Thursday, May 3, 2012

ALHAMDULLILLAH...TAUBAT CARA TERBAIK...TAPI SUKARNYA TAUBAT JIKA ADA BUAT KESALAHAN SESAMA MANUSIA...MAKA KENA MEMOHON PADANYA JUGA...KES ROGOL TETAP TAK DAPAT DIHENTIKAN SELAGI KITA DEGIL TAK MAHU LAKSANAKAN HUKUM HUDUD....

Bob Kuman meninggal

Oleh Ahmad Elrafaei Mohamed Sapi
elrafaei@hmetro.com,my

SEDIH...isteri Allahyarham Bob Kuman (gambar kecil) , Norma Othman (kanan) bersama sahabat, Izni Ismail tidak dapat menahan sebak ketika menziarahi  jenazah arwah, semalam.
SEDIH...isteri Allahyarham Bob Kuman (gambar kecil) , Norma Othman (kanan) bersama sahabat, Izni Ismail tidak dapat menahan sebak ketika menziarahi jenazah arwah, semalam.
PETALING JAYA: Pelakon dan pelawak popular, Husni Mohd Rawi atau Bob Kuman meninggal dunia di kediamannya di Seksyen 11, Kota Damansara di sini, semalam.
Pelakon berusia 40 tahun itu meninggal dunia jam 4.38 petang akibat masalah sesak nafas. Arwah tidak sedarkan diri jam 3 petang dan dibawa ke Hospital Sungai Buloh.

Menurut Timbalan Presiden Persatuan Seniman Malaysia, Zed Zaidi, arwah kelihatan sihat ketika kunjungan wakil persatuan itu bersama Pemuda Umno memberi sumbangan di rumahnya, baru-baru ini.
“Saya dapat tahu dia terjatuh di bilik air semalam dan tidak sangka dia meninggal dunia.

“Ketika lawatan saya bersama rombongan Seniman dan Pemuda Umno, dia nampak sihat sedikit dan sempat membuat kelakar. Namun saya dapat tahu kesihatannya bertambah teruk selepas khabar angin mengatakan dia meninggal dunia baru-baru ini,” katanya.

Arwah dipercayai menghidap penyakit jantung, kencing manis, paru-paru berair dan obesiti. Masalah sesak nafasnya bertambah teruk serta berlarutan sejak penghujung tahun lalu.

Dia yang terbabit dengan penggambaran drama Jangan Pandang Belakang Congkak ketika itu berdepan masalah penafasan teruk apabila miang buluh masuk menerusi hidung dan mengakibatkan pendarahan banyak.

Jenazah dibawa ke Hospital Sungai Buloh untuk bedah siasat dan dibawa ke Seremban untuk dikebumikan.


‘Adik tidur’

Oleh Muhammad Saufi Hassan
saufi@hmetro.com.my

SURAM...keadaan rumah keluarga bayi yang maut akibat terkena renjatan elektrik.
SURAM...keadaan rumah keluarga bayi yang maut akibat terkena renjatan elektrik.
SHAMINA...genggam wayar elektrik
SHAMINA...genggam wayar elektrik
POKOK SENA: “Mak cik, mak cik...adik dah tidur,” jerit Sofina Zulaikha Mohd Azim, 3, tanpa mengetahui adiknya, Shamina Zulaikha, enam bulan, sebenarnya tidak sedarkan diri sebelum meninggal dunia selepas terkena renjatan elektrik di rumah mereka di Kampung Lanchut Tok Leed, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 10 pagi itu, Shamina dikatakan merangkak sambil bermain-main di sekitar ruang tamu sebelum mencapai wayar penyambung di belakang almari lalu terkena renjatan elektrik yang menyebabkan kematiannya.
Selepas mendengar jeritan Sofina Zulaikha, ibu saudaranya, Nor Aina Rosli, 14, yang ketika itu sibuk menyediakan sarapan di dapur, bergegas ke ruang tamu dan terkejut apabila melihat mangsa tertiarap dan tidak sedarkan diri sambil tangan kirinya menggenggam wayar.

Seorang lagi ibu saudara mangsa, Siti Hajar Idris, 26, berkata, hanya tiga orang di rumah itu iaitu mangsa bersama kakaknya dan mereka dijaga Nor Aina. Menurutnya, datuk dan nenek mangsa tiada di rumah kerana keluar menoreh getah, manakala bapanya, Mohd Azim Akmal, 23, keluar bekerja sebagai pendawai elektrik.

‘Saya tak dipukul’

Oleh Kalidevi Mogan Kumarappa dan Asmah Rusman
am@hmetro.com.my

CERITA...Norzaini menceritakan detik dia menemui Nayati, semalam.
CERITA...Norzaini menceritakan detik dia menemui Nayati, semalam.
KUALA LUMPUR: “Dia tak banyak bercakap kerana masih lemah dan trauma, tapi dia beritahu saya yang dia tak dipukul dan diberi makan minum yang cukup sepanjang tempoh dia diculik.”
Itu kata Norzaini Zainol Abidin, 31, individu yang menemui kanak-kanak lelaki warga Belanda yang diculik, Nayati Shamelin Moodliar, 12, di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Rawang, Lebuhraya Utara-Selatan, dekat sini, jam 7.55 pagi semalam.

Nayati dilarikan dua lelaki menaiki Proton Gen.2 di hadapan sekolahnya di Bukit Kiara sejurus keluar dari kawasan perumahannya kira-kira 50 meter dari sekolahnya pada 27 April lalu.
Norzaini yang juga pengurus sebuah kedai serbaneka berkata, dia menemui kanak-kanak itu ketika dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Subang Jaya bersama suaminya, Muhammad Asif Abdullah, 31, selepas meluangkan masa bersama keluarga di Butterworth, Pulau Pinang selama seminggu.

Menurutnya, selepas lebih tiga jam perjalanan mereka berhenti di R&R Rawang kerana suaminya meminta dia memandu kereta.

“Sebaik saya turun dari kereta, Nayati berlari ke arah saya dalam keadaan menangis sebelum menyoal sama ada saya tahu berbahasa Inggeris dan dia memberitahu dia baru 20 minit dibebaskan.

“Sebaik melihatnya saya tahu dia kanak-kanak yang diculik kerana pernah melekat risalah mengenai penculikannya di kedai serbaneka tempat saya bekerja.

“Ketika itu keadaannya lemah dan saya memeluk Nayati masuk ke dalam kereta kerana risau kalau-kalau penculiknya masih berada di kawasan sama,” kata Norzaini ketika ditemui Harian Metro, semalam.
Norzaini berkata, ketika ditanya sama ada dia tahu punca dia diculik, Nayati menyatakan kerana wang dan dia menyatakan diculik dua lelaki tempatan dengan menggunakan kereta.

“Biarpun lemah dan masih trauma, Nayati masih mengingati nombor telefon ibu bapanya dan saya menghubungi ibunya,” katanya.

Menurutnya, dia diminta membawa Nayati ke kawasan Restoran Jejantas di R&R Sungai Buloh dan 30 minit kemudian, kanak-kanak itu diserahkan kepada ibu bapanya yang ditemani pegawai polis.

Norzaini berkata, dia lega kerana kanak-kanak itu sudah selamat pulang ke pangkuan keluarganya dan dia terharu melihat kedua ibu bapa Nayati memeluk kanak-kanak itu lebih dari lima minit sebaik menemuinya selepas enam hari.

“Saya turut bangga kerana dapat membantu Nayati dan keluarganya. Rasanya, seperti saya dapat menyelamatkan anak sendiri,” katanya.

Laung takbir ketika ditembak

Oleh Muhamaad Razis Ismail dan Rosliza Mohamad
am@hmetro.com.my

SIASAT...anggota polis menjalankan siasatan di tempat kejadian.
SIASAT...anggota polis menjalankan siasatan di tempat kejadian.
MOHD NASRUL...menerima rawatan di HRPZ II.
MOHD NASRUL...menerima rawatan di HRPZ II.
KOTA BHARU: Seorang pembekal peralatan rawatan mata sebuah hospital sempat melaungkan ‘Allahuakbar’ ketika diserang ala mafia oleh dua lelaki menembak dan menetaknya di depan sebuah kedai runcit di Taman Perumahan Sentosa Jaya, Kampung Binjai Baru, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 10 pagi itu, mangsa, Mohd Nasrul Alimi Mohamad, 35, cedera parah di kedua-dua kaki akibat terkena tembakan selain cedera di kepala dan pergelangan tangan kiri akibat ditetak berulang kali menggunakan senjata tajam dipercayai kelewang.
Kejadian berlaku di depan kedai runcit hanya kira-kira 300 meter dari rumah mangsa ketika dia baru selesai membeli kad tambah nilai prabayar telefon bimbitnya dan gula-gula.

Pemilik kedai runcit itu, Azizah Yusof, 49, berkata sebaik saja Mohd Nasrul Alimi atau mesra dengan panggilan Yo keluar dari kedainya, dia terdengar bunyi letupan seperti mercun.


“Selepas itu saya dengar Yo menjerit, Allahuakhbar. Saya kemudian keluar dan melihat Yo terbaring atas jalan sambil mengerang kesakitan. Ketika itu, dua lelaki bertopi keledar dan berjaket hitam mengacukan pistol dan parang ke arah saya.

“Walaupun nyawa saya ibarat di hujung tanduk, saya nekad menjerit meminta tolong. Namun seorang daripada penyerang bertindak menetak Yo dengan parang.

“Pada masa sama seorang lagi melepaskan satu das tembakan ke udara sebelum kedua-dua mereka melarikan diri dengan kereta jenis Perodua Kelisa,” katanya.

Keluarga bayar ratusan ribu



KUALA LUMPUR: Kanak-kanak warga Belanda, Nayati Shamelin Moodliar dibebaskan penculiknya di Hentian Rehat dan Rawat (R&R) Rawang pagi semalam selepas keluarganya membayar wang tebusan secara tunai kepada penculik terbabit di Cheras, kelmarin.
Difahamkan, keluarga mangsa mendapat panggilan telefon daripada penculik terbabit yang meminta mereka membayar RM1 juta jika mahu kanak-kanak itu selamat, namun selepas perundingan mereka bersetuju menerima bayaran ratusan ribu ringgit.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh turut mengesahkan keluarga mangsa membuat bayaran kepada penculik di lokasi yang dirahsiakan di Cheras jam 12.30 tengah hari kelmarin.
“Memang benar keluarga membayar sejumlah wang tebusan di Cheras sebelum kanak-kanak itu dibebaskan jam 7.55 pagi tadi (semalam) di R&R Sungai Buloh,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur di sini, semalam.

Mohmad berkata, kanak-kanak itu ditemui selamat dan tidak mengalami kecederaan serta sudah berada di pangkuan keluarga.

Menurutnya, polis masih memburu penculik berkenaan dan menjalankan siasatan lanjut bagi mengenal pasti motif kejadian mengikut Seksyen 3 Akta Culik 1961 yang memperuntukkan hukuman mati atau penjara seumur hidup serta sebatan jika disabitkan kesalahan.

Gadis lawan dua lelaki dicampak



KUALA LUMPUR: Tindakan berani seorang pelajar perempuan berusia 16 tahun yang bergelut dengan dua lelaki di dalam kereta menyelamatkannya selepas dia dicampak keluar daripada kenderaan itu dalam kejadian Isnin lalu.
Mangsa mendakwa ‘diculik’ dua suspek ketika berjalan di hadapan sebuah surau di Taman Cheras Perdana, Kajang, untuk ke sekolahnya berhampiran kawasan berkenaan jam 7.30 pagi.

Pelajar perempuan itu bagaimanapun dicampak dari kenderaan berkenaan di hadapan sebuah pusat hiburan di ibu kota selepas bergelut lebih 30 minit dalam kenderaan itu dengan dua suspek terbabit. Menurut sumber, mangsa yang cedera di kepala dan badan dibantu seorang wanita sebelum dia dihantar pulang ke rumahnya. Mangsa membuat laporan di Balai Polis Batu 9 Cheras, di sini, kelmarin.
Menceritakan semula kejadian itu, sumber berkata, mangsa yang berjalan sendirian melihat dua lelaki turun daripada Proton Wira sebelum mereka mengheretnya masuk ke dalam kereta itu.

“Mangsa yang menjerit meminta pertolongan mendakwa ditampar berulang kali selain rambutnya ditarik dengan kuat. “Keengganan mangsa mendiamkan diri menyebabkannya dipukul kedua-dua suspek. Malah, sikap beraninya yang melawan sehingga menyebabkan berlaku pergelutan dengan suspek dalam kereta itu berbaloi apabila dia dicampak di hadapan sebuah pusat hiburan di ibu kota.

“Selepas merayau di kawasan berkenaan lebih 10 minit, mangsa bernasib baik apabila seorang wanita berusia 20-an menghulurkan bantuan selepas dirayu mangsa,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Operasi dan Risikan) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Arasa ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan siasatan lanjut dilakukan.

Ugut culik pelajar sebelum perkosa



KUALA LIPIS: “Kalau kau tak mahu keluar jumpa aku malam ini, esok masa kau balik sekolah, aku culik kau bawa lari”.
Begitu ugutan dilakukan seorang remaja samseng terhadap seorang pelajar sekolah menengah berusia 13 tahun yang akhirnya menjadi mangsa rogol beramai-ramai dalam sebuah rumah di Jerkoh, dekat sini, Selasa lalu.

Ugutan menerusi SMS itu menakutkan mangsa sebelum tanpa memberitahu keluarga, remaja itu mengambil keputusan keluar menemui suspek dipercayai kenalannya kira-kira jam 11 malam sebelum suspek bersama tiga lagi rakan yang siap menunggu terus melarikan mangsa dengan sebuah kereta ke rumah seorang daripada mereka.
Beberapa penduduk Kampung Sungai Koyan, Lipis yang melihat mangsa sedang bergelut sebelum ditarik ke dalam kereta cuba menyelamatkannya dengan membuat sekatan tetapi pemandu kereta itu enggan berhenti, sebaliknya hampir melanggar penduduk kampung.

Setiba di rumah seorang daripada suspek, mangsa diberi makan sebuku roti dan sekotak air sebelum diarah ke dalam sebuah bilik di rumah itu sebelum dirogol bergilir-gilir tiga daripada suspek terbabit manakala seorang lagi enggan berbuat demikian.

Ketua Polis Daerah Lipis, Superintendan Abdul Razak Hassan berkata, mangsa menerima SMS daripada remaja samseng juga kenalannya ketika berada di rumah dan akibat bimbang ugutan itu, mangsa mengambil keputusan keluar menemui suspek terbabit di lokasi dinyatakan dalam SMS itu.

“Ketika tiba di tempat dijanjikan, mangsa ditarik ke dalam kereta sebelum dibawa lari. Bagaimanapun, perbuatan mereka sempat dilihat beberapa penduduk kampung yang kebetulan berada berhampiran tempat kejadian. Mereka (penduduk kampung) cuba menghalang kereta itu daripada bergerak tetapi pemandunya merempuh sekatan berkenaan.

“Mangsa dibawa ke rumah seorang daripada suspek di Jerkoh sebelum dirogol bergilir-gilir oleh tiga daripada suspek manakala seorang lagi tidak berbuat demikian,” katanya.
Beliau berkata, selepas dirogol, suspek meninggalkan mangsa di tepi Jalan Raub sebelum mangsa menghubungi rakannya meminta bantuan.

“Mangsa dibawa ke Balai Polis Raub sementara menunggu ketibaan keluarganya sebelum dibawa ke Balai Polis Lipis untuk membuat laporan berhubung kejadian itu.

“Mangsa dibawa ke Hospital Kuala Lipis (HKL) untuk pemeriksaan selepas membuat laporan dan susulan aduan itu, polis menahan empat remaja berusia antara 17 hingga 18 tahun di rumah masing-masing di Lipis.

“Walaupun seorang daripada mereka tidak mengambil kesempatan merogol mangsa tetapi turut ditahan kerana boleh menjadi saksi selain bersubahat dalam kejadian itu,” katanya.

Katanya, empat remaja terbabit kini direman tujuh hari di lokap Balai Polis Lipis bagi membantu siasatan berhubung kejadian yang disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.

Gaji pekerja RM200,000 kena samun



SUBANG JAYA: Seorang pengarah syarikat terpaksa menanggung kerugian lebih RM200,000 selepas kereta mewah miliknya dipecahkan sebelum wang hasil perniagaannya disamun sekumpulan perompak di stesen minyak di Hentian Hicom arah Timur, dekat sini, semalam.
Dalam kejadian jam 1.30 tengah hari itu, mangsa memberhentikan kenderaan BMW miliknya di stesen minyak berkenaan selepas mendapati tayar keretanya pancit.

Bagaimanapun, sebaik saja mangsa berusia 50-an itu memberhentikan keretanya, dua kereta jenis BMW dan Toyota Harrier menghalang kenderaannya di bahagian depan dan belakang sebelum dua hingga tiga lelaki meluru keluar ke arahnya bersenjatakan parang.
Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli ketika dihubungi semalam berkata, sebelum kejadian, mangsa mengeluarkan RM200,000 dari bank di Sri Muda bertujuan membayar gaji pekerjanya.

Rodok isteri

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com.my

KINABATANGAN: Bosan mendengar isteri kerap berleter kerana dia malas bekerja, seorang suami nekad merodok perut wanita itu dengan sebilah pisau sehingga mati sebelum cuba membunuh diri dalam kejadian di rumah pekerja di Kampung Arau, di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 7 malam, mangsa, Intan Bago, 41, cedera parah di perut selepas ditikam suaminya, Musdar Rusli, 30, dan mati serta merta di tempat kejadian.

Menurut sumber, sebaik melihat isterinya tidak bergerak lagi, suspek nekad menikam dirinya sendiri dipercayai cuba membunuh diri.

Sumber berkata, jiran suspek yang menyedari kejadian itu berjaya menghalang perbuatan lelaki terbabit sebelum membawanya ke Hospital Lahad Datu bagi mendapatkan rawatan.


“Jiran mangsa kemudian membuat laporan mengenai kejadian itu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kinabatangan,” katanya.

Taubat Wak Langsi

Oleh Salman Hamat
salman@hmetro.com.my

JOHOR BAHRU: “Jalan untuk bertaubat tidak mudah kerana walaupun hampir dihukum gantung atas tuduhan membunuh dan menghabiskan kira-kira 17 tahun dalam penjara, ia belum cukup mengajar saya untuk insaf.
“Bagaimanapun peristiwa dihempap motosikal akibat terjatuh ke dalam parit selama lima jam menyebabkan saya hampir mati lemas apabila air pasang hingga paras hidung, tiga tahun lalu, membuka hati saya untuk bertaubat.

“Syukur diberi kesempatan mengenal Islam walaupun pada penghujung usia,” kata bekas ketua kongsi gelap dikenali sebagai Wak Langsi.

Dia yang kini berusia 62 tahun, pernah mengetuai kumpulan Naga Merah terkenal di Singapura.


Menurutnya, ketika kejadian terbaring dalam parit itu, dia hanya mampu berdoa serta berjanji bertaubat jika nyawa dipanjangkan dan doanya dimakbulkan apabila ditemui orang ramai yang kebetulan melalui kawasan itu.

Katanya, dia aktif dalam kegiatan kongsi gelap lebih 40 tahun sejak berusia tujuh tahun hingga dilantik ketua menjaga ahli lebih tua daripadanya ketika berusia 13 tahun.

‘Kahwini dia dugaan besar’



JOHOR BAHRU: Berkahwin dengan bekas ketua kongsi gelap menjadi dugaan paling besar seorang wanita apabila terpaksa menahan maki hamun, panas baran suami yang juga kaki botol dan perempuan.
Bagaimanapun bagi isteri Wak Langsi, Ulyadulyani Cahyani, 39, dari Indonesia semua itu ditempuh penuh sabar dan berkat doa sejak bernikah pada 2008, suaminya berubah meninggalkan maksiat yang menjadi mainan hidupnya selama ini.

Ulyadulyani berkata, dia tercengang apabila melihat peti sejuk dipenuhi tin arak ketika berpindah ke rumah suaminya selepas berkahwin, empat tahun lalu.
“Ketika itu, saya anggap ada tanggungjawab besar untuk mengubah suami menjadi manusia berguna kerana sayangkannya. Syukurlah, berkat doa dan sabar, dia kini berubah dan bertaubat.

“Jika dulu saya dimaki kerana membaca al-Quran dan solat, disebabkan takut saya mendiamkan diri tanpa solat walaupun sudah memakai telekung dan mengambil wuduk kerana jika anginnya tidak elok, dia akan memecahkan barang hingga menakutkan saya.

“Kini, saya dimarahnya jika melengahkan solat dan kami kerap solat berjemaah,” katanya.

Sebagai isteri, katanya. dia kerap memberi semangat kepada suami untuk terus di jalan benar berikutan sikap Wak Langsi yang panas baran terutama apabila disindir jemaah lain.

Menurutnya, suaminya masih terpengaruh dengan cara hidup lama dan sanggup berhenti menunaikan solat serta hampir memukul jemaah yang menegurnya dengan niat bergurau.
“Mabuk, kaki perempuan dan pukul orang berjaya dibuang suami, tetapi panas barannya sukar dibendung,” katanya.

Lebih menyedihkan, katanya, pada awal perkahwinan dia hanya mampu mendengar takbir raya di televisyen kerana risau dimarah suami jika ke masjid untuk solat sunat Aidilfitri. Katanya, mereka tidak mengunjungi saudara seperti orang lain kerana semuanya takut berhadapan Wak Langsi.

Berbekalkan buku panduan membaca al-Quran, katanya, dia kini menjadi guru untuk membantu suaminya mengenal semula huruf kerana suaminya itu tidak mempunyai asas membaca Muqaddam.

Ulyadulyani berkata, suaminya pernah menyatakan hasrat menunaikan haji dan setiap kali azan, suaminya hiba serta menitiskan air mata apabila melihat rakan seusianya pulang daripada mengerjakan umrah atau haji.

RUKUN TAUBAT :
1.Menyesal
2.Meninggalkan
3.Tekad untuk tidak mengulangi
4.Istiqfar
5.Mengetahui waktu2 d terimanya taubat
6.Tunaikan hak

TINGKATAN NIAT (Imam Ghazali)
1.Terdetik
2.Ragu
3.Ingin
4.Tekat

Isi dunia hanya 4 orang:
1.Orang berilmu dan berharta
2.Orang berilmu tapi tak berharta
3.Orang tak berilmu tapi berharta
4.Orang tak berilmu,tak berharta

 kata ustaz rukun taubat ada 3:
1. Menyesal - akan segala maksiat yg telah dilakukan sebelum ini.
2. Berhenti - telah berhenti drp melakukan segala maksiat.
3. Tiada niat utk kembali - iaitu nekad utk tidak akan melakukan lg maksiat wpun ada peluang utk melakukannya lg di masa hadapan.
TAUBAT NASHUHA

By FAIHUNG


Allah SWT berfirman yang artinya:
135.  Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri[229], mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah? dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka Mengetahui.
136.  Mereka itu balasannya ialah ampunan dari Tuhan mereka dan surga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan Itulah sebaik-baik pahala orang-orang yang beramal.

Allah dengan tegas menyatakan dalam ayat diatas bahwa salah satu cirri orang yang bertaqwa kepada Allah bukanlah orang yang tidak pernah berbuat dosa dan tidak punya salah, akan tetapi, orang yang bertaqwa yaitu mereka yang apabila melakukan kesalahan, mereka kemudian mengingat Allah serta bertaubat atas segala kesalahan yang dilakukannya. Mengingat manusia adalah tempat salah dan lupa maka Allah dengan sifat Rahman dan RahimNya senantiasa membuka pintu taubat dan ampunanNya sampai kelak matahari terbit dari arah barat saat dimana kiamat kubra akan segera terjadi.
Nabi Muhammad SAW menjelaskan akan hal itu dalam sabdanya yang diriwayatkan oleh Imam Bukhori dan Muslim yang artinya: “ Sesungguhnya Allah taala membentangkan tanganNya pada waktu malam untuk menerima taubat orang yang berdosa pada waktu siang, dan Ia membentangkan tanganNya pada waktu siang untuk menerima taubat orang yang berdosa pada waktu malam, sehingga matahari terbit dari arah barat ( sampai kiamat ).” ( H.R. Muslim )

Secara etimologi Taubat berasal dari kata –taaba-yatuubu-tauban- yang artinya menyesal, atau taubatan yang artinya kembali.Taubat menurut terminologi syariat Islam adalah menyesali perbuatan dosa atau kesalahan yang telah diperbuat dengan menghentikan perbuatan dosa dan kembali kepada kebenaran seperti yang sudah digariskan oleh Allah SWT. Dengan demikian taubat itu berarti melepaskan diri dari keadaan yang dibenci dan dikutuk Allah untuk menuju pada kebenaran yang dicintai dan diridhoi Allah SWT.
Taubat hukumnya wajib ain atas orang-orang yang melakukan dosa. Hal ini dapat dilihat dalam surat An Nur ayat 31, surat Hud ayat 3, At Tahrim ayat 8.
Taubat selalu berkaitan dengan perbuatan dosa, dan dosa terjadi karena dua hal, yaitu mengerjakan larangan Allah dan meninggalkan laranganNya.
Ditinjau dari keterkaitanya, dosa dibagi atas:
  1. dosa manusia dengan Allah ( haqqulloh), seperti meninggalkan sholat lima waktu, tidak mengerjakan puasa Ramadhan, berlaku syirik dan melekukan pelanggaran-pelanggaran yang bersifat individu.
  2. Dosa manusia terhadap sesamanya ( haqqul adamiy), seperti menghilangkan nyawa seseorang, ghibah, mencuri dan pelanggaran-pelanggaran yang bersifat umum.
Ditinjau dari bobot pelanggarannya, dosa dibagi atas dosa kecil dan dosa besar. Imam Dzahabi dalam kitabnya Al Kabair menjelaskan ada 70 macam dosa besar yang berpotensi mendatangkan murka Allah apabila sipelaku tidak segera bertaubat kepadaNya. Dan dari 70 macam dosa besar itu ada dosa yang disebut dengan dosa yang paling besar yaitu sebagaimana yang disabdakan Nabi Muhammad SAW:” Maukah engkau saya beritahukan dosa yang paling besar?” Para sahabat menjawab:” Ya, Rasulullah”Nabi bersabda: “ Menyekutukan Allah, Durhaka kepada orang tua, Nabi bertelekan lalu duduk dan berkata:” dan perkataan bohong dan saksi palsu.” ( HR. Bukhori dan Muslim )
Oleh sebab itu agar Allah mengampuni segala dosa yang telah  dilakukannya maka Allah memerintahkan kepada hambanya yang berdosa agar segera bertaubat kepada Allah dan tidak pernah berputus asa mengharap rahmatNya. Namun taubat seorang hamba hanya akan diterima apabila memenuhi rukun-rukun taubat yang meliputi:
1.      Menyesali segala perbuatan dosa yang pernah dilakukannya.
2.      Berhenti secara total dari segala bentuk maksiat yang akan ditaubati.
3.      Tidak berniat mengulangi kembali perbuatan dosa tersebut.
Rukun diatas adalah rukun taubat yang berkaitan dengan haqqulloh, sedangkan apabila taubat yang hendak dilakukan itu berkaitan dengan haqqul adamiy maka ditambah satu rukun lagi yaitu meminta ridho/ maaf kepada orang yang bersangkutan. Demikian imam Nawawi menjelaskan dalam kitab Riyadhussholihinnya.
Oleh karena kita sebagai manusia tidak pernah lepas dari kesalahan dan dosa maka sudah seharusnyalah apabila kita setiap saat dan waktu bertaubat kepada Allah, dengan memperbanyak membaca istighfar kepadaNya. Mudah-mudahan Allah berkenan menrima taubat kita serta mencurahkan ampunanNya kepada kita semua beserta  kaum muslimin dimanapun mereka berada. Amiin. Wallahu A'lam bishshowwaab. 

No comments:

Post a Comment