Wednesday, October 17, 2012

JANGAN LAWAN TAKDIR ALLAH...BUATLAH JIKA ADA NAS QURAN ATAU HADIS...UMUR REMAJA BEGITU...TENGAH SUBUR...JIKA LEWAT SANGAT ITU YANG SUSAH MENGANDUNG

Kebas sekali bayi 55 hari

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi dan Nurul Huda Kosnon
am@hmetro.com.my

USAHA JEJAK...Ron menampal poster mengenai kehilangan bayi terbabit.
USAHA JEJAK...Ron menampal poster mengenai kehilangan bayi terbabit.
SEDIH...Cho dan Nay menunjukkan gambar bayi mereka, Mikalithu yang dilarikan penjenayah.
SEDIH...Cho dan Nay menunjukkan gambar bayi mereka, Mikalithu yang dilarikan penjenayah.
SUNGAI BULOH: Seorang ibu hanya menangis sepanjang hari sejak bayi lelakinya berusia 55 hari dilarikan lima lelaki yang sebelum itu turut menyamunnya berdekatan rumah sewanya di Taman Saujana Akasia, dekat sini, malam kelmarin.
Ketika kejadian jam 7.45 malam itu, mangsa, Cho Cho Tun, 33, berasal dari Myanmar, dalam perjalanan pulang ke rumah bersama bayinya, Mikalithu selepas membeli barang di pasar malam yang hanya tiga minit perjalanan dari rumah sewanya.
Suami mangsa, Nay Soe Aung, 29, berkata, ketika isterinya berjalan pulang bersendirian, dia dihampiri lima lelaki yang menaiki beberapa motosikal.

“Dua daripada lelaki terbabit mengacukan pisau ke leher dan perut isteri saya sebelum memintanya menyerahkan bayi dan barangan berharga.

“Apabila isteri saya enggan, kumpulan lelaki itu marah. Mereka merampas beg tangan berisi RM800 dan mengambil bayi yang didukung isteri sebelum memecut ke Matang Pagar, Sungai Buloh,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Koma jatuh tingkat 4

Oleh Mary Victoria Dass
maryvictoria@hmetro.com.my

DI SINI...penduduk melihat tempat  Almuziri terjatuh dari tingkat empat Flat Geharu. Gambar kecil, Fauzieh.
DI SINI...penduduk melihat tempat Almuziri terjatuh dari tingkat empat Flat Geharu. Gambar kecil, Fauzieh.
JOHOR BAHRU: “Saya sangka ia bunyi sampah dibuang tapi terkejut apabila mendapati sebenarnya anak jiran terjatuh dari tingkat empat,” kata Mariam Husin, 50, di Flat Geharu, Taman Rinting, Masai, dekat sini, semalam.
Mariam individu pertama menemui Almuziri Said, kanak-kanak berusia lima tahun yang terjatuh dari tingkat empat kediaman keluarganya di flat berkenaan pada jam 5.30 petang kelmarin.

Mariam berkata, sebaik menyedari apa sebenarnya berlaku, dia menjerit untuk menarik perhatian jiran dan mangsa kemudian dihantar orang awam ke klinik berhampiran sebelum dirujuk ke Hospital Sultan Ismail (HSI) Pandan.
Sebelum kejadian, Almuziri dipercayai memanjat tingkap bilik ibunya, namun terjatuh dan ketika itu ibu saudara, Adelin Ismail, 17, yang menjaganya sedang membancuh susu di dapur manakala ibunya, Fauzieh Ismail, 30, keluar bekerja di Pasir Gudang.

Akibat kejadian itu, tempurung kepala Almuziri retak dan dia kini koma serta dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) HSI.

Menurut Mariam, dia kerap melihat Almuziri bermain di kawasan parkir kenderaan berdepan rumahnya.
“Dia kanak-kanak yang periang. Kami sedih dengan kejadian menimpa Almuziri dan akan melawatnya dalam masa terdekat. “Ini kejadian pertama berlaku di sini dan kami harap, keluarganya tabah dengan ujian ini,” katanya.

Sementara itu, Fauzieh ketika ditemui di HSI berkata, dia berdoa agar anak tunggalnya itu selamat.
“Saya sedang bekerja sebelum dihubungi adik yang memaklumkan Almuziri terjatuh dari tingkat empat sebelum bergegas pulang.

“Saya terkejut melihat kecederaan anak dan berdoa supaya dia segera sembuh. Doktor memaklumkan Almuziri akan menjalani pembedahan di kepala dalam masa terdekat,” katanya yang juga ibu tunggal.

Fauzieh turut berterima kasih kepada jiran yang membantu, kakitangan HSI serta Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Permas Jaya, Datuk M M Samy yang melawat dan menghulurkan sumbangan kecemasan.

M Samy berkata, pihaknya akan memantau perkembangan Almuziri dan menghulurkan bantuan lain yang bersesuaian.

“Kami simpati dengan kemalangan yang menimpa Almuziri dan berharap Fauzieh tabah. Kami akan bantu keluarga berkenaan mengikut keperluan,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Masyarakat Sabah Pasir Gudang, Alex Puspah, menasihatkan komuniti itu yang tinggal di flat memasang jeriji di kediaman masing-masing.

“Ada di kalangan masyarakat Sabah tidak memasang jeriji pada kediaman di flat menyebabkan anak mereka berisiko untuk jatuh jika bermain di tingkap bilik atau dapur.

“Itulah yang berlaku terhadap Almuziri. Jika kediaman itu dipasang jeriji, kemalangan itu mungkin boleh dielakkan. Ia perlu dijadikan pengajaran kepada semua,” katanya.

Bakal pengantin maut nahas

Oleh Rudy Syareme Sheriffudin
am@hmetro.com.my

MAUT...jenazah Sheikh Mohd Adam (gambar kecil) di sebelah motosikal dinaikinya bersama tunang, semalam.
MAUT...jenazah Sheikh Mohd Adam (gambar kecil) di sebelah motosikal dinaikinya bersama tunang, semalam.
GEORGETOWN: Seorang anggota Ikatan Relawan rakyat Malaysia (Rela) yang dijadual melangsungkan perkahwinan hujung bulan ini, maut manakala tunangnya cedera apabila motosikal yang mereka naiki terbabit kemalangan dengan sebuah kereta di simpang Jalan Lembah Permai, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 12.50 tengah hari itu, Sheikh Mohd Adam Mohd Ishak, 20, dari Tanjung Bungah, di sini, dikatakan baru selesai menikmati makan tengah hari bersama tunangnya, Nor Fazliana Mohd Ramli, 22, juga anggota Rela.
Ketika kejadian, pasangan berkenaan dikatakan menunggang motosikal dari arah Tanjung Bungah menghala Mount Eskrine dalam perjalanan untuk bertugas mengawal lalu lintas di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Bungah.

Sheikh Mohd Adam dikatakan gagal mengelak apabila sebuah Perodua Myvi dipandu seorang wanita secara tiba-tiba memasuki persimpangan itu.

Bapa Nor Fazliana, Mohd Ramli Nor, 45, berkata dia menerima berita kemalangan itu daripada seorang rakannya lalu bergegas ke tempat kejadian.

‘Sila serah dokumen’

Oleh Yusmizal Dolah Aling
yusmizal@hmetro.com.my
KESAL...Zainol Abideen (tengah) bersama penduduk menunjukkan laporan polis yang dibuat mereka.
KESAL...Zainol Abideen (tengah) bersama penduduk menunjukkan laporan polis yang dibuat mereka.
KUALA LUMPUR: “Kami desak supaya ahli jawatankuasa sebelum ini menyerahkan segala dokumen berkaitan termasuk membentangkan laporan kewangan kepada penduduk.
“Jika tidak, kami akan mengambil tindakan undang-undang kerana penyelewengan berjumlah lebih RM2 juta dilakukan selama ini,” kata Pengerusi Badan Pengurusan Bersama (JMB) Apartmen Lestary, Zainol Abideen Katchee Mydin.

Sejak empat tahun lalu, katanya, lebih 540 pembeli pangsapuri berkenaan ditipu JMB sedia ada dan ia terbongkar selepas Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) memotong bekalan air ke kawasan perumahan itu selama dua hari bermula 18 September lalu.
Menurutnya, ia berlaku disebabkan kegagalan pengurusan itu membayar bil tertunggak sejak 2008 termasuk bayaran kepada Tenaga Nasional Berhad (TNB) menyebabkan notis sudah dikeluarkan 11 kali sepanjang tempoh itu.

“Kami pernah suarakan rasa tidak puas hati dan membantah tindakan itu dan pengerusi JMB membayar sebahagian daripada bil berkenaan.

“Tetapi, tidak lama kemudian, kami adakan mesyuarat agung luar biasa bagi mendesak jawatankuasa sedia ada meletakkan jawatan kerana hilang kepercayaan kepada mereka dan ketika itu kami menemui bukti semua notis terakhir TNB masih berada dalam peti surat bermakna tiada tindakan diambil,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat agung luar biasa, semalam Zainol Abideen berkata, hasil semakan pihaknya mendapati, kali terakhir mesyuarat diadakan mengikut Akta Bangunan dan Harta Bersama ialah pada 2008 dan sejak itu, tiada makluman atau ketetapan baru dibuat mengenainya.
Selain itu, lebih mengejutkan, baki terakhir akaun pengurusan tidak sampai RM40 sedangkan kutipan semasa sepatutnya berjumlah RM62,100 meliputi bayaran penyelenggaraan dan bil Syabas.

“Oleh itu, kami menuntut mereka kemukakan laporan kewangan seperti sepatutnya atau berdepan tindakan pihak berkuasa,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Pudu berhubung kejadian itu.

Laman sosial kongsi cerpen lucah

IPOH: Laman sosial facebook dikesan menjadi sasaran terbaru remaja tempatan mendapatkan akses percuma kepada laman web atau blog cerpen lucah dari negara jiran, Indonesia serta tempatan.
Pengguna Internet terutama remaja belasan tahun hanya perlu ‘like’ atau ‘suka’ pada akaun lucah terbabit sebelum berpeluang ‘menikmati’ paparan cerpen lucah dalam talian secara percuma.

Lengkap dengan gambar pornografi dan aksi seks pasangan, akaun laman sosial berkenaan mempunyai ribuan pengikut apabila masing-masing memiliki purata pengguna facebook melebihi 1,000 orang bagi setiap akaun.
Bagi menarik perhatian, setiap akaun meletakkan gambar peribadi menggiurkan termasuk gambar gadis tidak berpakaian dan separuh bogel.

Selain itu, akaun facebook cerpen lucah terbabit memaparkan pautan kepada blog dan laman web lucah dengan setiap pengguna perlu memasukkan nama dan kata laluan sama seperti digunakan laman facebook.

Semalam, Harian Metro mendedahkan segelintir remaja menyalahgunakan telefon bimbit pintar untuk melayari laman web cerpen lucah lengkap bergambar dari negara jiran termasuk Indonesia dengan langganan RM17 seminggu.
Namun, laman web atau blog cerpen lucah ditawarkan menerusi laman facebook itu tidak mengenakan bayaran langganan, sebaliknya boleh diakses percuma dengan syarat mereka perlu memiliki akaun laman sosial itu.

Tinjauan Harian Metro mendapati wujud ratusan akaun facebook menawarkan akses kepada cerpen lucah yang kebanyakannya menggunakan kata nama ‘cerita seks Melayu’; cerita seks dewasa dan cerita seks remaja 17+. Sementara itu, jurucakap SKMM ketika dihubungi semalam berkata, pihaknya tidak mempunyai hak mengawal dan menutup akaun facebook kerana bukan di bawah bidang kuasa mereka.

Tragedi hitam wanita jalan bersendirian

CHERAS: Seorang wanita melalui detik hitam dalam hidupnya selepas dia yang berjalan sendirian bukan saja ‘diculik’ tiga lelaki, malah turut diperkosa seorang daripada lelaki terbabit.
Difahamkan, wanita berusia awal 30-an yang trauma selepas menjadi mangsa nafsu serakah lelaki terbabit pada malam Isnin lalu membuat laporan di Bali Polis Petaling, kelmarin.

Menurut sumber, ketika kejadian, mangsa keluar rumah untuk ke sebuah kedai berhampiran Taman Kampung Muhibbah, di sini, jam 9.30 malam.
“Ketika mangsa berjalan sendirian, sebuah kereta dinaiki tiga lelaki tidak dikenali menghampiri mangsa. Seorang daripada mereka keluar daripada kereta itu sebelum menarik mangsa.

“Mangsa yang terkejut dengan tindakan lelaki terbabit cuba mempertahankan diri dengan meronta dan menjerit,” katanya.

Sumber berkata, tindakan mangsa itu bagaimanapun gagal sebelum dia ditolak ke dalam kereta dan dilarikan ke sebuah kawasan kilang berhampiran.
Beliau berkata, selepas kejadian berkenaan, mangsa dibawa semula ke lokasi mangsa dilarikan sebelum ditinggalkan.

Berikutan itu, mangsa pulang ke rumahnya sebelum membuat laporan di Balai Polis Petaling, di sini

Disamun dalam bas

KUALA LUMPUR: “Saya diacu parang sebelum diarah menyerahkan wang dan telefon bimbit,” kata Nurhidayah Muhammad, 23, mangsa samun dua lelaki dalam bas awam di ibu kota, baru-baru ini.
Menceritakan semula detik cemas itu, Nurhidayah yang bekerja sebagai operator telefon berkata, dia menaiki bas berkenaan untuk pulang ke rumahnya di Setapak sebaik tamat kerja, kira-kira jam 8 malam. Menurutnya, ketika kejadian bas berkenaan berhenti di Masjid Jamek, di sini, apabila tiba-tiba dua lelaki meluru masuk ke dalam kenderaan awam itu dan menuju ke arahnya.

“Hanya Tuhan saja yang tahu perasaan saya ketika itu apabila seorang daripada lelaki terbabit mengugut mahu menikam saya jika melawan. “Saya diarahkan duduk dan mengeluarkan segala barang yang ada dalam beg tangan sambil diacu parang. Dalam keadaan panik, saya terpaksa menyerahkan wang RM200 dan telefon bimbit kepada lelaki itu,” katanya.
Katanya, bukan dia seorang saja yang disamun penjenayah terbabit, malah seorang lagi penumpang lelaki warga asing yang duduk di sebelahnya turut menjadi mangsa.

“Namun, penumpang warga asing itu enggan menurut arahan lelaki terbabit supaya menyerahkan wang dan barangan berharga mengakibatkan dia dibelasah.

“Kejadian ini turut disaksikan pemandu dan penumpang lain, tetapi mereka tidak berani membantu kerana bimbang turut menerima nasib sama.,” katanya. Nurhidayah berkata, ketika seorang lelaki terbabit menyamunnya dan penumpang warga asing itu, rakannya pula mengawasi keadaan dengan berkawal di bahagian tempat duduk penumpang belakang.
“Kedua-duanya tidak mengganggu penumpang lain dan terus melarikan diri selepas memperoleh wang daripada saya.

“Akibat kejadian itu, saya mengalami trauma untuk menggunakan pengangkutan awam untuk berulang-alik ke tempat kerja setiap hari,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi sejurus kejadian.
Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad, mengesahkan menerima laporan kejadian itu.

‘Taska’ warga emas

Oleh Hairulazim Mahmud
azim@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Ada warga emas yang tinggal bersendirian dan kesunyian, jadi saya menyarankan pemaju perumahan sediakan pusat aktiviti bagi golongan berkenaan dalam projek mereka selepas ini.”
Sehubungan itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang mahu pusat itu disediakan berkata, ia wajar diwujudkan sama seperti keperluan menyediakan taska dan tadika.

“Satu prasarana yang memerlukan perhatian khusus ialah penubuhan pusat aktiviti bagi warga emas secara lebih meluas dalam komuniti setempat,” katanya berucap melancarkan sambutan Hari Warga Emas Peringkat Kebangsaan di sini semalam. Majlis bertemakan Warga Emas Produktif: Melakar Masa Depan itu turut dihadiri Datin Seri Rosmah Mansor dan Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Heng Seai Kie. Najib yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berkata, pada masa ini golongan itu boleh menggunakan 45 dewan di bawah kementerian sebagai pusat aktiviti warga emas. Katanya, kemudahan itu membolehkan warga emas menjalani aktiviti sosial dan riadah bersama anggota masyarakat lain atau rakan sebaya bagi memastikan mereka terus produktif dan rasa dihargai.
Dalam pada itu, katanya, kerajaan mengambil beberapa pendekatan bagi memastikan warga emas terus menyumbang dan berperanan kepada negara, antaranya meningkatkan umur persaraan penjawat awam dari 58 kepada 60 tahun bermula tahun ini. Katanya, kerajaan juga menggubal Akta Umur Persaraan Minimum 2012 bagi menetapkan umur persaraan minimum bagi pekerja swasta. “Langkah itu sebahagian daripada persediaan negara untuk menghadapi cabaran penuaan kerana berdasarkan unjuran, Malaysia dijangka mencapai status negara tua pada 2030 apabila 15 peratus daripada jumlah penduduk adalah warga emas,” katanya. Perdana Menteri berkata, golongan itu membabitkan 2.2 juta orang atau 7.7 peratus daripada keseluruhan 28.3 juta penduduk negara juga boleh terus produktif dengan mengambil kesempatan daripada pelbagai insentif disediakan kerajaan seperti menceburi bidang koperasi. Najib berkata, untuk itu, kerajaan menerusi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menawarkan geran serta pinjaman mudah sehingga RM80,000 kepada mereka yang mahu menubuhkan koperasi baru. “Secara khususnya, geran automatik RM30,000 ditawarkan berdasarkan projek koperasi dikemukakan kepada Suruhanjaya Koperasi Malaysia, malah pada masa sama koperasi itu juga diberi keistimewaan membuat pinjaman RM50,000 lagi tanpa cagaran berbanding melalui bank perdagangan,” katanya. Berkaitan sambutan itu, katanya, tema dipilih sesuai kerana warga emas aset penting kepada negara berlandaskan ilmu, pengalaman dan kepakaran yang sukar diganti selain usia emas serta persaraan tidak harus dilihat sebagai noktah bagi mereka terus menyumbang kepada pembangunan masyarakat. Pada majlis itu, Najib turut menyampaikan Sijil Penghargaan Warga Emas kepada individu yang masih aktif menyumbang kepada pembangunan masyarakat.

Mereka ialah aktivis wanita, Datuk Khotijah Ahmad, 74, dari Pekan, Pahang, Setiausaha Kehormat Persatuan Pencegahan Tuberculosis Malaysia Melaka, S V Vijayathevan, 82, dari Melaka, Penceramah motivasi pertubuhan wanita, Datuk Salbiah Painoh, 76, dari Sarawak, Ahli Biro Bantuan Guaman Sabah, Orang Kaya-Kaya Abdul Kadir Abd Ghani, 74, dari Sabah dan bekas guru, Datuk Lum Kin Tuck @ Lum Kum Tuck, 93, dari Selangor.

Nenek sapu keliling

Oleh Raja Noraina Raja Rahim dan Siti Nor Hidayatidayu Razali
am@hmetro.com.my

SUNGAI BULOH: Nenek RM50. Mungkin itu gelaran paling sesuai untuk seorang wanita berusia lewat 50-an yang pada mulanya minta dipinjamkan RM50 sebelum mencuri wang tunai dan barang kemas beberapa mangsa hingga ada yang kerugian lebih RM25,000.
Difahamkan, warga emas terbabit sudah memperdaya lebih 10 mangsa yang dikenalinya di sekitar Sungai Buloh, dekat sini, dengan jumlah kerugian keseluruhannya dipercayai puluhan ribu ringgit.

Seorang mangsa yang dikenali sebagai Aminah, 70, berkata, dia kerugian lebih RM25,000 selepas wang tunai dan barang kemas miliknya dilarikan wanita terbabit beberapa tahun lalu.

Menurutnya, tabiat buruk wanita itu hanya disedari sebaik barangan kemas disimpan dalam biliknya hilang sebelum membuat laporan di balai polis berhampiran.

Cegah hamil muda

Oleh Abdullah Wahab
abwahab@hmetro.com.my

SERAMAI 6,820 remaja perempuan berusia bawah 16 tahun hamil dan melahirkan anak sejak tahun 2000 hingga tahun ini.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang memangku jawatan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berkata, bagi mencegah dan menangani kes penghamilan, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) mengambil beberapa langkah, antaranya memperkenalkan dasar dan pelan tindakan pendidikan kesihatan reproduktif dan sosial kebangsaan.

“Dasar ini digubal oleh KPWKM pada 6 November 2006 bertujuan meningkatkan pengetahuan di kalangan masyarakat terutama ibu bapa dan remaja mengenai kesihatan reproduktif dan kesan negatif akibat perlakuan seksual luar nikah.
“Selain itu, melalui kempen ‘kami prihatin’, ia akan dibuat secara berterusan bagi memberi kesedaran kepada masyarakat, termasuk pelajar institusi pengajian tinggi untuk bersama-sama menangani kelahiran anak luar nikah,” katanya dalam jawapan bertulis kepada Chong Eng (DAP-Bukit Mertajam) di Dewan Rakyat, semalam.

Chong mahu tahu bilangan remaja perempuan di bawah umur 16 tahun hamil dan melahirkan anak setiap tahun bagi tempoh 2000 hingga kini dan langkah pencegahan bagi mengurangkan kes penghamilan remaja.

Mengulas lajut, Najib berkata, KPWKM menerusi Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) menjalin kerjasama strategik dengan Jabatan Latihan Negara (JLKN) bagi menginegrasi modul Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PKRS) ke dalam Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).
“Modul ini menekankan aspek menghindari situasi berisiko tinggi, kemahiran dan teknik penangguhan dan kemahiran penolakan kepada pelatih.

“Sejak tahun lalu hingga Mei lalu, seramai 105,622 pelatih PLKN di 84 buah kem mendapat pendidikan ini dan bagi tahun ini kira-kira 100,000 pelatih akan mengikuti modul berkenaan,” katanya.
Najib berkata, menyedari pelajar sekolah perlu diberi pengetahuan bahaya dan risiko seks luar nikah, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melaksanakan Projek Rintis Program Pendidikan Kesihatan Reproduksi dan Sosial (Pekerti) sebagai aktiviti kokurikulum di sekolah untuk murid tahun enam, pelajar tingkatan tiga dan pelajar pendidikan khas di sekolah terpilih mulai September lalu.

“Program Pekerti di sekolah akan mengguna pakai modul yang dibangunkan oleh Persekutuan Persatuan Persatuan Kesihatan Reproduktif Malaysia (FRHAM) iaitu ‘reproductive health of adolescents’ untuk murid tahun enam dan modul cakna diri dibangunkan LPPKN untuk pelajar tingkatan tiga.

“Sebagai persediaan untuk pengajaran, latihan kejurulatihan (TOT) dilaksanakan dari 8 hingga 10 September lalu kepada 67 guru dari seluruh negara,” katanya menambah mensasarkan 1,360 pelajar akan mengikutinya.

“Wanita itu pernah dipenjarakan atas kesalahannya itu. Namun, suaminya datang merayu minta saya menarik balik laporan. Kerana simpati, saya menarik semula laporan sebelum wanita terbabit dibebaskan.

Ramjeet bapa luar biasa



RAMJEET ditemani Shakuntala dan dua anak mereka.
RAMJEET ditemani Shakuntala dan dua anak mereka.
KHARKHODA (India): Seorang petani menjadi bapa paling tua di dunia, sekali gus memadamkan rekod yang diciptanya dua tahun lalu.
Ramjeet Raghav, 96, berada di sisi isterinya, Shakuntala, ketika wanita terbabit melahirkan anak kedua mereka, Ranjeet, seberat kira-kira dua kilogram, bulan lalu.

Bekas ahli gusti itu mencipta rekod dunia pada 2010 apabila Shakuntala dikatakan berusia 60 tahun melahirkan anak sulung mereka, Vikramjeet.
Tahun lalu, Ramjeet berkata, menjadi bapa amat memenatkan dan dia tidak bercadang mendapatkan anak kedua walaupun sebelum itu mengakui mengadakan hubungan seks tiga kali setiap malam dengan isterinya. Namun, semalam, Ramjeet berkata, dia berasa amat bertuah dikurniakan anak kedua.

“Ia memang mencabar tetapi saya tetap gembira,” katanya. Keluarga itu tinggal di sebuah pondok dua bilik di Kharkhoda.

Hasil pekerjaannya sebagai petani, Ramjeet memperoleh pendapatan kira-kira RM200 sebulan. Ramjeet mendakwa amalannya memakan susu, mentega dan badam membantunya menjadi awet muda.
“Saya sangat berkemampuan mendapatkan lebih ramai anak,” katanya.

Namun, kata Ramjeet, dia meminta isterinya mengambil langkah perlu bagi menghalang kehamilan.
“Saya mahu anak-anak saya bersekolah dan berjaya.

“Jika ada anak lagi, saya tak berkemampuan membiayai mereka,” katanya. - TS

Bank sperma tawar air mani selebriti untuk RM74,000

LONDON: Sebuah bank sperma menawarkan air mani selebriti kepada mana-mana wanita yang kemaruk mahu mendapatkan zuriat tokoh terkemuka, lapor media semalam.
Bank sperma itu, Fame Daddy, mendakwa menyimpan air mani 40 tokoh terkenal dalam pelbagai bidang, termasuk bintang rock, genius, pelumba kereta Formula 1 dan bekas pemain bola sepak. Menurut Fame Daddy, dengan bayaran serendah �15,000 (RM73,580), “perkhidmatan permanian beradas premium” itu boleh diberikan kepada sesiapa yang berminat.

Menurut laman sesawang Fame Daddy, dengan menggunakan sperma “tokoh yang terbukti berjaya,” seseorang wanita boleh memberikan “permulaan yang baik” untuk anak mereka. “Ia juga menjadi cara ideal untuk seseorang wanita merasai bagaimana mengandungkan anak selebriti terkemuka,” kata laman sesawang itu.
Menurut keterangan di laman sesawang Fame Daddy, mana-mana wanita yang ingin mendapatkan benih daripada bank sperma itu perlu melengkapkan kuiz bagi memudahkan mereka memilih selebriti penderma sesuai. Antara aspek yang ditekankan sebelum wanita membuat pilihan ialah kesesuaian personaliti, watak dan gaya hidup. Bagaimanapun, wanita yang berminat mungkin tidak boleh terlalu gembira. Ketua Pegawai Eksekutif Fame Daddy, Dan Richards, berkata mereka belum mempunyai sampel sprema sebenar.

“Apa yang ada cuma profil tokoh yang berminat menjadi penderma,” katanya. - TS

No comments:

Post a Comment