Sunday, August 21, 2011

NAK CARI ISTERI BIARLAH YANG ADA AGAMA...TUTUP AURAT...SOLAT DLL...JANGAN CARI AWAL2 DAH TAK 'CLEAR' TENTANG KEFAHAMAN ISLAMNYA...YANG TUTUP AURAT DAN SOLAT PUN ADA YANG DERHAKA PADA SUAMI...BUKAN SENANG NAK DIDIK MANUSIA NI....OLEH ITU BERHATI2LAH CARI PASANGAN...

Balas jasa ibu

Oleh NORIAH IDRIS dan ANIZA ZAINUDIN
metahad@hmetro.com.my

BERSATU... pasangan kembar siam Ahmad (tiga kiri) dan Muhammad bersama ibu mereka Aisah dan ayah mereka Rosli serta adik beradik.
BERSATU... pasangan kembar siam Ahmad (tiga kiri) dan Muhammad bersama ibu mereka Aisah dan ayah mereka Rosli serta adik beradik.
KUALA LUMPUR: “Jika dulu ibu dan ayah berjaga siang malam kerana bimbangkan kesihatan kami, sekarang giliran kami pula menggalas tanggungjawab menjaga ibu yang menderita penyakit barah payudara,” kata pasangan kembar siam popular negara, Ahmad dan Muhammad Rosli, 13.
Kedua-duanya yang ditemui di kediaman mereka di Puchong, dekat sini, Khamis lalu, melayan ibu mereka yang terbaring di atas katil di ruang tamu rumah.

Pasangan kembar itu yang juga anak sulung pasangan Rosli Abdul Rahim, 40, dan Aisah Kanda, 35, mengakui sedih melihat keadaan ibu, yang dulu aktif bergerak, kini tidak mampu melakukan kerja rumah.
Menurut Ahmad, bagi meringankan penderitaan ditanggung ibunya, dia sebagai abang paling tua sentiasa memantau aktiviti empat lagi adiknya berusia tiga hingga sembilan tahun.

Memiliki adik perempuan bongsu yang sangat rapat dengan ibunya, Ahmad yang mesra dengan panggilan Along terpaksa menjaga Nur Batrisia, 3, dan memantau pergerakan aktifnya bagi menghalang mendekati ibu yang sakit.

“Kami kasihankan emak kerana dia hanya mampu duduk di tilam. Ayah pula sibuk menyiapkan kerja di bengkel serta menumpukan perhatian dengan kerja rumah, termasuk memasak dan mengemas, di samping memastikan persekolahan saya dan adik berjalan lancar.

“Saya tidak tahu apa hendak dilakukan untuk mengurangkan penderitaan emak. “Selepas balik dari sekolah dan berbuka, saya memicit badan emak bila dia mengadu lenguh atau sakit,” katanya yang bercita-cita menjadi pelukis.

Sementara itu, Muhammad atau lebih mesra disapa Angah turut mengakui sedih melihat penderitaan ditanggung ibunya.
Mengerti kesukaran dialami ibu bapanya dan menggalas tanggungjawab terhadap adiknya, Ahmad dan Muhammad turut ringan tulang membantu menyediakan sajian berbuka puasa, termasuk pinggan mangkuk serta gelas minuman untuk kegunaan bersama.

Mengimbau kenangan ketika menjalani rawatan pemisahan kembar siam di Hospital King Fahd National Guard, Bandar Perubatan King Abdul Aziz, Riyadh, Arab Saudi pada September 2002, Muhammad berkata, walaupun masih kecil, dia mampu mengingati peristiwa bersejarah itu.

“Kalau dulu, ibu dan ayah sentiasa di sisi dan memberi harapan kepada kami berdua yang dirawat selama 23 jam, kini sampai masa kami pula menjaga emak pada saat dia sakit,” katanya.

Muhammad yang petah bersama kembarnya belajar di tingkatan satu di Sekolah Menengah Kebangsaan USJ23, Puchong, Selangor selepas menerima keputusan baik dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun lalu, mengakui kesihatan mereka kini beransur pulih.

Bercita-cita bergelar arkitek, dia mengakui terpaksa ponteng sekolah apabila ke hospital bagi merawati masalah ususnya, terutama lubang najis yang ditebuk di bahagian perut memerlukan penjagaan rapi.

Menurut Muhammad, selain ayahnya yang bertanggungjawab menukarkan beg najis, kembarnya turut membantu.

Ditanya mengenai kaki palsu yang sering dipakai sebelum ini, dia berkata, kurang selesa memakainya kerana pernah terjatuh hingga mendatangkan kesakitan fizikal, manakala Ahmad pula pernah tersadung hingga menyebabkan giginya patah akibat terlalu pantas berjalan.

“Namun itu tidak mematahkan semangat kami berdua untuk ke sekolah biarpun terpaksa menanggung kesakitan,” katanya.

Baju raya hangus

Oleh ZAITIE SATIBI
am@hmetro.com.my
SAYU... Nordiana melihat baju rayanya yang hangus selepas kebakaran di rumahnya.
SAYU... Nordiana melihat baju rayanya yang hangus selepas kebakaran di rumahnya.
KUANTAN: “Saya tidak sempat membayar barangan persiapan menyambut Aidilfitri yang dibeli di pasar raya walaupun sudah tiba di kaunter pembayaran. Apabila dihubungi anak sulung yang memaklumkan rumah kami terbakar, saya terus bergegas pergi,” kata Ketua Pembantu Tadbir di Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Pahang, Samsiah Ibrahim, 54.
Dalam kejadian pada jam 10.30 pagi semalam, dua rumah milik ibu tunggal empat anak berkenaan dan seorang pengawal keselamatan, Samsuddin Adabi Abdullah, 63, di Perumahan Cenderawasih, di sini, musnah terbakar.

Menurut Samsiah, rumah dua tingkat peninggalan arwah suami yang diduduki bersama empat anak sejak 25 tahun lalu itu terbakar selepas terkena api yang berpunca daripada kediaman Samsuddin yang terbakar terlebih dulu.
Katanya, ketika kejadian, dia bersama tiga anak keluar ke pusat bandar untuk membeli-belah barangan persiapan bagi menyambut Aidilfitri yang bakal tiba dua minggu lagi apabila dihubungi anaknya, Nik Nurfajrina Nikmat, 26, yang memaklumkan berita buruk itu.

“Sebaik tiba di rumah, hancur luluh hati melihat satu-satunya kediaman tempat saya dan anak berlindung terbakar. Malah, perabot dan perkakas elektrik turut musnah menyebabkan saya kerugian RM50,000.

“Lebih menyedihkan, kejadian berlaku ketika kami sekeluarga membuat persiapan menyambut Aidilfitri tidak lama lagi. Apapun, saya bersyukur anak bersendirian di rumah terselamat dan tidak cedera,” katanya.

Nik Nurfajrina berkata, ketika menggunakan komputer riba di tingkat bawah rumah, dia apabila terdengar jeritan jiran memaklumkan ada kebakaran.

“Saya segera keluar untuk melihat kejadian tetapi terkejut mendapati rumah sendiri yang terbakar selepas api merebak dari sebelah.
“Saya tidak sempat menyelamatkan dokumen penting kerana panik dan hanya mampu menelefon ibu memaklumkan kejadian ini,” katanya.

Isteri Samsuddin, Noraini Yusof, 55, berkata dia hanya boleh melihat rumahnya hangus dijilat api tanpa sempat menyelamatkan barangan penting.

Sebelum kejadian, Noraini membaca al-Quran di tingkat bawah manakala cucunya, Dez Hariz Koh Mohd Izwan Koh, 5, pula bermain dalam bilik di tingkat atas.

“Saya hanya menyedari kebakaran apabila terdengar cucu menjerit memaklumkan bilik atas terbakar.

“Namun, saya gagal berbuat demikian kerana asap tebal menyelubungi dan pada masa sama saya terdengar jiran menjerit meminta saya cepat keluar kerana bimbang api marak, menyebabkan saya tiada pilihan selain mendukung cucu dan keluar dari rumah,” katanya.

Katanya, ketika kejadian, suami dan anaknya yang juga ibu kepada kanak-kanak itu, Nordiana Samsuddin, 24, yang juga ibu tunggal, tiada di rumah kerana keluar bekerja.


CAK: VIP ‘ayat’ Rossa


ROSSA... boleh bikin gempar.
ROSSA... boleh bikin gempar.
PANASNYA janda si Yoyo yang khabarnya sekarang cuba dihimpit VIP dari negara ini. Sebelum ini dikatakan Rossa yang kecil molek itu dilamun cinta tetapi kemudian putus.
Sejauh mana benarnya desas-desus itu, CAK akan melancarkan penyiasatan tidak lama lagi. Orangnya cantik dan peramah pula, siapa saja boleh tergoda. Rossa pun menganggap Malaysia rumah keduanya.

Kalau benar Rossa membalas cinta VIP itu, tidak mengapa kerana dia solo. Cuma yang tak sedapnya VIP itu ada keluarga. Memang tidak salah VIP itu mahu dua, tiga atau empat, tetapi CAK yakin, gempar Malaysia dan Indonesia nanti.
 

No comments:

Post a Comment