Saturday, October 1, 2011

BOLEHKE...CARA LAMA DIPERKENALKAN...IBUBAPA CARI BAKAL MENANTU...ATAU CAMPUR KEDUA2 KAEDAH INI...ISTHIRAH JALAN PENYELESAIAN PALING TEPAT...

Tempat lepas kemarahan

Oleh RAJA NORAIN HIDAYAH RAJA ABDUL AZIZ dan NURUL HUSNA MAHMUD
metahad@hmetro.com.my

KENANGAN... Azhar menunjukkan surat nikahnya.
KENANGAN... Azhar menunjukkan surat nikahnya.
KUALA LUMPUR: Dipukul dan dikurung adalah harga yang terpaksa dibayar seorang lelaki yang beristerikan wanita panas baran, malah kerap naik hantu apabila permintaannya tidak dapat dipenuhi.
Dia dipukul kerana tidak mahu melayani nafsu isterinya dan dikurung hanya disebabkan enggan membeli sebotol air mineral di kedai 40 kilometer dari rumah.
Itulah nasib Azhar, 46, yang mengimpikan mahligai bahagia melalui perkahwinan ketiganya tetapi menjadi mimpi ngeri kerana isteri mudah mengamuk.

“Diherdik dan dihamburkan kata-kata kesat ibarat ‘makanannya’ kerana hampir setiap hari telinga saya terpaksa menadah cercaannya.


“Dia kerap naik angin hanya kerana perkara remeh, lebih-lebih lagi jika kehendaknya tidak dipenuhi,” katanya

CAK: Nurul jadi Zaiton

pix_topright
SEINGAT CAK, tahun lalu bukan main hangat lagi teman memperkatakan kisah hidup penyanyi popular 1990-an, Zaiton Sameon yang diangkat ke layar perak.
Maka, ramailah yang menanti, maklumlah Zaiton bukan calang-calang artis. Pada zaman kegemilangannya, siapa tidak kenal empunya diri yang terkenal dengan suara tinggi dan nyaring. Penampilannya yang seksi sering diperkatakan, malah jadi ikutan pada zaman itu.

Tunggu punya tunggu, projek istimewa diterajui Fauziah Nawi itu tidak muncul-muncul, malah lain pula yang jadi apabila timbul kisah kononnya penerbit tidak berpuas hati sehingga projek itu terpaksa diperap.
Bagaimanapun, baru-baru ini CAK dengar filem diberi judul Zaiton itu akan memulakan semula penggambaran tidak lama lagi. Khabarnya filem ini akan diarah oleh Esma Danial dan bintang utamanya pula Nurul Abd Wahab. Maknanya, Nurul akan mengambil alih tempat pelakon berwibawa, Mislina Mustafar bagi watak Zaiton Sameon.

Kalau nak ikutkan daripada segi rupa Mislina lebih mirip dengan Zaiton, tetapi kata sumber yang terbabit dengan filem biografi ini, selepas disolek Nurul tidak perlu diragui lagi. Tak kisahlah siapapun yang terpilih melakonkan watak Zaiton kerana pasti produksi buat keputusan terbaik.

Yang penting bagi CAK, filem ini dapat diteruskan kerana ramai tidak sabar-sabar mahu menontonnya.

Ghaib lepas diperdaya

Oleh MOHD JAMILUL ANBIA MD DENIN dan MOHD HUSNI MOHD NOOR
am@hmetro.com.my

HILANG... Muhamad Fadzil menunjukkan gambar anak dan dua cucunya yang gagal dikesan
HILANG... Muhamad Fadzil menunjukkan gambar anak dan dua cucunya yang gagal dikesan
CHEMOR: “Dia ghaib sejurus bakal suaminya dibelasah orang kampung kerana menipu pada hari pernikahan mereka. Bakal menantu kami rupa-rupanya beristeri tiga,” kata Azizah Gulap Din, 56, ibu kepada Ros Mawati, 31, yang menghilangkan diri bersama dua anak perempuannya sejak lima bulan lalu.
Menurutnya, dia dan suami, Muhamad Fadzil Nordin, 59, bimbang nasib Ros Mawati dan dua cucu mereka, Arina Batirsha Amirzudin, 1, dan Arisa Balqis Amirzudin, 6, dipercayai dilarikan lelaki itu. April lalu, pasangan warga emas itu berdepan detik memalukan apabila majlis perkahwinan besar-besaran anaknya bersama seorang lelaki mendakwa ahli perniagaan dari Brunei kecoh selepas diserang seorang wanita yang mendakwa isterinya.

Wanita berkenaan turut mendedahkan lelaki itu pernah berkahwin tiga kali menggunakan khidmat sindiket nikah palsu.
Lebih memburukkan keadaan, wanita terbabit merayu lelaki itu mendaftarkan dulu kelahiran anak mereka berusia tujuh tahun yang gagal memasuki sekolah akibat ketiadaan sijil kelahiran.

Akibat kejadian itu, keluarga terpaksa membatalkan majlis perkahwinan itu biarpun dihadiri beratus tetamu.

Katanya, akibat kejadian itu, Ros Mawati bersama dua cucunya lari meninggalkan rumah, dipercayai mengikut lelaki itu pada 19 Mei lalu dengan menaiki sebuah kereta Proton Satria.

Menurutnya, dia dan suami berharap anaknya pulang dan memberi peluang berjumpa dua cucu mereka.

“Saya mengakui malu dengan kejadian itu sebelum membatalkan acara pernikahannya walaupun majlis kenduri dihadiri ratusan penduduk kampung,” katanya.
Katanya, Ros Mawati seolah-olah tidak boleh menerima keputusan itu kerana menghalangnya berkahwin dengan lelaki tidak jujur itu yang mengaku masih bujang.

Azizah berkata, Ros Mawati seolah-olah terkena ilmu pengasih dan tidak mahu mendengar nasihat keluarga demi masa depan dua anaknya yang masih kecil.

Menurutnya, dia bimbang nasib cucunya kerana seorang daripada mereka menghidap asma.

“Kami risau apabila dia dan anaknya hilang begitu saja dan tidak pulang ke rumah sejak lima bulan lalu.

“Kami cuma mahu dia kembali ke pangkuan keluarga,” katanya.

Dua mangsa lemas ditemui berpelukan

Laporan dan foto ISKANDAR SHAH MOHAMED
iskandar@hmetro.com.my

BAHAU: “Sejak beberapa hari lalu, arwah memang kerap pergi mandi sungai berbanding biasa dan kurang berselera makan,” kata Nurul Syahida Baharin, 15, ibu saudara kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun yang lemas di sungai di Kampung Sri Rompin, dekat sini, kelmarin.
Memilukan apabila mayat pelajar tahun lima Sekolah Kebangsaan Rompin, Muhamad Hakimi Khairul Nizam, dikatakan ditemui dalam keadaan berpelukan dengan seorang lagi lelaki, Mohd Isa Mustafa, 40, yang juga anak angkat nenek saudaranya, jam 6.50 petang kelmarin.

Menurut Syahida, kedua-dua mangsa memberitahu mahu mandi di sungai berdekatan, jam 9 pagi.

“Kebiasaannya, mereka berdua pasti pulang semula ke rumah, namun saya pelik apabila masih tidak melihat kelibat mereka walaupun sudah petang.

“Berikutan itu, ibu (Robiah Birum) segera ke sungai dan melihat motosikal dinaiki mereka di atas tebing bersama pakaian masing-masing.

“Panik dengan keadaan itu, kami segera memaklumkannya kepada penduduk kampung untuk mencari mereka sebelum melaporkan kepada polis bagi tindakan lanjut,” katanya ketika ditemui Metro Ahad di sini, semalam.


Syahida berkata, dia terkejut mengetahui kedua-dua mangsa mati lemas apabila mayat mereka dikatakan ditemui dalam keadaan berpelukan.

Menurutnya, dia sedih kerana anak saudaranya dilihat berkelakuan baik berbanding biasa manakala anak angkat ibunya turut sempat mengemas rumah sebelum kejadian.

“Kami sekeluarga reda dengan ketentuan Ilahi dan kedua-dua Allahyarham masing-masing selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Pasir Besar dan Jelai tadi (semalam),” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Jempol, Superintendan Mohd Sabri Muhamad berkata, ketika kejadian, Robiah yang juga ibu angkat Mohd Isa pergi ke Hospital Tuanku Ampuan Najihah (HTAN) Kuala Pilah untuk mengambil ubat, jam 7.30 pagi.

“Sewaktu perjalanan pulang ke rumahnya jam 11.30 pagi, wanita itu yang melalui sungai ternampak motosikal mangsa, namun tidak mengesyaki apa-apa berikutan mereka sering ke situ.

“Namun, selepas menunggu sekian lama, kedua-dua mangsa masih tidak pulang ke rumah, menyebabkannya kembali semula ke sungai itu untuk meninjau.

“Robiah cuba memanggil namun tiada sahutan lalu memberitahu orang kampung dan membuat laporan di Balai Polis Rompin,” katanya.

Menurutnya, mayat kedua-dua mangsa ditemui sepasukan anggota Balai Bomba dan Penyelamat Bahau 70 meter dari tebing sungai, jam 6.50 petang.

“Mayat mangsa dibawa ke Hospital Jempol untuk bedah siasat sebelum dituntut ahli keluarga masing-masing pagi semalam (kelmarin),” katanya yang mengklasifikasikan kes itu sebagai mati mengejut.

No comments:

Post a Comment