman menuju ke Kuching,” katanya.

“Isteri mangsa parah di beberapa anggota badan kemudian dihantar ke Hospital Sri Aman dan keadaannya kini dilaporkan stabil,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Mat Jusoh berkata, pemandu lori berusia 49 tahun sudah ditahan untuk membantu siasatan mengenai kejadian itu.
“Polis masih menjalankan siasatan berhubung kes ini dan orang ramai menyaksikan kejadian diminta tampil bagi membantu siasatan,” katanya.



Lelaki lebih berisiko hidap kanser payudara

MUAR: Golongan lelaki di negeri ini perlu membuang perasaan malu dan melakukan pemeriksaan kanser payudara kerana mereka sebenarnya lebih terdedah kepada penyakit itu berbanding wanita.
Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Kebajikan Masyarakat dan Kesihatan Negeri, Dr Robia Kosai, berkata masih ramai lelaki tidak mengetahui mereka sebenarnya lebih mudah terdedah kepada penyakit berbahaya itu.

Lebih menakutkan, katanya, ia (kanser) lebih sukar dirawat sekiranya seseorang lelaki menghidapnya kerana kekurangan sel berbanding wanita.
Menurutnya, walaupun jumlah lelaki dilaporkan menghidap penyakit itu di negeri itu masih kurang, langkah pencegahan awal seharusnya dilakukan.

“Jumlahnya tidak banyak (pesakit barah payudara lelaki), tetapi ia tidak boleh dipandang ringan dan disebabkan itulah, kami galakkan mereka melakukan pemeriksaan sendiri kerana ia amat berbahaya,” katanya selepas merasmikan program ‘Home Help’ Dijejaki Disayangi serta melancarkan ikon sukarelawan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Johor di Bakri di sini, semalam.

Turut hadir dalam program itu, Pengarah JKM Johor, Khatijah Abdullah dan ikon sukarelawan Johor iaitu pelakon dan pelawak, Abon atau nama sebenarnya Shahrizan Ahmad.

No comments:

Post a Comment