Wednesday, May 2, 2012

JIKA ITU JODOH TERIMA...REDA...KERANA ITU TAKDIR DARI ALLAH...PERKARA ITU BERLAKU UNTUK MENGUJI IMAN...TIADA WANITA LAHIR2 BERDOA INGIN AMBIK SUAMI ORANG...

5 beranak ditemui mati dalam kereta

3 Mei 2012
lima mati dua
Lokasi anggota polis forensik melakukan siasatan ke atas mayat lima sekeluarga yang ditemui mati dalam sebuah kereta. – Foto Bernama
lima mati satu
Anggota polis forensik memeriksa mayat lima sekeluarga yang ditemui mati dalam sebuah kereta jenis Proton Iswara dalam sebuah kedai membaik pulih penghawa dingin kereta di Masai
JOHOR BAHRU - Lima sekeluarga termasuk tiga kanak-kanak berusia empat hingga 11 tahun ditemui mati dalam sebuah kereta di sebuah kedai servis penghawa dingin kenderaan di Jalan Serangkai, Pasir Gudang, di sini malam tadi.
Kelima-lima mereka termasuk ibu bapa kanak-kanak berkenaan yang berusia 32 dan 34 tahun dipercayai mati akibat lemas terhidu asap kenderaan dalam tempoh 48 jam yang lepas.
Ketua Polis Daerah Seri Alam Supt Roslan Zainuddin berkata, polis pada awalnya menerima laporan daripada orang awam yang menyatakan terhidu bau busuk dari kedai berkenaan kira-kira 7.10 malam tadi.
"Bertindak atas laporan, kita telah menjalankan pemeriksaan dan menemui sebuah kereta Proton Iswara Aerobak di dalam kedai berkenaan dengan enjin yang tidak dihidupkkan.
"Apabila diperiksa, kita menemui mayat seorang lelaki berusia 32 tahun di tempat duduk pemandu, manakala di sebelahnya pula seorang mayat seorang wanita berusia 34 tahun sambil memangku seorang kanak-kanak prempuan berusia empat
tahun," katanya kepada pemberita di sini malam ini.
Katanya, di bahagian tempat duduk belakang, polis menemui mayat seorang kanak-kanak perempuan berusia sembilan tahun dan kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun.
"Siasatan awal polis mendapati kes ini tidak melibatkan sebarang unsure jenayah kerana tiada sebarang kesan tikaman dan kita mengklasifikasikan kes ini sebagai kematian mengejut," katanya.
Bagaimanapun, katanya polis masih menyiasat motif sebenar kejadian itu.
Keluarga itu difahamkan menyewa kedai berkenaan untuk menjalankan perniagaan servis penghawa dingin kenderaan dan tinggal di bahagian belakang kedai itu bersama bapa mangsa lelaki yang berusia 63 tahun.
Semasa kejadian bapa mangsa tidak berada di rumah dan baru sahaja keluar dari hospital kerana masalah kesihatan buah pinggang dan kali terakhir menemui kesemua mangsa pada Ahad lepas.
Dia yang curiga dengan keadaan kedai anaknya kemudian bertindak meminta bantuan orang ramai untuk menghubungi polis bagi menyiasat keadaan sebenar. – Bernama
Pengakuan seorang gadis sedia dimadu
MUHAMAD MAT YAKIM
Baru-baru ini, saya dapat peluang meneroka hati seorang kawan - perempuan - yang sedang hangat bercinta dengan suami orang.
Usianya awal 30-an, sangat cantik, berkerjaya tetap, punya kereta dan rumah sendiri.
 
Walaupun hidupnya nampak sempurna tetapi saya tahu, hatinya tidak ceria. Ini tidak lain, tidak bukan kerana cintanya terhalang. Maklumlah, kekasihnya suami orang.
 
Sambil minum air buah menghadap tasik, saya berani-beranikan diri bertanya soalan ‘cepu gangsa’, macam mana dia mengendalikan perasaan apabila terkenang kekasihnya yang tidur malam berdakap isteri sedangkan dia seorang diri.
 
 “Dan macam mana pula apabila awak teringat yang ‘lebih’ daripada itu? Sedangkan dalam keadaan asyik-maksyuk macam ini, saya percaya, dalam hati awak, dia juga milik awak, bukan milik isteri dia saja.”
 
 Sebenarnya sudah lama saya teringin nak tanya soalan itu tetapi tidak berani. Namun pada hari itu, dengan ‘bantuan’ angin sepoi-sepoi bahasa dari tengah tasik, saya percaya, kalaupun dia marah, marahnya itu akan segera dibawa pergi. Dan kalaupun dia marah juga, itu mungkin hanya kerana dia berasa malu ditanya soalan yang seperti itu.
 
Apabila dia ambil masa yang agak lama untuk jawab, saya pun berkata: “Relaxlah, kita sudah matured, dan ini persoalan orang matured ...”
 
 “Sebenarnya macam ni, dengan kedudukan diri saya, jika saya terus layan rasa cemburu, saya anggap saya sudah buat kesalahan besar. Ya, bercinta dengan suami orang ini pun, bagi sesetengah orang, juga kesalahan tetapi kesalahan ini akan jadi lebih besar lagi jika saya layan rasa cemburu.
 
“Sedangkan hubungan dia dengan isteri dia sah, dengan saya yang tidak sah. Jadi ikut hukum apa pun, saya yang salah. Tapi inilah cinta, takdir hidup saya. Saya dah tak boleh nak tolak hakikat perasaan saya pada dia, saya sangat sayangkan dia, macam mana saya sayangkan diri saya dan keluarga saya.
 
 “Jadi soal cemburu, bagi saya itu hal remeh. Saya tak mahu layan sedangkan ada persoalan yang lebih besar perlu saya fikir, iaitu macam mana untuk hidup bersama dia, dan kalau memangnya tidak ada jodoh, macam mana pula untuk saya hidup tanpa dia.”
 
Panjang lebar sungguh penjelasannya. Ketika dia menyebut “... macam mana pula untuk saya hidup tanpa dia” diikutkan hati mahu sahaja saya menyambut: “ Abang Mat kan adaa....” Tapi apabila memikir dia sudah begitu percayakan saya, tidak tergamak pula rasa hati nak ambil kesempatan dengan cara murahan seperti itu.
 
Walaupun dia cukup syarat untuk jadi ‘isteri mishar’ bagi orang yang ‘gatal’ nak berpoligami tetapi tidak mampu seperti saya, saya masih perlu menghormati hubungan dia dengan kekasihnya, juga kesetiaan cinta mereka. Lagi pun, kalau sudah keluarganya menghalang dia jadi isteri kedua lelaki itu, apa pula lebihnya saya?
 
“Satu lagi Abang Mat ... kalau pun saya jadi kahwin dengan dia, jadi isteri nombor dua, saya akan dapat dia seorang jugak.”
 
“Dapat dia seorang? Apa maksud awak? Isteri dia macam mana?” Saya mula berfikir buruk.
 
“Bukanlah... maksud saya, kalau kami kahwin nanti, dia akan datang kepada saya, seorang, satu... bukannya setengah. Saya bukan nak dapat badan dia yang dibahagi dua. Cuma dari segi masa saja bukan sepenuh dengan saya, macam orang yang hanya ada satu isteri, macam Abang Mat.”
 
Gulp!!!
 
“Sempat juga dia kenakan aku,” bisik saya dalam hati.
 
Itulah. Daripada banyak cerita yang saya pernah dengar dalam kes cinta tiga segi, atau empat segi, atau lima segi seperti ini, kumpulan wanita yang datang kemudian dalam hidup seseorang lelaki ini biasanya tidak kisah sangat tentang hal seperti itu.
 
Kadang kala saya terfikir juga, mereka ini tidak ada perasaan cemburukah?
 
Walaupun mereka tahu lelaki yang dicintai itu statusnya suami orang, tidur malam berdakap sedangkan si kekasih pula hanya mampu memeluk ‘suami belanda’ (bantal peluk) namun mereka masih juga mahu terus bercinta.
 
Seorang kawan saya - lelaki - pernah mengadu. Mulanya dia menyangka isterinya benarkan dia berkahwin seorang lagi.
 
“Mula-mula dia kata, abang nak kahwin lagi, boleh. Saya tak kisah nak berkongsi kasih, berkongsi perasaan. Betul bang, saya tak kisah. Yang saya kisah cuma satu saja ...”
 
“Apa dia yang satu tu?” Si suami bertanya dengan rasa galak.
 
“Yang satu tu, yang ‘itu’lah ... kalau abang boleh ada dua ‘benda’ itu, baru abang boleh kahwin lagi satu.”
Sekumpulan remaja terkejut temui rangka manusia dalam bangunan terbengkalai
Wartawan Sinar Harian
3 Mei 2012
Sekumpulan remaja terkejut temui rangka manusia dalam bangunan terbengkalai
Tengkorak dan tulang manusia ditemui dalam bangunan usang
SUNGAI PETANI - Hasil maklumat orang awam, polis menemui rangka manusia bersama tengkorak di sebuah bangu-nan usang dua tingkat yang terbengkalai lebih 20 tahun lalu di Jalan Butterworth Sungai Petani dekat Padang Temusu, petang semalam.

Rangka itu ditemui penduduk di tingkat atas bangunan berkenaan di sebuah bilik kecil dalam bangunan separa siap itu kira-kira 4.30 petang.

Turut ditemui berdekatan lokasi penemuan itu ialah sebuah tong dalam keadaan tertangkup, tali yang diikat di sebatang kayu, kasut dan pakaian yang dipercayai milik mangsa.

Berdasarkan tinjauan juga mendapati, tali yang disangkut di kayu yang dijadikan alang itu turut terselit beberapa helai rambut dipercayai milik si mati.

Difahamkan, rangka itu berkemungki-nan telah lama berada di kawasan itu dalam tempoh melebihi beberapa bulan.

Menurut maklumat awal, beberapa remaja berada di bangunan itu terkejut apabila ternampak rangka dan tengkorak manusia sebelum memaklumkan pihak polis.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Hashim Ali berkata, siasatan lanjut akan dijalankan bagi mengenal pasti identiti si mati dan punca kejadian.

Beliau juga tidak menolak kemungki-nan akan membuat semakan berhubung kes kehilangan yang pernah dilaporkan sebelum ini.
Remaja ketagih susu botol
HAMIZAH BASIR
3 Mei 2012
Farah Sauffiah menyusu botol walaupun ketika menyiapkan kerja sekolahnya.
Farah Sauffiah menyusu botol walaupun ketika menyiapkan kerja sekolahnya.
SEREMBAN – Seorang pelajar ketagih menghisap susu botol meskipun usianya kini mencecah 14 tahun.

Farah Sauffiah Rahmat yang bersekolah di Sekolah Menengah (SM) Tuanku Ampuan Durah di sini, harus menyusu lebih 15 botol sehari.

Ketagihan Farah Sauffiah bermula sejak kecil menyebabkan dia perlu menyusu hampir setiap jam termasuk ketika melakukan kerja rumah dan sekolah.

Farah Sauffiah yang ditemui di rumahnya di Taman Desa Kiara, Sikamat, di sini, berkata, dia kurang minat makan nasi dan minuman lain.

“Rasa susu yang sedap membuatkan saya kurang berminat dengan minuman lain dan kadangkala saya tidak makan nasi seharian, sebaliknya hanya menyusu sahaja.

“Menghisap susu botol sudah menjadi rutin seharian. Meskipun tidak kena pada usia, saya tetap akan menyusu sampai bila-bila,” katanya.

Menurutnya, tabiat menghisap susu botol diketahui rakan sekolahnya namun dia tidak pernah diejek rakan meskipun ia nampak pelik dan janggal.

“Kawan sekolah tahu saya hisap susu botol tetapi mereka tidak pernah ejek dan perli saya.

“Saya juga tak rasa malu dan tidak kisah diejek rakan. Saya bersyukur kerana ibu bapa memahami keinginan saya dan masih membeli susu untuk saya sehingga sekarang,” katanya.

Sementara itu, ibu Farah Sauffiah, Latifah Ariffin, 47, berkata, dia memperuntukkan RM80 sebulan membeli susu tepung untuk anaknya itu.

“Anak saya akan menghabiskan susu tepung sebanyak dua kilogram setiap bulan. Kos ini tidak termasuk botol susu yang perlu diganti baru.

“Pernah sekali saya tidak membeli susunya dengan harapan dia berhenti menyusu tetapi dia sanggup ke kedai membeli susu dengan duitnya sendiri,” katanya.

Menurutnya, Farah Sauffiah menghisap susu botol sejak berhenti menyusu badan ketika berusia 5 tahun.

“Sebaik berhenti susu badan, dia menghisap susu botol sehinggalah ke hari ini walaupun telah dinasihatkan supaya berhenti menyusu.

“Anak saya menyusu hampir setiap jam dan setiap kali mahu tidur, dia akan pastikan menghisap susu botol sehingga tertidur,” katanya.

Latifah berkata, suaminya pernah membaling botol susu anaknya itu di jalan depan rumah mereka.

“Suami saya bertindak begitu kerana mahu melihat Farah Sauffiah berhenti menghisap susu botol tetapi malangnya, anak saya sanggup mengutipnya semula.

“Kami sudah tidak ada cara untuk memberhentikan tabiat Farah Sauffiah kerana dia masih juga menghisap susu botol sehingga sekarang,” katanya.

Menurutnya, pernah sekali mereka berjumpa dengan bomoh tetapi masih menemui jalan buntu.
Anggota polis dituduh cabul
ROSMIZA KASIM
3 Mei 2012
 KOTA BHARU - Seorang anggota polis trafik berpangkat Cif Inspektor dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam atas tuduhan melakukan seks di luar tabii dan mencabul seorang pelajar perempuan tingkatan tiga di dalam sebuah kereta peronda, dua tahun lalu.
Tertuduh Ishak Mahmud, 45, bagaimanapun mengaku tidak bersalah di hadapan Hakim Azman Mustapha dan minta dibicarakan selepas pertuduhan yang dibacakan jurubahasa mahkamah.
Mengikut pertuduhan, Ishak didakwa melakukan persetubuhan bertentangan dengan aturan luar tabii dengan menyuruh seorang remaja perempuan berusia 15 tahun melakukan perbuatan tidak senonoh tanpa kerelaan mangsa di dalam sebuah kereta peronda polis jenis

Proton Perdana di kawasan Kampung Air Terjun, Pasir Puteh pada jam 2 pagi, 2 Oktober 2009.

Dia didakwa mengikut Seksyen 377C Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan boleh dikenakan sebat, jika sabit kesalahan.

Pada tarikh, waktu dan tempat sama, Ishak yang berasal dari Pasir Puteh turut didakwa melakukan kekerasan jenayah dengan niat mencabul mangsa yang sama.

Bagi perbuatan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana dua daripada seksaan itu, jika sabit kesalahan.

Sebelum itu, Timbalan Pendakwa Raya Intan Nur Hilwani Mat Rifin tidak menawarkan sebarang jaminan berikutan kesalahan serius yang dilakukan tertuduh membabitkan kepentingan awam.

Bagaimanapun, peguam bela, Rosmizan Sulaiman memohon tertuduh dibenarkan dilepas dengan jaminan yang munasabah dengan mengambil kira latar belakang keluarga, kesihatan tertuduh serta rekod bersihnya sepanjang berkhidmat.

Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin dan mengenakan syarat tambahan iaitu tertuduh serta ahli keluarga terdekat tidak boleh mendekati mangsa sehingga kes selesai.

No comments:

Post a Comment