Tuesday, November 20, 2012

BERSYUKUR APA YANG ADA...ITU YANG SESUAI UNTUK KITA

Kemaluan terpaksa dibuang selepas disuntik minyak zaitun

Posted on the November 17th, 2012 under Luar Negara by admin


BANGKOK – Pegawai-pegawai kesihatan semalam menasihati kaum lelaki di Thailand bahawa saiz tidak penting selepas zakar seorang pesakit terpaksa dibuang susulan percubaannya membesarkan organ tersebut dengan suntikan minyak zaitun.
Berisiko dan belum terbukti berkesan, kaedah itu biasa digunakan di Thailand, malah, sebuah hospital di sini menerima sekitar 40 pesakit sebulan yang bimbangkan kesan sampingan teknik tersebut.
Selain minyak zaitun, lelaki Thailand gemar menggunakan lilin lebah, silikon dan parafin untuk membesarkan saiz kemaluan mereka.

Jurucakap Hospital Besar Polis di sini, Sirikul Jiaranaikhajorn memberitahu agensi berita AFP bahawa pesakit berusia 50 tahun itu telah beberapa kali menjalani rawatan suntikan minyak zaitun sejak bertahun-tahun lalu.
Menurutnya, kemaluan lelaki itu mengalami jangkitan kuman yang teruk.
Dia juga didapati menghidap kanser zakar sekali gus menyebabkan pembedahan membuang organ berkenaan perlu dilakukan.
“Ini ialah pembedahan membuang kemaluan terbesar yang kami pernah lakukan selepas kami menemui kanser pada organ tersebut,” kata Sirikul.
Katanya lagi, mereka merawat antara dua hingga tiga pesakit akibat zakar dijangkiti kuman pada setiap minggu tetapi belum ada bukti teknik itu menyebabkan kanser.
Jelas Sirikul, lelaki berkenaan menjalani suntikan itu di sebuah klinik dengan ditemani beberapa rakannya walaupun amaran telah dikeluarkan bahawa teknik pembesaran zakar seperti itu amat berisiko.
“Kaedah ini hanya mendatangkan mudarat, orang ramai mendapat maklumat salah bahawa ia berkesan,” ujarnya.
Tambah jurucakap itu, kebanyakan lelaki mencuba prosedur tersebut kerana terpedaya dengan cerita rakan-rakan mereka.
“Wanita mencintai lelaki bukan kerana saiz zakarnya,” jelas Sirikul.
- AFP

Pierre sudah lima bulan masuk tabligh

Posted on the November 18th, 2012 under Artis by admin


GAMBAR Pierre siap berkopiah putih yang diambil dari Intagramnya.
UCAPAN Pierre Andre saat menerima trofi Anugerah Yasmin Ahmad pada Anugerah Skrin 2012 menggegarkan banyak jiwa. Bermacam persoalan dan andaian juga dibuat. Paling utama, kecenderungan anak sulung pelakon handalan Khatijah Tan itu terhadap ilmu agama terbuka jelas.
“Ya, benar sekarang saya sedang dalam penghijrahan untuk lebih mengenal agama dan Allah dan Rasul tetapi hijrah saya ini tidak akan berlaku secara drastik, saya takut fitnah,” katanya membuka cerita tentang kehidupan baharu yang sedang dilaluinya ketika ini.
Jumaat lalu, Pierre membuka mulut di pentas yang disaksikan lebih empat juta penonton dengan kalimah ‘Bismillah.’

“Anugerah paling hebat ialah kalimah ‘Lailahaillallah,’ jagalah kalimah ini dalam diri kita, love Allah dan love Muhammad,” ucap Pierre dalam majlis itu.
Menghuraikan lagi mesej sebenar yang ingin disampaikannya, kata Pierre:
“Itu juga satu dakwah daripada saya. Saya memang minta doa kepada Allah agar jalan dakwah saya dibuka, dan Alhamdulillah saya diberikan kesempatan. Selama 10 tahun dalam bidang seni, itulah kali pertama saya diberi anugerah dan itulah siaran langsung pertama yang saya dapat untuk menyuarakan sedikit dakwah saya,” katanya sambil meneruskan dengan satu pengakuan.
Demi untuk tidak mengelirukan khalayak terhadap perubahan yang berlaku ke atas dirinya, Pierre mengakui bahawa sudah lima bulan dia bergerak aktif dengan dengan mengikuti kumpulan tabligh.
“Saya sudah jadi pengarah filem sejak umur 21 tahun. Selama ini saya fikir itulah matlamat hidup saya. Akhirnya saya dapati hidup saya ‘kosong.’ Saya rasa dibohongi oleh dunia dan saya mula mencari.
“Seorang sahabat ajak saya menyertai tabligh. Pertama kali mencuba, saya terus jatuh cinta. Setakat ini, sudah empat kali saya keluar mengikuti aktiviti jemaah tabligh. Biasanya kami keluar selama tiga hari dan bermalam di masjid dan surau yang kami singgah. Alhamdulillah, Allah telah membuka pintu hati saya,” katanya menyertai jemaah tabligh di Taman Permata, Ulu Kelang.
Berikut sedikit perbualan Sensasi Bintang bersama Pierre.
Mendalami agama itu banyak jalannya, kenapa pilih tabligh?
Orang selalu salah faham terhadap tabligh, tak kurang juga yang menuding jari masuk tabligh sebagai ikut ajaran sesat. Kita kena ingat, tabligh itu sifat Rasulullah. Rasulullah berdakwah selama bertahun-tahun sebelum turunnya hukum bersolat, puasa dan menunaikan zakat.
Bagaimana pula dengan kerja-kerja seni anda. Dunia hiburan sendiri dilihat lebih banyak mendedahkan seseorang itu ke jalan negatif?
Mulanya saya fikir begitu, tapi sahabat saya larang. Saya masih boleh berdakwah dalam bidang filem tapi kena lebih berhati-hati dalam bab agama. Paling utama kena masukkan unsur dakwah. Sekarang saya tiada karya terbaharu selain filem-filem yang telah dibikin sebelum saya berhijrah, jadi, jangan nilai siapa saya ketika dahulu, tapi nilai siapa saya ketika ini.
Mungkin ada perkembangan terbaharu yang lain?
Sekarang saya terlibat dengan projek filem pendek bersama kawan-kawan, selebihnya (saya) buat kerja-kerja penulisan. Saya mahu siapkan novel pertama, mungkin judulnya berbunyi Perjalanan Ke Darul Salam. Ia tentang penghijrahan seorang lelaki yang selama ini hidupnya kosong.
Adakah itu kisah sebenar yang berlaku kepada diri sendiri?
Tidak juga. Itu pemerhatian yang saya lihat selama ini.
Bagaimana amalan agama anda sebelum ini?
Selama ini pun saya percaya kepada Allah, tapi tahap keyakinan itu tidak seperti sekarang. Dahulu, saya Islam kerana dilahirkan sebagai orang Islam, sekarang saya Islam kerana kefahaman dan keyakinan saya terhadap agama Allah ini.
Ada sebarang sasaran?
Saya berminat mahu jadi pendakwah. Sebenarnya saya ada azam. Jika selama ini saya keluar selama beberapa hari sahaja, selepas ini saya mahu keluar rumah selama 40 hari pula. Kalau diizinkan Allah mungkin boleh sampai empat bulan dan kalau ada kekuatan mungkin dipanjangkan lagi selama setahun dan bukan hanya di Malaysia sahaja.
Apa rancangan Pierre dalam tabligh?
Nikah itu sebahagian daripada iman, saya juga mahu ke arah itu. Bagi saya, pengisian tabligh tidak boleh dilihat secara luaran sahaja, lihat juga dalaman. Ibaratnya, kalau hendak tinggalkan keluarga selama empat hari, bekalan yang ditinggalkan juga harus cukup untuk empat hari.
Apa kata kedua ibu bapa anda setakat ini?
Mummy (Khatijah Tan) sangat menyokong keputusan saya, ayah juga begitu sebab saya bukan buat perkara tidak baik, sebaliknya saya belajar dan mahu mengenal agama. Sejak sertai tabligh juga rezeki saya bertambah.
Kosmo

Heliza, Yatt cari reda Allah

Posted on the November 18th, 2012 under Artis by admin


POPULAR disebut hijabista, fesyen berhijab sedang meluas dan semakin menyesap menjadi identiti baharu dalam kalangan gadis-gadis dan wanita muslimah ketika ini. Ia cantik dipandang, mudah digayakan, urban dan lebih penting lagi, ia fesyen menurut syariat Islam.
Mengundang lebih tarikan, penghijrahan ramai selebriti cantik untuk kembali kepada fitrah menjadikan fesyen berhijab satu gejala sihat. Nama-nama seperti Natasha Hudson, Catriona Ross, Haryati atau Yatt Hamzah, Farah Asyikin, Aida Khalida, mereka itu sebahagian daripada teladan indah.
Seiring juga dengan sambutan Maal Hijrah 1434H yang baru diraikan Khamis lepas, Sensasi Bintang menggandingkan si cantik yang bertudung litup, Heliza Helmi dan Yatt Hamzah untuk berkongsi ilmu. Mereka bercakap tentang Festival Hijab 2012 yang akan berlangsung selama tiga hari bermula 23 November ini di Anggerik Mall, Shah Alam.

Tidak sekadar menjadi penyeri kepada pengisian ekspo tudung yang dianjurkan Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Nasyeed Eduatiment Sdn. Bhd. itu, Heliza secara rasmi dilantik sebagai ikon festival manakala Yatt pula akan menjadi sebahagian wajah yang akan mengisi pelbagai aktiviti sepanjang festival.
SENSASI BINTANG: Boleh nyatakan peranan yang dimainkan oleh kalian berdua dalam festival itu.
HELIZA HELMI (H): Saya dilantik sebagai ikon festival berkenaan. Sebenarnya ramai lagi kawan artis lain terlibat seperti Catriona Ross, Diana Amir, Noryn Aziz, Enot dan Salima AF. Kami bukan sahaja akan menjadi ejen promosi kepada festival terbabit malah akan turut serta dalam aktiviti percambahan ilmu di sana. Di sana nanti akan ada 60 buah gerai termasuklah gerai para artis yang akan membuat lelongan amal. Jualan amal pula akan disumbangkan kepada badan kebajikan.
YATT HAMZAH (Y): Saya akan turun padang sebagai pengacara sepanjang festival berlangsung, selain itu bertindak sebagai salah seorang panel dalam beberapa slot aktiviti yang dijalankan contohnya untuk aktiviti kanak-kanak menghiaskan ibu masing-masing, slot uji minda, slot Anakku Soleh serta satu forum bertajuk Anak Solehah. Pada 24 November pula ada acara perasmian dan jangan lupa untuk datang tengok demonstrasi buat kek bersama Enot.
Bagaimana sambutan umum festival berkonsepkan keislaman itu?
H: Jika dimanfaatkan dengan betul, program sebegini dapat mengukuhkan ukhuwah sesama insan, lebih penting lagi ikatan dalam sesebuah keluarga kerana ia boleh menjadi aktiviti hujung minggu. Satu hal lagi, festival ini juga satu medan percambahan ilmu. Boleh jadi juga satu bisnes yang bagus untuk galakkan kempen bertudung. Jalan risau, majlis ini dipantau sepenuhnya oleh pakar yang arif dalam Islam.
Y: Saya baru tujuh bulan mengenakan tudung. Majlis berkonsepkan keislaman memang sangat memberangsangkan terutamanya apabila melibat wanita dan pakaian muslimah. Kami umpama ejen-ejen promosi yang menjalankan amanah tanpa bertentangan syarak. Ini kira semacam tarbiah bahkan satu dakwah secara langsung.
Heliza sudah bertudung sebelum popular manakala Yatt pula antara artis yang baharu dalam aliran ini. Bagaimana kalian mengenakan fesyen berhijab ketika ini?
H: Sekarang ada macam-macam stail tudung sampai tak terikut. Saya suka jenis yang simple. Saya juga lihat ia perkembangan yang baik, saya sendiri buka butik Heliza Helmi Hijab dan sediakan tutorial pemakaian tudung.
Y: Perkembangan fesyen hijab sangat berwarna-warni, yang penting ialah berhijab. Ini juga peluang artis seperti kami untuk ajak peminat mendekati fesyen hijab, biarpun bertudung tapi masih boleh kelihatan cantik dan bergaya. Bisnes pakaian muslimah dan tudung pun makin kencang sekarang.
Pemerhatian kalian terhadap rakan-rakan artis yang semakin ramai mengenakan hijab?
H: Syukur, sangat gembira dan istiqamah tanpa henti. Saya bersama kelompok yang dinamakan usrah giat dengan aktiviti keagamaan setiap minggu. Di situ kami tetapkan matlamat hidup, dunia dan akhirat. Bila matlamat kita sudah tetap, barulah hidup kita tersusun cantik. Bagaimanapun kita tetap manusia biasa.
Y: Dahulu jarang ada kawan-kawan yang tegur bila kita tergelincir, sekarang kami bersama-sama macam sebuah keluarga. Kalau yang ada tergelincir, kita sama-sama tegur. Saya nampak ia satu perkembangan yang sangat murni. Heliza pula macam ustazah kepada saya.
Ada artis yang dahulunya bertudung kemudian buat penampilan semula dengan imej dedah aurat. Komen kalian?
H: Ada satu doa, antaranya berbunyi ‘apabila kita diturunkan hidayah, janganlah ia dibolak-balik’. Semua orang boleh dapat hidayah tapi tak semua boleh dapat taufik. Kita doakan yang baik-baik semoga individu berkaitan diberi lebih kekuatan. Kita tak boleh tuding satu jari, sebalik-sebalik tuding sepuluh jari untuk bantu dan beri sokongan. Perkara sebegitu boleh jadi kepada diri sendiri juga.
Y: Apabila ia terjadi kepada artis, orang mudah nampak, tapi itu urusan individu berkaitan dengan Allah. Semoga dia diperkuatkan hati, sebab kalau kurang ilmu, apa jua perkara boleh berlaku. Sebab itu juga, kalau nak berubah tak boleh sendirian. Macam kita tengok ucapan Pierre Andre semasa Anugerah Skrin baru-baru ini, rasanya Pierre sekarang sealiran dengan kami semua.
Sempena Maal Hijrah 1434H tahun ini, apa resolusi pertama kalian?
H: Banyak lagi hijrah yang perlu saya lakukan, pertama sekali, hijrah hati. Macam teko yang berisi air. Warna air yang dituangkan ke dalam cawan sama dengan warna air di dalam teko. Jadi, hati kena betul. Saya mahu jumpa Rasulullah SAW dan masuk syurga Allah SWT. Mahu hidup bahagia lagi membahagiakan. Islam itu syumul, saya sentiasa kena muhasabah diri.
Y: Hijrah itu perpindahan. Maal Hijrah tahun ini pula sangat bermakna buat saya yang baru menutup aurat ini. Syaitan itu masih banyak yang bergayut pada tudung saya dan ajak saya kembali buat benda negatif. Saya kena istiqamah, Islam itu mudah tapi tak boleh diambil mudah. Apa-apa pun hijrahkan diri sendiri dulu. Tunjukkan sikap dan peribadi yang cantik kerana Allah sukakan kecantikan.
Kosmo

Bapa sembelih anak 11 bulan

Posted on the November 17th, 2012 under Tempatan by admin


Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd Jasmani Yusoff
KUANTAN – Seorang bapa yang dipercayai mengalami gangguan halusinasi akibat pengaruh dadah bertindak menyembelih anak perempuannya berusia 11 bulan 20 hari hingga mati di rumah mereka di Felda Panching Selatan, dekat sini, malam tadi.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 malam itu, suspek berusia 28 tahun bertindak mengelar leher anaknya, Nor Amirah menggunakan sebilah parang berukuran 44 sentimeter dalam sebuah bilik tidur sebelum kejadian disedari ibu mangsa berusia 26 tahun yang kebetulan berada di rumah ketika kejadian.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd Jasmani Yusoff berkata, isteri suspek yang ternampak suaminya keluar bilik dengan memegang parang berlumuran darah segera mendapatkan bayinya itu, bagaimanapun mangsa sudah terbaring kaku di atas katil dengan kesan kelar di leher.
Menurutnya, ibu mangsa segera memaklumkan kejadian kepada keluarga, manakala suspek yang tertekan dengan perbuatannya itu difahamkan sempat menghubungi talian kecemasan 999 meminta bantuan untuk menghantar anaknya ke hospital.
“Sejurus mendapat maklumat berhubung kejadian, anggota polis dikerah ke rumah suspek untuk menjalankan siasatan dan mendapati mangsa sudah meninggal dunia.
“Ketika itu hanya ibu dan abang mangsa berada di rumah, manakala suspek dibawa keluarga untuk menyerah diri di Balai Polis Jaya Gading dekat sini,” katanya ketika dihubung.
Mohd Jasmani berkata, hasil pemeriksaan yang dilakukan, polis menemui dan merampas parang yang digunakan suspek dalam kejadian tersebut.
“Susulan kejadian, polis berjaya menahan suspek di sebuah persimpangan lampu isyarat Batu 10 dekat sini ketika berada dalam kereta bersama adik dan bapanya.
“Suspek dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan untuk siasatan lanjut,” katanya.
Beliau berkata, hasil semakan rekod mendapati suspek memiliki tiga rekod jenayah lampau membabitkan kes merusuh mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan (KK), Seksyen 377C KK kerana melakukan seks luar tabii dan curi dalam bangunan mengikut Seksyen 380 KK.
“Hasil ujian air kencing juga mendapati suspek positif dadah,” katanya.
Menurutnya, kes tersebut diklasifikasikan sebagai kes bunuh dan disiasat mengikut Seksyen 302 KK
Sinar

22 Syahid Termasuk 7 Kanak-Kanak, 225 Cedera Dalam Serangan Udara Israel

Posted on the November 17th, 2012 under Luar Negara by admin


17 November 2012 – GAZA, (PIC) Tentera penjajah Israil memulakan hari ke-3 keganasan ke atas Semenanjung Gaza, mengebom dengan ganas dan berterusan pelbagai sasaran di bahagian-bahagian berlainan di semenanjung tersebut di mana sejak petang Rabu jumlah syuhada meningkat kepada 22 orang termasuk ketua briged Al-Qassam, Ahmed al-Jabari dan mencederakan lebih 255 orang dalam berdozen-dozen serangan Israil yang mengenai kebanyakan bahagian di Semenanjung Gaza.
Sumber perubatan di Semenanjung Gaza memaklumkan wartawan PIC bahawa 7 orang kanak-kanak, seorang wanita mengandung dan 2 orang warga tua termasuk dalam senarai yang syahid sementara 225 orang cedera selepas kesyahidan 3 orang dalam serangan Israil yang mensasarkan rumah di Jalan al-Sika di kota Beit Hanoun pada lewat petang Khamis.
Dr. Ashraf Qudra, jurucakap Kementerian Kesihatan menyatakan pesawat tempur Israil mensasarkan orang awam di kota Beit Hanoun yang mengakibatkan kanak-kanak Fares Bassiouni, 9, Uday Jamal Nasser, 16 dan Tariq Jamal Nasser, 14 syahid selain mencederakan Nasser, ayah kanak-kanak tersebut.

Kanak-kanak perempuan Hanin Tafesh, 10 bulan pula syahid pada petang Khamis di Hospital Shifa di Gaza akibat kecederaan sewaktu serangan tersebut.
Bagi pihak Kementerian Kesihatan, menterinya Gaza Mufid Al-Makhllaty menyatakan “apa yang berlaku di Semenanjung Gaza adalah jenayah perang, kaedah Israil bertindak di Semenanjung Gaza mengimbas kenangan Perang Furquan di mana 1,520 warga Palestin dibunuh dengan kejam dan mencederakan 5,000 yang lain”.
Angkatan tentera udara Israil masih meneruskan serangan ke atas pelbagai kawasan dan sasaran di Semenanjung Gaza hingga ke saat ini.
Aman Palestin

49 Warga Palestin Syahid: Keganasan Israil Ke Atas Gaza Meningkat Menjelang Hari Ke-5

Posted on the November 18th, 2012 under Luar Negara by admin

PNN – Lebih 30 serangan udara mengenai beberapa tempat di Semenanjung Gaza yang meningkatkan jumlah kesyahidan penduduk Palestin kepada 49 dan lebih daripada 452 cedera termasuk 145 kanak-kanak dan 75 wanita.
Sumber perubatan di Gaza mengatakan dua kanak-kanak, Jumana dan Tamer Abu S’efan terbunuh dalam serangan ke atas rumah mereka dan ramai lagi orang awam cedera dalam siri seranga udara terbaru yang dilancarkan oleh IOF di kawasan Beit Lahiya di utara Semenanjung Gaza.
Empat warga Palestin cedera dalam serangan udara yang dilancarkan di kejiranan al-Remal di tengah Semenanjung Gaza di mana pesawat tempur Israil melancarkan tiga roket ke Kompleks As-Saraya. Krew perubatan dan penyelamat memindahkan mangsa yang cedera ke Hospital al-Shifa.

Media Palestin melaporkan serangan udara Israil yang lain dilancarkan pada waktu subuh ke atas kompleks pejabat media di bandar Gaza yang mencederakan enam wartawan.
Sumber perubatan mengesahkan jurugambar, Kahder Al-Zahhar telah kehilangan kakinya akibat serangan udara Israil ke atas menara media di tengah bandar Gaza.
Saksi-saksi mengatakan kapal perang Israil turut menyerang pelbagai kawasan berhampiran pesisir pantai kem pelarian Nussairat di tengah Semenanjung Gaza.
Mereka turut berkata kapal perang Israil giat menembak ke arah kediaman awam di bahagian barat kem.
Sumber perubatan di Hospital al-Shifa baru sahaja melaporkan terdapat penduduk Palestin yang syahid dalam serangan udara Israil di kejiranan al-Shaja’ya.
Agensi Berita Rasmi Palestin, WAFA memaklumkan seorang wanita Palestin, Sa’diyeh al-Deed telah terbunuh dalam serangan Israil di kejiranan al-Shaja’ya.
Aman Palestin

Cristiano Ronaldo Lelong Kasut Emas Sumbang Derma Kepada Palestin

Posted on the November 20th, 2012 under Luar Negara by admin


Cristiano Ronaldo, Pemain bola sepak termahal di dunia mengubah pandangan dunia terhadapnya apabila dia telah memberikan kasut emas yang dimenanginya kepada lembaga amal bagi membantu anak-anak Palestin.
Bekas pemain Manchester United itu yang kini bermain bersama kelab Real Madrid telah dilaporkan melelong kasut emas miliknya yang dimenangi pada tahun 2011 pada harga 1.4 juta euro. Wang hasil lelongan itu telah disumbangkan bagi membina beberapa buah sekolah yang hancur di sepanjang Tebing Gaza.
Sokongan Cristiano Ronaldo terhadap rakyat Palestin adalah signifikan dan pernah mengenakan skaf Free Palestin sebagai tanda sokong pembebasan Negara itu dan dikhabarkan juga pernah berkunjung ke tanah pendudukan Palestin sekitar tahun 2005-2007. Mari kita berdoa agar Cristiano Ronaldo mendapat hidayah memeluk agama islam. Jika beliau dikurniakan hidayah, nescaya peminat-peminatnya juga pasti turut mengikut jejak langkahnya.

Korban serangan Zionis meningkat 96 orang

Posted on the November 20th, 2012 under Luar Negara by admin


PENDUDUK Palestin berkumpul melihat sebuah rumah yang musnah selepas serangan udara tentera Israel di Khan Younis, selatan Genting Gaza.
GENTING GAZA – Serangan udara tentera Israel yang masuk hari keenam semalam meragut 13 lagi nyawa warga Palestin menjadikan angka korban keseluruhan kini meningkat kepada 96 orang.
Serangan itu berlaku ketika usaha gencatan senjata sedang giat dilakukan oleh para pemimpin antarabangsa bagi menamatkan kekejaman Zionis.

Serangan yang dilancarkan ke atas wilayah Genting Gaza kali ini adalah yang terburuk dalam tempoh empat tahun.
Dalam pada itu, tentera Israel menyatakan, pihaknya telah berjaya mengambil alih sebuah program stesen televisyen milik Hamas.
Dalam perkembangan berkaitan, beberapa penganalisis politik berkata, pemimpin Israel berpuas hati dengan kejayaan Operation Pillar of Defence yang dilancarkan pada Rabu lalu bertujuan untuk menghentikan tembakan roket pejuang Hamas.
Operasi tersebut melibatkan serangan udara bertubi-tubi ke atas wilayah Palestin berkenaan.
Sejak keganasan ke atas Genting Gaza bermula, Israel tidak henti-henti melakukan serangan udara dan langsung tidak menunjukkan sebarang tanda untuk berhenti walaupun serangan udara kian berkurangan sejak Jumaat.
Sehingga semalam, pihak tentera Israel berkata, ia telah membedil lebih daripada 1,350 kawasan Gaza manakala pejuang Hamas telah menembak lebih 850 roket ke Tel Aviv dan satu ke Baitulmuqaddis.
Kelmarin, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu berkata, pasukan tentera daratnya kini bersedia untuk menggempur Genting Gaza bagi menentang pejuang Hamas.
Stesen radio awam melaporkan seramai 40,000 pasukan tentera simpanan kini bersiap sedia berhampiran sempadan Gaza.
Sementara itu, Perdana Menteri Mesir, Hisham Kandil berkata, usaha damai yang dikelolakan pihaknya sedang berjalan dan peluang untuk menamatkan peperangan adalah cerah.
“Rundingan sedang berjalan sekarang ini dan saya berharap kami akan mencapai sesuatu bagi membolehkan keganasan dihentikan,” kata Hisham dalam satu wawancara di Kaherah. – Agensi

Kanak-kanak Gaza memakai jersi Ozil terbunuh, menguris hati Mesut Ozil

Posted on the November 19th, 2012 under Luar Negara by admin


Serangan tentera Israel yang membabi buta menyebabkan ramai rakyat Gaza tidak bersalah terbunuh. Serangan peluru berpandu Zionis ditujukan terus keatas kanak-kanak dan kaum perempuan bukan cerita rekaan. Sebagai bukti, ramai yang terkorban terdiri dari kalangan kanak-kanak,wanita dan warga tua.
Keadaan itu menyebabkan kesedihan dari banyak pihak, tidak terkecuali Mesut Ozil. Pemain Real Madrid itu sangat sedih dengan kematian kanak-kanak yang sedang bermain bola sepak di jalanan. Entah mengapa, ketika asyik bermain jet pejuang tentera Yahudi jatuh dan mengorbankan kanak-kanak itu.
Yang membuat Mesut Ozil sedih adalah mangsa itu sedang mengenakan jersi Ozil bernombor 23. Meskipun nombor rasmi Ozil di Madrid adalah 10, namun gambar itu mampu menggetarkan hatinya. Ozil memuat turun gambar itu melalui akaun instagram miliknya, officialmesutozil10.
Dalam gambar itu kelihatan jenazah kanak-kanak itu ditangisi rakannya. Dengan mengenakan serban, dia tidak sempat menutup kedua-dua matanya dan mulutnya yang masih menganga. Kelihatan darah dan sebahagian jersi Madrid yang dikenakan mangsa terbakar.

Israel ancam tingkat serangan

Posted on the November 19th, 2012 under Luar Negara by admin


MAYAT seorang wanita Palestin dikeluarkan daripada runtuhan selepas rumah keluarganya di kejiranan Tufah, di Bandar Gaza musnah dibom tentera udara Israel semalam.
GENTING GAZA – Pihak Israel mengancam untuk meningkatkan serangan ke atas Gaza, biarpun usaha gencatan senjata giat dijalankan bagi menghentikan serangan yang memasuki hari kelima semalam.
Bedilan tentera Israel telah meragut enam lagi nyawa yang terdiri daripada tiga orang kanak-kanak dan seorang bayi berusia 18 bulan.

Angka korban terbaharu itu kini menjadikan jumlah rakyat Palestin yang terkorban meningkat kepada 52 orang.
Serangan udara yang dilakukan turut menggegarkan dua pusat media di bandar ini menyebabkan sekurang-kurangnya lapan orang wartawan cedera dan salah seorang kehilangan kaki, kata jurucakap kesihatan, Ashraf al-Qudra kepada agensi berita AFP.
Sementara stesen televisyen Rusia, RT memberitahu pejabatnya di Genting Gaza musnah dalam serangan yang dilakukan semalam. Namun semua kakitangannya selamat.
Dalam perkembangan berkaitan, Setiausaha Luar Britain, William Hague memberi amaran, tindakan Israel menceroboh Genting Gaza akan menyebabkan simpati dan sokongan masyarakat antarabangsa terhadap Israel hilang.
Hague memberitahu stesen televisyen Sky News, korban orang awam akan meningkat jika serangan darat dilakukan dan ia hanya memanjangkan tempoh konflik.

SEKUMPULAN lelaki Palestin menunaikan sembahyang jenazah ke atas mayat Iyad Abu Khoussa yang berusia setahun setengah di sebuah masjid di kem pelarian Bureij, Genting Gaza semalam.
Komen beliau hadir selepas Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu berkata, pasukan tentera daratnya bersedia untuk menggempur Genting Gaza bagi menentang pejuang Hamas.
Di Tel Aviv, bunyi siren terus kedengaran bagi memberi amaran kepada pejalan kaki dan pemandu kereta supaya mendapatkan perlindungan daripada serangan yang dilakukan oleh pejuang Hamas.
Tujuh buah roket telah dilancarkan ke arah Tel Aviv sejak Khamis lalu. Tiga daripadanya meletup di laut, tiga lagi dipintas oleh sistem perisai Iron Dome dan satu lagi mengenai kawasan lapang. – Agensi

11 Syahid Dalam Pembunuhan Besar-Besaran Terbaru Israel Ke Atas Gaza

Posted on the November 19th, 2012 under Luar Negara by admin


GAZA, (PIC)– Angkatan Bersenjata Israil (IOF) pada petang Ahad telah menjalankan pembunuhan besar-besaran yang dahsyat di Bandar Gaza, mereka mengebom kediaman keluarga Dalo yang membunuh dan mencederakan seluruh anggota keluarga.
Sumber tempatan mengatakan pesawat udara Israil mengebom kediaman keluarga Dalo di al-Nasser Street di barat Bandar Gaza pada tengahari Ahad yang menyebabkannya musnah.
Sumber perubatan mengatakan krew ambulan dan pertahanan awam telah menemui jenazah 11 syuhada yang kebanyakannya kanak-kanak dan wanita sebagai tambahan kepada 11 yang cedera dan jumlah dijangka bertambah.

Dengan kesyahidan 11 lagi warga Palestin tersebut, jumlah mangsa keganasan Israil kini meningkat kepada 66 orang sejak ia bermula pada hari Rabu lepas.
Aman Palestin

Al-Qossam Tembak Jatuh Apace Israel di Utara Gaza

Posted on the November 19th, 2012 under Luar Negara by admin


Sejumlah sumber menyebutkan, brigade Izzuddin Al-Qossam, sayap militer gerakan perlawanan Hamas berhasil menembak jatuh pesawat tempur Apace milik tentara Zionis di sebelah utara Gaza.
Dalam laporan resminya, Al-Qossam mengumumkan, tentaranya berhasil menembak jatuh pesawat tempur Apace Zionis dan menampilkan video serangan tersebut. Ia menegaskan, pihaknya akan terus melansir dan menyebarkan video tentang rincian operasi specktakuler mereka, seperti penembakan terhadap dua pesawat Zionis sebelumnya, ungkapnya.
Sebelumnya, pesawat tempur Israel jatuh di kota Khanyunis, beberapa saat setelah kejahatan mereka membantai warga Palestina di Gaza hingga 11 orang dari satu keluarga gugur syahid.

Dalam beberapa hari kemarin Al-Qossam berhasil menembak jatuh pesawat tempur Zionis, saat a terbang berputar-putar di atas langit Gaza. Al-Qossam juga melansir video saat operasi penembakan itu terjadi. Ketika pesawat F 16 ditembak jatuh dengan doket World udara. Pesawat langsung jatuh dari udara.
Kredit kepada infopalestina

Terbaru Di Gaza: 91 Syahid, 900 Cedera

Posted on the November 19th, 2012 under General by admin


19 November 2012 – Kekejaman Israil ke atas Semenanjung Gaza berterusan memasuki hari ke-6, jumlah kesyahidan meningkat kepada 91 sementara lebih 900 yang lain cedera termasuk wanita dan kanak-kanak.
Jet tempur Israil Air Force F16 dilancarkan pada waktu subuh, memulakan siri serangan udara baru di kawasan berhampiran sempadan Mesir di selatan Semenanjung Gaza.
Saksi-saksi di Rafah mengatakan asap akibat ledakan pengeboman yang memusnahkan beberapa bangunan lama di kawasan tersebut menyelaputi langit Gaza.

Pegawai kanan di Rafah berkata tiada kerosakan dilaporkan di bahagian Mesir.
Pesawat udara Israil dan drone terbang pada altitude rendah dan terus mengebum pelbagai tempat di kawasan tersebut.
Serangan udara terbaru mengenai perkampungan al-Qarara di utara Khan Younes, membunuh dua penduduk Palestin dan mencederakan seorang.
Sumber media melaporkan pesawat udara Israil mensasarkan sekumpulan peladang di kampung tersebut, dua terbunuh dan seorang cedera.
Di Deir al-Balah, tiga anggota keluarga Palestin (Tameer, Amin dan Salah Bashir) terbunuh dalam serangan udara Israil yang mensasarkan kereta mereka di bandar.
Pagi ini, beberapa serangan udara turut mengenai taman permainan yang memusnahkan sebahagian daripadanya buat kali kedua sejak keganasan Israil dimulakan.
Awal hari ini tiga peluru berpandu Israil mengenai Kompleks As-Saraiya, membunuh seorang kanak-kanak, Ramaa al-Shandi dan mencederakan dua yang lain (seorang lelaki dan seorang wanita). Krew perubatan dan penyelamat memindahkan mereka ke Hospital al-Shifa.
Abdul Rahman al-Attar, 50 terbunuh dalam serangan udara yang mensasarkan utara Semenanjung Gaza dan jenazahnya dibawa ke Hospital kamal Udwan di Beit Lahiya.
Saksi-saksi dan sumber perubatan mengatakan bahawa pesawat F16 Israil melancarkan tiga roket ke atas kediaman keluarga Azzam di kejiranan al-Zaytoun di timur Gaza.
Sumber perubatan mengesahkan empat warga Palestin: Nasma Helmi Abu Zour, 19, Mohammad Iyad Abu Zour, 5, Sahar Abu Zour dan Ahed Hamdi al-Qatati telah terbunuh manakala lebih daripada 30 yang lain cedera dan dipindahkan ke Hospital al-Shifa.
F16 turut mengebom pelbagai kawasan di Semenanjung Gaza termasuk Rafah, Beit Hanoun dan Bandar Gaza dengan mensasarkan rumah, balai polis dan memusnahkan banyak terowong di bawah bandar Rafah.
Sumber: Palestine News Network | Terjemahan: Seri Wani (Sukarelawan AP)

Haniyeh Seru Dunia Jalankan Tanggungjawab

Posted on the November 20th, 2012 under Luar Negara by admin

GAZA, (PIC)– Perdana Menteri Ismail Haniyeh mengutuk pembunuhan besar-besaran yang dilakukan oleh penjajah Israil terhadap keluarga Dalo di Gaza yang mengakibatkan 12 orang syahid, 11 daripadanya dari keluarga yang sama, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak selain mencederakan ramai yang lain.
“Pihak kerajaan dan orang ramai bersama keluarga Dalo yang menjadi mangsa pembunuhan dahsyat yang melampaui jangkaan.” Kata Haniyeh dalam kenyataannya pada petang Ahad.
Kami mengutuk pembunuhan kejam dan mendesak pengunduran penjajah dari tanah kami, beliau menyeru seluruh dunia untuk sama-sama rasa bertanggungjawab terhadap darah orang-orang yang tidak berdosa.

Bagi pihak Pergerakan Penentang Islam “Hamas”, jurucakapnya Dr. Sami Abu Zuhri menyatakan pembunuhan beramai-ramai ke atas keluarga Dalo membuktikan kelemahan tentera Israil yang menebus kegagalan mereka dengan mensasarkan orang awam, beliau menegaskan Israil akan membayar harga jenayah yang mereka lakukan.
Sumber: The Palestinian Information Center | Terjemahan: Seri Wani (Sukarelawan AP)

2 warga Palestin terbunuh dan 9 yang lain cedera

Posted on the November 18th, 2012 under Luar Negara by admin


GAZA, (PIC)– Dua warga Palestin terbunuh dan sembilan lagi cedera dalam siri serangan yang dijalankan oleh pesawat perang Israil pada petang Sabtu ke atas Semenanjung Gaza, mensasarkan tiga motorsikal dan kereta awam.
Pemerhati lapangan berkata pesawat perang IOF memulakan serangan udara dengan menembak sebuah peluru berpandu ke arah motorsikal di timur kota Deir al-Balah berhampiran kawasan Abu al-Ajin. Beliau menambah akibatnya seorang remaja terbunuh sementara tiga yang lain cedera dan dipindahkan ke Hospital Al-Aqsa di Deir al- Balah.
Beliau melaporkan bahawa pasawat udara Israil menembak peluru berpandu ke arah motorsikal di kota Juhor al-Dik di tenggara bandar Gaza, membunuh seorang remaja Palestin berusia 25 tahun dan mencederakan dua yang lain.

Pesawat tempur penjajah mengebom motorsikal ketiga berhampiran kawasan Morag di utara Rafah di mana dua penduduk Palestin cedera dan dibawa ke hospital.
Pesawat tempur turut mengebom kereta orang awam di kejiranan Zaitoun di tenggara bandar Gaza yang mencederakan dua warga Palestin dan dipindahkan ke Hospital Shifa.
Dengan itu jumlah syuhada yang terbunuh dalam keganasan Israil yang dilancarkan sejak hari Rabu 14 November meningkat kepada 43 orang.
Aman Palestin

Israel akui peningkatan kemampuan Briged al Qassam

Posted on the November 18th, 2012 under Luar Negara by admin

Regim Israel sebelum ini sentiasa berlagak sombong dak bongkak dengan tanggapan bahawa mereka mampu meratah wilayah Gaza yang sekangkang kera ini dengan mudah.
Namun situasinya sangat berbeza ketika ini sekali pun mereka telah mengerahkan puluhan ribu tentera elit dan tentera simpanan mereka untuk membaham penduduk Gaza yang dikepung.
Kini :
  1. Beberapa berita pro-Israel mengakui bahawa sebuah jet pejuang F-16 mereka telah ditembak di Gaza dan belum menjumpai kedua-dua juruterbangnya.
  2. Beberapa lokasi strategik Israel telah dihujani oleh roket al Qassam termasuk Ben Gurion International Airport, Israeli Knesset dan bandar-bandar Eshkol, Ashdod, Ashkelon dan Be’er Sheva.
  3. Sebuah roket al Qassam hampir mengenai (200 m) Kedutaan USA di Tel Aviv.
  4. Iron-Dome, sistem penangkis peluru berpandu Israel hanya berjaya menangkis hanya 20 % daripada serangan roket al Qassam.
  5. Israel juga telah mengiktiraf bahawa roket al Qassam yang telah menemui target di Tel Aviv adalah roket tempatan buatan Gaza.
Wahai zionis, anda tidak boleh terlalu sombong dan bongkak dengan kekuatan anda kerana era keangkuhan anda akan sampai ke penghujungnya.
“Dan mereka merancang, Allah juga merancang. Dan Allah adalah sebaik-baik Perancang” Surah al-Imran ayat 54
‎Dr Zainur Rashid Zainuddin

Tentera Israel tiada belas kasihan, kata rakyat Palestin

Posted on the November 20th, 2012 under Luar Negara by admin


KUALA LUMPUR – Saksi rakyat Palestin hari ini menceritakan pengalaman perit kehilangan orang kesayangan mereka di tangan tentera rejim Israel dengan seorang ayah berkata: “Askar terbabit langsung tidak menunjukkan belas kasihan.”
Salah Al Sammouni, 33, saksi pertama yang memberi keterangan pada pendengaran Suruhanjaya Jenayah Perang Kuala Lumpur mengenai Palestin, berkata askar Israel membunuh 21 anggota keluarganya termasuk anak perempuannya pada 5 Januari 2009, ketika menyerang kampungnya di Gaza.
“Pada hari berkenaan, 21 anggota keluarga saya mati di rumah yang sama pada masa yang sama,” katanya menerusi penterjemah, dengan air mata berlinangan.

Menjawab soalan Prof Gurdial Singh Nijar yang mengetuai pasukan pendakwaan sama ada mereka yang membunuh keluarganya berpakaian seragam, Salah berkata: “Ya. Saya lihat mereka selama beberapa jam. Mereka memakai seragam tentera…sudah tentu saya mahu pembunuh terbabit dipenjarakan.
“Hari ini mereka masih mengebom Gaza. Gaza telah musnah dan tiada siapa melakukan sesuatu mengenainya. Isteri dan anak-anak saya berpindah dari satu rumah ke satu rumah, mencari perlindungan daripada serangan Israel,” katanya.
Sementara itu saksi kedua, Mahmoud Al Sammouni, 15, yang juga sepupu Salah, berkata ayahnya ditembak mati pada 4 Jan 2009, sekalipun telah mengangkat tangan tanda menyerah diri. Turut terbunuh adik lelakinya yang berusia empat tahun.
Suruhanjaya itu dijadual mendengar testimoni daripada 11 saksi yang mendakwa kekejaman dan kemungkinan berlaku jenayah perang di Palestin. Empat daripada mereka memberi keterangan hari ini.
Lima anggota suruhanjaya yang mendengar testimoni itu ialah peguam Musa Ismail; bekas pembantu setiausaha agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan penyelaras kemanusiaan untuk Iraq, Hans-Christof Graf von Sponeck; Denis J.Halliday, juga bekas penyelaras kemanusiaan PBB; Dr Zulaiha Ismail, bekas Dekan Pusat Pengajian Siswazah di Universiti Teknologi Mara; dan Michel Chossudovsky, seorang pensyarah di University of Ottawa.
Suruhanjaya itu merupakan badan penyiasat yang diberi kuasa untuk menerima dan menyiasat aduan daripada mangsa perang dan konflik bersenjata berkaitan jenayah terhadap keamanan, jenayah perang, jenayah terhadap kemanusiaan dan kesalahan lain yang diiktiraf di bawah undang-undang antarabangsa.
Selepas siasatan, suruhanjaya itu akan menyerahkan laporan kepada bahagian pendakwaan yang akan memutuskan sama ada untuk memfailkan dakwaan dengan pendaftar Tribunal Jenayah Perang Kuala Lumpur (KLWCT) terhadap mereka yang dianggap mencabuli undang-undang kemanusiaan antarabangsa.
Jika dakwaan dibuat, KLWCT akan bersidang untuk mengadili kes tersebut.
Prosiding bersambung esok. – Bernama

Seorang mati, dua cedera diserang 10 lelaki bersenjata

Posted on the November 20th, 2012 under General by admin


Seorang lelaki mati dipercayai ditetak manakala dua lagi cedera selepas diserang sekumpulan lelaki bersenjatakan parang dalam kejadian kira-kira 6.30 petang di Lorong Ikan Jelawat Enam dekat ibunegara malam tadi.
Ketua Polis Daerah Ampang Jaya ACP Amiruddin Jamaluddin berkata ketika kejadian, tujuh lelaki sedang melepak di taman permainan sebelum tiga daripada mereka dikejar sekumpulan lelaki lain.
“Sekumpulan penyerang lelaki terbabit, yang dianggarkan seramai 10 orang menaiki sebuah kereta dan dua buah motosikal, menyerang mangsa menggunakan senjata dipercayai parang.

Beliau berkata seorang daripada mangsa yang berusia 25 tahun mati di tempat kejadian manakala dua lagi berusia 21 tahun cedera di bahagian badan dan dihantar ke Hospital Ampang,” katanya.
Amiruddin berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan mayat mangsa dihantar ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia untuk bedah siasat.
- Bernama

Mayat wanita dalam tong sampah

Posted on the November 20th, 2012 under Tempatan by admin


ANGGOTA polis memeriksa mayat seorang wanita yang ditemui dibuang di dalam tong sampah di Bandar Rahman Putra, Sungai Buloh semalam.
PETALING JAYA – Seorang buruh binaan warga Bangladesh tidak menyangka bungkusan kanvas yang ditemui di dalam tong sampah di Bandar Rahman Putra, Sungai Buloh dekat sini semalam mengandungi mayat seorang wanita yang dipercayai mangsa bunuh.
Buruh yang mahu dikenali sebagai Hassan, 22, berkata, bungkusan itu ditemui pada pukul 11 pagi ketika dia mahu membuang sisa binaan ke dalam tong sampah yang diletakkan di hadapan sebuah rumah kedai yang sedang diubah suai.

“Melihat kepada bentuk bungkusan itu, saya takut untuk membuka menyebabkan saya terus menghubungi tauke saya yang ketika itu berada di Batu Caves sebelum tauke saya menghubungi polis,” kata Hassan yang bekerja sebagai buruh di rumah kedai yang sedang dalam proses diubah suai.
Hassan yang ditemui di sini memberitahu, polis yang tiba di tempat kejadian pada pukul 12.30 tengah hari membuka bungkusan tersebut dan menemui mayat seorang wanita berusia lewat 20-an.
Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Superintendan Rosly Hassan berkata, mayat wanita warga asing itu dipercayai dibunuh di tempat lain sebelum dicampak ke dalam tong sampah tersebut.
Kosmo

Misteri lantai garaj panas

Posted on the November 18th, 2012 under Tempatan by admin


Hanya beberapa minit air yang dijirus Abdul Rahman sudah mula beransur kering.
SEREMBAN – “Saya dan isteri cuba buat eksperimen dengan menumpahkan air satu jag di atas lantai. Memang mengejutkan kerana lantai itu kering dalam masa beberapa minit sahaja,” kata Abdul Rahman Gumpal, 71, yang dibelenggu misteri apabila lantai garaj rumahnya secara tiba-tiba menjadi panas.
Menurutnya, kejadian itu hanya disedari berlaku jam 9 malam kelmarin ketika dia dan isterinya pulang ke rumah selepas menunaikan solat di masjid.

“Ketika memijak kaki di lantai garaj, saya menyedari ia panas luar biasa. Jadi, saya memanggil isteri untuk memberitahu kejadian itu dan dia juga turut terkejut dengan apa yang berlaku.
“Tapi yang menghairankan kesan panas hanya dirasai di satu tempat berhampiran pintu masuk rumah sahaja dan bukannya di keseluruhan kawasan garaj,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.
Menurut Abdul Rahman, dia kemudian meminta rakannya untuk mengenal pasti punca kejadian itu kerana berkemungkinan membabitkan kabel di dalam tanah.
Bagaimanapun rakannya mencadangkan agar dia menghubungi pihak bomba sahaja bagi mengelakkan kejadian tidak diingini.
“Saya menghubungi Balai Bomba Senawang dan pegawainya datang membuat pemeriksaan. Tapi mereka sendiri berasa pelik dengan kejadian itu dan menyerahkannya kepada Jabatan Mineral dan Geosains negeri untuk siasatan lanjut.
“Kejadian ini memang menakutkan saya dan isteri kerana hampir 30 tahun mendiami rumah ini, inilah pertama kali berlaku,” katanya.
Abdul Rahman yang merupakan pesara tentera berkata, apa yang membimbangkannya ialah kesan panas terbabit mula merebak ke tempat lain.
Katanya, dia dan isteri bimbang untuk memijak lantai itu kerana takut ia meletup disebabkan tekanan dalam tanah.
“Malam semalam (kelmarin) hanya di kawasan garaj rasa panasnya, tapi sekarang sudah merebak ke bahagian pintu.
“Ada rakan saya cakap mungkin buatan sihir, tapi saya tidak fikir macam itu kerana saya tidak mempunyai musuh,” katanya.
Menurutnya, kejadian pelik seumpama itu bukan kali pertama berlaku kerana sebelum ini air dalam lubang tandas rumahnya secara tiba-tiba ‘menggelegak’ sehingga mengeluarkan bunyi.
Abdul Rahman berkata, kejadian itu berlaku seolah-olah ada tekanan di bawah tanah rumahnya, namun ia kembali normal selepas beberapa jam.
“Saya ada membuat bacaan Yasin dan menyiram air ke atas jubin berkenaan namun tetap tidak berkesan.
“Jadi sekarang saya dan isteri hanya menunggu Jabatan Mineral dan Geosains negeri datang untuk membuat pemeriksaan. Saya cuma berharap kejadian misteri ini berakhir segera,” katanya.
Sinar

No comments:

Post a Comment