Sunday, January 9, 2011

ADAKAH KEUNGGULANNYA...MEREKA UNGGUL JUGA DISISI ALLAH.....ADAKAH MAJLIS YANG BEGINI ALLAH REDA...MASALAH AURAT...BERCAMPUR GAUL SERTA MELALAIKAN....APAKAH KOMEN MUFTI2 DAN ILMUAN2 ISLAM....ADAKAH MAJLIS NI TAK BERCANGGAH DENGAN ISLAM.....

Ana Rafali unggul

Oleh Norhayati Nordin dan Elrafaei Sapi

MENANG...Ana Rafali selepas muncul juara AJL25, malam tadi. Di kanan, Ahmad Izham.
MENANG...Ana Rafali selepas muncul juara AJL25, malam tadi. Di kanan, Ahmad Izham.
KUALA LUMPUR: Lagu Tolong Ingatkan Aku nyanyian Ana Rafali berjaya mengungguli gelaran juara dalam Anugerah Juara Lagu ke-25 (AJL25) di Stadium Putra Bukit Jalil, di sini, malam tadi.
Menerusi kemenangan itu juga, lagu ciptaan dan lirik oleh Ana sendiri berjaya membawa pulang hadiah wang tunai keseluruhan sebanyak RM35,000 berserta trofi.

Tempat kedua pula dimenangi lagu Drama King dendangan Black dan Meet Uncle Hussain yang berjaya meraih kemenangan dan membawa pulang wang tunai RM15,000 serta trofi.

Tempat ketiga pula dimenangi lagu Noktah Cinta ciptaan Ajai dan lirik oleh Sheikh Kalam. Lagu dendangan Hafiz itu memenangi wang tunai RM12,000 dan trofi.


Lagu sama membawa tuah kepada Hafiz apabila memenangi kategori Vokal Terbaik dan membawa pulang wang tunai RM10,000 dan trofi.

Sementara itu, Faizal Tahir menang kategori Persembahan Terbaik menerusi lagu Hanyut dan meraih hadiah wang tunai berjumlah RM10,000 dan trofi.

Antara lagu lain yang bertanding pada AJL25 kali ini ialah Selamat Malam nyanyian Faizal Tahir, Black (Sofea Jane), A.P.I (Pelita), Yuna (Cinta Sempurna), Hujan (Mencari Konklusi), Bunkface (Extravaganza), Tomok (Berlari), Shahir (Kebahagiaan Dalam Perpisahan), Adira (Ku Ada Kamu), Stacy (Jahat).

Barisan juri profesional untuk AJL25 daripada pelbagai latar belakang dalam bidang muzik yang terdiri daripada Ketua Pegawai Operasi Rangkaian Televisyen Media Prima Berhad (MPB), Ahmad Izham Omar, M Nasir sebagai Ketua Juri; Habsah Hassan; Hasridz Murshim Hashim (Acis); Mohd Azhar Abu Bakar (Azmeer); Suhaimi Abdul Rahman (Amy Search); Syed Ahmad Faizal Syed Fadzil Al-Attas (Pacai) dan Andy Flop Poppy.

Acara gilang-gemilang ini sekali lagi menggandingkan tiga pengacara hebat iaitu Faizal Ismail, Cheryl Samad dan Ally Iskandar untuk memeriahkan suasana.

Selain menyaksikan finalis yang bertanding, AJL25 turut diserikan dengan persembahan pembukaan oleh Francesca Peters menerusi lagu Sekadar Di Pinggiran, Nash (Pada Syurga Di Wajahmu), M Nasir (Tanya Sama Hud Hud) dan interlude istimewa membabitkan Datuk Sharifah Aini yang mendendangkan lagu pop, Ziana Zain (balada) dan Datuk Siti Nurhaliza (Etnik Kreatif).

AJL25 yang disiarkan secara langsung di TV3 dan Hot FM sebagai stesen radio rasmi.

Hadiah kepada pemenang disampaikan Ahmad Izham Omar.

Pengantin kena histeria

Oleh Arifin Salleh

RAWAT...Mohd Zamri (hadapan)  merawat pengantin perempuan (tengah) yang disampuk sewaktu mengadakan sesi bergambar dalam majlis perkahwinan yang diadakan Jumaat lalu.
RAWAT...Mohd Zamri (hadapan) merawat pengantin perempuan (tengah) yang disampuk sewaktu mengadakan sesi bergambar dalam majlis perkahwinan yang diadakan Jumaat lalu.
MASJID TANAH: Orang ramai yang menyaksikan sesi bergambar pada majlis perkahwinan dua beradik perempuan di sebuah kampung dekat sini, gempar apabila seorang daripada pengantin berkenaan tiba-tiba rebah sebelum diserang histeria.
Kejadian berlaku kira-kira jam 12 tengah hari Jumaat lalu, di pekarangan rumah pasangan pengantin terbabit apabila si kakak berusia 25 tahun terjatuh ketika saudara-mara dan orang ramai menyaksikan majlis yang diadakan sehari sebelum persandingan sebenar.

Saksi kejadian, Abdul Rahman Murad, 37, berkata, sebelum kejadian dia melihat pengantin perempuan berkenaan berkelakuan aneh apabila menangis dan kemudian tersenyum sebelum rebah ke belakang ketika sesi bergambar sedang berlangsung di bawah khemah pengantin.

Menurutnya, ketika itu barulah dia menyedari punca tingkah laku pelik pengantin perempuan berkenaan kerana berulang kali menangis dan tersenyum tanpa sebab, sekali gus menyebabkan orang ramai yang menyaksikan keadaan itu kehairanan.


“Kira-kira 10 minit kemudian, saya lihat dia rebah ke lantai tanpa sempat disambut pengapit pengantin dalam keadaan mata terbeliak dan memandang tajam ke atas menjadikan suasana bertukar kelam-kabut.

“Pengantin itu dipapah masuk ke rumah oleh orang ramai untuk ditenangkan, namun tiba-tiba berlaku keanehan apabila dia menjerit sekuat hati sehingga boleh didengar di dapur sebelum mengilai panjang.

“Dia (pengantin perempuan) meronta untuk cuba melepaskan diri menyebabkan lima lelaki berada di belakang dapur dikerah membantu menghalangnya,” katanya.

Bagi mengelak keadaan lebih buruk, katanya, dia memanggil pengamal perubatan Islam dengan kebenaran keluarga pengantin berkenaan bagi membantu meredakan masalah dihadapi pengantin perempuan bekerja di kilang di Selangor.

Sementara itu, pengamal perubatan Islam, Mohd Zamri Bashir berkata, apabila tiba di rumah pengantin berkenaan kira-kira 20 minit kemudian, dia melihat perubahan pada wanita itu kerana tiba-tiba bangun, namun rebah semula sebelum pengsan.

Menurutnya, dia segera mengubati pengantin perempuan berkenaan dan mendakwa kemungkinan ada pihak tidak puas hati dengan mangsa lalu cuba mengganggu hari bahagianya.

“Pengantin itu dipercayai menjadi mangsa niat jahat seseorang yang sukakannya sebelum ini. Difahamkan wanita itu dulu pernah menolak pinangan orang.

“Selepas mengubatinya selama 45 minit, dia sedar daripada pengsan dan dipulihkan untuk meneruskan majlis persandingan,” katanya.

Bapa pengantin perempuan yang hanya dikenali sebagai Abd Kahar, 68, berkata, dia tidak menyangka kejadian itu berlaku terhadap anak perempuannya ketika sesi bergambar sambil disaksikan saudara-mara dan penduduk kampung.

Menurutnya, sebelum kejadian, anaknya sihat dan seperti biasa, bergurau dengan adiknya berusia 21 tahun yang turut sama bersanding pada hari itu.

“Saya pun tidak pasti sama ada ini perbuatan khianat kerana kami tiada bukti dan tidak mahu menuduh sesiapa. Namun, sebelum ini memang ada seorang pemuda berkenan dengan anak saya tetapi anak saya itu dirisik terlebih dahulu oleh suaminya sekarang,” katanya.



NEGARA


Perang siber kerana Ana Raffali


ANA RAFFALI bersama trofi juara lagu pada AJL25 kelmarin.


KUALA LUMPUR - Kemenangan Ana Raffali menerusi lagu Tolong Ingatkan Aku pada Anugerah Juara Lagu Ke-25 (AJL25) anjuran TV3 kelmarin ternyata kurang disenangi sesetengah pihak.
Selain tindakan penonton yang terus meninggalkan Stadium Putra Bukit Jalil sebaik sahaja lagu berkenaan diumumkan sebagai pemenang, terdapat banyak komen yang mempertikaikan pemilihan lagu itu dalam blog tempatan.
Ada yang menulis lagu itu membosankan, tidak ada daya penarik selain tiada kekuatan yang diperlukan untuk diangkat sebagai juara.
Rasa tidak puas hati itu mendorong pihak tertentu melepaskan rasa tidak senang mereka di Internet termasuk mewujudkan akaun Facebook dengan menggunakan nama 'Kami Tidak Bersetuju Ana Raffali Menang AJL25'.
Kosmo! sempat memetik beberapa kritikan daripada akaun Facebook itu seperti 'Ana Raffali menyanyi sambil menguap tak sedap langsung', 'Tolong Ingatkan Aku? Memang aku tak nak ingat dia yang menang', 'Aku tak kisah orang lain tetapi kenapa Ana Raffali' dan 'Ana Raffali penyanyi syok sendiri suara tak sedap dan lagu entah apa-apa.'

No comments:

Post a Comment