Sunday, December 30, 2012

JIKA KITA SEDAR...KITA AKAN TUA ...ITU PUN JIKA SEMPAT TUA...PASTU SAKIT DAN AKHIRNYA MATI...PASTU DIAKHIRAT MASUK SYURGA ATAU NERAKA...JADI DIDUNIA JANGAN BUAT JAHAT

Mangsa rogol mati



KAKITANGAN hospital mengusung mayat mangsa rogol di Singapura, semalam.
KAKITANGAN hospital mengusung mayat mangsa rogol di Singapura, semalam.
SINGAPURA: Seorang pelajar India yang menjadi mangsa rogol beramai-ramai dalam sebuah bas di New Delhi hingga mencetuskan tunjuk perasaan besar-besaran di seluruh negara itu, meninggal dunia di sebuah hospital di sini, semalam.
Di New Delhi, polis tambahan dikerah bersiap sedia menghadapi demonstrasi lebih besar menjelang kepulangan mayat mangsa berusia 23 tahun itu.

Perdana Menteri India mendahului ucapan takziah kepada keluarga mangsa dan menggesa penunjuk perasaan menyalurkan kemarahan mereka secara membina.


Menurut doktor di Singapura, pelajar berkenaan meninggal dunia pada jam 4.45 pagi (waktu Malaysia), hampir dua minggu selepas serangan itu yang mengejutkan penduduk India.

“Organnya gagal berfungsi akibat kecederaan teruk pada tubuh dan otak,” kata Kelvin Loh, Ketua Eksekutif Hospital Mount Elizabeth.

Mangsa dirogol oleh sekumpulan enam lelaki mabuk secara bergilir-gilir selepas dia menaiki sebuah bas pada 16 Disember lalu.
Mereka juga memukulnya dengan besi sebelum mencampakkan pelajar itu dan seorang rakan lelaki dari bas yang sedang bergerak.

Dia dibawa ke Singapura dengan pesawat Khamis lalu dengan segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan India. Tindakan itu dikritik oleh beberapa doktor di negara berkenaan yang menyifatkannya sebagai usaha untuk mengalihkan perhatian orang ramai ketika bantahan terhadap serangan itu meningkat.
Pesuruhjaya Tinggi India di Singapura, TCA Raghavan berkata, keluarga mangsa begitu kecewa dengan kematiannya. Kelmarin, seorang pelajar perempuan berusia 15 tahun, membunuh diri dengan mengelar lehernya selepas dirogol secara bergilir-gilir oleh tiga lelaki. - AFP

33 penagih maut minum ubat batuk



LAHORE: Sekurang-kurangnya 16 orang, kebanyakannya penagih dadah, mati selepas minum ubat batuk bertoksik.
Kematian mula berlaku Rabu lalu di bandar di Gujranwala, kira-kira 70 kilometer ke utara Lahore.

“Kami menerima 54 pesakit yang mengadu keadaan mereka semakin teruk selepas minum ubat batuk dan 33 orang sudah meninggal dunia,” kata Ketua Perubatan bandar itu, Anwar Aman.
Mangsa berusia antara 20 hingga 40 tahun dan kebanyakannya mempunyai sejarah menagih dadah.

Menurut Anwar, orang yang bertanggungjawab menjual ubat batuk itu masih belum dikenal pasti.

Sekurang-kurangnya 19 orang mati di Lahore selepas minum ubat batuk serupa, bulan lalu. - AFP

Janet Jackson peluk Islam



DOHA: Penyanyi, Janet jackson dilapor bertunang secara sulit dengan bilionair Qatar, Wissam Al-Mana dan pasangan itu merancang berkahwin di bandar raya ini pada 2013.
Menurut majalah hiburan UsWeekly, Wissam menghadiahkan adik Michael Jackson itu sebentuk cincin yang amat mahal, membuatkan Janet terlalu bimbang dan sentiasa memastikannya ia disimpan dengan selamat.

Bilionair itu yang keluarganya terbabit dalam perniagaan hartanah dan media ialah Pengarah Urusan Perniagan Al Mana Retail yang mewakili A/X Armani Ex- change. Dia juga adalah pemegang saham dalam Saks Fifth Avenue.
Pasangan berkenaan dikatakan akan berkahwin dalam satu majlis secara Islam.

Pengarang terkenal Turki, Adnan Oktar yang juga dikenali sebagai Harun Yahya berkata, Janet sudah memeluk Islam dan memilih untuk merahsiakannya daripada peminat.

Menurut sumber dalaman, majlis perkahwinan itu akan menjadi acara terbesar dalam sejarah.
Ia termasuk rancangan Janet untuk membawa semua anggota keluarga dan rakannya dengan menaiki pesawat persendirian bagi menghadiri majlis itu.

Mereka dilapor akan membelanjakan kira-kira RM9 juta untuk membawa 500 tetamu dari seluruh dunia sementara Wissam akan menghadiahkan mereka jam Rolex berharga RM30,000 setiap seorang.
“Wissam akan berbelanja besar apabila mengahwini Janet kelak. Ia akan menjadi majlis perkahwinan abad ini.” kata sumber itu.

Pasangan itu berkenalan pada Disember 2009 selepas Janet membuat persembahan istimewa di Asia Barat.

Penyanyi berusia 46 tahun itu yang pernah berkahwin dua kali, sebelum ini menegaskan tidak ada salahnya wanita bercinta dengan lelaki muda selagi kedua-duanya bahagia. - Agensi

Mujahidin mahu perintah Syria



BEIRUT: Kumpulan jihad, Barisan Al-Nusra berkata semalam, pemerintahan Islam mesti dilaksanakan di seluruh Syria selepas penggulingan Presiden Bashar al-Assad.
Kumpulan itu yang dilabel oleh Amerika Syarikat sebagai pengganas, turut menuduh Washington berusaha mengekalkan kerajaan Bashar.

Al-Nusra yang mendakwa bertanggung jawab terhadap kebanyakan serangan berani mati sepanjang konflik di Syria sejak 21 bulan lalu, dianggotai oleh pejuang yang sebahagian besarnya warga asing.
Dalam rakaman audio yang dimuatnaikkan di Internet semalam, Ketua Al-Nusra, Abu Mohammed Al-Jawlani berulang kali menegaskan, kumpulan jihad mesti memerintah Syria selepas kejatuhan Bashar.

“Kejatuhan rejim itu akan meninggalkan kekosongan dan kumpulan Islam adalah yang terbaik untuk mengisi kekosongan itu,” kata Abu Mohammed.

Dalam mesejnya bertajuk: ‘Rakyat Syria, kami korbankan jiwa kami untuk anda,’ beliau berkata: “Kami menawarkan kepada anda darah kami untuk mempertahankan agama dan tanah anda. Kami akan terus melakukan pengorbanan selepas ini.
“Kami akan terus berkorban untuk membolehkan rakyat Syria menjalani kehidupan dengan bermaruah dan memiliki semula apa yang diambil daripada mereka, sehingga mereka boleh hidup di bawah pemerintahan panji Islam,” katanya.

Beliau turut menyelar masyarakat antarabangsa, khususnya Amerika Syarikat.
“Barat tidak sepatutnya dibiar meraih keuntungan hasil daripada pengorbanan yang telah kita lakukan,” katanya. - AFP

Paksa adik abang ipar dagang tubuh



ALOR GAJAH: Seorang gadis mendakwa dipaksa menjadi pelacur oleh adik ipar kepada abangnya sendiri sejak awal bulan ini.
Mangsa yang berusia 17 tahun itu dipaksa melayan nafsu serakah beberapa lelaki pertengahan usia dengan dikenakan bayaran tertentu di beberapa lokasi termasuk sekitar hotel bajet di negeri ini.

Difahamkan, mangsa tinggal bersama kakak ipar dan abangnya di sebuah rumah di Pulau Sebang dan datang ke rumah seorang saudaranya di Selangor awal bulan ini.
Menurut sumber, suspek yang turut tinggal bersama mangsa di Pulau Sebang menjemput gadis itu di Selangor beberapa hari kemudian dan membawanya pulang ke Melaka.

“Bagaimanapun, suspek tidak terus membawa gadis itu pulang ke rumah sebaliknya membawanya bersiar-siar di sekitar Bandaraya Melaka.

“Selepas bersiar-siar, suspek menyewa sebuah hotel bajet dan sebaik berada di hotel itu, mangsa diperkenalkan dengan seorang lelaki pertengahan usia,” katanya di sini, semalam.
Menurutnya, gadis itu kemudian dipaksa melayan nafsu lelaki terbabit dan dikenakan bayaran sebanyak RM200.

Katanya, mangsa yang mula menyedari niat sebenar suspek cuba melarikan diri dan merayu tidak diperlakukan sedemikian, namun tidak diendahkan.
“Gadis itu turut mendakwa dibawa ke beberapa daerah tidak dikenal pasti untuk diperdagangkan kepada pelanggan yang sedia menunggu di tempat dijanjikan.

“Malah, suspek dikatakan turut mengawasi setiap pergerakan gadis itu bagi mengelak dia melarikan diri,” katanya.

Sumber itu berkata, gadis malang itu yang tidak tahan diperlakukan sedemikian nekad melarikan diri daripada kawalan suspek sebelum membuat laporan di Balai Polis Masjid Tanah, kelmarin.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Deputi Superintendan Abd Rahman Jid mengesahkan kejadian dan berkata siasatan lanjut sedang dilakukan.

Menurutnya, kes dirujuk ke Jabatan Keganasan Rumahtangga, Wanita dan Kanak-kanak (D11), Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Melaka untuk tindakan selanjutnya.

Abang ada hubungan dengan isteri orang



SAYA ada anak lima orang. Keluarga abang saya sebelum ini gembira dan bahagia. Abang saya seorang yang panas baran. Dia kalau marah memang senang ‘naik tangan’.
Perangai abang saya mula berubah sejak dia kenal dengan seorang wanita. Wanita itu masih berstatus isteri orang dan sudah mempunyai anak yang sudah dewasa.

Umur abang saya dalam ling­kungan 30-an dan manakala wanita itu 40-an. Malah, abang saya ini sudah mula tidak pulang ke rumah berhari-hari lamanya.

Ada kalanya dia keluar tengah malam selepas anak tidur dan pulang sebelum anak bangun. Dia juga kerap pukul, cekik, hantuk kepala isteri ke dinding dan tidur berasingan dengan isterinya.

Dia akan marah dan pukul kakak ipar saya yang selalu masuk campur hal dia dengan wanita itu. Kini sudah tiada ada lagi kemesraan antara anak, ibu bapa dan adik-beradiknya.

Perkara itu berlarutan sehingga setahun. Kakak saya sudah merujuk di pejabat agama dan ajak abang saya pergi kaunseling, tetapi perkara itu tidak dihiraukan.

Pelbagai usaha sudah dilakukan keluarga saya dan kakak ipar saya, tetapi tidak berhasil. Kawan abang saya mengaku pernah temankan abang saya berjumpa dan tidur dengan wanita terbabit.

Saya juga sudah berjumpa dengan suami wanita itu untuk memberitahu keadaan sebenar dan berharap suaminya dapat mengambil tindakan, tetapi hampa.

Solat pun abang saya abaikan. Saya ada cuba cara kampung sebab katanya abang saya ada kena guna-guna dengan wanita itu dan keputusannya sama, tidak berhasil juga.

Kami selalu juga bersolat hajat meminta pertolongan daripada Allah. Saya perlukan bantuan Dr untuk bantu memberi jalan penyelesaian.

EMA,
Selangor




PENYELESAIAN terbaik ialah abang kembali taat kepada tuntutan ajaran Islam dalam soal berkeluarga dan bertanggungjawab sebagai suami. Begitu juga dengan pihak lain, banyak usaha yang dilakukan sama ada oleh anda dan kakak ipar dalam memperbaiki keadaan.

Kesemuanya tidak berhasil setakat ini. Bagaimanapun, doa dan solat hajat perlu diteruskan supaya abang sendiri insaf dan kembali taat kepada ajaran Islam.

Seterusnya kakak ipar boleh mengemukakan permohonan kepada mahkamah Syariah untuk menfasakhkan perkahwinan sekiranya perangai dan tindakan abang sendiri masih berterusan begitu.

Keganasan rumah tangga juga boleh dilaporkan kepada pihak polis untuk diambil tindakan. Ini penting supaya penderaan tidak berlaku berterusan.

15 Ciri-Ciri Orang Syiah

Posted on the December 30th, 2012 under Agama,Tempatan by admin

Penganut Syiah di Malaysia atau di Indonesia selalu bersembunyi dalam segala hal, terutama mereka mendakwa bahawa Syiah merupakan bahagian mazhab dalam Islam. Padahal sebenarnya tidak. Dalam istilah Syiah, hal itu disebut “Taqiyah”. Namun sebenarnya ada beberapa yang boleh kita perhatikan dari penganut Syiah dari 15 ciri-cirinya yang berikut ini:
1) Mengenakan songkok hitam dengan bentuk tertentu. Tidak seperti songkok yang dikenali umumnya songkok mereka seperti songkok orang arab hanya saja warnanya hitam.
2) Tidak solat Jumaat. Meskipun solat Jumaat bersama jamaah, tetapi dia langsung berdiri setelah imam mengucapkan salam. Orang-orang akan menyangka dia mengerjakan solat sunat, padahal dia menyempurnakan solat Zuhur empat rakaat, kerana pengikut Syiah tidak meyakini kesahihan solat Jumaat kecuali bersama Imam yang ma’sum atau wakilnya.

3) Pengikut Syiah juga tidak akan mengakhiri solatnya dengan mengucapkan salam yang dikenali kaum Muslimin, tetapi dengan memukul kedua pahanya beberapa kali.
4) Pengikut Syiah jarang solat jemaah kerana mereka tidak mengakui solat lima waktu, tapi yang mereka yakini hanya tiga waktu sahaja.
5) Majoriti pengikut Syiah selalu membawa At-Turbah Al-Husainiyah iaitu batu / tanah yang digunakan menempatkan kening ketika sujud apabila mereka solat tidak di dekat orang lain.
6) Jika anda perhatikan caranya berwuduk maka anda akan dapati bahawa wudhunya sangat berlainan, tidak seperti yang dilakukan oleh kaum Muslimin.
7) Anda tidak akan mendapati penganut Syiah hadir dalam kajian dan ceramah Ahlussunnah.
8) Anda juga akan melihat penganut Syiah banyak mengingat Ahlul Bait; Ali, Fathimah, Hasan dan Husein radhiyallahu anhum.
9) Mereka juga tidak akan menunjukkan penghormatan kepada Abu Bakar, Umar, Uthman, majoriti sahabat dan Ummahatul Mukminin radhiyallahu anhum.
10) Pada bulan Ramadhan penganut Syiah tidak terus berbuka puasa setelah azan maghrib. Dalam hal ini Syiah berkeyakinan seperti Yahudi iaitu berbuka puasa jika bintang-bintang sudah kelihatan di langit. Dengan kata lain mereka berbuka apabila benar-benar sudah masuk waktu malam. Mereka juga tidak solat terawih bersama kaum Muslimin, kerana menganggapnya sebagai bid’ah.
11) Mereka berusaha sekuat tenaga untuk menanam dan menimbulkan fitnah antara jamaah salaf dengan jemaah lain, sementara itu mereka mendakwa tidak ada perselisihan antara mereka dengan jamaah lain selain salaf. Ini tentu tidak benar.
12) Anda tidak akan melihat seorang penganut Syiah memegang dan membaca Al-Quran kecuali jarang sekali, itu pun sebagai bentuk taqiyyah kerana Al-Qur’an yang benar menurut mereka iaitu al-Quran yang berada di tangan al-Mahdi yang ditunggu kedatangannya.
13) Orang Syiah tidak berpuasa pada hari Asyura, dia hanya menunjukkan kesedihan di hari tersebut.
14) Mereka juga berusaha keras mempengaruhi kaum wanita khususnya para mahasiswi di universiti atau di perkampungan sebagai langkah awal untuk memenuhi keinginannya melakukan mut’ah dengan para wanita tersebut apabila nantinya mereka menerima agama Syiah.
15) Orang-orang Syiah tekun mendakwah orang-orang tua yang mempunyai anak perempuan dengan harapan anak perempuannya juga turut menganut Syiah sehingga dengan selesa dia boleh melakukan zina mut’ah dengan wanita tersebut baik dengan pengetahuan ayahnya ataupun tidak. Pada hakikatnya ketika ada seorang yang ayah yang menerima agama Syiah, maka para pengikut Syiah yang lain automatik telah mendapatkan anak gadisnya untuk dimut’ah. Tentunya setelah mereka berjaya meyakinkan bolehnya mut’ah. Semua kemudahan, kelebihan, dan kesenangan terhadap syahwat ini ada dalam diri para pemuda sehingga dengan mudah para pengikut Syiah menjerat mereka bergabung dengan agama Syiah.
Kesimpulannya, ciri-ciri mereka sangat banyak. Selain yang kami sebutkan di atas masih banyak ciri-ciri yang lain sehingga tidak mungkin bagi kita untuk menjelaskan semuanya di sini. Namun cara yang paling praktikal ialah dengan memerhatikan raut wajah. Wajah mereka merah padam jika anda mencela Khomeini dan Sistani, tapi bila anda mengutuk Abu Bakar, Umar, Usman, Aisyah dan Hafshah, atau sahabat-sahabat yang lain radhiyallahu anhum tidak ada sedikit pun tanda-tanda kebimbangan di wajahnya
Akhirnya, dengan hati yang terang Ahlussunnah dapat mengenali pengikut Syiah dari wajah hitam mereka kerana tidak mempunyai keberkatan, jika anda perhatikan wajah mereka maka anda akan membuktikan kebenaran kadar ini dan inilah hukuman bagi siapa saja yang mencela dan meremehkan para sahabat Nabi sallallahu alaihi wasallam dan para ibunda kaum Muslimin radhiyallahu anhunn yang dijanjikan syurga oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala.
Diterjemahkan dari sumber lppimakassar
Detik Islam

Suami maut, isteri cedera diragut

Posted on the December 30th, 2012 under Tempatan by admin


KEPALA BATAS – Seorang lelaki maut apabila motosikal yang ditunggang bersama isteri terbabas selepas menjadi mangsa ragut dua lelaki bermotosikal di Jalan Butterworth-Kepala Batas dekat Permatang Manggis di sini kelmarin.
Dalam kejadian pukul 7.30 malam itu, A. Josop (gambar), 65, yang merupakan pesara Majlis Perbandaran Seberang Perai mati di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala manakala A. Alaies, 52, cedera di beberapa bahagian badan.
Ketua Polis Negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, pasangan itu menaiki motosikal jenis Honda Wave dalam perjalanan dari rumah mereka di Bagan Ajam, Butterworth untuk menghadiri majlis perkahwinan saudara mereka di sini.

Katanya, sebaik tiba di tempat kejadian, motosikal yang dinaiki mereka terbabas selepas dihimpit kenderaan suspek sebelum seorang daripada lelaki itu merentap rantai leher yang dipakai Alaies.
“Josop yang cedera teruk di kepala mati di tempat kejadian manakala isterinya yang cedera dihantar ke Hospital Kepala Batas oleh orang ramai,” katanya.
Katanya, kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.
DBKL: Pemaju diarah roboh banglo jejas teruk

31 Disember 2012
Puncak Setiawangsa bergegar
Kediaman yang disewa seorang warga Iraq yang dikenali sebagai Maulana hampir roboh sepenuhnya.
KUALA LUMPUR - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dijangka mengeluarkan pada Jun depan peta bencana yang mengenal pasti kawasan tanah tinggi di Lembah Klang yang berisiko untuk didiami.
Menyatakan demikian, Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Ahmad Phesal Talib berkata, pihaknya telah meminta Institut Kerja Raya Malaysia (Ikram) menjalankan kajian mengenainya mulai Januari depan.
"Kita akan jalankan kajian dengan segera sebagai langkah keselamatan bagi kediaman yang sudah didiami mahupun yang bakal dibina (di kawasan tanah tinggi)," katanya kepada pemberita dekat lokasi kejadian tanah runtuh di Puncak Setiawangsa di sini hari ini.
Terdahulu, beliau mengiringi Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam tinjauan ke kawasan kejadian yang berlaku pada 10 malam, Jumaat lepas.
Mengulas lanjut, Ahmad Phesal berkata, peta bencana itu dapat menjadi panduan kepada pemaju perumahan dan penduduk bagi membolehkan mereka mengambil langkah keselamatan tertentu.
Ahmad Phesal menafikan dakwaan kononnya pemaju di sekitar Bukit Setiawangsa dan Puncak Setiawangsa membina kediaman tidak mengikut spesifikasi.  
Beliau berkata, syarikat berkenaan telah mengikuti segala piawaian pembinaan dan keselamatan ketika membangunkan kawasan perumahan itu lebih 20 tahun lalu.
"Spesifikasi ini berubah dari semasa ke semasa dan apabila berlaku kejadian bencana alam seperti ini, kita tidak boleh menunding jari kepada satu pihak kerana insiden seperti ini tidak dapat dijangka. 
"Namun Bahagian Siasatan Cerun, Jabatan Kerja Raya sedang menjalankan siasatan bagi mengenal pasti punca utama kejadian berdasarkan keadaan tanah dan struktur pembinaan oleh pemaju," katanya.
Beliau juga menyatakan bahawa pemaju diarah merobohkan segera sebuah banglo lereng bukit yang terjejas teruk dalam kejadian tanah runtuh itu. - Bernama
Kosmo
Guna peluang RTM sebaik mungkin, Zahid nasihat Hadi

30 Disember 2012
ABDUL HADI AWANG
ABDUL HADI AWANG
TUMPAT - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang digesa menggunakan sebaik-baiknya peluang ke udara di Radio dan Televisyen Malaysia (RTM) bagi memperjelas amanatnya pada 1981 yang dikatakan mengkafirkan Umno.
Menggesa demikian, Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata isu (amanat) itu telah mengakibatkan perpecahan di kalangan masyarakat Islam di negara ini.
Beliau menyifatkan amanat itu sebagai 'fatwa politik'.
"Ia pendapat politik yang harus dibayar harganya dengan mahal kerana apa yang berlaku dengan masyarakat Islam di beberapa kawasan seperti perpecahan dalam keluarga dan masalah dalam komuniti.
"Perkara ini perlu diperbetulkan," kata Ahmad Zahid mengulas keputusan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim memberi peluang kepada Abdul Hadi untuk membuat penjelasan menerusi RTM.
Ahmad Zahid bercakap kepada pemberita selepas melawat mangsa banjir di pusat pemindahan di Sekolah Kebangsaan Pengkalan Kubor 2 di sini hari ini.
Dalam pada itu, Ahmad Zahid berkata, anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) berada dalam keadaan siap siaga sepanjang musim tengkujuh bagi membantu mangsa banjir di Pantai Timur.
"ATM turut menempatkan pasukan perubatan di kawasan memerlukan sebagai bantuan tambahan kepada Kementerian Kesihatan," katanya.
Selain itu, Ahmad Zahid berkata ATM juga sedia mencurah tenaga untuk membaiki rumah mangsa banjir yang rosak akibat bencana alam itu.
"Kami tidak mempunyai peruntukan untuk membeli bahan-bahan bagi kerja membaik pulih tetapi kita akan bantu daripada segi tenaga kerja," tambahnya. - Bernama
China wajib anak lawat ibu bapa

29 Disember 2012
BEIJING - China meluluskan satu undang-undang mewajibkan anak yang sudah dewasa melawat ibu bapa mereka sekerap yang mungkin dan jika gagal berbuat demikian akan berhadapan dengan risiko tindakan perundangan.

Undang-undang baru itu tidak menyatakan kekerapan lawatan yang perlu dibuat tetapi amaran mengabaikan ibu bapa boleh mendatangkan risiko tindakan mahkamah.

Laporan yang diterima semakin meningkat saban tahun ramai ibu bapa yang diabaikan dan ditinggalkan anak mereka.

Awal bulan ini, media melaporkan seorang wanita tua berumur 90-an dipaksa anaknya tinggal di kandang khinzir selama dua tahun.

Media turut melaporkan yang ramai anak cuba merampas aset ibu bapa mereka atau orang-orang tua yang mati tanpa pengetahuan sesiapa kerana ditinggalkan sendirian di rumah.

Perkara ini terjadi kerana anak-anak akan meninggalkan ibu bapa mereka sendirian kerana bekerja di bandar.

China mempunyai hampir 167,000 juta penduduk yang berusia lebih 60 tahun dan satu juta penduduk berusia lebih 80 tahun.

Kerajaan juga ada menyediakan beberapa alternatif seperti rumah penjagaan untuk orang-orang tua supaya mereka mampu hidup secara sendiri tanpa anak-anak.
Mubarak dipindah ke hospital

29 Disember 2012
Hosni Mubarak
Keadaan kesihatan Mubarak berada pada tahap membimbangkan selepas beliau dihukum penjara seumur hidup pada Jun lalu. Foto: Reuters
KAHERAH - Bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak akan dipindahkan ke hospital tentera berikutan tahap kesihatannya  membimbangkan, menurut media tempatan, kelmarin.

Jurucakap tentera memaklumkan, Mubarak akan dihantar ke hospital tentera Maadi yang terletak di pinggir Kaherah.

Agensi berita MENA melaporkan arahan pemindahan Mubarak itu dikeluarkan oleh pendakwa raya, Talaat Abdallah selepas beliau meneliti laporan kesihatan bekas pemimpin tersebut.

Menurut agensi berita itu lagi, keadaan kesihatan Mubarak akan dipantau dari semasa ke semasa sebelum dipindahkan semula ke klinik penjara Tora. - Reuters




No comments:

Post a Comment