Wednesday, March 21, 2012

BIASALAH..SEBELUM MEMBELI MACAM2 JANJI MANIS...DAH BELI..PANDAI2 BUAT ALASAN...TAK BAGUS MACAM NI...TU SEBAB DALAM ISLAM PERNIAGA ADIL MASUK SYURGA...

Mengaku salah bunuh ‘mak’
RUBIAH OMAR
21 Mac 2012
Mengaku salah bunuh ‘mak’
KUALA TERENGGANU- Seorang bekas komando dijatuhi hukuman penjara 19 tahun oleh Mahkamah Tinggi, di sini, semalam, selepas mengaku bersalah membunuh tanpa niat nenek saudaranya yang dipanggil ‘mak’, kira-kira tiga tahun lalu.
Tertuduh, Mohd Nassir Abdul Manan, 45, mengaku melakukan perbuatan tidak berperikemanusian itu terhadap mangsa, Muda Mat Zain yang berusia 80 tahun ketika kejadian di sebuah rumah No.225, Jalan Baru, Bukit Pak Sabah, Dungun, pada 12 Oktober 2009 kira-kira antara jam 9 pagi hingga 7.30 petang.
Dengan itu tertuduh yang juga bapa kepada lima anak ini mengaku bersalah melakukan kesalahan mengikut Seksyen 304 (a) Kanun Keseksaan kerana membunuh tanpa niat, satu kesalahan yang boleh dihukum penjara sehingga 30 tahun jika disabitkan kesalahan.
Hakim Datuk Mohd Yazid Mustafa menjatuhkan hukuman itu selepas berpuas hati dengan hujah pihak pendakwaan dan menerima pengakuan bersalah tertuduh.
“Tindakan tertuduh yang ketika itu berada dalam pengaruh dadah menyebabkan kehilangan satu nyawa yang mempunyai hubungan persaudaraan dengan diri tertuduh sendiri,” katanya.
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Jazamuddin Ahmad Nawawi manakala tertuduh diwakili peguam bela, Abdullah Muhamad.
Berdasarkan fakta kes, mangsa ditemui mati di bilik rumahnya dalam keadaan menyayat hati selepas dipercayai ditetak menggunakan tukul yang disembunyikan berhampiran rak baju dalam bilik tersebut selain kepala mangsa direndam dalam besen dipenuhi air.
Mangsa yang tinggal bersendirian di rumah berkenaan ditemui anak keempatnya Lijah Ali atau dikenal Lijah, 56, yang tinggal lebih kurang 10 meter sahaja jarak dari rumah mangsa kira-kira jam 6.30 petang semasa hendak menghantar makanan kepada wanita malang itu.
Hasil bedah siasat ke atas mangsa mendapati terdapat sembilan luka hiris pada kulit kepala di bahagian atas dalam kedudukan berbagai-bagai arah yang telah menyebabkan kulit kepala tembus dan terkena tengkorak bahagian bawah menyebabkan ia terserpih.
Selain itu, mangsa turut mengalami kecederaan luka lebam pada leher sebelah kanan dan kiri namun tiada kecederaan pada tulang hyroid serta turut terdapat air dalam saluran pernafasan, paru-paru serta dalam perut mangsa.
Terdapat juga 12 luka torehan pada pinggang kanan, 13 sentimeter dari tulang ilium. Tujuh daripadanya sebelum mangsa mati dan lima berlaku setelah mangsa meninggal dunia.
Berikutan kejadian, mangsa turut kehilangan wang dan barang kemas yang dipakainya iaitu tiga gelang tangan, dua bentuk cincin dan rantai leher yang telah putus disimpan dalam beg hitam di atas katil mangsa.
Tertuduh ditahan pada 13 Oktober 2009 jam 4.45 petang di rumahnya dan barang kemas milik mangsa yang disorokkan di atas syiling rumahnya dan dua bilah pisau yang digunakan dicampak di dalam longkang berhampiran Sekolah Menengah Sultan Omar, Dungun.
Pencuri dicekup, dibelasah
Wartawan Sinar Harian
21 Mac 2012
Pencuri dicekup, dibelasah
BACHOK –Tindakan seorang lelaki yang cuba mencuri peralatan dan besi di sekitar daerah ini menemui padah apabila dia dicekup dalam keadaan separuh bogel sebelum dibelasah penduduk.
Dalam kejadian jam 11 pagi di Kampung Gong Nyatuh, Telong, dekat sini, suspek berusia 50-an cedera di kepala akibat dipukul penduduk yang berang dengan kegiatan mencuri yang dilakukan suspek dan anak buahnya.
Seorang penduduk, Rosli Salleh, 44, berkata, dia dan penduduk kampung terpaksa mengejar suspek sejauh 500 meter daripada tempat kejadian sebelum berjaya menangkapnya.
“Suspek yang memakai seluar sukan longgar nekad melarikan diri apabila mengesan kehadiran kami. Dalam kelam kabut itu, suspek terus melarikan diri walaupun seluarnya telah tertanggal. Suspek berjaya ditangkap penduduk yang beramai-ramai mengepungnya. Kegiatannya sebenarnya telah lama diintip penduduk yang semakin bimbang terhadap kes curi yang berleluasa,” katanya.
Menurutnya, mangsa yang separuh bogel itu kemudian diikat pada sebatang pokok sebelum diserahkan kepada pihak polis manakala rakannya berjaya melarikan diri.
Seorang lagi penduduk, Abdullah Awang, 50, pula mendakwa suspek sudah lama menjalankan kegiatan mencuri di kawasan berkenaan termasuk mencuri barang-barang rumah, besi dan buah kelapa.
“Kami amat lega dan berharap hukuman setimpal dikenakan ke atas nya,” katanya.
Rakannya, Abdul Rahman Muhamad, 52, pula berharap kejadian itu akan dijadikan pengajaran dan berharap dengan penangkapan mangsa kes kecurian di kawasan itu akan berkurangan.
“Penduduk di sini sering berasa tidak selamat kerana kes kecurian sering berlaku terutamanya melibatkan penagih dadah, jadi penduduk kini bekerjasama untuk membasmi jenayah bersama pihak berkuasa. Ini bukan suspek pertama yang kami tangkap, beberapa bulan lalu juga kami berjaya menangkap pencuri kelapa di kawasan ini,” katanya.
Dua maut, seorang parah
Wartawan Sinar Harian
22 Mac 2012
Dua maut, seorang parah
TRIANG – Dua maut dan seorang cedera parah apabila kereta dinaiki tujuh sekeluarga terbabas lalu melanggar sebatang pokok di Kilometer 34 Jalan Temerloh – Bahau, awal pagi semalam.
Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Mohd Zahid Mohd Noor berkata, kejadian berlaku pada jam 12.05 pagi semasa keluarga itu menaiki sebuah kereta jenis Proton Iswara dalam perjalanan dari arah Bahau ke Paloh Hinai, Pekan.
Menurutnya, kereta itu dipercayai dipandu laju sebelum hilang kawalan lalu melanggar sebatang pokok di sebelah kanan jalan menyebabkan dua penumpang mati di tempat kejadian kerana mengalami kecederaan parah di bahagian kepala dan badan.
Mereka dikenali sebagai Sadan Pendek, 36 dan Subia Lidin, 12, yang beralamat di Kampung Runchang, Pekan.
“Sementara itu, pemandu, Kassim Law, 20, kritikal berikutan mengalami kecederaan parah di bahagian, kaki, muka serta badan dan kini dirawat di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas).
“Penumpang lain pula cedera ringan dan masih menerima rawatan di hospital sama. Keadaan mereka dilaporkan stabil,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Mereka yang cedera ialah Rosnani Lidin, 15; Adila Adi, 16; Rosnita Lidin, 13 dan Kitie Mail, 13.
Mohd Zahid berkata, kes disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.
Sementara itu, Pegawai Operasi Kanan II, Balai Bomba dan Penyelamat Triang, Zamri Sidek berkata, tugas menyelamat dan mengeluarkan mangsa tersepit mengambil masa lebih kurang 15 minit.
Menurutnya, seramai tujuh anggota bergegas ke tempat kejadian apabila menerima panggilan orang awam.
Menurutnya, anggota terbabit terpaksa menggunakan peralatan menyelamat kerana penumpang di hadapan tersepit apabila pintu kereta melekat pada pokok itu.
Anggota polis maut dirempuh motosikal
Wartawan Sinar Harian
21 Mac 2012
KUANTAN - Seorang anggota polis dari Balai Polis Raub maut sementara anak lelakinya cedera selepas dirempuh sebuah motosikal setelah motosikal yang dinaiki mereka terjatuh di Kilometer 356 Jalan Raub - Bentong berhampiran simpang masuk ke Taman RaubJaya 5, Raub, petang kelmarin.
Dalam nahas kira-kira jam 7.45 petang itu, mangsa, Zahari Che Min, 45, yang mengalami kecede­raan parah disahkan meninggal dunia di tempat kejadian manakala anaknya, Mohd. Syazmi, 11, hanya cedera ringan.
Ketua Polis Daerah Raub, Supe­rintenden Wan Mohd Samsudin Wan Osman berkata, kejadian dipercayai berlaku ketika mangsa bersama anak­nya itu dalam perjalanan dari arah bandar Raub menuju ke Bentong.
Menurutnya, ketika sampai ke tem­pat kejadian, mangsa dipercayai mem­belok masuk ke simpang sebelah kanan bagaimanapun motosikalnya hilang kawalan lalu terjatuh.
‘’Pada masa yang sama, sebuah motosikal yang ditunggang seorang lel­aki berusia 28 tahun yang datang dari arah Bentong gagal mengelak mangsa yang berada di atas laluan lalu merempuhnya. ’Akibat rempuhan itu, mangsa mengalami kecederaan teruk di kepala dan disahkan meninggal dunia di tem­pat kejadian,’’ katanya ketika dihubungi di sini, semalam.
Wan Mohd Samsudin berkata, anak lelaki mangsa hanya mengalami luka kecil di muka dan tangan semen­tara penunggang motosikal yang me­rempuhnya juga cedera ringan.
‘’Mayat mangsa di hantar ke Hospital Raub untuk bedah siasat dan disahkan meninggal akibat kecederaan parah di kepala. Mayat mangsa kemudian ditun­tut keluarga dan dibawa pulang ke kampung halaman di Tumpat, Kelantan untuk dikebumikan,” katanya.
Beliau berkata, kes tersebut ma­sih dalam siasatan dan disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pe­ngangkutan Jalan (APJ) 1987.
‘Abang sayang ayang sampai mati’
Wartawan Sinar Harian
21 Mac 2012
‘Abang sayang ayang sampai mati’
REMBAU – “Abang sayang ayang sampai mati." Itulah kata-kata penuh makna yang sempat ditulis Ariffin Ham­zah, 31, atas sekeping kad sempena ulang tahun kedua per­kahwinannya dengan isteri, Haliza Hashim, 28, malam kelmarin.
Ariffin bagaimanapun maut selepas ken­deraan jenis Perodua Myvi yang dipandunya terbabas ke kiri jalan lalu merempuh pengadang jalan sebelum ter­junam ke dalam gaung se­dalam enam meter dipercayai selepas mengelak sesuatu kira-kira 7.10 pagi, semalam.
Kakak ipar mangsa, Nor Mini Mad Som, 32, berkata, dia sempat bertemu dengan adik iparnya itu Ahad lalu di rumah ibu mertuanya, Zainon Ismail, 59, di Taboh Naning, Alor Gajah.
“Arwah balik kerja awal hari itu (Ahad) sekitar 5 petang dan saya juga sempat me­negurnya yang kelihatan ber­sungguh-sungguh mem­basuh keretanya. Arwah kata dia ingin membawa pulang isteri dan anaknya, Izqarin Wafi Arifin, 9 bulan, ke kampung (Tabong Naning) Jumaat ini bagi meraikan ulang tahun kedua perkahwinan mereka,” katanya ketika ditemui di per­karangan Bilik Mayat Hospital Tampin (HT), di sini semalam.
Menurutnya, dia dan suami, Hafizan Hamzah, 32, sudah mula berasa tidak sedap hati kerana kebiasaannya adiknya akan singgah ke rumah mereka di Krubong semasa waktu rehat atau habis kerja di sebuah kilang di Alor Gajah.
“Seminggu terakhir ini, arwah langsung tidak singgah ke rumah saya. Bagaimanapun, Ahad lalu semasa berkumpul di rumah ibu mentua, arwah ada berpesan kepada saya supaya terus menjaga dan membawa ibu mentua tinggal bersama kami. Malah, sebelum bergerak pulang Ahad lalu, arwah sempat menyatakan keinginan dan rasa tidak sabarnya untuk membeli kad ulang tahun perkahwinan buat isterinya di Tampin sebelum terus pulang ke Senawang,” katanya.
Ibu mangsa, Zainon berkata, anak keempatnya itu sering pulang ke rumah dan sememangnya rapat bersama adik-beradik lain. Malah, dalam seminggu pasti ada dua hari anaknya akan tidur di rumah.
“Namun, seminggu terakhir ini, arwah tidak seperti biasa dan terus berulang alik pulang ke Senawang. Hanya hari Ahad sahaja arwah balik ke rumah dan berjanji kepada saya untuk bermalam di rumah seperti biasa pada Selasa (semalam) dan Rabu (hari ini).
Sementara itu, jurucakap polis berkata, siasatan awal mendapati kemalangan itu dipercayai berlaku apabila mangsa cuba mengelak sesuatu objek di hadapannya sebelum terbabas ke kiri jalan di Kilometer 242.3, Lebuhraya Utara Selatan (arah selatan), pagi semalam.
Menurutnya, terdapat gaung yang lebih dalam di lokasi kejadian, namun ken­deraan mangsa tersangkut di atas pokok. Mangsa meng­alami kecederaan parah dan maut di tempat kejadian.Mayat mangsa dihantar ke HT untuk proses bedah siasat dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Taboh Naning, Alor Gajah.
Berikutan kemalangan itu, dua jentera bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Senawang dan Rembau dikejarkan ke lokasi kejadian diketuai Ketua Operasi dari Balai Bomba dan Penyelamat Rembau, Ibrahim Salleh.
Katanya, dengan anggota seramai 12 orang, pihaknya mengambil masa kira-kira 10 minit untuk mengeluarkan mangsa yang tersepit di bahagian hadapan tempat duduk pemandu.
Buruh binaan ditemui mati
Wartawan Sinar Harian
20 Mac 2012
Buruh binaan ditemui mati
ALOR GAJAH – Seorang buruh binaan, Andi Sudarno Imron, 52, ditemui mati dalam keadaan mengiring sambil tangan memegang bahagian perut dipercayai mengalami sakit perut sejak beberapa hari lalu di rumahnya di Taman Pisang Emas Jaya, Gadek, dekat sini, kira-kira jam 12.30 tengah hari, semalam.
Keadaan itu disedari anak angkat mangsa, Mohd Fitri Abd Kadir, 18, yang datang ke rumahnya untuk menjemputnya makan tengah hari.
Mohd Fitri berkata, ketika kejadian, dia datang ke rumah ayah angkatnya seorang diri untuk menjemputnya makan tengah hari selain menjenguk keadaannya yang mendakwa sakit perut sejak dua hari lalu.
“Saya datang hendak hantarkan makanan tengah hari kepada Wak dan menjenguk keadaan Wak kerana sudah dua hari mengadu sakit perut tetapi sebaik saya buka pintu rumah, Wak sudah terbaring di atas lantai rumah dalam keadaan kaku dan seluruh anggota badannya sejuk apabila saya menyentuhnya. Selepas itu, saya terus hubungi rakan yang rapat dengan Wak dan pihak polis,” katanya.
Menurutnya, dia akan datang menjenguk bapa angkatnya itu setiap hari selepas selesai membantu bapanya berniaga di kedai runcit berdekatan taman berkenaan.
“Pada malam sebelum kejadian ini, saya ada datang ke rumah Wak untuk melihat keadaannya selepas selesai membantu ayah berniaga di kedai runcit dan Wak mengadu sakit perut,” katanya.
Katanya, sebelum itu, dia dan rakan-rakannya sempat mengajak ayah angkatnya bersiar-siar di Pantai Tanjung Bidara untuk meraikan ulang tahun hari lahirnya. Namun, ayah angkatnya tidak me­nunjukkan sebarang perubahan cuma mengadu sakit perut dan enggan menjalani pemeriksaan di hospital.
“Setiap kali Wak mengadu sakit perut, saya dan rakan-rakan akan meminta Wak melakukan pemeriksaan di hospital, namun Wak enggan,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin berkata, berdasarkan maklumat daripada jiran terdekat dan rakan mangsa, dia sudah tinggal di rumah berkenaan sejak setahun lalu.
Menurutnya, mangsa juga mempunyai seorang isteri yang tinggal di Kuala Lumpur bersama anak mereka dan sudah menetap di negara ini sejak lima tahun lalu.
“Berdasarkan siasatan awal mendapati tiada sebarang unsur khianat atau jenayah ditemui berikutan penemuan mayat mangsa yang tidak mengalami sebarang kecederaan. Kes ini diklasifikasikan sebagai mati mengejut dan orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat berkaitan pewaris diminta menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Alor Gajah di talian 06-5562222 untuk membantu siasatan,” katanya.
Dituduh menyamar polis, rogol pelajar
SYAJARATULHUDA MOHAMAD ROSLI
21 Mac 2012
Dituduh menyamar polis, rogol pelajar
GEORGETOWN - Seorang jurukimpal mengaku tidak bersalah dengan tiga pertuduhan yang dihadapinya dan minta dibicarakan.
Bagaimanapun, satu pertuduhan dituduh di Mahkamah Sesyen Georgetown manakala dua pertuduhan lagi dituduh di Mahkamah Majistret.
Dalam pertuduhan yang dibacakan di Mahkamah Sesyen, M Retnam, 32, dituduh merogol seorang pelajar Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Balik Pulau pada 1 Mac lalu kira-kira jam antara 2.30 hingga 3.30 petang.
Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu di dalam kawasan hutan berdekatan MRSM berkenaan di Pondok Upeh, Balik Pulau.
Pertuduhan dibacakan juru­bahasa dalam bahasa Tamil di ha­dapan hakim, Sitarun Nisa Abdullah dan tertuduh mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan.
Berikutan kesalahan yang di­hadapkan terhadap tertuduh dikate­gorikan sebagai kesalahan serius sehingga mendatangkan trauma kepada mangsa serta masa depan mangsa, Penolong Pendakwa Raya, Sariza Ismail menawarkan wang jaminan sebanyak RM20,000.
Dalam rayuannya, Retnam yang tidak diwakili peguam meminta wang jaminan dikurangkan beriku­tan menanggung dua anaknya serta isterinya yang sedang sakit buah pinggang dan tidak bekerja.
Sitarun kemudiannya mene­tap­kan wang jaminan sebanyak RM20,000 dengan seorang penjamin terhadap tertuduh dan menetapkan 16 Julai depan untuk laporan perubatan dan DNA.
Sementara itu, di Mahkamah Majistret, Retnam menghadapi dua pertuduhan iaitu kesalahan menyamar sebagai anggota polis serta memiliki senjata berbahaya.
Untuk pertuduhan pertama, dia dituduh menyamar sebagai anggota polis dengan menunjukkan sekeping kad dan meminta pasport dari seorang warganegara Indonesia.
Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada 1 Mac lalu pada jam 10.30 malam di dalam lif di Mutiara Apartment, Jalan Sungai Emas, Batu Feringghi.
Tertuduh yang berasal dari Klang, Selangor itu didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 170 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan dua tahun penjara atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
Bagi pertuduhan kedua pula, dia dituduh memiliki sebilah pisau yang berukuran 27 sentimeter (cm) tanpa kebenaran yang sah di tempat dan hari yang sama pada jam 10.40 malam.
Untuk pertuduhan itu, dia didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 6 (1) Akta Bahan-Bahan Kakisan dan Letupan dan Senjata Berbahaya 1958 yang memperuntukkan penjara tidak melebihi dua tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.
Untuk kedua-dua pertuduhan itu, Retnam mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan. Timbalan Pendakwa Raya, Nur Azizah Jaafar menawarkan wang jaminan seba­nyak RM5,000 dengan seorang penjamin untuk kedua-dua per­tuduhan namun tertuduh meminta ia dikurangkan dengan alasan yang sama.
Majistret, Noor Aini Yusof kemudiannya menetapkan wang jaminan sebanyak RM4,000 dengan seorang penjamin dan menangguhkan kes itu pada 17 April depan bagi tertuduh melantik peguam serta penyerahan dokumen.
Penduduk tak tahan debu, habuk
Wartawan Sinar Harian
20 Mac 2012
Penduduk tak tahan debu, habuk
JENIANG – Akibat tidak tahan terdedah kepada debu dan habuk sejak kerja-kerja naik taraf dibiarkan dua minggu lalu, penduduk Kampung Batu 10, Jalan Jeniang-Bukit Selambau mengutarakan masalah agar ada tindakan diambil.
Penduduk, Omar Saad, 59, berkata, sejak kerja-kerja naik taraf itu, penduduk mula menanggung risiko.
“Kami rimas dengan keadaan habuk dan debu berterbangan. “Keadaan bertambah buruk apabila jalan berkenaan dilalui kenderaan berat yang membawa pelbagai muatan,” katanya.
Sementara itu, Azwan Awang, 27, berkata, masalah debu menyebabkan dia terpaksa menutup gerai makan miliknya beberapa hari.
“Pelanggan juga sering merungut dengan keadaan ini. Debu agak terkawal sekiranya hari hujan tetapi lebih teruk jika tiada hujan,” katanya.
Menurutnya, jalan rosak itu sudah pun dikorek dan dimampatkan dengan batu kasar yang baru tetapi sejak beberapa hari ini dilihat tiada operasi dijalankan.
Sementara itu, Nasarudin Dollah, 46, berkata, anaknya yang berusia 10 tahun menghidap masalah asma dan alah dengan habuk.
Dia yang menetap di sebuah rumah yang lokasinya betul-betul di hadapan jalan berkenaan terpaksa menutup pintu sepanjang masa.
Sementara itu, kakitangan Jabatan Kerja Raya yang enggan dikenali memaklumkan, kerja-kerja pembinaan baru sahaja dimulakan sejak 15 hari lalu.
Menurutnya, kerja-kerja naik taraf yang dilakukan sepanjang 800 meter itu bertujuan memberi kemudahan terbaik kepada penduduk.
“Habuk dan debu makin banyak apabila kenderaan berat yang sepatutnya menggunakan laluan alternatif turut melalui kawasan sama. Kita bagaimanapun telah memasang papan tanda amaran bagi menghalang kenderaan berat namun tidak dipatuhi sepenuhnya. Sehingga kini proses pengorekan sedang dilakukan kerana ia melibatkan jalan yang panjang bukan di sini sahaja malah sepanjang jalan,” katanya.
Bagaimanapun, dia menafikan kerja-kerja dibiarkan begitu sahaja sedangkan masih menunggu proses seterusnya sebelum diturap.
“Kita jangkakan jalan ini boleh diguna semula dalam tempoh dua minggu lagi dan berharap agar pengguna bersabar selain mengenakan had laju rendah atau laluan alternatif bagi mengelak sebarang masalah tidak diingini,” katanya.
Tembelang dua beradik pecah
Oleh : Wartawan Sinar Harian
Tarikh : March 21, 2012
Tembelang dua beradik pecah
TAPAH - Tembelang dua beradik pecah apabila ditangkap kerana dipercayai melarikan 920 guni baja bernilai lebih kurang RM70,000 oleh sepasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tapah, di sini, pada 13 Mac lalu.
Ketua Polis Daerah Tapah, Pemangku Superintendan Son Sak Din Leliauw berkata, kedua-dua suspek yang juga pemandu serta kelindan sebuah lori turut didapati membuat laporan palsu berkenaan kehilangan baja berkenaan.
Menurutnya, polis telah menerima panggilan daripada seorang lelaki pada kira-kira jam 5 petang, 5 Januari lalu yang memaklumkan kecurian baja berkenaan berserta lori yang pandu.
“Pengadu mengatakan yang dia telah menyewa sebuah lori untuk menghantar baja sawit berkenaan daripada sebuah syarikat di Teluk Intan ke Kampung Gajah, Perak Tengah. Pengadu turut memaklumkan telah menerima panggilan daripada pemandu lori terbabit, mengatakan kenderaan serta muatan dibawa telah dicuri di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Bikam Arah Utara, pada kira-kira jam 9.30 pagi, hari yang sama,” katanya pada sidang media di IPD Tapah, di sini.
Katanya, kerana ketama­kan, kedua-dua suspek berusia antara 27 hingga 35 tahun itu dipercayai ingin mengaut keuntungan lebih banyak dengan menjual sendiri baja sawit berkenaan.
Menurut Son Sak, hasil soal siasat yang dijalankan, kedua-dua suspek mengaku telah menjual baja sawit terbabit kepada seorang lelaki di sekitar kawasan Hutan Melintang, dekat sini.
“Pada hari sama kedua-dua suspek ditangkap, polis juga menahan seorang lelaki berusia 38 tahun yang dipercayai pembeli baja sawit berkenaan dan turut merampas sebanyak 303 guni baja sawit. Keseluruhan nilai rampasan dianggarkan sebanyak RM23,000, manakala sebanyak 617 guni baja dipercayai telah dijual kepada pembeli lain,” katanya.
Beliau memaklumkan, kes berkenaan disiasat di bawah Seksyen 379 Kanun Keseksaan yang mana jika sabit kesalahan boleh dipenjarakan sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.
“Sehubungan itu, saya ingin menyeru orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan sebarang kejadian jenayah, atau lain-lain maklumat, boleh menyalurkan kepada polis. Mereka boleh menghubungi terus IPD Tapah menggunakan talian tetap, 05-401 5222 atau dengan menggunakan khidmat pesanan ringkas (sms) melalui Rakan Cop, iaitu 32728 atau membuat laporan di balai polis berdekatan,” katanya.
14 GRO tawar seks ditahan
Oleh : Wartawan Sinar Harian
Tarikh : March 21, 2012
14 GRO tawar seks ditahan
IPOH – Sebuah pusat hiburan yang berselindung di sebalik perniagaan kafe ligat mempromosikan perniagaannya dengan mengedar risalah tertera gambar gadis seksi di sekitar kawasan Bercham dan Tasek.
Namun tindakan premis yang baru sebulan memulakan perniagaan itu membawa padah apabila diserbu sepasukan anggota dan pegawai Bahagian Kongsi Gelap, Perjudian dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Negeri, Khamis lalu.
Serbuan pada jam 10 malam itu berjaya menahan 14 wanita warga Vietnam berusia 20 an selepas mereka didapati menyalahgunakan pas lawatan sosial dengan menawarkan khidmat seks kepada pengunjung premis.
Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Shukri Dahlan berkata, sindiket pelacuran membabitkan warga asing sukar dikesan kerana licik menyembunyikan kegiatan tidak bermoral itu di sebalik perniagaan pusat urut dan pub.
Menurutnya, tangkapan wanita asing itu adalah sebahagian usaha membanteras jenayah pelacuran dan perjudian yang semakin berleluasa di bandar raya itu.
“Masalah pelacuran membabitkan warga asing boleh dikatakan antara kes tertinggi dilaporkan namun, ia masih terkawal selepas aktiviti penguatkuasaan yang kerap dilakukan polis. Siasatan awal mendapati warga asing berkenaan menggunakan dokumen perjalanan sah tetapi menyalahgunakannya,” katanya selepas Perhimpunan Bulanan IPK Negeri di sini, semalam.
Mohd Shukri berkata, kerjasama dari orang ramai dapat membantu pihaknya membanteras kegiatan jenayah yang berlaku di kawasan kediaman.
Sementara itu, beliau memaklumkan akan menganugerahkan sijil penghargaan kepada veteran dan pesara polis serta dua individu dari setiap daerah sempena sambutan Hari Polis ke-205 di Pejabat Pasukan
Simpanan Persekutuan (FRU), Sungai Senam pada 25 Mac ini.
Kereta baru bermasalah
Oleh : Wartawan Sinar Harian
Tarikh : March 20, 2012
Kereta baru bermasalah
KAMUNTING – Usia kereta baru sahaja mencecah setahun, namun keadaan tayarnya menyebabkan seorang pelajar takut untuk memandu kereta itu terutama ketika hujan.
Menurut Ng Shi Yin, 19, kereta buatan luar negara itu dibeli ibunya untuk memudahkannya berulang alik ke sekolah.
Namun selepas tiga bulan menggunakannya, tayar di bahagian pemandu menipis.
“Saya ke pusat servis setelah mencecah 1,000 kilometer, bagaimanapun, pihak pusat servis ini hanya membuat ‘alignment’ sahaja. Malah saya dipersalahkan akibat cara pemanduan tidak betul dan melanggar jalan berlubang,” katanya.
Shi Yin tidak berpuas hati kerana jarak antara rumah dengan sekolahnya bukan sahaja tidak jauh malah keadaan jalan di sepanjang laluan itu sangat baik dan tidak berlubang,.
Menurutnya, selepas beberapa kali ke pusat servis dan mengadu perkara yang sama, akhirnya pihak berkenaan menukarkan tayar tetapi dengan menggantikan tayar berkenaan ke belakang.
“Ketika itu saya ingat mereka tukarkan tayar yang baru dan tidak menyangka mereka hanya tukarkan tayar depan dan belakang. Saya terkilan kerana kereta saya masih dalam jaminan, apa salahnya mereka menukarkan semua tayar kepada yang baru,” katanya.
Menurutnya, disebabkan keadaan tayar itu, baru-baru ini dia terpaksa meminta rakannya menemaninya pulang ke rumah ketika hujan gara-gara takut kejadian buruk menimpa.
Sementara itu, Penasihat Pengguna, Dr Billy Toh berkata, dia telah mengarahkan Shu Yin menghantar keretanya ke Puspakom untuk membuat pemeriksaan sewa beli bagi mengetahui punca sebenar masalah.
“Betulkah kerosakan tayar disebabkan cara pengendalian kereta yang salah seperti yang disebutkan oleh pusat servis. Jika tidak, maksudnya tayar itu yang bermasalah. Selepas itu, baru kita akan buat tindakan seterusnya untuk mengembalikan hak pengguna. Sebelum ini, memang pernah berlaku kes sama dan pengguna berjaya mendapatkan keadilannya,” katanya.

No comments:

Post a Comment