Monday, October 31, 2011

CUKUR ADAT DAN CUKUR TUNTUTAN DALAM ISLAM....MAKA BUATLAH CARA MENGIKUT SYARIAT...

Evolusi cukur jambul dalam adat Melayu



TERATAK tiga tingkat milik ibu kepada tiga cahaya mata, Aliza Abu Bakar, 38, pada malam itu riuh rendah dan sesak dengan tetamu yang tidak putus-putus hadir bagi meraikan kehadiran ahli keluarga baharu Aliza.
Beberapa khemah didirikan di pekarangan rumah memuatkan deretan juadah makanan bagi menjamu tetamu yang hadir memeriahkan majlis cukur jambul dan akikah putera ketiga Aliza, Ajwad yang selamat dilahirkan pertengahan Ogos lalu.
Orang luar yang sekadar lalu lalang di situ pasti akan menyangka majlis tersebut merupakan majlis pertunangan kerana dekorasi dan persediaan bagi menyambut kelahiran Ajwad dilaksanakan penuh meriah.
"Alhamdulillah, ini merupakan rezeki Allah buat saya sekeluarga, sebelum ini saya tidak pernah membuat majlis sebegini untuk anak-anak terdahulu, jadi oleh kerana pertama kali mengadakan majlis cukur jambul, saya mahukan ia istimewa," tutur usahawan wanita itu ketika ditemui di majlis tersebut di Taman Melawati, Ulu Kelang, Selangor.
Seperti majlis cukur jambul lain, majlis buat Ajwad turut merangkumi marhaban, selawat ke atas nabi dan doa kesyukuran. Namun, istimewanya ia turut diselitkan dengan bacaan berzanji oleh beberapa orang tokoh agama tempatan.

ALIZA melihat Ajwad menjalani upacara tahnik iaitu meletakkan manisan di lelangit bayi.


Sambil tetamu meneruskan selawat, Ajwad didukung mengelilingi tetamu yang ada bagi memberi peluang buat mereka menggunting beberapa helai rambut bayi itu sebelum amalan tahnik (belah mulut) di mana sedikit madu diletakkan di lelangit Ajwad.
Kesemua upacara itu kelihatan klise dan bukan lagi asing dalam konteks budaya Melayu melibatkan cukur jambul, namun jelaskah kita akan makna serta tujuan perkara-perkara itu diadakan?
Mengikut kefahaman Aliza, majlis cukur jambul bertujuan menzahirkan kesyukuran kepada Allah atas cahaya mata yang dikurniakan dan pada masa yang sama berkongsi rasa gembira itu bersama-sama orang ramai.
"Ia sebenarnya terpulang kepada individu, tetapi bagi saya apa sahaja tujuannya, ia mestilah dilaksanakan dengan hati ikhlas kerana anak merupakan anugerah Tuhan.
"Akikah contohnya, ada orang mendermakan daging tersebut kepada fakir miskin dan ada juga yang menjamu tetamu yang hadir ke majlis akikah tersebut, jadi ia sebenarnya tidak banyak beza," jelas Aliza.
Tradisi biasa Melayu

AKIKAH bukan sahaja dilakukan untuk bayi, tetapi boleh juga dibuat untuk orang dewasa.


Pelakon dan juga ibu kepada seorang anak, Sari Yanti Mohamad Nazari, 27, juga berkongsi pandangannya terhadap majlis cukur jambul berdasarkan pengalamannya menjalankan majlis sebegitu Oktober tahun lalu.
Walaupun kini dia sedang sarat mengandung anak kedua, majlis buat putera sulungnya, Barr Al Aliy, 1, yang diadakan di Restoran Tajine, Kuala Lumpur masih segar dalam ingatan.
Sama seperti Aliza, Sari turut mengisi majlis cukur jambul tersebut dengan marhaban serta bacaan berzanji, cuma dia turut mendapatkan khidmat pemain gendang bagi menyesuaikan tema Arab buat majlis tersebut.
"Pada saya, cukur jambul merupakan tradisi biasa orang Melayu dan bertujuan memperkenalkan anak yang baru lahir kepada keluarga dan saudara-mara.
"Selain itu, ia juga merupakan pendekatan kita untuk memanjatkan rasa syukur dan terima kasih kepada Allah kerana anugerah yang diberikan," ujar Sari.
Bagi upacara akikah pula, Sari hanya mengupah orang bagi melaksanakannya dengan menyedekahkan sembelihan dua ekor kambing itu kepada golongan yang memerlukan.
Namun, di sebalik kefahaman itu semua, wujud pengetahuan tentang cukur jambul dan akikah yang perlu diketahui semua orang terutama masyarakat Melayu yang beragama Islam.
Jangan terkejut jika dikatakan rata-rata orang hanya menyifatkan cukur jambul sebagai adat Melayu yang dicipta sendiri penduduk nusantara dan tidak dipraktikkan Rasulullah SAW.
Seorang pendakwah, Muhamad Riduan Zainal Abidin, 29, mendedahkan bahawa upacara cukur jambul sebenarnya telah diriwayatkan dalam hadis riwayat Muslim. Rasulullah sendiri menyarankan agar bayi yang baru dilahirkan dicukur kepalanya.
Memandangkan nabi sendiri menggalakkan perkara itu, maka secara tidak langsung ia terletak sebagai sunnah yang wajar diikuti. Bagaimanapun, berdasarkan hadis tersebut, bayi tersebut perlu dicukur kepalanya pada hari ketujuh selepas kelahiran.
Cukur kepala

SARI YANTI antara selebriti yang mengadakan majlis cukur jambul besar-besaran untuk anak sulungnya, Barr Al Aliy.


"Dahulu, cukur jambul dipanggil cukur kepala kerana bayi tersebut perlu dicukur habis rambutnya.
"Namun, kini masyarakat akan menggunting sedikit sahaja sebelum ibu bapa bayi tersebut mencukur habis rambut anaknya pada kemudian hari.
"Menurut hadis, rambut bayi yang dicukur itu perlu ditimbang dan berat rambut tersebut perlu dinisbahkan dengan emas dan nilai tersebut kemudiannya disedekahkan kepada fakir miskin," terang Riduan.
Setelah jelas bahawa cukur jambul merupakan sunah nabi, timbul pula persoalan apakah rasional di sebalik upacara tersebut, apakah hikmah yang diperoleh individu yang melaksanakannya?
Tambah Riduan, cukur jambul sebenarnya bertujuan membuang rambut bayi yang baharu lahir itu kerana mengandungi kotoran yang tidak sihat bagi tumbesaran bayi.
"Selama sembilan bulan bayi tersebut berada di dalam perut ibunya, tempoh tersebut sudah tentu membuatkan rambut bayi tersebut bercampur dengan pelbagai bahan asing.
"Menerusi cukur jambul, ia dapat membersihkan kekotoran tersebut dan hikmahnya sudah tentulah memperoleh keberkatan dan bayi tersebut membesar dengan sihat," tutur Riduan yang turut mengatakan bahawa cukur jambul dahulu hanya dilaksanakan ibu bapa bayi tersebut sahaja tanpa sebarang majlis.
Menyentuh konsep cukur jambul hari ini, Riduan menyatakan tiada salahnya majlis besar-besaran diadakan asalkan perkara asas serta niat melakukannya betul.
Kekeliruan yang timbul berhubung status cukur jambul hingga ada yang menyatakan ia sekadar budaya. Akui Riduan, ia mungkin disebabkan beberapa pengisian upacara dalam majlis cukur jambul hari ini lebih kepada adat Melayu.

PERSIAPAN majlis cukur jambul hari ini hampir menyerupai majlis pertunangan dan perkahwinan.


"Pada asalnya, cukur jambul tidak memerlukan marhaban dan bacaan berzanji, tetapi ia diadakan di negara kita untuk memeriahkan majlis.
"Ia tidak salah tetapi jangan menganggapnya sebagai perkara bidaah hanya kerana ia tidak dilakukan nabi kerana sebenarnya budaya dan sunnah itu telah bergabung membentuk ibadah," jelasnya lagi.
Keberkatan akikah
Akikah pula yang sememangnya diketahui umum merupakan sunat muakad yang bertujuan mendapatkan keberkatan hidup daripada Allah juga sering kali dilakukan serentak bersama majlis cukur jambul.
Ia juga dituntut nabi agar dibuat pada hari ketujuh selepas kelahiran bayi, kata Riduan. Daging akikah tersebut akan dinisbahkan seperti mas kahwin dan seperti biasa ia perlu disedekahkan kepada fakir miskin.
Dua ekor kambing afdal bagi bayi lelaki dan seekor kambing bagi bayi perempuan perlu disembelih mengikut hukum Islam bagi upacara akikah. Bagaimanapun terdapat pendapat mengatakan bahawa daging akikah itu tidak boleh dimakan ahli keluarga bayi tersebut.
"Ada orang ingat makan daging akikah keluarga sendiri haram sedangkan tiada hukum yang menyatakan tentang perkara itu.
"Tiada salahnya untuk ahli keluarga atau pun individu yang melakukan akikah itu sendiri untuk menjamah daging tersebut tetapi sewajarnya ia diagihkan kepada orang ramai," ujar Riduan.


Bercukur rambut bayi menurut Islam

Islam menggalakkan amalan mencukur rambut anak yang baru lahir pada hari ketujuh kemudian rambut tadi  ditimbang dengan nilai perak dan disedekahkan nilaian tersebut kepada fakir miskin.  Antara hikmat melakukan amalan sunnah ini adalah hikmat kesihatan iaitu dengan membuang rambut ini dapat membuka rongga-rongga rambut yang seterusnya akan mengukuhkan panca indera penglihatan, pernafasan dan pendengaran anak.
Hadith riwayat Anas bin Malik r.a yang bermaksud :”Bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah menyuruh mencukurkan rambut al-Hasan dan al-Husin pada hari ketujuh mereka, dan rambut-rambut mereka telah dicukurkan dan disedekahkan seberat timbangan perak”.
Selain bercukur, sunat juga untuk menyembelih aqiqah iaitu 2 ekor kambing bagi anak lelaki atau seekor kambing untuk anak perempuan serta member nama kepada bayi berkenaan.
At-Tirmidzi, An-Nasai’e dan Ibnu Majah telah meriwayatkan daripada al-Hasan daripada Samrah bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: “ Setiap anak bergantung kepada aqiqahnya, disembelih untuknya pada hari ketujuhnya dan dicukur kepada serta diberi nama”.


Hukum Memotong Kuku Atau Rambut Dan Bercukur Semasa Dalam Keadaan Uzur Syar'ie

Soalan;

1. Apakah hukum memotong kuku atau rambut dan bercukur semasa dalam keadaan uzur syar'ie?
2. Benarkah bahawa membuang kuku setelah memotongnya termasuk perbuatan haram? Benarkah bahawa kuku-kuku itu harus ditanam?
Jawapan;
1. Terdapat ulama' memakruhkan kita memotong kuku, mencukur/menggunting bulu dan rambut, membuang darah (berbekam) dan seumpamanya semasa sedang berjunub dan semasa haid dan nifas. Mereka ialah Imam al-Ghazali dan Abu al-Faraj as-Syirazi (seorang ulama' dari Mazhab Hanbali).
Disebutkan di dalam syarah al-‘Iqna’ Matan Abi Syuja’, menurut Imam al-Ghazali di dalam Ihya' Ulumiddin;
“Tidak sepatutnya seseorang mencukur rambut, memotong kuku, mencukur bulu kemaluannya serta membuang sesuatu dari badannya pada ketika ia sedang berjunub kerana seluruh juzuk pada badannya akan dikembalikan kepadanya di akhirat kelak, lalu ia akan kembali berjunub.[1] Dikatakan bahawa; setiap bulu (yang dicukurnya ketika berjunub itu) akan menuntut dari tuannya dengan sebab junub yang ada padanya (kerana dicukur ketika sedang berjunub)” - Dinaqalkan dari kitab al-Iqna’, jil.1, hlm. 91.
Mereka berdalilkan hadith yang dikatakan dari Rasulullah SAW yang berbunyi;

لا يقلمن أحد ظفراً ، ولا يقص شعراً ، إلا وَهوَ طاهر
“Janganlah sesiapa memotong kukunya dan menggunting rambut kecuali ketika ia suci” - HR al-Ismaili dari Saidina ‘Ali RA.
"Tidaklah salah mencukur rambut atau janggut atau mengerat kuku sebelum mandi wajib (bagi yg hidup saja) dan tidak wajib mengangkat hadas ke atas benda-benda itu. Hanya sunat sahaja mencukur atau mengerat kuku selepas mandi." - dipetik dari kitab Panduan Ilmu Fiqih Bab Thahaarah (Hukum Bersuci Dalam Islam) oleh Sheikh Omar Al-Khatib.
Bagaimanapun, setelah diteliti asas kepada pendapat ini, maka tiada didapati sebarang dalil yang menyokongnya kecuali logik aqal semata-mata tadi. Demikian menurut Syeikh Sayyid Sabiq, Syeikh Atiyyah Saqar dan Dr. Rif`at Fawzi, professor Shari`ah di Univ. Kaherah.
Soalan ini pernah di tujukan kepada Imam Ibn Taymiah di dalam kitabnya “Ghiza’ al-albab, jil.1, hlm.382, maka beliau menjawab:
“Tidak aku ketahui hukum makruh membuang rambut dan bulu dan kuku ketika junub, bahkan Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya seorang mukmin tidak najis (tubuhnya) samada hidup ataupun mati, malah Nabi SAW memberitahu: “buangkan darimu bulu-bulu kufur (yang tidak dicukur semasa kafir) dan berkhatanlah (apabila masuk Islam) “maka arahan Nabi tidak menunjukkan sebarang tangguh cukur selepas mandi. Demikian juga diperintah wanita haid agar menyikat rambutnya semasa mandi junub, yang mana diketahui bahawa dengan menyikat ini boleh menggugurkan rambut (sebelum tamat mandi). Justeru apa yang dikatakan sebenarnya tiada asalnya."
Jumhur ulama' tidak bersetuju dengan pandangan tersebut. Menurut mereka; tidak ada dalil dari Nabi SAW yang menegah orang berjunub atau wanita yang sedang haid atau nifas dari melakukan perkara-perkara yang disebut tadi. Adapun hadith di atas, ia adalah munkar dan maudhu’ (yakni palsu), tidak harus sekali-kali dijadikan hujjah (lihat; Syarah Soheh al-Bukhari, oleh; Imam Ibnu Rajab). Berkata Imam ‘Ato’ (seorang Tabi’in terkenal);
“Harus orang yang berjunub untuk berbekam, memotong kuku dan mencukur rambut sekalipun tanpa mengambil wudhuk terlebih dahulu”[2] - HR Imam al-Bukhari.
Imam Ahmad tatkala ditanya berkenaan hukum orang berjunub yang berbekam (yakni mengeluarkan darah dari kulitnya), mencukur rambut, memotong kuku dan mewarnai rambut atau janggutnya, ia menjawab; “Tidak mengapa (yakni harus)”.
Syeikh Atiyah Saqar dalam fatwanya juga menegaskan; pendapat Imam al-Ghazali itu tidak ada sebarang dalil untuk menyokongnya. Syeikh ‘Atiyah kemudiannya menaqalkan ulasan Imam Ibnu Taimiyyah yang berkata; aku tidak mengetahui ada sebarang dalil yang memakruhkan membuang rambut dan kuku oleh orang berjunub. Malah Nabi SAW ada bersabda kepada orang kafir yang baru masuk Islam;
ألق عنك شعر الكفر ثم اختتن
“Buangkanlah darimu rambut/bulu kekufuran (yakni rambut/bulu yang tumbuh semasa kamu kafir), kemudian berkhatanlah” - HR Imam Ahmad dan Abu Daud dari ‘Uthaim bin Kulaib RA. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no; 1580).
Di dalam hadith di atas Nabi SAW hanya menyuruh orang yang baru masuk Islam itu agar berkhatan dan membuang rambut/bulu di badannya. Tidak ada arahan dari baginda supaya ia melakukannya selepas mandi, menunjukkan bahawa membuang rambut/bulu dan berkhatan itu harus dilakukan sama ada sebelum mandi atau selepas mandi.
2. Alhamdulillah, memotong kuku adalah perkara yang disyariatkan, hal itu termasuk salah satu perkara fitrah. Tidaklah masalah membuangnya di tempat sampah atau menanamnya. Tiada kemestian menanam (mengebumikan) rambut, kuku yang dipotong dan sebagainya juga tiada sebarang dalil (kecuali jika dibimbangi akan diambil dan disihirkan), demikian juga larangan memotong kuku di waktu malam. Fatwa Lajnah Daimah V/174.
Akan tetapi jika ia khuatir kuku-kuku itu jatuh ke tangan tukang-tukang sihir, hendaklah dia menanamnya atau membuangnya di tempat yang tidak dapat dijangkau oleh tukang-tukang sihir..
Wallahu a’lam.
--------------------------------------------------------------------------
Rujukan;
1. al-Iqna’, Imam as-Syabini, 1/91.
2. al-Fatawa; Min Ahsanil-Kalam, Syeikh Atiyah Saqar, 1/438.
3. Kitab Panduan Ilmu Fiqih Bab Thahaarah (Hukum Bersuci Dalam Islam) oleh Sheikh Omar Al-Khatib.
4. Fathul-Bari (Syarah Soheh al-Bukhari), Imam Ibnu Rajab al-Hanbali, bab al-Junub Yakhruju Wa Yamsyi Fi as-Suq Wa Ghairihi.
Nota Kaki;
[1] Kembali berjunub kerana bulu, kuku dan rambut yang dibuangnya sebelum mandi itu masih berhadas.
[2] Terdapat hadith di mana seorang yang berjunub jika hendak tidur (sebelum mandi wajib), hendak menikmati makanan dan minuman atau hendak kembali bersetubuh dengan isterinya, ia disunatkan mengambil wudhuk terlebih dahulu. Jadi adalah makruh ia melakukan perkara-perkara tersebut tanpa mengambil wudhuk terlebih dahulu. Namun bagi perbuatan mencukur rambut/bulu, memtong kuku dan sebagainya tadi, tidak ada sebarang hadis menyarankan supaya mengambil wudhuk terlebih dahulu sebelum melakukannya. Kerana itu Imam Atha’ menyatakan; harus melakukannya sekalipun tanpa mengambil wudhuk terlebih dulu.
-ibnumustafa-

1 comment:

  1. Kalau nak ikut sunnah Nabi, kena ikut betul2, bukan nak ubah2 sana sini
    ---------------

    Dalam Islam, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama.” (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Turmudzi)
    ...
    Islam menggalakkan amalan mencukur rambut bayi sehingga botak supaya segala kekotoran yang keluar daripada rahim dapat dibuang dan membolehkan rambut baru tumbuh dengan sihat.

    Sebahagian masyarakat Islam hari ini tidak mencukur rambut anak-anak hingga botak sebaliknya mengadakan upacara cukur jambul sebagai adat dan tradisi yang telah dilakukan sejak turun temurun. Tambah mengelirukan, rambut yang digunting itu dimasukkan ke dalam buah kelapa.

    Memandangkan terdapat beberapa perkara yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam, maka ulama berpendapat, mengamalkan adat cukur jambul adalah bidaah dan khurafat. Paling menyedihkan apabila terdapat segelintir umat Islam yang cuba menghidupkan kembali kepercayaan seperti ini.

    ReplyDelete