Saturday, January 15, 2011

HIJRAH SEKALI PANDANG MAKSUDNYA PINDAH...TAPI TEPATNYA...HIJRAH MENINGGALKAN PERKARA KURANG BAIK KEPADA KEPADA YANG LEBIH BAIK....ATAU TABIAT BURUK KEPADA AKHLAK YANG BAIK...HIJRAH TERUS ....IAITU TIDAK PATAH BALIK...BUKAN HIJRAH ITU PATAH BALIK2...ITU MUSAFIR..CONTOH JELAS...DARI BUAT MUNGKAR BERHENTI TERUS.....PINDAH BUAT AMALMAKRUF TERUS@BERKEKALAN DAN TAK PATAH BALIK LAGI......

Penghijrahan terbesar

Oleh ASMIZAN MOHD SAMIRAN dan SHAKILAWATI ABD RAHMAN
metahad@hmetro.com.my

INSAF... Radhi menandatangani perjanjian menjalani pemulihan sambil diperhatikan pegawai Pengasih, Razak Mohd.
INSAF... Radhi menandatangani perjanjian menjalani pemulihan sambil diperhatikan pegawai Pengasih, Razak Mohd.
KUALA LUMPUR: Radhi OAG atau nama sebenarnya Muhd Radhi Razali,33, yang mengaku penangan dadah yang diambil sejak 1997 memusnahkan hidup dan kariernya, memasuki pusat pemulihan kelolaan Pengasih sejak Isnin lalu.
Enggan menuding jari kepada sesiapa, Radhi mengaku semua ini adalah silapnya. Dia tidak kuat melawan najis yang meragut banyak nyawa itu hinggalah berdepan musibah bertimpa-timpa tahun lalu.

Dia tidak mahu tabiat buruknya itu mengecewakan anak tunggalnya, menyebabkan naluri meronta-ronta mahu melakukan penghijrahan terbesar da lam hidupnya.
Berkat dorongan ramai dan atas rasa suka rela, Isnin lalu dia secara rasmi menjadi ahli keluarga baru Pengasih.

“Saya nekad dan memandu sendiri ke Pengasih. Syukur, Allah SWT masih beri saya peluang berpijak dalam industri. Saya sifatkan ini peluang terakhir.

“Sungguh... saya menyesal. Saya asyik ulang kesilapan sama dan sebagai bapa, ia tidak sepatutnya berlaku. Kegagalan rumah tangga, kehidupan peribadi yang kucar-kacir dan ketidakstabilan karier menyedarkan saya.

“Saya tidak mahu anak membesar dalam suasana tidak sihat. Pasti hatinya hancur jika saya hanyut dalam kancah sosial.

“Lima tahun saya hilang daripada industri disebabkan tabiat buruk ini. Pernah sebelum ini saya cuba bebaskan diri daripada dadah dengan mengikuti beberapa program pemulihan, tapi tak berjaya. Mungkin masuk Pengasih jalan terbaik.
“Lagipun Pengasih badan profesional dan diiktiraf pelbagai pihak. April lalu, Pengasih pernah tawarkan saya mendapatkan rawatan tetapi saya tolak kerana yakin mampu mengatasi sendiri masalah ketagihan ini.

“Bagaimanapun, saya gagal dan diharap keputusan yang saya ambil kali ini boleh pisahkan terus saya daripada dadah,” katanya kepada Metro Ahad.

Menjadikan penyanyi tersohor, Jamal Abdillah sebagai mentor, dia yakin usaha disusuli doa pasti membuahkan hasil positif.

Sikap terbuka Jamal sedikit sebanyak menyuntik keberanian dalam hatinya untuk berterus-terang dan telus dengan masyarakat.

“Setidak-tidaknya saya tidak menipu diri sendiri dan peminat. Ramai artis di Malaysia berdepan masalah seperti saya, tapi mereka hipokrit. Mereka sanggup simpan masalah ini sendirian hingga memakan diri sendiri.

“Saya tidak malu mengaku saya ambil dadah. Sebagai penyanyi, saya hak masyarakat dan menjadi tanggungjawab saya berkongsi cerita ini dengan mereka. Saya tidak melihat ia sebagai perkara mengaibkan.

“Sepanjang di Pengasih, saya akan berkongsi pengalaman supaya ia dapat jadi iktibar dan dalam masa sama memangkin semangat penagih tegar lain untuk sama-sama membebaskan diri daripada cengkaman dadah.

“Jika tiada aral, saya akan abadikan pengalaman saya dalam buku berjudul Seksa Dada dan Rock n Roll. Diharap dalam Pengasih nanti saya dapat berkongsi lebih banyak tips dengan Abang Jamal,” katanya.

Radhi berkata, dia berterima kasih kepada keluarga, bekas isteri, Shazlin Sharif, anak, Mohd Rifdhi Muslim, rakan dan peminatnya yang sentiasa memberi sokongan sehingga menguatkan semangatnya untuk menjalani pemulihan di Pengasih.

“Saya juga mahu memohon maaf di atas segala perlakuan dan masalah yang saya timbulkan sebelum ini. Kepada keluarga, rakan, individu dalam industri muzik dan wartawan... maafkan saya,” katanya.

Ditanya pengalamannya di Pengasih, Radhi mengakui pada peringkat awal sememangnya mencabar, namun tekadnya untuk berubah membuatkan dia bersedia mendepani cabaran yang dilalui.

“Mental kena kuat, tetapi saya tenang di sini. Selain mahu meninggalkan terus dadah, saya juga mahu mendalami ilmu agama yang saya abaikan sebelum ini, termasuk belajar mengaji,” katanya.

Pelakon Antoo Fighter ini tidak ketinggalan menzahirkan rasa syukur apabila Warner Music Malaysia sudi melamarnya sebagai artis syarikat rakaman biarpun kerjaya seninya tercalar teruk dek penangan dadah.

Kepercayaan diberikan syarikat rakaman itu secara tidak langsung melahirkan semangat baru dalam dirinya untuk tampil lebih serius selepas ini.

Kata Radhi, dia sudah merakam beberapa lagu dan single akan diperdengarkan selepas kontrak bersama Warner ditandatangani.

“Saya berbesar hati dengan keyakinan diberi Warner. Mereka faham keadaan saya yang memerlukan sokongan mental dan spiritual. Barangkali pengalaman menjaga Jamal selama lima tahun memudahkan mereka berurusan dengan saya.

“Setakat ini saya selesa dengan Warner. Sebelum keluar dengan album penuh, saya akan hasilkan album kompilasi terlebih dulu. Anggaplah ia sebagai salam pengenalan saya apabila kembali aktif di persada muzik tanah air.

“Biarpun bermastautin di Pengasih, aktiviti seni saya akan berjalan seperti biasa. Saya akan menjayakan persembahan dan merakam lagu di studio tetapi dengan kawalan ketat pekerja Pengasih. Dalam keadaan sekarang, saya perlukan orang untuk mengawasi saya.

“Mohon saya pada rakyat Malaysia, doakanlah saya pulih sepenuhnya. Moga keputusan saya masuk Pengasih menjadi ikutan penagih lain,” katanya yang kini menemui cinta baru.



ini pun pakaian pun teruk...insaflah....tempuh hidup dunia kian susut...



Saya juga salah

Oleh MURSHID EUNOS
murshid@hmetro.com.my

pix_middle
MULANYA enggan bersuara mengenai kontroversi gambar berbikini ketika bercuti di Bali, yang disifatkan sebagai ruang peribadi yang tidak sepatutnya diceroboh sesiapa, Fasha Sandha lebih selesa membiarkan semua liputan berbaur spekulasi tanpa sebarang kesahihan itu berlalu begitu saja meskipun reputasinya besar dihimpit persepsi negatif.
Bagaimanapun, aktres berusia 27 tahun itu tidak mampu lagi untuk diam dan bersembunyi apabila teman baiknya yang turut sama mengikutinya bercuti di Bali, Shazwani Zainul tampil mempertahankan dirinya yang teruk dihentam sebagai punca dengan memuat naik gambar percutian itu di ruangan sosial Facebook miliknya.
Fasha Sandha ketika ditemui untuk mengulas kenyataan Shazwani mengenai tuduhan sama bagaimanapun menyifat-kan segala kemelut yang timbul hanya salah faham hingga meleret menjadi besar.

Mengakui Shazwani adalah teman rapat, Fasha hanya melihat kesilapan Shazwani memuat naik gambar percutian mereka dan terlupa akan statusnya bergelar selebriti dan bukan berniat menganiayainya.


“Saya sendiri terkejut kerana isu ini menjadi serius dan berlarutan hingga banyak sudut cerita lain yang disangkut sama. Puncanya hanya kecil iaitu salah faham komunikasi dan tersilap langkah dengan memuat naik gambar itu, namun impak yang tinggal sungguh teruk hingga memalukan pihak saya juga.

“Puncanya hanya Shazwani tersilap dengan memuat naik gambar percutian kami di
Facebook miliknya dan kemudian diambil untuk diletak di beberapa blog Internet. Kemudian ada pihak lain pula mengambil kesempatan untuk membesarkan perkara itu.

“Memang saya memberi kebenaran kepada Shazwani untuk-nya meletakkan gambar itu di Facebooknya kerana saya tahu dia juga ingin berkongsi gambar itu bersama teman lain serta keluarganya. Bagaimanapun saya tersilap kerana gagal melihat dulu setiap gambar yang ingin diletakkan kerana yakin dia tahu kesannya kemudian hari.

“Namun semua itu salah saya juga dan bukan kesilapan Shazwani sepenuhnya kerana sepatutnya saya perlu mengingatkan yang mana gambar sesuai dan tidak untuk diletak. Shazwani bukan selebriti dan mungkin dia terlupa akan impak gambar itu kepada saya.

“Jujurnya saya kesal dan tidak menyangka isu ini mengheret nama baik Shazwani hingga ke tahap ini. Empat belas tahun kami bersahabat sejak bersekolah, Shazwani memang teman baik dan saya percaya dia tiada niat untuk memalukan atau menganiayai saya. Dia hanya sekadar ingin berkongsi kegembiraan ketika kami bercuti,” katanya.

Ditanya mengenai tindakan ibunya yang mengeluarkan ke-nyataan seakan-akan menyerang dan menyalahkan Shazwani sepenuhnya, Fasha enggan mengulas lanjut kerana menyifatkan tindakan ibunya sekadar ingin membela nasibnya yang kian buruk dilempar kontroversi.

“Saya faham situasi kedua-dua pihak, baik Shazwani mahupun ibu saya. Yang boleh saya ungkapkan, ibu sangat tertekan dengan segala laporan yang tidak henti-henti diterbitkan mengenai anak gadisnya.

“Justeru dia tampil dengan niat baik untuk menghentikan segala cerita dan membela diri saya. Namun tindakannya saya akui mungkin mengguris hati Shazwani.
“Justeru, saya ingin memohon maaf kepada Shazwani bagi pihak ibu dan perkara seperti ini tidak akan berulang lagi,” katanya.

Kontroversi yang membuka lembaran 2011 bagi bintang filem 4 Madu ini bagaimanapun tidak terlalu meletak beban kepadanya meskipun Fasha kini sibuk menguruskan perniagaan salun miliknya.

Melihat setiap dugaan yang datang itu tersembunyi hikmah di sebaliknya, Fasha yakin asam garam sebagai anak seni sepertinya hanya akan menambah semangat dan keyakinan kepadanya untuk menghadapi hari esok.

“Itu semua rencah dan saya sudah lali untuk berdepan de-ngannya. Cuma saya benar-benar tidak mahu membebankan masalah seperti ini kerana buat masa sekarang, saya sibuk meletak fokus kepada perniagaan pusat penjagaan dan rawatan rambut, Chinta Salon di Wangsa Walk, Wangsa Maju. Alhamdulillah, impian saya akhirnya terlaksana dan salun ini akan mula beroperasi dalam masa terdekat.

“Saya juga kembali sibuk ke lokasi penggambaran drama terbaru tayangan Samarinda TV3 berjudul Samson Delaila. Justeru, saya tidak mahu segala cerita panas begini mengganggu fokus saya kepada lapangan lakonan atau menyusahkan pihak produksi pula.

“Bagaimanapun, saya bersyukur peminat tidak henti-henti menyokong dan tidak mudah percaya apa saja spekulasi yang timbul,” katanya yang kini muncul dalam drama bersiri Dia Atilia di Astro Prima.



Budak lemas dalam besen

Oleh SALMAN HAMAT
salman@hmetro.com.my
KULAIJAYA: Kelekaan dua beradik bermain tanpa menghiraukan adik bongsu mereka berusia dua tahun berakhir dengan tragedi apabila kanak-kanak itu ditemui lemas dalam keadaan tertonggeng di dalam besen di bilik air rumah keluarga terbabit di Kampung Baru Senai. di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 7.40 malam, kanak-kanak berkenaan ditinggalkan bersama abangnya berusia tujuh tahun dan kakak berusia lima tahun oleh ibunya kira-kira 10 hingga 15 minit di bilik tidur utama sementara suri rumah itu menyediakan hidangan makan malam keluarga di dapur rumah.

Bagaimanapun, adik-beradik mangsa yang leka bermain di ruang tamu di tingkat dua dan membiarkan kanak-kanak itu bersendirian akhirnya meragut nyawa mangsa yang ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri di dalam besen di tandas bilik tidur utama.
Difahamkan, ibu mangsa berusia 40-an hanya menyedari kejadian malang menimpa anak bongsu daripada tiga beradik itu selepas kanak-kanak berkenaan gagal menyahut panggilannya beberapa kali hingga dia berasa bimbang terhadap keselamatannya.

Dia kemudian terperanjat melihat keadaan anaknya yang kebiruan akibat lemas di dalam besen dipenuhi air.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kulaijaya, Superintendan Zulkefly Yahya berkata, ketika kejadian berlaku, empat beranak itu berada di rumah manakala bapa mangsa berusia 40-an keluar bekerja.


Katanya, mangsa kemudian dikejarkan ke Hospital Kulaijaya, di sini, untuk mendapatkan rawatan kecemasan namun disahkan meninggal dunia akibat lemas.

“Hasil siasatan awal, mangsa dipercayai terendam dalam besen terbabit selama 10 hingga 15 minit sebelum ditemui oleh ibunya.
“Abang dan kakak mangsa juga dikatakan tidak menyedari kejadian menimpa adik bongsu mereka berikutan leka bermain di ruang tamu di tingkat atas.

“Ketika kejadian mangsa dipercayai cuba keluar dari besen terbabit namun gagal dan tertelan air, menyebabkannya lemas,” katanya.

Zulkefly berkata, hasil bedah siasat di jabatan forensik di hospital berkenaan mendapati badan kanak-kanak itu dipenuhi air.

“Siasatan lanjut mendapati kematian mangsa tidak mempunyai unsur jenayah dan diklasifikasikan sebagai kematian mengejut (SDR),” katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, usaha Metro Ahad untuk menemubual keluarga mangsa menemui jalan buntu apabila mereka enggan bekerjasama.



Mati dipukul kayu golf

Oleh IBRAHIM ISA
ibrahim@hmetro.com.my

KLUANG: Niat murni seorang lelaki menghalang anak saudaranya mendapatkan dadah untuk melepaskan gian membawa padah apabila dia dipukul hingga mati di sebuah rumah di Kampung Baru Layang-Layang, di sini.
Dalam kejadian pada jam 8 malam Rabu lalu, Lee Kar Choy, 47, bersama seorang adik suspek cuba menghalang suspek keluar dari rumah mereka, namun suspek berusia 21 tahun berang dengan tindakan itu.

Suspek yang berkeras mahu keluar dari rumah, dipercayai untuk mendapatkan bekalan dadah, mengamuk dan mengambil kayu golf sebelum memukul mangsa serta merosakkan pintu dan kereta keluarga.
Menyedari mangsa cedera parah akibat serangan itu, suspek ketakutan lalu melarikan diri dan bersembunyi di sebuah rumah saudaranya di kawasan berhampiran.

Mangsa yang cedera parah dihantar ke Hospital Kluang untuk mendapatkan rawatan kecemasan namun disahkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan.

Bertindak atas aduan keluarga, polis yang menjalankan siasatan menahan suspek yang mempunyai dua anak masing-masing berusia empat dan enam tahun di rumah seorang saudara mereka di kawasan berhampiran selang beberapa jam selepas kejadian.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Kluang, Deputi Superintendan Mohd Noor Mohamad mengesahkan kejadian itu namun enggan mengulas lanjut.

Beliau berkata, polis menerima laporan berhubung kejadian itu pada malam kejadian dan tangkapan dilakukan beberapa jam kemudian di kawasan berhampiran.
Menurutnya, siasatan dilakukan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

“Polis menerima panggilan daripada ahli keluarga mangsa menyatakan keadaannya serius akibat dibelasah anak saudaranya.

“Bagaimanapun kes itu masih dalam siasatan,” katanya ketika dihubungi.

No comments:

Post a Comment