Friday, December 7, 2012

WARAK ADALAH SIFAT YANG MULIA

Warak bekalan jihad

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
am@hmetro.com.my

BERANI MATI....anggota Komando Qassam.
BERANI MATI....anggota Komando Qassam.
GAZA: Barisan pejuang bergelar Komando Qassam kini menjadi pasukan paling digeruni Israel berikutan tidak pernah tewas ketika bertempur biarpun hanya berbekalkan senjata api model lama.
Kehebatan pasukan Komando Qassam yang turut digelar tentera malaikat itu kian tersebar apabila mereka yang dianggotai golongan muda, terpelajar dan ulama mampu menumpaskan ratusan tentera Zionis serta menembak jatuh pesawat pejuang mereka.

Hasrat penulis dan jurugambar menemui pasukan elit itu tercapai melalui orang hubungan di sini, berjaya mengatur pertemuan dengan sekumpulan anggota Komando Qassam.

Mereka diketuai seorang komander yang hanya mahu dikenali sebagai Sheikh dan pertemuan diadakan di satu lokasi sulit dalam ladang zaitun pada jam 12 tengah malam.

Untuk ke sana, kami dibawa menaiki kenderaan khas sebelum diarah berjalan sejauh 500 meter ke sebuah pondok dalam ladang itu. Di situ, Sheikh bersama kira-kira 20 anggotanya menyambut kami dengan mesra sebelum dibawa duduk mengelilingi unggun api kecil.

Tidak raih simpati

GAZA: Kesempitan hidup dan terdesak mengisi perut menyebabkan ramai kanak-kanak Gaza terpaksa mencari rezeki dengan bekerja mengutip sisa batu di tapak runtuhan, mengumpul barangan kitar semula serta menjual rokok di persimpangan jalan di bandar ini.
Mereka ini yang kebanyakannya anak-anak yatim bertungkus-lumus saban hari untuk mendapatkan upah $2 Sheqa (mata wang Israel) bersamaan RM3 sehari.

Situasi menyedihkan itu dirakam wartawan ketika melihat sekumpulan empat kanak-kanak memindahkan ketulan batu dari tapak runtuhan sebuah kilang memproses makanan di bandar ini.
Seorang daripada kanak-kanak itu, Huzaima Gus, 11, berkata, dia berkerja membersihkan tapak runtuhan kilang itu bersama tiga rakan.

Menurutnya, kilang makanan itu runtuh dibedil roket tentera Israel baru-baru ini hingga hancur menyebabkan bongkahan batu berselerakan dan menutupi jalan.

Macam Hiroshima



GAZA: Tidak salah jika dikatakan, Perdana Menteri Israel, Benyamin Netanyahu mahu menjadikan nasib Semenanjung Gaza sama seperti Hiroshima di Jepun.
Sepanjang serangan lapan hari bermula 14 November lalu, ratusan tan bahan letupan dan roket dijatuhkan ke bumi Gaza oleh jet pejuang tentera Israel.

Kemusnahan yang berlaku ditaksirkan melebihi AS$1 bilion (RM3.1 bilion) membabitkan kediaman, kemudahan awam termasuk bangunan serta pejabat kerajaan di Gaza yang menjadi sasaran utama Yahudi.
Daripada 1,399 mangsa yang disahkan parah akibat serangan itu, 719 adalah kanak-kanak dan wanita.

Seorang petugas media warga Gaza yang ditemui wartawan, Ashraf Qud berkata, serangan Israel kali ini amat sistematik dan bukan membabi buta.

Menurutnya, tentera Israel seolah-olah sudah mengenal pasti sasaran dan mahu memastikan Tebing Gaza menjadi ‘padang jarak padang tekukur’ seperti nasib bandar Hiroshima yang dimusnahkan dengan bom atom.
Ini terbukti apabila Gilad Sharon iaitu anak bekas Perdana Menteri Israel, Ariel Sharon dalam kenyataannya di dalam akhbar Jerusalem Post pada 20 November lalu meminta kerajaan Tel Aviv supaya memusnahkan Gaza sama seperti Amerika Syarikat menghancurkan kota Hiroshima pada 1945.

Warak dan Zuhud


Warak dan zuhud adalah dua sifat terpuji yang sering menjadi sebutan. Apakah hakikat sebenarnya sifat tersebut.

Ulamak cuba mengemukakan pelbagai takrif untuk menjelaskan maksud keduanya.

Antaranya ialah takrif yang diberikan oleh Ibn Rusyd (wafat pada tahun 420 hijriah). Katanya:

“Warak ialah menjauhi perkara-perkara yang haram dan yang syubhah”

Menjauhi perkara yang haram adalah wajib. Manakala menjauhi perkara syubhah adalah sunat.

Berdasarkan takrif warak yang diberikan oleh Ibn Rusyd di atas, seseorang itu tidak boleh dikatakan warak kalau tidak meninggalkan perkara yang syubhah di samping meninggalkan perkara yang haram.

Beliau juga mentakrifkan zuhud dengan katanya:

“Zuhud ialah sifat yang menggerakkan seseorang meninggalkan perkara yang haram dan yang syubhah, mengelakkan diri dari bersedap-sedap dengan syahwah yang harus (contoh: makanan, perhiasan, seks dll secara berlebihan). Maka setiap orang yang zuhud itu warak, dan bukan setiap orang yang warak itu zuhud. Warak lebih umum daripada zuhud.”

Zuhud adalah sunat dan sangat digalakkan. Ia dinilai berdasarkan niat seseorang. Tiada siapapun yang mengetahui kadar zuhud yang berada di dalam hati seseorang melainkan Allah Yang Mengetahui segala-galanya. Boleh jadi orang yang memiliki harta yang banyak lebih zuhud daripada orang yang memiliki harta yang sedikit atau yang tidak memiliki harta langsung.

Di kalangan salaf as-soleh, antara yang terkenal dengan sifat warak dan zuhud ialah Basyar al-Hafi (wafat pada tahun 227 hijriah bersamaan 841 masihi).

Pada suatu hari, seorang perempuan datang meminta fatwa daripada Imam Ahmad bin Hanbal. Perempuan itu berkata: “Wahai Imam, jiran saya terdiri daripada orang-orang yang rosak akhlak mereka. Kelakuan mereka, makanan mereka, kehidupan mereka penuh dengan kerosakan. Waktu malam, mereka memasang lampu yang terang sehingga cahayanya melimpah ke halaman rumah kami. Saya selalu duduk di halaman rumah, menenun baju daripada bulu diterangi cahaya lampu dari rumah mereka. Adakah itu halal bagi saya atau haram?”

Imam Ahmad begitu kagum dengan soalan perempuan itu. Beliau bertanya: “Dari rumah manakah kamu wahai perempuan?”

Perempuan itu menjawab: “Saya adalah adik kepada Basyar al-Hafi”

“Benarkah kamu adik kepada Basyar al-Hafi?” Soal Imam Ahmad untuk mendapatkan kepastian.

“Benar. Saya adalah adik kepada Basyar al-Hafi” Tegas perempuan itu.

Lantas Imam Ahmad berkata: “Daripada rumahmu keluarnya warak. Janganlah kamu menjahit di situ supaya cahaya terus kekal keluar daripada rumahmu, keluarga Basyar”.

Itu kisah adik Basyar. Bagaimana pula kisah Basyar?

Pada suatu hari Basyar membeli sepasang kasut baru. Dia memakainya ke masjid. Tiba di masjid, dia membuka kasutnya dan diletakkan di pintu masuk masjid. Dia masuk ke dalam masjid dan bersolat sebagai imam.

Ketika keluar dari masjid, didapati kasutnya telah hilang. Lalu dia menangis. Para makmumnya berkata: “Wahai Imam. Tak sepatutnya orang seperti tuan menangis kerana kehilangan sepasang kasut. Kami akan belikan untuk tuan sepasang kasut lain sebagai ganti”.

Basyar menjawab: “Demi Allah! Aku menangis bukan kerana kasutku hilang. Tetapi aku menangis kerana aku menjadi sebab seorang umat Islam melakukan maksiat. Kalaulah tidak kerana kasut baruku itu, tentulah dia tidak mencuri, tentulah dia tidak melakukan maksiat dan dosa!”

Mulai saat itu dia bersumpah tidak akan memakai kasut selama-lamanya. Dan benar-benar dia tidak lagi memakai kasut sepanjang hayatnya selepas itu sehingga dia mendapat gelaran Basyar al-Hafi. Al-Hafi bermakna orang yang tidak berkasut atau orang yang berkaki ayam.



Bersikap penuh hati-hati, dan menjauhi sifat meremehkan dalam setiap tindakan disebut “warak”. Dengan singkat Imam Qusyairi mendefinisikan warak dengan “meninggalkan hal-hal yang masih syubhat”, apalagi yang jelas haramnya. Dalam budaya kiai, warak adalah sifat yang paling menonjol yang harus dimilikinya. Apalagi kiai yang sedang memegang jabatan-jabatan legislatif maupun eksekutif dan yudikatif. Kakak sepupu saya yang dikenal sebagai kiai dan sekarang menjabat ketua DPRD suatu hari datang bersilaturrahim pada pamannya dengan mengendarai mobil dinas DPRD. Begitu duduk sang paman langsung menyapanya dengan sebuah pertanyaan, “Sejak kapan kamu membuang sifat warakmu? ldimana kamu taruk kekiaianmu? apakah memang halal mobil dinas dipakai untuk keperluan pribadi ?” Sejak itu kakak saya tak suka lagi menggunakannya kecuali untuk keperluan dinas.

Menurut Imam Ghazali sifat warak itu bertingkat empat. Tingkatan paling rendah adalah meninggalkan barang, niat dan tindakan yang jelas haram. Warak semacam ini dimiliki oleh “ahlul ‘adli” (orang adil). Tingkatan kedua, meninggalkan barang yang belum jelas halal dan haramnya alias syubhat. Warak semacam ini dimiliki oleh orang-orang shaleh. Tingkatan ketiga, meninggalkan sesuatu yang boleh hanya karena takut ada sesuatu yang tak boleh pada sesuatu yang boleh itu. Warak semacam ini dimiliki oleh orang-orang yang taqwa. Tentang tingkatan yang ketiga ini Umar bin khathab berkata, “Kami meninggalkan 90 % dari barang-barang halal hanya karena kami takut terjebak ke dalam sesuatu yang haram”. Berarti hanya 10 % dari barang halal yang diambilnya. Dan tingkatan tertinggi adalah meninggalkan semua yang bebas dari kealpaan. Tingkatan terakhir dan paling tinggi ini dimiliki oleh “ashiddiqien”, yaitu orang-orang yang membenarkan agama tanpa reserve, seperti ke-Islaman Abu Bakar Ashidieq yang selalu berkata, “Oh kalau itu dari Rasulullah, sudah pasti benar”.

Sekedar ilustrasi, barangkali bisa menyentuh nurani kita untuk segera berlatih memiliki sifat warak, ada sebuah kisah sejarah yang sangat menarik. Suatu hari saudara perempuan Basyar al-Khafie berkunjung ke Imam Ahmad, seorang Imam madzhab yang madzhabnya tidak saja diakui oleh NU dalam AD/ARTnya, tetapi diakui pula oleh sebagian kaum muslimin lainnya di dunia. Ia bertanya, “Kami sedang menenun di halaman. Tiba-tiba obor-obor Ath-Thahiriyah lewat di depan halaman kami. Sinar obor itu sampai di halaman kami. Apakah boleh kami tetap menenun di bawah sinar obor itu ?” Imam Ahmad menjawab, “ Siapa kamu ? Semuga Allah mengampunimu.” Ia menjawab, “Saya saudara perempuan Basyar al-Khafie.” Imam Ahmad lalu menangis tersedu-sedu dan berkata, “ Kalau di antara kamu masih memiliki sifat warak yang benar, maka tak akan menenun di bawah sinar obor-obor itu.”

Tentang keutamaan warak, Allah berfirman kepada Nabi Musa as., “Orang-orang yang selalu berusaha untuk mendekati-Ku tak akan pernah bisa mendekati-Ku sebaik yang dilakukan oleh orang warak dan zuhud.”Abu Hurairah, perawi hadits yang sangat populer dan alim berkata, “ Besok di akhirat tamu-tamu Allah adalah orang-orang warak dan zuhud.” Seorang putra dari Ali bin Abu Thalib sedang bernasehat di depan Ka’bah. Hasan Al-Bashrie menanyainya, “Apa dasar agama?”Ia menjawab,”Warak.” Lalu bertanya lagi,”Apa bencana agama ?”Ia menjawab, “Tamak.” Hasan al-Bashri sebagai seorang yang dikenal sebagai tokoh Ahlus Sunnah wal Jamaah, kaget mendengar jawaban itu dan berkata, “Seberat satu biji atom dari warak yang benar lebih baik dari seribu puasa dan shalat”

Warak memang bukan monopoli kiai, tetapi sangat riskan sekali bila tak dimiliki oleh kiai. Lebih riskan bila tak dimiliki oleh kaiai yang menjabat jabatan-jabatan politik.. Dan lebih sangat riskan lagi bila sifat itu tak mewarnai keputusan-keputusan politik mereka. Sekedar sebagai renungan, sebaiknya kita melakukan instrospeksi, “Kita sendiri sekarang berada di tingkat warak yang ke berapa ? Dan bagaimana dengan pemimpin-pemimpin kita sendiri? Lalu apa yang harus kita lakukan bila ternyata berada di tingkat nol alias jauh dari warak ?”




Keanehan Orang Warak - Menyingkap Sifat Warak, Subahat Dan Kisah-Kisah Lucu Mengenainya

Buku ini menyingkap kisah orang warak yang boleh mencuit hati dan mengukir sedikit senyum pembaca atau pendengarnya kerana dirasa aneh atau melucukan. Ini disebabkan orang warak itu terutama yang berada di peringkat wara'ul muttaqin dan wara'us siddiqin sangat ketat dalam membentengi diri mereka daripada perkara subahat yang halus-halus. Kisah-kisah orang warak yang kelihatan aneh atau lucu tetapi dapat dijadikan teladan untuk generasi sepanjang zaman. Malah ia tetap segar untuk dijadikan selingan oleh para penulis, guru, penceramah dan pendakwah.

- Penulis

KANDUNGAN

BAB SATU
WARAK DAN SUBAHAT
  • Pengertian Warak
  • Tingkat-Tingkat Warak
  • Pengertian Subahat
  • Jenis-Jenis Subahat
  • Peringatan Tentang Warak
  • Kata-Kata Hikmah Tentang Warak
BAB DUA
KISAH ANEH ORANG WARAK
  1. Guru Tidak Pandai Meludah, Calon Murid Lari
  2. Tidak Mahu Berguru Kepada Yang Menipu Binatang
  3. Akibat "Mahu Makan" Pemberian Syaitan, Kena Pulau
  4. Sanggup Berlapar Kerana Pinggan "Tak Bersih"
  5. Penjaga Kebun Delima Tidak Mahu Rasa Delima
  6. Menunjuk-Nunjuk Cubaan Allah?
  7. Ibu Tidak Tahu Padang Ragut Kambing, Anak Tak Jadi Minum Susu
  8. Yang Disewa Rumahnya, Bukan Debu-Debunya
  9. Terjual Barang Cacat, Seluruh Hasil Jualan Disedekahkan
  10. Takut Pada Bau Wangi 1
  11. Takut Pada Bau Wangi 2
  12. Rahsia Lengan Baju Besar Sebelah
  13. Mengembalikan Hadiah Setelah Mati
  14. Sepanjang Jalan Yang Nampak Hanya Ibu Jari Saja
  15. Kuda Bekerja Lebih Masa, Dapat Ganti Rugi
  16. Minta Subang Berlian, Dapat Bara Api
  17. Kerana Sudah Tidak Berduit, Saku Dibuang
  18. Anak Raja Menjadi Buruh Kasar
  19. Salah Guna Selawat, Kedai Ditutup
  20. Berpantang Makan Kambing Seumur Kambing
  21. Berpantang Makan Ikan Seumur Ikan
  22. Tak Mahu Tumpang Walau Hanya Bayang-Bayang
  23. Tidak Mahu Marah Peribadi Di Premis Awam
  24. Penjual Hendak Murah, Pembeli Pula Hendak Mahal
  25. Bagi Nabi Hadiah, Bagiku Jadi Rasuah
  26. Radar Makan Subahat
  27. Cara Agar Tidak Rakus Dalam Kenduri
  28. Kisah Jubah Seorang Ketua Negara Bertubuh Besar
  29. Ketua Negara Takut Mengambil Gaji
  30. Padah Makan Siang Hari Di Kawasan Puasa
  31. Melepaskan Batuk Di Tangga
  32. Ketua Negara Mengejar Anak Unta
  33. Tolak Sedekah Kerana Menyangka Akan Mati
  34. Takut Salah Guna Cahaya Lampu
  35. Tuan Rumah Mati, Lampu Terus Dipadamkan Serta Merta
  36. Menyumbat Telinga Ketika Mendengar Bunyi Kompang
  37. Minta Mati Apabila Persediaan Makanannya Habis
  38. Menangis Sebelum Makan
  39. Orang Soleh Yang Tidak Boleh Jadi Saksi
  40. Menjolok Tekak Si Bayi
  41. Padah Memberi Hadiah Kepada Penguasa Warak
  42. Tidak Mahu Tumpang Cahaya Lampu
  43. Penguasa Jangan Pentingkan Perut Sendiri
  44. Habuk Timbangan Ganggu Sakaratulmaut
  45. Tidak Mahu Terima Sagu Hati Ceramah
  46. Hidangan Haram Untuk Tuan Rumah
  47. Mengeluarkan Susu Dari Dalam Perut
  48. Kembalikan Saja Wangmu Ke Tempat Asal
  49. Tidak Sempat Makan Hadiah, Sudah Kena Marah
  50. Haidmu Bukan Di Tangan
  51. Aku Tidak Menyusu Kepada Orang Lelaki
  52. Malu Kepada Ahli Kubur
  53. Tidak Mahu Menolong Kerana Takut Berdosa
Harga = RM6.00
Mukasurat = 69
Penyusun = Ahmad Muhammad (Ibnu Shafa)
Penerbit = Pustaka Syuhada

Senang menjadi alim, namun susah menjadi warak dan tawaduk

DICERITAKAN kepada saya daripada seorang ustaz yang bekerja di DBP pada suatu malam di restoren makanan Arab di Setiawangsa, bersama kami juga seorang ustaz muda merangkap tokoh sasterawan yang sedang melanjutkan PhD beliau di UPM.
Saya melantunkan buah fikir, “Sekarang ini ramai orang yang alim, mahu masuk universiti pun senang. Ada duit sahaja, semua boleh masuk.”
Kedua mereka mengangguk.
Ustaz yang bekerja di DBP kemudian berkata, “Benar, ramai yang dapat berceramah namun sangat sedikit yang mereka sendiri dapat amalkan daripada isi ceramahnya itu.”
“Itulah cabaran buat diri kita juga,” saya mencelah.
Ustaz yang sedang menyambung PhD banyak diam, sekadar memerhati.
Hanya kemudian dia memberikan komentarnya, “Sebab itulah saya menulis, kerana saya bukan jenis yang pandai bercakap. Dengan menulis idea yang mahu disampaikan akan menjadi lebih halus dan indah.”
Saya dan Ustaz DBP pula mengangguk.
Saya kemudian teringat kepada seseorang, “Kanda berdua, dalam ramai-ramai ilmuwan, tokoh akademik, ulama, pendakwah dan penceramah yang saya kagumi kerana sifat warak dan tawaduknya sehingga hari ini antaranya adalah Dr Zulkifli Al-Bakri.”
“Benar, beliau juga banyak menulis. Dengar khabar beliau berhenti menjadi pensyarah dengan alasan mahu membaca dan menulis semata-mata. Bayangkan, dia sanggup tinggalkan jawatan pensyarah dengan gaji beribu-ribu kerana sebab tersebut,” celah Ustaz PhD.
“Subhana-Allah….”
Saya kemudian berkongsi kepada mereka, “Dulu, masa saya masih bertugas di Masjid Usamah bin Zaid. Imam muda masjid pernah berkongsi cerita saat beliau hadir ke rumah Dr Zul. Kata beliau, masuk sahaja ke ruang tamu rumah Dr Zul, dinding sekeliling dilindungi rak yang berisi kitab-kitab tanpa ada sedikit ruang kosong pun. Kemudian kami diajak makan di bahagian meja makan, pun keadaan yang sama terlihat. Oleh kerana sudah malam, kami dipelawa tidur di rumah beliau dan kami dibawa ke bilik tamu rumah tersebut, sekali lagi kami terkejut kerana ternyata ia dipenuhi dengan buku-buku yang sekali pandang semacam batu-bata tersusun kemas. Selain daripada itu, beliau juga menggaji anak-anak murid beliau bagi menjadi penulis beliau secara tetap di rumah.”
“Subhana-Allah….”
Ustaz DBP pula berkongsi cerita beliau kemudiannya, “Pernah kami jemput beliau memberikan ceramah di DBP, sedang beliau berceramah kelihatan semacam beliau dahaga dan sememangnya ada segelas air disediakan di atas podium tersebut. Dia dilihat mencapai air dalam gelas tersebut yang menyuanya ke mulut, hampir sahaja sampai ke mulut dia berhenti secara tiba-tiba. Kami kepelikan dan dia perasan perubahan air wajah kami. Dia kemudian berkata, “Bukan tidak boleh kalau saya mahu minum sambil berdiri, tidak menjadi dosa besar melainkan tidak beradab sahaja. Namun kalau saya minum juga sambil berdiri, saya akan menjadi sangat malu menjadi penceramah kepada tuan puan pada hari ini, izinkan saya minum air ini dahulu ya, terima kasih.” Beliau kemudian membawa gelas air dan duduk atas kerusi yang disediakan kemudian kembali ke podium bagi menyambung ceramah beliau. Subhana-Allah….”
Kami terus berwacana sambil menyantap makanan Arab. Nasi mandi, syawarma dan jus pisang yang menjadi pilihan. Dalam keadaan sedar kami tahu diri sendiri harus mengoreksi dan sentiasa beristighfar kepada Allah atas ujian yang Allah kurniakan.
Koleksi rakaman Dauratu Ta’lim di radio Ikim.Fm bersama Tuan Guru Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri.
1. Syurga 14-05-2010
2. Wehdah 23-07-2010
3. Takwa 30-07-2010
4. Puasa 6-08-2010
5. Qodo’ & Qadar 27-08-2010
6. Rahsia Haji 1-10-2010
7. Aqiqah 29-10-2010
8. Jin 5-11-2010
9. Azab & Seksa Kubur 12-11-2010
10.Penceraian & Penyelesaiannya 19-11-2010
11.Pemerdagangan Manusia 26-11-2010
12.Pembinaan Daulah Islamiyyah 3-12-2010
13.Masjid & Peranannya 17-12-2010
14.Ummah Wasatiyyah 24-12-2010
15.Muhasabah 31-12-2010
16.Hakikat Ilmu&Kehidupan 7-1-2011
17.Salah Faham Terhadap Tasawwuf 14-01-2011
Nota: Mohon rujuk di laman Daratu Ta’lim di sini http://www.ikimfm.my/.

Ditembak ketika minum

Oleh Asmah Rusman dan Siti Nor Hidayatidayu Razali
am@hmetro.com.my

BONGKAR...anggota polis mencari kelongsong peluru di tempat kejadian.
BONGKAR...anggota polis mencari kelongsong peluru di tempat kejadian.
SEBAK...ahli keluarga mangsa di tempat kejadian, semalam.
SEBAK...ahli keluarga mangsa di tempat kejadian, semalam.
GOMBAK: Seorang lelaki yang sedang menjamu selera bersama rakannya di sebuah warung di kawasan perindustrian Batu Caves di sini, maut selepas ditembak seorang lelaki bertopeng, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah malam itu, mangsa yang dikenali sebagai M Siva, 32, dikatakan terkena tiga das tembakan di dada, perut dan tangan.
Saksi kejadian yang enggan dikenali berkata, ketika berada di kilang berdekatan, dia terdengar bunyi tiga das tembakan, namun tidak berani keluar kerana bimbang keselamatan diri.

“Selepas 10 minit, seorang rakan mangsa datang meminta bantuan saya dan memberitahu rakannya itu parah dan terbaring berlumuran darah akibat ditembak.

“Sebaik tiba di lokasi, saya lihat beberapa lelaki dipercayai rakan mangsa sedang mengangkatnya masuk ke dalam sebuah kereta untuk menghantarnya ke hospital,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Sekatan mentua

Oleh Nor Azura Abdul Jalil
zura@hmetro.com.my

BERASINGAN...Jimmy dan Nursuhaila hadir pada perbicaraan kes penjagaan anak, semalam.
BERASINGAN...Jimmy dan Nursuhaila hadir pada perbicaraan kes penjagaan anak, semalam.
SHAH ALAM: “Bekas bapa mentua haramkan saya ke rumahnya sejak Januari 2011,” kata pelakon dan pengacara, Jimmy Shanley dalam perbicaraan hak penjagaan anak (hadanah) di Mahkamah Tinggi Syariah, di sini, semalam.
Jimmy atau nama penuhnya, Jimmy Shanley Norjahan Salleh, 32, berkata, bekas isterinya, Nursuhaila Eliani Suhaimy, 26, selaku plaintif juga meletakkan syarat jika dia ingin berjumpa dengan anak.
Menurutnya, bekas ibu mentua pula hanya membawa anak berjumpanya apabila bekas bapa mentua tiada di rumah.

Disebabkan itu, Jimmy yang juga defendan berkata, kali terakhir dia ke rumah keluarga mentuanya di Sungai Buloh, dekat sini, pada Julai 2011 iaitu selepas kelahiran anak perempuan tunggalnya, Zahra Rania Shanley yang kini berusia setahun tujuh bulan.

Jimmy berkata demikian ketika menjawab soalan peguam syarie Sa’adiah Din yang mewakili Nursuhaila Eliani mengenai sebab dia tidak melawat Zahra Rania yang tinggal bersama keluarga bekas mentuanya itu.

Tiada peniaga bahu jalan

Oleh Maiamalina Mohamed
maiamalina@hmetro.com.my

MESRA...Raja Nong Chik (tengah) bersalaman dengan peserta  Seminar Misi Bandar dan Kehidupan Pintar anjuran kerajaan United Kingdom, semalam.
MESRA...Raja Nong Chik (tengah) bersalaman dengan peserta Seminar Misi Bandar dan Kehidupan Pintar anjuran kerajaan United Kingdom, semalam.
KUALA LUMPUR: Tidak akan ada lagi peniaga mahupun penjaja yang beroperasi di bahu jalan atau sekitarnya, apabila pembangunan semula Pasar Raja Bot, di sini, yang lebih dikenali sebagai Pasar Chow Kit siap pada 2015.
Ia berikutan peruntukan tambahan diminta Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) baru-baru ini, bagi membolehkan 400 lagi lot niaga dibina, menjadikan jumlah keseluruhannya melebihi 2,000 tapak.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin berkata, DBKL kini berurusan dengan Unit Perancang Ekonomi (EPU) Jabatan Perdana Menteri, memohon peruntukan tambahan yang belum diputuskan lagi.
“DBKL masih memohon, belum dapat apa-apa kelulusan. Kami pun tak pasti berapa jumlahnya. Namun peruntukan tambahan ini kalau kita tak dapat pun, masih akan tetap teruskan pembangunan Pasar Chow Kit mengikut fasa yang dipersetujui sebelum ini.

“Tambahan adalah untuk menampung permintaan peniaga yang mahu 400 lot tambahan supaya peniaga yang kini bertaburan di tepi jalan pun masuk sekali (dipindahkan ke bangunan baru).

“Ini kerana mengikut perancangan asal, kementerian hanya sediakan untuk mereka yang berniaga dalam pasar sedia ada,” katanya ketika ditemui selepas majlis pelancaran Seminar Misi Bandar dan Kehidupan Pintar anjuran kerajaan United Kingdom di sini, semalam. Hadir sama Menteri Negara (Pembangunan Antarabangsa) bagi Kerajaan Britain, Alan Duncan dan Pesuruhjaya Tinggi Britain ke Malaysia, Simon Featherstone.
Pembangunan semula Pasar Raja Bot dimulakan pertengahan tahun ini dijalankan mengikut tiga fasa yang menelan belanja RM200 juta bertujuan mewujudkan kemudahan pasar moden yang lebih selesa kepada peniaga dan pengunjung.

Mengikut perancangan, pasar baru berkenaan dijangka dapat beroperasi sepenuhnya pada 2015, namun tempat letak kereta yang disediakan meliputi 410 lot dijadualkan siap pada 2017.
Nong Chik berkata, beliau yakin projek siap mengikut apa yang sudah dirancang, malah turut mendapat persetujuan peniaga berkenaan.

“Ketika ini, projek masih dalam proses pengambilalihan beberapa lot kedai untuk pembesaran dan dari segi umumnya berdasarkan kaji selidik dibuat dengan pekedai dan peniaga pasar, majoritinya bersetuju dengan reka bentuk pembangunan semula.

“Kami pun sudah adakan dua pertemuan dan sudah ada kata putus mengenai reka bentuk. Sekarang hanya nak buka tender untuk lantik kontraktor sebelum boleh teruskan dengan kerja pembinaan,” katanya.

‘Kami tak kisah niaga 5 hari’



KUALA LUMPUR: “Majoriti peniaga bazar malam di sini tiada masalah untuk berniaga lima hari seminggu demi menghormati permintaan penduduk,” kata peniaga mainan di Uptown Danau Kota, Setapak, Zaidah Lot, 38.
Menurutnya, kebanyakan peniaga di bazar larut malam itu akur dengan arahan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang hanya membenarkan mereka beroperasi lima hari seminggu kecuali pada Isnin dan Selasa.

“Namun, sikap penting diri 20 hingga 30 peniaga lagi yang masih mahu berniaga pada Isnin dan Selasa menjejaskan imej peniaga lain.
“Jangan disebabkan sikap tamak mereka nanti menyebabkan semua peniaga di sini menerima akibatnya apabila uptown ini terpaksa ditutup dan dipindahkan,” katanya di sini, semalam.

Seorang lagi peniaga aksesori beg, Siti Zaliawati Ghazali, 34, berkata, peniaga di situ tidak memerlukan campur tangan pihak luar yang cuba berlagak hero kononnya membela nasib segelintir peniaga lain.

“Jangan jadi anasir jahat yang cuba memecahbelahkan peniaga yang sudah lebih enam tahun mencari rezeki bersama di sini,” katanya.
Penduduk yang juga peniaga, Mohd Abtar Abdul Halim, 53, berkata, peniaga juga perlu menghormati permintaan penduduk sekitar supaya mengurangkan bilangan hari operasi bagi mengelakkan jalan raya mengalami kesesakan teruk.

Sementara itu, Penganjur Uptown Danau Kota, Ahmad Selamat berkata, dia kesal dengan pembabitan Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas) yang hanya memburukkan keadaan.
“Ini hanya masalah kecil dan boleh diatasi sekiranya semua peniaga patuh arahan pihak berkuasa demi kelangsungan uptown ini yang sudah hampir tujuh tahun beroperasi di sini.

“Pembabitan Ikhlas hanya memburukkan lagi keadaan dan akan memecahbelahkan perpaduan antara peniaga,” katanya.

‘Kecewa operasi lambat cari anak jatuh laut’



LANGKAWI: “Saya reda dengan takdir yang menimpa anak saya. Jika ini ketentuan-Nya, kami terima dengan hati terbuka. Namun, saya rasa kecewa dengan anggota jabatan berkenaan kerana lambat bertindak dan tidak melaksanakan operasi mencari arwah sejurus kejadian itu.”
Begitu kata Othman Abdullah, 62, bapa kepada Allahyarham Aidi Azhar, 29, yang mayatnya ditemui terapung oleh sekumpulan nelayan kira-kira jam 3.40 petang semalam ketika melakukan operasi mencari dan menyelamat sejak kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 4.15 pagi kelmarin, bot dinaiki Aidi Azhar bersama tiga lagi dilanggar sebuah bot peronda Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM), mengakibatkan seorang cedera parah, manakala dua lagi cedera ringan.
Gerakan mencari yang dilaksanakan sejurus selepas kejadian oleh penduduk kampung dan Agensi Penguat kuasa Maritim Malaysia (APMM) serta Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), berjaya menemui mayat mangsa selepas operasi itu dilaksanakan lebih 30 jam sejak tragedi itu.

Othman berkata, pihak Kastam Diraja Malaysia (KDRM) ada berjumpa dengannya dan meluahkan rasa kecewa dengan apa yang terjadi, namun dia tetap berasa terkilan berikutan tindakan anggota jabatan itu tidak mengambil tindakan cepat.

Jual motosikal curi di Internet

Oleh Norul Awatif Romli
am@hmetro.com.my

KLANG: Kegiatan sindiket mencuri dan menjual motosikal yang dikenali sebagai Geng Honda lumpuh apabila polis menahan tiga lelaki dipercayai ahli sindiket berkenaan, Selasa lalu.
Semua lelaki berusia 21 tahun itu ditahan sepasukan anggota dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Klang Selatan dalam tiga serbuan berasingan di daerah ini.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop berkata, dalam serbuan pertama pada jam 9.15 malam, sepasukan anggota peronda pencegahan jenayah yang melakukan rondaan ternampak seorang lelaki mencurigakan di sebuah kedai serbaneka di Jalan Kampung Jawa, di sini.
Katanya, apabila didekati, lelaki yang bekerja sebagai mekanik sambilan itu melarikan diri sebelum berlaku pergelutan.

“Suspek dapat ditahan dan hasil pemeriksaan polis menemui dua batang kunci ‘allen’ yang ditajamkan di dalam poket seluarnya. Polis turut merampas motosika Honda EX5 digunakan suspek.

“Suspek mengaku kunci ‘allen’ miliknya digunakan untuk mencuri sebuah motosikal di kawasan Klang, namun motosikal berkenaan sudah diserahkan kepada seorang lagi anggota sindiket untuk dileraikan,” katanya pada sidang media di IPD Klang Selatan, di sini, semalam.
Mohamad berkata, sejurus soal siasat, polis melakukan serbuan kedua di sebuah rumah di Lot 6278 Jalan Kota Raja, di sini, pada jam 10.15 malam dan menahan seorang lelaki serta menemui dua enjin motosikal di bahagian belakang rumah berkenaan.

“Hasil maklumat suspek kedua, polis menyerbu sebuah lagi rumah di Jalan Sungai Jati, di sini, jam 1.15 pagi dan menahan seorang lagi lelaki. “Bersama suspek, polis merampas lima motosikal iaitu Yamaha 135 LC, Honda EX5 dan Kawasaki, empat enjin serta dua rangka motosikal selain pelbagai komponen motosikal dileraikan,” katanya.
Menurutnya, hasil pemeriksaan lanjut terhadap suspek, polis menjumpai tiga set peralatan yang digunakan untuk menukar nombor enjin dan chasis motosikal yang dicuri.

“Kumpulan ini dipercayai mencuri lebih 20 motosikal sebelum menjual terus kepada pembeli atau diiklankan dalam Internet.

“Setiap satu enjin motosikal pula dijual pada harga RM200 hingga RM300 bergantung kepada jenis dan kuasa kuda enjin motosikal berkenaan,” katanya.

Beliau berkata, siasatan lanjut mendapati suspek pertama sebelum ini pernah ditahan mengikut Ordinan Darurat (EO) kerana mencuri motosikal dan hasil ujian air kencing mendapati dia positif Methapethamine.

Katanya, dengan tertangkapnya tiga suspek, pihaknya menyelesaikan 10 kes curi motosikal yang pernah dilaporkan sepanjang tahun ini di Klang.

Semua suspek ditahan direman seminggu sehingga 11 Disember dan kes disiasat mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan (KK) kerana curi motosikal.

Bapa reda takdir anak

Oleh Mary Victoria Dass, Siti Nadirah Hafidzin dan Ahmad Othman
am@hmetro.com.my

KOTA TINGGI: “Saya tidak tahu bagaimana mahu menggambarkan perasaan sebaik dimaklumkan pegawai Kedutaan Malaysia di London, United Kingdom (UK) yang Fazli meninggal dunia.
“Saya hanya reda dan berdoa supaya segala-galanya dipermudahkan Allah,” kata Fadzilah Samsudin, 49, bapa Mohd Fazli, 24, pelajar Universiti LimKokWing Cawangan London yang mengikuti pengajian Pengimejan Kreatif dan Fotografi Digital selama lima bulan.

Ketika kejadian, arwah mengikuti program ‘Kepimpinan Belia Felda’ di Chingford, UK bermula Selasa lalu.

Berdasarkan maklumat diberikan Pengarah Jabatan Pelajar Malaysia di London, Dr Mohd Anizu Mohd Nor yang hadir sepanjang program, arwah dikatakan keluar berjoging dan kembali semula pada jam 8 pagi waktu tempatan (4 petang waktu Malaysia) sebelum rebah di dewan makan, kelmarin.

Bagaimanapun, menurut Dr Mohd Anizu, Fazli bagaimanapun pulih sebelum meminum secawan kopi dan keluar kembali dan ketika itu arwah dikatakan rebah kali kedua.

Polis ambil keterangan saksi


KUALA LUMPUR: Polis sudah merakam keterangan beberapa saksi berhubung kes pembunuhan jurumekap artis yang ditemui mati dalam keadaan tertiarap di atas katil dengan tangan dan kaki terikat selain lehernya turut dijerut di rumahnya di Jalan Mangga, dekat Jalan Ipoh, di sini, malam Selasa lalu.
Menurut sumber, antara yang dirakam percakapan adalah saksi awal iaitu keluarga terdekat mangsa, rakan dan beberapa individu lain bagi membantu siasatan.

“Siasatan terperinci masih dijalankan dan setakat ini, belum ada sebarang tangkapan dilakukan. Motif sebenar kejadian juga masih disiasat,” katanya.
Harian Metro semalam melaporkan seorang jurumekap artis ditemui mati dalam keadaan tertiarap di atas katil. dengan tangan dan kaki terikat selain lehernya turut dijerut di rumahnya di Jalan Mangga, dekat Jalan Ipoh, di sini. Mayat Othman Hassan, 52, ditemui dengan mukanya tersembam pada tilam dalam sebuah bilik.
KUALA LUMPUR: Polis sudah merakam keterangan beberapa saksi berhubung kes pembunuhan jurumekap artis yang ditemui mati dalam keadaan tertiarap di atas katil dengan tangan dan kaki terikat selain lehernya turut dijerut di rumahnya di Jalan Mangga, dekat Jalan Ipoh, di sini, malam Selasa lalu.
Menurut sumber, antara yang dirakam percakapan adalah saksi awal iaitu keluarga terdekat mangsa, rakan dan beberapa individu lain bagi membantu siasatan.

“Siasatan terperinci masih dijalankan dan setakat ini, belum ada sebarang tangkapan dilakukan. Motif sebenar kejadian juga masih disiasat,” katanya.
Harian Metro semalam melaporkan seorang jurumekap artis ditemui mati dalam keadaan tertiarap di atas katil. dengan tangan dan kaki terikat selain lehernya turut dijerut di rumahnya di Jalan Mangga, dekat Jalan Ipoh, di sini. Mayat Othman Hassan, 52, ditemui dengan mukanya tersembam pada tilam dalam sebuah bilik.

Kali kedua jumpa bayi

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Raja Noraina Raja Rahim
am@hmetro.com.my

AMPANG JAYA: “Ini bukan kejadian pertama sebaliknya berlaku kali kedua seingat saya dalam tempoh empat ke lima tahun,” kata Siti Hatijah Samah, 44, ketika diminta mengulas mengenai penemuan bayi perempuan yang ditemui baru dilahirkan di halaman rumahnya di Kampung Pandan Dalam, di sini, kira-kira jam 5 pagi, semalam.
Menurutnya, dia hanya mengetahui kejadian itu selepas dihubungi ibunya, Fatimah Bee Ahmad Khan, 70, yang menemui bayi perempuan terbabit.

“Sebaik dimaklumkan, saya segera pulang ke rumah sebelum menghubungi pihak berkuasa memaklumkan kejadian berkenaan,” katanya yang memberitahu ketika malam kejadian, dia bermalam di sebuah lagi rumahnya di Sungai Besi.
Fatimah Bee berkata, dia yang bangun untuk bersiap-siap sementara menunggu masuk waktu solat Subuh tiba-tiba terdengar tangisan bayi yang kuat.

“Saya kemudian memanggil Tohi Taib, 50, yang menyewa di rumahnya itu untuk keluar bagi melakukan pemeriksaan,” katanya ketika ditemui wartawan di rumahnya, di sini, semalam.

Menurutnya, selepas dimaklumkan Tohi bahawa dia menemui seorang bayi perempuan masih bertali pusat, dia mengarahkan supaya bayi malang itu dibawa masuk ke dalam rumah.
“Saya bimbang jika dibiarkan di halaman rumah, bayi terbabit akan mati kesejukan,” katanya.

Katanya, ketika bayi itu ditemui, dia dibalut dengan kain batik yang dipenuhi darah.
“Malah, laman rumah saya juga dipenuhi darah menyebabkan yakin wanita terbabit melahirkan bayi di kawasan berkenaan,” katanya.

Fatimah Bee berkata, dia kemudian menghubungi anak perempuannya, Siti Hatijah dan memintanya supaya pulang segera.

“Kira-kira 20 minit kemudian, Siti Hatijah tiba di rumah sebelum dia menelefon pihak berkuasa memaklumkan kejadian berkenaan,” katanya.

Katanya, sepasukan polis bersama ambulans tiba di rumahnya kurang 10 minit kemudian sebelum membawa bayi berkenaan ke hospital berhampiran.

Ditanya mengenai keadaan bayi terbabit, Fatimah Bee dan Siti Hatijah berkata, bayi itu berada dalam keadaan sihat.

“Kulitnya (bayi) cerah dan comel...jika boleh diambil sebagai anak angkat, kami sekeluarga sanggup berbuat demikian,” katanya.

Wartawan yang bertanya mengenai tindakan pihak berkuasa yang tiba di rumahnya itu, Fatimah Bee berkata, polis memeriksa halaman rumah dan mengambil kain batik yang digunakan untuk membalut bayi itu.

“Malah, ada polis juga mengambil keterangan saya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan kejadian dan memberitahu siasatan lanjut sedang dilakukan.

Tahlil majlis nikah anak

Oleh Mohammad Ishak
am@hmetro.com.my

JERTIH: Kenduri kahwin sepasang pengantin baru di Kampung Gong Bayor, dekat sini, semalam, bertukar menjadi kenduri arwah apabila bapa pengantin perempuan meninggal dunia sejurus selepas menyerahkan lembu peliharaannya untuk disembelih untuk hidangan majlis berkenaan.
Dalam kejadian jam 7 pagi, Zakaria Mohd Nor, 50, tiba-tiba rebah di dalam rumah beberapa minit selepas menyerahkan lembu berkenaan kepada rakannya untuk disembelih.

Dia dikejarkan ke Hospital Besut bagaimanapun, disahkan sudah meninggal dunia dipercayai akibat tekanan darah rendah.
Kejadian itu menyebabkan majlis menyambut menantu yang dijadualkan berlangsung semalam bertukar menjadi kenduri arwah.

Jenazah arwah yang bekerja sebagai pemandu Jabatan Kerja Raya (JKR) Besut selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Gong Bayor selepas solat Zuhur semalam.

Keluarganya bagaimanapun, enggan ditemu bual wartawan berikutan masih bersedih dengan pemergian arwah.
Sementara itu, di majlis kenduri sama kecoh seketika apabila seorang kanak-kanak, Muhamad Danis Iskandar Rusli, 8, menemui seketul daging lembu tertera kalimah Allah ketika makan jam 12 tengah hari.

“Saya menemui daging lembu itu selepas semua daging lain habis dimakan dan ia daging terakhir yang berbaki dalam pinggan.
“Saya segera memaklumkan kepada ayah yang kemudian mengambilnya dan menunjukkan kepada tetamu lain untuk mendapatkan kepastian,” katanya.

Bapanya, Rusli Abdul Karim, 35, berkata, tetamu lain turut mengesahkan daging berkenaan mempunyai kalimah Allah.

“Daging itu kemudian disimpan dalam bekas khas oleh seorang saudara kepada tuan rumah,” katanya.

Difahamkan daging terbabit ialah daging lembu yang Zakaria serah untuk disembelih sebagai lauk majlis perkahwinan anaknya itu.

Motor terbang atasi kesesakan



SUPER Sky Cycle ini bergerak dengan kelajuan maksimum 56 kilometer sejam di udara atau 105 kilometer sejam di jalan raya.
SUPER Sky Cycle ini bergerak dengan kelajuan maksimum 56 kilometer sejam di udara atau 105 kilometer sejam di jalan raya.
APABILA tidak terbang, kipas pada kenderaan ini boleh dilipat supaya dapat dipandu di jalan raya.
APABILA tidak terbang, kipas pada kenderaan ini boleh dilipat supaya dapat dipandu di jalan raya.
AUSTIN (Texas): Terperangkap dalam kesesakan lalu-lintas bukan lagi halangan untuk Larry Neal dan masalah itu tinggal kenangan sejak dia menggunakan kenderaan roda tiga bermotor.
Menurut Neal, kenderaan unik itu membolehkan dia bergerak dari satu tempat ke tempat lain tanpa berdepan kesesakan.

Apa yang perlu, katanya, cuma hidupkan enjin dan terbang ke destinasi pilihan.
Digelar Super Sky Cycle, kenderaan Neal dilengkapi enjin 582 kuasa kuda dan tiga kipas sepanjang 173 sentimeter setiap satu.

Dengan kemudahan itu, Neal boleh terbang setinggi enam meter pada kelajuan maksimum 56 kilometer sejam.

Apabila di atas jalan raya, kenderaan itu boleh mencapai kelajuan maksimum 105 kilometer sejam.
Kenderaan berharga �46,000 (RM226,000) itu boleh terbang sehingga lima jam sebelum perlu diisi minyak semula.

Pengendalinya pula mesti memiliki lesen juruterbang sebelum boleh menggunakannya. Kakitangan The Butterfly Aircraft LLC itu baru saja memperoleh paten kenderaan berkenaan bagi membolehkan dia menghasilkannya secara besar-besaran. Setakat ini, kata Neal, dia menerima beberapa tempatan, sama ada dari syarikat tempatan atau firma antarabangsa. “Projek ini bermula sejak beberapa tahun lalu tetapi pernah tergendala seketika apabila saya gagal mencari jawapan mengenai apa yang perlu dilakukan kepada kipasnya selepas Super Sky Cycle mendarat,” katanya. Namun, Neal - berasal dari Aurora - berjaya mencari jawapan kepada kebuntuan itu dengan mencipta kipas yang boleh dilipat.
Katanya, pengubahsuaian pada kipsa berkenaan membolehkan kenderaan itu dipandu di jalan biasa apabila keadaan mengizinkan. “Pasukan peronda sempadan Texas antara pihak yang membuat pesanan dalam jumlah besar bagi kenderaan ini,” katanya. - DM

Pakar antivirus AS ditahan di Guatemala

GUATEMALA CITY: Polis Guatemala menahan pakar perisian Amerika Syarikat (AS), John McAfee, semalam kerana memasuki negara itu secara haram.
Menteri Dalam Negeri, Mauricio Lopez Bonilla, berkata Guatemala akan mengusir McAfee ke negara jiran, Belize, kerana dia dikehendaki untuk disoal siasat dalam kes pembunuhan jirannya. McAfee, 67, bersembunyi selama tiga minggu sebelum memasuki Guatemala bersama teman wanitanya berusia 20 tahun bagi mengelak ditahan polis Belize.

Dia dianggap “individu berkepentingan” dalam kes kematian seorang warga AS, Gregory Faull.
Menurut Bonilla, McAfee ditahan polis Guatemala dan anggota Interpol di hotel Intercontinental di Guatemala City.

Menjadi seorang daripada usahawan pertama Lembah Silikon di AS, McAfee mengumpul kekayaan melalui perisian antivirus yang kini dikenali dengan namanya sendiri. - Reuters

Kumpulan Tablighi Jamaat dilarang bina masjid terbesar Britain



LONDON: Sebuah pertubuhan dakwah Islam dinafikan hak mereka untuk membina masjid dengan saiz empat kali ganda lebih besar berbanding Gereja St Paul.
Keputusan itu dibuat Majlis Perbandaran Newham, semalam.

Jika pembinaan itu dibenarkan, Masjid Abbey Mills juga dikenali sebagai Pusat Riverine akan menjadi pusat Islam terbesar di Britain dan Eropah Barat.
Kumpulan Tablighi Jamaat berkata, mereka bercadang membina masjid dengan kapasiti 9,000 orang di West Ham tetapi tidak mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa tempatan (PBT). Ketika ini, kumpulan berkenaan menggunakan sebahagian daripada tapak seluas enam hektar di Abbey Mills sebagai pusat ibadah, dikenali Masjid Ilyas yang dapat menampung sehingga 2,500 orang pada satu-satu masa. Pada awalnya, majlis perbandaran mempertimbangkan cadangan perluasan masjid di tapak industri itu.

Selepas bermesyuarat, PBT berkenaan menolak permohonan itu dengan memberi alasan, ia terlalu besar dan memberi kesan kepada bangunan bersejarah berhampiran. - TS

PSY jutawan YouTube



SEOUL: Klip video Gangnam Style bakal mencatat tontonan satu bilion kali di YouTube tidak lama lagi.
Berikutan itu, artis pop Asia yang mendapat sambutan paling hangat di Internet serta ejennya akan bertambah kaya.

Namun, wang hasil jualan album itu tidak mengalir dari negara kelahiran penyanyinya Korea Selatan atau mana-mana tempat di Asia.
Dengan satu lagu, Park Jae-sang, 34, bakal menjadi jutawan hasil iklan di Youtube serta bayaran muat turun iTune, manakala hasil lebih lumayan diperoleh melalui iklan televisyen.

Tuah penyanyi yang lebih dikenali sebagai PSY sekali gus mengubah tradisi bagaimana keuntungan dibuat melalui industri hiburan.

Hanya melalui sumber itu, PSY dan kemnya akan memperoleh sekurang-kurangnya AS$8.1 juta (RM24.7 juta) tahun ini, manakala pendapatan daripada jualan muzik secara dalam talian di Korea Selatan hanya AS$60,000 (RM180,000).
PSY memperoleh laba apabila muziknya yang menarik dan gerakan tarian unik itu menjadikan videonya paling banyak ditonton dalam sejarah YouTube.

Sejak dimuat naik Julai lalu, klip itu ditonton lebih 880 juta kali, mengalahkan lagu Baby oleh Justin Bieber (808 juta kali) sejak Februari 2010.
Saluran rasmi PSY di YouTube pula ditonton hampir 1.3 bilion kali.

Agensi penyedia perkhidmatan teknologi untuk agensi pemasaran, TubeMogul, menganggarkan PSY dan ejennya, YG Entertainment, memperoleh AS$870,000 (RM 2.6 juta) sebagai sebahagian daripada pulangan daripada iklan yang muncul di video YouTube.

PSY dan YG Entertainment juga mendapat bayaran daripada video parodi lagu itu setiap kali ia ditonton pengguna Internet. Google mengesan sebarang video yang mengandungi bahan dilindungi hak cipta dan ia boleh dibuang - jika mendapat permintaan daripada pemilik hak cipta terbabit - atau mengekalkannya di laman sesawang itu dan perolehan bayaran iklan daripada video berkenaan dikongsi secara bersama. Pada minggu terakhir September, lebih 33,000 video dikenal pasti mengandungi bahan menggunakan unsur Gangnam Style dimuat naik di YouTube. - AP

Enjin jet F-16 Israel kena curi



BAITULMAQDIS: Sekumpulan pencuri melarikan beberapa enjin jet pejuang F-16 buatan Amerika Syarikat (AS) bernilai berpuluh juta ringgit dari sebuah pangkalan udara di tengah Israel.
Radio tentera melaporkan, siasatan awal mendapati pencuri mendapat bantuan dalaman, sama ada di kalangan anggota keselamatan atau kakitangan awam. “Polis tentera percaya enjin berkenaan dicuri untuk dijual sebagai besi buruk,” lapor radio berkenaan.

Tidak diketahui bila kecurian itu berlaku. Menurut radio tentera, jurucakap pasukan itu enggan memberi komen, kecuali mengatakan laporan rasmi mengenai insiden itu akan dihantar kepada pendakwa. Tahun lalu, polis tentera Israel melancarkan siasatan selepas komponen jet perang F-15 dan F-16 ditemui di sebuah gudang besi buruk. - AFP

No comments:

Post a Comment