Sunday, September 30, 2012

CARILAH PASANGAN YANG BERAGAMA@BERPEGANG KUAT PADA AGAMA...TAAT PADA AGAMA..NI SARANAN HADIS

RM6,000 seminggu

Oleh HADZLAN HASSAN dan SHAMRAN SARAHAN
metahad@hmetro.com.my

TAWAR... didalangi kebanyakannya wanita warga asing.
TAWAR... didalangi kebanyakannya wanita warga asing.
KUALA LUMPUR: Bagi mendapat keuntungan segera dalam tempoh singkat, sekali gus mengelak kerugian jika diserbu pihak berkuasa, ada sindiket atau kumpulan tertentu memasang perangkap asmara kepada lelaki hidung belang yang kepingan gadis genit luar negara dengan menawarkan khidmat teman wanita sewaan melalui pakej ‘kekasih kontrak’.
Caranya mudah, pelanggan hanya perlu membuat bayaran tertentu dengan harga serendah RM400 sehari dan harga berkenaan boleh mencecah hingga RM6,000 seminggu berdasarkan rupa paras dan kebijaksanaan pelanggan membuat tawaran.
Selain menjadikan pelancong dan golongan kenamaan sebagai sasaran, pihak terbabit kini mula membuka ruang kepada lelaki hidung belang tempatan untuk melanggan wanita berkenaan untuk hiburan.

Sebelum ini, pakej biasa sekadar memuaskan nafsu semata-mata kerana tempahan hanya untuk beberapa jam dan sehari perkhidmatan, tapi kini dengan pakej terbaru ini, wanita boleh disewa sehingga satu minggu, malah sebulan, asalkan bayaran mengikut persetujuan.

‘Tidak takut pihak berkuasa’



KUALA LUMPUR: Dengan bantuan Eddie, wartawan Metro Ahad berjaya menjejaki dua gadis Vietnam yang menawarkan pakej kekasih kontrak kepada lelaki tempatan di ibu kota sejak pertengahan tahun ini.
Hasil pertemuan dengan Pretty, 17, dan Chris, 23, mereka mengaku mampu memperoleh RM20,000 sebulan jika tidak putus pelanggan sepanjang berada di negara ini.

Peranan Eddie yang fasih berbahasa Vietnam dalam pertemuan itu penting kerana kedua-dua gadis berkenaan tidak tahu berbahasa Melayu dan hanya mampu bercakap sepatah dua dalam bahasa Inggeris dan Mandarin.

Sundal Eropah Timur

Oleh RAJA NORAINA RAJA RAHIM
rnoraina@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Mengejutkan apabila gadis genit dari Eropah Timur, termasuk dari negara yang jarang dikaitkan dengan aktiviti penyundalan, dikesan menawarkan khidmat seks kepada lelaki miang di sekitar ibu kota.
Ini terbukti apabila kegiatan tidak bermoral itu berjaya dikesan Bahagian Maksiat, Perjudian dan Kongsi Gelap (D7), Bukit Aman, yang menyerbu sebuah kelab malam di Jalan Bukit Bintang, di sini, awal pagi semalam dan menahan 18 wanita berusia antara 26 hingga 33 tahun, sebahagian besarnya dari Eropah Timur, termasuk dari Tajikistan, Kyrgyzstan dan Azerbaijan.

Difahamkan, harga dikenakan RM300 dan boleh mencecah RM2,000 mengikut paras rupa serta usia bagi setiap perkhidmatan seks kepada setiap pelanggan yang berhibur di kelab malam itu.

Pelacur terbabit dikatakan sering menyasarkan pelanggan di kalangan pelancong dari negara mereka, namun lelaki tempatan turut ditawarkan perkhidmatan seks.

Helah sindiket kaut untung mudah



KUALA LUMPUR: Pihak berkuasa percaya ada sindiket pelacuran kini mempelbagaikan helah untuk mengaut keuntungan segera dalam tempoh singkat dengan memperkenalkan pakej tertentu, termasuk menawarkan perkhidmatan sewa teman wanita dikenali sebagai ‘kekasih kontrak’ seperti didedahkan Metro Ahad.
Tindakan itu dipercayai untuk mengurangkan risiko ditahan jika menjalankan kegiatan itu berikutan kekerapan penguatkuasaan menyebabkan mereka beralih arah dan membuat pengiklanan melalui laman sesawang di Internet.

Ketua Penolong Pengarah Cawangan Perjudian, Kongsi Gelap dan Maksiat (D7) Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan berkata, polis menyedari helah golongan berkenaan, malah sentiasa memantau pergerakan mereka.
Katanya, hasil pemantauan, banyak sindiket pelacuran berjaya ditumpaskan polis di seluruh negara sebelum ini.

“Kita juga tahu sindiket kini berusaha membawa masuk wanita dari Vietnam berikutan permintaan menggalakkan di pasaran gelap tempatan, malah hasil risikan juga mendapati golongan ini kini mendominasi kehadiran wanita asing di negara ini,” katanya.

“Selain sindiket, polis mendapati ada wanita asing ini menjalankan sendiri kegiatan seperti itu dan mereka sanggup berbuat demikian berikutan kemewahan yang ada di negara ini, selain rangkaian pengangkutan yang baik.” katanya.

Lelaki dayus

Oleh YUSLIZA YAKIMIR ABD TALIB
yusliza@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Suami yang tidak marah, malah merelakan isteri melakukan pekerjaan maksiat dan haram di sisi agama, adalah lelaki dayus. Dalam Islam, lelaki dayus tidak boleh masuk syurga,” kata penceramah bebas, Zawiyah Hassan.
Beliau yang juga mantan Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Keluarga, Sosial dan Komuniti, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berkata, sungguhpun suami meredai kerja isteri, ia tetap tidak berguna jika pekerjaan itu jelas melanggar hukum Allah.

“Suami sepatutnya mendidik isteri menjadi lebih baik, baru rumah tangga diberkati Allah. Setiap orang Islam perlu sedar, sebagai hamba, kita diikat dengan peraturan ditetapkan Allah, namun yang dilihat kini, semakin ramai mempermainkan perintah-Nya.
“Jiwa orang yang banyak berbuat dosa dan maksiat akan sentiasa terdorong melakukan perbuatan sama berulang kali atau perbuatan lebih teruk lagi, melainkan jika diberi hidayah Allah atau bertaubat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas laporan Harian Metro semalam mengenai cara hidup segelintir suami isteri di ibu kota yang ‘sekepala’ menjalani kehidupan yang disifatkan golongan terbabit sangat bahagia biarpun diselubungi noda berikutan mengutamakan hiburan dan mendapatkan wang dengan cara mudah.

Malah, pasangan baru berkahwin, Man dan Liza, turut mengaku tidak kisah dengan pekerjaan Liza sebagai pelayan pelanggan (GRO) selain diberi keizinan suaminya kerana pendapatannya lumayan hingga mencecah lebih RM10,000 sebulan.
Bagaimanapun, Liza baru berhenti kerja sebagai GRO sejak sebulan lalu kerana kini hamil lima minggu.

Zawiyah berkata, contoh kehidupan demikian menunjukkan pasangan itu atau pasangan seumpamanya menganggap seolah-olah Allah tiada kaitan langsung dengan hidup mereka kerana melakukan apa saja sesuka hati tanpa batasan agama.
“Nasihat saya, segera bertaubat nasuha selagi masih ada kesempatan dan cari rezeki halal kerana rezeki Allah sangat luas di dunia ini. Sanggupkah kita melahirkan zuriat dengan perangai sama kelak?” katanya.

Reda tolak tiga lamaran

Oleh BETTY SUBARYATI
metahad@hmetro.com.my

Yati
Yati
KOTA BHARU: Pada usia 32 tahun, Yati (bukan nama sebenar) masih gebu, subur dan bergetah, namun sebab kelicikan suaminya dan kerenah birokrasi mahkamah rendah syariah, nafkah zahir dan batinnya terabai sejak lima tahun lalu hingga terpaksa menolak lamaran tiga lelaki.
Seperti wanita normal lain, terutama yang pernah mengecapi nikmat berumah tangga, Yati dari Pengkalan Chepa, di sini, seboleh-bolehnya mahu menikmati kehidupan lebih baik dan berpisah dengan suami yang tidak lagi dicintai, tapi tidak mampu berbuat demikian akibat kesalahan pihak lain.
Bukan saja tuntutan nafkah zahir dan batinnya tidak dipenuhi, dia terpaksa menghentikan persekolahan dua daripada tiga anaknya akibat kemiskinan selepas kes tuntutan cerai dan nafkah dirinya dan anak yang difailkan di mahkamah sejak 2007 belum selesai sehingga kini.

Yati berkata, dia memfailkan kes tiga tahun selepas melangsungkan perkahwinan apabila mengetahui suaminya penagih dadah.

Suami enggan hadir



KOTA BHARU: Sikap pihak lelaki atau wanita yang enggan hadir perbicaraan antara faktor kes perbicaraan di Mahkamah Rendah dan Mahkamah Tinggi Syariah negeri ini tertangguh.
Ketua Hakim Syarie Kelantan, Datuk Daud Muhammad berkata, Jabatan Kehakiman Syarie Kelantan memiliki hakim dan peguam mencukupi, malah pakar dalam bidang masing-masing.

Katanya, sesuatu kes akan tergendala apabila pihak lelaki atau wanita tidak hadir di mahkamah.
“Selain itu, faktor dokumen sokongan seperti surat tuntutan, surat kahwin, surat beranak anak dan perkara lain berkaitan sesuatu tuntutan tidak lengkap turut menyumbang kepada masalah kes tertangguh.

“Namun, secara keseluruhannya kes perbicaraan di Mahkamah Rendah dan Mahkamah Tinggi Syariah negeri ini tidak akan tertangguh. Sebagai contoh, untuk tuntutan atau sebutan kes cerai, jika kedua-dua pihak hadir, ia dapat diselesaikan kerana tempoh menyelesaikan kes cerai secara amnya hanya mengambil masa antara satu tahun dan paling lama dua tahun,” katanya.

Sementara itu, seorang jurucakap Mahkamah Rendah Syariah Kota Bharu berkata, sepanjang berkhidmat di mahkamah itu, banyak tuntutan kes, terutama cerai dan nafkah, difailkan isteri, namun kes mereka tertangguh sehingga bertahun-tahun lamanya apabila pihak lelaki gagal hadir perbicaraan.
Katanya, hakim yang mengendalikan kes seumpama itu sering buntu apabila waran dikeluarkan, namun pihak lelaki tetap gagal hadir dengan alasan tidak munasabah selepas peguam bela yang mewakilinya memaklumkan anak guamnya ke luar negara untuk urusan perniagaan.

Bukan kawan biasa

Oleh ASMIZAN MOHD SAMIRAN
mizan@hmetro.com.my

MESRA... Apek dan Leuniey.
MESRA... Apek dan Leuniey.
KOTA BHARU: Teka-teki mengenai status hubungan model jelita, Nur Eilunie Natasha Nazri, 21, atau Leuniey dengan penjaga gol bola sepak negara, Khairul Fahmi Che Mat, 23, akhirnya terjawab apabila Leuniey mengaku hubungan mereka kini lebih daripada sekadar kawan biasa.
Menurut Leuniey, sebelum ini dia tidak mahu mengulas lanjut hubungannya dengan Khairul Fahmi atau lebih mesra dengan panggilan Apek kerana berasakan tidak perlu berbuat demikian berikutan hubungan mereka sekadar biasa.
“Bagaimanapun, saya akui kini kami dalam fasa mengenali antara satu sama lain. Selepas ini saya harap tidak timbul lagi gosip tidak benar seperti kami kononnya sudah bertunang.

“Yang penting, kami kini bukan sekadar kawan biasa,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Terlanggar anak sendiri

Oleh MARIA UFFA ZULKAFELI
am@hmetro.com.my

DI SINI... Muhammad Uzair  menunjukkan tempat kejadian dia melanggar anaknya.
DI SINI... Muhammad Uzair menunjukkan tempat kejadian dia melanggar anaknya.
PADANG TERAP: “Sedangkan kucing pun kalau boleh kita elak, ini kan pula anak sendiri,” kata Muhammad Uzair Zul, 22, bapa kepada Auni Iylia Aifa, 13 bulan, yang meninggal dunia selepas digilis kereta dipandu bapanya di pekarangan rumah mereka di Felda Lubuk Merbau, di sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian jam 6 petang, kanak-kanak terbabit dikatakan bermain di luar kawasan rumahnya yang terletak bersebelahan stesen minyak milik keluarganya sebelum dilanggar oleh kereta dipandu bapanya yang tidak menyedari kehadiran anaknya.

Menceritakan semula kejadian itu, Muhammad Uzair berkata, dia baru pulang dari Sik ketika itu dan tidak menyangka akan melanggar anaknya sebaik selesai mengisi minyak di stesen minyak keluarganya.
“Sebaik mengisi minyak, saya terus memandu sebelum terdengar satu bunyi seperti terlanggar kerusi.

“Saya segera menoleh ke belakang bagi melihat apa yang dilanggar, namun tiada apa berlaku hinggalah terdetik melihat di bawah kereta lalu ternampak tubuh anak saya di bawah kereta dengan kesan darah yang banyak.

“Ketika itu, saya hanya mampu bertakbir dan menjerit namanya dan meminta tolong ahli keluarga yang berehat di rumah,” katanya di rumahnya, semalam.
Dia berkata, ibunya, Jamilah Ahmad, 45, yang berada di dalam rumah ketika kejadian, segera mendukung anaknya menuju ke Klinik Kesihatan Felda Lubuk Merbau, 50 meter dari rumah mereka.

Katanya, anaknya tidak dapat diselamatkan dan disahkan meninggal dunia sejurus selepas itu akibat cedera parah di muka dan kepala.
“Saya terkilan namun menerima takdir ini dengan tabah,” katanya.

Sementara itu, ibu mangsa, Nor Diana Amira Saidin, 20, berkata, anak bongsu daripada dua beradik itu manja dan sentiasa berada dalam kawalannya jika bermain di luar rumah.

Namun, katanya, pada petang kejadian dia tidak menyedari anaknya bermain di luar tanpa dikawal dan kejadian yang berlaku benar-benar di luar dugaan serta menyedihkan mereka sekeluarga.

“Saya meraung bagaikan ‘dirasuk’ selama satu jam sebaik melihat keadaan anak saya yang berlumuran darah sebelum ditenangkan ahli keluarga lain,” katanya.

Penculik ditahan



SUNGAI PETANI: Seorang lelaki dipercayai warga Myanmar ditahan polis di sebuah kuil di Batu 2, Sungai Petani, kerana disyaki terbabit dalam kes penculikan remaja berusia 13 tahun, Selasa lalu.
Mangsa dikatakan diculik suspek yang berusia 30-an selepas mengikuti kelas tambahan sebelum disembunyikan di satu lokasi rahsia.

Difahamkan, suspek kemudian menghubungi keluarga mangsa bagi meminta wang tebusan RM500,000 namun selepas rundingan ia dikurangkan kepada RM350,000.
Suspek membebaskan mangsa pada Khamis lalu selepas mendapat wang tebusan itu sebelum ditahan di kuil, jam 11 malam kelmarin.

Polis turut menemui wang tunai berjumlah RM300,000 di dalam kuil manakala sebahagian wang tunai berjumlah RM30,000 ditemui berhampiran kediaman suspek.

Suspek direman empat hari mulai semalam di Mahkamah Majistret Alor Setar.
Sumber polis berkata, suspek menyembunyikan diri di bahagian bumbung kuil bagi mengelak ditahan polis, namun tidak berjaya.

Polis mendapatkan bantuan Bomba dan Penyelamat untuk memujuk suspek menyerah diri.

Polis temui petunjuk kes tembak

Oleh FIRDAUS SAHAT
firdaussahat@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Polis giat menjalankan siasatan berhubung kes tembak di Jalan Kuchai Lama, di sini, yang mencederakan dua anggota Unit Peronda (MPV) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Brickfields, beberapa hari lalu.
Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid berkata, polis menemui beberapa petunjuk terhadap kes itu, namun proses siasatan masih terlalu awal untuk diperkatakan.

“Kami ada maklumat. Namun, saya tidak boleh dedahkan di sini kerana ia boleh mengganggu siasatan.
“Begitupun, saya ingin meminta saksi awam yang berada di tempat itu pada waktu kejadian tampil memberi keterangan dan maklumat kepada polis.

“Bantuan mereka sangat kami hargai. Ia untuk melengkapkan maklumat yang kami peroleh, lebih-lebih lagi saksi yang kebetulan melihat penjenayah terbabit melarikan diri dengan meninggalkan kenderaan mereka,” katanya.

Menurut Abdul Bari, seorang anggotanya kini dibenarkan keluar manakala seorang lagi masih perlu dirawat di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).
“Koperal Nor Azlan Abu Bakar dibenarkan keluar pagi ini (semalam) tetapi Koperal R Subramaniam masih ditahan di wad untuk rawatan lanjut dan dijangka dibenarkan keluar hospital beberapa hari lagi,” katanya.

Sementara itu, Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye yang ditemani Abdul Bari dan beberapa exco MCPF semalam mengadakan lawatan ke PPUM bagi memberi sokongan moral kepada anggota polis terbabit.
Ketika sesi lawatan itu, MCPF memberi sedikit sumbangan kepada dua anggota terbabit bagi meringankan beban mereka.

Maut ditetak

Oleh NURUL EKHWAN HAQUE FAZLUL HAQUE
ekhwan@hmetro.com.my

KLANG: “Biasanya setiap hari adik menghubungi saya, namun hari ini (semalam) dia tidak berbuat demikian, menyebabkan saya berasa hairan.
“Namun pagi tadi (semalam) saya terkejut sebaik menerima panggilan daripada anak mangsa mengatakan mangsa ditemui mati di bilik utama rumahnya,” kata S Karuppanan, 67, abang kepada S Doraisamy, 58, yang ditemui mati dengan kesan tetakan di kepala di rumahnya di Taman Telok Gadung, di sini, semalam.

Karuppanan berkata, biasanya mangsa berbual dengannya tetapi sehari sebelum kejadian, mangsa tidak berbuat demikian, malah cubaannya untuk menghubungi mangsa juga gagal.
Menurutnya, dua hari sebelum kejadian, mangsa menghubunginya dan tidak menyangka itu perbualan mereka yang terakhir sebelum ditemui mati.

Difahamkan, sebelum kejadian, mangsa yang juga kontraktor tinggal di rumah berkenaan bersama dua anaknya sementara isteri dan dua lagi anak mangsa menetap di Kajang.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop berkata, pihaknya menerima panggilan daripada anak mangsa berusia 22 tahun jam 8.20 pagi sebelum sepasukan anggota polis bergegas ke rumah mangsa.
Katanya, sebaik tiba, polis mendapati mangsa dalam keadaan terlentang di dalam bilik utama rumahnya dengan kesan darah di lantai dan tangga.

“Siasatan polis mendapati ada kesan tetakan pada kepala mangsa dipercayai menggunakan senjata tajam, menyebabkan mangsa mati di tempat kejadian.
“Polis tidak menolak kemungkinan mangsa disamun sebelum dibunuh berikutan kehilangan wang RM2,500 yang disimpan di dalam dompet,” katanya.

Menurut Mohamad, polis tidak menemui kesan umpilan pada pintu rumah mangsa dan tidak menolak kemungkinan ia memudahkan suspek masuk kerana mangsa sering tidak mengunci pintu.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), di sini untuk bedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Sarapan terakhir

Laporan DJ DOLASOH
am@hmetro.com.my

LENGGONG: “Tiada perubahan pelik, sebaliknya saya terkejut apabila melihat dia menghabiskan tiga bungkus nasi lemak pagi semalam (kelmarin) biarpun sebelum ini jarang bersarapan pagi.
“Saya tidak menyangka perilaku itu menandakan arwah akan pergi buat selama-lamanya,” kata Noraini Abdul Kadir, 47, ibu kepada Mohd Aiman Izuddin Abd Raman, 12, yang lemas di Sungai Perak, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 3 petang kelmarin, Mohd Aiman bersama lima rakannya berusia antara lapan hingga 15 tahun mandi di sungai itu selepas solat Jumaat sebelum dihanyutkan arus deras.
Bagaimanapun, empat rakan mangsa menyelamatkan diri dengan berenang ke tebing manakala seorang lagi, Mohd Izuddin Shuid, 11, sempat berpaut pada akar kayu di tebing sungai.

Mayat Mohd Aiman yang juga murid tahun enam Sekolah Kebangsaan Temelong, di sini, ditemui terdampar di beting pasir di tengah-tengah Empangan Kenering berhampiran Kampung Pulau Cheri oleh seorang nelayan, jam 7 pagi semalam.

Anggota mencari dan penyelamat terpaksa menutup sementara empangan itu pagi semalam bagi memudahkan operasi mengesan mangsa.
Noraini yang ditemui semalam berkata, selepas selesai makan tengah hari kelmarin, arwah meminta izinnya untuk mandi di sungai bersama beberapa rakan.

Beliau berkata, dia dan suami, Abd Raman Adam, 62, tidak membenarkannya pergi kerana arwah tidak pandai berenang, selain keadaan arus sungai deras dan berbahaya sejak tiga hari lalu.
“Bagaimanapun, selang sejam kemudian, seorang penduduk datang ke rumah dan memaklumkan arwah lemas ketika mandi di sungai,” katanya.

Kenduri akikah tukar kenduri arwah

Oleh ISKANDAR SHAH MOHAMED
iskandar@hmetro.com.my

JASIN: “Dia (arwah) sepatutnya menghadiri majlis kenduri akikah dan cukur jambul cucunya malam esok (malam semalam), namun tidak menyangka kami turut membuat kenduri arwah sekali,” kata Mohamad Ali Sungip, 53, adik kepada seorang pemandu jengkaut yang terbunuh dalam kemalangan di Kilometer 31.5 jalan Jasin-Merlimau, di sini, kelmarin.
Hasrat mangsa, Sukardi Sungip, 59, untuk meraikan kelahiran cucu pertamanya tidak menjadi kenyataan apabila motosikal ditunggangnya terbabit kemalangan dengan sebuah treler pada jam 6.30 petang.

Difahamkan, bapa kepada dua anak yang menunggang motosikal Honda Wave bersendirian itu baru selesai bekerja dan dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Kampung Parit Penghulu, di sini.
Sejurus tiba di lokasi kejadian, motosikal mangsa dikatakan dihimpit treler dipandu seorang lelaki berusia 30-an lalu terjatuh dan cedera di belakang badan serta kepala.

Mangsa yang meninggal dunia di tempat kejadian dihantar ke Hospital Jasin untuk bedah siasat.

Menurut Ali yang juga Imam Masjid Merlimau Utara, kali terakhir dia menemui anak ketiga daripada enam beradik itu ketika menghadiri satu majlis kenduri minggu lalu.
“Pada waktu itu, saya mendapati dia tidak banyak bercakap dan kami kemudian tidak lagi bertemu sehingga dimaklumkan mengenai kejadian ini petang tadi (kelmarin).

“Lebih menyedihkan apabila saya juga baru tahu dia ingin membuat kenduri akikah untuk cucu pertamanya. Ternyata hasratnya tidak kesampaian,” katanya ketika ditemui di Bilik Mayat Hospital Jasin, di sini, malam kelmarin.
Katanya, dia bertambah terkilan apabila anak perempuan abangnya turut dijadualkan menghadiri majlis konvokesyen di Pahang.

Maut dipijak gajah


GERIK: Seorang lelaki warga Indonesia ditemui maut dalam keadaan menyayat hati apabila bahagian dadanya cedera parah akibat dipijak seekor gajah, pagi kelmarin.
Dalam kejadian jam 7.30 pagi di Felda Tawai 1, mangsa yang dikenali sebagai Ngatmin, 44, ditemui terbaring di ladang getah dengan dadanya cedera parah oleh seorang rakan sekerjanya.

Ketua Polis Daerah Gerik, Superintendan Abdul Manab Baharum berkata, siasatan awal polis turut menemui beberapa jejak dan kesan tapak kaki gajah di lokasi kejadian.
Beliau berkata, mayat mangsa dibawa ke Hospital Gerik untuk bedah siasat.

“Kami difahamkan, mangsa adalah pekerja kontrak Felda yang juga penoreh getah di ladang itu sejak 15 hari lalu.

“Kami menasihatkan penduduk di kawasan berkenaan, termasuk pihak pengurusan ladang, supaya melaporkan segera kehadiran haiwan itu bagi tindakan selanjutnya,” katanya.

3 jam buang limpa



TANJUNG MALIM: Seorang bakal guru nyaris maut selepas ditikam tiga kali di perut oleh dua peragut yang menyerangnya, malam Selasa lalu.
Lebih derita, Abd Azim Mohd Nasri, 26, pelajar semester akhir Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Islam, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) terpaksa menderita seumur hidup apabila doktor terpaksa membuang limpanya, malah usus dan ginjalnya turut cedera parah.

Abd Azim yang berasal dari Sarawak berkata, dia reda dengan keadaan menimpanya itu namun, berharap pelajar lain lebih berhati-hati pada masa akan datang.
“Doktor mengambil masa lebih tiga jam untuk melakukan pembedahan bagi membuang limpa yang rosak itu,” katanya ketika ditemui di Hospital Slim River, di sini, semalam.

Skandal gambar Kate berterusan



ANTARA gambar Kate yang disiarkan Se og Hør.
ANTARA gambar Kate yang disiarkan Se og Hør.
LONDON: Hanya dua minggu lalu, dunia dikejutkan dengan penyebaran gambar separuh bogel isteri Putera William, Kate Middleton oleh majalah Perancis.
Semalam, majalah gosip Denmark, Se og Hør menyiarkan lebih banyak gambar yang memalukan bakal Permaisuri Britain berkenaan yang dirakam oleh paparazi ketika pasangan terbabit bercuti di Provence, Perancis.
Tetapi kali ini, ia lebih teruk, gambar yang disiarkan termasuk menunjukkan Kate tanpa seluar dalam.

Gambar itu disiarkan majalah terbabit selepas ia mengiklankan janji untuk menunjukkan isteri William berbogel sepenuhnya minggu lalu.

Pengarang Se og Hør, Kim Henningsen memberitahu Belfast Telegraph sebelum ini: “Ia gambar unik seorang selebriti Kelas-A. Kami adalah majalah gossip paling unggul di Denmark dan sudah menjadi tugas saya untuk menyiarkannya.

“Jika keluarga diraja Britain ingin menyaman, kami terima dan kami akan menanganinya.”

Majalah Perancis, Closer yang mula menyiarkan gambar separuh bogel Kate sudah menerima arahan mahkamah supaya tidak menyiarkannya lagi.

Malah, tiga hakim Perancis mengarahkan majalah itu menyerahkan setiap salinan digital gambar itu serta diarah membayar kos perundangan.

Bagaimanapun, ramai yang menyifatkan keputusan itu sebagai kemenangan tidak bermakna untuk William dan Kate kerana ketika itu, lebih 500,000 naskhah majalah itu sudahpun terjual.

Tambahan pula, keputusan itu hanya membabitkan Closer.

Dalam pada itu, majalah gosip Amerika Syarikat, Gawker, semalam turut menyiarkan gambar seperti yang terkandung dalam Se og Hør. - DM

Amah penggal anak majikan



YANBU: Seorang pembantu rumah warga Indonesia yang memenggal kanak-kanak berusia empat tahun dengan pencincang dirujuk ke Hospital Sakit Jiwa Madinah, semalam.
Pakar jiwa di daerah ini membuat keputusan itu selepas memeriksa suspek.

Polis yang menahan suspek di rumah majikannya selepas menemui mayat kanak-kanak yang dikenali sebagai Tala, menghantar pembantu rumah berkenaan ke hospital selepas dia cuba membunuh diri dengan meminum peluntur.
Sementara itu, ibu kanak-kanak berkenaan dibenarkan keluar dari hospital selepas menerima rawatan tetapi dikatakan masih trauma dengan pembunuhan anaknya. Dia pengsan selepas melihat mayat anak bongsunya dengan kepala terkulai di atas katil selepas pulang daripada mengajar.

Si ibu, guru yang mengajar di sebuah sekolah di Yanbu, Bandar Pelabuhan Laut Merah dalam wilayah Madinah di barat Arab Saudi, tidak sangka melihat anaknya kali terakhir sebelum meninggalkan rumah untuk mengajar pada hari kejadian. Dia dikatakan mempercayai pembantu rumah itu dan melayaninya dengan baik.

Amah dari Indonesia itu yang namanya tidak disiarkan media Arab Saudi sudah bekerja dengan keluarga berkenaan sejak tujuh tahun lalu dan dikatakan cekap dalam melakukan kerja rumah.
“Tingkah laku dan sikapnya amat memuaskan dan dipuji oleh sanak saudara, rakan serta jiran majikan. Dia sepatutnya pulang ke Indonesia minggu depan,” kata anak saudara mangsa.

Polis berkata,pembunuhan kanak-kanak itu terbongkar apabila ibu mangsa bersama anaknya yang lain. Bagaimanapun, mereka tidak dapat membuka pintu yang diselak dari dalam. Pembantu rumah itu enggan membuka pintu selepas diminta oleh majikannya, sebaliknya mengancam membunuh si anak yang di bawah jagaannya.
Ibu mangsa yang ketakutan menelefon suaminya. Si suami kemudian melaporkan kepada polis sebelum bergegas pulang.

Polis yang memecahkan pintu rumah berkenaan, menemui amah itu, duduk menonton televisyen. Tetapi anak sulung keluarga itu, Yara, meluru ke kamar tidur dan melihat mayat adiknya berlumuran darah dengan kepala terkulai.

Akhbar Al-Madinah memetik seorang anggota keluarga mangsa sebagai berkata, pembantu rumah itu kelihatan marah dan kecewa selepas menerima mesej menerusi sistem khidmat pesanan ringkas pada telefon bimbitnya, sehari sebelum kejadian. - SG

Penerbit filem anti-Islam malu guna nama ‘Nakoula’



LOS ANGELES: Penerbit filem anti-Islam dikatakan menukar nama asalnya kerana merasakan ia terlalu kewanitaan.
Penolong Pendakwa Raya Amerika Syarikat, Robert Dugdale berkata semalam, Nakoula Basseley Nakoula akan dikenali sebagai Mark Basseley Youssef dalam rekod mahkamah.

Dokumen mahkamah yang difailkan di Mahkamah Agung Orange County menunjukkan dia diberi kebenaran menukar namanya kepada Youssef kerana ‘Nakoula’ adalah nama perempuan.
Lelaki biadap itu, dalam petisyen untuk menukar nama berkata, nama ‘Nakoula’ memberi banyak masalah kepadanya.

Hakim, Suzanne Segal kelmarin mengarahkan Nakoula dipenjara tanpa ikat jamin sehingga hakim lain boleh menentukan sama ada dia melanggar syarat pengawasan pembebasannya.

“Mahkamah tidak mempercayai defendan ketika ini,” kata Suzanne dalam keputusannya.
Pendakwa raya berkata, Nakoula mencabuli lapan syarat pengawasan, termasuk menipu pegawai pengawasan.

Bekas pemilik stesen minyak itu yang mempunyai kesalahan dadah, dilarang menggunakan Internet dan nama samaran selepas didapati bersalah pada 2010. - DM

Banduan bimbang rahsia kahwin 2 terbongkar



DUBAI: Selepas menjalani hukuman penjara 17 tahun kerana kesalahan membunuh, seorang warga Pakistan semakin risau menjelang pembebasannya.
Ahmad Abdul Rahim, 47, dalam wawacara eksklusif dengan akhbar Gulf News semalam, mengaku kebimbangan rahsianya berkahwin dua terbongkar mengatasi kegembiraan pembebasannya. Dia yang didapati bersalah atas kesalahan membunuh bersama-sama empat yang lain akan dibebaskan dan diusir ke negara asal mereka minggu ini.

“Sudah tentu saya gembira kerana akan pulang ke tanah air. Saya merindui keluarga saya. Kami sudah berpisah terlalu lama. “Yang menjadi masalah, saya mempunyai dua isteri. Kedua-duanya tidak tahu mereka dimadu. “Saya amat bimbang jika mereka mengetahuinya. Jika rahsia itu terbongkar, kesannya mungkin lebih teruk daripada hukuman penjara 17 tahun yang saya lalui. “Saya tidak dapat bayangkan apa yang akan mereka lakukan jika rahsia itu terbongkar. Tindakan mereka lebih merunsingkan saya lebih daripada hari saya ditangkap kerana kesalahan membunuh,” katanya. - GN

Buah berisi dadah



LONDON: Penyeludup menyumbatkan kokain seberat 7.5 kilogram bernilai RM3.8 juta ke dalam buah yang sudah dikorek isi dalam usaha menyeludupnya ke Britain dengan pesawat.
Pegawai kastam di Lapangan Terbang Heathrow menemui dadah itu tersembunyi di antara bungkusan buah dan sayur selepas memeriksa barangan yang tiba dengan pesawat dari Ghana, minggu lalu.

Kokain itu disembunyikan dalam buah berbentuk pusang (gambar). Isi buah itu dikorek keluar dan disumbat dengan dadah berkenaan sebelum ia dilekatkan semula dan dimasukkan ke dalam kotak bersama-sama buah lain.
Pegawai percaya kumpulan sama bertanggungjawab menyeludup 1.5 tan ganja yang disembunyikan dalam penghantaran buah dan sayur, juga dari Ghana, yang ditemui di lapangan terbang sama, sehari sebelumnya. - DM

No comments:

Post a Comment