Saturday, February 6, 2010

SEBENARNYA ISLAM DIABAIKAN...DUNIA DAN KEMEWAHAN DICARI TIDAK IKUT HUKUM



>Dugaan menempuh usia 40-an


2010/02/07
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KUALA LUMPUR: “Dia merasai keseronokan yang dia belum pernah jumpa. Sebab itu dia terpengaruh dan berterusan melakukannya,” kata perunding motivasi dan psikologi RMJ Holistic Solution Sdn Bhd, Dr Muhamad Jantan.


Menurut Muhamad, apabila seseorang itu mencapai usia 40 tahun, muncul fasa baru dalam kehidupan mereka dan pada masa sama ia turut disertai dengan pelbagai keinginan.

“Walaupun bukan ‘kaki perempuan’, percubaannya (mencari wanita di Internet) mempengaruhinya. Apatah lagi dalam keadaan dia mempunyai ‘nilai’ tambah, iaitu banyak wang.


“Keinginannya mampu dipenuhi dan disebabkan itu dia melakukannya berulang kali,” katanya.

Muhammad berkata, lelaki yang terjebak dalam melakukan perbuatan berkenaan akan kehilangan fokus dan tidak hairan berlaku perubahan dalam apa saja yang dilakukan, terutama pekerjaan atau perniagaan.

“Bagi mengelak berlakunya ‘ancaman’ seperti itu pada usia 40 tahun, kita perlu ada prinsip dan paling penting, pegangan agama yang kukuh.

“Jika pada usia itu kita pilih perbuatan tidak elok, kita akan terjebak melakukan perkara tidak elok. Jika memilih kebaikan, kita akan beroleh kebaikan,” katanya.

Presiden Persatuan Psikiatri dan Kesihatan Mental Asean, Dr Hussain Habil, pula berkata sokongan keluarga dan asas agama menjadi aspek terpenting bagi individu terbabit tidak kembali kepada tabiat lama.

Katanya, dua aspek berkenaan bukan saja berkesan mengatasi masalah berkaitan, malah dilihat sebagai terapi terbaik dan tepat.

“Setiap kitaran hidup manusia sudah diprogram dan tidak kira sama ada lelaki mahupun perempuan, pada usia awal 40-an akan berlaku proses kematangan.

“Untuk memastikan individu berkenaan tidak kembali ke tabiat lama, keluarga, terutama isteri dan anak, hendaklah memberi sokongan moral dan jangan sesekali meninggalkan mahupun mengasingkan diri.

“Selain itu, individu terbabit perlu dihantar untuk sesi kaunseling sebagai kekuatan tambahan bagi terus melupakan kejadian hitam yang pernah berlaku dalam hidupnya,” katanya.

No comments:

Post a Comment