Wednesday, January 12, 2011

MANUSIA KITA MOHON MAAFLAH....ALLAH KENA SEBUT MOHON AMPUN SERTA BERTAUBAT....SIMPLE BEGINI PUN ...TAK KAN TAK TAHU...

'Mohon maaf pada Allah'

Oleh Hayati Ibrahim

PUTRAJAYA: “Saya mohon maaf pada Allah dan mahkamah, saya betul-betul menyesal dan bertekad tidak akan melakukan kesalahan sama. Pada hari kejadian, saya ada masalah dan tidak boleh berfikir panjang,” demikian rayuan penyanyi dan pelakon era 80-an, Aman Shah selepas mengaku bersalah atas tuduhan berkhalwat dengan janda beranak dua di Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan, semalam.
Aman Shah atau nama sebenar Aman Shah Abu Kassim, 57, dituduh melakukan kesalahan itu bersama pasangannya, Rohana Awang, 33, di kuarters kerajaan Presint 15 pada jam 12.15 tengah malam, 26 November 2010.
Mereka dituduh melakukan kesalahan mengikut Seksyen 27 (a)& (b), Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 dan boleh dikenakan hukuman denda tidak lebih RM3,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Berikutan itu, Hakim Mohd Zaky Mohammad menjatuhkan hukuman denda masing-masing RM3,000 atau penjara tiga bulan terhadap pasangan itu apabila kedua-duanya mengaku bersalah selepas pertuduhan dibacakan juru bahasa.

Pendakwaan dibuat Pendakwa Syarie Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Mohd Hafiz Idris.

Penyanyi yang terkenal dengan lagu Adikku Pandai Menari itu dalam rayuannya memohon supaya mahkamah tidak menjatuhkan hukuman penjara kerana masih mempunyai tanggungjawab terhadap keluarganya.

“Saya mohon kepada Yang Arif, kalau boleh jangan dipenjarakan kerana saya terpaksa menunaikan tanggungjawab yang masih berlangsung. Saya mohon maaf dan amat kesal,” katanya sambil menundukkan mukanya.

Rohana dalam rayuan pula memohon mahkamah tidak mengenakan denda yang tinggi kerana memelihara dua anak, selain menanggung perbelanjaan adiknya yang masih belajar.

Aman Shah yang memakai baju kemeja-T berwarna putih, berseluar hitam dan berjaket tiba di mahkamah kira-kira jam 10.30 pagi ditemani seorang dipercayai rakan, manakala pasangannya yang memakai kebaya berwarna jingga kecoklatan tiba ke mahkamah kira-kira 11 pagi, seorang diri.

Sementara itu, cubaan wartawan untuk menemubual Aman Shah selepas perbicaraan gagal apabila dia enggan memberi sebarang komen dan hanya berkata:
“Reporter (wartawan) tak boleh ampun dosa saya, hanya Allah saja”.

Sebelum menjatuhkan hukuman, Mohd Zaky berkata, mereka hanya membuka pintu selepas 23 minit diketuk dan kejadian berlaku pada 12.15 tengah malam, sekali gus boleh menimbulkan syak berlebihan berlakunya kegiatan tidak bermoral di dalam kediaman berkenaan.

Katanya, setiap individu itu juga perlu menjaga akhlak dan moral masing-masing supaya tidak mengaibkan profesion masing-masing.

“Tertuduh pertama seorang yang amat dikenali, jadi menarik perhatian semua orang. Saya harap walau apa pun profesionnya, setiap orang yang ada dalam profesion itu perlu menjaga akhlak dan moral masing-masing dari aib supaya tidak menjadi satu profesion yang diragukan.

“Selain itu, saya bersetuju dengan pihak pendakwa syarie bahawa tertuduh sudah berada di hujung usia dan bila-bila masa boleh dijemput Allah. Jadi, muhasabah diri dan taubat nasuha.

“Tertuduh kedua pula tinggal di Pekan, Pahang, dekat dengan istana dan kawasan yang ramai orang agama. Jadi insaflah, kedua-duanya sudah berkahwin dan ada anak. Keinsafan itu perlu dizahirkan,” katanya.

Selain itu, pihak pendakwa dalam hujahnya memohon mahkamah menjatuhkan hukuman lebih berat memandangkan artis berkenaan sudah berusia 57 tahun dan dianggap terlebih matang dan boleh menilai sendiri yang mana baik dan yang mana buruk.

“Malah, pada umur yang agak lanjut atau hujung usia itu saat kematian makin menghampiri. Bila-bila masa saja, kita boleh dipanggil Allah. Kalau penat pun, pada jam 12.15 malam tidurlah di rumah sendiri dengan isteri sendiri, bukannya di rumah perempuan lain yang langsung tidak ada ikatan dengan kita dan boleh menimbulkan syak wasangka jiran-jiran.

“Kedua-duanya, sudah berkahwin dan pernah berkahwin. Kalau tertuduh perempuan kata mohon denda dikurangkan kerana nak menyara anak dan adik yang belajar, saya rasa dia bukan satu contoh teladan yang baik kepada anak dan sebagai seorang kakak,” katanya.

Mengikut fakta kes, sepasukan anggota Penguat kuasa Agama (PPA) Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan menjalankan pemeriksaan hasil aduan awam mengenai kes khalwat di rumah yang terletak di Blok C1, tingkat 2 unit 5, Presint 15 Fasa 15-12B, Putrajaya.

Sebaik tiba di lokasi kira-kira jam 11.30 malam, pasukan itu membuat pemantuan sebelum ternampak kelibat dua pasang kaki. Kemudian, ketua operasi mengarahkan anggotanya mengetuk pintu, bagaimana pun pintu dibuka selepas 23 minit diketuk.

Pintu dibuka jam 12.15 oleh seorang lelaki baju-T hitam berkolar dan berseluar biru, kemudian pihak penguatkuasa meminta kebenaran untuk masuk ke rumah untuk membuat pemeriksaan.

Ketika itu terdapat seorang wanita Islam duduk di kerusi meja makan dengan memakai baju-T dan seluar berwarna merah serta bertudung hitam dikenali sebagai Rohana Awang.



NEGARA


Fasha terasa hati Jejai ikut Nora ke Jepun


Jejai



SHAH ALAM - Pemergian Fasha Sandha bercuti ke Bali, Indonesia bersama rakan-rakannya baru-baru ini didakwa bukan untuk meraikan sambutan tahun baru 2011 seperti yang digembar-gemburkan, sebaliknya untuk melepaskan tekanan perasaan.
Kosmo! difahamkan, keputusan pelakon itu bercuti ke pulau peranginan berkenaan adalah kerana kekasihnya, Rizal Ashram Ramli, 35, atau Jejai menyertai keluarga serta bekas isterinya, aktres Nora Danish, 27, makan angin ke Jepun.
Menurut seorang rakan Fasha di sini, Jejai dikatakan pergi ke Jepun untuk meraikan hari jadi anak tunggalnya bersama Nora Danish, Putera Rayqal Rizal Ashram, 3, yang jatuh pada 7 Januari lalu.
"Jejai pergi ke Jepun selepas pemergian Nora, Rayqal dan keluarga Jejai terlebih dahulu sekitar awal Januari tahun ini.
"Fasha terasa hati, mungkin sebab itu dia membuat keputusan untuk bercuti ke Bali bersama rakan-rakannya itu selepas Jejai ke Jepun bersama bekas isterinya itu," beritahu rakan Fasha itu.




NEGARA


Khir Toyo pulangkan gelaran Datuk Seri


DARJAH kebesaran S.P.M.S.


SHAH ALAM - Bekas Menteri Besar Selangor, Dr. Mohamad Khir Toyo (gambar) meminta semua media dan penganjur program supaya menggugurkan penggunaan gelaran Datuk Seri pada pangkal namanya berkuat kuasa semalam.
Mohamad Khir berkata, pada pertengahan Disember lalu, beliau telah menghantar sepucuk surat kepada Sultan Selangor bagi memulangkan buat sementara pingat darjah kebesaran Seri Paduka Mahkota Selangor (S.P.M.S) yang membawa gelaran Datuk Seri.
Beliau berkata, surat tersebut dibuat berikutan kes yang dihadapinya di Mahkamah Sesyen Shah Alam atas tuduhan salah guna kuasa.









NEGARA


Tokek digilai pemburu haram


TOKEK yang menjadi kegilaan pemburu haram di negara ini kerana didakwa mampu merawat pelbagai penyakit.


KUALA LUMPUR – Tokek atau gikgo. Apakah sebenarnya keistimewaan haiwan ini sehingga ramai pemburu mahu memiliki haiwan tersebut. Tanpa disedari ramai pemburu haram kini sanggup meredah hutan di Semenanjung bagi mencari tokek.
Tokek didakwa mampu dijual pada harga mencecah puluhan juta ringgit dan paling kurang RM20,000 bagi setiap seekor.
Ekoran kegilaan dengan harga lumayan itu, pemburu haiwan kini mula memberi tumpuan mencari haiwan tersebut di serata hutan.
Dikatakan sebelum nama tokek meniti mulut ke mulut dalam kalangan rakyat negara ini, haiwan itu terlebih sudah popular di Indonesia.
Bayangkan, tokek pernah menjadi produk perniagaan bagi penduduk yang tinggal di kawasan perkampungan miskin pedalaman Indonesia seperti di Banjarsawah.
Mereka sanggup meredah hutan dan menangkap haiwan itu.
Tokek didakwa mula menarik perhatian apabila ramai ahli perubatan China dan Korea percaya lendir daripada haiwan itu mampu merawat kanser, penyakit kulit serta pernafasan.




NEGARA


Lelaki pakai coli maut jatuh kondo


MAYAT lelaki memakai coli yang terjatuh dari kondominium di Taman Datuk Senu, Sentul semalam.



KUALA LUMPUR – Seorang lelaki ditemui mati dalam keadaan misteri selepas dipercayai terjatuh dari tingkat 12, Blok A, Sentul Utama Kondominium, Taman Datuk Senu, Sentul di sini semalam.
Dalam kejadian pukul 6.30 pagi itu, mayat mangsa, Shahnizam Aman, 26, ditemui di tingkat bawah bangunan 17 tingkat itu dengan memakai coli wanita dan berseluar biru.
Menurut beberapa orang penghuni, mangsa dan seorang rakannya dikatakan cuba memasuki sebuah rumah di tingkat 12 melalui balkoni rumah itu.
Bagaimanapun, apabila kehadiran mereka disedari tuan rumah, mangsa dipercayai terjatuh manakala rakannya sempat melarikan diri.
Tiada sebarang pengenalan diri mangsa ditemui kecuali tiga buah telefon bimbit, tasbih serta kunci pendua beberapa unit kediaman kondominium itu.
Timbalan Ketua Polis Daerah Sentul, Supritendan Zainuddin Ahmad berkata, mangsa mati di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala ekoran jatuh dari tempat tinggi.




Derita 30 minit

Oleh Muhammad Apendy Issahak

REMUK...bomba cuba merenggangkan bahagian kepala lori  bagi mengeluarkan Almi Sabri yang tersepit.
REMUK...bomba cuba merenggangkan bahagian kepala lori bagi mengeluarkan Almi Sabri yang tersepit.
RAWANG: Seorang pemandu lori hanya mampu merintih dan menjerit kesakitan selama lebih 30 minit akibat tersepit sejurus lori yang dipandu merempuh belakang sebuah lori pasir, pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 10 pagi itu, mangsa yang memandu lori dengan muatan alat ganti kereta Proton dikatakan gagal mengelak sebelum merempuh belakang sebuah lori pasir di lorong kanan Kilometer 445, Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran susur Rawang arah utara, di sini.

Kejadian itu menyebabkan mangsa, Almi Sabri Mohd Yussof, 37, tersepit di tempat duduk pemandu apabila kedua-dua kakinya gagal dikeluarkan kerana bahagian depan lorinya remuk hingga menghimpitnya.

Ketika kejadian mangsa dalam perjalanan menghantar alat ganti kereta Proton ke Tanjung Malim, Perak, merintih sakit dalam keadaan berlumuran darah sementara menunggu anggota bomba tiba di lokasi kejadian.



Bomba yang tiba tidak lama kemudian terpaksa menggunakan mesin hidrolik dan menarik bahagian kepala lori yang kemek menggunakan rantai besi bagi mengeluarkan mangsa.

Mangsa dihantar ke Hospital Sungai Buloh menaiki ambulans.


 TENGOK ELOK AJE BERCAMPUR LELAKI PEREMPUAN...BOLEH KE DARI SEGI SYARAK....

NEGARA


Pendidikan seks di kem PLKN


TIKI (bertopi) bergambar bersama para pelatih ketika mengadakan lawatan kerja ke Kem PLKN Hutan Rekreasi Ayer Keroh, Melaka semalam.



MELAKA – Modul pendidikan seks atau Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PKRS) memerlukan lebih masa sebelum dapat diterapkan ke dalam Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).

Pengerusi Majlis Latihan Khidmat Negara (MLKN), Datuk Dr. Tiki Lafe berkata, pihaknya perlu mengambil kira pandangan pelbagai pihak berhubung perkara itu walaupun pada dasarnya MLKN sudah memutuskan menerima cadangan berkenaan.

Menurutnya, adalah perlu bagi masyarakat diberi kefahaman yang jelas tentang modul PKRS sebelum ia diperkenalkan di kem PLKN kelak.
“Masih ada sebahagian masyarakat yang melihat pelaksanaan modul PKRS ini tidak sesuai dan oleh itu kita harus memberi pemahaman kepada umum bahawa modul ini tidak semata-mata mengenai seks tetapi lebih kepada aspek kesihatan tubuh badan,” katanya selepas mengadakan lawatan kerja ke Kem PLKN Hutan Rekreasi Ayer Keroh di sini semalam.


Rakan sangka lakonan

Oleh Muhd Izawan Baharin, Wan Asrudi Wan Hasan dan Mohd Firdaus Ibrahim

MOHD RAFFI...kesal
MOHD RAFFI...kesal 
KUALA LUMPUR: “Ketika api menyambar dan membakar baju, saya sempat menjerit meminta rakan membantu, namun semua orang termasuk kru masih merakamkan adegan berkenaan. Mungkin mereka sangka saya masih berlakon.”
Demikian kata Mohd Raffi Husin, 24, pelakon pembantu dan lagak ngeri yang melecur hampir 70 peratus badannya ketika melakonkan adegan kebakaran bagi filem BaraJiwa di Taman Seputeh, di sini, kira-kira jam 10.30 malam kelmarin.
Bagaimanapun, Mohd Raffi terselamat daripada cedera lebih teruk apabila beberapa pelakon lain termasuk Fizz Fairuz, Diana Danielle dan Remy Ishak yang menyedari kemalangan itu berusaha memadamkan api pada tubuhnya.

“Dalam keadaan kelam-kabut itu, Fizz, Diana dan Remy serta beberapa pelakon lain meluru ke arah saya sebelum mencurahkan air dan mengoyakkan baju saya yang terbakar.

“Saya berterima kasih dengan bantuan mereka. Jika tidak, mungkin nyawa saya sudah melayang,” katanya ketika ditemui di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), di sini, semalam.

Mengimbas kejadian itu, Mohd Raffi berkata, dia memegang watak Kumbang dalam filem berkenaan yang diarahkan Osman Ali dan diterbitkan Nuansa Sdn Bhd.

Menurutnya, sebelum kejadian dia sepatutnya melakonkan aksi membabitkan sebuah banglo meletup.

“Saya diminta masuk ke dalam banglo itu sekejap saja. Sebaik keluar, saya perlu berdiri di hadapan banglo itu sambil membuat pengiraan dan banglo itu akan meletup.

“Bagaimanapun, sebaik saja saya masuk ke dalam banglo itu, tiba-tiba bahan letupan berlaku dan menghasilkan api yang besar sehingga menyambar tubuh saya,” katanya.

Mohd Raffi yang berasal dari Labuan, Sabah itu berkata, dia pada mulanya keberatan melakonkan watak berkenaan kerana kurang sihat.

“Namun, mengenangkan saya pendatang baru dalam dunia lakonan sejak setahun lalu, saya teruskan juga kerana tidak mahu menjejaskan urusan produksi.

“Namun, saya kesal kerana penggambaran babak letupan itu dilakukan agak terburu-buru hingga mencetuskan kebakaran dan mencederakan saya,” katanya.

Menurutnya, petanda malang sudah berlaku sejak awal lagi apabila seorang kru tersimbah petrol ke tubuhnya sebelum melakonkan aksi berkenaan.

“Saya membasuh tubuh bagi mengelakkan disambar api. Kami sudah melakukan beberapa kali latihan untuk menyempurnakan babak itu, namun gagal kerana letupan yang dihasilkan tidak menyebabkan kebakaran.

“Jadi, kru menggunakan petrol bagi menghasilkan impak lebih besar. Malangnya, saya menjadi mangsa,” katanya yang ditemani rakan pelakon, Emma Akma di PPUM.

Difahamkan, seorang lagi rakannya yang juga pelakon pembantu, Shukri Hamzah, 21, turut melecur pada tangan dan muka kanan akibat letupan itu, namun dirawat sebagai pesakit luar di hospital berkenaan.

Sementara itu, Fizz Fairuz yang dihubungi Harian Metro berkata, kemalangan itu boleh dielakkan jika setiap babak yang membabitkan aksi bahaya atau nyawa diberi pengawasan rapi.

“Kejadian berlaku begitu pantas. Kami yang berada berhampiran di tempat kejadian juga nyaris terkena api yang marak. Nasib mungkin menyebelahi kami. Saya serta rakan lain yang berada berhampiran Raffi bergegas membantu memadamkan api yang membakar pakaiannya.

“Saya berharap kejadian ini menjadi teladan kepada semua pihak dan ia tidak berulang,” katanya yang memegang watak Frezz dalam filem itu.

Diana Danielle ketika dihubungi pula berkata, dia masih trauma dan enggan mengulas lanjut kejadian terbabit.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Brickfields, Superintendan Azri Abdul Rahman ketika dihubungi berkata, sehingga petang semalam pihaknya belum menerima laporan kejadian terbabit.

“Namun, saya sudah mengarahkan pegawai pergi ke hospital berkenaan bagi merakamkan percakapan mangsa. Kami (polis) musykil kenapa mereka (pihak produksi) tidak membuat laporan kejadian ini kerana ia kemalangan yang serius,” katanya.

No comments:

Post a Comment