Tuesday, May 1, 2012

DAH BANYAK KES...ZINA...BUANG ANAK...BUNUH ANAK LUAR NIKAH...KITA MASIH DEGIL DAN BERDALIH UNTUK LAKSANAKAN HUKUM HUDUD...ALLAH AKAN BANYAKKAN LAGI BALA TURUN...KITA SENDIRI MENGUNDANG BALA TERSEBUT...DEGIL TERUS DEGIL...KENA BATANG HIDUNG BARU NAK SEDAR KOD...

Dua pisau bunuh ayah

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Mohd Husni Mohd Noor
am@hmetro.com.my

TRAGEDI...ahli keluarga  membawa mayat mangsa keluar dari bilik mayat Hospital Raja Permaisuri Bainun, semalam. Gambar kecil, Jaswant maut.
TRAGEDI...ahli keluarga membawa mayat mangsa keluar dari bilik mayat Hospital Raja Permaisuri Bainun, semalam. Gambar kecil, Jaswant maut.
IPOH: Seorang remaja lelaki menikam perut dan dada ayahnya dengan dua pisau hingga mati sebelum membuat laporan polis palsu kononnya mangsa diserang perompak yang memecah masuk rumah mereka di Taman Bersatu, Simpang Pulai, di sini, awal pagi semalam.
Suspek terbabit berusia 15 tahun yang juga anak sulung mangsa turut menyelerakkan perabot dalam rumah supaya kejadian itu kelihatan seperti rompakan.
Sumber polis berkata, mangsa seorang jutawan syarikat kayu dikenali sebagai Jaswant Singh Udan Singh, 40, dan kejadian berlaku jam 1.30 pagi.

Menurutnya, suspek yang masih bersekolah di tingkatan tiga itu membunuh ayah kandungnya kerana berang dengan sikap mangsa yang sering memukul ibunya.


“Kejadian berlaku ketika mangsa dan suspek tinggal berdua di rumah teres dua tingkat itu manakala isteri mangsa, Kamaljit Kaur, 35, serta seorang lagi anak berusia 13 tahun berada di rumah ibu mentuanya.

Benam bayi dalam baldi

Oleh Fauzi Rahim Mustafa
am@hmetro.com.my

SIASAT...anggota  forensik memeriksa mayat bayi yang  ditanam dua remaja.
SIASAT...anggota forensik memeriksa mayat bayi yang ditanam dua remaja.
SUNGAI PETANI: Seorang pelajar perempuan yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dipercayai mencekik dan melemaskan bayi lelaki yang dilahirkannya dalam baldi berisi air Ahad lalu, sehari sebelum menanam mayat bayi itu dalam semak berhampiran kawasan kilang di Taman Ria Jaya di sini, keesokannya dengan bantuan teman lelakinya berusia 17 tahun.
Dalam kejadian 6.30 petang Ahad lalu, pelajar terbabit yang melahirkan bayi lelaki cukup sifat, panik lalu mengambil tindakan membunuh bayinya bagi mengelak perbuatan kejinya diketahui.

Menurut sumber, pelajar terbabit mencekik dan melemaskan bayi itu dalam baldi berisi air sebelum menyimpan mayatnya dalam almari di biliknya.
“Bayi itu dipercayai hidup dan sempurna sifat ketika dilahirkan.

“Ibu bapa remaja perempuan itu tidak tahu anak mereka hamil mungkin kerana perutnya yang membesar tidak terlalu ketara,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, keesokannya kira-kira jam 6.30 pagi, remaja perempuan itu memasukkan bayi berkenaan ke dalam beg sekolah untuk dibawa ke sekolah dan membuat temu janji dengan teman lelakinya, bekas pelajar sekolah berkenaan yang sudah tidak bersekolah.

“Pelajar perempuan itu kemudian mengikut teman lelakinya yang datang ke sekolah dengan menunggang motosikal, membawa mayat bayi untuk ditanam di tanah kosong di Kawasan Perusahaan Taman Ria Jaya.

“Mereka menanamnya bersama beg sebelum menutup dengan batang kayu untuk mengelak dikesan,” katanya.
Menurutnya, perbuatan pasangan remaja berkenaan terbongkar selepas pelajar perempuan itu menceritakan kejadian kepada beberapa rakannya yang kemudian melaporkan kepada guru kaunseling di sekolah berkenaan. Beliau berkata, guru kaunseling berkenaan memaklumkan kejadian itu kepada seorang ahli jawatankuasa masjid berhampiran yang melaporkan kepada polis. Sementara itu, Ketua Bahagian Siasatan Jenayah (BSJ) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Muda, Deputi Superintendan Ricky Tey ketika ditemui di tempat kejadian berkata, pihaknya sudah menahan pasangan berkenaan malam kelmarin untuk siasatan lanjut.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran dan menanam mayat bayi tanpa kebenaran. Polis akan menyiasat secara menyeluruh untuk mengetahui punca kematian bayi itu.

“Mayat bayi itu dipercayai ditanam lebih 24 jam lalu di Jalan PKNK 1/8, Kawasan Perusahaan Taman Ria Jaya dan ia dibawa ke Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) untuk dibedah siasat bagi mengetahui punca kematian,” katanya.

Percutian berdarah

Oleh Raja Noraina Raja Rahim dan Siti Nor Hidayatidayu Razali
am@hmetro.com.my

NAHAS...bas persiaran terbalik selepas melanggar tembok, awal pagi  semalam.
NAHAS...bas persiaran terbalik selepas melanggar tembok, awal pagi semalam.
KUALA KUBU BHARU: Dua penumpang dan pemandu sebuah bas persiaran mati dalam keadaan mengerikan apabila kenderaan itu terbabas dan melanggar tembok penghadang jalan sebelum terbalik di Kilometer 434, Lebuhraya Utara-Selatan arah selatan berhampiran Bukit Beruntung, dekat sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 1.50 pagi itu, bas berkenaan membawa 48 penumpang iaitu rombongan penduduk kampung sekitar Chenderiang, Perak yang dalam perjalanan bercuti ke Melaka.
Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Affandi berkata, mangsa yang terbunuh ialah ialah Tok Batin Orang Asli Kampung Sungai Balik, Chenderiang, Setapa a/l Mat, 46; seorang lagi peserta rombongan dikenali sebagai K Vimala, 58, dan pemandu bas, S Velmurugu, 44.

“Kemalangan itu menyebabkan dua mangsa (Setapa dan Velmurugu) tersepit di bawah bas dan seorang wanita (Vimala) tercampak keluar. Punca kejadian masih dalam siasatan. Ketika kejadian cuaca baik dan tidak hujan,” katanya.


Menurutnya, Setapa maut dalam keadaan perutnya terburai akibat dihempap bas yang terbalik, Vimala putus kepala dan tangan manakala Velmurugu cedera parah di kepala dan mati.

Upah samseng halau cikgu

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my

PETALING JAYA: Seorang guru wanita yang mengajar di sebuah sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Damansara di sini, mendakwa hidup dalam trauma dan ketakutan selepas diganggu serta diugut sekumpulan samseng yang dipercayai diupah ibu bapa pelajar yang tidak berpuas hati mangsa mengajar di sekolah berkenaan.
Menurut sumber, guru berkenaan yang berusia 40 tahun menerima lima ugutan sejak 10 April lalu dan ugutan terbaru diterima ketika berada di tempat letak kereta rumahnya, jam 10 pagi, Sabtu lalu.

“Ketika kejadian itu, mangsa yang menuju keretanya dihampiri seorang lelaki tidak dikenali dan memarahinya kerana masih mengajar di sekolah itu walaupun beberapa kali diberi amaran supaya berpindah.
“Lelaki terbabit yang juga orang sama mengganggunya sebelum ini mengugut dengan mengeluarkan perkataan ‘esok akan mati jika kau berdegil’ dan berpindah dari sekolah berkenaan,” katanya, semalam.

Berikutan itu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Damansara. Sumber berkata, sekumpulan samseng terbabit turut mengekori guru berkenaan ke mana saja mangsa pergi termasuk membuat gangguan di rumah pada waktu malam apabila pintu rumah diketuk berulang kali.

“Siri gangguan terhadap mangsa bermula selepas isu penggunaan bahasa Melayu di sekolah berkenaan ditimbulkan segelintir ibu bapa pelajar yang tidak sependapat dengan pentadbiran sekolah pada hujung tahun lalu.

“Mangsa yang mengajar subjek Bahasa Melayu menyediakan kertas ujian pelajar dalam bahasa itu dan tindakan itu menyebabkan ibu bapa pelajar terbabit tidak berpuas hati. “Mangsa yang tidak tahan dengan gangguan itu membuat laporan di Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Petaling Utama dan memohon untuk ditukarkan sekolah lain kerana bimbang berlaku perkara tidak diingini terhadapnya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed mengesahkan menerima laporan kejadian berkenaan.

Wanita bawa geng serang bekas rakan sekerja



KUALA LUMPUR: Tidak berpuas hati dengan bekas rakan sekerja, seorang wanita berusia 20-an membawa geng sebelum menyerang dan memukul mangsa yang bekerja di sebuah kedai serbaneka di Bukit Jalil, di sini, kelmarin.
Difahamkan, mangsa berusia 20 tahun diserang sekumpulan lelaki kerana dia berselisih faham dengan wanita itu mengenai masalah di tempat kerja.

Dalam kejadian jam 8 malam itu, mangsa cedera di kepala dan badan.
Menurut sumber, mangsa yang bekerja sendirian di kedai berkenaan dihampiri empat lelaki bersama bekas rakan sekerjanya itu.

“Sebaik masuk, empat lelaki itu memukul mangsa. Mangsa mendakwa ditampar, ditumbuk dan diterajang kumpulan terbabit,” katanya.

Sumber berkata, kumpulan terbabit meninggalkan kedai itu selepas melihat mangsa terjatuh di lantai dan berada dalam keadaan lemah.

“Mangsa menghubungi majikannya sebelum dibawa ke klinik berhampiran kawasan berkenaan,” katanya.

Mangsa kemudian membuat laporan di Balai Polis Sungai Besi, di sini.
Dalam laporannya, mangsa mendakwa mengenali seorang daripada mereka yang memukulnya.

Katanya, mangsa mengesyaki wanita itu tidak berpuas hati atau berdendam dengannya selepas berselisih faham ketika bekerja bersama beberapa bulan lalu sehingga membawa rakan menyerangnya.

Hartawan pemurah

IPOH: “Saya tidak percaya dia (suspek) tergamak menikam bapanya hingga mati,” kata Inder Singh, 65, sepupu Jaswant Singh Udan Singh, 40, yang ditemui mati dipercayai dibunuh anaknya di Taman Bersatu, Simpang Pulai di sini, awal pagi semalam.
Inder berkata, mangsa antara saudara yang rapat dengannya dan peramah serta kerap berkunjung ke rumahnya bersama isteri untuk berbual sambil menjamu selera.

“Dia ahli perniagaan berjaya dan tidak lokek menderma. Saya tidak pasti apa yang berlaku kerana dia tidak pernah mengadu mengenai masalah dengan anak sulungnya itu.
“Saya hanya mengetahui kejadian pembunuhan ini pada jam 3.30 pagi semalam, lalu bergegas ke rumah mangsa. Bagaimanapun, mayat Jaswant sudah dibawa ke HRPB,” katanya yang ditemui di bilik mayat Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini, semalam, Menurut Inder, mangsa baru membeli kereta Mercedes Benz baru dan mempunyai kilang serta beberapa rumah sewa di Taman Botani, di sini.

Sementara itu, usaha wartawan menemu bual isteri mangsa, Kamaljit Kaur, 35, di rumahnya di Taman Bersatu, Simpang Pulai di sini, gagal kerana dia terlalu sedih dengan kejadian menimpa suaminya.

Bagaimanapun, seorang jiran mangsa yang mahu dikenali sebagai Kamariah, 54, berkata dia sekeluarga tidak dapat tidur pada malam kejadian berikutan bunyi bising salakan anjing dari rumah mangsa.

Bukan lagi si tua terbuang

Oleh Khairul Hamizy Ramlee
am@hmetro.com.my

KUALA TERENGGANU: “Saya di sini sihat dan gembira bersama anak serta cucu,” kata Omar Muhammad, 82, lelaki warga emas yang dipertemukan semula dengan anak lelakinya selepas terpisah selama 30 tahun ketika dihubungi, kelmarin.
Omar yang kini tinggal bersama anak sulungnya, Abd Wahab di Puncak Alam, Selangor berkata, dia bersyukur kerana hidupnya kini berubah dan tidak perlu lagi mengumpul kotak dan mengemis untuk menyara hidup seperti dilakukannya sebelum ini.

Menurutnya, dia tidak perlu lagi tidur di bangku Hentian Bas Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) kerana anaknya sudah menyediakan bilik yang selesa untuk tidur bersama cucunya.
“Segala makan minum saya kini terurus, malah kami sekeluarga gembira dapat bersama semula.

“Saya akan pulang ke Kuala Terengganu pada 15 Mei depan untuk menguruskan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat dan menyelesaikan beberapa urusan yang tertangguh,’’ katanya.

Sementara itu, Abd Wahab berkata, dia gembira kerana bapanya dapat menyesuaikan diri serta selesa tinggal bersamanya dan keluarga.

Menurutnya, selepas kisah mereka disiarkan Metro Ahad pada 29 April lalu, ramai saudara-mara di seluruh negara menghubunginya dan mengucapkan tahniah kerana bertemu semula dengan bapa selepas sekian lama terpisah.

“Sempena perjumpaan semula dengan bapa, saya dan isteri bercadang mengadakan kenduri kesyukuran dan menjemput semua saudara-mara,” katanya.
Harian Metro pada 27 April lalu melaporkan kisah penderitaan Omar yang terpaksa mengemis dan mengumpul kotak untuk mengisi perut serta menjadikan hentian bas sebagai tempat kediamannya.

Abd Wahab yang terbaca berita itu terkejut apabila mendapati Omar adalah bapa kandungnya yang terpisah sejak 1982 sebelum dia menghubungi pejabat Harian Metro untuk menemukan mereka di Hentian Bas MBKT, di sini, pada 28 April lalu.

Kekasih pula meninggal



JOHOR BAHRU: Teman lelaki seorang wanita yang ditemui maut dalam keadaan separuh bogel di dalam sebuah kereta di sebuah ladang di Kangkar Pulai di sini, Ahad lalu, meninggal dunia tengah hari semalam selepas menerima rawatan selama dua hari di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Aminah (HSA), di sini.
Ketua Polis Daerah Nusajaya, Superintendan Noor Hashim Mohamad berkata, lelaki terbabit yang berusia lingkungan 20-an itu disahkan meninggal dunia di Unit Rawatan Rapi HSA kira-kira jam 1 tengah hari.

Beliau berkata, mayat lelaki itu akan dibedah siasat di HSA bagi mengenal pasti punca kematiannya.
Menurutnya, wanita berusia 23 tahun yang meninggal dunia pada hari kejadian disahkan meninggal dunia akibat gas beracun dipercayai daripada penghawa dingin kereta dinaiki mereka. Katanya, punca kematiannya diperoleh hasil bedah siasat dilakukan pasukan perubatan HSA terhadap jenazah wanita itu.

“Laporan bedah siasat petang kelmarin mendapati wanita terbabit mengalami sesak nafas berpunca daripada gas beracun sebelum meninggal dunia.

“Kes ini diharap dapat dijadikan teladan kepada semua dan memastikan kita tidak berada di dalam kereta yang enjin dihidupkan serta menggunakan penghawa dingin dalam tempoh lama sedangkan kereta tidak bergerak,” katanya, semalam.

Mati kepala kena stereng

Oleh Alias Abd Rani
lias@hmetro.com.my

KUCHING: Kegembiraan empat sahabat karib menikmati makan malam sempena cuti Hari Pekerja berakhir dengan tragedi memilukan apabila seorang daripada mereka maut selepas kereta dinaiki bersama seorang lagi rakan terbabas lalu merempuh pembahagi jalan di Jalan Penrinssen, dekat Batu 3, pagi semalam.
Dalam kejadian jam 2 pagi, mangsa, Ng Wee Shian, 20, dari Taman Desa Moyan, Batu Kawa meninggal dunia di Hospital Umum Sarawak (HUS) selepas mengalami pendarahan teruk di kepala dipercayai akibat terhantuk pada stereng.

Rakannya, Joseph Bau Quey Chyu, 16, terselamat dan hanya cedera ringan selepas merangkak keluar sebelum menghubungi rakan bagi mendapatkan bantuan.

Menurut sumber, sebelum kejadian, keempat-empat rakan yang menaiki dua kereta mengadakan pertemuan di sebuah restoran di Padungan.


“Ketika dalam perjalanan pulang, Ng yang memandu Perodua MyVi mengekori kereta dipandu rakannya sebelum hilang kawalan dan terbabas.

Kian digesa letak jawatan

MELAKA TENGAH: Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam meminta Ketua Wanita MCA negeri, Datuk Kian Sit Har meletak jawatan selepas terbabit secara langsung dengan penganjuran perhimpunan Bersih 3.0 di Dataran Pahlawan, Bandar Hilir, dekat sini, Sabtu lalu.
Beliau yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri berkata, tindakan menyertai perhimpunan haram yang didalangi parti pembangkang itu juga membuktikan Kian seolah-olah menikam parti dari belakang.

“Beliau (Sit Har) patut letak jawatan sebagai Ketua Wanita MCA. Jangan susahkan MCA dan BN. Sila beri peluang kepada muka baru,” katanya.

No comments:

Post a Comment