Sunday, August 22, 2010

TAKDIR ALLAH SWT MENENTUKAN SEGALA2NYA...OLEH ITU INGATLAH ALLAH SERTA BERTAKWA

Tercampak 5 meter

Oleh MOHD JAMILUL ANBIA MD DENIN

2010/08/22

BUKIT BERUNTUNG: Ibarat kisah sedih bertimpa-timpa apabila seorang guru lelaki yang sebelum ini kehilangan dua insan tercinta iaitu ibu kandung dan kakaknya, maut dalam keadaan mengerikan apabila tercampak lebih lima meter selepas motosikal ditunggangi dirempuh sebuah kereta.
MAUT.. anggota polis mengangkat mayat mangsa yang maut selepas dirempuh kereta berhampiran susur keluar Bukit Beruntung, Lebuhraya Utara Selatan, pagi semalam.
MAUT.. anggota polis mengangkat mayat mangsa yang maut selepas dirempuh kereta berhampiran susur keluar Bukit Beruntung, Lebuhraya Utara Selatan, pagi semalam.
Ketua Trafik dan Ketenteraman Awam Selangor, Superintendan Che Husin Omar berkata, siasatan awal mendapati motosikal mangsa dirempuh dari belakang oleh sebuah kereta Proton Savvy ketika mangsa melalui Kilometer 429.2 Lebuh raya Utara Selatan berhampiran susur keluar Bukit Beruntung, di sini.

Menurutnya, dalam kejadian jam 11.50 pagi semalam, beberapa saksi memberitahu melihat motosikal ditunggang mangsa dibawa dalam keadaan terhoyong-hayang dan tidak stabil.

“Akibatnya, kereta Savvy yang dipandu seorang lelaki bersama dua ahli keluarganya gagal mengelak sebelum merempuh motosikal itu. Difahamkan, pemandu kereta terbabit dalam perjalanan pulang untuk berbuka puasa di kampungnya di Changkat Jering, Perak.

“Rempuhan kuat itu menyebabkan mangsa melambung ke arah cermin depan kereta terbabit sebelum tercampak kira-kira lima meter. Mangsa kemudian terjatuh di tepi penghadang besi lebuh raya.
“Mangsa yang berasal dari Kampung Berchang, Kuala Lipis, Pahang dihantar ke Hospital Kuala Kubu Bahru, Hulu Selangor untuk bedah siasat,” katanya.

Menurutnya, polis akan menjalankan siasatan terhadap kemalangan itu mengikut Seksyen 41 (1), Akta Pengangkutan jalan 1987.

Difahamkan, mangsa sebelum ini kehilangan ibu kandungnya yang meninggal dunia pada 5 Ogos lalu. Sebelum itu, kakak mangsa turut dikatakan menghembuskan nafas terakhir dua minggu sebelum ibunya meninggal dunia akibat sakit.


Tiada rumah beraya

Oleh MOHD RAZLAN SALLEH

2010/08/22

KOTA KINABALU: Empat sekeluarga yang akan menyambut Aidilfitri bulan depan sebak apabila kediaman mereka hangus dalam kebakaran membabitkan tujuh rumah di Kampung Seguntor 2, Batu 11, Sandakan, semalam.
Mujur kira-kira 25 penduduk sempat menyelamatkan diri tanpa kemalangan jiwa tapi hampir semua harta benda gagal diselamatkan.

Ketua Balai Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sandakan, Mohd Razali Awang Ahmad, berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 5.37 pagi sebelum mengerahkan tiga jentera yang mengambil masa 10 minit untuk tiba ke tempat kejadian.

“Sebaik tiba, api terlalu marak berikutan keadaan rumah terletak terlalu hampir antara satu sama lain.

“Selain itu, keadaan rumah diperbuat daripada papan juga menjadi faktor api cepat marak,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.
Mohd Razali berkata, dia bersama 16 anggota berjaya mengawal dan kebakaran dipadam sepenuhnya kira-kira jam 8.40 pagi semalam.

“Siasatan awal mendapati kebakaran berpunca daripada api lilin dan kami masih menjalankan siasatan lanjut.

“Bagaimanapun, kami tidak menolak kemungkinan ia berpunca daripada sumber lain, termasuk mercun atau bunga api, terutama ketika menjelang musim perayaan,” katanya.

Menurut Mohd Razali, daripada tujuh rumah yang terbakar itu, hanya empat didiami manakala selebihnya kosong.

“Kami juga masih menyiasat jumlah kerugian ditanggung, termasuk dua kereta yang turut hangus dalam kejadian ini,” katanya.

Difahamkan, semua mangsa kini ditempatkan di dewan orang ramai sementara menunggu bantuan.


Meninggal bagai pahlawan

Oleh MOHD HELMI IRWADI MOHD NOR

2010/08/08

KUALA LUMPUR: “Sedih memang sedih, tetapi pakcik bangga anak pakcik meninggal sebagai pahlawan,” kata Nik Din Wan Musa, 49, bapa kepada Lans Koperal Nik Hafizie Nik Din, 25, yang meninggal dunia pagi semalam.
USUNG... jenazah  Hafizie dibawa ke kampung halamannya di Gua Musang untuk dikebumikan.
USUNG... jenazah Hafizie dibawa ke kampung halamannya di Gua Musang untuk dikebumikan.
Menurut Nik Din, Allahyarham anak kedua daripada enam beradik, dianggap sebagai anak lelaki tunggal yang manja dengannya tetapi dalam kerja, dia seorang yang berdisiplin.

“Pakcik reda dengan apa yang berlaku walaupun hati ini sedih. Pakcik mendidik dia dengan penuh kasih sayang, mengajarnya ilmu mempertahankan diri dan mendidiknya cara berdisiplin untuk hidup,” katanya.

Dalam kejadian itu, Hafizie yang bertindak berani mengejar seorang penunggang motosikal yang lari daripada sekatan jalan raya di Bulatan Segambut, gagal mengawal motosikal yang ditunggang sebelum merempuh treler berkenaan apabila berpatah balik melawan arus.

Allahyarham meninggal dunia di Hospital Kuala Lumpur (HKL) kira-kira jam 10.45 pagi semalam.
Jenazahnya disembahyangkan di Surau Kompleks Kuarters HKL selepas Zuhur dan dikebumikan di Felda Chiku 3, Gua Musang, Kelantan. Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, beliau bangga mempunyai anggota berani seperti Allahyarham yang tidak menghiraukan keselamatannya dengan tindakan pantas mengejar suspek yang disyaki membawa barang haram di dalam beg plastik hitam.

Katanya, suspek sehingga kini belum dapat dikenal pasti disebabkan kejadian pada waktu Subuh mengakibatkan anggota sukar mengecam wajah suspek.

“Kami kehilangan seorang anggota yang sangat berdisiplin, berani, berbudi bahasa dan dianggap sentiasa serius dalam kerja,” katanya.

Allahyarham mula berkhidmat sebagai polis pada Mei 2005 dengan menjadi peninju Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan mula berkhidmat di Balai Polis Sentul pada April tahun ini.

Sehubungan itu, pihak Balai Polis Sentul mengadakan bacaan tahlil malam tadi dan akan menyampaikan sumbangan kepada keluarga Allahyarham melalui tabung kebajikan



Hajat 2 sahabat tidak sampai

Oleh SHAHRUL NIZAM MOHAMAD

2010/08/08

PEKAN: Kegembiraan dua sahabat karib yang dalam perjalanan pulang ke kampung untuk menyambut hari pertama Ramadan bersama keluarga berakhir tragedi ngeri selepas Proton Wira dinaiki mereka bertembung dengan sebuah lori membawa alat ganti motosikal.
Dalam kejadian kira-kira jam 2 pagi, mangsa yang terbunuh dikenali sebagai Muhamad Halif Hamzah, 25, dari Kampung Rhu Batik, Dungun, Terengganu dan Ahmad Fuad Mohamad, 26, dari Kampung Gelugor, Kerteh, Terengganu. Kedua-duanya maut di tempat kejadian.

Ketua polis daerah, Superintendan Yahaya Othman berkata, siasatan awal mendapati dua sahabat terbabit yang bekerja di Singapura dan tinggal di Gelang Patah, Johor Bahru dalam perjalanan pulang ke Dungun, Terengganu.

Menurutnya, ketika tiba di tempat kejadian, kereta dipandu Muhamad Halif dipercayai hilang kawalan dan masuk ke laluan bertentangan sebelum bertembung dengan lori membawa muatan alat ganti motosikal.

Katanya, akibat pertembungan itu dua mangsa terbabit yang tersepit dan cedera parah di kepala meninggal dunia di tempat kejadian sebelum mayat mereka dikeluarkan sepasukan anggota Balai Bomba dan Penyelamat Pekan.
Yahaya berkata, pemandu lori terbabit yang berusia lingkungan 40-an cedera parah di kepala dan dikejarkan ke Hospital Pekan (HP) sebelum dipindahkan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan untuk rawatan lanjut.

“Siasatan turut mendapati, pemandu lori terbabit yang dalam perjalanan dari Kuantan menghala ke Johor Bahru untuk menghantar barang alat ganti motosikal dilaporkan masih tidak sedarkan diri akibat cedera di kepala.

“Mayat dua sahabat itu kemudian dihantar ke HP untuk bedah siasat sebelum dituntut ahli keluarga pagi semalam,” katanya.

Menurutnya, hasil pemeriksaan lanjut di tempat kejadian mendapati keadaan cuaca baik serta permukaan jalan lurus.

Katanya, polis masih meneruskan siasatan berhubung kejadian terbabit mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987


Perbualan terakhir

Oleh ARIFIN SALLEH dan MOHD ZAIDI YA’ACOB

2010/08/08

MASJID TANAH: Impian seorang lelaki yang juga pemastautin tetap (PR) untuk bertemu isteri dan dua anaknya di Sumatera, Indonesia tidak kesampaian apabila dia maut akibat dirempuh sebuah kereta ketika menunggang basikal, kelmarin.
Mangsa yang bekerja sebagai tukang besi di Sungai Udang sejak beberapa tahun lalu dikatakan mendaki bukit sebelum dirempuh kereta itu, menyebabkannya tercampak sejauh lima meter lalu terhumban ke dalam longkang.

Akibat kejadian itu, mangsa cedera parah di kepala dan mati serta-merta di tempat kejadian, manakala pemandu kereta berusia 30-an itu tidak cedera.

Rakan karib mangsa, Suhibin Mukminin, 34, yang terkejut dengan kejadian itu berkata, dia tidak menyangka perbualannya bersama mangsa sebelum lelaki berkenaan pergi ke kedai adalah kali terakhir.

Menurutnya, pada malam sebelum kejadian, arwah sempat berborak dengannya dan tidak sabar-sabar mahu balik ke kampungnya di Sumatera kerana sudah beberapa tahun tidak pulang.
“Dalam perbualan itu dia menyatakan hasrat membeli keperluan untuk anak dan isterinya yang sangat dirindui selepas sekian lama tidak bertemu bagi meraikan Ramadan ini dan berharap dapat menyambut hari raya bersama anak isteri di sana (Indonesia).

“Sebelum pergi ke pasar raya itu, dia beritahu hendak membeli beberapa pasang pakaian dan kasut untuk dua anaknya, malah sudah membeli tiket penerbangan ke Jakarta kira-kira jam 4 petang, Isnin ini (esok), namun niatnya tidak tercapai,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Turus Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Melaka Tengah, Asisten Superintendan Poon Nam E Kling berkata, siasatan awal mendapati kereta berkenaan datang dari arah Bertam Hulu menghala ke Sungai Udang, manakala mangsa menunggang basikal di bahu jalan.

Menurutnya, sebaik tiba di tempat kejadian, basikal ditunggang mangsa tiba-tiba masuk ke tengah jalan, menyebabkan pemandu kereta tidak sempat membrek untuk mengelak lalu melanggar belakang basikal.

Katanya, mayat mangsa kemudian dihantar ke Hospital Melaka untuk bedah siasat.

Orang ramai yang ada maklumat mengenai kejadian diminta menghubungi Cawangan Trafik IPD Melaka Tengah di talian 06-2834139 untuk membantu siasatan

No comments:

Post a Comment