Monday, February 1, 2010

APA SALAH BABY INI


Suami isteri ditahan
Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my
2010/02/02
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

PETALING JAYA: Kematian misteri seorang bayi lelaki berusia lima bulan ketika sedang lena membawa kepada penahanan suami isteri yang disyaki terbabit dalam perbuatan mendera bayi berkenaan sehingga mati mengejut, kelmarin.

Bagaimanapun, ibu bapa mangsa menyangkal bayi mereka itu mati akibat didera sebaliknya mendakwa kesan seperti kecederaan yang terdapat pada mayat anak mereka itu adalah tanda atau parut kekal ketika anak mereka lahir. Sumber polis berkata, berdasarkan siasatan awal, bapa mangsa yang berusia 33 tahun mendakwa anak sulungnya itu berada dalam keadaan sihat tanpa menunjukkan tanda-tanda sakit, sejak kelmarin. Menurutnya, bayi terbabit yang berusia lima bulan didakwa meminum susu, bermain dan ketawa dalam keadaan normal tanpa menunjukkan sebarang keganjilan ketika berada di rumah pasangan itu di Damansara, di sini.


“Oleh itu, bapa mangsa yang bekerja sebagai perunding kewangan dikatakan keluar bekerja seperti biasa selepas mendapati anaknya itu lena atas katil. “Namun, dia terkejut apabila menerima panggilan isterinya yang berusia 19 tahun mendakwa bayi mereka sudah tidak bernafas menyebabkan suaminya bergegas pulang sebelum membawa anak mereka ke Hospital Sungai Buloh untuk mendapatkan rawatan sekitar jam 12 tengah hari kelmarin,” katanya. Menurutnya, sebaik sampai ke hospital, petugas perubatan dan doktor mendapati bayi lelaki terbabit sudah tidak lagi bernyawa. “Pihak hospital yang mengesyaki bayi berkenaan mati akibat didera kemudian memaklumkan kejadian itu kepada polis sebelum laporan turut dibuat berhubung kematian bayi berkenaan. “Susulan itu polis menahan pasangan suami isteri terbabit untuk diambil keterangan berhubung punca kejadian terbabit ketika pasangan berkenaan berada di bilik mayat Hospital Sungai Buloh bagi menuntut mayat bayi terbabit,” katanya. Sehingga ini, katanya, pasangan terbabit menafikan melakukan penderaan berikutan bayi lelaki terbabit adalah anak tunggal mereka yang amat disayangi dan diberi perhatian penuh. “Malah, kesan seperti penderaan yang terdapat pada tubuh mangsa didakwa bukan akibat dipukul sebaliknya tanda lahir,” katanya. Namun, katanya, tanda tanya berhubung punca kematian mangsa akan diperoleh selepas bedah siasat dilakukan pihak hospital terhadap bayi berkenaan.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed, ketika dihubungi berkata, pihaknya akan menjalankan siasatan terperinci berhubung kes terbabit mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan. Menurutnya, terlalu awal untuk membuat sebarang andaian sehingga pemeriksaan perubatan dilakukan terhadap mayat bayi terbabit diperoleh.

No comments:

Post a Comment