Saturday, May 19, 2012

CAKAPLAH APA KITA NAK CAKAP...ALLAH TAHU SAPE KITA SEBENARNYA...NAFILAH...ALLAH TAHU SEMUA KERJA KITA DIDUNIA...SAPE KITA SUKA...SAPE PULA KITA BENCI...KITA KERJA KERANA ALLAH ATAU KERANA APA...DIAKHIRAT PENENTU SEGALA2NYA....BAGUS TU...PERASUAH LAIN CAMNE...YANG MAKAN RASUAH MACAM MANA PULA....PILIH2 BULU KE....ATAU LAIN PEJAM MATA...TUTUP TELINGA...ALLAH TAHU NAK HUKUM ORANG2 MACAM NI

Lelaki mati dipukul
NOOR’AINON MOHAMED YUSOF
19 Mei 2012
Lelaki mati dipukul
Ahli keluarga mangsa melihat mayat mangsa di Unit Forensik, HRPB.
IPOH – Seorang lelaki yang dipercayai menjadi mangsa pukul maut dalam perjalanan ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) selepas ditemui seorang lelaki di tapak pelupusan sampah di Bercham, Isnin lalu.

Ketika kejadian pada jam 8.50 malam itu, mangsa dikenali sebagai Sulaiman Aliah, 21, di bawa ke wad kecemasan oleh lelaki berkenaan sebelum pihak hospital memintanya membuat laporan polis berhubung penemuannya itu.

Bagaimanapun, tiada laporan polis dibuat lelaki berkenaan sebelum doktor memaklumkan tentang kematian mangsa di pondok polis hospital.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Azisman Alias berkata, hasil pemeriksaan, terdapat kesan lebam pada seluruh badan dan kematian dikatakan berpunca daripada kecederaan serius akibat penggunaan senjata tumpul.

“Tiada sebarang pengenalan diri ditemui bersama mangsa menyebabkan cap jari mangsa diambil untuk mengenal pasti identitinya,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, di sini, semalam.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan menerusi kamera litar tertutup (CCTV) di hospital, polis menemui petunjuk sebelum berjaya menahan tujuh suspek berusia antara 18 tahun hingga 49 tahun yang dipercayai terlibat dalam kejadian itu di empat kawasan berasingan sekitar Bercham.

“Tiga lelaki ditahan di hadapan Balai Polis Bercham, dua lelaki ditahan di Pusat Bandar Baru Bercham dan masing-masing seorang di sebuah rumah di Kawasan Persiaran Bercham Utara dan Taman Pakatan.

“Kesemua mereka direman selama tujuh hari sehingga 24 Mei ini untuk membantu siasatan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan,” katanya.

Azisman berkata, polis berjaya merampas beberapa barangan milik mangsa dan senjata yang disyaki digunakan dalam kejadian itu.

“Antara barang yang dirampas adalah pakaian mangsa iaitu seluar pendek, tiga helai baju, dua batang paip, kaki meja dan papan meja yang dipercayai digunakan dalam kejadian itu,” katanya.
Harussani: Tuduhan itu tidak benar
Wartawan Sinar Harian
19 Mei 2012
Harussani: Tuduhan itu tidak benar
HAIRUSSANI ZAKARIA
IPOH – “Tuduhan itu tidak benar, selama ini saya tidak pernah mencampuri mana-mana parti politik, bahkan tidak pernah pun mendaftar sebagai ahli mana-mana parti.”

Demikian tegas Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria terhadap tuduhan Pas bahawa beliau mencampuri urusan parti.

Harussani berkata, apa yang diluahkan sebelum ini, tidak lain hanya mahu rakyat membuka mata.

Katanya, Islam yang diperjuangkan Pas sejak akhir-akhir ini banyak dikaitkan dengan perkara-perkara negatif .

“Situasi yang berlaku ini menimbulkan kegelisahan dalam masyarakat, jadi kerana itu sebagai seorang mufti bukan kerana politik, saya memberi nasihat dan memberitahu bahawa tunjuk perasaan dengan niat untuk mengguling kerajaan itu satu perkara salah,” katanya.

Harussani berkata, dalam hal ini, beliau tidak mengatakan siapa yang benar atau siapa yang salah, sebaliknya melihat sesuatu perkara yang dilakukan itu bertentangan dengan hukum syarak.

Menurutnya, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sememangnya wajar ditegur kerana kerap memberi pelbagai gelaran terhadap mufti.

Beliau berkata, meskipun Nik Aziz seorang ulama, ada ketikanya mungkin terlajak kata.

“Apabila ibadat disamakan dengan tunjuk perasaan ini semuanya salah, jadi kita jangan telan bulat-bulat perkara yang salah, walaupun dia seorang ulama, mungkin dia terlajak maka itu saya memberi peringatan.

“Kalau tak mahu dengar itu terpulang, kita hanya menyampaikan,” katanya.

Terdahulu, dalam sebuah akhbar, Harussani menyifatkan perjuangan Pas sudah menyeleweng daripada matlamat asal dan mencadangkan kepada Majlis Fatwa Kebangsaan agar mempertimbangkan saranan diadakan muzakarah bagi membincangkan kewajaran parti itu menggunakan perkataan Islam dalam nama parti.

Bagaimanapun, Nik Aziz menyifatkan cadangan itu sebagai satu ‘pandangan lapuk seorang mufti’ dan menggesa agar Mufti Perak itu tidak campur soal politik apabila memberi kenyataan.
Bekas polis ditemui maut dipercayai dibunuh
Wartawan Sinar Harian
19 Mei 2012
Bekas polis ditemui maut dipercayai dibunuh
Mangsa ditemui dalam keadaan tertiarap dengan kesan kecederaan di kepala,
di tepi jalan Medan Bistari, di sini, semalam.
IPOH – Seorang lelaki ditemui mati dalam keadaan tertiarap dengan kesan kecederaan di kepala, di tepi jalan Medan Bistari, di sini, semalam.

Mangsa dikenali sebagai M Shankar, 28, merupakan bekas polis dari Singapura dan dipercayai baru sebulan menetap bersama keluarga di Tanjung Rambutan selepas kontraknya tamat di negara itu.

Bapa saudara mangsa, K Manivellu, 58, berkata, dia mengetahui kejadian itu selepas menerima panggilan polis yang memberitahu keadaan anak saudaranya itu pada jam 5 pagi, semalam.

“Shankar keluar makan bersama rakan-rakannya pada jam 10 malam dan selepas itu kami tidak menyedari dia tidak pulang ke rumah sehinggalah kami menerima panggilan polis pagi tadi (semalam),” katanya ketika ditemui di perkarangan Unit Forensik, Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Azisman Alias berkata, dipercayai mangsa dibunuh, bagaimanapun siasatan lanjut masih dijalankan untuk mengetahui punca kejadian.

“Mayat mangsa dihantar ke HRPB untuk besah siasatan dan kami masih belum mengenal pasti suspek dan kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan,” katanya.
Kakitangan JPJ maut kereta terbabas
Wartawan Sinar Harian
19 Mei 2012
Kakitangan JPJ maut kereta terbabas
Keadaan kereta mangsa yang terbabas ke dalam longkang. Foto: Shahful Bakri Abd Razak.
ALOR SETAR – Niat seorang kakitangan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kedah untuk melihat sepupunya yang terbabit dalam kemalangan tidak kesampaian­ apabila maut setelah kereta yang dinaikinya terbabas ke dalam longkang di Alor Pudak, Pendang di sini, pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 8 pagi itu, mangsa, Zahidatul Akmam Che Lah, 28, yang menaiki kereta Proton Wira bersama sepupunya, Mohd Haris Mohd Sobri, 17, dalam perjalanan menuju ke Alor Ponti untuk meninjau keadaan adik Mohd Haris, Mohd Hanif, 15, yang terlibat dalam kemalangan di situ.

Mangsa meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) manakala Mohd Haris pula mengalami kecederaan di beberapa bahagian badan.

Ibu mangsa, Som Abd Ghani, 57, berkata, pada jam 7.30 pagi, mereka menerima berita mengenai kemalangan yang menimpa Mohd Hanif sewaktu dia sedang dalam perjalanan menaiki motosikal untuk ke tempat tuisyen di Tanah Merah, Pendang.

“Saya, suami Zahidatul Akmam, Ahmad Nazri Ismail, 29, serta ahli keluarga Mohd Hanif menaiki kereta berlainan untuk melihat keadaan Mohd Hanif.

“Anak saya serta Mohd Haris pula berada dalam kereta berasingan mengikut kereta kami dari belakang namun bila tiba di lokasi kemalangan di Alor Ponti, kereta yang dinaiki anak saya masih belum tiba,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di bilik mayat HSB.

Menurutnya, dia mula risau apabila Zahidatul Akmam yang merupakan anak ketiga daripada empat beradik itu tidak menjawab panggilan telefon.

“Saya dan suaminya telefon mereka banyak kali namun tidak dijawab dan saya mula terasa ada sesuatu yang tidak elok berlaku.

“Telahan saya betul kerana tidak lama kemudian saya menerima berita mengenai kemalangan yang menimpa anak saya di Alor Pudak yang terletak kira-kira satu kilometer dari lokasi kemalangan yang menimpa Mohd Hanif,” katanya.

Katanya, dia masih terkejut dengan kejadian yang menimpa anaknya kerana tidak menyangka anaknya pula yang akan maut dalam kemalangan namun dia reda dengan apa yang berlaku.
Jenazah mualaf dikebumi cara Islam
MOHD ISKANDAR OTHMAN
18 Mei 2012
GEORGETOWN - Jenazah seorang lelaki mualaf, Khoo Boo Soo yang sebelum ini ditempatkan di rumah mayat Leong San Tong , Ayer Hitam di sini selama empat hari selamat dikebumikan secara Islam di Tanah Perkuburan Islam Dato Keramat, Jalan Perak di sini kira-kira jam 3 pagi tadi.

Exco Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Abdul  Malik Abul Kassim berkata, jenazah lelaki berkenaan dituntut sepasukan pegawai Jabatan Agama Islam Negeri Pulau Pinang daripada keluarganya kira-kira jam 1.30 pagi sebelum dibawa ke Masjid Hashim Yahya,Jalan Perak untuk dimandi dan dikafan.

Menurutnya, urusan pengebumian jenazah dilakukan di kariah masjid berkenaan berjalan dengan lancar sambil disaksikan anak lelaki serta ahli keluarganya yang beragama Buddha.

"Tiada sebarang masalah yang timbul dan ahli keluarganya dengan rela hati menyerahkan jenazah itu untuk disempurnakan secara Islam.

"Mereka juga diberi kesempatan untuk melihat jenazah itu dimandi,dikafan dan dikebumikan mengikut cara Islam" katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Kematian Boo Soo, 55, akibat sesak nafas Isnin lalu mencetuskan kontroversi apabila mayatnya diletakkan di sebuah tokong di Farlim,  Ayer Itam untuk disemadikan mengikut agama Buddha.

Ahli keluarganya yang tidak tahu menahu tentang pertukaran agama Boo Soo terkejut apabila seorang lelaki yang juga bapa saudara isteri kedua Boo Soo datang untuk menuntut mayat bagi dikebumikan secara Islam.

Sebelum itu, si mati dikatakan memeluk Islam pada tiga tahun lalu di Indonesia dan mendirikan rumah tangga dengan wanita dari republik itu.

Status agama barunya bagaimanapun tidak dimaklumkan ahli keluarga termasuk tidak mendaftar perkahwinan di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).
NGO buat laporan polis tawaran kepada Tunku Abdul Aziz
MOHD IDROS MOHD ALI
19 Mei 2012
NGO buat laporan polis tawaran kepada Tunku Abdul Aziz
Zulkifl i (tengah) menunjukkan salinan laporan polis kepada media semalam.
JAWI - Beberapa badan bukan kerajaan (NGO) membuat laporan agar polis menyiasat Ketua Menteri, Lim Guan Eng mengenai tawaran jawatan dan wang tunai kepada bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim.

Pengerusi Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Seberang Perai Selatan (SPS), Zulkifli Musa berkata siasatan itu perlu kerana tindakan Guan Eng mencemarkan nama baik Tunku Abdul Aziz yang juga bekas Pengerusi Transparency International Malaysia.

Beliau berkata antara NGO yang membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) SPS di sini ialah Perkasa, Sekretariat Melayu Pulau Pinang dan Kelab Warisan Melayu Pulau Pinang.

Beliau berkata laporan polis itu dibuat berdasarkan berita dalam sebuah akhbar berbahasa Inggeris 16 Mei lalu, memetik pendedahan Tunku Abdul Aziz yang ditawarkan oleh Setiausaha Agung DAP itu dengan jawatan Felo Kanan di Penang Institut dan habuan RM50,000 jika setuju menerima jawatan itu.

“Tawaran ini boleh dianggap sebagai merasuah Tunku Abdul Aziz oleh Guan Eng dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Penang Institute, Zairil Khir Johari untuk memujuk beliau supaya tidak keluar DAP,” katanya kepada media selepas membuat laporan polis.

Menurutnya, tawaran itu perlu disiasat kerana mencemarkan nama baik Tunku Abdul Aziz.

“Tunku Abdul Aziz menganggap tindakannya keluar parti itu tepat selepas Guan Eng menawarkan jawatan kanan di sebuah agensi kerajaan negeri serta RM50,000 kepadanya,” katanya.

Tunku Abdul Aziz bertindak meninggalkan DAP selepas menerima kecaman hebat daripada pemimpin parti itu susulan kenyataan peribadinya berhubung perhimpunan yang bertukar ganas di ibu kota pada 28 April lalu.

No comments:

Post a Comment