Saturday, October 6, 2012

'Demi memelihara dan melindungi kesucian al-Quran' BUKAN SETAKAT MEMBUANG CARA YANG BETUL...TETAPI ..'Demi memelihara dan melindungi kesucian al-Quran' HENDAKLAH MELAKSANAKAN HUKUM2(HUDUD) YANG ADA DALAM QURAN

Belok kiri walaupun lampu merah

DBKL telah memasang papan tanda di enam persimpangan lampu isyarat bagi memaklumkan kepada pengguna jalan raya di Kuala Lumpur bahawa mereka boleh membelok ke kiri walaupun lampu isyarat pada waktu itu berwarna merah.


KUALA LUMPUR – Lebih 4.5 juta pengguna jalan raya di ibu kota kini dibenarkan membelok ke kiri di persimpangan lampu isyarat bagi melancarkan aliran trafik serta mengurangkan kesesakan lalu lintas.
Buat permulaan, peraturan itu dilaksanakan di enam persimpangan utama. Enam jalan tersebut ialah Jalan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Parlimen, Jalan Raja Abdullah, Jalan Ampang, Jalan Tun Razak dan Jalan Raja Muda Musa Abdul Aziz.
Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ahmad Phesal Talib berkata, peraturan itu yang berkuatkuasakan mulai semalam akan dilaksanakan di jalan-jalan lain di ibu kota jika ia terbukti dapat mengurangkan kesesakan.
Menurutnya, pengguna jalan raya boleh membelok kiri di persimpangan jalan-jalan tersebut walaupun pada waktu itu lampu isyarat menunjukkan warna merah tanda berhenti dengan syarat tiada kenderaan lain atau pejalan kaki melintas di hadapan mereka.
“DBKL telah meletakkan papan tanda di kawasan itu bagi memaklumkan kepada pengguna jalan raya mengenai peraturan baharu itu,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan pelaksanaan peraturan itu di sini semalam.
Beliau berkata, peraturan itu dilaksanakan berdasarkan garis panduan dan spesifikasi yang ditetapkan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) dengan mengambil kira keselamatan pengguna jalan raya terutama pejalan kaki.
Sebelum ini, peraturan yang sama telah diperkenalkan di Putrajaya, Kuching dan Kuantan.

63,558 masuk perangkap kamera AES


DUA kamera AES (dalam bulatan) yang merakamkan kesalahan memandu melebihi had laju di Kilometer 6.6 Lebuh raya Kajang - Puchong.


KUALA LUMPUR – Sebanyak 63,558 imej kesalahan trafik telah dirakam menerusi 14 kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang beroperasi sejak 23 September lalu.
Jumlah itu bermakna secara purata sistem tersebut merakam 5,778 kesalahan trafik setiap hari.
Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri berkata, imej yang telah dirakam sedang disemak untuk pengesahan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebelum saman dikeluarkan kepada pemilik kenderaan terbabit.
“Memandangkan saman belum dikeluarkan di bawah pelaksanaan AES, maka tiada sebarang hasil yang dikutip setakat ini,” katanya pada persidangan Dewan Rakyat semalam.

Tiga tan abu al-Quran, kitab dilupus di laut Pahang


ABDUL RAHMAN (bersongkok) bersama anggota TLDM melupuskan abu al-Quran dari atas kapal KD Pahang di perairan Tanjung Gelang, Kuantan semalam.


KUANTAN –  serta buku berkaitan agama Islam, sebanyak tiga tan abu kitab-kitab suci itu dilupuskan di tengah laut yang terletak tujuh batu nautika dari Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Tanjung Gelang di sini semalam.
Terdahulu, al-Quran dan bahan bercetak berunsur keagamaan yang lama atau mempunyai kesalahan dikumpul dari seluruh Pahang sebelum dibakar.
Menurut Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Osman (gambar kecil), program itu julung-julung kali diadakan di negeri itu hasil kerjasama Jabatan Mufti Negeri Pahang dan Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks al-Quran Kementerian Dalam Negeri.
Jelasnya, abu daripada kitab-kitab yang dibakar di syarikat percetakan Saufi di Cheras, Kuala Lumpur dibawa ke lokasi pelupusan dengan menggunakan kapal TLDM, KD Pahang.

Bayar RM22.1 juta dalam sebulan

GEORGE TOWN – Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang diminta menjelaskan baki bayaran berjumlah RM22,183,227 dalam tempoh 30 hari mulai semalam bagi menyelesaikan proses jual beli tanah seluas 0.4 hektar di Taman Manggis di sini seluas 0.445 hektar daripada kerajaan negeri.
Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Ng Wei Aik memberitahu, kerajaan negeri bersedia untuk melepaskan hak milik tanah tersebut yang dijual pada kadar RM450 kaki persegi atau RM22,407,300 sekiranya BN negeri dapat menjelaskan baki bayaran tersebut dalam tempoh yang ditetapkan.
“Walaupun mereka (Pemuda BN negeri) telah membayar wang pendahuluan berjumlah RM224,073 semalam (kelmarin), kita mahu mereka membuat bayaran penuh. Jadi sekarang mereka perlu bayar bakinya dalam tempoh 30 hari mulai hari ini (semalam),” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita pada sidang akhbar di Pejabat Ketua Menteri di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) di sini semalam.
Mengulas penjualan tanah itu, Wei Aik yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Komtar berkata, sepucuk surat rasmi juga telah dikirimkan kepada Ketua BN negeri, Teng Chang Yeow agar menjelaskan baki pembelian itu sama ada menerusi cek atau pindahan akaun.
Kelmarin, BN Pulau Pinang menerima tawaran kerajaan negeri pimpinan DAP untuk membeli tanah di kawasan tersebut bagi dibangunkan dengan projek perumahan kos rendah buat rakyat.

Dua dituduh bunuh warga emas


Kiri Kaswan, Chan Hong


PEKAN – Kes kematian seorang pekerja premis menjual alat binaan yang rangkanya ditemui ditanam di kawasan hutan di Jalan Pekan-Nenasi di sini 21 September lalu memasuki episod baharu apabila dua sahabat dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan membunuh mangsa.
Kaswan Raja Gopal, 26, dan Lam Chan Hong, 35, dituduh membunuh Sh. Othman Sh. Bakar, 72, selepas menculik warga emas tersebut pada 15 September lalu.
Bagaimanapun, tiada sebarang pengakuan direkodkan daripada Kaswan yang bekerja sebagai penjaga sangkar ikan dan Chan Hong yang menjalankan perniagaan bengkel cermin kenderaan di Kuantan di hadapan Majistret Nordiana Abd. Aziz.
Mengikut pertuduhan, kedua-dua tertuduh didakwa melakukan perbuatan tersebut di hujung jalan kecil bertar di Kilometer 16 Jalan Pekan-Nenasi di sini pada pukul 1 petang.
Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.
Nordiana kemudian menetapkan 4 Disember depan sebagai tarikh sebutan semula sementara menunggu laporan kimia dan laporan bedah siasat.
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Amalina Zainal Mokhtar.
Pada 21 September lalu, Kosmo! melaporkan mengenai kerisauan seorang wanita, Siti Salamah Sheikh Abd. Rahman, 63, mengenai keselamatan suaminya, Sh. Othman yang didakwa diculik selepas disangka pemilik premis menjual alat binaan di Peramu Jaya di sini. Dia sebenarnya hanya pekerja biasa syarikat tersebut.

GRO, kekasih dijel seumur hidup


KHAN MEI (kanan) dan Bingju dijatuhi hukuman penjara seumur hidup atas kesalahan menculik di Mahkamah Tinggi George Town semalam.


GEORGE TOWN – Sepasang kekasih dihukum penjara seumur hidup oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam selepas didapati bersalah menculik seorang kanak-kanak lelaki berusia sembilan tahun dan memperoleh wang tebusan berjumlah RM200,000 tiga tahun lepas.
Lai Khan Mei, 35, dan teman wanitanya, Gao Bingju, 25, seorang warga China, didapati bersalah melarikan dan mengurung kanak-kanak itu di sebuah rumah di Taman Gemilang Ria, Bukit Mertajam dekat sini pada pukul 5.30 petang 19 Disember 2009.
Pesuruhjaya Kehakiman, Mohd. Amin Firdaus Abdullah turut menjatuhkan hukuman 15 kali sebatan terhadap Khan Mei, seorang penjual alat mencuci kereta selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.
Beliau berkata, mahkamah menolak keterangan Khan Mei yang mengatakan wang yang ditemui ketika dia dan Bingju ditangkap di Genting Highlands, Pahang adalah pemberian kawan-kawannya.
“Mahkamah mendapati keterangan dikemukakan pihak pendakwaan berjaya membuktikan identiti kedua-dua tertuduh terlibat dalam kes ini,” kata beliau.
Pasangan kekasih itu didakwa mengikut Seksyen 3 Akta Penculikan 1961 dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati atau penjara seumur hidup serta sebatan jika sabit kesalahan.

Suami isteri dipenjara kerana pecah amanah RM1.57 juta

GEORGE TOWN – Seorang bekas Ketua Pusat Khidmat Pelanggan Bank Muamalat dan suaminya, seorang peguam, masing-masing dihukum penjara 10 tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam selepas didapati bersalah melakukan pecah amanah harta milik Bank Muamalat Bhd. cawangan Universiti Sains Malaysia (USM) bernilai RM1.57 juta tiga tahun lepas.
Hakim Sitarun Nisa Abdul Aziz menjatuhkan hukuman itu terhadap Aishah Mohamed Rose dan suaminya, Johari Ahmad, masing-masing berusia 51 tahun, selepas pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan yang munasabah dalam kes itu.
Selain itu, pasangan suami isteri itu masing-masing turut dikenakan hukuman penjara lima tahun atas kesalahan terbabit dalam aktiviti pengubahan wang haram bernilai RM183,702.63.
Bagi pertuduhan pecah amanah, Aishah didapati bersalah ketika urusan penguasaan dan perjalanan ke atas harta berjumlah RM1,578,191 di Bank Muamalat di Bangunan D12, USM, Jalan Minden di sini antara 23 Februari dan 7 Disember 2009.
Bagi pertuduhan itu, Aishah didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara minimum dua tahun dan maksimum 20 tahun, sebat dan boleh dikenakan denda jika sabit kesalahan.
Johari pula disabit kesalahan bersubahat dengan isterinya untuk melakukan pecah amanah pada tarikh, masa dan tempat yang sama.
Johari didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 109 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang dua tahun dan tidak lebih 20 tahun, sebat dan boleh dikenakan denda jika sabit kesalahan.

Safee Sali bukan kekasih Julia Hana


JULIA HANA


KUALA LUMPUR - Berita yang tersebar mengenai pemain bola sepak negara, Mohd. Safee Mohd. Sali bercinta dengan pelakon yang terkenal menerusi drama bersiri Gerak Khas, Julia Hana Kamarudin hanya gosip semata-mata.
Pengurus pemain bola sepak itu, Zakaria Abd. Rahim berkata, Safee setakat ini masih solo.
"Dia (Safee) tidak bercinta dengan mana-mana artis," ujar Zakaria sewaktu dihubungi Kosmo!, semalam.
Gosip bahawa Safee, 28, kononnya bercinta dengan Julia Hana, 33, disiarkan dalam sebuah portal berita yang mendakwa ada saksi melihat mereka berpegangan tangan ketika bercuti di Pulau Langkawi, Kedah pada 3 Oktober lalu.
Mengulas mengenai gosip itu, Zakaria menjelaskan, Safee selama ini belum pernah menjejakkan kaki ke pulau pelancongan terkenal itu.
Katanya, pemain itu kini berada di Malaysia sejak bulan Ramadan lalu untuk berehat.
Sementara itu, usaha Kosmo! untuk mendapatkan komen daripada Julia Hana gagal apabila pelakon itu tidak menjawab telefon.
Dia sebaliknya hanya menjawab Khidmat Pesanan Ringkas dengan menulis: "Maaf, saya masih berada di lokasi penggambaran."
Safee kini mewakili kelab Pelita Jaya, Indonesia dalam posisi penyerang.
Perkahwinannya dengan Sabarina Yusof berakhir dengan penceraian pada April lalu. Mereka mempunyai dua anak perempuan yang kini dalam jagaan Sabarina.

Thu jadi jutawan kerana eksport rambut manusia ke luar negara


DUA wanita bekerja di sebuah bengkel yang mengumpulkan rambut manusia di Kampung Binh An pada 15 Jun lalu. - AFP


BINH AN, Vietnam - Seorang penduduk kampung di sini, Do Van Thu menjadi kaya selepas dia menjual rambut manusia.
Thu menjadi jutawan dalam tempoh 13 tahun selepas dia memulakan perniagaan menjual rambut manusia sehingga dieksport ke luar negara.
"Pada setiap tahun, keluarga saya mengeksport 50 tan hingga 60 tan rambut ke China.
"Kami membeli rambut di seluruh Vietnam termasuk dari Laos dan Kemboja," katanya yang berusia 50 tahun.
Permintaan untuk mendapatkan rambut itu telah meningkat sejak sepuluh tahun lalu terutamanya daripada golongan wanita muda.
Thu mempunyai sebuah bengkel yang digunakan untuk membersih dan mengumpulkan rambut itu di sini sekali gus memberi peluang pekerjaan kepada penduduk kampung.
"Setiap pekerja saya memperoleh pendapatan AS$140 (RM427) sebulan," katanya.
Jumlah itu tiga kali ganda daripada purata pendapatan penduduk luar bandar di negara ini.
Menurut seorang penduduk kampung ini, Nguyen Van Tam, harga rambut itu adalah antara AS$45 (RM137) hingga AS$250 (RM763) bagi setiap satu kilogram.
Menurutnya, harga tersebut adalah bergantung kepada kualiti rambut. - AFP

Aktres saman portal berita berhubung isu pelacur

ZIYI


LOS ANGELES - Aktres terkenal China, Zhang Ziyi menyaman portal berita Boxun News kerana menyiarkan laporan yang mendakwa dia merupakan seorang pelacur, kata seorang peguam pelakon itu kelmarin.
Portal berita itu yang berpangkalan di sini mendakwa Ziyi melakukan hubungan seks dengan seorang ahli politik China, Bo Xilai.
"Boxun News berulang kali melaporkan bahawa Ziyi ialah seorang pelacur," kata peguam tersebut, Adam LeBerthon.
Pendengaran saman itu dijadualkan berlangsung pada 16 Oktober ini di sebuah mahkamah di sini.
Pada Jun lalu, Ziyi, 33, yang merupakan pelakon filem Crouching Tiger, Hidden Dragon menyaman sebuah akhbar di Hong Kong, Apple Daily dan majalah mingguan, Next kerana mendakwa dia melacur untuk beberapa pegawai kanan China.
Bo dipecat sebagai setiausaha parti komunis di bandar Chongqing pada Mac lalu kerana didakwa menerima rasuah. - Agensi

Spesies baharu dinosaur diberi nama


REUTERS
GAMBAR menunjukkan bentuk kepala spesies baharu dinosaur yang diberi nama Pegomastax africanus.


WASHINGTON - Seorang pengkaji haiwan purba, Paul Sereno mengenal pasti identiti satu spesies baharu dinosaur yang mempunyai badan seperti landak.
Sereno membuat kajian tentang identiti dinosaur yang mempunyai gigi taring dan paruh seperti burung kakak tua itu selepas melihat spesimen haiwan berkenaan pada 1983 di Universiti Harvard, Amerika Syarikat.
Spesimen haiwan itu ditemui pada serpihan seketul batu di Afrika Selatan pada 1960-an.
Dia memberi nama dinosaur itu Pegomastax africanus yang bermaksud rahang tebal dari Afrika dan ia hidup antara 100 juta hingga 200 juta tahun lalu.
"Saya menggambarkan dinosaur itu sebagai seekor burung, puntianak dan landak," katanya yang merupakan pakar dinosaur di Universiti Chicago.

Ahli arkeologi jumpa makam permaisuri Maya

GAMBAR tidak bertarikh menunjukkan satu rangka manusia ditemui di dalam makam Permaisuri Kalomt'e K'abel di hutan Peten, Guatemala. - AFP


BANDAR RAYA GUATEMALA - Sekumpulan ahli arkeologi Amerika Syarikat (AS) dan Guatemala menemui sebuah makam permaisuri Maya yang mengandungi harta karun.
Menurut seorang ahli arkeologi AS, David Freidel, makam itu ditemui di hutan Peten yang merupakan salah satu penemuan terpenting berkaitan dengan tamadun Maya.
Hutan itu terletak 600 kilometer ke utara bandar raya ini.
Hadiah-hadiah seperti pasu seramik abad ke-7 dan ke-8 termasuk batu jed, kulit kerang dan pisau yang diperbuat daripada batu turut ditemui di dalam makam tersebut.
Makam tersebut ditemui pada Jun lalu tetapi pendedahan tentang penemuan itu dibuat kelmarin.
Sebuah pasu yang terdapat dalam makam itu tertera nama Permaisuri Kalomt'e K'abel yang merupakan isteri Raja Wak K'inich Bahlam II.
Ujian asid deoksiribonukleik akan dilakukan ke atas satu rangka manusia yang ditemui di dalam makam itu.- Agensi
Penemuan tersebut dilaporkan kelmarin dalam jurnal ZooKeys di internet.
Panjang dinosaur itu kurang 61 sentimeter (sm) dan ia memakan tumbuh-tumbuhan.
Sereno berkata, dinosaur itu mempunyai berat seperti seekor kucing yang dipelihara di rumah manakala ketinggian haiwan tersebut kurang 30sm. - Agensi

Syria minta maaf selepas bedil bandar Turki

GAMBAR yang dirakamkan semalam menunjukkan beberapa orang berdiri di depan sebuah rumah yang musnah dalam serangan mortar tentera Syria di bandar Akcakale, Turki.- AFP


ANKARA – Pemerintah Syria mengaku membunuh lima penduduk di bandar Akcakale, Turki dalam satu serangan mortar, kata Timbalan Perdana Menteri Turki, Besir Atalay semalam.
“Pihak Syria mengaku melancarkan serangan itu dan meminta maaf,” katanya selepas Parlimen Turki bersidang bagi membincangkan isu tersebut.
Parlimen Turki turut membenarkan tentera negara ini melancarkan operasi di dalam negara Syria jika dianggap perlu ekoran serangan mortar tersebut.
Kebenaran itu diberikan selepas 320 daripada 550 anggota parlimen meluluskan usul untuk melancarkan operasi tersebut.
Seramai 129 anggota parlimen menentang usul berkenaan termasuk daripada Parti Penduduk Republik yang menjadi pembangkang utama.
Atalay berkata, Syria berjanji tidak akan mengulangi serangan itu selepas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menjadi pengantara dalam isu berkenaan.
Pihak berkuasa Turki menyatakan antara yang terbunuh itu ialah seorang ibu dan tiga orang anaknya.
Serangan mortar itu tersasar selepas ia dilancarkan pihak tentera Syria dari bandar Tall al-Abyad kelmarin.
Tentera Turki kemudian bertindak balas dengan melancarkan bedilan meriam yang menyebabkan beberapa askar Syria dilaporkan terbunuh.
Sementara itu, kumpulan pemberontak Syria membunuh 21 anggota pasukan elit tentera negara itu di bandar Qudsaya, barat Damsyik dalam satu pertempuran semalam.
Para pemberontak itu yang menuntut Presiden Bashar Al-Assad meletakkan jawatan menggunakan bahan letupan yang diletakkan dekat kuarters pasukan Pengawal Republikan di bandar tersebut.
Tentera Syria turut membedil Aleppo selepas 48 orang maut dalam tiga serangan bom kereta di bandar tersebut kelmarin.
Kumpulan militan Islam, Al-Nusra mengaku melakukan serangan bom kereta itu.
Pergolakan di Syria bermula sejak Mac tahun lalu ekoran kebangkitan penduduk di Asia Barat yang menuntut perubahan kepimpinan.
Pertempuran antara tentera Syria dengan kumpulan pemberontak dilaporkan telah menyebabkan lebih 30,000 orang terbunuh. – Agensi

No comments:

Post a Comment