Saturday, May 19, 2012

NALURI MANUSIA SEBENAR TIDAK SUKA PERKARA2 MAKSIAT...DAN BERBENTUK JAHAT...MENIPU..MEMBELIT...KAKI SONGLAP....DAN PERKARA2 YANG SEWAKTU DENGANNYA....

Ditembak mati selepas larikan kereta peronda

19/05/2012 3:43pm

KUANTAN - Seorang penjenayah yang melarikan kenderaan polis ditembak mati dalam satu kejadian tembak menembak di KM249.2 dekat Jabor, di sini, awal hari ini.
Suspek, Chiang Hon Hing, 39, berasal dari Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur mati akibat terkena tembakan di perut.
Ketua Polis Pahang, Datuk Sharifuddin Ab. Ghani berkata, suspek sebelum itu bertindak melarikan kenderaan anggota peronda trafik Lebuhraya Pantai Timur (LPT) di jalan susur masuk ke tol Lanchang menghala ke Kuantan.
"Kira-kira 1.10 pagi, dua anggota peronda trafik LPT telah membuat pemeriksaan ke atas kereta suspek yang berhenti di tepi jalan susur masuk tol Lanchang menghala ke Kuantan.
"Semasa pemeriksaan, tiba-tiba suspek mengeluarkan sepucuk pistol dan melepaskan tembakan ke arah anggota polis berkenaan tetapi tidak mengenai anggota peronda terbabit,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini. - BERNAMA

Polis tahan 3 lelaki berhubung kes culik peguam

19/05/2012 3:12pm

KUALA LUMPUR - Polis menahan tiga lelaki yang didakwa menculik seorang peguam sebelum membebaskannya Rabu lepas setelah menerima wang daripada keluarga mangsa.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, tiga lelaki tersebut ditahan semalam di sekitar ibu negara dalam kes yang pada mulanya dilaporkan sebagai penculikan tetapi siasatan mendapati kes itu lebih terarah kepada masalah hutang.
"Mungkin peguam tersebut berhutang dengan kumpulan lelaki terbabit dan bukan kerana mahukan wang tebusan. Ketiga-tiga lelaki itu mendakwa peguam tersebut berhutang sebanyak RM180,000 dengan mereka,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Sukan Rakyat Polis Bersama Masyarakat sempena sambutan Hari Polis ke-205 di Kerinchi, di sini hari ini.
Turut hadir Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh dan timbalannya Datuk Amar Singh Ishar Singh serta ketua-ketua ibu pejabat polis daerah. - BERNAMA

Mati terkejut gerai terbakar

BEBERAPA peniaga hanya mampu melihat gerai mereka musnah dijilat api di Pasar Borong Kangar semalam.


KANGAR - Seorang pemborong sayur meninggal dunia akibat diserang sakit jantung selepas terkejut melihat gerai sayur miliknya di Pasar Borong Kangar di sini terbakar pagi semalam.
Kamaruddin Bahari, 72, (gambar kecil) sebelum itu, mengadu sakit dada sebaik gerai sayurnya musnah dijilat api dalam kejadian kira-kira pukul 4 pagi itu.
Abang mangsa, Kafeli Bahari berkata, selepas tidak tahan dengan kesakitan dialaminya, Kamaruddin beredar pulang dan tidak lama selepas itu dia rebah ketika menunaikan solat Subuh di rumahnya di Kampung Sanglang di sini.
Ujarnya, mangsa yang ketika itu tenat terus dibawa oleh anaknya ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini untuk mendapatkan rawatan.
"Bagaimanapun, sejam selepas dirawat, Kamaruddin meninggal dunia di HTF akibat serangan jantung," katanya di sini semalam.
Kafeli yang juga merupakan Setiausaha Pasar Borong itu berkata, abangnya terlalu sedih kerana gerai dan stor sayur miliknya yang diusahakan sejak 20 tahun lalu musnah dalam kebakaran itu.

Dadah 12.4kg RM14.9j dirampas


NOOR Rashid menunjukkan dadah yang dirampas pada sidang akhbar di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Sebanyak 736,330 biji pil dipercayai dadah sintetik eramin 5 dan serbuk putih dipercayai Ephedrine seberat 12.4 kilogram (kg) dirampas dalam satu serbuan di sebuah rumah teres dua tingkat dekat Kapar, Klang di Selangor kelmarin.
Kesemua dadah tersebut yang dianggarkan bernilai RM14.9 juta dirampas di rumah tersebut yang dijadikan stor menyimpan bahan tersebut pada Rabu lalu.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, serbuan tersebut dilakukan susulan penahanan 25 individu pada 12 Mei lalu kerana terlibat dengan sindiket memproses dan pengedaran dadah antarabangsa.
Dalam serbuan itu juga, polis menahan seorang lelaki tempatan berusia 45 tahun dipercayai penjaga rumah tersebut untuk membantu siasatan.
“Serbuk putih itu dipercayai Ephedrine yang merupakan bahan utama untuk memproses dadah.

Jualan kenderaan tempatan terus menyusut


jumlah jualan kenderaan Perodua tidak menggalakkan kebelakangan ini.


KUALA LUMPUR - Jualan kenderaan bermotor bulan lepas menyusut kepada 47,736 unit daripada 50,936 unit atau 6.5 peratus pada bulan yang sama tahun lepas, kata Persatuan Automobil Malaysia (MAA).
Segmen kenderaan penumpang mencatatkan 41,436 unit berbanding 45,335 unit pada bulan yang sama tahun lepas.
Bagaimanapun, menurut MAA dalam satu kenyataan akhbar semalam, bagi tempoh yang sama, jualan kenderaan komersial pula meningkat kepada 6,300 unit daripada 5,601.
Jualan kenderaan bermotor merosot selepas Bank Negara Malaysia mengeluarkan garis panduan baharu pada 21 November 2011 yang menetapkan institusi kewangan perlu membuat penilaian kelayakan berdasarkan pendapatan bersih individu.
Pendapatan ataupun gaji bersih itu bermaksud jumlah gaji sebenar yang diterima oleh individu selepas ditolak potongan wajib seperti caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), potongan cukai berjadual (PCB) dan termasuk segala hutang-hutang lain yang belum habis dibayar.

Asni jumpa botol arak cederakan pelancong


KERATAN Kosmo! semalam.


KUANTAN - Saksi pendakwaan memberitahu mahkamah, Asni Omar, 37, yang dituduh membunuh Stephanie Foray, 30, (gambar kecil) mencari dan menjumpai sendiri botol arak jenama Malibuyang dijadikan senjata untuk mencederakan mangsa ketika tertuduh dibawa oleh polis ke tapak pelupusan sampah Sarang Tiong di Rompin dekat sini.
Perkara tersebut diberitahu saksi kedua pendakwaan, Lans Korporal Jef Anashrul Mohd. Jaafar ketika dia disoal peguam bela Hisham Abd. Rahim yang mewakili tertuduh semasa perbicaraan yang masuk hari kedua kes pembunuhan pelancong wanita warga Perancis di Mahkamah Tinggi Kuantan di sini semalam.
Jef berkata, sebelum menemui botol arak itu, dia merupakan antara beberapa anggota polis yang mengiringi tertuduh ke lokasi pelupusan sampah itu untuk mencari barang bukti.
Kata saksi itu, polis meminta tertuduh mencari botol arak itu selepas usaha mencari botol arak yang diberitahu tertuduh digunakan sebagai senjata untuk mencederakan Stephanie gagal ditemui oleh polis yang mencari satu jam di lokasi sama.
Jef memberitahu, tertuduh menemui botol arak itu hanya selepas kira-kira 10 minit tertuduh diiringi mencari botol itu di tapak pelupusan sampah tersebut.

Lima terbunuh nahas Land Cruiser

Anggota polis memeriksa Land Cruiser yang terbabit dalam kemalangan di Kilometer 71.5, Jalan Sri Aman-Kuching dekat Simunjan Sri Aman semalam.


SRI AMAN - Lima lelaki termasuk tiga beradik terbunuh apabila kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki mereka bertembung dengan sebuah treler dalam kemalangan ngeri membabitkan tiga buah kenderaan di Kilometer 71.5, Jalan Sri Aman-Kuching berhampiran Simunjan dekat sini semalam.
Dalam kejadian pada pukul 4.15 petang, kelima-lima mangsa yang terbunuh itu menaiki pacuan empat roda jenis Toyota Land Cruiser dan sewaktu kejadian kenderaan itu dalam perjalanan dari arah Kuching menghala ke Sri Aman.
Lima mangsa yang maut ialah tiga beradik, Chiu Siong Kai,32, Chiu Chi Siong,42, dan Chiu Seow Khong,38.
Dua lagi yang terbunuh ialah pemandu Land Cruiser, Wong Siew Yung, 36, dan seorang lagi penumpangnya Allan Richard Wan, 40.
Semua mangsa tersepit dalam Land Cruiser dinaiki mereka dan mayat kesemua mangsa terpaksa dikeluarkan pasukan bomba dan penyelamat.
Ketua Polis Daerah Sri Aman, Deputi Superintendan Mat Jusoh Muhammad berkata, kemalangan itu dipercayai berpunca daripada Land Cruiser yang dipandu laju ketika hujan.
"Sampai di tempat kejadian yang berbukit dan sedikit berselekoh Land Cruiser itu terbabas memasuki lorong bertentangan dan bertembung dengan sebuah treler yang menghala ke arah Kuching.
"Pertembungan itu menyebabkan Land Cruiser tersebut remuk teruk manakala treler itu pula terbabas ke bahu jalan," kata beliau ketika dihubungi di sini semalam.

Bell Boy jadi 'ulat' teksi haram sekitar ibu kota


KELIHATAN beberapa kakitangan hotel yang membantu pelancong asing menaiki teksi haram di Kuala Lumpur baru-baru ini.


KUALA LUMPUR - Masalah "ulat" teksi haram tidak pernah selesai terutama di Jalan Bukit Bintang di sini.
Kali ini modus operandinya didalangi oleh kakitangan hotel terutama mereka yang bekerja sebagai pelayan atau Bell Boy.
Tinjauan Kosmo! mendapati, peluang berinteraksi dengan pelancong yang menginap di hotel digunakan mereka memujuk menaiki teksi haram.
Selain itu, kakitangan hotel itu juga mempunyai rangkaian sesama mereka di kebanyakan hotel utama di Kuala Lumpur dan berpakat mengenai caj yang dikenakan sesama sendiri.
Pendedahan itu dibuat oleh pemandu teksi sendiri yang mendakwa kegiatan itu seakan-akan mencurah pasir ke dalam periuk nasi mereka.
Seorang daripadanya, Manpreet Singh, 30, berkata, kakitangan hotel didakwa menetapkan harga kepada pelancong untuk ke destinasi tertentu dan memperoleh komisen sebanyak 20 peratus daripada bayaran dikenakan teksi haram.
"Mereka (pekerja hotel) juga beritahu pelanggan tambang teksi berlesen tinggi dan mereka mengesyorkan perkhidmatan teksi haram.

Maut kereta masuk longkang


BULATAN menunjukkan lokasi di mana kereta yang dipandu Zahidatul Akmam terbabas dan terhumban ke dalam longkang di Alor Pudak, Pendang semalam.


ALOR SETAR - Seorang kakitangan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) terbunuh apabila kereta yang dipandunya terbabas ke dalam longkang di Alor Pudak, Pendang dekat sini ketika dalam perjalanan untuk melawat sepupunya yang terlibat dalam kemalangan.
Kejadian pukul 8 pagi semalam itu berlaku ketika Zahidatul Akmam Che Lah, 28, memandu kereta Proton Wira bersama sepupunya, Mohd. Haris Mohd. Sobri, 17, dalam perjalanan ke Alor Punti untuk melihat keadaan adik Mohd. Haris, Mohd. Hanif, 15.
Bagaimanapun, semasa dalam perjalanan, kereta dipandu Zahidatul Akmam terbabas ke dalam longkang menyebabkan wanita itu cedera parah dan meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital.
Jarak lokasi kemalangan yang membabitkan Zahidatul Akmam dan Mohd. Hanif kira-kira satu kilometer.
Ibu mangsa, Som Abd. Ghani, 57, berkata, pada pukul 7.30 pagi, keluarganya menerima berita mengenai Mohd. Hanif yang menunggang motosikal berlanggar dengan sebuah kereta ketika dia dalam perjalanan ke tempat tuisyen di Tanah Merah, Pendang.
Dalam kejadian itu, Mohd. Hanif hanya cedera ringan di beberapa anggota badan.
"Sebaik menerima berita kemalangan membabitkan Mohd. Hanif, saya, menantu (Ahmad Nazri Ismail, suami Zahidatul Akmam) dan keluarga remaja itu bergegas ke tempat kejadian dengan menaiki sebuah kereta.

Besi tembus kereta


ROZIANA menenangkan suaminya, Mohd. Ali selepas kereta mereka ditembusi besi penghadang lebuh raya di Kilometer 214.9, Lebuh Raya Utara-Selatan berdekatan susur keluar Changkat Jering di Taiping semalam.


TAIPING - Berpantang maut sebelum ajal. Itulah yang berlaku kepada tiga beranak yang terselamat walaupun kereta Proton Saga yang dinaiki mereka ditembusi besi penghadang lebuh raya sepanjang 15 meter selepas kenderaan itu terbabas ke tepi lebuh raya.
Semasa kejadian pada pukul 2.30 petang di Kilometer 214.9, Lebuh Raya Utara-Selatan berdekatan susur keluar Changkat Jering itu, pemandu kereta, Mohd. Ali Mohd. Hussin, 33, isterinya, Roziana Abu Samah, 29, dan anak lelaki pasangan itu, Mohd. Haziq, 3, dalam perjalanan ke Petaling Jaya, Selangor.
Bagaimanapun, sebaik tiba di lokasi kejadian, Mohd. Ali yang memandu kereta dipercayai mengantuk menyebabkan kenderaan itu merempuh penghadang lebuh raya.
Kejadian itu menyebabkan, Mohd. Ali tersepit dalam kereta dipandunya dan terpaksa dikeluarkan dengan bantuan orang ramai.
Difahamkan keluarga itu berasal dari Kulim, Kedah dan mahu ke Petaling Jaya untuk menziarahi kakak Roziana di Petaling Jaya.
Roziana yang sedang memangku anaknya ketika kejadian berkata, sebelum terbabas kereta dipandu suaminya bergerak terhuyung-hayang.
"Suami ketika itu juga memberitahu dia mahu berhenti rehat di kawasan Rehat dan Rawat Changkat Jering yang terletak 10 kilometer dari tempat kejadian.
"Bagaimanapun, sebelum sempat berhenti rehat, kereta kami terlebih dulu terlibat dalam kemalangan," katanya yang hanya cedera ringan.

Penganut Kristian Filipina berhimpun bantah konsert Lady Gaga


SEJUMLAH penduduk berhimpun di Manila semalam bagi membantah konsert Lady Gaga yang akan berlangsung pada Isnin depan.


MANILA - Kira-kira 70 penganut Kristian yang terdiri daripada golongan muda di Filipina menjerit dalam satu perhimpunan di sini semalam bagi meminta konsert Lady Gaga dibatalkan.
Ketua protes yang juga bekas Ahli Kongres Filipina, Ben Abante berkata, kumpulan itu merancang untuk memfailkan kes terhadap Lady Gaga dan penganjur konsert itu.
Menurutnya, pihaknya akan berbuat demikian jika Lady Gaga menyanyikan lagu Judas semasa dia membuat persembahan pada Isnin dan Selasa depan.
Lagu itu dianggap menghina Nabi Isa.
Bekas Datuk Bandar Manila, Jose Atienza berkata, penyanyi dan pihak penganjur boleh dihukum kerana menyinggung perasaan bangsa dan agama.
Sebelum ini polis Indonesia enggan mengeluarkan permit untuk konsert Lady Gaga di Jakarta ekoran bantahan daripada beberapa kumpulan Islam. - Agensi

No comments:

Post a Comment