Friday, May 20, 2011

BILA TINDAK TANDUK KITA TIDAK BERFIKIR PANJANG..TERBURU2...KESANNYA SUSAH NAK DIRAMALKAN...BERHATI2LAH...TERBURU2 ITU HASUTAN SYAITAN...

Geram kahwin lari

Oleh Omar Osman
am@hmetro.com.my

SAKIT...Mohd Azhar mengalami cedera  di mata, tangan dan anggota badan akibat dibelasah awal pagi, kelmarin.
SAKIT...Mohd Azhar mengalami cedera di mata, tangan dan anggota badan akibat dibelasah awal pagi, kelmarin.
SUNGAI PETANI: “Saya bukan saja dibelasah dengan tangan diikat pada tiang, malah hanya tinggal seluar dalam selepas pakaian saya ditanggalkan,” kata seorang peniaga, Mohd Azhar Aziz, 31, yang mendakwa dipukul lebih sejam oleh sekumpulan 40 lelaki di Kampung Simpor Tambang, Kota Kuala Muda di sini, awal pagi kelmarin.
Kejadian berlaku kira-kira jam 2 pagi dipercayai berpunca daripada perasaan tidak puas hati anggota keluarga isteri Mohd Azhar yang baru dikahwininya seminggu lalu di Thailand.
Mohd Azhar yang juga seorang peniaga berkata, dalam kejadian itu sekumpulan enam lelaki menaiki kereta dan motosikal datang ke rumahnya di Taman Orkid, Sungai Layar di sini, sebelum memecah masuk pagar dan pintu rumah.

Ketika itu, Mohd Azahar dan isterinya yang berusia 23 tahun berada di rumah dan kumpulan lelaki terbabit memaksanya memandu kereta dengan diiringi dua lelaki manakala isterinya dibawa dengan sebuah kereta lain.


Dia kemudian diarah berhenti dan turun dari kereta sebaik tiba di sebuah stesen minyak di Kampung Rantau Panjang, Kota Kuala Muda.


Kecewa sikap Jamal

Oleh Ahmad Shahrul Nizam Muhammad
ahmadshahrul@hmetro.com.my

TERSERGAM...pelbagai kemudahan terdapat di Pengasih.
TERSERGAM...pelbagai kemudahan terdapat di Pengasih.
KUALA LUMPUR: “Artis ini tak sumbang apa-apa pun sepanjang hampir lima tahun menginap di pusat ini. Dia cuma bagi belanja makan dan minum untuk diri sendiri saja,” kata Pengerusi Persatuan Pengasih Malaysia (Pengasih), Datuk Yunus Pathi, ketika meluahkan kekecewaannya terhadap penyanyi popular Jamal Abdillah, 52.
Menurut Yunus, walaupun menggunakan pelbagai kemudahan di pusat itu sepanjang lima tahun lalu, tidak banyak sumbangan diberikan Jamal kepada Pengasih sedangkan dia seorang artis popular.
“Saya tahu dia banyak duit tapi kalau nak minta...sorry.’ Terpulanglah kepada dia sendiri menyumbang,” katanya.

Menurutnya, Jamal yang nama sebenarnya Jamal Ubaidillah Ali boleh dianggap memecahkan rekod sebagai penghuni paling lama menginap di Pengasih tanpa dikenakan bayaran yang sepatutnya.


Yunus berkata, tempoh penghuni yang menjalani pemulihan dadah di pusat itu dikategorikan kepada tiga kategori iaitu tiga, enam bulan dan setahun sebelum dibenarkan keluar bagi memulakan kehidupan baru.

Maut kejar peragut

Oleh Shamsul Munir Safini
shamsulmunir@hmetro.com.my

USUNG...jenazah mangsa dibawa ke Hospital Tuanku Fauziah  untuk dibedah siasat. Gambar kecil, Nur Syaza Yasmin.
USUNG...jenazah mangsa dibawa ke Hospital Tuanku Fauziah untuk dibedah siasat. Gambar kecil, Nur Syaza Yasmin.
PADANG BESAR: “Saya tak sangka niat arwah keluar membeli nasi ayam kegemarannya malam semalam (kelmarin) berakhir tragedi memilukan, malah lebih menyedihkan apabila saya tak sempat bercakap seharian dengannya.”
Begitu kata Ruslan Ali, 49, apabila anaknya, Nur Syaza Yasmin, 17, terbunuh akibat digilis sebuah kereta selepas terjatuh dari motosikal diboncengnya ketika cuba mengejar seorang lelaki yang cuba meragut beg duitnya di Jalan Kangar-Padang Besar dekat Balai Baru di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam itu, mangsa yang juga pelajar tingkatan lima Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Jaafar Hassan di sini meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah termasuk pecah kepala manakala adiknya, Nur Syaza Norah, 15, yang menunggang motosikal berkenaan hanya cedera ringan.

Ruslan dari Kampung Bukit Keteri berkata, anak kedua daripada empat beradik itu membonceng motosikal yang ditunggangi adiknya dan keluar dari rumah mereka kira-kira jam 7.30 malam.


Menurutnya, dia dimaklumkan mereka sempat mengisi petrol di stesen minyak berhampiran sebelum membungkus nasi ayam kegemaran arwah yang dibeli di Pekan Balai Baru.


Nyawa melayang kejar peragut



ANGGOTA polis mengusung mayat Yasmin yang maut digilis kereta di Jalan Kaki Bukit, Beseri malam kelmarin.



PADANG BESAR – Tindakan berani Nur Syaza Yasmin Ruslan, 17, mengejar penjenayah bermotosikal yang cuba merentap rantai leher adiknya ketika mereka menunggang motosikal berakhir dengan gadis itu maut digilis sebuah kereta di Kilometer 10, Jalan Kaki Bukit, Beseri dekat sini malam kelmarin.
Dalam kejadian pada pukul 8 malam itu, Yasmin terkorban apabila digilis kereta Proton Gen 2 yang datang dari arah belakang.
Mangsa sebelum itu terjatuh daripada motosikal yang ditungganginya selepas motosikalnya berselisih dengan sebuah Toyota Unser yang dipandu dari arah bertentangan.
Tragedi ngeri itu disaksikan oleh adiknya, Nur Syaza Norah, 15, yang hanya cedera ringan dalam kejadian itu.
Kedua-dua beradik itu belajar di Sekolah Menengah Dato Jaafar Hassan di sini.
Sebelum kejadian, Yasmin yang menunggang motosikal Suzuki Smash bersama Norah keluar dari rumah untuk melihat telefon bimbit di Beseri.
Dalam perjalanan tersebut, mereka didatangi seorang lelaki menunggang motosikal Modenas Kriss yang bertanyakan sesuatu sebelum tiba-tiba rantai leher perak dan kristal yang dipakai Norah cuba diragut.
“Suspek bertanyakan terdapat apa-apa program di Timah Tasoh sebelum lelaki itu terus sentap rantai leher saya.
“Namun lelaki itu gagal menarik rantai leher saya,” kata Norah ketika ditemui di rumahnya di Kampung Bukit Keteri di sini semalam.
Ekoran itu, Norah berkata, kakaknya yang berang dengan tindakan lelaki itu terus memecut mengejar motosikal yang ditunggangi suspek bagi mendapatkan nombor pendaftaran motosikal suspek.


Hati-hati kunjung kopitiam di Pulau Pinang

GEORGE TOWN – Pengguna beragama Islam di negeri ini dinasihat berhati-hati jika berkunjung ke restoran atau kopitiam yang mempamerkan pensijilan halal bukan daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Ini kerana, hasil siasatan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP), ada kemungkinan pengusaha premis itu menggunakan produk keluaran dua pembekal yang dibatalkan permohonan sijil halal Jakim baru-baru ini.
Dua produk berasaskan daging dan tepung keluaran syarikat terbabit dipercayai mengandungi asid deoksiribonukliek (DNA) babi yang dibekalkan syarikat dari Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.
Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pengurusan Halal JHEAIPP, Faizal Ibrahim (gambar) berkata, produk tersebut kerap digunakan oleh pengusaha restoran dan kopitiam, justeru pihaknya percaya masih ada premis menggunakannya.
Menurut beliau, JHEAIPP dengan kerjasama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) negeri akan menjalankan siasatan dan pemantauan di lebih 300 premis yang dikenal pasti.

Lelaki ditahan ISA diusir

KUALA LUMPUR – Ahli perniagaan Singapura, Abdul Majid Kunji Mohamad yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada Mei lalu selepas dikesan terlibat dengan kegiatan militan, diserahkan kepada pihak berkuasa Singapura kelmarin.
Satu sumber keselamatan berkata, proses penyerahan Abdul Majid, 60, yang ditahan sejak dua minggu lalu itu dibuat pada pukul 8.30 malam di kawasan Woodlands, Singapura.
“Abdul Majid, orang dikehendaki di republik itu untuk siasatan lanjut berhubung kegiatan militan,” kata sumber itu kepada Kosmo! di sini semalam.
Menurut sumber itu lagi, siasatan mendapati Abdul Majid turut memiliki sebuah syarikat membuat komponen mortar di Singapura.
Komponen mortar tersebut dibekalkan kepada Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) yang bertapak di selatan Filipina.
Malah kaitan Abdul Majid dengan MILF diperkukuhkan lagi apabila dia yang mempunyai beberapa rangkaian perniagaan seperti tekstil dan ejen pelancongan di ibu negara, pernah melawat kem tentera MILF di Mindanao, Filipina pada akhir tahun 90-an.
“Ketika ditahan polis pada 6 Mei lalu di pejabatnya di Setiawangsa, Abdul Majid mengaku pernah menyalurkan sejumlah besar wang kepada kumpulan militan tersebut.
“Kita percaya Abdul Majid menyerahkan beberapa kali wang (dana) kepada kumpulan militan terbabit sejak akhir tahun 90-an hingga awal tahun 2000,” kata sumber keselamatan itu.

Misteri kehilangan doktor pelatih


MOHD. NOOR AZAM


JITRA – Seorang doktor pelatih berusia 26 tahun hilang sejak empat hari lalu selepas keluar untuk bertugas di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di Alor Setar dekat sini pada pagi Isnin lalu.
Dr. Mohd. Noor Azam Mohd. Nazri, 26, sehingga semalam gagal dihubungi dan kehilangannya merupakan satu misteri kerana tidak berlaku sebarang perselisihan faham antara dia dengan keluarga sebelum ini.
Graduan dari Moscow Medical Academy itu menjalani program latihan perubatan di HSB sejak Oktober tahun lalu.
Bapanya, Mohd. Nazri Wan Senik, 54, berkata, kali terakhir dia berjumpa dengan Mohd. Noor Azam ialah ketika menghantarnya ke HSB kira-kira pukul 6.30 pagi Isnin lalu.
Katanya, anaknya pada hari tersebut memakai kemeja berkolar warna kuning air, bertali leher dan berseluar hitam serta mengenakan uniform pegawai perubatan.
“Bagaimanapun, ketika saya menghubunginya pada pukul 7 petang untuk mengambilnya pulang, panggilan telefonnya tidak berjawab menyebabkan saya terpaksa ke HSB kira-kira pukul 9 malam untuk mencarinya.
“Kami pergi ke wad tempat dia bertugas dan dimaklumkan oleh petugas wad berkenaan bahawa dia tidak datang bekerja pada hari tersebut dan usaha mencari di sekitar hospital juga gagal menemuinya,” kata Mohd. Nazri ketika ditemui di rumahnya di Taman Bunga Raya di sini semalam.


Pembantu peribadi Nabil bermalam di lokap



KUALA LUMPUR: Gara-gara ‘mulut lancang’ memaki hamun polis, pembantu peribadi kepada juara Raja Lawak musim kedua, Ahmad Nabil Ahmad atau Nabil terpaksa bermalam dalam lokap di Balai Polis Taman Melawati, Ampang, kelmarin.
Sumber berkata, lelaki berusia 24 tahun itu pada mulanya ditahan polis kerana didapati menunggang motosikal tanpa lesen dan tidak memakai topi keledar.

Beliau berkata, pembantu peribadi kepada pelawak terbabit bukan saja tidak mematuhi undang-undang lalu lintas tetapi dilihat seolah-olah mencabar polis apabila melakukan kesalahan itu di depan balai polis.
“Lelaki itu dengan selamba menunggang motosikal tanpa memakai topi keledar melalui hadapan balai polis yang pada masa itu terdapat ramai anggota bertugas termasuk Ketua Polis Balai Taman Melawati, Cif Inspektor Muhamad Ruslin.

“Melihat perbuatan itu, polis menahan untuk pemeriksaan dan mendapati lelaki itu tidak memiliki lesen,” katanya.

Sumber berkata, motosikal yang ditunggang adalah milik majikannya iaitu pelawak terkenal, Nabil yang dikatakan sedang menjalani penggambaran drama di sebuah premis perniagaan berhampiran balai polis berkenaan.

Beliau berkata, melihat lelaki itu sudah melakukan kesalahan lalu lintas menyebabkan polis terpaksa menyamannya.


2 hari bagai neraka

Oleh Mohamad Hussin
mohamad@hmetro.com.my

ALOR SETAR: “Saya bukan saja dipukul, malah disimbah satu cerek air panas ketika diculik dan dikurung selama dua hari tanpa sebab,” kata peniaga kedai telefon, Hairul Azwan Mohd Hanifah, 27, ketika menceritakan detik cemas menjadi mangsa culik dan kurung bersama seorang lagi rakan di sebuah rumah di Pumpong, di sini, semalam.
Menurutnya, dia percaya motif kejadian itu akibat dendam dan iri hati pihak tertentu yang tidak berpuas hati dengan perniagaan dijalankannya.

“Saya macam hidup dalam neraka kerana mereka (suspek) mengugut dan membelasah saya tanpa belas kasihan sejak dikurung, Rabu lalu.

“Pada hari pertama dikurung, mereka merampas kad mesin juruwang automatik (ATM) dan mengarahkan saya memberikan nombor pin. Bagaimanapun saya hanya memberikan nombor yang salah menyebabkan mereka marah dan terus membelasah saya.

“Pada hari kedua, mereka minta lagi nombor pin dan saya berpura-pura memberikan nombor lain bagi mengelak mereka mengambil wang saya.


terburu2 n gopoh

Salah satu di antara sifat atau tabiat semula jadi manusia
ialah bersifat gopoh. Ini jelas telah dinyatakan oleh Allah
Taala melalui Al Quran yang berbunyi:
Maksudnya: “Dijadikan manusia itu bersifat terburuburu
atau gopoh-gapah.” (Al Anbiya’: 37)

Ini juga salah satu di antara ujian kepada manusia, apakah
dia berjaya atau tidak mendidik dan mendisiplinkan diri agar
menjadi manusia yang tenang. Orang yang gopoh akan sentiasa
gelisah dan resah lebih-lebih lagi jika dia ditimpa ujian.
Ujian bagi golongan bawahan antaranya miskin, orang tidak
peduli atau orang benci. Ujian golongan biasa, seperti ada saingan
dalam merebut jawatan, dilucutkan jawatan, rugi dalam perniagaan
atau tidak lagi dilantik menjadi menteri dan sebagainya.

Manusia itu jika tidak berusaha mendidik dan bermujahadah
dengan nafsu yang gopoh-gapah dan gelojoh, maka benih gopoh
semula jadi yang Allah cipta dalam diri manusia itu ibarat benih
pokok. Ia akan bertunas, berdaun, berbatang yang akhirnya
membesar, subur lalu berbuah. Di waktu itu sifat gopohnya
benar-benar berakar umbi dan mendarah mendaging di dalam
diri manusia hingga menjadi tabiat, sikap dan seterusnya menjadi
budaya hidupnya.


MERBAHAYANYA SIFAT GOPOH

Sifat gopoh pada seseorang itu jika dibiarkan tidak dididik dan
tidak diasuh sejak kecil hingga terbiar sampai dewasa bahkan
sampai ke tua, maka sifat gopoh itu sangat merosakkan pada
empunya diri dan juga orang lain.

Di antara kejahatan dan keburukannya yang timbul dari sifat
gopoh itu ialah:

1. Mudah mengeluarkan kata-kata atau percakapan tanpa
berfikir lebih dahulu baik buruknya. Akhirnya banyak
tersalah. Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Barang siapa yang percaya dengan Allah
dan Hari Kemudian maka hendaklah bercakap yang baik atau
diam.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

2. Dalam perbualan dan perbincangan, mudah sahaja memotong
cakap orang. Ramai orang tersinggung, banyak orang
benci, akhirnya berlaku perpecahan hati yang akan membawa
perpecahan yang lebih besar lagi.

3. Gopoh membuat sesuatu keputusan tanpa memikirkan lebih
dahulu atau tanpa berunding dengan orang-orang yang
boleh dipercayai. Akhirnya keputusan itu tersalah atau tidak
jitu. Akibatnya penyesalan yang tidak berkesudahan.

4. Mudah menuduh atau menghukum, akibatnya selalu sahaja
tersalah. Banyak orang yang terfitnah dengan sebab kegopohan
kita. Sedangkan fitnah itu mengikut Islam lebih
dahsyat daripada pembunuhan. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari
pembunuhan.” (Al Baqarah: 191)
Teraniayalah orang yang difitnah itu. Kalau mereka tidak
sabar atau gopoh pula, dia akan menyerang kita. Seterusnya
memusuhi kita atau kita terheret ke mahkamah.

5. Daripada sifat gopoh itu mudah memukul orang, menyerang
orang dan membunuh orang. Timbullah kerosakan dari
kejahatan di dalam bermasyarakat. Selepas itu akan berlaku
dendam-berdendam. Mungkin nanti masing-masing
membawa klik atau mengumpul kawan-kawan masingmasing.
Maka kerosakannya lebih besar lagi.

6. Daripada sifat gopoh, kita selalu sahaja mendapat malu.
Padahal malu itu menghilangkan maruah kita. Hilang wibawa
kita dan seterusnya hilang keyakinan orang.

7. Sifat gopoh mudah membawa orang cepat merajuk, mudah
jemu membuat kerja yang baik, kalau lebih berat lagi mudah
putus asa iaitu sifat yang sangat dilarang oleh Allah SWT
seperti dalam firman-Nya:

Maksudnya: “Tiada yang berputus asa dari rahmat Allah
melainkan kaumnya yang kafir.” (Yusuf: 87)
Maksudnya: “Jangan kamu berputus asa dari rahmat
Allah.” (Az Zumar: 53)
8. Orang yang gopoh makin tidak tenang hidupnya kerana
selalu sahaja tersalah, tersilap, terlajak, tersasul yang merugikan
dan menyusahkan hati.

9. Dengan sifat gopoh yang ada pada seseorang itu, orang lain
tidak suka berkawan. Orang takut berkawan kerana adakalanya
kalau dia marah, mendadak sahaja tanpa munasabah,
sekalipun pada kawannya, isteri atau anak-anaknya
lebih-lebih lagi yang bukan kawannya.

10. Sifat gopoh itu bukan sahaja mendorong membuat sesuatu
kerja itu tanpa mengkaji lebih dahulu. Bahkan mudah sahaja
meninggalkan sesuatu kerja itu lebih-lebih lagi bila terasa
kerja itu susah dan berat, iaitu kerja akan terbengkalai dalam
kehidupan.

11. Sifat gopoh seseorang itu boleh membawa seseorang itu
melulu bertindak, mudah menjadikan musuh itu kawan,
dan juga mudah menjadikan kawan itu musuh. Segala
tindakan dan usaha-usahanya semberono, tidak berdisiplin,
tidak tersusun dan teratur.

12. Mudah menukar fikiran, mudah mengubah sikap, mudah
menukar prinsip, mudah dicucuk. Mudah dihasut dan melatah
hingga susah kita hendak berpegang dengan pendiriannya.
Kalau di dalam satu perjuangan mudah menyebelah
musuh atau mudah memukul kawan seperjuangan, lebihlebih
lagi setelah kena uji. Ia sangat merbahaya di dalam
perjuangan.

13. Sifat gopoh itu selalu sahaja membuatkan seseorang menyesal
tidak sudah, sesal berpanjangan.

14. Gopoh itu termasuk akhlak yang buruk, perangai yang
hodoh, budi pekerti yang jelik, dibenci oleh Allah Taala,
Rasul dan seluruh makhluk.

15. Sifat gopoh pada seseorang itu menyebabkan dia mudah
atau cepat menolak kebenaran yang dibawa oleh orang lain,
tanpa fikir panjang, tanpa kaji dan selidik.

16. Sifat gopoh yang tidak dapat dikekang dan kontrol menjadikan
seseorang itu hilang sifat sabar atau menjadi orang
yang tidak sabar terutama bila diuji sama ada dengan nikmat
mahupun dengan bala.

PUNCA ATAU SUMBER SIFAT GOPOH

1. Punca atau sumber sifat gopoh itu benihnya adalah ciptaan
Tuhan semula jadi. Dia lahir sama-sama dengan tubuh kasar
manusia kemudian dibiarkan tanpa dididik hingga menjadi
subur.

2. Didorong lagi oleh sifat ego atau sombong sama ada disedari
oleh orang itu atau tidak, kerana sifat ego juga benihnya
juga telah Allah Taala cipta dari sejak lahir lagi, apatah lagi
didorong oleh faktor-faktor yang mendatang seperti ada
pangkat yang tinggi, kaya, ada kuasa dan lain-lain lagi.

3. Mungkin kekurangan ilmu pengetahuan tentang ilmu-ilmu
hati atau jiwa sama ada mahmudah mahupun mazmumahnya.
Ertinya hatinya atau jiwanya terbiar tanpa dapat
pimpinan dan didikan yang sempurna secara Islam maka
ia terdorong dari dalamnya.

4. Boleh jadi juga faham tentang ilmu hati atau jiwa tapi lemah
bermujahadah. Atau tidak bersungguh-sungguh bermujahadah
disebabkan lemahnya iman. Atau lemah akidah dan
tidak tahan godaan dari luar diri yang sentiasa mencabar
jiwanya.

5. Mungkin juga didorong oleh sifat-sifat tamak dan rakus atau
didorong oleh jiwa yang lemah, kerana lemahnya akidah
sekalipun di sudut ilmunya pakar akidah atau pakar tauhid,
tapi ilmu itu tidak dapat dihayati.

GOPOH MENJADIKAN MANUSIA MELULU

Sifat gopoh boleh menjadikan manusia itu tidak berdisiplin
hidupnya dalam segala tindak-tanduk dan sikapnya terutama
bila berhadapan dengan dua keadaan berikut:

Pertama: Apabila waktu senang atau mewah.
Di waktu mereka ada duit, hilang pertimbangan waktu berbelanja,
terlalu gopoh berbelanja. Dia beli apa sahaja, macammacam
dia beli, berfaedah atau tidak berfaedah, perlu atau tidak,
terutama jangan sahaja nampak barang atau benda yang dia suka
atau barang yang orang lain ada, dia akan beli. Nampak sungguh
macam orang kemarukan atau tidak siuman. Hilang rasional
sekalipun dia seorang berpelajaran, mendapat pelajaran tinggi,
berjawatan tinggi, berkedudukan penting di dalam masyarakat.
Akhirnya rumah macam muzium. Apabila sudah terlalu banyak
hingga tidak terurus, timbullah pembaziran. Maka kesenangan
tidak dapat dikongsi oleh orang lain.

Kedua: Apabila mendapat kesusahan seperti miskin, sakit, bencana
alam, kemalangan, di waktu itu mereka yang gopoh itu
nampak sangat melulu di dalam hendak menyelesaikan masalah
atau hendak mengatasi masalah. Keluh-kesahnya begitu ketara,
mukanya tidak ceria, maka mengadulah dia ke sana ke mari.
Dia tidak fikir orang suka atau tidak suka, sesuaikah orangnya
tempat mengadu atau tidak, orang itu simpati atau benci, dia
akan menceritakan masalahnya, dia akan luahkan perasaannya.
Dia tidak kira orang itu jemu atau tidak jemu mendengarnya,
setiap kali berjumpa mesti bercerita tentang masalah walaupun
sebelum ini entah berapa kali sudah diceritakan kepada orang
itu namun dia tidak jemu-jemu bercerita masalahnya.

Kalau hendak mengatasi kemiskinan hingga membuat
perkara yang tidak patut, hingga menimbulkan masalah yang
lebih kusut lagi seperti berhutang di sana, berhutang di sini, hingga
hutang di sekeliling pinggang. Begitu juga kalau sakit, apabila
berjumpa sahaja ubat di mana-mana dia mesti beli, digunakan
atau tidak dia tidak kira, yang penting beli. Padahal apabila
sudah dibeli sekali dua sahaja digunakan atau dimakan. Kemudian
beli lagi ubat yang jenis lain pula. Begitu sekali gopoh membeli
ubat. Itu boleh tahan, setengahnya jumpa bomoh, sami,
berubat dengan cara yang menyalahi syariat, bersandar dengan
Tuhan langsung tidak ada, Tuhan terus dilupakan, Tuhan tidak
ada di dalam jiwanya. Dia rasa segala masalahnya boleh diselesaikan
oleh usahanya, hingga terlalu bersandar dengan usaha,
hilang disiplin diri. Bila hilang disiplin nampaklah melulunya
tindak-tanduknya hingga hilang pertimbangan akal fikirannya.

BAGAIMANA MENGUBAT PENYAKIT GOPOH?

Sebelum ini telah kita katakan bahawa penyakit gopoh itu kerana
jiwa tidak tenang. Tidak tenang disebabkan oleh sifat ego, tamak,
tidak faham perjalanan hati atau jiwa, membiarkan sifat gopoh
semula jadi itu hingga menjadi subur hingga jiwa menjadi
kosong. Kosong daripada menghayati tauhid atau kosong menghayati
akidah. Sekadar ada ilmu akidah, boleh jadi ilmu akidah
pun tidak ada, lebih-lebih lagilah teruknya.
Ertinya iman sudah tidak ada atau telah lemah maka Tuhan
sudah tidak ada di dalam kamus hidupnya. Tuhan bukan tempat
sandaran lagi, Tuhan tidak lagi menjadi tempat rujuk, Tuhan
tidak lagi dijadikan penyelesai segala masalah. Maka timbullah
jiwa tidak tenang. Apabila tidak tenang datanglah sifat gopoh.
Oleh itu untuk menghilangkan gopoh kenalah tenangkan jiwa
atau hati.

No comments:

Post a Comment