Tuesday, May 17, 2011

ALLAH JADIKAN JIN DAN MANUSIA UNTUK BERIBADAH...BUKAN MELAKUKAN KEMAKSIATAN SERTA MELAMPAUI BATAS...DITURUNKAN QURAN SEBAGAI PANDUAN HIDUP DIDUNIA...BUKAN DIBACA DENGAN MERDU SERTA BERTAJWID SAHAJA....ATAU DIBACA DIMAJLIS2 AGAMA...TAPI HUKUM@KANUN DIDALAM DIABAIKAN...SEOLAH MELEKEHNYA ATAU TAK MEMPERCAYAINYA...ADA KITA BERASA IMAN KITA TAK ROSAK....FIKIRKAN2....

Rintihan, hembusan dari lokap Mona

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my

NGERI...lokap dan kawasan lokap di IPD Raub yang menempatkan Mona dan suaminya.
NGERI...lokap dan kawasan lokap di IPD Raub yang menempatkan Mona dan suaminya.
RAUB: Suara rintihan pada lewat tengah malam, hembusan nafas di tengkuk yang meremangkan bulu roma dan perasaan seperti diperhatikan seseorang, antara pengalaman seram ditempuhi anggota polis bertugas di lokap yang pernah menempatkan Mona Fandey bersama suaminya, Mohd Affandi Abdul Rahman dan pembantu mereka, Juraimi Hussin, di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Raub.
Suasana menyeramkan itu berlaku selepas ketiga-tiga mereka menjalani hukuman gantung hingga mati pada 2 November 2001 selepas didapati bersalah membunuh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Talam, Datuk Mazlan Idris pada 13 Julai 1993.
Selepas hampir 10 tahun kejadian menyeramkan itu ‘disimpan’ anggota balai berkenaan, baru sekarang ia didedahkan kepada umum dan orang ramai boleh menempuh sendiri pengalaman aneh itu apabila lokap berkenaan bakal dijadikan destinasi pelancongan dalam ‘Pakej Lawatan Berhantu’ yang dipromosikan Tourism Malaysia Pahang.

Pengarah Tourism Malaysia Pahang, Amran Abdul Rahman berkata, cadangan memasukkan lokap berkenaan dalam Pakej Lawatan Berhantu disuarakan sendiri polis pada mesyuarat bersama agensi kerajaan di Raub baru-baru ini, sebagai satu lagi tarikan ke daerah berkenaan, selain keindahan semula jadi dan bangunan zaman kolonial yang masih terpelihara.


Menurutnya, lawatan berhantu terlebih dulu popular di luar negara sebelum fenomena itu menular ke Malaysia lebih lima tahun lalu sehingga banyak pengamal paranormal menawarkan aktiviti sedemikian.


Jatuh tingkat 16 elak kena cekup

Oleh Nurul Ekhwan Haque Fazlul Haque
ekhwan@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Tindakan bekas pegawai polis yang cuba meloloskan diri dengan memanjat tingkap bilik dihuninya di tingkat 16, hotel di Jalan Raja Muda Aziz, di sini, bagi mengelak dicekup pegawai pencegah maksiat, membawa padah apabila dia maut selepas terjatuh, awal pagi semalam.
Mangsa yang berusia 62 tahun dikatakan terkejut apabila pintu biliknya diketuk sepasukan pegawai penguat kuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) untuk melakukan pemeriksaan dalam kejadian kira-kira jam 2.30 pagi itu.
Bimbang ditahan, lelaki itu bertindak membuka tingkap bilik didiaminya dan keluar melalui tingkap bilik itu sebelum ditemui mati di lantai balkoni tingkat lima hotel berkenaan dengan kesan kecederaan parah di kepala.

Ketika kejadian, mangsa yang sudah berhenti daripada perkhidmatan polis pada 1992 dikatakan bersama wanita berusia lingkungan 40-an dalam bilik berkenaan.

Difahamkan, sepasukan pegawai penguat kuasa Jawi yang melakukan pemeriksaan cegah maksiat mengetuk pintu bilik mangsa sebelum dibuka wanita yang dipercayai menginap di bilik berkenaan bersama lelaki terbabit.
Sejurus pintu dibuka, pegawai penguat kuasa meluru ke dalam bilik sebelum mendapati tingkap bilik berkenaan terbuka dan apabila pemeriksaan dilakukan, pegawai terbabit ternampak mangsa terbaring di lantai balkoni tingkat lima hotel.



Mati jatuh hotel elak dicekup

KUALA LUMPUR - Seorang bekas pegawai polis berpangkat Asisten Supritendan (ASP) ditemui mati selepas dia terjatuh dari tingkat 16 di sebuah hotel di ibu negara di sini semalam.
Lelaki berusia 62 tahun tersebut ditemui terbaring di balkoni tingkat lima premis berkenaan pada pukul 2.30 pagi selepas pintu biliknya diketuk oleh sepasukan pegawai dari Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) yang membuat operasi mencegah maksiat.
Difahamkan, ketika kejadian, mangsa berada di dalam bilik itu bersama seorang janda berusia dalam lingkungan 50-an.
Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Mohd. Zulkarnain Abdul Rahman berkata, kejadian itu disedari oleh pegawai Jawi yang masuk ke dalam bilik mangsa dan melihat tingkap di bilik hotel tersebut terbuka.
"Sebaik diintai dari tingkap bilik tersebut, mereka ternampak seorang lelaki dalam keadaan terbaring di balkoni tingkat lima.
"Pemeriksaan mendapati bekas pegawai polis itu meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.
Difahamkan, pegawai tersebut bersara pada tahun 1992.
Menurut Mohd. Zulkarnain, pihak Jawi telah membuat laporan berhubung kejadian itu dan setakat ini kes tersebut diklasifikasi sebagai mati mengejut.
Sementara itu, jurucakap Jawi ketika dihubungi berkata, serbuan dilakukan selepas pihaknya mendapat maklumat mengenai kegiatan pasangan itu di hotel berkenaan.
Katanya, seorang wanita telah membuka pintu sebelum menutupnya semula selepas menyedari ketukan itu dilakukan oleh Jawi.
"Selepas pintu ditutup, pegawai Jawi ada mendengar seperti berlaku pergaduhan di dalam bilik tersebut," katanya yang memberitahu wanita itu membuka semula pintu bilik tersebut beberapa minit kemudian.
Tambahnya, pemeriksaan kemudian menemui hanya wanita itu berada di dalam bilik dan selepas ditinjau melalui tingkap yang terbuka, pihaknya ternampak seorang lelaki terbaring di atas balkoni tingkat lima.
Mayat mangsa dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk bedah siasat sebelum dituntut ahli keluarga.


Keluarga dakwa teraniaya diserbu 10 anggota polis



KING YEN (dua dari kanan) menunjukkan laporan polis di pejabat Chean Teck (dua dari kiri) sambil ditemani suami dan anaknya serta Wen Sin (kiri) di Pasir Gudang, Johor Bahru semalam.



JOHOR BAHRU - "Kami tidak puas hati dan rasa teraniaya dengan tindakan sekumpulan anggota polis yang menyerbu rumah kami baru-baru ini."
Demikian luahan Tiang King Yen, 41, dari Permas Jaya di sini yang tertekan dengan serbuan kira-kira sepuluh anggota polis di rumahnya baru-baru ini atas dakwaan memiliki dadah.
King Yen, seorang jurujual di sebuah pasar raya berkata, dalam serbuan kira-kira 1.30 petang 10 Mei lalu lalu, suaminya, Keong Yew Kwong, 47, anaknya, Venus Keong, 4, dan rakan suaminya, Chong Wen Sin, 39, turut berada di dalam rumah.
"Tiba-tiba muncul tiga buah kereta yang dinaiki kira-kira sepuluh orang terus menyerbu rumah saya dan seorang daripada mereka menunjukkan surat kuasa polis.
"Kesemua mereka berpakaian preman dan meminta kami mengeluarkan barang-barang yang salah jika ada tetapi saya beritahu tiada," katanya pada sidang akhbar di pejabat Biro Jenayah MCA, Pasir Gudang di sini semalam.
Dia berkata, setelah memeriksa rumahnya, kesemua orang di rumahnya diminta ke balai polis untuk menjalani ujian air kencing.
Hasil ujian itu, katanya, hanya dia seorang yang positif dadah, namun itu berpunca daripada ubat yang diambil dari klinik kerana sakit belakang.
Apa yang dikesalkan katanya, proses ujian air kencing itu mengambil masa sehingga tiga jam menyebabkan anaknya kelaparan tetapi tidak dibenarkan makan.
"Saya minta izin untuk beli makanan seperti roti juga tidak dibenarkan," katanya.
Dalam pada itu, Ketua Biro Jenayah MCA Pasir Gudang, Shiun Chean Teck berkata, satu laporan polis telah dibuat oleh mangsa pada keesokan harinya.
Katanya, polis perlu menyiasat dakwaan berkenaan kerana tindakan ke atas keluarga tersebut disifatkan keterlaluan dan akan mencemarkan nama baik pasukan polis.


Rumah dirempuh kereta



BEGINILAH keadaan kereta Proton Persona yang remuk setelah merempuh sebuah rumah di Kampung Parit Melana, Durian Tunggal, Melaka semalam.



ALOR GAJAH - Tindakan tiga beradik yang tidak bermain di beranda rumah ekoran hujan lebat petang kelmarin dapat menyelamatkan mereka daripada maut apabila sebuah kereta Proton Persona tiba-tiba merempuh beranda tersebut tersebut dalam kejadian di Kampung Parit Melana, Durian Tunggal di sini kelmarin.
Kejadian pukul 3.20 petang itu berlaku ketika tiga beradik berusia di antara 4 dan 17 tahun tersebut sedang berehat di belakang rumah bersama pemilik rumah yang juga ibu saudara mereka, Sabrina Taib, 36.
Menurut Sabrina, mereka berempat duduk di situ ekoran hujan lebat hingga menyebabkan tiga beradik tersebut tidak bermain seperti biasa di beranda berkenaan.
"Sedang kami berbual, kami dikejutkan dengan bunyi rempuhan dan kaca pecah sebelum mendapati sebuah kereta terbalik.
"Saya kemudian berlari ke rumah saudara yang terletak di bahagian belakang untuk mendapatkan bantuan," ceritanya di sini semalam.


Kereta rempuh rumah

Oleh Meor Riduwan Meor Ahmad
mriduwan@hmetro.com.my

HEMPAP...kereta Proton Persona terbabas dan  merempuh rumah mangsa.
HEMPAP...kereta Proton Persona terbabas dan merempuh rumah mangsa.
ROSAK...sebahagian rumah mangsa yang dihempap kereta Proton Persona.
ROSAK...sebahagian rumah mangsa yang dihempap kereta Proton Persona.
ALOR GAJAH: “Syukur kerana kemalangan ini tidak membabitkan kehilangan nyawa. Selalunya, anak-anak duduk di beranda sebelum mengaji,” kata Sabrina Taib, 36, menceritakan kejadian sebuah kereta terbabas dan melanggar dinding rumahnya di Kampung Parit Melana, Durian Tunggal, dekat sini, petang kelmarin.
Menurutnya, kereta Proton Persona dipandu seorang lelaki itu terbalik dengan empat tayar di atas dan berlaku limpahan petrol sehingga mencetus kebimbangan berlakunya kebakaran.

“Masa itu saya duduk berehat dengan tiga anak saudara di bahagian belakang rumah pusaka itu sambil menonton televisyen kira-kira jam 3.20 petang.
“Tiba-tiba saya dengar dentuman kuat di bahagian depan rumah disusuli bunyi kaca pecah. Mulanya saya terfikir pokok tumbang atau rumah dipecah masuk.

“Disebabkan tidak sedap hati, saya membuka pintu belakang dan berjalan ke hadapan rumah sebelum ternampak sebatang dahan patah, namun tiada pokok tumbang.

“Saya terus berjalan ke depan dan tergamam melihat sebuah kereta terbalik dengan empat tayar di atas di beranda rumah. Sebaik terbau petrol saya terus berlari mendapatkan pertolongan anak saudara untuk mengeluarkan mangsa kemalangan itu,” katanya.

Menurutnya, anak saudaranya yang membantu memberitahu ada petrol melimpah keluar dari kereta berkenaan.

“Kami seperti hilang arah kerana takut sesuatu lebih buruk berlaku iaitu kereta itu meletup sebelum pemandu kereta yang cedera merangkak keluar kira-kira lima minit kemudian dan terus naik ke atas jalan kerana rumah kami berada di bawah tebing di selekoh.
“Kemudian anggota polis tiba diikuti anggota bomba menyembur cecair bagi menghalang limpahan minyak petrol itu,” katanya yang masih terkejut.

Sabrina berkata, dia bersyukur kerana tiada ahli keluarganya atau orang lain mengalami kecederaan teruk dalam kemalangan itu.

Katanya, kejadian itu kali kedua dan kemalangan pertama berlaku sekitar 1980-an apabila tayar sebuah lori tercabut serta terpelanting ke rumah berkenaan tetapi tidak membabitkan kehilangan nyawa atau kerosakan.

“Setengah jam sebelum kejadian, suami ada bersama pesakit di sebuah bilik di tepi beranda yang rosak teruk. Kebetulan dia (suami) yang juga pengamal perubatan tradisional pergi merawat pesakit di Tampin, Negeri Sembilan.

“Saya anggarkan kerosakan dialami kira-kira RM20,000,” katanya.

Sementara itu, jurucakap polis trafik Ibu Pejabat Polis Daerah Alor Gajah mengesahkan menerima laporan kemalangan itu ketika dihubungi petang semalam.

Menurutnya, hasil siasatan awal pihaknya tidak menolak kemungkinan kemalangan dipercayai berlaku apabila pemandu terbabit gagal mengawal kenderaannya akibat dipandu laju sebelum terbabas dan melanggar rumah terbabit.

Katanya, kes berkenaan kini disiasat mengikut Seksyen 43 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu cuai dan berbahaya hingga menyebabkan kemalangan serta Peraturan 10 Kaedah-Kaedah Lalu Lintas, Akta Pengangkutan Jalan 166/59.


UMAT ISLAM MENGIKUTI
LANGKAH-LANGKAH YAHUDI DAN NASRANI




H.R. MUSLIM



Daripada Abu Said Al-Kudri ra berkata : Bahawasanya Rasulullah SAW bersabda :" Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka". Sahabat bertanya, " "Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kau maksudkan?" Nabi SAW menjawab, " Siapa lagi kalau bukan mereka".

Umat Islam yang mengikut jejak langkah apapun "cara hidup" orang-orang Yahudi dan Nasrani, hinggalah dalam urusan orang kecil dan perkara-perkara yang tidak munasabah. Contohnya, jikalau orang Yahudi dan Nasrani masuk ke lubang biawak yang kotor dan sempit sekalipun, orang Islam akan terus mengikut mereka.

Zaman sekarang ini kita dapat melihat kenyataan sabdaan Rasulullah SAW ini. Ramai orang Islam yang kehilangan pegangan di dalam kehidupan. Mere hanya meniru "cara hidup" Yahudi dan Nasrani samada mereka sedar atau tidak. Ramai orang Islam yang telah terperangkap dengan tipu helah Yahudi dan Nasrani dan ramai pula orang yang menjadi alat dan tali barut mereka.

Ya Allah ! Selamatkan lah kami daripada mereka.


PENYAKIT UMAT-UMAT DAHULU


H.R.HAKIM



Daripada Abu Hurairah ra katanya : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :"Umat ku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat dahulu". Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?" Nabi SAW menjawab, " Penyakit-penyakit itu ialah (1) terlalu banyak seronok (2) terlalu mewah (3) menghimpun harta sebanyak mungkin (4) tipu menipu dalam merebut harta benda dunia (5) saling memarahi (6) hasud menghasud sehingga zalim menzalim".


Penyakit-penyakit yang disebutkan oleh Rasulullah SAW tadi telah banyak kita lihat di kalangan kaum Muslimin di hari ini.

Disana sini kita melihat penyakit ini merebak dan menjalar dalam masyarakat dengan ganasnya. Dunia Islam di landa krisis rohani yang sangat tajam dan meruncing. Dengan kekosongan rohani itulah mereka terpaksa mencari dan menimbun harta benda sebanyak-banyak nya untuk memuaskan hawa nafsu. Maka apabila hawa nafsu diperturutkan tentunya mereka terpaksa menggunakan segala macam cara dan tipu helah. Di saat itu, hilanglah nilai-nilai akhlak dan yang wujud hanyalah kecurangan, khianat, hasud-menghasud dan sebagainya.

Marilah kita merenung maksud hadis ini, dan marilah kita bermuhasabah!!!!!



BAHAYA KEMEWAHAN


H.R. TIRMIZI



Daripada Ali Bin Abi Thalib ra ;"Bahawasanya kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW di dalam masjid. Tiba-tiba datang Mus'ab Bin Umair ra dan tiada di atas badannya kecuali hanya selendang yang bertampung dengan kulit. Rasulullah SAW melihat kepadanya. Baginda menangis dan menitiskan air mata kerana mengenangkan kemewahan Mus'ab ketika berada di Mekah dahulu (kerana sangat dimanjakan oleh ibunya) dan kerana memandang nasib Mus'ab sekarang (ketika berada di Madinah sebagai seorang Muhajirin yang terpaksa meninggalkan segala harta benda dan kekayaan di Mekah). Kemudian Nabi Muhammad SAW bersabda, "Bagaimanakah keadaan kamu pada suatu saat nanti, pergi di waktu pagi dengan satu pakaian, dan pergi di waktu petang dengan pakaian yang lain pula. Dan bila diangkatkan satu hidangan diletakkan pula satu hidangan yang lain. Dan kamu menutupi (menghias) rumah kamu seperti mana kamu memasang kelambu Kaabah?". Maka jawab sahabat, "Wahai Rasulullah, tentunya di waktu itu kami lebih baik daripada di hari ini. Kami akan memberikan penumpuan kepada masalah ibadat sahaja dan tidak usah mencari rezeki". Lalu Nabi SAW bersabda, "Tidak! Keadaan kamu di hari ini adalah lebih baik daripada keadaan kamu di hari itu".


Dalam hadis ini Nabi Muhammad SAW menerangkan bahawa umatnya pada suatu masa kelak akan mendapat kekayaan dan kelapangan dalam kehidupan. Pagi-petang pakaian bersilih ganti. Hidangan makanan tidak putus-putus. Rumah-rumah mereka tersergam indah dan dihias dengan bermacam-macam perhiasan. Dalam keadaan demikian kita juga mungkin akan berkata seperti perkataan sahabat. Dimana, kalau semuanya sudah ada, maka senanglah hendak membuat ibadat. Tetapi Nabi kita Muhammad SAW mengatakan, "Keadaan serba kekurangan itu adalah lebih baik untuk kita", ertinya lebih memungkinkan kita untuk beribadat.

Kemewahan hidup banyak menghalang seseorang itu dari berbuat ibadat kepada Allah SWT, sepertimana yang berlaku di hari ini. Segala yang kita miliki kalaupun tidak melebihi keperluan, namun ianya sudah mencukupi. Tetapi, bila dibanding dengan kehidupan para sahabat, kita jauh lebih mewah daripada mereka, sedangkan ibadat kita sangat jauh ketinggalan. Kekayaan dan kemewahan yang ada, selalu menyibukkan kita dan menghalang dari membuat ibadat. Kita sibuk menghimpun harta dan juga sibuk menjaganya serta sibuk untuk menambah lebih banyak harta lagi. Tidak ubah seperti apa yang pernah disabdakan oleh Rasulullah SAW, "Seandainya seorang anak Adam itu telah mempunyai satu jurang emas, dia berhasrat untuk mencari jurang yang kedua, sehinggalah ia dimasukkan ke dalam tanah (menemui kematian)".

Begitulah gambaran yang sebenar terhadap kehalobaan manusia dalam menghimpun harta kekayaan. Ia sentiasa mencari dan menambah, sehinggalah ia menemui kematian. Maka ketika itu, barulah ia sedarkan dirinya dengan seribu satu penyesalan. Oleh itu, janganlah kita lupa daratan dalam mencari harta kekayaan. Tidak kira halal atau haram, yang penting dapat harta. Tidak kira waktu sembahyang, bahkan semua waktu digunakan untuk menimbun kekayaan.

Biarlah kita mencari mata benda dunia pada batas-batas keperluan. kalau berlebihan bolehlah digunakan untuk menolong orang lain yang kurang bernasib baik, suka menderma dan suka bersedekah, sebagai simpanan untuk hari akhirat kelak.

Orang yang bijak adalah orang yang mempunyai perhitungan untuk masa akhiratnya dan ia menjadikan dunia ini tempat bertanam dan akhirat tempat memetik buahnya.




ORANG YANG BAIK BERKURANGAN SEDANG
YANG JAHAT BERTAMBAH BANYAK



H.R. THABRANI


Daripada Aisyah ra berkata : "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Tidak akan berlaku hari kiamat sehingga anak seseorang menjadi punca kemarahan (bagi ibubapanya) dan hujan akan menjadi panas (hujan akan berkurang dan cuaca akan menjadi panas) dan akan bertambah ramai orang yang tercela dan akan berkurangan orang yang baik, dan anak-anak menjadi berani melawan orang-orang tua dan orang yang jahat berani melawan orang-orang baik".




Diantara tanda-tanda kiamat ialah : -

1. Bila anak-anak merupakan punca kemarahan orang tuanya.

2. Bila hujan berkurangan, cuaca menjadi panas dan udara telah tercemar.

3. Orang jahat bertambah ramai dan galakan untuk membuat kejahatan sangat banyak.

4. Orang yang berbuat baik sedikit dan tidak mendapat kemudahan yang sewajarnya.

5. Anak-anak sudah berani melawan orang tua.

6. Orang-orang yang jahat berani melawan orang-orang baik dan tidak segan terhadap mereka.


Nampaknya corak masyarakat kita pada hari ini tidak banyak bezanya dari apa yang disebutkan oleh Rasulullah SAW tadi. Setiap hari kita melihat kebenaran daripada apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW.

Kita berdoa, mudah-mudahan Allah SWT menyelamatkan kita dan anak cucu kita dari tergolong di kalangan mereka yang disebutkan tadi.




DIMANAKAH PUNCA KEBINASAAN SESEORANG??


H.R. BAIHAQI


Daripada Abu Hurairah ra berkata : Rasulullah SAW bersabda: "Selagi akan datang suatu masa di mana orang yang beriman tidak akan dapat menyelamatkan imannya, kecuali bila ia lari membawanya dari suatu puncak bukit ke puncak bukit yang lain dan dari suatu lubang kepada lubang yang lain. Maka apabila zaman itu telah terjadi, segala pencarian (pendapatan kehidupan) tidak di capai kecuali dengan perkara yang membabitkan kemurkaan Allah SWT. Maka apabila ini telah terjadi, kebinasaan seseorang adalah berpunca dari menepati kehendak isterinya dan anak-anaknya. Kalau ia tidak mempunyai isteri dan anak, maka kebinasaannya adalah berpunca dari menepati kehendak kedua orang tuanya. Dan jikalau orang tuanya sudah tiada lagi, maka kebinasaannya adalah berpunca dari menepati kehendak kaum kerabatnya (adik-beradiknya sendiri) atau dari menepati kehendak jirannya:". Sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah SAW, apakah maksud perkataan engkau itu?" (Kebinasaan seseorang dari kerana isterinya, atau anaknya, atau orang tuanya, atau keluarganya, atau jirannya). Nabi Muhammad SAW menjawab, "Mereka akan mencelanya dan mengaibkannya dengan kesempitan kehidupannya. Maka dari kerana itu ia terpaksa melayan kehendak mereka dengan menceburkan dirinya di jurang-jurang kebinasaan yang akan menghancurkan dirinya".



Benar sekali sabdaan Rasulullah SAW ini. Ramai orang yang mengetahui perkara-perkara yng diharamkan dalam agama tetapi terpaksa juga mereka menceburkan diri ke dalam lumpur kemaksiatan untuk melayan kehendak isteri, anak, orang tua, keluarga ataupun jiran mereka.


DUA GOLONGAN YANG AKAN MENJADI PENGHUNI NERAKA


H.R. MUSLIM


Daripada Abu Hurairah ra berkata : Rasulullah SAW bersabda:"Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang-lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya".




Kebenaran sabdaan Rasulullah SAW ini dapat kita lihat dari realiti mayarakat yng ada pada hari ini. Ada golongan yang suka memukul orang dengan cemeti tanpa soal-siasat, bertindak kepada manusia dengan hukum rimba. Dan ramai perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang. Maksudnya, kalau kita hendak katakan berpakaian pun boleh, hendak kata bertelanjang pun boleh, kerana walaupun berpakaian tetapi hanya dengan secarik kain sahaja, maka samalah dengan bertelanjang. Ataupun ia berpakaian dengan pakaian yang sangat tipis sehingga menampakkan warna kulit dan mencorakkan bentuk aurat. Kemudian berjalan sambil menghayun-hayunkan badan dengan sanggul yang besar, seperti goh unta.

Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk ke dalam syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya, walaupun semerbak wanginya telah tercium dari jarak perjalanan selama 500 tahun sebelum sampai kepadanya.

No comments:

Post a Comment