Saturday, May 19, 2012

BAGAIMANA NAK BENTERAS PERAGUT..CURI TAK POTONG TANGAN...DAH BANYAK KORBAN...CEMERLANG DIAKHIRAT MASUK SYURGA NI CEMERLANG HAKIKI...PENDEKAR YANG HEBAT DAN MENEPIS SERANGAN SYAITAN...BAGAIMANA YANG MENCEMUH ISLAM...UNDANG2 ISLAM...YANG TAK YAKIN ADDIN ISLAM...ALLAH MAHA KUASA....KITA DIHIDUPKAN DAN DIMATIKAN OLEH ALLAH...JANGAN SILAP SOKONG DAH...

Peragut ‘tarik’ nyawa ibu

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

SAKIT...Kum menunjukkan sikunya yang cedera dalam kejadian.
SAKIT...Kum menunjukkan sikunya yang cedera dalam kejadian.
KUALA LUMPUR: “Lelaki itu tiada hati perut dan dia pembunuh,” kata Kum Kook Soon, 39, yang kehilangan ibu tersayang selepas wanita itu maut akibat cedera parah di kepala selepas terjatuh motosikal angkara kerakusan seorang peragut di Jalan Chow Sow Lin, di sini, pagi semalam.
Kejadian berlaku ketika Kum yang menunggang motosikal manakala ibunya, Chiew Kan Seng, 66, membonceng dalam perjalanan dari rumah mereka di Alam Damai, Cheras ke Pasar Imbi untuk berniaga yong tau fu.
Kum berkata, bukan setiap hari ibunya mengikutnya berniaga, tetapi semalam wanita itu menyatakan hasrat ingin menemaninya sebelum mereka berdua keluar rumah jam 6 pagi.

Menurutnya, ketika mereka menghampiri bulatan di Jalan Chan Sow Lin, muncul sebuah motosikal Honda EX5 ditunggangi seorang lelaki yang kemudian cuba merampas beg tangan ibunya yang diletakkan di tengah tempat duduk.


“Peragut itu nekad untuk mengambil beg tangan ibu, namun ibu cuba menghalang dengan menarik dengan kuat tali begnya.

“Tindakan ibu menyebabkan lelaki terbabit melepaskan semula beg secara kasar menyebabkan motosikal kami hilang kawalan dan terjatuh,” katanya

‘Kami mampu cemerlang’

Oleh Rabi ‘Atul ‘Adawiyah Ismail
rabiatul@hmetro.com.my

SAKIT...Kum menunjukkan sikunya yang cedera dalam kejadian.
SAKIT...Kum menunjukkan sikunya yang cedera dalam kejadian.
KUCHING: “Saya mahu menjadi pakar psikologi bagi membantu masyarakat Penan dan membuktikan orang Penan juga mampu cemerlang seperti kaum lain,” kata Lerroy Lemen, 18, daripada kaum Penan yang menerima biasiswa Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera (YPPB), semalam.
Penganugerahan itu diberikan selepas Lerroy mencatatkan keputusan cemerlang iaitu 6A, 1B dan 1C dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang diumumkan baru-baru ini. Lerroy antara 15 pelajar Bumiputera Sarawak mendapat biasiswa YPPB yang jumlah keseluruhannya bernilai RM158 juta.

Berasal dari satu komuniti kecil Penan di Long Lamai, Marudi, iaitu kira-kira 200 kilometer (km) dari Miri dan 30 km dari sempadan Indonesia, bukan penghalang kepada Lerroy meraih keputusan cemerlang SPM, sekali gus layak menerima biasiswa itu.
Mengimbas kisah di sebalik kejayaan diraihnya, Lerroy berkata selepas tamat sekolah rendah, dia terpaksa meninggalkan kampung untuk melanjutkan pelajaran di sekolah menengah di Bario sehingga tingkatan tiga.

Dia kemudian menyambung pengajian tingkatan empat dan lima di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Marudi.

Dalam keputusan SPM baru-baru ini, Lerroy memperoleh A dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Geografi, Sejarah, Perdagangan, Sains dan Moral, manakala B untuk Matematik dan Bahasa Inggeris C.

“Bagi memenuhi cita-cita saya, langkah pertama ialah mendaftarkan di Kolej Taylor di bawah program prauniversiti Kanada yang bermula Julai ini. Saya dibesarkan dalam kehidupan ‘survival’, berdikari demi kelangsungan hidup dan memahami betapa sukarnya kehidupan di kampung.

“Mempunyai kehidupan survival adalah baik, tetapi tidak cukup untuk hidup di dunia moden ini dan saya bertekad mengubah cara hidup demi kesejahteraan masyarakat Penan,” katanya ketika ditemui pada Penyampaian Biasiswa YPPB, semalam.
Biasiswa itu memberi peluang kepada pelajar SPM dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) yang meraih keputusan cemerlang dari kawasan pedalaman melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi dalam bidang pilihan masing-masing.

Penyampaian biasiswa itu adalah kali keempat membabitkan 225 pelajar terpilih selepas Melaka, Kelantan dan Sabah. Majlis disempurnakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop. Turut hadir, Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri, Datuk Len Talif Salleh yang mewakili Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan Ketua Pegawai Eksekutif YPPB, Raja Azura Raja Mahayuddin.

Terdahulu dalam ucapannya, Raja Azura berkata, objektif YPPB ialah menyediakan pendidikan berkualiti dan peluang pekerjaan lebih baik kepada pelajar cemerlang Bumiputera yang berprestasi tinggi.

“Kami bukan saja menawarkan biasiswa, malah memberi bimbingan serta kemahiran diperlukan dalam persekitaran kerja pada masa akan datang kepada pelajar terpilih,” katanya.

Sementara itu, Nor Mohamed berkata, kerajaan menyedari kesukaran pelajar luar bandar untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi disebabkan masalah kewangan.

Pendekar kaki satu

Oleh Muhamaad Razis Ismail
razis@hmetro.com.my

TANGKAS...Zulkifli (kiri) dan Mohd Asri aktif bersilat.
TANGKAS...Zulkifli (kiri) dan Mohd Asri aktif bersilat.
PASIR MAS: Walaupun kudung sebelah kaki, dua sahabat layak digelar ‘pendekar kudung’ kerana mereka bukan saja mahir bersilat, malah menjadi tok guru atau tenaga pengajar seni mempertahankan diri itu.
Zulkifli Mamat, 49, yang kehilangan kaki kirinya akibat kemalangan dan Mohd Asri Daud, 33, yang cacat kaki kirinya sejak lahir, mampu bersilat seperti pesilat lain dengan tangkas.
Zulkifli yang menjadi tok guru Silat Minangkabau dan mula mempelajari silat itu sejak zaman kanak-kanak berkata, dia bersyukur dengan kelebihan dianugerahkan Allah dalam seni mempertahankan diri.

Katanya, dia kehilangan kaki kiri selepas dihempap besi ketika menjadi pekerja pembinaan jambatan Pasir Mas-Salor pada 1990.


“Akibat kemalangan itu, kaki kiri saya terpaksa dipotong. Saya mengambil masa hampir setahun memulihkan semangat dan kekuatan fizikal sebelum dapat kembali bersilat.

“Pada mulanya sukar membiasakan diri kerana perlu bersilat sambil memegang tongkat, tetapi Alhamdulillah, berkat kesabaran dan sokongan keluarga, saya mampu kembali mahir bersilat seperti orang normal,” katanya yang berasal dari Kampung Aur Duri, di sini.

‘Dia bukan ulat tiket’

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

SIASAT...anggota penguat kuasa SPAD menyoal siasat wanita  yang dipercayai ulat tiket.
SIASAT...anggota penguat kuasa SPAD menyoal siasat wanita yang dipercayai ulat tiket.
TAHAN...ulat tiket yang ditahan dalam operasi, semalam.
TAHAN...ulat tiket yang ditahan dalam operasi, semalam.
KUALA LUMPUR: Beberapa ‘ulat tiket’ yang memujuk orang ramai membeli tiket bas daripada mereka di Pudu Sentral, di sini, bertempiaran lari apabila pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) menjalankan operasi membanteras aktiviti mereka, petang semalam.
Menyedari kehadiran pihak berkuasa itu, ramai ulat tiket melarikan diri mengelak ditahan, namun lima daripada mereka berusia 20-an hingga 30-an ditahan dan pemeriksaan menemui beberapa tiket yang dipercayai untuk dijual kepada pengguna.

Malah, dalam operasi bermula jam 5 petang itu, berlaku insiden seorang lelaki warga emas tidak puas hati dan memarahi pegawai dan anggota bertugas ekoran mendakwa anak lelakinya berusia 20-an yang ditahan bukan ulat tiket.
Namun, lelaki itu kembali tenang apabila diberi penerangan mengenai operasi itu dan kelima-lima yang ditahan termasuk seorang wanita dibawa ke Balai Polis Tun H S Lee, di sini, untuk siasatan lanjut.

Ketua Penguat kuasa SPAD, Datuk Che Hasni Che Ahmad berkata, operasi itu dijalankan bagi membasmi aktiviti haram ulat tiket.

“Kami hanya boleh mengekang dengan melaksana operasi penguatkuasaan secara berterusan, tetapi itu tidak langsung boleh membasmi kegiatan ini kerana selagi ada permintaan daripada penumpang, maka ulat terus menawarkan tiket untuk mereka.

“Semua orang perlu hormat undang-undang dan kami menjalankan tugas demi untuk kepentingan pengguna serta memastikan keselamatan dan mencegah daripada berlaku penipuan pembelian tiket,” katanya ketika ditemui, semalam.

Menurutnya, operasi penguatkuasaan yang berakhir jam 10 malam itu dilakukan dalam dua fasa iaitu fasa pertama operasi tangkapan ulat dan fasa kedua pemeriksaan di kaunter tiket dan bas.
Katanya, pemeriksaan di kaunter penjualan tiket terbabit dilakukan untuk memastikan lebih 40 syarikat bas yang membuka kaunter di situ melaksanakan penjualan sendiri dan tidak menggunakan ejen tidak mempunyai lesen.

Malah, beliau memberitahu mana-mana pengusaha bas yang melanggar syarat, SPAD tidak teragak-agak mengenakan tindakan tegas mengikut Seksyen 22 Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM500,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya.

Ikhlas kesal peniaga asing monopoli lot niaga

KUALA LUMPUR: Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil Bumiputera Malaysia (Ikhlas) kesal dengan kebanjiran peniaga asing yang memonopoli pusat beli-belah Jalan Tuanku Abdul Rahman (Tar), seolah-olah menyekat peluang peniaga Bumiputera untuk menjalankan perniagaan di situ.
Presiden Ikhlas, Mohd Ridzuan Abdullah berkata, pihaknya mendapati 80 peratus daripada keseluruhan lot niaga di situ dikuasai peniaga asing, termasuk dari Pakistan, Indonesia, Bangladesh, India dan beberapa peniaga dari rantau Asia Tenggara.

“Pusat beli-belah di Jalan Tar antara aduan yang paling banyak diterima membabitkan pekerja asing sehingga membabitkan persaingan di kalangan warga tempatan.
“Sepatutnya pengendali pusat perniagaan terbabit memberi peluang sama rata kepada peniaga Bumiputera untuk menjalankan perniagaan di situ kerana pusat itu dikunjungi ramai pengunjung tempatan,” katanya ketika dihubungi.

Ridzuan mengulas laporan Harian Metro semalam mengenai lambakan warga asing di Jalan Tar dan Jalan Masjid India yang memonopoli perniagaan di kawasan berkenaan sehingga melenyapkan identiti kawasan yang menjadi syurga beli-belah yang menawarkan pelbagai barangan tempatan dengan harga murah.

Jejak pasangan samun ejen hartanah

KUALA LUMPUR: Polis menjejaki sepasang kekasih yang dipercayai menyamun dan mencabul seorang ejen hartanah wanita pada minggu lalu di sebuah unit kondominium mewah di Mont Kiara, di sini.
Mangsa yang berusia 34 tahun itu, dilaporkan membawa pasangan yang menyamar sebagai bakal penyewa terbabit bagi melihat kondominium untuk disewa itu sebelum dia diikat, dibogelkan, dicabul dan ditampar sebelum disamun kedua-dua suspek terbabit. Wanita terbabit bagaimanapun diselamatkan pada jam 3 pagi Jumaat lalu, kira-kira 10 jam selepas dikurung apabila polis menerima aduan daripada penghuni lain yang terdengar tangisan dan jeritan meminta tolong.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, hasil siasatan polis mendapati pasangan penyamun itu menggunakan kereta Mitsubishi Lancer putih dengan menggunakan nombor pendaftaran palsu ketika melakukan jenayah samun terbabit.
“Kami juga mendapatkan gambaran kedua-dua individu terbabit melalui rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dan mengedarkan gambar mereka serta menggesa orang ramai yang mengenali pasangan terbabit supaya menyalurkan maklumat dengan menghubungi Pegawai Penyiasat Inspektor Mohd Najeeb bin Mohd Esan di talian 012-7293533 atau Balai Polis Travers atau balai berhampiran,” katanya.

Hantar ke hospital lepas belasah



IPOH: Sekumpulan samseng sengaja berlakon tidak ubah seperti ‘masyarakat prihatin’ apabila menghantar seorang lelaki yang teruk dibelasah mereka ke hospital untuk rawatan kecemasan.
Suspek yang berusia 18 hingga 49 tahun itu berpura-pura terserempak mangsa, Sulaiman Aliah, 21, di tepi jalan berhampiran pusat pembuangan sampah di Bercham, di sini, sebelum menghantarnya ke wad kecemasan Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), di sini.

Dalam kejadian jam 8.50 malam kelmarin, kumpulan suspek dipercayai memukul mangsa yang juga kenalan mereka bermotifkan wang menyebabkan mangsa parah.
Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias berkata, mangsa yang bekerja sebagai pemasang khemah dihantar ke wad kecemasan HRPB sebelum disahkan meninggal dunia beberapa jam kemudian akibat parah.

Menurutnya, pihak hospital yang curiga terhadap punca kematian mangsa memaklumkan anggota bertugas di pondok polis HRPB selepas mengesyaki mangsa dibunuh.

“Hasil bedah siasat mendapati ada kesan lebam dan luka di seluruh badan mangsa dipercayai akibat dipukul dengan senjata tumpul.

“Mangsa turut tidak mempunyai sebarang dokumen pengenalan diri ketika dibawa ke hospital. Polis mengambil cap jari mangsa bagi mengenal pasti identitinya,” katanya.

Susulan itu, beliau berkata, polis melakukan siasatan dan menahan tujuh suspek dipercayai terbabit kejadian itu di empat lokasi berasingan sekitar Bercham melalui bantuan rakaman kamera litar tersembunyi (CCTV).

Wanita maut lihat sepupu kemalangan



ALOR SETAR: “Kami tidak sangka niat arwah untuk melihat sepupunya yang kemalangan berakhir tragedi apabila dia terbabit kemalangan,” kata Ahmad Nazri Ismail, 29, suami Zahidatul Akmam Che Lah, 28, yang maut selepas kereta dinaikinya terbabas dalam longkang di Alor Pudak, Pendang, dekat sini, semalam.
Dalam kejadian jam 8.20 pagi itu, mangsa yang menaiki Proton Wira dipandu sepupunya, Mohd Haris Mohd Sobri, 17, dalam perjalanan ke Alor Punti, Pendang, untuk melihat keadaan adik Mohd Haris, Mohd Hanif, 15, yang terbabit kemalangan kira-kira satu kilometer dari tempat kejadian.

Mangsa yang juga kerani di Jabatan Pengangkutan Jalan Kedah meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), di sini, manakala Mohd Haris parah pada badan dan kaki.
Difahamkan, Mohd Haris yang menunggang motosikal seorang diri dalam perjalanan ke pusat tuisyen di Tanah Merah, Pendang, sebelum terbabit kemalangan dengan sebuah kereta.

Ahmad Nazri yang juga inspektor Penjara Alor Setar berkata, dia mengetahui kemalangan menimpa isterinya melalui penduduk yang melalui Alor Pudak yang bertemunya ketika di tempat kemalangan Mohd Hanif di Alor Punti.

Pemuda cabar lelaki cemuh PM berdebat isu Bersih



KUALA LUMPUR: Pergerakan Pemuda Umno mencabar Hiu Woong Sin, rakyat Malaysia yang mencemuh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada program Sepetang Bersama Perdana Menteri di Arena O2, London Selasa lalu untuk berdebat mengenai isu Bersih secara terbuka selain mengemukakan fakta sebenar situasi yang berlaku di dalam negara.
Sambil menyatakan rasa kesal dengan insiden itu, Exconya, Datuk Muhd Khairun Aseh berkata, keputusan itu dibuat selepas meneliti keperluan berdebat dengan lelaki itu yang tidak menghormati kunjungan ketua kerajaan dalam majlis di negara luar.

Katanya, perbuatan itu jelas menunjukkan kebiadapan Woong Sin yang sengaja mencetuskan provokasi sejurus Datuk Seri Najib memulakan ucapan di hadapan hampir 1,000 hadirin termasuk rakyat negara ini yang menetap di United Kingdom sempena lawatan kerja dua hari.
“Kita begitu sedih dengan kejadian itu kerana sepatutnya Perdana Menteri diberikan sokongan kerana sebagai pemimpin utama, beliau sudah menjalankan tugas dengan baik termasuk bertemu warga kita di luar negara.

“Saya akan menghantar surat jemputan berdebat itu hari ini (semalam) dan memberikan tempoh kepada Woong Sin untuk menjawab dalam tempoh seminggu. Jika dia gagal, maka rakyat sendiri boleh menilai apa motifnya mengganggu majlis pada hari itu,” katanya pada sidang media di Menara Dato' Onn semalam.

Muhd Khairun berkata, apa yang berlaku pada hari kejadian menunjukkan lelaki terbabit tidak mempunyai nilai keintelektualan tinggi dan bertujuan memalukan Perdana Menteri dengan laungan menyokong perhimpunan Bersih di negara ini 28 April lalu.

Tertipu sangka suami kuat agama

ALOR SETAR: “Saya tertarik dengan suami kerana dia seorang yang kuat agama dan memberi tunjuk ajar kepada saya.
“Namun, ia palsu kerana selepas kami berkahwin barulah saya tahu dia seorang yang panas baran dan sering memukul dan menendang saya tanpa belas kasihan,” kata Rozita Said (gambar), 41, yang bersembunyi bersama dua anaknya, Muiz Abdul Majid, 19, dan Nasuha, 13, di sebuah lokasi rahsia di negeri ini kerana bimbangkan keselamatan mereka.

Rozita berkata, dia mengenali suaminya melalui laman sosial sejak 2010 tanpa pernah bertemu sekali pun sebelum berkahwin pada 28 April 2011.
Katanya, sebelum berkahwin suaminya duda beranak satu dan mereka bernikah di Hatyai, Thailand tetapi selepas bersama baru tahu suaminya mempunyai dua isteri dan seorang anak.

Dia yang berasal dari Pulau Pinang berkata, Februari lalu, dia mengikut suami ke kediaman sewanya di Kampung Pasir, Johor Bahru dan bekerja di sebuah kilang.

Kelmarin, Harian Metro melaporkan hasrat seorang suami menikmati makan malam romantik sempena ulang tahun perkahwinan pertama dengan isteri musnah selepas wanita itu bersama dua anaknya keluar dari rumah sehari sebelum sambutan itu, 27 April lalu.

Dalam kejadian jam 5 pagi itu, Syed Hassan Syed Abd Hamid, 42, berkata dia tidur ketika isteri dan dua anak tirinya keluar dari rumah di Kampung Pasir, Johor Bahru.

“Saat saya mula didera selepas suami menuduh saya menjalin hubungan cinta bersama rakan melalui laman sosial dan memaksa saya mengakuinya sedangkan tidak pernah berbuat demikian,” katanya.
Menurutnya, akibat kejadian itu, setiap hari dia bukan saja dipukul di muka tetapi turut diterajang termasuk ketika memandu bersama suaminya.

“Selain dipukul, suami mengawal setiap pergerakan termasuk menghantar dan mengambil saya di tempat kerja, malah ketika di rumah, dia hanya mahu saya berada di sisinya tanpa membenarkan saya melakukan perkara lain termasuk tidak membenarkan bersolat.

“Suami bertambah baran hanya kerana saya tidak mahu mengaku menjalin hubungan melalui laman sosial. Dia juga pernah melafazkan talak satu kerana insiden berkenaan tetapi kembali memujuk saya dalam 24 jam tanpa merujuk mahkamah syariah,” katanya.

Kelmarin, Harian Metro melaporkan hasrat seorang suami menikmati makan malam romantik sempena ulang tahun perkahwinan pertama dengan isterinya musnah selepas wanita itu bersama dua anak mereka keluar dari rumah sehari sebelum sambutan itu, 27 April lalu.

Dalam kejadian jam 5 pagi itu, Syed Hassan Syed Abd Hamid, 42, berkata dia tidur ketika isteri serta dua anak tirinya keluar dari rumah di Kampung Pasir, Johor Bahru.

‘Tiada maaf buat lelaki itu’

Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
am@hmetro.com.my

TAIPING: “Saya tidak akan maafkan perbuatan keji lelaki Lombok itu kerana apa yang dilakukannya terhadap Afifah satu ‘pembunuhan’ dan menghancurkan hati kami sekeluarga,” kata Hasliza Ismail, 45, ibu kepada remaja perempuan, Nur Afifah Mohd Zuhari, 16, yang dilarikan seorang lelaki Lombok, kira-kira tiga minggu lalu sebelum akhirnya meninggal dunia di Lombok, 6 Mei lalu.
Menurutnya, tindakan lelaki dikenali Mohamad Yani, berusia 20-an itu ibarat sengaja membawa anaknya ke jalan maut berikutan Nur Afifah memang menghidap kencing manis kronik dan perlu mengambil suntikan insulin setiap minggu.

“Saya sekeluarga amat sedih dan terkilan berikutan Afifah mati dalam keadaan penuh azab kerana tidak diberikan rawatan sewajarnya sejak dilarikan, kira-kira jam 11.45 malam, 18 April lalu,” katanya.
Difahamkan, Nur Afifah disahkan meninggal dunia akibat kencing manis di Rumah Sakit Bhayan Kara, Bolda, Lombok, Indonesia pada 6 Mei lalu.

Bagaimanapun, jenazah pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Taman Panglima, Kamunting, di sini, masih ditempatkan di bilik mayat rumah sakit itu sejak 12 hari lalu dan gagal dibawa pulang ke Malaysia hingga kini.

Berita kematian Nur Afifah diketahui Hasliza dan suami, Mohd Zuhari Idris, 47, selepas Ketua Imigresen Taiping, Ahmad Fitri Ahmad Rabudzi memaklumkan kepada mereka pada petang, 11 Mei lalu selepas Kedutaan Malaysia di Jakarta menerima salinan sijil lahir dan MyKad milik arwah.

Hasliza berkata, dia tidak dapat melupakan perbualan terakhir dengan Mohamad Yani yang melarikan anaknya seminggu sebelum kematian Afifah.

“Dia menghubungi saya bertanya khabar sebelum meminta saya mengirimkan sekeping gambar saya konon bagi mengubat adik (Nur Afifah) yang demam.
“Saya mempersoalkan tindakannya dan meminta dia segera memulangkan adik ke pangkuan kami secepat mungkin,” katanya. Menurutnya, ketika itu, lelaki itu memarahinya dan enggan berbincang mengenai Nur Afifah yang dipercayai sudah dibawa keluar dari Malaysia dan berada di Lombok.

“Pada masa sama, seorang lelaki mendakwa dukun di Lombok turut menghubungi saya dan meminta segera menghantar gambar dengan alasan jampi mantera sudah disiapkan.

“Saya jadi kaget dan tidak percaya kerana mana mungkin adik yang sakit kritikal dapat disembuhkan dengan jampi serapah bomoh tanpa dirujuk ke hospital, malah saya tidak dibenarkan bercakap dengan adik,” katanya.

Menurutnya, kencing manis dihidapi Nur Afifah begitu serius berikutan arwah sentiasa berpeluh, sesak nafas sebelum pitam.

“Kejadian itu sudah kerap berlaku ketika Nur Afifah membantu saya berniaga di kedai. Bagaimanapun, nyawanya sempat diselamatkan selepas segera dibawa ke Hospital Taiping.

“Firasat buruk saya akhirnya menjadi kenyataan apabila Nur Afifah disahkan meninggal dunia hanya kira-kira tiga minggu selepas dilarikan lelaki itu,” katanya.

Katanya, kehilangan Nur Afifah amat dirasai apabila suaminya sering mengigau dan menyebut nama Nur Afifah berulang kali ketika tidur.

“Suami pernah bermimpi Nur Afifah pulang ke rumah dan terus menuju ke dapur sebelum menjamah makanan sepuas-puasnya. Ketika itu, dia merasakan mimpi itu seolah-olah benar dan memanggil nama adik berulang kali sebelum tersedar.

“Malah, saya turut didatangi mimpi sedih apabila adik tiba-tiba muncul tanpa berkata sepatah ayat sebelum baring dalam dakapan. Dalam mimpi itu, saya memeluk dan menciumnya sebelum cuba mencari telefon bimbit memaklumkan berita gembira kepulangannya kepada sanak-saudara,” katanya.

Menurutnya, anak bongsunya, Mohd Zulhelmi, 13, yang rapat dengan kakaknya turut mengalami mimpi sama.

“Paling mendukacitakan apabila lelaki yang bertanggungjawab melarikan hingga menyebabkan kematiannya terus menghilangkan diri selepas kejadian. Dia gagal dihubungi termasuk oleh kakitangan Kedutaan Malaysia,” katanya.

Katanya, tindakan biadab dan tidak perikemanusiaan lelaki itu perlu menerima hukuman setimpal dengan penderitaan dialami mereka sekeluarga.

“Saya amat berharap lelaki jahanam itu dibawa pulang ke Malaysia dan dihukum seberat mungkin. Itu harga atas apa yang dilakukan kepada kami,” katanya.

Hasliza yang kudung kaki kiri akibat kencing manis kini tidak dapat lagi berniaga sejak lebih seminggu lalu kerana terlalu sedih.

Menurutnya, dia kini menunggu kepulangan jenazah anaknya itu yang dijangka tiba beberapa hari lagi.

“Saya berterima kasih pada Setiausaha Politik Menteri Besar, Datuk Ahmad Shalimin Ahmad Shaffie yang bertungkus-lumus menguruskan penghantaran pulang jenazah anak saya,” katanya.

No comments:

Post a Comment