Thursday, October 25, 2012

BOLEH GITU SAJA ALASANNYA...TUGAS KITA MENDIDIK SELEPAS JADI ISTERI KITA...BUKAN NAK YANG SEDIA SOLEHANYA...LELAKI BAIK UNTUK PEREMPUAN BAIK...GITU JUGA SEBALIKNYA

Alasan kahwin 11 kali

Oleh Riadz Radzi, Hadzlan Hassan, Shamran Sarahan, Yusmizal Dolah Aling dan Nurasyikin Ramli
am@hmetro.com.my

CERITA...Mohd Razis ketika ditemu bual wartawan.
CERITA...Mohd Razis ketika ditemu bual wartawan.
KAJANG: “Saya nak cari yang terbaik, tapi setiap kali berkahwin saya gagal.” Itu alasan diberikan lelaki berperwatakan alim yang didakwa berkahwin 11 kali ketika disoal siasat penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) sejurus ditahan, awal pagi semalam.
Kisah Mohd Razis Ismail, 30, didedahkan Metro Ahad pada 21 Oktober lalu selepas mendapat aduan daripada sebahagian isterinya, sekali gus mendorong Jais melakukan siasatan sebelum menahannya.
Tangkapan dilakukan sepasukan anggota Unit Dasar, Penyelewengan dan Doktrinisasi Jais diketuai Penolong Pengarahnya, Shahrom Maarop di sebuah kedai makan di Bandar Tun Hussein Onn, di sini, jam 1 pagi semalam.

Dia didakwa di Mahkamah Rendah Syariah Kajang, di sini, jam 3 petang semalam, atas dua tuduhan iaitu memalsukan dokumen untuk bernikah dan bernikah tanpa kebenaran mahkamah.

Ketika disoal siasat, Mohd Razis bagaimanapun menafikan dia berkahwin 11 kali, sebaliknya hanya sembilan kali dengan yang terbaru pada Ogos lalu, namun dia gagal mengingati dengan tepat maklumat peribadi semua isterinya dengan alasan hanya berjumpa sekali-sekala sebelum bercerai.

‘Tolong selamatkan aku!’

Oleh Abnor Hamizam Abd Manap
am@hmetro.com.my

JEMPOL: “Tolong selamatkan aku long, guna talian antarabangsa, ini pun curi-curi,” itulah kandungan khidmat pesanan ringkas (SMS), Nik Rosmalina Nik Mat, 28, yang hilang sejak 15 Oktober lalu bersama anak perempuannya berusia tiga tahun dan kini didakwa berada di Pulau Lombok, Indonesia.
Sebelum ini Harian Metro melaporkan isteri peneroka Felda Lui Selatan 1 itu hilang dipercayai angkara seorang lelaki yang menyimpan gambar mengaibkan wanita berkenaan dan mengugut menyebarkannya jika dia enggan mengikut arahannya.

Kelmarin, suaminya, Salleh Hussin, 54, membuat laporan di Balai Polis Sungai Lui selepas kakak Nik Rosmalina di Kelantan menerima beberapa pesanan SMS meminta tolong membantunya kerana mendakwa ‘dilarikan tanpa sedar’ di Kampung Batunyala, Lombok Tengah, Indonesia.

“Sebaik diberitahu mengenai SMS itu oleh kakak isteri di Kelantan, saya segera membuat laporan polis pada hari sama sebab terlalu bimbangkan keselamatan isteri serta anak kesayangan, Nur Alia Nadia.

“Isteri turut memberikan alamat kedudukannya iaitu Kampung Batunyala, Praya, Lombok Tengah, Indonesia. Manakala, lelaki yang didakwa membawa mereka ke sana bernama Edy Gunawan dan ibu lelaki itu pula Sakmah Sinom.

2 juta wukuf di Arafah

LAKSANA RUKUN...jemaah haji tiba di Arafah untuk berwukuf.
LAKSANA RUKUN...jemaah haji tiba di Arafah untuk berwukuf.
MAKKAH: Kumpulan 28,000 jemaah haji Malaysia menyertai dua juta jemaah seluruh dunia semalam untuk berwukuf di Padang Arafah iaitu kemuncak penyempurnaan ibadah haji mereka.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom membacakan khutbah sebelum masuk waktu Zohor pada 12.05 tengah hari (5.05 petang waktu Malaysia) dan mengimamkan solat Zohor di khemah jemaah haji Malaysia.

Semasa di Padang Arafah, jemaah haji akan mengisi waktu dengan berzikir, membaca al-Quran atau melakukan solat sunat.
Wukuf yang jatuh pada 9 Zulhijjah bermula dari gelincir matahari (masuk waktu Zuhur/waktu di Arab Saudi) pada 9 Zulhijah (25 Oktober) sehingga seketika sebelum terbit fajar (masukwaktu Subuh/waktu Arab Saudi) 10 Zulhijah (26 Oktober).
Sementara itu, kawasan lapang di Arafah dibahagikan kepada beberapa bahagian untuk negara yang menghantar jemaah dan antara perkhemahan terbesar adalah milik Turki, Iran, Indonesia, Pakistan dan Mesir.

Selepas ini, jemaah bergerak meninggalkan Arafah bagi ke Muzdalifah, melontar tiga jamrah di Mina, tawaf dan saei.

Jemaah melontar jamrah pada 11, 12 dan 13 Zulhijjah. - Bernama

Pesara miliki ganja dijel lepas ‘dibasuh’ hakim



SHAH ALAM: “Sepatutnya lebih berumur, patut lebih pandai berfikir. Sedih memikirkan penjawat kerajaan yang bukan saja mempunyai anak dan isteri, malah dapat pencen sanggup melakukan kesalahan yang menyusahkan organisasi,” kata Hakim Mahkamah Tinggi, Noor Azian Shaari dalam penghakimannya di sini, semalam.
Beliau berkata demikian sebelum menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun terhadap seorang pesara Lembaga Kemajuan Pertanian Muda selepas Mohd Mukhtar Abdullah, 56, mengaku bersalah terhadap pertuduhan pilihan memiliki 895.2 gram (g) ganja yang ditemui dalam beg dipeluknya di di Kampung Sungai Serai, Hulu Langat, tahun lalu.

Menurutnya, tertuduh sepatutnya tahu dalam akta pencen, iaitu sekiranya penerima pencen melakukan kesalahan yang melanggar undang-undang negara, mereka akan kehilangan pencen berkenaan.
“Memalukan kerana kehilangan pencen disebabkan melakukan kesalahan. Sepatutnya tertuduh bersyukur dengan apa yang diperoleh (pencen),” katanya.

Tertuduh yang pernah bekerja sebagai mekanik jentera padi itu didakwa melakukan kesalahan itu di Lot 2462 Batu 11, Kg Sg Serai, 9 malam, 22 Ogos tahun lalu.

Dia yang mempunyai isteri dan empat anak itu didakwa mengikut Seksyen 6 Akta Dadah Berbahaya 1952 dan dihukum mengikut Seksyen 39A (2) akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga seumur hidup dan maksimum 10 sebatan, jika sabit kesalahan.
Bagaimanapun, dia bernasib baik memandangkan sebelum ini dituduh mengedar dadah mengikut Seksyen 39B(1)(a) akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Mengikut fakta kes, tertuduh ditahan polis selepas turun daripada motosikal yang ditunggangnya.
Polis kemudian membuat serbuan dan menahan tertuduh sebelum berlaku pergelutan dan tertuduh memeluk beg berwarna hitam dan merah.

Hasil pemeriksaan menjumpai bungkusan plastik hitam mengandungi dadah dipercaya ganja.

Terdahulu, peguam P Gunalan yang mewakili tertuduh memohon mahkamah menjatuhkan hukuman ringan dengan mengambil pengakuan salah anak guamnya.

Beliau berkata, selain itu, mahkamah perlu mengambil kira berkenaan pencen anak guamnya yang digantung sejak menghadapi tuduhan kes ini dengan isterinya terpaksa menyara keluarga mereka.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya, Aida Mastura Mohamed Aman memohon hukuman berat atas alasan tertuduh bergelut dan memeluk beg hitam itu ketika ditahan polis.

Dara laku RM2.4 juta, teruna cuma RM9,000



SEORANG lelaki melihat poster dipaparkan laman sesawang Virgins Wanted di Sydney, Australia, semalam, memaparkan Catarina (kiri) dan Stepanov.
SEORANG lelaki melihat poster dipaparkan laman sesawang Virgins Wanted di Sydney, Australia, semalam, memaparkan Catarina (kiri) dan Stepanov.
SYDNEY: Seorang penuntut dari Brazil memperoleh bayaran AS$780,000 (RM2.4 juta) hasil lelongan dara di Internet, manakala seorang teruna cuma dibayar AS$3,000 (RM9,000).
Menurut dokumentari berjudul Virgins Wanted dihasilkan seorang karyawan Australia, Catarina Migliorini, 20, dibida 15 peminat dan akhirnya ia dimenangi seorang lelaki warga Jepun - hanya dikenali sebagai Natsu - malam kelmarin.

Sebahagian besar peminat yang ingin meniduri Catarina datang dari Brazil, selain India, Australia dan Amerika Syarikat (AS).
Pemuda yang melelong terunanya dikenali sebagai Alex Stepanov, 21, berasal dari Sydney.

Seorang wanita Brazil memenangi bidaan ke atas Stepanov. Media melaporkan, Catarina akan “dihantar” kepada pembelinya menggunakan kapal terbang.

Dia juga akan ditemubual di sebuah lokasi rahsia bagi menceritakan pengalaman sebelum dan selepas mengorbankan daranya.
Karyawan yang menghasilkan Virgins Wanted, Jason Sisely, berkata dia memulakan projek berkenaan pada 2009 dan berdepan dengan tentangan banyak pihak apabila poster mengenainya dinaikkan di Sydney serta Melbourne.

Katanya, dia terkejut melihat reaksi orang ramai.
“Sejak lelongan ditutup Catarina amat teruja.

“Dia bercakap dengan keluarganya dan mereka juga gembira dengan apa yang berlaku,” katanya. - AFP

Jual 60 lembu dalam tiga minggu sempena raya korban



KUALA TERENGGANU: Kedatangan Aidiladha hari ini membawa rezeki lumayan kepada penjual lembu, Zulfadzli Hasan, 46, apabila berjaya menjual 60 ekor lembu dalam tempoh tiga minggu untuk majlis korban yang diadakan sempena perayaan itu.
Menurutnya, dia bermula dengan menjual lembu secara kecil-kecilan kepada surau dan masjid di kampungnya yang ingin menjalankan majlis korban sejak enam tahun lalu sebelum perniagaannya berkembang apabila semakin mendapat sambutan menggalakkan daripada pelanggan terutama setiap kali menjelang Aidiladha.

“Tahun lalu, saya berjaya menjual 30 ekor lembu dan tahun ini ia meningkat sekali ganda apabila semua 60 lembu yang dibeli dari Kelantan untuk tujuan korban habis dijual,” katanya ketika ditemui di kandang lembunya di Kampung Losong Dato Amar, di sini, semalam.
Zulfadzli yang turut menternak lembu berkata, ternakan itu dijual dengan harga RM2,300 hingga RM3,100 seekor bergantung kepada saiz ternakan berkenaan.

“Kebiasaannya lembu ditempah sebulan sebelum Aidiladha dan pelanggan akan datang mengambil lembu itu selewat-lewatnya pada hari raya kedua,” katanya yang berhasrat menjual 200 ekor lembu untuk ibadah korban sempena Aidiladha tahun depan.

Tarzan wanita dari Colombia



BRADFORD: Seorang wanita Yorkshire mendakwa dia menghabiskan masa kecilnya di kawasan hutan pedalaman di Colombia dan membesar bersama keluarga monyet.
Menurut Marina Chapman, bukan itu saja persamaan hidupnya dengan cerita legenda terkenal dunia, Tarzan. Menurut Marina, dia terpaksa tinggal di kawasan hutan tebal selepas diculik sekumpulan penjenayah sebelum ditinggalkan di kawasan terpencil.

Katanya, ketika itu dia baru berusia lima tahun.
“Saya bernasib baik kerana diselamatkan dan dibesarkan sekumpulan monyet di kawasan hutan itu,” katanya. Sejak itu, kata Marina, dia diajar menangkap arnab dan burung tanpa sebarang kelengkapan.

Marina hanya diselamatkan selepas seorang pemburu menemuinya secara kebetulan dan menjualnya ke sebuah rumah pelacuran di bandar Cucuta.

Nasib wanita itu baik apabila dia berjaya melarikan diri dan menghabiskan masa bertahun-tahun di jalanan. Ketika itu, kata Marina, tuah sekali lagi menyebelahinya apabila ada satu keluarga mengambilnya sebagai pembantu rumah.
“Di situ, saya dilayan dengan baik dan dianggap sebahagian daripada keluarga mereka,” katanya. Hanya selepas berusia 25 tahun, barulah Marina diajak mengunjungi Bradford bersama jiran majikannya. Di situ, kata Marina, dia menemui lelaki yang kemudian menjadi suaminya, John Chapman, yang ketika itu berusia 29 tahun. Mereka berkahwin pada 1977. Kata Marina, dia tampil mendedahkan kisah hidupnya untuk memberi kesedaran terhadap kegiatan perdagangan manusia.

“Kegiatan ini memang berlaku di Amerika Selatan,” katanya. - DM

No comments:

Post a Comment