Wednesday, March 21, 2012

BAB AGAMA INI IBADAH...JANGAN JUAL@MINTA BAYAR....KAYA RAYA JUAL ILMU AGAMA...AGAK2LAH..MANA ZUHUD YANG DISARANKAN...MANA JIWA MISKIN YANG DICADANGKAN...JIKA DAH AMBIK HABUAN DUNIA...MAKA AKHIRAT TINGGAL SIKIT ATAU TAK DE LANGSUNG...

Suami rayu isteri pulang
Wartawan Sinar Harian
21 Mac 2012
Suami rayu isteri pulang
MUAR - Seorang suami di sini, buntu dalam usaha mencari isterinya yang menghilangkan diri dari rumah mereka di Sungai Balang Besar pada Ahad lalu.
Low Soon Lee, 31, berkata, isterinya, Tay Ruo Shan, 21, dipercayai melarikan diri bersama seorang teman yang baru dikenali sejak tiga bulan lalu, melalui sebuah majalah.
Menurutnya, sejak itu mereka tidak sependapat kerana isterinya mula berubah sikap.
Pasangan itu mempunyai dua anak iaitu Low Yi Ling, 3, dan Low Jia Hui, 10 bulan.
“Anak sulung, Yi Ling sudah pandai bercakap dan sering memanggil nama ibunya. Mujur ibu saya membantu menjaga anak sejak isteri tiada,” katanya kepada Sinar Harian.
Soon Lee berkata, dia menyedari kehilangan isterinya setelah menerima panggilan telefon daripada ibunya semasa sedang bekerja mengatakan isterinya keluar rumah secara tergesa-gesa.
Menurutnya, setelah kehilangan isterinya, dia ada cuba menghubungi telefon bimbit Ruo Shan namun tidak berjawab selain turut mencarinya di kampungnya di Pontian, tetapi hampa.
Justeru, Soon Lee merayu kepada orang ramai yang pernah terlihat isterinya supaya segera menghubunginya di talian 012-725 1898.
Lelaki warga India ditemui mati
Wartawan Sinar Harian
20 Mac 2012
JOHOR BAHRU – Seorang lelaki warga India ditemui mati selepas dipercayai bergaduh bersama dua rakannya berhampiran rumahnya di Flat Larkin, dekat sini, malam kelmarin.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, Asisten Komisioner Zainuddin Yaacob berkata, siasatan awal mendapati punca kejadian disebabkan berlaku perselisihan faham selepas mereka bertiga dipercayai mabuk.

“Anggota forensik dan satu unit K9 dikerah ke tempat kejadian. Dua suspek cuba melarikan diri selepas menyedari kehadiran pihak polis, namun berjaya diberkas.

“Mangsa mempunyai dua kesan tetak di bahagian kepala. Mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Aminah untuk bedah siasat,” katanya kepada Sinar Harian.

Beliau menggesa orang ramai yang menyaksikan kejadian itu atau mempunyai sebarang maklumat untuk menghubungi Hotline polis di talian 07-2212999 atau membuat laporan polis di balai polis berdekatan.

“Kes ini disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh,” katanya.
Anjur Kem Hafazan percuma
Wartawan Sinar Harian
20 Mac 2012
JOHOR BAHRU - Persatuan Ulama Malaysia negeri ini menganjurkan Kem Hafazan Al-Quran tanpa mengenakan sebarang bayaran kepada anak yatim dan fakir miskin di Asrama Kebajikan Ar Rayyan, Taman Tampoi Utama, di sini, baru-baru ini.

Bagaimanapun, bayaran dikenakan sebanyak RM20 sehari meliputi kos makan, minum dan penginapan kepada pelajar luar yang juga bukan penghuni asrama berkenaan.

Pengerusi Persatuan Ulama Malaysia Johor, Mohamad Halimi Kolan berkata, kem berkenaan melatih pelajar menghafaz empat surah iaitu Yasin, As Sajdah, Al Mulk dan Al Insan dan diadakan selama seminggu sempena cuti sekolah.

“Tujuan kem ini adalah mengisi masa cuti persekolahan pelajar terbabit dengan menghafaz surah di dalam al-Quran dan memahami maksudnya sekali gus meningkatkan tahap penguasaan ibadah seperti solat dan kerja fardu kifayah.

“Menerusi penghayatan mendalam pelajar mampu mengambil iktibar mengenai bukti kekuasaan Allah SWT menerusi pelbagai kejadian seperti manusia dan makhluk selain pengajaran daripada kisah nabi terdahulu,” katanya.

Katanya, kem kali ini disertai seramai 24 pelajar lelaki dan dikendalikan lima guru di dua lokasi berbeza dengan menggunakan kaedah pengajaran dikenali al Turba’.

Cuba perdaya pura-pura pitam

Oleh Amir Abd Hamid
amir@hmetro.com.my

SOAL...anggota polis menyoal GRO yang ditahan dalam Ops Noda awal pagi semalam.
SOAL...anggota polis menyoal GRO yang ditahan dalam Ops Noda awal pagi semalam.
SUNGAI BESAR: Tiga remaja perempuan yang menjadi mangsa pemerdagangan manusia bawah umur membabitkan dua orang berusia 16 dan seorang lagi berusia 15 tahun diselamatkan dalam Ops Noda dijalankan Bukit Aman di sebuah pusat hiburan di Jalan Bunga Orkid, di sini, awal pagi semalam.
Selain itu, 24 lagi wanita warga asing yang bekerja sebagai pelayan pelanggan (GRO) turut ditahan dalam serbuan itu.

Dalam serbuan kira-kira jam 1.30 pagi diketuai Superintendan Amir Rasid Derani dari Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Bukit Aman membabitkan 16 anggota itu, polis turut menahan seorang lelaki tempatan berusia 44 tahun dipercayai ejen wanita berkenaan.
Ketika dibawa ke trak polis untuk siasatan ke Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Sabak Bernam, seorang daripada GRO berpura-pura pengsan dipercayai untuk meraih simpati, namun dia segera bangun apabila menyedari taktik itu gagal.

Sementara itu, Amir Rasid ketika ditemui selepas serbuan berakhir, berkata pihaknya menjalankan risikan dan pemantauan selama empat hari mendapati premis itu menggajikan remaja bawah umur sebelum menjalankan serbuan.

“Kami sangat serius menangani pemerdagangan orang terutama membabitkan remaja bawah umur yang dipergunakan untuk tujuan tidak bermoral.

“Ketika serbuan, remaja bawah umur berkenaan asyik melayan pelanggan dengan menuangkan minuman keras di satu daripada 16 bilik yang terdapat di premis dua tingkat itu.

“Siasatan awal mendapati dipercayai remaja warga Vietnam itu turut dijadikan pemuas nafsu pelanggan termasuk dilacurkan. Manakala seramai 23 lagi wanita Vietnam dan seorang Thailand berusia 20-an juga ditahan,” katanya selepas operasi semalam.
Menurutnya, siasatan mendapati rata-rata pelanggan terdiri daripada golongan nelayan dan peladang tempatan yang mahu melanggani GRO di premis itu perlu membayar RM40 sejam, GRO terbabit akan mendapat RM3 ekstra bagi setiap jag minuman keras dipesan.

Katanya, secara kasar pendapatan GRO berkenaan dalam anggaran RM2,000 sebulan.

Menurutnya, serbuan bersama D7 IPD Sabak Bernam turut merampas wang tunai berjumlah RM4,718.

“Untuk tiga mangsa bawah umur yang diselamatkan siasatan dilakukan mengikut Akta Anti Pemerdagangan Orang (Atip). Mangsa itu akan dibawa ke Rumah Perlindungan Bukit Ledang di Jalan Travers, Kuala Lumpur.

“Semua GRO yang ditahan itu dibawa ke IPD Sabak Bernam untuk siasatan mengikut Seksyen 39B Peraturan-Peraturan Imigresen.

“Enam warga tempatan iaitu tiga lelaki dan tiga perempuan berusia 20-an hingga 40-an dipercayai penjaga premis turut ditahan berikutan melindungi dan pekerja asing tanpa permit,” katanya.

Menurutnya, pihaknya mendapati warga asing tinggal berdekatan premis dan siasatan turut menjurus kepada sindiket pemerdagangan orang untuk tujuan tidak bermoral.

Tak berdaya tahan sakit

Oleh Iskandar Shah Mohamed dan Suraya Roslan
am@hmetro.com.my

KUALA PILAH: “Tolong matikan saya.” Itu jeritan seorang kelindan apabila tidak mampu menahan kesakitan selama dua jam selepas lori dinaikinya terbabit kemalangan hingga menyebabkan tangan kirinya ditindih tayar kenderaan itu di Kilometer 18.5 Jalan Seremban-Kuala Pilah, di sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian jam 3.50 pagi itu, mangsa, Ramburuj Kapar, 31, yang juga warga Myanmar menaiki lori membawa muatan bawang dipandu Abd Sallam Omar, 33, menuju ke Seremban.

Sejurus tiba di tempat kejadian, sebuah Proton Perdana V6 dipandu seorang lelaki berusia 20-an dipercayai hilang kawalan dan memasuki laluan bertentangan lalu bertembung dengan lori mangsa.

Difahamkan, pelanggaran itu menyebabkan Ramburuj tercampak ke bahu jalan dan tangannya ditindih tayar lori berkenaan sebelum diselamatkan anggota bomba.


Pemandu kereta terbabit turut cedera manakala pemandu lori, Abd Sallam tidak cedera.

Dengar tangisan bayi ketika masuk kawasan masjid

PEKAN: “Saya dengar tangisan ketika memasuki kawasan masjid untuk menunaikan solat subuh kira-kira jam 5.30 pagi dan selepas menyuluh menggunakan lampu motosikal, saya lihat bayi berada di atas hamparan tepi pintu masjid.
“Bayi itu lengkap berpakaian diselimut kain pelikat dan disisinya ada botol susu serta beg plastik berisi lampin pakai buang, sekotak susu dan pakaian,” kata Khasli Mohd Razali, 48, jemaah Masjid Baru Kampung Lamir di sini, yang menemui bayi lelaki malang itu, semalam.

Khasli berkata, dia memanggil seorang penduduk yang tinggal bersebelahan masjid untuk melihat bayi berkenaan sebelum imam masjid menghubungi polis. Katanya, terdapat kesan gigitan nyamuk pada muka bayi berkenaan yang mungkin ditinggalkan di situ antara dua hingga tiga jam sebelum ditemui.
“Saya percaya bayi berkenaan menangis kerana sejuk dan lapar.

“Perbuatan meninggalkan bayi yang tidak berdosa ini tindakan tidak berperikemanusiaan,” katanya yang bertugas dengan syarikat membuat kenderaan di Peramu Jaya, di sini. Menurutnya, dia tidak menyangka akan berdepan dengan situasi pilu seperti ini dan sebak melihat bayi tidak berdosa diperlakukan seperti itu.

“Tergamak ada insan bergelar ibu bapa bertindak kejam meninggalkan bayi itu,” katanya. Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Yahaya Othman, berkata bayi seberat 2.9 kilogram dan dipercayai berbangsa Melayu itu kini ditempatkan di Hospital Pekan.

Menurutnya, bayi lelaki itu dipercayai dilahirkan dua minggu lalu sebelum ditinggalkan di tepi pintu masjid dan polis sedang mengesan mereka yang meninggalkan bayi lelaki berkenaan.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya,” katanya.

Belasah, bakar telinga mangsa

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
mfirdaus@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki bukan saja dipukul tiga lelaki tidak dikenali di muka menggunakan paip getah, malah telinga kirinya turut dibakar dengan pemetik api sebelum disamun kumpulan terbabit dalam kejadian di hentian bas Jalan Pekeliling, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 2.30 petang itu, mangsa berusia 33 tahun menaiki teksi dipandu seorang lelaki berusia 30-an untuk pulang ke rumahnya di Damansara.

Menurut sumber, sebaik masuk ke dalam teksi itu, tiga lelaki tidak dikenali dipercayai bersubahat dengan pemandu teksi berkenaan meluru masuk sebelum pemandu terbabit terus memecut.

“Ketiga-tiga suspek kemudian memukul mangsa di muka, badan dan tangan menggunakan paip getah. Mangsa berulang kali merayu dikasihani, namun tidak diendahkan.


“Seorang suspek terus memukul kepala mangsa menggunakan paip getah sebelum mereka berhenti dan mengarahkan mangsa menyerahkan wang tunai,” katanya.

No comments:

Post a Comment