Monday, December 27, 2010

SAPE NAK MENGAKU SALAH...ATAU BERZINA...ATAU MEMPERKOSA....ATAU MELETAKAN@MENUMPANGKAN ANAK...DIKHUATIRI ANAK LUAR NIKAH......LAWAK2 MAKIN BANYAK SYAITAN BISU...TAK BERANI BICARA UNDANG2 ISLAM@HUKUM ALLAH

‘Saya tidak kenal dia’

Oleh Zuliaty Zulkiffli
am@hmetro.com.my

ALOR SETAR: Helah seorang remaja perempuan kononnya dia tinggal seorang diri di sebuah bilik hotel bajet di Jalan Pegawai, di sini, tidak menjadi apabila teman lelakinya yang berjaya ditangkap di luar bilik hotel berkenaan mengaku mereka datang bersama.
Bagaimanapun, remaja perempuan itu bermati-matian mengaku tidak mengenali lelaki itu dan cuba berlakon seolah-olah langsung tidak mengenali lelaki terbabit ketika disoal siasat anggota penguat kuasa Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik) dalam serbuan kira-kira jam 3 petang, kelmarin.

Remaja berusia 18 tahun itu akhirnya ‘kantoi’ apabila dompet dan topi keledar lelaki berusia 23 tahun itu berada di dalam biliknya menyebabkan dia akhirnya terpaksa mengaku lelaki itu adalah teman lelakinya.
Dia yang bakal memulakan pengajian di sebuah universiti tempatan bulan depan turut memberi alasan hubungan mereka tidak direstui keluarganya memandangkan lelaki itu hanya bekerja sebagai pesawah.

Berikutan itu, mereka mengambil keputusan untuk menyewa di hotel bajet itu untuk melepaskan rindu.

Ketua Operasi Jaik, Mohd Nasir Md Dali berkata, remaja perempuan itu berasal dari Alor Janggus, dekat sini manakala lelaki terbabit yang berasal dari Jalan Putra, Mergong, di sini, memberi alasan datang ke hotel murah itu untuk singgah berehat sebelum meneruskan perjalanan mereka untuk bercuti ke Pulau Pinang.

Beliau berkata, dalam pemeriksaan itu, anggotanya ternampak seorang lelaki keluar dari sebuah bilik dalam keadaan tergesa-gesa dan cuba masuk ke dalam sebuah bilik kosong untuk bersembunyi.

“Lelaki itu berada dalam keadaan mencurigakan dan dia kelihatan tercungap-cungap ketika disoal siasat sebelum mengaku tinggal remaja perempuan di sebuah bilik.

“Mereka gagal menunjukkan bukti hubungan mahram atau suami isteri menyebabkan mereka ditahan untuk siasatan lanjut,” katanya.

Mohd Nasir berkata, ketika ditahan, pasangan itu berpakaian lengkap.

Beliau berkata, pasangan itu dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Star untuk membuat laporan tangkapan sebelum dibawa ke pejabat agama daerah untuk siasatan lanjut.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 9 (1) dan (2) Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kedah 1988 kerana disyaki berkurung sehingga mendatangkan syak kepada orang awam dan sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM2,000 atau setahun penjara atau kedua-duanya sekali,” katanya.


Nafi perkosa dalam tandas



TELUK INTAN: Seorang mekanik mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen, di sini, semalam terhadap tuduhan merogol seorang gadis berusia 18 tahun di dalam sebuah tandas awam wanita di pusat makanan Glutton Square, Jalan Pasar, di sini lapan bulan lalu.
Mohamad Khairi Bahauddin, 28, dari Pasir Panjang Laut, Sitiawan, membuat pengakuan itu di hadapan Hakim Faiz Dzyiauddin selepas kertas pertuduhan dibacakan kepadanya.

Tertuduh didakwa merogol mangsa di dalam tandas berkenaan kira-kira jam 1 hingga 2 pagi pada 19 April 2010.
Dia didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum penjara antara lima hingga 20 tahun dan sebatan jika disabitkan kesalahan.

Timbalan Pendakwaraya Mohamad Suffian Jaafar memohon mahkamah agar tidak membenarkan jaminan terhadap tertuduh.

Faiz bagaimanapun membenarkan tertuduh dibebaskan dengan jaminan RM10,000 bersama seorang penjamin selepas mendengar pengakuan tertuduh yang meminta dirinya dibicarakan.

Mahkamah menetapkan 19 Januari ini sebagai tarikh sebutan semula kes Mohamad Khairi yang tidak diwakili peguam.




Geram putus tunang

Oleh Hadzlihady Hassan
hadzlihady@hmetro.com.my

AMPANG: Berang kerana putus tunang selain menemui pengganti, seorang lelaki sanggup bertindak di luar dugaan apabila cuba merogol bekas tunangnya itu di rumah sewa wanita terbabit di Jalan Pandan Indah, di sini, Sabtu lalu.
Bagaimanapun, cubaan lelaki itu gagal apabila dia hanya sempat meraba tubuh wanita terbabit selepas bekas tunangnya itu menjerit sebelum melarikan diri.

Dalam kejadian kira-kira jam 11 malam itu, lelaki berkenaan yang bekerja sebagai juruteknik berusia lingkungan 20-an menunggu mangsa keluar dari rumah sewanya sebelum dia tiba-tiba meluru dan memarahi mangsa kerana memutuskan pertunangan.
Menurut sumber polis, ketika kejadian, mangsa keluar dari rumah kerana mahu membuang sampah, namun terkejut apabila mendapati bekas tunangnya menunggu di depan rumahnya.

“Lelaki berkenaan memarahi mangsa kerana tidak berpuas hati selepas wanita itu memutuskan ikatan pertunangan selain cemburu mangsa mempunyai teman lelaki baru.

“Lelaki berkenaan merangkul pinggang mangsa sebelum menolaknya masuk ke dalam rumah dan terus mencium leher serta pipi bekas kekasihnya,” katanya.

Menurutnya, mangsa cuba melawan, namun lelaki itu menjatuhkannya dan dia sekali lagi cuba mencium mangsa.

“Bagaimanapun, mangsa sempat melarikan diri ke dalam bilik, namun lelaki itu yang masih tidak berpuas hati terus mengekorinya sebelum meraba kemaluannya,” katanya.

Sumber berkata, mangsa bagaimanapun terselamat apabila dia menjerit membuatkan lelaki itu panik sebelum melarikan diri.

“Mangsa menceritakan kejadian itu kepada rakan serumah dan juga teman lelakinya sebelum dia membuat laporan polis.

“Berikutan itu, polis menjalankan siasatan lanjut dan kes terbabit disiasat mengikut Seksyen 354 kanun Keseksaan,” katanya.

Difahamkan, mangsa berusia lingkungan 20-an dan bekerja sebagai pegawai di sebuah syarikat swasta mengikat tali pertunangan dengan lelaki berkenaan pertengahan tahun lalu dan berpisah empat bulan lalu.

Sementara itu, Ketua Polis Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan yang dibuat wanita berkenaan dan kes masih disiasat.



Ibu kandung ‘Boy’ diminta tampil



KUALA LUMPUR: “Saya merayu ibu kandung kepada bayi lelaki ini yang dipanggil ‘Boy’ menemui saya bagi memudahkan proses pendaftaran kelahirannya,” kata Khatijah Mohd Baki, 63.
Menurut Khatijah, ibu kepada bayi lelaki yang kini sudah berusia 10 bulan itu menghilangkan diri selepas menyerahkan anaknya itu untuk dijaganya, Mei lalu.

“Wanita berusia 30-an itu meninggalkan bayi berkenaan kepada saya ketika Boy masih berusia empat bulan.
“Sekiranya dia mahu saya terus menjaga bayi ini, sila serahkan dokumen kelahiran untuk memudahkan proses pendaftaran.

“Dia boleh menghubungi saya di talian nombor pada bila-bila masa,” katanya.

Sehubungan itu, Khatijah juga membuat laporan di Balai Polis Setapak mengenai tindakan wanita terbabit untuk melindungi dirinya daripada sebarang tindakan yang mungkin diambil terhadapnya.

No comments:

Post a Comment