Thursday, January 3, 2013

INI PENANGAN MENAFIKAN HUKUM ALLAH@HUDUD...PEMIMPIN2 YANG MASIH BERKERAS MENAFIKAN...MAKA AKHIRAT KAUORANG JAWAB

Pelakon Filem Ayat-ayat Cinta Sudah Murtad

Posted on the January 4th, 2013 under Artis,Luar Negara by admin

Seorang pelakon wanita cantik yang pernah membintangi sebuah filem agama (ayat-ayat cinta) mengaku murtad kerana cinta. Adakah anda kenal dengan nama Rianti Cartwright?
Pelakon cantik tu diberitakan dah murtad apabila memilih untuk berkahwin dengan seorang lelaki Kristian.. Dia memilih untuk gadaikan pegangan agama dia semata-mata kerana cinta.
Ketika ditemubual oleh media Indonesia tentang status agamanya, pelakon tersebut menjawab.

“Bagi saya, ada yang boleh dikongsi bersama dan ada yang tidak boleh.”
Rianti bagaimanapun berkata dia bahagia setelah menjadi isteri kepada Alfonso Nainggolan atau Cas, selepas berkahwin pada 17 September lalu di Gereja Old St Patrick, New York, Amerika Syarikat.
“Saya sekarang amat bahagia,” kata aktres berusia 28 tahun itu.
Inilah Hebatknya penangan cinta.. Manusia sanggup buat apa saja demi cinta tanpa sedar bahawa cinta tu sebenarnya tak kemana.
Detik Islam

Bintang Bola Sepak Arsenal yang Menghafal 19 Juz Al-Quran

Posted on the January 4th, 2013 under Agama by admin


LONDON – Pentas bola sepak Liga Perdana Inggeris banyak dihuni pemain-pemain beragama Islam yang datang dari luar negeri.
Bintang bolasepak Liga Premier Muslim yang menonjol kebanyakan berasal dari Perancis.
Diantara bintang bolasepak Muslim yang dikenali adalah pemain tengah Arsenal, Abou Diaby. Pemain 25 tahun berkewarganegaraan Perancis ini telah menghafal Al-Quran hingga 19 juz.
Dalam akaun twitter, salah satu pengajar Ebrahim Collage di London, Mufti Muhammad, @ Mufti_Muhammad_ mendedahkan seorang bintang bolasepak yang datang ke Emirates Stadium Arsenal pada tahun 2006 itu hafal 19 juz Al-Quran.

Bagi Diaby, kunjungan ke Ebrahim Collage adalah perkara biasa. Sebab ia berasa selesa berada dalam komunitinya, seperti diterangkan Republika Online.
“In conversation with Arsenal Footballer Abu Diaby @ Ebrahim college dinner tonight, who s memorised 19 ajza of Qur’an! (Dalam perbincangan dengan pemain Arsenal Abu Diaby di Ebrahim Collage pada tiap kali makan malam, siapa yang hafal 19 juz Al-Quran,” sentil Mufti Muhammad kepada Diaby.
Muslim Rohingya
Sifat sosial Abou Diaby yang sangat perhatian terhadap umat Islam yang lain juga ia tunjukkan, apabila dirinya terlibat dalam penggalangan dana untuk Muslim Rohingnya di London Muslim Center.
Dalam acara penggalangan dana itu, Abou Diaby melelong jersey (kostum) Arsenal miliknya untuk Muslim Rohingnya.
Di Arsenal sendiri ada beberapa pemain yang tercatat beragama Islam, antaranya Abou Diaby, Bacary Sagna, dan sebelumnya ada Samir Nasri dan Kolo Toure yang kini mempertahankan Manchester City.
Sementara itu, pemain Muslim Arsenal lain yang komited terhadap Islam adalah bek muda Armand Traore. Namun jebolan Akademi Arsenal kelahiran 8 Oktober 1989 itu kini berpindah kelab di Queens Park Rangers.
Pemain pasport Perancis keturunan Senegal ini telah lama memeluk Islam dan pada 2009 lalu ketika masih mempertahankan Arsenal ia mula “sedar” untuk menghilangkan seluruh tatu yang dilakarkan di tubuhnya.
“Saya rasa ini (tatu) menjadi kesalahan terbesar dalam hidup saya, tapi saya akan cuba meluruskan segalanya,” ungkap Traore.
“Agama saya telah memberi keuntungan kepada kehidupan dan kerjaya saya. Saya selalu menjadi muslim tapi tidak pernah mempraktikannya dan saya hanya berkata ‘saya seorang muslim’,” jelasnya.

Detik Islam


Budak mati, 400 cedera di Filipina


SEORANG lelaki bermain mercun sempena sambutan tahun baru di Manila semalam.



MANILA - Tembakan bagi menyambut tahun baru menyebabkan seorang budak berusia empat tahun terbunuh dan lebih 400 lagi cedera disebabkan permainan mercun bagi menyambut tahun baru, kata beberapa pegawai semalam.
Peluru mengenai budak itu di bahagian belakangnya semasa dia bermain di luar rumahnya di daerah Mandaluyong, pinggir Manila.
Menurut seorang pegawi polis, Leonardo Espina, pihaknya sedang berusaha untuk mengesan orang yang melepaskan tembakan itu.
Bagaimanapun, ia memerlukan masa untuk mengesan kerana terdapat penggunaan senjata api yang tidak berlesen berleluasa di negara ini.
"Kami menangkap 10 orang yang melepaskan tembakan, kebanyakannya ialah pengawal keselamatan peribadi yang mabuk," katanya.
Espina berkata, anggota-anggota polis yang turut melepaskan tembakan bagi meraikan kedatangan tahun baru juga akan dikenakan tindakan disiplin.
Setiausaha Kesihatan, Enrique Ona menyatakan, 404 orang cedera disebabkan permainan mercun di negara ini.
Menurutnya, separuh daripada mereka merupakan kanak-kanak.
"Sebahagian mengalami kecederaan yang serius," katanya.
Antara yang cedera itu ialah seorang budak lelaki yang salah satu kakinya terpaksa dipotong. - Agensi

61 mati dipijak di Abidjan



SEORANG askar mengawal lokasi kejadian rempuhan yang berlaku di luar Stadium Felix Houphouet Boigny di Abidjan semalam.



ABIDJAN - Kira-kira 61 orang mati akibat dipijak di luar sebuah stadium di sini selepas pertunjukan bunga api sempena kedatangan tahun baru, kata pemerintah semalam.
Seorang pegawai kecemasan berkata, kejadian itu berlaku dekat Stadium Felix Houphouet Boigny apabila sejumlah orang berhimpun untuk menyaksikan pertunjukan bunga api.
Salah seorang yang cedera itu memberitahu agensi berita Reuters, pasukan keselamatan tiba untuk cuba memisahkan kumpulan orang ramai.
Bagaimanapun, tindakan itu mencetuskan panik sehingga mengakibatkan orang ramai mula berasak-asak sekali gus menyebabkan berlaku kejadian rempuhan.
Presiden Ivory Coast, Alassane Ouattara melawat mangsa yang cedera di hospital.
Beliau menyifatkan kejadian itu sebagai tragedi negara dan menyatakan siasatan dilakukan untuk menentukan punca kejadian.
Seorang koresponden Reuters memberitahu, tompokan darah dan sejumlah kasut kelihatan di luar stadium berkenaan.
"Dua anak saya datang ke sini. Saya memberitahu supaya jangan datang tetapi mereka tidak mahu mendengar.
"Mereka datang ketika saya sedang tidur," kata seorang pekerja pembersihan, Assetou Toure.
Bagaimanapun, dia tidak mengetahui sama ada anaknya itu selamat daripada kecederaan.
Kejadian itu merupakan yang terburuk di Abidjan sejak tahun 2010.
Pada tahun itu, kejadian yang sama berlaku di sebuah stadium semasa perlawanan bola sepak diadakan menyebabkan 18 orang mati. - Agensi

Tradisi bakar patung pada malam terakhir 2012



PATUNG manusia dipegang oleh seorang lelaki yang dibelinya di Medellin, Colombia.



CALI - Penduduk di Colombia membakar patung-patung berbentuk seperti manusia sempena kedatangan tahun baru yang merupakan amalan tradisi di negara ini.
Patung-patung itu mempunyai pelbagai bentuk termasuk yang mempunyai tanduk di kepala dijual kepada orang ramai oleh para peniaga.
Pembeli-pembeli akan membakar patung itu pada malam terakhir 2012.
Patung-patung yang memakai pakaian itu mewakili perkara-perkara buruk yang berlaku sepanjang tahun lalu.Ia diperbuat daripada kadbod dan habuk kayu. - Agensi

Aktivis minta kerakyatan wanita Mesir berbogel ditarik

ALIA berbogel di Kedutaan Mesir di Stockholm pada 20 Disember lalu.


KAHERAH - Seorang wanita Mesir, Alia al-Mahdy berdepan dengan ancaman kewarganegaraannya mungkin ditarik balik selepas dia berbogel tanpa memakai sebarang pakaian di depan kedutaan negara ini di Stockholm, Sweden baru-baru in.
Portal berita Al-Arabiya semalam melaporkan bahawa seorang aktivis, Mahmoud Abdel Rahman telah memfailkan aduan kepada pendakwa raya berhubung perbuatan Alia.
Menurut Mahmoud, imej Mesir rosak dan tindakannya itu mempersendakan agama Islam selepas Alia berbogel pada 20 Disember lalu.
Mahmoud meminta supaya nama Alia, 22, diletakkan di dalam senarai orang yang perlu dipantau supaya dia boleh ditangkap ketika memasuki Mesir.
Dalam aduannya itu, dia menyatakan Alia menulis ayat-ayat yang menghina draf perlembagaan baharu Mesir dengan bantuan dua aktivis wanita daripada kumpulan FEMEN.
Kumpulan tersebut terkenal dengan aktiviti tunjuk perasaan bagi membela hak-hak wanita dengan anggota-anggotanya kerap mendedahkan payudara termasuk berbogel.
Alia berbogel bersama dua aktivis wanita kumpulan tersebut di Kedutaan Mesir di Stockholm itu.
Dia menunjuk perasaan bagi membantah draf baharu perlembagaan Mesir yang didakwa menyekat kebebasan penduduk dan hak-hak wanita.
Bagaimanapun, draf tersebut diluluskan oleh para pengundi dalam pungutan suara yang diadakan sebanyak dua kali pada 15 dan 22 Disember tahun lalu.
Mahmoud turut menyediakan cakera padat digital yang mengandungi gambar Alia berbogel kepada pihak pendakwa raya.
Sementara itu, Alia menyatakan dia menerima ancaman bunuh selepas berita tentang perbuatannya yang berbogel itu tersebar.
"Jika saya kembali ke Mesir, saya akan dipenjarakan dan saya mungkin terbunuh jika rejim yang memerintah Mesir kini terus berkuasa," katanya kepada akhbar Al-Watan.
Menyentuh tentang sebab-sebab dia berbogel, Alia menyatakan perlembagaan baharu menggalakkan diskriminasi terhadap wanita dan ia akan membuka jalan ke arah lebih banyak hak golongan Hawa di negara ini digugurkan.
Alia diberikan taraf sebagai pemilik suaka politik di Sweden.
Dia sebelum ini pernah berbogel di sebuah laman blog dan Twitter.
- Agensi

Psy menari di Times Square



PSY menari bersama MC Hammer (di kirinya) menjelang sambutan tahun baru di Times Square, New York kelmarin.



NEW YORK - Penyanyi rap yang terkenal dari Korea Selatan, Psy menari tarian kuda bersama penyanyi MC Hammer di Times Square di sini menjelang sambutan tahun baru kelmarin.
Psy yang terkenal di seluruh dunia menerusi muzik video Gangnam Style menari tarian kuda yang dipopularkannya itu bersama dengan Hammer.
Penyanyi tersebut turut meraikan ulang tahun kelahirannya yang ke-35 kelmarin.
Muzik video Gangnam Style di laman YouTube sudah ditonton lebih satu bilion kali sejak ia dimuat naik pada Julai tahun lalu.
Ketika berbual dengan MTV News, Psy berkata, dia akan menghabiskan tahun ini dengan menghasilkan lagi lagu popular di Amerika Syarikat (AS).
Beliau berkata, lagu Gangnam Style amat popular di AS menyebabkan dia perlu menghasilkan sebuah lagi lagu baharu.
Menurutnya, dia turut mendapat undangan untuk membuat persembahan di Paris manakala pada Februari depan, penyanyi berkenaan akan memenuhi jemputan di China.
Taylor Swift yang merupakan penyanyi yang menjalin hubungan dengan anggota One Direction, Harry Styles turut membuat persembahan bagi meraikan kedatangan tahun baru itu.
Seramai sejuta orang memenuhi Times Square bagi menyambut ketibaan tahun baru. - Agensi

3 jam tersepit batu di kolam renang


AZLINA menunjukkan kesan lebam di belakang anaknya, Putera Faisal akibat tersepit di celah batu kolam renang di Subang Jaya semalam.



SUBANG JAYA – Anak lelaki seorang jutawan jualan langsung terkenal mengalami trauma dan calar di bahagian belakang badannya setelah tersepit selama hampir tiga jam di celah batu ketika mandi-manda di kolam renang sebuah hotel lima bintang di sini semalam.
Kejadian kira-kira pukul 10 pagi itu berlaku ketika mangsa, Putera Faisal Stapa, 13, mandi-manda bersama sembilan lagi ahli keluarga yang lain di kolam berkenaan.
Datuk Stapa Omar dan isterinya, Datuk Azlina Che Abdullah merupakan pengasas syarikat jualan langsung terkenal, De’ Classic Life (M) Sdn. Bhd. (DCL).
DCL merupakan syarikat jualan langsung bagi pelbagai produk kesihatan, kecantikan, herba tradisional dan banyak lagi yang menjadi kegilaan ramai.
Azlina berkata, dia yang bergegas ke kolam renang itu sebaik dimaklumkan oleh pengawal peribadinya terkejut apabila melihat Putera Faisal menahan kesakitan selepas tersepit di celah batu yang agak besar.
“Sebaik tiba, saya lihat dia sudah tersepit dan cuba menenangkannya dengan memberikan motivasi serta menyuruhnya menarik nafas sekuat hati.
“Pihak bomba dan penyelamat yang tiba di tempat kejadian sebaik dihubungi pihak pengurusan hotel kira-kira pukul 11 pagi terpaksa mengambil masa hampir tiga jam untuk mengeluarkan anak saya,” katanya.

30 sekolah ditutup akibat banjir



BEBERAPA pelajar SMA Mahmudiah, Hulu Terengganu terpaksa pulang apabila sekolah mereka ditutup akibat banjir semalam. - Gambar Azlan Bahrum



HULU TERENGGANU - Kira-kira 12,000 pelajar gagal memulakan hari pertama sesi persekolahan tahun baru 2013 semalam apabila 30 buah sekolah di Terengganu ditutup akibat banjir gelombang kedua yang melanda negeri itu semalam.
Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, daripada 31 buah sekolah yang terlibat, 23 buah adalah sekolah rendah dan bakinya tujuh sekolah menengah.
Beliau berkata, daerah Hulu Terengganu mencatatkan jumlah terbanyak membabitkan 12 buah sekolah diikuti daerah Besut sebanyak 12 buah dan masing-masing tiga buah sekolah di Kemaman dan Setiu.
Katanya, sebab sekolah berkenaan ditutup ialah sama ada dinaiki air, menjadi pusat pemindahan sementara atau masih dalam proses pembersihan selepas dijadikan pusat pemindahan dan terputus hubungan.
Tinjauan Kosmo! mendapati kesemua sekolah berkenaan mula dinaiki air sejak kelmarin selain Sekolah Menengah Agama Mahmudiah, Kuala Berang di sini yang mula dinaiki air kira-kira pukul 8 pagi semalam.

Pemandu keliru sistem baharu lampu isyarat



BEN (dua dari kanan) dan beberapa penduduk menunjukkan lampu isyarat baharu yang dikatakan punca kesesakan di Jalan Bunga Raya, Ampang baru-baru ini.



KUALA LUMPUR - Penggunaan sistem baharu pada lampu isyarat di Jalan Bunga Raya, Taman Muda, Ampang di sini didakwa telah menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk di kawasan berkenaan.
Difahamkan ia telah menimbulkan kesulitan kepada ribuan penduduk di Taman Muda, Taman Kencana, Taman Seraya, Taman Putra, Lembah Maju, Pandan Indah dan Pandan Mewah yang menggunakan laluan tersebut.
Seorang penduduk, Robert Teh, 48, mendakwa, mereka tidak pernah mengalami sebarang masalah lalu lintas sebelum ini dan ia hanya berlaku selepas lampu isyarat yang baharu itu mula beroperasi sejak 26 Disember lalu.
"Sebelum ini, lampu isyarat akan bertukar hijau bagi membolehkan kenderaan membelok ke kiri, jalan terus atau membuat pusingan U.
"Bagaimanapun, sistem baharu itu hanya membenarkan kenderaan berjalan terus atau membuat pusingan U sehingga menyebabkan lalu lintas tidak lancar," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Sukar banteras selagi ada pelanggan

KUALA LUMPUR – Pembelian dan penjualan produk menerusi laman sosial dan laman web diinternet terdedah kepada risiko penipuan kerana sukar membanterasnya selagi masih ada permintaan pelanggan baharu.
Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia, Datuk Dr. Ma’amor Osman berkata, perkara itu sentiasa berlaku dan untuk membanterasnya agak sukar kerana pengguna mudah tertarik dengan tawaran di internet.
“Teorinya mudah, apabila pengguna ditawarkan dengan harga yang murah dan tidak munasabah, pengguna akan terpedaya untuk mendapatkan barangan yang dikehendakinya itu.
“Pengguna sepatutnya lebih berhati-hati apabila melakukan urusan pembelian menerusi internet kerana ada sahaja pihak yang akan sentiasa mengambil kesempatan ke atas mereka,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.

No comments:

Post a Comment