DUNIA AKAN HANCUR ATAU KITA MATI DULU CARILAH BEKALAN AKHIRAT...MASA MENGEJAR KITA...DAN KITA SEMAKIN TUA...BERUBAN SERTA KEREPOT...HEBAH2KAN GAN KAWAN2 BLOG NI..TK KERANA SERING MELAYARI BLOG INI. رَبِّيْ اشْرَحْ لِيْ صَدْرِيْ وَيَسِّرْ لِيْ أَمْرِيْ
Tuhanku (Allah) lapangkanlah dadaku dan permudahkanlah urusanku.. amin...سُبْحَانَ اللهِ، وَالْحَمْدُ للهِ وَلاَ اِلٰهَ اِلاَّ اللهُ وَاللهُ اَكْبَرُ لاحول ولا قوّة إلاّ باللّه العظيم
Friday, January 11, 2013
SEKULAR DAN BAGAIMANA GAJINYA...FIKIR2LAH
Sekular Dalam Pendidikan
Kasihan
kepada rakyat Malaysia yang terpaksa menerima asuhan pendidikan sekular
yang telah lama bermaharajalela. Kini, kesannya membarah dalam
masyarakat hatta pada para sarjana dan mereka yang digelar cendekiawan.
Kita perlu bekerjasama membantu menyedarkan masyarakat akan pelbagai
penyelewengan ilmu dan falsafah dalam sistem pendidikan.
Masalah
ini terjadi apabila kerajaan yang ada sekarang meneruskan dasar sekular
British, oleh kerana itulah British mudah untuk memberi kemerdekaan
kepada Tanah Melayu kerana bakal pemerintahnya adalah anak murid British
sendiri. Sehingga kini, sistem sekular yakni sistem yang mengasingkan
ajaran agama dari pelbagai sudut kehidupan terus diamalkan seperti dalam
pentadbiran (politik), undang-undang jenayah, pendidikan dan lain-lain.
Sistem Pendidikan Islamik
Secara
ringkasnya, apa yang dimaksudkan pendidikan Islamik tanpa pengaruh
sekular adalah pendidikan tersebut semestinya berteraskan aqidah
Islamiyyah yang bermatlamat mengejar redha Allah SWT, mengejar apa yang
digariskan Islam dan bukannya apa yang dikejar materialis atau
nasionalis.
Subjek
Pendidikan Islam perlu diangkat melebihi subjek-subjek lain bagi
seorang penuntut Muslim, ertinya subjek Pendidikan Islam @ al-Quran
& as-Sunnah perlu menjadi induk yang memayungi dan memantau segala
teori dan amali dalam subjek-subjek lain di bawahnya seperti Sains,
Pendidikan Jasmani, Biologi, dan lain-lain.
Kesemua
subjek tersebut perlu dikaitkan dengan al-Quran dan as-Sunnah dengan
bimbingan ulama. Ia tidak boleh dibiarkan bersendirian seperti
layang-layang yang tidak punya tali atau anak-anak ayam yang ketiadaan
ibu seperti yang berlaku dalam sistem pendidikan sekarang di mana subjek
Pendidikan Islam hanya dianggap sama taraf malah lebih rendah dari
subjek-subjek lain. Inilah yang dinamakan sekular apabila Islam / ilmu @
panduan Islam dianggap suatu serpihan atau sebahagian dari
perbendaharaan keseluruhan ilmu.
Kesan Dipimpin Oleh Mereka Yang Benar-Benar Berilmu
Sejak
dahulu lagi, mereka yang berjaya memimpin suatu masyarakat adalah
mereka yang alim terutama dalam al-Quran dan as-Sunnah. Ini dibuktikan
oleh Umar Abd Aziz, Sultan Muhammad al-Fateh, Salahuddin al-Ayyubi, dan
sebagainya. Selain mahir dengan 'ilmu dunia', mereka juga merupakan
Muslim yang taat malah boleh dikategorikan sebagai ulama.
Semua
ilmu dunia sebenarnya berpunca daripada dua sumber ini yakni al-Quran
& as-Sunnah. Jadi, sesiapa yang benar-benar memahami dan mampu
mengamalkan ilmu yang terkandung di dalamnya maka dia / mereka akan
berjaya. Jika kita menjumpai mereka ni, angkatlah mereka sebagai
pemimpin, kelak kita akan dibawa ke arah kejayaan dunia akhirat.
InsyaAllah.
Mulakan dengan pendidikan dari sumber yang sahih bukan dari worldview
/ perspektif tokoh-tokoh kafir. Mungkin ada sesetengah pendapat mereka
benar, namun ia pasti tidak tepat jika tidak berpandukan pada Islam /
tidak berpandukan pada al-Quran & as-Sunnah.
Nukilan,
Seorang Sahabat
Faizal Yusup menambah,
Ingatlah
pendidikan akademik atau sekular ini sebenarnya berasaskan teori
keraguan yang mencari kebenaran sedangkan asas pendidikan Islam pula
adalah kebenaran yang tiada keraguan. Malah seperti yang pernah saya
huraikan ramai ahli akademik yang mengkaji akhirnya bertemu dengan
kebenaran di dalam Al Quran hingga menyebabkan mereka ini memeluk ugama
islam.
Pendidikan
sekular ini bagi saya hanya menajamkan mata kasar dan mata akal tetapi
ia tidak menajamkan mata hati. Kita belajar perihal pokok dari pelbagai
sudut akademik tetapi kita tidak mempelajarinya sebagai makhluk Allah
SWT yang berkhidmat contohnya.
Salah
satu cara untuk membezakannya antara ilmu dan pengetahuan atau untuk
membezakan samaada input itu sekular atau sebaliknya tanyalah diri satu
soalan ini.
“Adakah pengisian ini boleh digunakan lagi 100 tahun dari sekarang?”
Ini
kerana pengisian ilmu dari Al Quran dan As Sunnah releven sepanjang
zaman, ia menjangkaui zaman semenjak 1400 tahun dahulu hingga sekarang
juga di masa-masa yang akan datang.
Penerapan
nilai sekular ini hanya membawa kepada terbitnya pelbagai gejala sosial
yang semakin meruncing di zaman ini disebabkan oleh masalah kekotoran
hati dan ia hanya akan dapat dibendung oleh penerapan nilai Islam yang
pastinya akan membaiki akhlak setiap insan bernama manusia.
Fikir-fikirkanlah..
Sesungguhnya
segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas
kekurangan diri saya sendiri. Kemaafan jualah yang saya pinta.
Bukalah pintu hati, anda pasti akan memahami. Terima kasih meluangkan masa membaca. Harap ia membawa manfaat buat anda.
Pedoman Sistem Pendidikan Sekular: Fesyen Untuk Meraih Manfaat, Bukan Untuk Menutup Aurat!!
Isnin, 07 Jun 2010 14:22
Elemen Rekaan Eksklusif
PADA setiap tahun, para pelajar Fakulti Seni Reka Fesyen Universiti
Teknologi Mara (UiTM) yang telah menamatkan pengajian akan mempamerkan
hasil rekaan masing-masing dalam satu pertunjukan fesyen khusus untuk
mereka.
Mereka akan diberikan tema tertentu sebagai panduan dalam hasil rekaan pada setiap kali pertunjukan fesyen diadakan.
Tahun ini tema Elemen telah dipilih sempena Pertunjukan Fesyen Ijazah
2010 pelajar-pelajar Fakulti Seni Reka Fesyen UiTM yang diadakan
baru-baru ini di Dewan Besar Tun Rahah, Menara Yayasan Tun Abdul Razak,
Kuala Lumpur.
Elemen merupakan pertunjukan fesyen yang mempamerkan koleksi rekaan
kreatif pelajar-pelajar semester akhir bagi memenuhi syarat program
pengajian dua tahun Ijazah Seni Reka (Fesyen).
Bakat dan keupayaan pelajar yang memperoleh inspirasi daripada pelbagai
sumber dan memilih elemen yang bersesuaian bagi projek rekaan mereka
dapat dilihat daripada rekaan yang dipertontonkan.
Pertunjukan fesyen ini menggabungkan bakat, teori, rekaan, teknikal
serta kebolehan pelajar-pelajar tahun akhir yang mengambil inspirasi
daripada pelbagai sumber bagi menghasilkan koleksi mereka.
Setiap rekaan yang dilihat merupakan hasil titik peluh pelajar dan
mempamerkan kepakaran pelajar bermain dengan elemen garisan, tekstur,
perincian dan bagaimana mereka menggunakan teknik draping, pleating,
ilusi dan drama yang mengangkat martabat fesyen sebagai satu hasil seni
tulen.
Hasil rekaan memfokus pada satu kategori tertentu seperti koktel,
kostum, kasual dan art-to-wear supaya pelajar dapat memberikan tumpuan
pada setiap rekaan mereka.
Walaupun para pelajar diberi kebebasan bagi melahirkan hasil rekaan
namun mereka tetap dipantau dan diberikan bimbingan daripada segi
teknikal oleh pensyarah.
Paling penting hasil rekaan pelajar kelak mendapat pasaran daripada
dunia fesyen tanah air mahu pun antarabangsa. Pun demikian, aspek
estetik masih diutamakan supaya para pelajar tidak tersasar daripada
rekaan yang bersesuaian dengan kehendak masyarakat Malaysia.
Usaha yang dilakukan oleh universiti yang pernah memenangi Anugerah
Kualiti Perdana Menteri 2008 ini merupakan satu cara ke arah melahirkan
lebih ramai pereka fesyen berwibawa negara pada masa hadapan.
Seramai 44 orang pelajar sesi Disember 2009 hingga Mei 2010 telah
mengambil bahagian dan setiap seorang pelajar mempersembahkan sebanyak
lima helai rekaan baju yang berbeza. Ini bermakna sebanyak 220 helai
rekaan dapat disaksikan pada malam persembahan yang turut disaksikan
oleh Naib Canselor UITM, Datuk Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid, para
pensyarah, ibu bapa dan bekas pelajar.
Pedoman Sistem Pendidikan Sekular: Fesyen Untuk Meraih Manfaat, Bukan Untuk Menutup Aurat!!
Luahan hati para aktivitis yang berada di atas Mavi Marmarra dalam misi
bantuan ke Gaza yang menyaksikan kapal dengan misi ’Flotila Pembebasan –
Life Line For Gaza (LL4G) bertukar menjadi tasik darah akibat serangan
tentera Israel laknatullah cukup untuk membuat umat Islam dirundung
kesedihan melihat kesengsaraan saudaranya. Malangnya, sebahagian remaja
di negara 1Malaysia ini begitu teruja menyambut kejayaan mereka dalam
merealisasikan aspirasi Barat iaitu kebebasan dan kepentingan manfaat.
Keperitan yang dialami umat Islam di lain-lain belahan dunia seolah-olah
tiada ada kena-mengena dengan mereka. Walhal Junjungan Mulia Muhammad Salallahu alaihi Wasallam telah mengingatkan: "Siapa
saja yang bangun di pagi hari dan dia hanya memperhatikan urusan
dunianya, maka orang tersebut tidak berguna apa-apa di sisi Allah; dan
barang siapa yang tidak memperhatikan urusan kaum Muslimin, maka dia
tidak termasuk golongan mereka (iaitu kaum Muslim)” [Hadis Riwayat Thabrani].
Hal ini adalah sesuatu yang tidak mengejutkan dalam dunia Kapitalis,
yang mana apabila suatu perkara membawa keuntungan, nilai-nilai lain
akan diketepikan. Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Taala telah mengkhabarkan kepada kita mengenai kenyataan ini. “Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah”. [TQM Al-An’am(6): 116].
Realitinya, ideologi Sekular-Kapitalis lah yang sedang menjadi ikutan
masyarakat dunia sekarang sehingga orang Islam sendiri sesat daripada
syariat yang telah diciptakan oleh Penciptanya untuk panduan hidup
manusia. Inilah yang berlaku kepada para belia harapan 1Malaysia di
universiti assobiyah Melayu apabila mereka diberi kebebasan dalam
melahirkan hasil rekaan pakaian. Rekaan mereka hendaklah menepati salah
satu kategori samada koktel, kostum, kasual dan art-to-wear yang secara jelas tidak bersumber daripada Al-Quran dan As-Sunah.
Padahal Allah SWT telah menetapkan cara berpakaian tertentu bagi umat Islam. Bagi muslimah, Allah Subhanahu wa Taala telah mensyariatkan beberapa perkara untuk dipenuhi dalam berpakaian. Antaranya adalah suruhan untuk memakai tudung (khimar) sebagaimana maksud firman Allah dalam Surah An Nur ayat 31: “…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka”, [TMQ An-Nur (24):31]
Wanita juga diperintahkan untuk mengenakan jilbab dalam kehidupan umum (public life) iaitu “Hai
Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan
isteri-isteri orang mu’min: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke
seluruh tubuh mereka” [TQS Al-Ahzab (33) :59], serta larangan bertabarruj (berhias).
Dengan wujudnya pelbagai rekaan pakaian seperti yang dihasilkan oleh
remaja-remaja ini, kaum Muslimah akan berpakaian kerana fesyen dan
bergaya untuk kecantikan dan kemewahan dan bukan untuk menunaikan
kewajipannya menutup aurat di hadapan laki-laki ajnabi. Perkara ini
terbukti, sebagai contoh, baru-baru ini MEGA-Utusan Malaysia dan Butik
MaMa telah menganjurkan Peraduan Muslimah Bergaya Bersama Ibu Tersayang
yang telah membuka ruang kepada muslimah berfesyen untuk merebut hadiah
lumayan iaitu berpeluang menghadiahkan ibu dengan wang tunai RM3,000 dan
produk Butik MaMa bernilai RM500 serta peluang menjadi model tudung dan
pakaian untuk butik tersebut bersama duta produk.(http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0528&pub=Utusan_Malaysia&sec=Feminin&pg=fe_01.htm)
Apa yang anak-anak harapan ini lakukan adalah semata-mata untuk memenuhi
kehendak duniawi mereka iaitu untuk memenuhi syarat program pengajian
dua tahun Ijazah Seni Reka (Fesyen) di universiti itu. Dan sebagai kesan
pemikiran kapitalis, mereka bercita-cita untuk menembusi pasaran dunia
fesyen tanah air mahu pun antarabangsa dan seterusnya ke arah melahirkan
lebih ramai pereka fesyen berwibawa negara pada masa hadapan.
Jadi, telah terang lagi bersuluh. Inilah produk keluaran sistem
pendidikan Sekular yang melahirkan pelajar yang berorientasikan
peperiksaan (exam-oriented student) semata-mata tanpa
menitikberatkan pembentukan syakhsiyah Islam dalam diri setiap pelajar.
Apa yang dititikberatkan adalah mereka perlu mencapai keputusan yang
terbaik dalam peperiksaan untuk bersaing di pasaran kerja selepas tamat
belajar.
Wahai umat Islam,
Bukalah matamu, celikkanlah mindamu,
Islam telah mengatur sistem pendidikannnya tersendiri. Sistem pendidikan
Islam yang diterapkan kepada para pelajar hendaklah berteraskan aqidah
Islam yang akan mencerminkan syakhsiyah Islam kepada setiap pelajar.
Hasilnya, para pelajar akan meraih kecemerlangan yang seimbang dari segi
akademik dan juga syakhsiyah Islamiyah kerana setiap ilmu yang
diperolehinya akan digunakan untuk meraih redha Allah.
Wahai pemuda pemudi Islam sekalian!
Adakah kamu lupa pada tuntutan daripada Allah yang menciptakan kamu?
Allah telah memberi peluang kepada kamu untuk berlabuh di dunia yang
sementara ini bagi menyiapkan bekalan untuk hidup kekal di syurga nanti.
Kesenangan-kesenangan duniawi itu hanya sebentar dan tidak kekal.
Janganlah kamu terperdaya dengan kesenangan-kesenangan dunia, serta
lalai dari memperhatikan urusan akhirat. "Dan tiadalah kehidupan
dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh
kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka
tidakkah kamu memahaminya?" [TMQ Al-An’aam (6):32]
Allah telah melahirkan kamu ke dunia ini daripada rahim ibu kamu adalah untuk kamu mengabdikan dirimu kepada Allah Subhanahu wa Taala. "Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi (beribadah) kepada-Ku." [TMQ. adz-Dzariyat (51): 56]
"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari setetes mani yang
bercampur yang Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan),
karena itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat. "[TMQ Al-Insaan (76):2]
Sedarlah bahawa kamu sekarang telah dibelenggu oleh rantai demokrasi dan
telah diperolok-olokkan oleh idea kebebasan ciptaan akal si Kuffar
Barat. Ambillah Islam sebagai manual kehidupan kamu dan berjuanglah
untuk merealisasikannya dalam kehidupan seluruh umat manusia di dunia
ini. Janganlah kita termasuk dalam golongan yang disebut oleh Rasulullah
Salallahu ‘Alaihi Wasallam dalam hadis di bawah. Na’uzubillahi min zaalik!
"Aku hairan (melihat) orang yang yakin terhadap kematian kemudian
dia (masih) bergembira, aku hairan (melihat) orang yang yakin terhadap
neraka kemudian dia (masih) ketawa, aku hairan (melihat) orang yang
yakin terhadap kadar ketentuan Allah kemudian dia (masih) kecewa, aku
hairan (melihat) orang yang melihat bagaimana dunia memutar belitkan
penghuninya kemudian dia (masih) tenang hati terhadap dunia, aku hairan
(melihat) orang yang yakin terhadap wujudnya hari hisab kemudian dia
(masih) tidak beramal." [HR Ibn Hibban]
Apa itu sekulerisme? Menurut Muhammad Qutb ( ancaman sekulerisme,1986) diartikan
sebagai, Iqomatu al-hayati 'ala ghoyri asasina mina al-dini( membangun struktur
kehidupan di atas landasan selain sistem Islam). Dan An-Nabhani mengartikan,
"Pemisahan agama dengan kehidupan, ide ini menjadi aqidah(asas), sekaligus
qiyadah fikriyah (kepemimpinan ideologis) serta sebagai qaidah fikriyah ( landasan
berfikir)"(lihat:Nizhamul Islam Al Quds,1953) atas dasar berfikir ini,
mereka berpendapat bahwa manusia sendirilah yang berhak membuat peraturan hidupnya,
dan sesuai dengan hawa nafsu serta akalnya yang sangat terbatas itu.
Sangat ironis. Jelas kondisi ini menimpa sistem pendidikan itu sendiri, dan
hampir di semua negara bahkan negeri-negeri kaum muslimin terhadap dunia pendidikan
mereka ketika ini, akibat dari apa yang disebut westoxciation ( Racun Pemikiran
Barat) yakni: pluralisme, sinkretisme, nasionalisme, liberalisme, kapitalisme,
sekulerisme dan seabrek isme lainnya dan mencoba untuk melakukan imitasi bahkan
subtitusi secara total atau melakukan pemblasteran ( perkawinan ) antara Sistem
Barat ( Sekuler-Liberal ) dengan Sistem Islam yang suci, fitrah dan mulia itu.
Fenomena dunia pendidikan menjadi topik perbincangan yang menyentuh berbagai
kalangan dari masyarakat jelata, para profesional, akademisi, cendekiawan sampai
birokrat namun tidak berdaya menyatukan konsep dan realitas, justeru SDM semakin
carut-marut dan porak-poranda yang memiliki karakteristik pola fikir dan pola
sikap yang tidak Islami.
Para pengambil kebijakan itu tidak mampu memberdayakan masyarakat lewat pendidikan
sehingga banyak terjadi pengangguran, tawuran, pencurian, pergaulan bebas dan
setumpuk masalah sadisme lainnya. Setidaknya dua fenomena pendidikan yang dihadapi
negara-negara di dunia ketika ini: pertama, secara mikro ( prasarana & SDM
), kedua secara makro (sistem pendidikan). Yusuf Kalla bertutur "KKN telah
merasuki sendi-sendi kehidupan contoh pendidikan : uang bangku, uang bangunan,
lewat jendela. Alangkah naifnya sistem pendidikan "Indonesia", yang
mengemban misi luhur untuk mendidik dan membudayakan ilmu dan menanamkan moral
ternyata langkah awalnya, sudah di ajarkan mata pelajaran KKN sebagai mata kuliah/pelajaran
perdana serta arogansi intelektual mahasiswa yang tidak kunjung sadar dan insyaf
dalam meramu kegiatan OSPEK yang tidak Islami itu, sehingga berada di luar nilai-nilai
luhur kemanusiaan yang dijunjung tinggi oleh Islam.
Realitas ini sepatutnya membuat umat mengurut dada, dan prihatin bukankah pendidikan
adalah sokoguru pembangunan dan keberhasilan suatu umat?, bila anak-anak dan
para pemuda tidak mendapatkan pendidikan yang layak, dapat dibayangkan generasi
macam apa yang muncul di masa datang. Pertanyaan muncul apakah Islam mampu memberikan
solusi bagi dunia pendidikan. Jargon umum yang mashur di masyarakat adalah sosok
mahasiswa/sarjana sebagai "Agen of Change", sehingga sistem
pendidikan suatu masyarakat cukup beragam sesuai dengan karakteristik kultur
dan norma yang mendasari kehidupan masyarakat tersebut.
Kadang kita bangga ketika menengok corak dan karakteristik pendidikan Barat
dan Eropa yang unik [baca:sekuler] dan maju, tapi tidak bisa dikesampingkan
kebobrokan moral dan etika yang menghancurkan pranata-pranata kehidupan sosial
manusia yang agung dan fitrah dari asalnya, dan masyarakat yang bertumpu pada
nilai-nilai materialistik semata-mata, hanya akan melahirkan generasi yang berfikir
materi semata "Profit Oriented" dan mejadikan manusia Economy Animal
(Binatang Ekonomi). Kebingungan lain yang sering timbul adalah bagaimana mengaitkan
agama dan pendidikan umum secara wajar.
Bagaimana mempersandingkan dan menggandengkan pelajaran agama dengan eksakta?.
Bagaimana madrasah harus menghadapi Teori Darwin dalam bidang Biologi. Semua
itu jelas akan terjadi bila tsaqofah sekuleris menggerogoti sistem pendidikan.
Anekdot yang menggelikan dan bodoh adalah bagaimana mencetak generasi "Berotak
Jerman dan berhati Mekkah". Istilah-istilah ini mencoba menjelaskan Islam
yang hanya mengaburkan bahkan menghilangkan esensi pemikiran Islam yang murni,
agung dan mulia.
Kondisi Ideal
Secara jelas dan pasti Islam menjadikan tujuan (Goyah) pendidikan adalah melahirkan
"Kepribadian Islam" dan membekali dengan pengetahuan yang berkaitan
dengan kehidupan ( lihat: An-Nabhani. Nizhamul Islam, Al-Quds 1953), sehingga
metode penyampaian pelajaran dirancang sedemikian rupa untuk menunjang tercapainya
tujuan dan setiap metodologi yang tidak berorientasi pada tujuan tersebut dilarang
[baca:haram]. Dengan demikian pendidikan Islam tidak hanya "Transfer
of Knowledge", tanpa memperhatikan ilmu pengetahuan yang diberikan
itu, apakah dapat menumbuhkan pola fikir dan tingkah laku yang Islami atau tidak.
Olehnya itu harus selalu terikat dengan Ide tentang kehidupan dan nilai-nilai
kehidupan Islam yang selalu berputar pada lingkaran peningkatan Iman.
Apabila terdapat tsaqofah yang jika diajarkan mengakibatkan penyelewengan,
penyimpangan dan memperlemah aqidah, maka haram mempelajarinya, sampai efek
negatifnya hilang (sesuai kaidah fiqih). Dikotomi ilmu pengetahuan dalam Islan
tidak ada, tetapi justeru muncul dalam masyarakat Sekulerisme-Liberalisme. Generasi
muslim yang intelek dibidangnya masing-masing sesuai dengan kenginan dan kebutuhannya,
sekaligus sebagai seorang yang faqih fid Din ( memahami Islam) dan berkepribadian
Islam. Tidak ada pemisahan ilmu agama dan dengan ilmu tentang kehidupan dan
tidak dikenal rohaniawan atau birokrat, ilmu adalah milik Allah SWT dan kita
semua wajib mengamalkan sesuai dengan syariat Islam.
Konsepsi ini terbukti dan rill pada masa pemerintahan Khilafah Islamiyah. Tatkala
Eropa terbelenggu dan terpasung oleh kebodohan, kejumudan dan hal-hal yang berbau
mistis, kaum Muslim telah menikmati kamajuan sains dan ilmu pengetahuan yang
belum pernah dijumpai dalam sejarah kemanusian sebelumnya. Jadi dalam kondisi
sekarang ini, harus ada perubahan mendasar yaitu : "Perubahan Paradigma
Pendidikan" meliputi: kebijakan pendidikan, kurikulum, metode pengajaran.
Dan "Perubahan Konsepsi Ilmu" atau dengan istilah science Islamitation
(Gerakan Islamisasi).
Proses Islamisasi memiliki empat tingkat kepentingan yang inheren dan berkorelasi
erat, yakni:
kepentingan aqidah,
kepentingan kemanusiaan,
kepentingan peradaban,
kepentingan ilmiah.
Islam memposisikan pendidikan pada hukum wajib, jadi menyianyiakan dan mengabaikan
pendidikan setiap manusia adalah kemungkaran, jadi jelasnya kemungkaran ini
banyak diabaikan. Islam telah memberikan solusi praktis, tepat dan jelas. Mewajibkan
negara berperan penuh dan bertanggungjawab dalam menyelenggarakan pendidikan
umat dalam memahami Tsaqofah Islamiyah dan kemaslahatan umum rakyatnya, termasuk
non-muslim yang dilindungi haknya untuk hidup damai dan sejahtera, jadi jelas
kewajiban diujudkannnya Negara Khilafah Islamiyah yang akan menghimpun warna-warni
serta potensi kaum muslimin dan menyatukan Dunia Islam serta akan mengatur tatanan
hidup kemanusiaan dengan adil, bijaksana dan tidak melanggar fitrah manusia
yang suci dan luhur sebagaimana Barat membangun manusia dengan sekulerisme-liberalismenya.
Dengan Sistem Islam menjadikan hidup ini diliputi keberkahan dan kedamaian.
Bila kewajiban[baca:pendidikan ideal] ini hanya mungkin dengan ditegakkannya
sistem politik dan pemerintahan Islam, maka tegaknya sistem [baca: Daulah khilafah
Islamiyah] Itu wajib adanya, sebagaimana kaidah syara'
" ma la yatimmul wa jibu illa bihi fahuwa wajib", [ Bila
suatu kewajiban kecuali adanya sesuatu maka sesuatu itu wajib adanya]
Wallahu Mustaan. Wa maa tau fiiqii illaa billaah
___________________________________________________________________
Penulis adalah Mahasiswa Ekonomi/Akuntansi UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR
KETUA UMUM FKI FIS-FOSDIK AL UMDAH UNM
SULAWESI SELATAN
Malaysia – Negara Islam atau Sekular?
Assalamualaikum,
Ini adalah sebuah artikel berkenaan dengan definisi Negara Islam yang
agak ilmiah dari Hizbut Tahir Malaysia. Artikel ini menjelaskan bahawa
Malaysia sebenarnya bukan sebuah Negara Islam. Secara peribadi saya
bersependapat dengan HTM dalam bab negara ini Malaysia – Negara Islam atau Sekular?
Isu Malaysia sebagai
sebuah ‘Negara Islam’ mula diperkatakan dengan hangat apabila Dato’ Seri Dr.
Mahathir (Perdana Menteri Malaysia ketika itu) mengisytiharkannya secara terbuka
pada 29/09/01 semasa Majlis Perasmian Persidangan Perwakilan ke-30 Parti Gerakan
Rakyat Malaysia. Bermula dari sini, ada pihak yang kerana ingin menjaga periuk
nasi hanya tunduk dan ‘yes sir’ sahaja kepada apa yang diumumkan.
Di samping itu, tidak kurang juga bilangan pihak yang menyanggah pernyataan
tersebut, termasuklah dari golongan bukan Islam sendiri. Yang pasti, perdebatan
mengenainya sehingga kini masih belum sampai ke penghujung. Baru-baru ini pula,
Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika menjawab
pertanyaan dari wartawan mengatakan bahawa Malaysia bukan negara sekular tetapi
merupakan sebuah negara Islam dengan takrifnya yang tersendiri.
Menurutnya lagi, Malaysia tidak pernah berpegang kepada sekularisme tetapi
didorong oleh asas Islam kerana perlembagaan jelas menyebut bahawa Islam adalah
agama rasmi. Ketika diajukan soalan tentang kerajaan kelihatan sedang menuju ke
arah menjadikan Malaysia sebuah negara sekular, Najib berkata: “Saya perlu
betulkan anda. Kita tidak pernah menjadi sekular kerana sekular seperti yang
ditakrif oleh Barat bererti meminggirkan prinsip Islam daripada cara kita
mentadbir negara. Kita tidak pernah berpendirian sedemikian (kerana) kita
sentiasa didorong oleh pegangan kita kepada asas Islam. Tanggapan anda adalah
salah.” [UM 18/07/07]
Hasil dari kenyataan Najib tersebut, banyak pihak yang tidak berpuas hati dan
menyuarakan ketidaksetujuan mereka, termasuklah dari Parti Komponen Barisan
Nasional sendiri. Dalam reaksinya, Setiausaha Agung MCA, Datuk Ong Ka Chuan
memetik memorandum yang diserahkan oleh Parti Perikatan kepada Suruhanjaya Reid
pada 27/09/1956 yang berbunyi “Agama Malaysia adalah Islam. Kepatuhan kepada
prinsip ini tidak boleh boleh meminggirkan rakyat bukan Islam yang memeluk dan
mengamalkan agama masing-masing dan tidaklah bermakna bahawa Malaysia bukannya
Negara Sekular”. Ong seterusnya memetik satu nota yang disediakan oleh Colonial
Office bertarikh 23/03/1957 semasa London Conference Talks yang berbunyi,
“Para anggota delegasi Parti Perikatan menekankan bahawa mereka tidak ada niat
untuk mewujudkan (negara) teokrasi Muslim tetapi bahawasanya Malaya akan menjadi
Negara Sekular”. “Ini adalah niat asal yang begitu jelas dan nyata oleh
ahli-ahli UMNO, MCA dan MIC”, kata Ong. Ahli Parlimen Kota Melaka, Wong Nai Chee
pula menyatakan bahawa sifat semulajadi Perlembagaan Persekutuan yang
sememangnya sekular menjadi asas kepada pembentukan bangsa semenjak 1957 dan
diimplementasikan semula pada 1963 (semasa penubuhan Malaysia). “Kedudukan
Perlembagaan bahawa Malaysia adalah Negara Sekular juga telah disahkan oleh
Mahkamah Agung pada tahun 1988 di dalam kes Pendakwaraya –vs- Che Omar”, tegas
Wong lagi. [The Star 19/07/07]
Kecelaruan Takrif
Mutakhir ini kita melihat hasrat umat untuk kembali semula kepada Islam semakin
meningkat. Arus kebangkitan Islam telah mengalir di mana-mana dan menyapu
apa-apa sahaja yang menghalang laluannya. Rata-rata umat Islam sudah mula nampak
bahawa keburukan yang membelenggu mereka selama ini adalah berpunca dari sistem
sekular yang busuk. Kebangkitan ini dapat dilihat telah menjadi ancaman kepada
mereka yang memegang tampuk kekuasaan.
Justeru, agar tidak ditolak oleh kebangkitan rakyat yang mahukan Islam, maka
golongan ini terpaksa merubah ‘haluan’ mereka agar nampak lebih ‘Islami’.
Tindakan ini perlu agar mereka dilihat sejalan dengan arus (Islam) yang menerpa
dan dalam masa yang sama mereka boleh kekal di kerusi pemerintahan. Padahal,
pada hakikatnya, mereka boleh terus kekal di kerusi pemerintahan hanya dengan
membuang sistem sekular dan menggantikannya dengan hukum-hakam Islam. Sekiranya
mereka melakukan perkara ini, InsyaAllah seluruh umat Islam akan mendokong
pemerintahan mereka. Malangnya mereka ternyata lebih rela membenarkan dunia yang
fana’ ini membelenggu mereka.
Dalam mengubah ‘haluan’ ini, pelbagai kekeliruan ditimbulkan dalam penggunaan
istilah seperti ‘sekular’ dan ‘Negara Islam’. Istilah-istilah ini ditakrif
mengikut kehendak sendiri tanpa bersandarkan fakta dan dalil yang sahih. Oleh
itu, kita menyaksikan pada hari ini banyak konsep, definisi dan istilah-istilah
Islam yang sebelum ini begitu jelas menjadi kabur, keliru, terseleweng dan yang
lebih teruk, hilang dari kamus kaum Muslimin.
Walaupun istilah hudud telah dikenali ramai, namun istilah-istilah seperti
ta’zir, ghanimah, jizyah, khumus, siyasah, kharaj, usyur, darul harb, darul
islam dan banyak lagi ternyata kabur, malah sebahagian dari umat Islam sendiri
langsung tidak memahaminya. Istilah seperti khalifah, syura, wali, jihad dan
sebagainya pula telah diselewengkan sehingga lari dari maknanya yang sebenar
dari segi syara’. Inilah juga apa yang telah terjadi dengan istilah Darul Islam
(Negara Islam) di mana ramai umara’ dan ulama sekarang memberikan maksud baru
Negara Islam yang begitu asing dari Islam, sehingga ada yang membolehkannya
diterjemah mengikut acuan sendiri.
Maksud ‘sekular’ juga telah dipolemikkan sehingga umat terjerat dengan pelbagai
tafsirannya. Ada yang cuba memesongkan maknanya dengan mengatakan bahawa ‘kita
mesti memahami istilah sekular bukan sebagaimana takrifan Barat’ yang
seolah-olah menjelaskan ‘sekular’ boleh ditakrifkan dengan maksud yang baik,
jika tidak mengikut Barat.
Ada yang mengatakan sekular bermaksud tidak mempercayai hari kiamat dan hisab di
akhirat. Manakala sebahagian umat Islam yang lain hanya nampak sekular membawa
erti politik yang dipisahkan dari agama. Justeru, adalah perlu untuk kita
mencerahkan kembali kekaburan penakrifan sekularisme dan Negara Islam
memandangkan telah berlaku pelbagai tafsiran mengikut kepentingan yang tersasar
jauh dari maksud sebenar istilah-istilah ini.
Malaysia Dan Sekularisme Sesungguhnya Barat adalah penganut dan pengembang
Ideologi (mabda’) Kapitalis yang menjadikan sekularisme sebagai akidah mereka.
Kelahiran mabda ini bermula pada saat kaisar (caesars) dan raja-raja di Eropah
menjadikan agama sebagai alat untuk memeras, menganiaya dan menghisap darah
rakyat. Para pemuka agama (gereja) waktu itu, dijadikan perisai untuk mencapai
keinginan mereka. Maka timbullah pergolakan sengit, yang kemudian membawa kepada
kebangkitan ahli falsafah dan cendekiawan.
Sebahagian mereka mengingkari adanya agama secara mutlak, sedangkan yang lainnya
mengakui adanya agama, tetapi menyeru agar ia dipisahkan dari kehidupan dunia.
Sampai akhirnya, pendapat majoriti dari kalangan ahli falsafah dan cendekiawan
itu lebih cenderung memilih idea untuk memisahkan agama dari kehidupan yang
kemudiannya menghasilkan usaha pemisahan antara agama dengan negara. Jika dahulu
agamalah yang menjadi penentu di dalam kehidupan, sekarang, telah disepakati
agar agama tidak diperhitungkan lagi dalam kehidupan ini. Maksudnya, seseorang
boleh menerima mahupun menolak agama (atau Tuhan) selama mana ia (agama) tidak
campurtangan dalam kehidupan.Pokoknya, agama itu harus dipisahkan dari kehidupan
dan kehidupan mesti ditentukan sendiri oleh manusia.
Idea ini dianggap sebagai kompromi (jalan tengah) antara pemuka agama yang
mengkehendaki segala sesuatu itu harus tunduk kepada mereka (atas nama agama)
dengan para ahli falsafah dan cendekiawan yang mengingkari adanya agama. Jadi,
idea sekularisme ini sama sekali tidak mengingkari atau menolak adanya agama,
cumanya ia tidak menjadikan agama berperanan dalam kehidupan. Ini menjadikan
agama hanya sekadar ‘formaliti’ belaka, kerana sekalipun mereka mengakui
kewujudannya, namun pada dasarnya mereka menganggap bahawa kehidupan dunia ini
tidak ada hubungannya dengan agama.
Justeru, kita menyaksikan bahawa sesiapa yang mahukan agama, maka mereka akan
pergi ke gereja-gereja untuk ‘berhubung’ dengan Tuhan mereka tetapi apabila
mereka (di luar gereja) melakukan aktiviti jual beli, mengambil riba,
sewa-menyewa, mencuri, membunuh, berzina dan sebagainya, maka segala peraturan
dalam hal ini ditentukan oleh mereka sendiri tanpa ada ketentuan atau ‘hubungan’
dengan Tuhan. Penentuan jenis hukuman, terpuji dan tercela, halal dan haram dan
sebagainya berada di tangan manusia dan boleh diubah mengikut kehendak manusia.
Dengan kata lain, mereka meyakini bahawa peraturan kehidupan tidak ada
‘hubungan’ dengan Tuhan, kerana agama hanyalah berperanan dalam mengatur
‘hubungan peribadi’ seseorang itu dengan Tuhannya sahaja. Setelah mereka sepakat
untuk memisahkan agama dari kehidupan, maka timbullah persoalan bagaimana untuk
mengatur kehidupan manusia, apakah yang harus dilakukan dan apakah tolok ukur
yang akan digunakan. Dari sini timbullah idea demokrasi yang dianut oleh
ideologi ini yang berasal dari pandangannya bahwa manusialah yang berhak membuat
peraturan (undang-undang). Menurut keyakinan mereka, rakyat adalah sumber
kekuasaan. Rakyatlah yang berhak membuat undang-undang dan setiap orang bebas
berpendapat dan berbuat sesuka hati di dalam mengatur kehidupan ini.
Oleh kerana ada terlalu ramai manusia dan ini menyukarkan proses untuk membuat
sesuatu peraturan atau mengambil keputusan, maka mereka menetapkan agar dilantik
wakil (rakyat) dan diambil suara majoriti di dalam apa jua keputusan. Dengan
ini, mereka boleh menggubal, meminda dan menghapuskan mana-mana undang-undang
semahu mereka berdasarkan kaedah atau kehendak majoriti tadi. Inilah konsep
sekular yang mereka terapkan di dalam negara mereka. Kemudian, apabila mereka
menjajah negeri-negeri umat Islam, konsep inilah yang mereka bawa dan terapkan
di dalam negeri umat Islam sehingga kita saksikan sekarang di seluruh dunia
Islam termasuk Malaysia, konsep sekularisme, iaitu konsep memisahkan agama dari
kehidupan ini (faslud deen’ anil hayah), telah diterapkan dengan baik dan
sempurnanya.
Terlalu banyak bukti yang menunjukkan bahawa Malaysia adalah negara sekular dan
golongan bukan Islam benar-benar memahami akan hakikat ini. Sebab itulah mereka
boleh mendatangkan fakta yang tidak dapat disangkal membuktikan yang Malaysia
adalah sebuah negara sekular. Malangnya, dengan hanya pengisytiharan oleh
seorang pemimpin, banyak pihak cuba menegakkan benang yang basah.
Dalam ruangan yang serba sempit ini, kami paparkan sedikit bukti baik secara
normatif, empirik mahupun historis yang dapat disaksikan oleh setiap orang yang
mempunyai penglihatan dan pendengaran berkenaan hakikat Malaysia sebagai sebuah
negara sekular:
(i) Bukti Normatif: Perlembagaan Persekutuan yang digubal oleh sikafir Lord Reid
adalah bukti yang paling jelas meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara
demokratik, sekular dan berbilang agama dengan kedudukan Islam hanyalah sebagai
agama rasmi. Ini diperjelaskan lagi dari peristiwa semasa majlis sambutan
harijadi Tunku Abdul Rahman yang ke-81 pada tahun 1983 di mana beliau menegaskan
“Perlembagaan mestilah dihormati dan diikuti. Pernah adanya percubaan oleh
segelintir orang untuk cuba memperkenalkan undang-undang agama dan undang-undang
moral. Ini tidak dibenarkan. Negara ini mempunyai penduduk berbilang kaum dengan
pelbagai kepercayaan. Malaysia mesti terus kekal sebagai negara sekular dengan
Islam sebagai agama rasmi”.
Dari sudut ekonomi pula, sistem ekonomi yang diamalkan di Malaysia adalah sistem
ekonomi Kapitalis di mana riba menjadi tunjang kepada banyak aktiviti
perdagangan, khuususnya perbankan. Judi dan arak dibenarkan dengan hanya
memberikan satu tauliah yang dipanggil ‘lesen’. Hak umum rakyat yang wajib
disediakan secara percuma oleh pemerintah seperti pendidikan, kesihatan, petrol,
air, jalanraya dan lain-lain dikenakan bayaran sesuka hati oleh pemerintah.
Ada yang berdalih dengan mengatakan Malaysia adalah negara Islam dengan adanya
Bank Islam, pajak gadai Islam (ar-Rahn), universiti Islam dan sebagainya. Mereka
jahil bahawa penerapan ‘nilai-nilai’ Islam di dalam sistem Kapitalis tidak
sekali-kali menjadikan sistem itu Islam, sebagaimana jika kita melihat Ah Chong
atau Muthusami menutup aurat seperti yang dituntut oleh Islam tidaklah
menjadikan mereka Muslim.
(ii) Bukti Empirik: Bukti empirik pula boleh dilihat dengan jelas dari
peruntukan Perlembagaan dan undang-undang yang diterimapakai dan diterapkan di
negara ini. Perlembagaan memperuntukkan dengan jelas bahawa ia adalah
undang-undang tertinggi negara dan mana-mana undang-undang yang diluluskan
bertentangan dengan Perlembagaan, maka ia secara otomatik akan terbatal.
Peruntukan ini telah meletakkan Al-Quran di bawah (lebih rendah dari)
Perlembagaan dan dengan sendirinya menafikan kedudukan Al-Quran dan Hadis yang
sepatutnya menjadi undang-undang tertinggi (dan satu-satunya undang-undang) bagi
negara. Kewujudan dua sistem mahkamah (sivil dan syariah) mengukuhkan lagi
hakikat yang Malaysia adalah negara sekular (sila rujuk ‘SN117 Konflik Antara
Agama’ dan ‘SN125 Sijil Mati Untuk Lina Joy’ untuk penjelasan lanjut).
Dari sudut pemerintahan pula, sistem yang dilaksanakan adalah Demokrasi
berparlimen – sebuah sistem (sekular) yang dicedok sepenuhnya dari penjajah
British. Mengikut ajaran dan amalan sekular, segala undang-undang hendaklah
dibuat oleh manusia dan hak Allah sebagai As-Syari’ (Pembuat Undang-Undang)
hendaklah diketepikan. Jadi, jika majoriti manusia bersetuju untuk tidak
berhukum dengan hukum Allah, maka ini adalah sah menurut amalan
demokrasi-sekular. Pendek kata, undang-undang boleh digubal, dipinda atau
dihapuskan sesuka hati oleh manusia hanya dengan undi majoriti. Di sinilah
peranan agama dinafikan secara total di dalam menentukan kehidupan.
(iii) Bukti Historis: Hasil dari penjajahan kafir British ke atas Tanah Melayu
yang sebelumnya pernah berada di bawah pemerintahan Islam, undang-undang Barat
yang berasaskan sekular telah diperkenalkan. British telah memaksa umat Islam
menerima undang-undang mereka. Penggantian undang-undang ini tercatat dalam
sejarah penentangan hebat oleh para ulama di Tanah Melayu. Penentangan Naning
(1831-1832) yang dipimpin Dol Said bermula apabila penjajah memaksa kes jenayah
diselesaikan mengikut undang-undang British. Apabila Undang-undang 99
berteraskan Islam diketepikan penjajah, peristiwa ini telah memunculkan
penentangan di Perak.
Di Kelantan pula, penentangan berlaku apabila British melaksanakan undang-undang
berkenaan cukai hasil. Ia dipimpin Tok Janggut (Haji Mat Hassan) dan Engku Besar
Jeram dan dibantu oleh Haji Said, Penghulu Adam dan Ishak Merbau di Pasir Puteh.
Di Terengganu, gerakan dimulakan oleh Sultan sendiri, kemudian oleh Hj Abdul
Rahman Limbong, Haji Musa Abdul Ghani Minangkabau, Syed Saggot dan Tok Janggut
(Lebai Deraman).
Di Pahang, Dato’ Bahaman, To’ Gajah, Mat Kilau, Mat Kelubi, Panglima Muda
Jempul, Mat Lela dan lain-lain telah bangkit meniupkan jihad melawan British
yang telah memaksa pelaksanaan undang-undang British menggantikan undang-undang
Islam di Tanah Melayu. Namun, penjajah berjaya menguasai politik Tanah Melayu
dengan kelicikan dan kekuatan mereka. Sejak itu urusan pemerintahan diurus
dengan undang-undang British dan merekalah yang menentukan perjalanan
pentadbiran dan pemerintahan berdasarkan sistem sekular mereka yang diwarisi
sehingga ke hari ini.
Definisi ‘Dar’ (Negara) Islam
Istilah Negara Islam (Darul Islam) adalah istilah syara’. Negara Islam menurut
syara’ adalah suatu wilayah yang melaksanakan hukum–hakam Islam dan keamanan
wilayah tersebut berada di tangan Islam, iaitu di bawah kekuasaan dan kekuatan
kaum Muslimin, walaupun majoriti penduduknya bukan Islam. Oleh itu, untuk
menentukan keadaan sebuah wilayah, apakah termasuk Negara Islam atau Negara
Kufur, bukanlah negeri atau penduduknya yang diambil kira, tetapi undang-undang
di wilayah tersebut dan keamanannya.
Apabila hukum (undang-undang) yang diterapkan oleh suatu wilayah adalah Islam
dan keamanannya berada di tangan kaum Muslimin, maka wilayah seperti inilah yang
disebut Darul Islam atau Negara Islam. Sedangkan apabila hukum-hakam
(undang-undang) yang diterapkannya adalah undang-undang kufur dan keamanannya
tidak berada di tangan kaum Muslimin, maka wilayah demikian disebut Darul Kufur
atau Darul Harb.
Pengertian ‘dar’ ini diambil dari sebuah hadis riwayat Sulaiman ibnu Buraidah
yang di dalamnya tercantum: “Serulah mereka kepada Islam, maka apabila mereka
menyambutnya, terimalah mereka dan hentikanlah peperangan atas mereka, kemudian
ajaklah mereka berpindah dari negerinya (yang merupakan darul kufur) ke darul
muhajirin (darul Islam yang berpusat di Madinah) dan beritahulah kepada mereka
bahawa apabila mereka telah melakukan semua itu, maka mereka akan mendapatkan
hak yang sama sebagaimana hak kaum muhajirin dan juga kewajiban yang sama
seperti halnya kewajiban kaum muhajirin.” [HR Muslim].
Hadis ini menyatakan dengan jelas wujudnya pembezaan antara Darul Islam dan
Darul Kufur. Hadis ini menunjukkan bahawa apabila mereka tidak berpindah, maka
hak mereka tidak sama dengan kaum muhajirin iaitu orang-orang yang telah berada
di Darul Islam. Dengan demikian, hadis ini sesungguhnya telah menjelaskan
perbezaan hukum (undang-undang) antara orang yang telah berhijrah dan yang
tidak. Darul Muhajirin adalah Darul Islam pada zaman Rasulullah dan selainnya
adalah Darul Kufur. Dari sinilah diambil istilah Darul Islam dan Darul Kufur
atau Darul Harb.
Jadi, penambahan kata Islam, kufur atau harb pada “Dar” adalah mewakili sistem
hukum (undang-undang) dan pemerintahannya. Oleh kerana itu untuk menggunakan
istilah ‘dar’ atau ‘negara’, ianya selalu dikaitkan dengan penguasa iaitu
berkenaan: (1) pemeliharaan kepentingan umat mengikut undang-undang tertentu dan
(2) kekuatan (negara) yang menjaga/membela rakyat serta melaksanakan
undang-undang tersebut, iaitu faktor keamanannya. Dari sinilah dua syarat yang
disebutkan di atas ditekankan. Selain itu mengenai syarat penerapan hukum-hukum,
ia digali dari dalil al-Quran dan juga Sunnah.
Firman Allah: “Barangsiapa yang tidak berhukum menurut apa yang diturunkan
Allah, maka mereka itu adalah orang-orang kafir” [TMQ al-Mai’dah (5):44]. Dalam
Hadis riwayat ‘Auf ibnu Malik mengenai kedudukan pemimpin-pemimpin zalim,
tercatit sebahagian di dalamnya: “…ditanyakan oleh para sahabat: ‘Wahai
Rasulullah tidakkah kita perangi saja mereka itu dengan pedang?’ Baginda
menjawab: ‘Tidak selama mereka masih menegakkan solat (maksudnya menerapkan
hukum-hukum Islam) di tengah-tengah masyarakat”.
Terdapat juga hadis riwayat Ubadah ibnu Samit mengenai bai’at aqabah, di mana
katanya: “Dan hendaknya kami tidak menentang kekuasaan penguasa kecuali (sabda
Rasulullah:) ‘Apabila kalian melihat kekufuran yang bersifat terang-terangan,
yang dapat dibuktikan berdasarkan keterangan dari Allah.”. Di dalam riwayat Imam
Thabrani disebut ‘kekufuran yang jelas’ (surahan). Manakala syarat keamanan
mestilah keamanan Islam, yakni di bawah kekuasaan kaum Muslimin, ini diistinbat
dari firman Allah: “Dan Allah (selama-lamanya) tidak memberi hak bagi
orang-orang kafir untuk menguasai orang-orang mukmin” [TMQ an-Nisa’ (4):141].
Ayat ini bermaksud tidak boleh memberi ruang kepada orang-orang kafir untuk
berkuasa atas orang-orang Mukmin. Ini adalah kerana dengan memberikan kekuasaan
kepada mereka bererti menjadikan keamanan kaum Muslimin berada di bawah
kekuasaan mereka (kufur) bukan di bawah kekuasaan Islam. Keadaan ini boleh
dilihat di negara kaum Muslimin saat ini seperti Pakistan, Afghanistan, Arab
Saudi, Kuwait, Libya dan banyak lagi yang mana pemimpin mereka nyata-nyata
tunduk di bawah rejim kafir Amerika.
Walaupun (kerana keterbatasan ruang) kami tidak dapat mengungkapkan semua nas,
namun berdasarkan nas yang qat’i dari al-Quran dan Hadis, ternyata pada hari
ini, tidak ada satu negarapun di dunia ini, termasuk Malaysia yang layak disebut
negara Islam. Namun perlu difahami bahawa istilah negara sekular atau negara
kufur bukanlah membawa maksud penduduknya juga semua sekular atau kufur. Istilah
ini merujuk kepada ‘negara’ bukan ‘individu’nya. Adapun untuk individu, perlu
dilihat kepada akidah dan pemikiran yang dimilikinya untuk menentukannya samada
ia adalah seorang Muslim, kafir atau sekular.
Khatimah
Wahai kaum Muslimin! Kita mengetahui bahawa Negara Islam adalah Negara Khilafah
dan inilah bentuk negara dan pemerintahan yang diwariskan oleh Nabi Sallallahu
‘alaihi wa Sallam kepada para sahabat baginda serta generasi sesudah mereka
hingga ke hari kiamat. Kita juga mengetahui bahawa Negara Khilafah ini telah
runtuh kira-kira 83 tahun yang lalu, tepatnya pada tanggal 3 Mac 1924 dan sejak
itu hingga sekarang, Negara Khilafah ini masih belum muncul kembali.
Sedarlah wahai saudaraku bahawa tidak ada satu negara kaum Musliminpun,
termasuklah Malaysia, yang boleh diberi status Negara Islam. Seluruh tanah kaum
Muslimin telah mewarisi bentuk pemerintahannya dari penjajah kuffar, bukannya
diwarisi dari Rasulullah. Justeru itu, bangkitkanlah kalian untuk menunaikan
kewajiban kalian mengembalikan semula, melalui tariqah Rasulullah, Negara
Khilafah yang merupakan satu-satunya Negara Islam yang sebenar.
Wallahu a’lam. SN Keluaran 27/7/07
Responses
Assalamualaikum,
Ana juga ingin berkongsi artikel mengenai isu Demokrasi dan pemerintahan
Islam yg dicopy & paste dri sebuah lamam web Indonesia. Moga
dimenfa’atkan bersama.
ANTARA DEMOKRASI DAN PEMERINTAHAN ISLAM
Pelbagai persoalan telah timbul di akhir-akhir ini berhubung dengan
persoalan Demokrasi dan isu bentuk pemerintahan Islam yang sebenar.
Begitu pula masih ramai lagi umat Islam yang masih tidak dapat melihat
bentuk pemerintahan Islam itu sendiri. Ini adalah disebabkan Sistem
Pemerintahan Islam ‘ala minhaj an nubuwwah tidak lagi wujud setelah
telah dihapuskan sejak 1924 lagi hinggalah ke saat ini. Begitu pula AJ
sering dihujani dengan komentar pembaca berhubung dengan persoalan ini.
Maka insyaAllah, Isu kali ini akan menyentuh soal politik pemerintahan
Islam supaya ianya akan membuka kerangka pemikiran kita terhadap bentuk
sistem pemerintahan masa kini.
Realiti
Jelas jika dilihat kepada realiti kini seolah-olah umat Islam seperti
kehilangan arah untuk menentukan bentuk sistem pemerintahan yang akan
dilaksanakan. Masing-masing kini memandang ke arah “Sistem Demokrasi”
yang mana ia sebenarnya menipu diri umat Islam. Ini adalah kerana jelas
HARAM hukumnya kita mengambil, menerapkan dan menyebarluaskannya serta
menerima pakai sistem demokrasi sebagai sistem pemerintahan negara.
Perlu diketahui demokrasi adalah berasal dari ciptaan manusia itu
sendiri dan tidak akan mampu memberikan penyelesaian kepada seluruh
permasalahan kehidupan manusia di dunia hari ini dan masa-masa yang akan
datang.
Maka di sini, kami akan membentangkan apakah bentuk sistem
pemerintahan yang sepatutnya diperjuangkan oleh umat Islam pada hari
ini? dan bukannya terus ditipu oleh kuasa kuffar Amerika dengan
meniupkan hembusan racun demokrasi yang berjaya menggerakkan lebih 100
juta rakyat Indonesia untuk mengundi bagi terus mengekalkan sistem
pemerintahan kufur demokrasi di Indonesia.
Bentuk Pemerintahan Islam
Sistem pemerintahan Islam adalah suatu sistem yang unik sama sekali
berbeza dengan sistem-sistem pemerintahan yang ada di dunia masa kini.
Ianya berbeza baik dari segi asas yang menjadi landasan berdirinya,
pemikiran, konsep, tolok ukur serta hukum-hukum yang digunakan untuk
memelihara kepentingan umat. Secara jelasnya sistem pemerintahan Islam
bukanlah dalam bentuk:
i. Pemerintahan Beraja.
ii. Pemerintahan Republik/Demokrasi.
iii. Pemerintahan Kekaisaran.
iv. Pemerintahan Persekutuan.
Tegasnya sistem pemerintahan di dalam Islam adalah sistem Khilafah
dan ini telah disepakati dari Ijma’ Sahabah terhadap kesatuan Khilafah,
kesatuan negara serta ketidakbolehan berbai’at selain kepada seorang
Khalifah sahaja pada satu-satu masa.
Rukun-rukun Pemerintahan Islam
Sistem pemerintahan Islam tertegak di atas empat rukun seperti di bawah ini:
i. Kedaulatan di tangan syara’
ii. Kekuasaan adalah milik ummat.
iii. Mengangkat seorang khalifah hukumnya adalah fardhu bagi seluruh kaum muslimin.
iv. Hanya Khalifah yang berhak melakukan tabanni (menerima pakai)
terhadap hukum-hukum syara. Khalifah juga berhak membuat undang-undang
dasar dan semua undang-undang yang lain.
Kedaulatan di tangan Syara’
Prinsip ini menjelaskan kepada kita bahawa kedaulatan bukanlah berada
di tangan ummat sebagaimana yang berlaku di dalam sistem demokrasi. Ini
jelas dengan memandang kepada keadaan di mana semua urusan dan aspirasi
individu adalah ditangani dan diatur oleh syara’ bukanlah individu itu
sendiri dengan sesukanya. Seluruh perbuatan dan tindakan setiap individu
adalah terikat dengan perintah dan larangan Allah swt. Dalil yang
berkaitan dengan hal ini adalah sebagaimana firman Allah swt:
“Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman sehingga
mereka menjadikan kamu hakim dalam perkara yang mereka perselisihan”
(An-Nisa: 65)
“Hai orang-orang beriman, ta’atilah Allah dan ta’atilah Rasul-Nya dan
Ulil amri di antara kamu kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang
sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al-Kitab) dan Rasul
(Sunnahnya), jika kalian benar-benar beriman kepada Allah dan hari
kemudian” (An-Nisa: 59)
Pengertian “Kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul” adalah
“Kembalikan kepada Hukum Syara’”. Oleh yang demikian, yang “berautoriti”
ditengah-tengah umat dan individu serta yang menangani dan
mengendalikan aspirasi umat dan individu itu adalah apa-apa yang dibawa
oleh Rasulullah saw. Di mana umat dan individu itu kesemuanya wajib
tunduk kepada syara. Kerana itulah kedaulatan di tangan syara’.
Kekuasaan di Tangan Umat
Adapun prinsip kedua iaitu kekuasaan di tangan umat diambil dari
fakta bahawa syara’ telah menjadikan pengangkatan Khalifah oleh umat,
dimana seorang Khalifah hanya memiliki kekuasaan melalui bai’at. Dalil
bahawa syara’ telah menjadikan pengangkutan Khalifah oleh umat adalah
tegas sekali di dalam hadith-hadith tentang bai’at. Imam Muslim telah
meriwayatkan dari Ubadah bin Shamit yang berkata:
“Kami telah membai’at Rasulullah saw untuk setia mendengar dan
menta’ati perintahnya, baik dalam keadaan susah maupun baik dalam
keadaan yang kami senangi ataupun tidak kami senangi”.
Dari Jarir bin Abdillah yang berkata:
“Aku memba’at Rasulullah saw untuk mendengar dan menta’ati (perintah)-Nya dan aku akan menasihati tiap kaum Muslimin”.
Bai’at tersebut diberikan oleh kaum Muslimin kepada Khalifah, bukan
oleh Khalifah kepada kaum Muslimin, kerana merekalah yang sebenarnya
mengangkat Khalifah sebagai penguasa mereka.
Kenyataan ini menunjukkan bahawa kekuasaan di tangan umat. Nabi saw
sekalipun beliau adalah Rasul namun beliau tetap mengambil bai’at dari
umat, menunjukkan bahawa bai’at adalah untuk mendapatkan kekuasaan dan
pemerintahan, bukan bai’at terhadap kenabian. Beliau telah mengambil
bai’at tersebut baik dari lelaki maupun wanita dan beliau tidak
mengambil bai’at dari anak-anak kecil yang belum baligh kerana kaum
musliminlah yang mengangkat seorang Khalifah dan membai’at mereka dengan
Kitabullah dan Sunah Rasul-Nya, di samping Khalifah mendapatkan
kekuasaan hanya dengan adanya bai’at tersebut, maka semuanya tadi telah
menjadi dalil yang tegas bahawa kekuasaan adalah milik umat di mana umat
boleh memberikannya kepada siapa sahaja yang dikehendakinya.
Mengangkat Seorang Khalifah Hukumnya Fardhu Bagi Seluruh Kaum Mulimin.
Prinsip yang ketiga adalah mengangkat seorang Khalifah hukumnya
merupakan suatu kefardhuan bagi seluruh kaum muslimin. Ini adalah
berdasarkan hadith Imam Muslim telah diriwayatkan oleh Nafi’ yang
berkata:Abdullah bin Umar berkata kepadaku:
Aku mendengar Rasulullah saw bersabda:
“Siapa sahaja yang melepaskan tangan dari keta’atan, ia akan bertemu
dengan Allah di hari kiamat tanpa mempunyai hujah dan siapa sahaja yang
mati sedangkan di atas pundaknya tiada bai’at, maka ia mati dalam
keadaan mati jahiliyah”.
Sedangkan Khalifah itu mesti seorang sahaja, ini didasarkan kepada
hadith yang diriwayatkan dari Abi Said Al Khudri dari Nabi saw yang
bersabda:
“Apabila dibai’at dua orang Khalifah, maka bunuhlah yang terakhir dari keduanya”.(H.R Imam Muslim)
Hadith ini dengan tegasnya mengharamkan kaum muslimin untuk memiliki Khalifah lebih dari satu orang.
Hanya Khalifah Yang Berhak Melakukan Tabanni (Menerima Pakai) Terhadap Hukum-Hukum Syara’.
Prinsip yang keempat adalah, bahawa hanya Khalifah sahaja yang berhak
melakukan “Tabanni” (menerima pakai) terhadap hukum-hukum syara’.
Perinsip ini ditegaskan berdasarkan dalil dari ijma’ sahabah. Ijma’
sahabah telah menetapkan, bahawa hanya Khalifah yang berhak untuk
menerima pakai hukum-hukum syara’. Berdasarkan ijma’ ini diambil kaedah
ushul fiqih yang sangat popular.
“Perintah imam (Khalifah) menghapuskan perselisihan (di kalangan fuqaha)”.
“Perintah imam (Khalifah) berlaku, baik secara lahir mahupun batin”.
“Bagi seorang Sulthan (Khalifah diperbolehkan untuk mengambil keputusan hukum sesuai dengan masalah yang terjadi”.
STRUKTUR DAULAH ISLAM
Seperti yang telah dijelaskan seblum ini, Daulah Islam berdiri di atas lapan struktur iaitu:
1. Khalifah (ketua negara).
2. Mu’awin Tafwidh.
3. Mu’awin Tanfidz.
4. Amirul Jihad.
5. Wali.
6. Qadhi.
7. Mashalih Daulah.
8. Majlis Umat.
Dalil struktur di atas adalah af’al (perbuatan) Rasulullah saw. Ini
adalah sebagaimana yang telah dilaksanakan oleh baginda dalam membangun
dan membina sturktur negara dengan bentuk dan model seperti di atas
semasa berdirinya Daulah Islam di Madinah. Di antara fokus yang perlu
dilihat dan diperhatikan di dalam membahas struktur Daulah Islam seperti
yang dinyatakan di atas ialah: Nabi Muhammad saw selain sebagai seorang
Rasul yang membawa risalah Islam ke seluruh alam ini, juga adalah
merupakan seorang ketua negara yang berkuasa dan memerintah dengan
melaksanakan dan menerapkan seluruh hukum-hukum Allah swt yang
diturunkan kepada beliau. Allah swt berfirman:
“Maka putuskanlah perkara atau urusan mereka menurut apa yang Allah
swt turunkan dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka dengan
meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu”. ( Al Maa-idah: 48)
Dalil tentang keberadaan para Mu’awin (pembantu Khalifah samaada
dibidang pemerintahan dan pentadbiran iaitu Mu’awin Tafwidh ataupun
Mu’awin Tanfidz) adalah jelas dari tindakan Rasulullah saw yang telah
memilih Abu Bakar r.a dan Umar bin Khatab r.a sebagai Mu’awin beliau.
Imam Al-Hakim dan At Tirmidzi telah meriwayatkan dari Abi Sa’id Al
Khudri yang mengatakan, bahawa Rasulullah saw bersabda:
“Dua wazir (pembantu)-ku (yang aku pilih) dari penduduk bumi ini adalah Abu Bakar dan Umar”.
Perlu diketahui bahawa Mu’awin adalah orang yang diberi kuasa untuk
membantu Khalifah di dalam melaksanakan semua aktiviti secara umum,
bahkan tidak dibenarkan untuk mengkhususkannya dalam bidang tertentu
sahaja.
Dalil tentang wali adalah dilihat dari tindakan Rasulullah saw yang
telah mengangkat para wali di wilayah-wilayah tertentu. Rasulullah saw
pernah mengangkat Utab bin Usaid untuk menjadi wali di Mekah setelah
pembukaan Kota Mekah dan setelah Badzan bin Sasan memeluk Islam, beliau
mengangkatnya untuk menjadi wali di Yaman, begitu juga di
wilayah-wilayah lain yang berada di bawah kekuasaan Islam. Dalil tentang
qadhi adalah di rujuk dengan perbuatan Rasulullah saw yang telah
melantik para qadhi untuk memberikan keputusan (terhadap sengketa yang
terjadi) ditengah-tengah masyarakat. Rasulullah saw pernah mengangkat
Ali bin Abi Thalib untuk menjadi qadhi di Yaman, Mu’ads bin Jabal dan
Abu Musa sebagai qadhi dan wali sekaligus di Yaman. Imam At Tabrani
telah mengeluarkan satu hadith dari Masruq yang menyatakan:
“Orang-orang yang memegang jawatan qadhi pada zaman Rasulullah saw
ada enam: Umar, Ali, Abdullah bin Mas’ud, Ubai bin Ka’abm, Zaid bin
Tsabit dan Abu Musa Al Asy’ari”.
Dalil tentang jabatan untuk mengurus Mashalih daulah
(kepentingan-kepentingan negara) adalah dilihat kepada tindakan
Rasulullah saw yang pernah mengangkat para penulis untuk mengurus
kepentingan tersebut. Rasulullah saw pernah mengangkat Mu’aiqih bin Abi
Fatimah sebagai penulis ghanimah (harta hasil rampasan perang).
Huzhaifah bin Al Yaman dilantik menjadi penulis hasil penduduk Hijaz
bahkan, beliau juga pernah mengangkat selain kedua orang tersebut untuk
mencatat kepentingan-kepentingan yang lain dan masih banyak lagi yang
lainnya.
Dalam masalah kuasa Amirul Jihad (Panglima Perang), Rasulullah saw,
sendiri secara langsung pernah menjadi panglima yang memimpin dan
mengurusi urusan pasukan perang. Baginda juga pernah mengangkat panglima
perang dalam beberapa peperangan untuk melaksanakan tugas-tugas sebagai
ketua pasukan perang. Rasulullah saw pernah mengirim Abdullah bin Jahsy
untuk pergi bersama sekelompok kaum muslimin mencari maklumat tentang
orang-orang Quraisy lalu disampaikan kepada baginda. Baginda juga pernah
mengutus Abu Salamah bin Al Asad sebagai komander perang yang berjumlah
150 orang dan Rasulullah saw sendiri yang menyerahkan panji perang
kepadanya. Di mana utusan perang ini terdiri dari mereka yang menjadi
pahlawan kaum muslimin yang terbaik. Mereka diantaranya ialah Abu
Ubaidah Al Jarah, Saad bin Abi Waqqas dan Usaid bin Hudhair.
Adapun dalil tentang Majlis Umat yang fungsinya adalah syura
(bermusyawarah) dan “Muhasabah lil hakim” (menegur tindakan penguasa)
sebenarnya dalam hal ini Rasulullah saw tidak memiliki lembaga khusus
yang tetap, tetapi baginda meminta pendapat kaum muslimin ketika beliau
memerlukannya. Beliau pernah mengumpulkan mereka pada saat perang Uhud
lalu meminta pendapat mereka. Baginda juga mengumpulkan mereka ketika
ada kes “haditsu ifki” (berita bohong tentang tindakan “serong” Aisyah)
lalu beliau meminta pendapat mereka, bahkan baginda juga mengumpulkan
mereka diluar keperluan tersebut. Walaupun beliau mengumpulkan kaum
muslimin dan meminta pendapat mereka, namun beliau dalam musyawarahnya
selalu mengajak orang-orang tertentu untuk bermusyawarah. Mereka adalah
pimpinan dan tokoh masyarakat iaitu Hamzah, Abu Bakar, Ja’far, Umar,
Ali, Ibnu Mas’ud, Salman, Amar, Hudzaifah, Abu Dzar, Miqdad dan Bilal.
Fungsi mereka saat itu adalah layaknya sebagai lembaga syura Rasulullah
saw kerana pengkhususan beliau yang selalu meminta pendapat mereka.
Khatimah
Dari sini jelas kepada kita, bahawa Rasulullah saw telah membangunkan
struktur yang khas bagi sebuah negara, dengan bentuk dan aturan yang
tertentu pula. Baginda sering menjalankan pemerintahannya sesuai dengan
bentuk dan model tersebut. Setelah itu pimpinan Khalifah yang datang
selepas kewafatan baginda terus mengikuti apa yang telah baginda
tempuhi. Para Khalifah tersebut memimpin sebuah negara dan pemerintahan
yang menyamai dengan struktur yang telah dibangun oleh Rasulullah saw di
mana semuanya itu dilihat dan didengarkan oleh para sahabat. Sistem
pemerintahan inilah yang telah berjalan selama khilafah Islamiyyah masih
wujud walaupun di saat-saat akhir kekhilafahan telah wujud usaha
‘pengkompromian’ antara sistem pemerintahan Islam dengan bentuk yang
lain. Oleh sebab itu adalah menjadi kewajipan kepada setiap individu
muslim untuk berusaha menegakkan kembali sistem pemerintahan ini dengan
thariqah (method) yang berlandaskan kepada ketetapan syara’ sebagai mana
yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah dan para sahabat. Apa yang
pastinya thariqah yang sebenar kepada usaha megembalikan kehidupan Islam
ini bukanlah dengan memilih jalan demokrasi dalam versi mana sekalipun.
Akhirul qalam, Demokrasi tidak berkaitan dengan Sistem pemerintahan
Islam. Wallahu ‘alam.
Apa Itu Sekulerisme ? Oleh Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al-Jibrin
Pertanyaan:
Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al-Jibrin dita : Apa itu sekulerisme? Dan bagaimana hukum Islam terhadap para penganutnya?
Jawaban
Sekulerisme mrpk aliran baru dan gerakan yg rusak, bertujuan untuk
memisahkan urusan dien dari negara, berjibaku di atas keduniawian dan
sibuk dgn kenikmatan dan kelezatan serta menjadikan sebagai satu-satu
tujuan di dalam kehidupan ini, melupakan dan melalaikan rumah akhirat
dan tdk melirik kpd amalan-amalan ukhrawi ataupun memperhatikannya.
Sabda Rasulullah berikut ini sangat tepat dilabelkan kpd seorang
sekuler,
“Arti : Celakalah budak dinar, budak dirham dan budak khamishah
(sejenis pakaian teruntuk dari sutera atau wol, berwarna hitam dan
bertanda); jika diberi, dia rela dan jika tdk diberi, dia mendongkol.
Celaka dan merugilah (sia-sialah) dia dan bila duri mengenainya, maka
dia tdk mengeluarkannya” [Al-Bukhari, al-Jihad (2883)]
Setiap orang yg mencela sesuatu dari ajaran Islam baik melalui ucapan
ataupun peruntukan maka sifat tersebut dpt dilekatkan padanya.
Barangsiapa menjadikan undang-undang untukan manusia sebagai pemutus dan
membatalkan hukum-hukum syari’at, maka dia ialah seorang sekuler. Siapa
yg membolehkan semua hal yg diharamkan seperti perzinaan, minuman
keras, musik dan transaksi ribawi dan meyakini bahwa melarang hal itu
berbahaya bagi manusia dan mrpk sikap apatis terhadap sesuatu yg
memiliki mashalahat terhadap diri, maka dia ialah seorang Sekuler. Siapa
yg mencegah atau mengingkari penegakan hukum hudud seperti hukum bunuh
terhadap si pembunuh, rajam, cambuk terhadap pezina atau peminum khamar,
potong tangan pencuri atau perampok dan mengklaim bahwa penegakan
menyalahi sikap lemah lembut dan mengandung unsur kesadisan dan
kebengisan, maka dia masuk ke dalam sekulerisme.
Sedangkan hukum Islam terhadap mereka, maka sebagaimana firman Allah Swt tatkala memberikan sifat kpd orang-orang Yahudi,
“Arti : Apakah kamu beriman
kpd sebagian dari Al-Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebagian yg
lain? Tiialah balasan bagi orang yg beruntuk demikian daripadamu
melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia. ” [Al-Baqarah :85].
Barangsiapa menerima sesuatu yg setara dari ajaran agama seperti
Ahwal Syakhshiyyah (Undang-Undang Perdata), sebagian ibadah dan menolak
apa yg tdk sejalan dgn hwa nfsu (**) nya, maka dia masuk ke dalam makna
ayat ini.
Demikian juga firmanNya.
“Arti : Barangsiapa menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya,
niscaya kami berikan kpd mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dgn
sempurna dan mereka di dunia itu tdk akan dirugikan. Itulah orang-orang
yg tdk memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yg telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yg telah mereka kerjakan.” [Hud:15-16]
Maka, tujuan utama kaum sekuler ialah menggabungkan dunia dan
kenikmatan pelampiasan hwa nfsu (**) sekalipun diha-ramkan dan mencegah
dari melakukan kewajiban, maka mereka masuk ke dalam makna ayat di atas
dan juga ayat berikut,
“Arti : Barangsiapa menghendaki kehidupan sekarang (duniawi), maka
Kami segerakan bagi di dunia itu apa yg Kami kehendaki bagi orang yg
Kami kehendaki dan Kami tentukan bagi neraka Jahannam; ia akan memasuki
dalam keadaan tercela dan terusir.” [Al-Isra :18]
Dan banyak lagi ayat-ayat dan hadits-hadits semisalnya, wallohu a’ lam.
[Fatawa Fi at-Tauhid, dari fatwa Fadhilatusy Syaikh Ibn Jibrin, h.39-40]
[Disalin dari buku Al-Fatawa Asy-Syar’iyyah Fi
Al-Masa’il Al-Ashriyyah Min Fatawa Ulama Al-Balad Al-Haram, edisi
Indonesia Fatwa-Fatwa Terkini-2, Darul Haq]
Sumber Apa Itu Sekulerisme ? : http://alsofwah.or.id
No comments:
Post a Comment