Monday, November 8, 2010

BILA TAKDIR MENIMPA...SERTA MANUSIA MEMANG SERING BUAT KESILAPAN DAN TAK KISAH DENGAN MENIPU SERTA MENCURI DLL

NEGARA


Kecuaian bank semakin serius


ADUAN pengguna yang semakin meningkat secara tidak langsung memperlihatkan tahap kecekapan bank-bank di negara ini boleh dipersoalkan. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Sejak tiga tahun lalu, Bank Negara Malaysia (BNM) mendapati jumlah pertanyaan serta aduan berkaitan isu-isu melibatkan bank dan institusi kewangan di negara ini meningkat dengan ketara.
Rekod BNM memperlihatkan jumlah aduan dan pertanyaan pada tahun 2008 berjumlah 133,439 sebelum meningkat mendadak sebanyak 90.2 peratus kepada 253,801 pada tahun 2009.
Bermula dari Januari hingga Mei tahun ini, sebanyak 117,554 pertanyaan serta aduan telah dicatatkan, meningkat berbanding 103,222 bagi tempoh yang sama tahun lalu.
Pengarah Jabatan Komunikasi Korporat BNM, Abu Hassan Alshari Yahaya berkata, antara aduan yang diterima ialah berkaitan kesukaran mendapat pembiayaan, penstrukturan dan penjadualan pinjaman, penipuan dan pengeluaran wang tanpa kebenaran, yuran dan caj, tidak puas hati dengan tawaran dan penyelesaian serta tingkah laku ejen.
"Ramai yang datang ke BNM mahu mendapatkan laporan kredit atau merasakan mereka mahu satu pihak bebas untuk mendengar isu atau rintihan terutama mereka yang tidak berpuas hati dengan jawapan pihak bank.
"Berdasarkan data yang diperoleh daripada ibu pejabat, cawangan dan perkhidmatan Telelink BNM memang berlaku peningkatan aduan," katanya ketika ditemui Kosmo! di sini baru-baru ini


NEGARA


Remaja terima darah HIV kini hidap AIDS


MUHD. KHAIRUN memeluk remaja lelaki malang yang kini dijangkiti AIDS di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Penderitaan seorang remaja yang dijangkiti virus HIV sejak 11 tahun lalu gara-gara kecuaian kakitangan Hospital Segamat, Johor semasa melakukan pemindahan darah ke atasnya berterusan setelah dia kini disahkan menghidap AIDS.
Remaja lelaki berusia 14 tahun itu dikesan menghidap AIDS sejak empat bulan lalu.
Dia dijangkiti virus HIV ketika mendapatkan rawatan di Hospital Segamat sewaktu diserang penyakit kuning ketika umurnya tiga tahun.
Pengerusi Biro Aduan Komuniti UMNO, Datuk Muhd. Khairun Aseh berkata, pemindahan darah tersebut dilakukan tanpa mendapat sebarang persetujuan daripada keluarga remaja itu.
"Pihak hospital mengakui kesilapan yang mereka lakukan dan memberi pampasan sebanyak RM100,000 bagi meringankan beban pesakit. Bagaimanapun, ia jumlah yang amat kecil dan dianggap tidak berpatutan dengan kesalahan yang mereka lakukan.
"Lebih malang, remaja itu sekarang hidup menderita apabila disahkan menghidap AIDS oleh pihak Hospital Kuala Lumpur (HKL) kerana sel darah putihnya semakin berkurangan," katanya di pejabat Biro Aduan Komuniti UMNO di sini semalam.
Menurutnya, remaja tersebut kini terpaksa menjalani rawatan yang terperinci di HKL akibat implikasi penyakit berbahaya tersebut kerana terdapat jangkitan kuman pada limpanya


NEGARA


Mesin pengumpulan habuk meletup


ANGGOTA bomba dan penyelamat memadam kebakaran mesin pengumpulan habuk yang meletup di sebuah kilang di Perai semalam.


PERAI - Lapan pekerja sebuah kilang membuat rim motosikal, Excel Rim Sdn. Bhd. di Tingkat Perusahaan Enam, Kawasan Perindustrian Perai di sini cedera apabila sebuah mesin pengumpulan habuk (dust collector) di kilang itu meletup secara tiba-tiba semalam.
Dalam kejadian pada pukul 10.15 pagi itu, letupan yang didakwa bagaikan letupan bom itu turut mengakibatkan kebakaran kecil di sekitar mesin pengumpulan habuk terbabit.
Turut mengalami kerosakan ialah sebahagian bumbung dan ruang pejabat kilang berkenaan.
Dua buah kilang lain yang terletak dalam jarak kira-kira 100 meter di hadapan kilang membuat rim motosikal itu turut rosak. Salah sebuah daripada kilang itu rosak teruk di bahagian hadapannya apabila hampir keseluruhan cerminnya pecah.
Namun kira-kira 70 lagi pekerja kilang yang sedang bekerja semasa kejadian itu tidak cedera.
Tinjauan Kosmo! di lokasi kejadian mendapati terdapat beberapa serpihan besi dipercayai daripada mesin pengumpulan habuk yang pecah dan melayang ke merata-rata tempat sehingga ada yang sampai ke seberang jalan yang terletak 50 meter dari lokasi kejadian.
Penolong Pengarah (Operasi) Bomba dan Penyelamat Pulau Pinang, Mohd. Razam Taja Rahim berkata, seramai 33 anggota bersama beberapa jentera termasuk dua jentera berat jabatan itu dikejarkan ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan kecemasan pada pukul 10.20 pagi


NEGARA


Hasrat ragut wanita tak sampai


MAYAT penjenayah yang ditembak mati oleh anggota polis dihantar ke Hospital Tuanku Ja'afar, Seremban semalam.


SEREMBAN – Seorang penjenayah yang cuba meragut seorang wanita ditembak mati oleh polis ketika dia melarikan diri dan cuba melawan anggota polis yang mengejarnya di Kawasan Perusahaan Senawang dekat sini semalam.
Dalam kejadian pada pukul 11 pagi, lelaki yang berusia 32 tahun itu dikatakan cuba meragut seorang wanita yang menunggang motosikal seorang diri di satu persimpangan lampu isyarat di Senawang.
Bagaimanapun, tindakan suspek yang menunggang motosikal Yamaha RXZ itu disedari oleh dua anggota polis yang masing-masing menunggang motosikal.
Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin berkata, suspek yang menyedari tindakannya diperhatikan oleh dua anggota polis itu membatalkan niatnya untuk meragut dan terus memecut motosikalnya meninggalkan mangsa.
Menurut beliau, seorang anggota polis yang menunggang motosikal Modenas Kriss mengejar suspek sehingga ke Kawasan Perusahaan Senawang, kira-kira empat kilometer dari lokasi peragut itu dikesan.
“Ketika dikejar suspek beberapa kali cuba menendang motosikal anggota polis yang mengejarnya sebelum suspek kemudian berhentikan motosikalnya di tepi jalan dan melarikan diri ke satu kawasan berpaya di situ,” kata beliau di sini semalam.
Anggota polis itu juga turun dari motosikalnya dan mengejar suspek itu ke kawasan paya sambil mengarahkan lelaki itu menyerah diri.
“Namun, suspek terus cuba menyerang anggota polis itu dengan topi keledar sehingga menyebabkan tangan kiri anggota polis terbabit cedera,” kata Saiful


NEGARA


Nyaris terbakar hidup-hidup


SEBUAH kereta milik ahli keluarga Lai rosak dipercayai disimbah cat merah oleh ah long di Seremban baru-baru ini.


KUALA LUMPUR - Tindakan ah long yang menggunakan kekerasan untuk mengutip hutang nampaknya tiada kesudahan.
Terbaru, 13 sekeluarga menghadapi detik cemas apabila mendakwa mereka nyaris terbakar hidup-hidup apabila ketiga-tiga buah rumah teres yang didiami mereka dikatakan dilempar dua bom petrol oleh ah long di Taman Desa Rasa, Seremban, Negeri Sembilan baru-baru ini.
Difahamkan, kejadian pada pukul 1.30 pagi 27 Oktober lalu itu berkait rapat dengan kegagalan salah seorang ahli keluarga mereka berusia 27 tahun yang gagal melunaskan hutang dengan 12 ah long berjumlah RM140,000 sejak awal tahun ini. Wang pinjaman itu digunakan untuk bermain judi.
Dua biji bom buatan sendiri tersebut dilemparkan di depan dan belakang rumah hingga menyebabkan beberapa bahagian luar premis tersebut terbakar. Lebih teruk sebuah kereta salah seorang mangsa rosak akibat disimbah dengan cat merah.
Ketua keluarga tersebut, Lim Lai, 63, berkata, mereka semua terselamat apabila kejadian tersebut disedari oleh jiran yang terus menjerit dan mengarahkan mereka yang ketika itu sedang tidur supaya segera keluar.
Dakwanya, ini merupakan kejadian kali kedua di mana kenderaan salah seorang mereka pernah disimbah cat 10 hari sebelum itu


Gunung Merapi hambur awan panas satu kilometer


DEBU Gunung Merapi memenuhi kedai-kedai dan jalan di Pekan Muntilan.


GUNUNG MERAPI, Pulau Jawa - Gunung Merapi masih mengeluarkan bunyi gemuruh semalam manakala awan, gas dan serpihan dihamburkan setinggi satu kilometer ke udara.
"Berdasarkan apa yang kita lihat sekarang, ia akan meletus sekali lagi pada bila-bila masa," kata seorang ahli vulkanologi Indonesia, Surono.
Agensi Pengurusan Bencana Kebangsaan menyatakan, jumlah keseluruhan kematian akibat letusan itu meningkat dari 138 orang kepada 141 orang semalam.
Peningkatan itu ekoran pasukan penyelamat menemui lebih banyak mayat di kawasan pergunungan.
Pemerintah Indonesia turut meletakkan bandar Yogyakarta dalam keadaan berjaga-jaga ekoran letusan yang masih belum berhenti.
Lapangan terbang di bandar itu masih ditutup semalam dan debu tebal berterbangan di udara menyebabkan penduduk sukar bernafas.
Bagaimanapun, tidak ada arahan daripada pemerintah supaya penduduk meninggalkan bandar Yogyakarta.
Beberapa kampung kecil kelihatan seperti tidak berpenghuni dengan pintu dan tingkap rumah ditutup.
Namun, terdapat pakaian yang dibiarkan di penyidai.
"Apakah pilihan yang kami ada?'' soal seorang penduduk Sukirno, 37, yang menunggang motosikal bersama isteri dan seorang anak perempuan mereka berusia lapan tahun.
Menurutnya, dia akan menetap dengan saudara-maranya yang tinggal jauh dari gunung itu kerana bimbang debu tersebut akan menjejaskan kesihatan keluarganya.
Beberapa pakar menyatakan, ancaman terbesar di bandar itu ialah Sungai Code yang mengalir ke tengah bandar tersebut dari Gunung Merapi.
Sungai itu mungkin membawa lumpur berapi yang mengalir ke sungai apabila hujan sekali gus memusnahkan apa saja benda di laluannya.
Endapan gunung berapi telah memenuhi sebuah kawasan kediaman di tebing sungai.
Hampir 280,000 orang kebanyakannya yang tinggal di cerun gunung telah mendapatkan perlindungan di pusat-pusat kecemasan. Kebanyakan penghuni pusat kecemasan itu mengadu tiada tandas dan bekalan air bersih tidak mencukupi.
Gunung Merapi itu meletus pada 26 Oktober lalu dan ia masih belum berhenti.
Presiden Susilo Bambang Yudhoyono mengumumkan penghantaran satu briged tentera untuk membantu kerja-kerja bantuan dan pembangunan semula di tengah Jawa.
Pengumuman itu dilakukan selepas Indonesia turut dilanda tsunami pada 25 Oktober lalu ekoran gempa bumi dalam laut sekuat 7.7 pada skala Richter sehingga mengakibatkan 428 orang terbunuh manakala 15,000 lagi hilang tempat tinggal. - Agensi

No comments:

Post a Comment