Thursday, May 31, 2012

GITULAH JIKA NAK DIBANDING ORANG BERKUASA DENGAN TIDAK...MEREKA LUPA MEREKA AKAN MATI...MEREKA JUGA SATU HARI TAK DE KUASA....MEREKA AKAN DIHUKUM DIAKHIRAT SETIMPAL DENGAN KEJAHATAN DIDUNIA...

Bas elektrik dalam masa dua tahun lagi



SEBUAH bas berkuasa elektrik di stesen pengecas mudah alih di Colorado, Amarika Syarikat. - Gambar hiasan



KUALA LUMPUR - Syarikat Prasarana Negara Bhd. (Prasarana) merancang untuk memperkenal perkhidmatan bas menggunakan kuasa elektrik dalam tempoh dua tahun lagi sebagai sokongan kepada program alam sekitar hijau.
Pengarah Kumpulan Bahagian Bas Prasarana, Zohari Sulaiman berkata, mereka akan mendapatkan antara 10 hingga 15 bas buat permulaan sebelum menambah jumlahnya.
"Bas elektrik yang kita mahu ialah yang menggunakan bateri merupakan pilihan yang lebih baik untuk menyokong alam sekitar hijau. Ia satu pelaburan yang mahal tetapi dalam jangka masa panjang lebih baik berbanding bas yang menggunakan diesel.

SPR larang guna karikatur



WAN AHMAD menunjukkan laporan persediaan pilihan raya bagi negeri Johor selepas menyampaikan taklimat di Johor Bahru semalam.



JOHOR BAHRU - Parti-parti politik yang bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) diingat agar tidak memasang poster atau sepanduk yang memaparkan karikatur mana-mana individu atau personaliti.
Timbalan Pengerusi, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, bahan kempen seperti itu tidak sesuai digunakan dan dilihat sebagai tidak serius untuk bertanding pada pilihan raya.
"Pilihan raya ini satu aktiviti yang serius dan kami tidak boleh benarkan parti-parti politik mempamerkan bahan kempen yang memperlekehkan seseorang," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas memberi taklimat pilihan raya kepada Pasukan Penguat Kuasa Kempen Pilihan Raya peringkat negeri Johor di Senai semalam.
SPR akan menggunakan peruntukan di bawah Seksyen 4(a) Akta Pilihan Raya 1994 untuk menanggal atau menurunkan mana-mana poster atau sepanduk seperti itu pada PRU13 akan datang.
Wan Ahmad berkata, keputusan itu adalah untuk menjaga imej pemimpin dan calon yang bertanding di samping mewujudkan disiplin dalam pemasangan poster pada pilihan raya umum itu nanti.

Jata Negara di Istana Negara lama dicuri



ANGGOTA polis membuat pemeriksaan kes kehilangan Jata Negara di dinding pagar Istana Negara lama di Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR – Sebanyak 11 lambang termasuk Jata Negara pada dinding pagar Istana Negara di Jalan Istana di sini dilaporkan hilang dipercayai dicuri penjenayah.
Kehilangan Jata Negara tersebut disedari semalam sebelum satu laporan polis dibuat oleh anggota polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Brickfields di sini pada sebelah petang.
Siasatan mendapati suspek melarikan Jata tersebut dengan mengumpil lambang negara itu dari dinding pagar.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah mengesahkan kehilangan itu.
Jata Negara ialah lambang rasmi negara hasil gabungan pecahan bintang 14 yang menandakan 13 buah negeri yang terkandung dalam Persekutuan Malaysia dan kerajaan Persekutuan, manakala bintang bersama-sama anak bulan memperlihatkan simbol agama Islam sebagai agama rasmi negara ini.
Lima bilah keris pula menandakan negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu iaitu Johor, Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu.
Harimau sebagai penumpang Jata negeri- negeri Melayu Bersekutu itu digunakan dalam Lambang Malaysia manakala warna kuning ialah warna Diraja bagi Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja.

Pelacuran dijangka subur menjelang Euro 2012


GAMBAR yang dirakamkan pada 16 Mei 2012 ini menunjukkan seorang pekerja sosial mengedarkan kondom kepada seorang pekerja seks di Kiev, Ukraine.



KIEV, Ukraine - Industri pelacuran Ukraine dijangka menarik ramai pelanggan dan meraih keuntungan semasa kejohanan bola sepak Euro 2012.
Namun, segelintir pihak memberi amaran bahawa Ukraine mempunyai kadar jangkitan HIV tertinggi di rantau Eropah Timur.
"Para pelacur Kiev bersedia untuk Euro 2012," kata sebuah laman web seks Ukraine. Malah ada antara pelacur membaca sejarah 16 pasukan yang bertanding dan maklumat asas mengenai bola sepak.
Ukraine menukar industri pelacuran daripada jenayah kepada hanya kesalahan kecil pada tahun 2006. Denda yang dikenakan cuma antara AS$10 (RM32) hingga AS$25 (RM79).
Tetapi, individu yang menjadi bapa ayam atau mengendalikan pusat pelacuran tetap boleh dikenakan hukuman melakukan jenayah.
Menurut Pakatan HIV/AIDS Antarabangsa, negara bekas Kesatuan Soviet itu mempunyai 52,000 hingga 83,000 orang pekerja seks. Seramai 11,000 pelacur beroperasi di Kiev.
Beratus-ratus ribu peminat bola sepak dijangka hadir untuk menyaksikan kejohanan tersebut yang bermula 8 Jun ini di Warsaw, Poland dan berakhir di Kiev pada 1 Julai depan.
Kumpulan aktivis wanita Ukraine yang dikenali sebagai Femen memberi amaran Euro 2012 akan meningkatkan aktiviti pelancongan seks.
Sementara itu, menurut pengendali organisasi hak pekerja seks Legalife, Olena Tsukerman, kebanyakan pelacur mungkin akan menaikkan kadar perkhidmatan, berikutan kebanjiran para peminat bola sepak yang kaya dari negara Eropah Barat. - AFP

Gadis Sarawak jadi keldai dadah



ABD. AZIZ (tengah) menunjukkan sebahagian syabu yang dirampas daripada dua wanita pada sidang akhbar di Bukit Kayu Hitam, Kedah semalam.



BUKIT KAYU HITAM – Taktik licik dua gadis yang menyembunyikan 11.2 kilogram syabu bernilai RM3.03 juta di dalam bagasi yang dibawa ketika menaiki bas dari Hatyai, Thailand ke Kuala Lumpur terbongkar apabila kedua-duanya ditahan di sini kelmarin.
Gadis berusia 24 dan 26 tahun dari Kuching, Sarawak itu ditahan anggota penguat kuasa Jabatan Kastam Diraja Malaysia cawangan sini selepas pihak berkuasa tersebut curiga mengenai berat bagasi yang tidak sepadan dengan pakaian yang dibawa di dalamnya.
Pengarah Kastam negeri, Datuk Abd. Aziz Abdul Latif berkata, wanita 26 tahun itu ditahan ketika mahu mengisytiharkan bagasinya di Unit Bas/Jalan Kaki Lorong Pemeriksaan Bas Kompleks Imigresen di sini pada pukul 11.55 pagi.
Katanya, rakan suspek pula ditahan di dalam bas sebaik sahaja dia melepasi pemeriksaan di Kompleks Imigresen 15 minit kemudian.
“Anggota yang curiga dengan berat bagasi yang dibawa wanita berusia 26 tahun itu kemudian telah membuat pemeriksaan rapi sebelum menemui tiga bungkusan syabu yang disembunyikan di lapisan bawah beg.

Ketibaan pesawat A380 disambut meriah di KLIA



PESAWAT A380 yang selamat mendarat di KLIA semalam dari Toulouse, Perancis.



SUBANG - Pesawat sulung Airbus A380 Malaysia Airlines (MAS) telah selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pukul 3.35 petang semalam setelah berlepas dari syarikat pengeluarnya, Toulouse, Peranchis kelmarin.
Ketibaan pesawat terbesar dunia yang turut membawa delegasi yang diketuai Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya itu disambut dengan majlis yang meriah oleh kakitangan MAS.
Menurut kenyataan yang dikeluarkan di sini semalam, pesawat tersebut telah dipandu oleh Kapten Norshid Ali, Kapten Mohd. Seth Mohd. Ariff, Kapten Joseph Emuang Jr dan Kapten Sumar Lee Hashim Lee.
A380 yang menggunakan enjin Rolls-Royce Trent 900 itu menyediakan ciri-ciri premium tiga kelas yang boleh membawa seramai 494 penumpang.

Pegawai bank gagal saman PTPTN


BANGUNAN yang menempatkan pejabat PTPTN di Pusat Bandar Damansara, Kuala Lumpur.



KUALA LUMPUR - Seorang peminjam yang disenarai hitam atas dakwaan gagal melunaskan pinjaman pengajiannya gagal dalam samannya terhadap Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).
Hakim Mahkamah Sesyen, Unaizah Mohd. semalam menolak dengan kos saman pegawai bank Mandeep Singh terhadap PTPTN.
Dalam keputusannya, Unaizah berkata, selepas mendengar keterangan daripada saksi-saksi dan hujah daripada kedua-dua pihak, mahkamah mendapati plaintif (Mandeep) gagal membuktikan dakwaannya terhadap PTPTN.
Mandeep, 27, memfailkan saman terhadap PTPTN di Pejabat Pendaftar Mahkamah Sesyen Sivil di sini pada 20 September lalu atas tuduhan memfitnah dan menahan secara salah selepas dia disenarai hitam atas dakwaan gagal melunaskan pinjaman pelajaran.
Dia bagaimanapun enggan mendedahkan tempat dia bekerja.
Mandeep berkata, di bawah perjanjian pinjaman pelajaran bertarikh 9 November 2006, PTPTN telah bersetuju meminjamkan RM48,000 kepadanya.
Mandeep menuntut RM19,000 sebagai ganti rugi khas bagi tiket penerbangan dan tempahan hotel, faedah, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.
Dia mendakwa telah ditahan pegawai Imigresen di Terminal Penerbangan Tambang Murah di Sepang pada 6 Julai tahun lepas ketika mahu berlepas untuk bercuti di Guangzhao, China.

Siasat di bawah Akta Hasutan

JOHOR BAHRU – Polis sedang menyiasat bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (gambar) berhubung kenyataannya bahawa kejayaan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar membuat bidaan untuk nombor berpendaftaran WWW 1 bernilai RM520,000 dengan menggunakan wang rakyat.
Ketua Polis Johor, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff berkata, siasatan mengikut Akta Hasutan tersebut dibuat selepas pihaknya menerima lapan laporan berhubung perkara itu.
“Satu pasukan khas yang diketuai oleh saya sendiri telah ditubuhkan untuk menyiasat perkara ini.
“Sehubungan itu, saya meminta mana-mana pihak agar menghormati undang-undang dan jangan membuat kenyataan sesuka hati,” katanya ketika dihubungi Kosmo!.
Mohammad Nizar kelmarin didakwa telah mengkritik Sultan Ibrahim ekoran kejayaan baginda membida nombor plat tersebut.
Beliau mendakwa, wang berjumlah RM520,000 yang digunakan untuk bidaan tersebut lebih baik digunakan untuk membantu rakyat Johor yang masih miskin.
Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO negeri, Mohd. Fadil Muskon melabel Mohamad Nizar sebagai biadab dan kurang ajar kerana mencemar institusi diraja Johor dengan mengeluarkan kenyataan tersebut.
Sehubungan itu, beliau menuntut agar pihak polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia menjalankan siasatan segera dan mengambil tindakan keras terhadap Mohammad Nizar.


Blogger pertikai 16 plat istimewa era Nizar di Perak



SALAH sebuah kereta Toyota Camry yang menggunakan nombor pendaftaran istimewa ketika Mohammad Nizar menjadi Menteri Besar Perak pada 2009.



KUALA LUMPUR - Seorang blogger semalam mendakwa Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Pasir Panjang di Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai talam dua muka kerana mempertikaikan tindakan Sultan Johor membeli nombor pendaftaran WWW 1 sedangkan kerajaan negeri Perak yang pernah dipimpinnya satu masa dahulu turut banyak menggunakan kenderaan rasmi dengan nombor plat istimewa.
Penulis blog parpukari.blogspot.com menarik perhatian mengenai tindakan bekas Menteri Besar Perak itu pada tahun 2009 membeli 16 buah kereta Toyota Camry yang menggunakan nombor plat AGS10, AFD11, AFD 22, AFD 33, AFD 55, AFD 66, AFD 77, AFD 88, AFD 99, AFD 333, AFD 999, AFF 33, AFF 88, AFF 99, AGS 828 dan AEU 606.
Beliau menimbulkan persoalan sama ada kos pembelian kesemua nombor pendaftaran itu yang didaftarkan pada 9 Januari 2009 ditanggung oleh wakil rakyat Pas itu sendiri atau menggunakan wang kerajaan.



No comments:

Post a Comment