Saturday, February 6, 2010

SAPE SILAP DAN MENIPU







Kahwin untuk enam bulan
Oleh Zaid Salim
am@hmetro.com.my
2010/02/06


KUALA TERENGGANU: “Dia berkahwin dengan saya bukan atas dasar kasih sayang, tetapi bertujuan menipu,” dakwa Daros Harun, 38, selepas kecewa tindakan isteri menuntut cerai, selepas enam bulan mendirikan rumah tangga.
Lebih membingungkan apabila jururawat berusia 32 tahun yang dinikahinya pada Jun 2009 lalu membuat tuntutan itu tanpa sebab. Pekerja chalet di Pulau Kapas dari Kampung Buloh Gading, Manir, berkata hubungan mereka hambar sejak awal perkahwinan apabila wanita berkenaan tidak melayaninya sebagai suami dan sentiasa menjauhkan diri daripadanya sebelum memberitahu mahu berkahwin selama enam bulan saja. “Dia berkata demikian pada hari ketiga perkahwinan dan saya cuba bertanyakan kenapa, tetapi gagal apabila dia sering mengelak bertanyakan hal itu.

“Sama ada benar tujuannya mengambil kesempatan mendapatkan wang mudah melalui perkahwinan itu atau ada muslihat lain di sebalik perkahwinan itu, saya tertipu selepas berbelas ribu wang dihabiskan untuk majlis perkahwinan yang dihadiri 1,000 jemputan termasuk saudara-mara dan rakan,” katanya yang membelanjakan wang lebih RM12,000 termasuk wang hantaran RM6,000. Daros berkata, dia hairan apabila wanita terbabit menuntut cerai kerana sejak berkahwin dia tidak pernah melakukan perbuatan menimbulkan kemarahan isteri dan keluarga mentua. Katanya, sejak mendirikan rumah tangga, dia melayani wanita berkenaan dengan kasih sayang dan menunaikan tanggungjawab sebagai suami dengan sempurna. “Namun, kasih sayang diberikannya sia-sia apabila isteri bersikap demikian, malah rumah tangga kami semakin teruk apabila keluarga mentua mencemuh dan menghina saya dengan pelbagai tuduhan tidak berasas termasuk menuduh saya penagih dadah,” katanya. Daros berkata, sebelum berkahwin, dia tidak mengenali dan bertemu wanita berkenaan yang tinggal sekampung dengannya dan perkahwinan mereka dibuat atas pilihan keluarga kedua-dua belah pihak.

“Sikap dingin isteri menyebabkan saya mengesyaki ada sesuatu tidak kena dengan isteri dan keadaan itu menjadi parah selepas rakan lelakinya meninggal dunia pada hari keempat perkahwinan kami.

“Selepas peristiwa itu saya mendapati dia tidak henti-henti menangis dan keadaan itu mencurigakan saya sebelum mengaku lelaki yang meninggal dunia kerana kemalangan jalan raya itu bekas kekasihnya. Menurut Daros, disebabkan perasaan kasih dan sayang mendalam terhadap isteri, dia terus tinggal di rumah berkenaan walaupun dihina keluarga mentua dengan pelbagai tuduhan menyakitkan hati. “Saya tahu isteri dan mentua sengaja menyakitkan hati saya dan mengharapkan saya keluar dari rumahnya selepas tidak tahan tuduhan dan layanan buruk isteri,” katanya. “Selepas hampir sebulan keadaan itu berlarutan, saya membuat keputusan meninggalkan rumah berkenaan dan tinggal bersama keluarga. “Namun, sebagai suami, saya tetap mengunjungi isteri di rumahnya, tetapi kesal apabila dihalau mentua yang tidak membenarkan saya bertemu anaknya,” katanya. Daros berkata, bagi menyelamatkan rumah tangganya, dia membuat aduan dua kali di pejabat agama daerah, tetapi usaha itu sia-sia.

No comments:

Post a Comment