Monday, April 30, 2012

SIBUK DENGAN PESTA..PESTA NI LEBIH BANYAK UNSUR MAKSIAT...BERHIBUR HINGGA LUPA MATI DAN AKHIRAT...PENDEKAT BIAR DE CIRI ISLAM BUKAN CARA LAIN...SEBAB KITA POPULAR DENGAN RASUAH...BETUL ATAU TAK...ALLAH SAJA YANG TAHU....

Wanita maut, suami dan bayi dipangkuan parah
Wartawan Sinar Harian
30 April 2012
Toyota Camry yang remuk dalam kemalangan pagi semalam.
Toyota Camry yang remuk dalam kemalangan pagi semalam.
IPOH - Seorang wanita maut selepas kereta yang dinaiki bersama suami dan anaknya merempuh pengadang besi jalan di Kilometer 306.2 Lebuhraya Utara Selatan (arah selatan), pagi semalam.
Lebih menyayat hati, bayi berusia tiga bulan yang dipangku mangsa dan suaminya yang memandu cedera parah.
 
Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 pagi itu, kereta Toyota Camry yang dipandu dari arah Ipoh menghala ke Kuala Lumpur terbabas ke kiri lebuh raya sebelum merempuh pengadang besi.
 
Ketua Polis Daerah Kampar, Superintendan Abdul Aziz Salleh berkata, mangsa, Keng Siew Mei, 35, maut di tempat kejadian manakala anaknya, Tang Lee Yen dan suaminya berusia 30 tahun parah dan dihantar ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB).
 
Katanya, mangsa yang berasal dari Petaling Jaya itu terhantuk pada bahagian hadapan kenderaan dan parah di kepala.
 
Menurutnya, siasatan awal mendapati kereta itu terbabas ke kiri jalan dan melanggar pengadang besi jalan.
 
“Polis masih menyiasat punca kemalangan dan ketika kejadian cuaca dikatakan baik manakala lalu lintas juga lancar,” katanya.
 
Orang ramai yang mempunyai maklumat diminta hubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kampar di talian 05-465 2222 atau 05-465 0020 bagi membantu siasatan.
Pesta Laut tahun ini bawa kelainan
Wartawan Sinar Harian
29 April 2012
LUMUT – Pesta Laut Pangkor Lumut menyaksikan lebih 50,000 pengunjung membanjiri Dataran Putra Lumut sempena sambutan ulang tahun Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) ke-78 yang berakhir hari ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir katanya, Pesta Laut Pangkor Lumut yang akan dijadikan acara tahunan di daerah Manjung itu akan memeriahkan Lumut sebagai Bandar Maritim.

“Kali ini, pengisian program ditambah kepada 30 acara berbanding sebelum ini hanya 10 dan ia dilangsungkan selama enam hari dalam usaha mempromosikan Tahun Melawat Perak,” ucapnya pada Perasmian Pembukaan Pesta Laut Pangkor Lumut di sini, semalam.

Hadir sama, Exco Kerajaan Negeri, Datuk Hamidah Osman; Ahli Parlimen Lumut, Datuk Seri Kong Cho Ha dan Yang Dipertua Majlis Perbandaran Manjung (MPM), Zamri Man.

Zambry berkata, pesta itu juga dijangka akan merancakkan ekonomi daerah berkenaan sekali gus memajukan industri pelancongan tempatan dan luar negara.

“Setiap kali cuti menyebabkan perkhidmatan feri sentiasa penuh untuk ke Pulau Pangkor sehingga ada yang terpaksa menunggu lebih dua jam.

“Ini tidak bermakna perkhidmatan feri tidak efektif disebabkan jumlah pelancong yang semakin meningkat ke daerah ini.

Pada majlis itu, kemeriahan pesta diserikan oleh Duta Tahun Melawat Perak, AC Mizal yang bertindak sebagai pengacara dan diserikan dengan nyanyian penyanyi tanah air antaranya Nash dan Jay jay.
Polis akan ubah cara pendekatan
Wartawan Sinar Harian
30 April 2012

IPOH - Berikutan kurang sambutan dalam program Hari Polis Bersama pelanggan, Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Shukri Dahalan menggunakan inisiatif dan pendekatan baru dalam usaha mendekatkan diri dengan masyarakat.
 
Beliau akan turun ke 15 daerah polis di negeri ini bagi memberi peluang kepada masyarakat bertemu secara bersemuka untuk mengetahui sendiri apa jua masalah jenayah yang dihadapi di sekitar kawasan masing-masing.
 
Menurutnya, cara ini boleh ditingkatkan serta dipererat agar usaha menurunkan kadar jenayah dapat direalisasikan.
 
“Melalui interaksi antara polis dan masyarakat, pelbagai pandangan dan maklumat untuk mengatasi masalah keselamatan masyarakat dapat diperoleh.
 
“Bagi program pertama, kita lancarkan di Ipoh sempena Karnival Jom Heboh dan seterusnya akan dijalankan ke daerah lain,” katanya.
 
Beliau berkata demikian selepas merasmikan program Ketua Polis Perak Bersama Pelanggan di pekarangan Stadium Indera Mulia sempena Karnival Jom Heboh, di sini.
 
Selain itu katanya, cara turun padang juga membolehkan masyarakat berkenalan dengan Ketua Polis Negeri atau Daerah yang bertugas di kawasan mereka.
Dua mayat hampir reput
MOHD FIRDAUS YON
30 April 2012
Polis sedang mengangkat mayat pasangan terbabit untuk dibawa ke hospital.
Polis sedang mengangkat mayat pasangan terbabit untuk dibawa ke hospital.
JOHOR BAHRU - Misteri kehilangan suami isteri warga Indonesia selama beberapa hari terjawab apabila pasangan terbabit ditemui mati dibunuh di kediaman mereka di Jalan Camar 15, Taman Perling, di sini, petang kelmarin.
Pasangan berusia 50-an yang menjalankan perniagaan kedai makan berdekatan rumah mereka itu diberitahu tidak berniaga selama tiga hari sehingga menimbulkan rasa hairan di kalangan pekerja dan penduduk setempat.
 
Penemuan mayat pasangan itu disedari oleh jiran yang curiga dengan bau busuk daripada rumah berkenaan sebelum bertindak melaporkan kepada pasukan polis.
 
Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara, Superintendan Beh Eng Lai berkata, beberapa pekerja kemudiannya pergi ke rumah mangsa selepas gagal menghubungi majikan mereka menerusi telefon.
 
“Apabila sampai di rumah mangsa didapati pintu rumah dikunci dari luar, namun mereka mula syak ada sesuatu yang tidak kena apabila terhidu bau busuk dari dalam rumah itu,” katanya kepada pemberita di tempat kejadian, di sini, malam kelmarin.
 
Menurutnya, pekerja terbabit memanggil penduduk kampung yang kemudiannya bertindak memecahkan pintu rumah mangsa sebelum menemui mayat pasangan suami isteri itu dalam keadaan hampir reput di dalam bilik berasingan.
 
Eng Lai berkata, hasil daripada siasatan dilakukan mendapati terdapat kesan kecederaan pada bahagian kepala mangsa dipercayai dipukul.
 
“Kami percaya kes ini bermotifkan samun kerana sebahagian barang kemas mangsa didapati hilang selain beg duit mangsa yang kosong. Kes ini disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan atas kesalahan membunuh,” katanya.
 
Selain itu, katanya, polis percaya suspek lebih daripada dua orang dan mereka dipercayai masuk dari pintu depan berdasarkan tiada kesan pecah masuk pada rumah mangsa.
Tiga hari tak pulang rumah
Wartawan Sinar Harian
30 April 2012
NORAINI
NORAINI
SEGAMAT - Seorang remaja perempuan dilaporkan tidak pulang ke rumah sejak tiga hari lalu setelah selesai membantu ibunya berniaga di warung berdekatan Bandar Putra di sini.
Menurut ibu gadis tersebut, Rosnah Abd Samad, 45, anaknya Noraini Zainal, 18, biasanya akan pulang ke rumah lebih awal daripadanya selesai berniaga.
 
Menurutnya, setelah melaporkan tentang kehilangan anaknya itu di Balai Polis Bandar Putra, sepasukan pihak Bomba dan Penyelamat datang ke rumah untuk membuat operasi mencari dan menyelamat selain pasukan polis.
 
Ketua Balai Bomba Bandar Putra, Aizat Mamat berkata, setakat ini masih tiada sebarang petunjuk dan pihaknya berharap sesiapa yang menemui Noraini terus membuat laporan di balai polis berdekatan.
Pekerja kilang mati dalam kereta
Wartawan Sinar Harian
30 April 2012

JOHOR BAHRU – Seorang pekerja kilang ditemui mati di dalam sebuah kereta bersama kekasihnya yang tidak sedarkan diri di Kilometer 10, Jalan Pontian Lama, semalam.
 
Ketua Polis Daerah Nusajaya, Superintendan Noor Hashim Mohamad ketika dihubungi mengesahkan kejadian berkenaan dan pihaknya masih menjalankan siasatan punca sebenar kematian berkenaan.
 
“Pihak polis menerima laporan kira-kira jam 12 tengah hari tadi (semalam) dan bergegas ke tempat kejadian bagi menjalankan siasatan.
 
“Mangsa merupakan wanita berusia 20-an dan telah ditemui mati di dalam kereta bersama pasangannya.
 
“Bagaimanapun pasangannya berjaya diselamatkan dan dibawa ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) bagi mendapatkan rawatan lanjut,” katanya.
 
Noor Hashim berkata, kes berkenaan diklasifikasikan sebagai kematian mengejut dan siasatan awal juga mendapati tiada sebarang unsur jenayah ditemui di tempat kejadian.
10,000 kunjungi Karnival JOM Centre
Wartawan Sinar Harian
30 April 2012

Rebut peluang kerjaya, pendidikan dan perniagaan. Seramai 10,000 pengunjung membanjiri Karnival JOM Centre yang diadakan sempena Karnival Kerjaya, Perniagaan dan Kemahiran (Kepak) peringkat Daerah Kluang 2012.
 
Karnival yang berlangsung selama tiga hari itu anjuran Kerajaan Negeri Johor dan unit JOM Centre dengan kerjasama Sinar Harian, Astro dan Icon Community selaku rakan strategik.
 
Pegawai Belia dan Sukan JOM Centre, Anwar Zamil Malham berkata, karnival itu bertujuan memberi pendedahan kepada masyarakat terutama golongan belia terhadap aktiviti yang menyihatkan selain menyediakan peluang pekerjaan, pendidikan dan perniagaan kepada mereka.
 
“JOM Centre adalah sebuah unit yang ditubuhkan Kerajaan Negeri Johor dalam usaha membantu dan menjadikan golongan belia lebih proaktif dan mampu berdaya saing.
 
“Pelbagai aktiviti telah dijalankan sepanjang penubuhan unit JOM Centre ini dan antara yang paling diberi tumpuan adalah Karnival JOM Centre. Konsep santai yang ditekankan selaras dengan kehendak dan minat golongan belia masa kini menjadikan karnival terbabit antara karnival belia yang paling berjaya di negeri ini.”
 
Karnival itu akan diteruskan dengan penganjuran Himpunan Belia Iskandar Malaysia Johor 2012 yang dijadualkan berlangsung pada 17 hingga 20 Mei akan datang bertempat di Plaza Angsana, Johor Bahru.

No comments:

Post a Comment