Saturday, November 5, 2011

ALLAH BOLEH BUAT APA SAJA...WALAUPUN KIAMAT DUNIA NI DENGAN SERTA MERTA...ITU HAK ALLAH...JADI JANGAN MENSYIRIKKAN ALLAH..LANGGAR HUKUM2 ALLAH..MACAM KITA MENGUNDANG BALA...

Bukan habuan ‘ternak’ tikus

Oleh Rabi ‘Atul ‘Adawiyah Ismail
rabiatul@hmetro.com.my

BANGKAI...Pembantu Kesihatan Awam Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Mohd Hafifi Mohd Sani menunjukkan tikus yang ditangkap dalam Ops Tangkap Tikus di Taman Angsana Hilir, semalam.
BANGKAI...Pembantu Kesihatan Awam Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Mohd Hafifi Mohd Sani menunjukkan tikus yang ditangkap dalam Ops Tangkap Tikus di Taman Angsana Hilir, semalam.
AMPANG: “Jangan jadikan tikus sebagai haiwan ‘ternakan’ semata-mata untuk mendapatkan ganjaran RM3 seekor diberikan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ),” kata Timbalan Yang Dipertuanya, Abd Hamid Hussain ketika majlis perasmian penutup Operasi Tangkap Tikus di Pandan Dalam, di sini, semalam.
Katanya, penduduk diminta tidak mengambil peluang ganjaran itu untuk menjana ekonomi masing-masing, sebaliknya perlu mengamalkan kebersihan.

“Sudah dua tahun program ini dianjurkan dan penambah baik dilakukan dari segi ganjaran iaitu dulu seekor tikus RM1 dan kini ditambah kepada RM3 untuk menarik lebih banyak penyertaan. “Sejak program itu dilancarkan pada Januari lalu, lebih 2,400 tikus dikumpulkan. Ternyata kaedah ini berkesan, malah menarik perhatian penduduk untuk menangkap tikus. Buktinya di kawasan Zon 15, Pandan Dalam, sudah tiga kali program sama dianjurkan dan mengumpulkan 1,600 tikus,” katanya.
Abd Hamid berkata, di kawasan MPAJ, masalah tikus menjadi ancaman kepada penduduk di Taman Dagang, Taman Cempaka dan Kampung Cheras Baru.

Katanya, pelbagai kaedah digunakan termasuk mendapatkan khidmat pihak kawalan haiwan perosak, tetapi masih gagal diatasi hingga memaksa MPAJ bersama Ahli Majlis setiap zon menganjurkan kempen menangkap tikus selama 11 bulan bermula Januari lalu.

“Kami memerlukan kerjasama peniaga restoran, gerai makanan dan pemilik rumah memastikan tahap kebersihan di premis masing-masing berada pada tahap terbaik.

“Jadual kutipan sampah sudah diubah bagi meningkatkan kebersihan dan memastikan tikus tidak membiak kerana kawasan pembuangan sampah menjadi lokasi utama haiwan berkenaan,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, tikus bandar membiak cepat dengan berat boleh mencecah sekilogram seekor dan melahirkan anak sehingga 15 ekor setahun.
“Justeru operasi berterusan akan dilakukan bagi mengurangkan ancaman haiwan terbabit,” katanya.


Janda 18 tahun ditahan meragut nak beli dadah



KULAIJAYA: Seorang remaja perempuan berusia 18 tahun yang juga ibu tunggal nekad meragut beg duit seorang wanita di depan sebuah pasar raya di bandar ini, petang kelmarin, semata-mata mahu membeli dadah.
Dalam kejadian jam 6 petang itu, mangsa berusia 59 tahun berjalan seorang diri selepas membeli-belah sebelum diragut dari arah belakang.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Zulkefly Yahya, berkata tindakan itu menyebabkan mangsa terjatuh dan mengalami kecederaan ringan.
“Kejadian berlaku di tempat letak kenderaan pasar raya berkenaan, suspek kemudian melarikan diri namun jeritan mangsa didengari orang awam yang terus mengejar peragut terbabit.

“Pada masa sama, orang ramai memaklumkan kejadian kepada anggota MPV yang melakukan rondaan di lokasi berhampiran,” katanya di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kulaijaya, semalam.

Suspek ditahan dan menurut Zulkefly, siasatan mendapati suspek ibu tunggal dan mempunyai seorang anak berusia setahun.

Ketika melakukan jenayah itu, Zulkefly berkata, suspek berada di bawah pengaruh dadah jenis Methamphetamine.

“Ujian air kencing mengesahkan suspek berada di bawah pengaruh dadah terbabit, beg duit mangsa bersama wang tunai RM120, kad kredit dan kad pengenalan ditemui semula.
“Suspek yang tidak mempunyai rekod jenayah lampau itu dipercayai meragut bagi mendapatkan bekalan dadah untuk kegunaan sendiri,” katanya.

Remaja jaga pusat judi



KUALA LUMPUR: Kesempitan hidup memaksa seorang remaja lelaki berusia 16 tahun berhenti sekolah dan bekerja di sebuah premis judi Internet di Taman Desa Tasik Sungai Besi, sejak 10 bulan lalu.
Sebaik ditahan Cawangan Perjudian, Maksiat dan Kongsi Gelap (D7) Ibu Pejabat Polis Daerah Cheras dalam serbuan bermula jam 5 petang semalam, remaja terbabit mendakwa bekerja untuk membantu keluarganya.

Menurut remaja terbabit, dia terpaksa berhenti sekolah dan bekerja selepas bapanya meninggal dunia lebih setahun lalu.
“Saya dibayar RM1,100 setiap bulan dan separuh daripadanya diberikan kepada ibu untuk belanja bulanan,” katanya.

Dalam operasi diketuai Ketua D7 Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Cheras, Cif Inspektor Zaili Zakaria, berkata remaja terbabit seorang daripada empat penjaga yang ditahan dalam serbuan di empat premis di kawasan berkenaan.


Jawi mahu pohon perintah mahkamah halang Seksualiti Merdeka 2011



ABDUL RAHMAN (kanan) menyerahkan memorandum bantahan Seksualiti Merdeka 2011 kepada Che Mat di Kuala Lumpur semalam.



KUALA LUMPUR – Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) akan mengambil tindakan mahkamah bagi menyekat program Seksualiti Merdeka 2011.
Pengarahnya, Datuk Che Mat Che Ali berkata, tindakan itu diambil bagi menyekat program itu daripada diteruskan.
“Satu permohonan deklarasi dan injunksi akan dipohon segera bagi menyekat program ini daripada berterusan.
“Menurut artikel 3 Perlembagaan Persekutuan, agama Islam adalah agama Persekutuan dan sebarang bentuk program yang boleh mencemar kesuciannya harus dibendung dan dihalang,” katanya.
Beliau berkata demikian selepas menerima memorandum menggesa Jawi mengambil tindakan mahkamah terhadap penganjur Seksualiti Merdeka 2011 daripada Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) di sini semalam.
Ia disampaikan oleh Timbalan Presiden Perkasa, Datuk Abdul Rahman Bakar diiringi 40 ahli pertubuhan itu sebaik sahaja mengadakan demonstrasi membantah Seksualiti Merdeka 2011 di Masjid Negara.
Abdul Rahman berkata, Jawi perlu bertindak segera kerana penganjuran program itu jelas mencemar dan menghina kesucian agama Islam.
Program Seksualiti Merdeka dianjurkan sejak 1 November lalu oleh beberapa gabungan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang mendapat sokongan Majlis Peguam dan Suara Rakyat Malaysia (Suaram).



Spesimen tulang tiada DNA

SHAH ALAM - Perbicaraan kes pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain di Mahkamah Tinggi di sini semalam diberitahu bahawa 30 spesimen yang berkemungkinan besar tulang manusia yang dihantar ke Jabatan Kimia untuk dianalisis tidak mempunyai asid deoksiribonukleik (DNA).
Perkara itu dibangkitkan oleh peguam Manjeet Singh Dhillon yang mewakili tertuduh pertama, N. Pathmanabhan, semasa menyoal balas saksi ke-63 pendakwaan, pakar perunding forensik Hospital Kuala Lumpur (HKL) Dr. Nurliza Abdullah.
Terdahulu, Nurliza, 46, memberitahu mahkamah bahawa sebanyak 30 sampel daripada 2,030 spesimen yang diambil dari Sungai Panchau dan Ladang Gadong di Banting, yang didakwa menjadi lokasi pembunuhan itu dihantar ke Jabatan Kimia untuk mendapatkan DNA.
Beliau berkata, 18 sampel telah diambil oleh Pengarah Bahagian Forensik jabatan itu, Lim Kong Boon, pada 15 September tahun lepas manakala baki 12 sampel diambil pada 21 September tahun lepas oleh ahli kimia, Nor Aidora Saedon.
Ditanya oleh Manjeet Singh, sama ada Jabatan Kimia memaklumkan kepada beliau mengenai hasil analisis DNA itu, Nurliza berkata, beliau tidak dimaklumkan mengenai perkara itu.
"Saya cadangkan kepada awak mereka tidak menjumpai DNA pada kesemua 30 sampel itu," kata Manjeet Singh dan saksi itu menjawab beliau tidak tahu.
"Awak terkejut saya beritahu perkara ini?" soal Manjeet.
"Saya tidak terkejut," jawab Nurliza.
Saksi itu menyambung keterangannya pada hari ke-46 perbicaraan kes Pathmanabhan, bekas peguam, dan tiga pekerja ladang T. Thilaiyagan, R. Matan serta R. Khatavarayan yang dituduh membunuh Sosilawati, 47, pegawai bank Noorhisham Mohamad, 38, peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32 dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, 44.
Pathmanabhan, 42; Thilaiyalagan, 20; Matan, 21; dan Kathavarayan, 31, didakwa melakukan kesalahan itu di Lot 2001, Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat, Banting, antara pukul 8.30 malam dan pukul 9.45 malam pada 30 Ogos tahun lepas.


Ribut terburuk dalam 20 tahun



NORIAH melihat sebahagian bumbung rumah yang terhempas di hadapan rumahnya dalam kejadian ribut di Taman Bersatu, Alor Setar kelmarin.



ALOR SETAR – Kejadian ribut yang merosakkan sebanyak 173 buah rumah di Taman Bersatu, Kuala Kedah di sini pada petang kelmarin dikatakan yang terburuk pernah berlaku di situ sejak 20 tahun lalu.
Rata-rata penduduk memberitahu, mereka masih trauma dengan kejadian tersebut apabila melihat bumbung tiba-tiba berterbangan sebaik dilanda angin kencang.
Penduduk Taman Bersatu Fasa 1, Noriah Saad, 57, memberitahu, kejadian itu amat menakutkan apabila lebih tujuh bumbung zink dari perumahan sebelah iaitu Taman Bersatu Fasa 3 terhempas betul-betul di hadapan rumahnya.
“Saya pada mulanya dengar bunyi angin, selepas itu bunyi seperti ada benda terhempas dan apabila lihat dari tingkap, saya nampak longgokan bumbung zink berada di hadapan rumah,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.
Kata Noriah, bumbung zink itu diterbangkan angin yang berpusar dari arah perumahan sebelah yang terletak sejauh kira-kira 500 meter.
“Nasib baik pada masa itu tiada kanak-kanak yang bermain di jalan hadapan rumah saya,” jelasnya sambil memberitahu turut mengalami kerugian kira-kira RM10,000 akibat kerosakan bumbung dan barangan elektrik.
Menurutnya, kejadian ribut tersebut adalah yang paling teruk melanda kawasan itu sejak dia menetap di situ kira-kira 20 tahun lalu.

No comments:

Post a Comment