Tuesday, May 17, 2011

BILA RUMAH TANGGA TIDAK DIRIKAN ATAS DASAR IMAN DAN TAKWA...AJARAN ISLAM DIABAIKAN...MAKA KESAN TENTULAH KURANG BAIK......

Acu pisau rampas bayi

Oleh Omar Osman
am@hmetro.com.my

INI DIA...Siti Fairuz menunjukkan gambar Muhammad Darwis yang dilarikan suaminya.
INI DIA...Siti Fairuz menunjukkan gambar Muhammad Darwis yang dilarikan suaminya.
SUNGAI PETANI: Bagi ‘merampas’ anaknya, seorang lelaki sanggup mengacu pisau terhadap ibu mentuanya sebelum melarikan bayi lelaki berusia lapan bulan itu daripada rumah ibu kepada isterinya di Kampung Permai.
Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah malam Khamis lalu, lelaki terbabit, Zulkipli Mohamad, 31, dikatakan bertindak demikian ketika isterinya, Siti Fairuz Abd Wahab, 24, tiada di rumah kerana ke kedai berhampiran.
Selepas beredar bersama anaknya, Muhammad Darwis Ikhram Abdullah, lelaki itu menghantar SMS dengan menyatakan ‘jangan harap hang (awak) nak tengok anak lagi, dia ada dengan aku’ kepada Siti Fairuz.

Siti Fairuz ketika ditemui berkata, sebaik pulang ke rumah, ibunya memberitahu Muhammad Darwis dilarikan suaminya, lalu dia segera berusaha menghubungi Zulkipli melalui telefon bimbit, namun tetapi tidak dijawab lelaki itu.


“Saya meminta bantuan beberapa penduduk dan cuba mencari suami di sekitar kawasan taman perumahan berdekatan, namun gagal. Saya membuat laporan di Balai Polis Sungai Petani.



Kapal Malaysia diserang lagi



KAPAL MV Finch milik Malaysia berlepas dari Pelabuhan Piraeus, Greek pada 11 Mei lalu.



KUALA LUMPUR - Sebuah kapal misi bantuan kemanusiaan yang ditaja Malaysia untuk rakyat Palestin di Gaza dihalang dua bot tentera laut Israel yang melepaskan tembakan amaran di perairan berhampiran Rafah awal pagi Isnin waktu Malaysia.
Kesemua 12 penumpang dan krew, termasuk dua wartawan dari Malaysia bagaimanapun terselamat selepas tentera laut Mesir datang membantu dan mengiringi kapal MV Finch ke pelabuhan Al Arish di Mesir, menurut wartawan Bernama Mohd. Faizal Hassan yang berada di atas kapal itu.
Kapal bantuan tersebut dengan jurumudi ialah Kapten Jalil Mansor telah berlepas dari Pelabuhan Piraeus, Greece, pada 11 Mei lalu dengan membawa muatan paip PVC sepanjang 7.5 kilometer bagi membantu memulihkan sistem pembetungan yang musnah di Gaza.
Ujarnya, inisiatif kemanusiaan itu dibiayai oleh Yayasan Keamanan Global Perdana Malaysia (PGPF) yang diasaskan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Israel tembak kapal bantuan


KUALA LUMPUR: Sebuah kapal misi bantuan kemanusiaan yang ditaja Malaysia untuk rakyat Palestin di Gaza, Palestin, dihalang dua bot tentera laut Israel yang melepaskan tembakan amaran di perairan berhampiran Rafah, awal pagi Isnin waktu Malaysia.
Semua 12 penumpang dan kru, termasuk dua wartawan Malaysia, selamat selepas tentera laut Mesir datang membantu dan mengiringi kapal ‘MV Finch’ ke pelabuhan Al Arish di Mesir, menurut wartawan Bernama, Mohd Faizal Hassan yang berada di atas kapal itu.

Faizal berkata, tentera Israel mengelilingi kapal misi bantuan itu dan mengarahkannya berpatah balik sebelum melepaskan tembakan amaran ke udara, kira-kira tiga batu nautikal berhampiran sempadan Rafah.
Dia menceritakan detik cemas itu ketika menghubungi bilik berita Bernama di sini, melalui panggilan dan SMS menggunakan telefon bimbit dari kapal berkenaan beberapa jam selepas kejadian itu.

Katanya, kejadian berlaku kira-kira 6.05 pagi waktu tempatan (1.05 pagi waktu Malaysia) apabila kapal yang ditaja Yayasan Keamanan Global Perdana Malaysia (PGPF) dihampiri dua bot tentera laut Israel yang mengelilingi kapal MV Finch selama setengah jam sebelum melepaskan empat das tembakan ke udara menggunakan mesingan.

Katanya, satu daripada tembakan itu hampir mengenai kru kapal rakyat Malaysia, Mohd Jaffery Ariffin, menyebabkan semua di atas kapal menjadi cemas dan menyelamatkan diri dengan bersembunyi di dalam kapal.

“Mereka mengarahkan kami berpatah balik ke perairan Mesir. Kami dapat menghubungi tentera Mesir melalui radio untuk mendapatkan bantuan. Sebuah kapal tentera Mesir datang dan bot tentera Israel kemudian beredar dari kawasan berkenaan,” kata Faizal. Daripada 12 orang dalam kapal itu, tujuh rakyat Malaysia manakala yang lain dua kru warga India dan tiga aktivis kemanusiaan iaitu Derek Graham dan Jenny Graham dari Ireland dan Julie Levesque dari Kanada.

Faizal berkata, tindakan tentera Israel itu menyalahi undang-undang antarabangsa kerana melepaskan tembakan kepada orang awam yang tidak bersenjata.
“Tentera laut Israel menggunakan peluru jenis .50mm antipesawat,” katanya. Faizal berkata, wartawan New Straits Times (NST), Alang Bendahara sempat merakam video tindakan kejam Israel itu terhadap mereka.

Menurutnya, selepas tentera Israel melepaskan tembakan pertama, Kapten Jalil Mansor yang mengemudi kapal itu memberitahu tentera Israel melalui radio.

Kapten Jalil: “Ini menyalahi undang-undang terhadap orang awam yang tidak bersenjata.” Tentera Israel: “Ini tembakan amaran. Berpatah balik!” Kapten Jalil: “Kami orang awam yang tidak bersenjata dalam misi bantuan kemanusiaan ke Gaza.” Tentera Israel: “Ini ialah zon tentera tertutup. Ia adalah satu pencabulan. Berpatah balik!“ Kapten Jalil: “Kami akan teruskan (misi).” Kemudian tentera Israel menuju ke bahagian belakang kapal misi dan melepaskan tembakan amaran kedua ke udara. Derek Graham: “Ini melanggar undang-undang antarabangsa. Kami dalam misi keamanan dan tidak bersenjata.” Tentera Israel: “Berpatah balik! Kami akan lepaskan tembakan lagi.” Derek Graham: “Kamu tembak orang awam yang tidak bersenjata.” Tentera Israel: “Kami tidak tembak orang awam yang tidak bersenjata.” Derek Graham: “Seperti tembak ke arah kami.” Tentera Israel: “Kami tidak lepaskan tembakan ke arah kamu. Kami cuma lepaskan tembakan amaran.” Selepas itu, tentera Israel melepaskan dua lagi tembakan amaran dan mengugut: “Lain kali, kami akan mendarat di atas kapal kamu.” Kemudian kedengaran di radio, tentera Mesir memberitahu tentera Israel: “Hentikan tembakan. Mereka berada di perairan Mesir.” Kapal misi bantuan itu berlepas dari Greece petang Selasa waktu Malaysia memasuki Mediterranean menuju ke Gaza, membawa muatan paip PVC sepanjang 7.5 kilometer untuk membantu memulihkan sistem pembetungan yang musnah di Gaza. - Bernama

Sorok syabu dalam ubi

Oleh Amir Abd Hamid
amir@hmetro.com.my

TAKTIK BARU...Nordin (dua dari kiri) menunjukkan ubi kayu yang digunakan dalam cubaan menyeludup syabu.
TAKTIK BARU...Nordin (dua dari kiri) menunjukkan ubi kayu yang digunakan dalam cubaan menyeludup syabu.
SHAH ALAM: Alasan dangkal dua ‘pelancong’ lelaki warga Nigeria mendakwa membawa ubi kayu dan keledek dikirim rakan di negara ini, membongkar penemuan 9.64 kilogram (kg) syabu bernilai RM2.41 juta disorok dalam tanaman berkenaan.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, Asisten Komisioner Nordin Kadir berkata, ketika ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dalam serbuan berasingan, semalam dan Sabtu lalu, dua suspek terbabit masing-masing membawa beg plastik berisi ubi kayu dan keledek bersaiz gergasi.
Menurutnya, modus operandi menyorokkan dadah di dalam hasil pertanian itu dikatakan kali pertama dikesan di negara ini.

“Kes pertama pada 14 Mei lalu apabila Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik KLIA menahan suspek berusia 32 tahun di KLIA selepas curiga bungkusan beg plastik berisi ubi kayu dan keledek gergasi dibawa suspek.


“Pemeriksaan lanjut mendapati ada kesan potong yang ditutup dengan lumpur dan tanah. Selepas diperiksa, polis menemui bungkusan plastik dipercayai syabu dalam tanaman itu.


Suami Datin Orchid meninggal dunia



KUALA LUMPUR: Selepas empat hari pemergian isteri tercinta Datin Orchid Abdullah, Datuk Mokhtar Omar pula menghembuskan nafas terakhirnya di Hospital Ampang kira-kira 6.45 pagi tadi akibat penyakit jantung.
Allahyarham berusia 70 tahun.

Allahyarham dimandikan dan disembahyangkan di Masjid Al-Ansar, AU2 Keramat sebelum dikebumikan berdekatan pusara isterinya di Tanah Perkuburan Islam AU1 Keramat kira-kira 11.30 pagi.
Anak bongsunya Nur Shafinaz, 31, mendapat panggilan daripada Hospital Ampang pada kira-kira 6.30 pagi tadi yang memaklumkan bapanya sedang tenat.

"Saya terus ke sana dan bila sampai, saya dimaklumkan ayah sudah meninggal dunia. Doktor memberitahu jantung ayah sudah tidak kuat," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Perkuburan Islam Keramat AU1 di sini hari ini.

Dua guru mati lemas di pantai Kijal

17/05/2011 6:53pm

KEMAMAN – Dua guru lelaki dari Sekolah Kebangsaan Kijal, di sini lemas ketika mandi di Pantai Kijal di sini dalam kejadian kira-kira 10.30 pagi tadi.
Mangsa dikenali sebagai Mohd Anuar Harun, 28, yang berasal dari Marang, Terengganu dan rakannya Md Iskandar Mat Arif, 26, dari Muar, Johor cuba diselamatkan orang awam yang berada di pantai itu namun kedua-duanya telah pun meninggal dunia.
Ketua Polis Daerah Kemaman Supt Abdullah Sani Salat berkata dua guru itu dipercayai ke pantai berkenaan untuk mandi bagaimanapun salah seorang daripada mereka lemas 15 minit kemudian.
"Rakannya cuba membantu untuk menyelamatkan mangsa tetapi arus deras telah menghanyutkan kedua-dua guru muda ini.
"Orang awam yang berada di tempat kejadian cuba menyelamatkan mangsa dan berjaya menarik mangsa ke tepi pantai dan memberi bantuan kecemasan kepada kedua-duanya,” katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.
Abdullah berkata bagaimanapun Anuar yang mengajar subjek Pendidikan Jasmani dan Kesihatan manakala Md Iskandar yang mengajar subjek Agama Islam di sekolah itu gagal diselamatkan.
Mayat kedua-dua guru itu dihantar ke Hospital Kemaman untuk bedah siasat.
Saksi kejadian, Mohd Azlizan Othman, 23, berkata beliau sedang berkelah di pantai itu bersama keluarga apabila diberitahu tentang kejadian lemas oleh seorang lelaki yang sedang mengutip sampah di pantai itu.
"Saya bergegas ke situ dan cuba membantu orang awam menyelamatkan mangsa untuk dibawa ke tepi pantai dan cuba memberikan pernafasan mulut ke mulut kepada salah seorang mangsa itu,” katanya.
Bagaimanapun, beliau berkata kedua-dua guru itu telah meninggal dunia. - Bernama

Dua guru mati lemas



KEMAMAN: Dua guru lelaki dari Sekolah Kebangsaan Kijal, di sini lemas ketika mandi di Pantai Kijal di sini dalam kejadian kira-kira 10.30 pagi tadi.
Mangsa dikenali sebagai Mohd Anuar Harun, 28, yang berasal dari Marang, Terengganu dan rakannya Md Iskandar Mat Arif, 26, dari Muar, Johor cuba diselamatkan orang awam yang berada di pantai itu namun kedua-duanya telah pun meninggal dunia.

Ketua Polis Daerah Kemaman Supt Abdullah Sani Salat berkata dua guru itu dipercayai ke pantai berkenaan untuk mandi bagaimanapun salah seorang daripada mereka lemas 15 minit kemudian.
"Rakannya cuba membantu untuk menyelamatkan mangsa tetapi arus deras telah menghanyutkan kedua-dua guru muda ini. "Orang awam yang berada di tempat kejadian cuba menyelamatkan mangsa dan berjaya menarik mangsa ke tepi pantai dan memberi bantuan kecemasan kepada kedua-duanya," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

 

JENAYAH

Bekas Polis Maut Elak Dicekup JAWI
KUALA LUMPUR: Seorang bekas anggota polis maut selepas terjatuh dari tingkat 16 sebuah hotel di ibu negara ketika cuba mengelak daripada dicekup sepasukan anggota Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JAWI) yang melakukan operasi cegah maksiat di hotel berkenaan awal pagi Selasa.
Ketika cuba melarikan diri melalui tingkap biliknya yang terletak di tingkat 16 hotel itu di mana dia menginap dengan pasangannya, mangsa yang berumur 49 tahun itu terjatuh di beranda tingkat lima bangunan dalam insiden kira-kira 2 pagi itu.
Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Zulkarnain Abdul Rahman yang dihubungi hari ini mengklasifikasikan kematian itu sebagai mati mengejut.
Beliau berkata mangsa mati serta-merta di tempat kejadian dipercayai akibat mengalami kecederaan parah di bahagian kepala.
Mayat mangsa dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat.
Zulkarnain berkata pihak Jawi telah mengambil keterangan daripada pasangan mangsa yang dipercayai janda berumur lingkungan 40-an untuk membantu siasatan dan beliau enggan mendedahkan identiti pasangan terbabit. BERNAMA

Lelaki jatuh bangunan elak dicekup Jawi

17/05/2011 4:23pm

KUALA LUMPUR – Seorang bekas anggota polis maut selepas terjatuh dari tingkat 16 sebuah hotel di ibu negara ketika cuba mengelak daripada dicekup sepasukan anggota Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JAWI) yang melakukan operasi cegah maksiat di hotel berkenaan awal pagi ini.
Ketika cuba melarikan diri melalui tingkap biliknya yang terletak di tingkat 16 hotel itu di mana dia menginap dengan pasangannya, mangsa yang berumur 49 tahun itu terjatuh di beranda tingkat lima bangunan dalam insiden kira-kira 2 pagi itu.
Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Zulkarnain Abdul Rahman yang dihubungi hari ini mengklasifikasikan kematian itu sebagai mati mengejut.
Beliau berkata, mangsa mati serta-merta di tempat kejadian dipercayai akibat mengalami kecederaan parah di bahagian kepala.
Mayat mangsa dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat.
Zulkarnain berkata, pihak Jawi telah mengambil keterangan daripada pasangan mangsa yang dipercayai janda berumur lingkungan 40-an untuk membantu siasatan dan beliau enggan mendedahkan identiti pasangan terbabit. - Bernama

No comments:

Post a Comment