Saturday, September 8, 2012

JANGAN AMIL LEBIH KAYA DARI ASNAF2...PENGUNDI YANG GUNA RON97 PUN MENGUNDI JUGA...JANGAN ABAIKAN HAK MEREKA...ROGOL DAH ROGOL...ZINA DAH ZINA...TAK KAN GITU AJE HUKUMNYA...IKUT HUKUM ALLAH SWT 100X SEBATAN...BOLEH JAWAB KE DIHADAPAN ALLAH SWT NANTI

Tiga jam meraung kesakitan


SEORANG rakan membantu mangsa ketika dirawat di Hospital Miri, Sarawak ekoran kemaluannya tercucuk ranting kayu kelmarin.



MIRI – Seorang lelaki terpaksa mengharungi detik cukup menyakitkan apabila kemaluannya tercucuk sebatang ranting kayu kering sepanjang 13 sentimeter di sebuah ladang kelapa sawit di Bakun dekat sini kelmarin.
Mangsa, seorang warganegara Indonesia yang masih belum dikenal pasti identitinya, terpaksa menahan kesakitan selama tiga jam sebelum doktor di Hospital Miri berjaya menarik keluar serpihan kayu daripada kemaluannya.
Difahamkan, doktor mengambil masa sejam untuk mengeluarkan ranting kayu daripada kemaluan lelaki berusia 24 tahun itu dalam pembedahan yang rumit.
Sementara itu, rakannya yang enggan dikenali berkata, dalam kejadian pukul 11.30 pagi, mangsa sedang memotong rumput di kawasan ladang sawit berkenaan sebelum dia tergelincir jatuh ke dalam sebuah gaung sedalam kira-kira 10 meter.
Akibatnya, kemaluannya tercucuk ranting kayu berkenaan menyebabkan mangsa meraung kesakitan.
Jeritan mangsa itu didengari rakan-rakan sekerja.
Mereka kemudian terus bergegas ke lokasi terbabit sebelum mengusung mangsa keluar untuk dibawa ke Klinik Kesihatan Batu Niah.
“Bagaimanapun, mangsa terpaksa dipindahkan ke Hospital Miri memandangkan kekurangan kemudahan selain ketiadaan doktor di klinik berkenaan.
“Nasib baik, kemaluan kawan saya dapat diselamatkan kerana pada masa itu dia hampir berputus asa akibat tidak dapat menahan kesakitan yang teramat sangat,” ujarnya.

Budak mati 'dikerjakan' Ayah Mi



WARTAWAN Kosmo! mendapati rumah yang menjadi tempat Noor Sofia mati akibat didera tidak berpenghuni ketika membuat tinjauan di Taman Seri Telok Emas, Telok Mas semalam.



MELAKA – Seorang buruh bergelar ‘Ayah Mi’ yang merupakan kekasih ibu angkat seorang kanak-kanak perempuan bertindak kejam mendera mangsa hingga mati hanya kerana mendakwa budak itu tidak mahu belajar dalam kejadian di Taman Seri Telok Emas, Telok Mas di sini Ahad lalu.
Kejadian pukul 7.55 pagi itu mengakibatkan Noor Sofia Syaqira Abdullah, 6, meninggal dunia selepas beberapa organ dalaman seperti usus dan paru-parunya gagal berfungsi. Seluruh badannya juga dipenuhi kesan lebam.
Ibu angkatnya yang berusia 35 tahun kini ditahan polis manakala kekasihnya yang dikenali sebagai Amiezul Al-Ikram Mohamed, 32, berasal dari Gombak, Selangor menghilangkan diri selepas kejadian. Buruh itu kini dicari polis.
Wanita itu merupakan ibu saudara kanak-kanak yang mati.
Difahamkan, pasangan itu baru berpindah ke sini dari Gombak, Selangor. Mereka berbuat demikian kerana Amiezul yang mempunyai 12 rekod jenayah berkaitan dadah dan samun selain dikehendaki bagi empat kes jenayah lain ingin mengelakkan diri daripada ditahan.
Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Suprintendan R. Gunarajan berkata, kes dera itu terbongkar apabila bapa Amiezul yang tiba dari Gombak membawa mangsa ke Hospital Melaka sebaik dihubungi wanita berkenaan.
Bagaimanapun, katanya, mangsa disahkan meninggal dunia sebaik tiba di hospital.
“Penderaan teruk itu berlaku malam Sabtu lalu apabila suspek naik angin selepas mendakwa Sofia tidak mahu belajar. Ketika tidur, ibu angkat kanak-kanak itu mendapati mangsa berada dalam kesakitan selain nafasnya tidak teratur dan lemah pada pukul 2 pagi.
“Dua jam kemudian, dia mendapati kanak-kanak itu tidak bernafas sebelum menghubungi bapa kekasihnya. Sebaik tiba, lelaki itu terus membawa mangsa ke hospital sebelum doktor mengesahkan Sofia telah meninggal dunia,” katanya.

Mualaf rayu bantuan rumah



AIMAN bersama isterinya menunjukkan surat permohonan untuk mendiami rumah kos rendah tetapi ditolak oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur di Setapak Jaya semalam.



KUALA LUMPUR - Seorang mualaf, Aiman Sew Abdullah, 42, merayu bantuan pihak bertanggungjawab mendapatkan sebuah rumah kos rendah untuk dijadikan tempat tinggal dirinya bersama keluarga.
Dia yang bekerja sebagai guru tuisyen mendakwa sudah sembilan bulan terpaksa menumpang di rumah saudaranya yang berketurunan Cina dan beragama Buddha bersama isteri, Siti Khadijah Salleh, 32, dan anaknya, Ellyssa Sew berusia enam bulan.
Mereka kini tinggal di Projek Perumahan Rakyat Desa Rejang, Setapak Jaya di sini.
Menurut Aiman, dengan pendapatan kira-kira RM1,200 sebulan hasil mengajar tuisyen kepada pelajar sekolah rendah selain menerima bantuan Baitulmal sebanyak RM200 untuk saudara baharu menyebabkan dia tidak mampu menyewa rumah sendiri.
Katanya, dengan pendapatan tersebut, dia perlu menampung kehidupan tiga beranak serta menanggung ibu bapa dan adik yang menghidap sakit mental yang tinggal di Simpang Kuala, Alor Setar, Kedah.
"Saya sudah berusaha mencari rumah sewa, tetapi semua menetapkan harga RM600 hingga RM700 sebulan belum termasuk deposit.
"Sekarang ini anak saya sedang sakit membuatkan saya bertambah tertekan," katanya ketika ditemui semalam.
"Saya sangat berharap ada yang tampil untuk membantu kami sekeluarga," jelasnya.
Sehubungan itu, bagi sesiapa yang ingin menghulurkan bantuan boleh menghubungi Aiman di talian 010-4234828 atau terus kepada akaun Bank Islam 14-041-02-058553-8.

Dua beradik daif perlu bantuan



MOHAMAD FAUZI (tiga dari kiri) menyampaikan sumbangan kepada Mohd. Rizal di Kampung Baru, Alma, Bukit Mertajam semalam.



BUKIT MERTAJAM – Bagaikan sudah jatuh ditimpa tangga.Begitulah perumpamaan kepada kesusahan hidup dua beradik yatim piatu yang tinggal di Kampung Baru, Alma di sini yang mendiami sebuah rumah usang tinggalan datuk mereka.
Mohd. Rizal Ariffin, 34, ketika ditemui berkata, dia bersama abangnya, Jamil, 46, terpaksa meneruskan hidup dengan mengharapkan belas ihsan jiran-jiran mereka terutama bagi mendapatkan sesuap nasi.
“Saya bukan tidak mahu bekerja tetapi tiada pihak yang hendak ambil saya bekerja kerana saya buta huruf, belajar pun tidak tinggi.
“Abang saya pula mengalami masalah mental. Jadi, kami terpaksa mengharapkan belas ihsan daripada adik-beradik yang lain selain jiran terutama bagi mendapatkan makanan,” katanya yang belajar sehingga tahun enam sahaja.

Lima beruk Kentoi dilepas semula ke hutan simpan



BAKRI (bersongkok) melepaskan beruk Kentoi ke hutan Simpan Kekal Wang Mu, Padang Besar semalam.



KANGAR - Lima ekor beruk Kentoi yang dipelihara di Taman Primat Sungai Batu Pahat di sini dilepaskan ke hutan simpan Wang Mu, Wang Kelian, Padang Besar semalam sebagai langkah pemuliharaan haiwan liar terbabit.
Kesemua beruk terbabit yang berusia kira-kira enam tahun yang terdiri daripada seekor jantan dan empat betina turut dipasang mikro cip pada badan bagi tujuan pemantauan.
Pengarah Jabatan Perkhidmatan Haiwan dan Veterinar Perlis, Dr. Redzuan Ibrahim berkata, beruk tersebut merupakan kumpulan pertama dilepaskan ke hutan.
"Jika kumpulan pertama ini berjaya di habitat semula jadi tanpa berlaku sebarang gangguan atau kematian, kita akan melepaskan lagi beruk daripada taman ini secara berperingkat-peringkat.
"Ketika ini, terdapat 13 ekor primat yang kebanyakannya jenis beruk Kentoi di taman ini yang beroperasi sejak 2006," katanya.

39 pesakit terpaksa dipindah



ZAILAN (dua dari kiri) melihat petugas hospital membuat urusan pemindahan pesakit ekoran bekalan elektrik terputus di Hospital Port Dickson kelmarin.



PORT DICKSON - Seramai 39 pesakit Hospital Port Dickson (HPD) di sini terpaksa dipindahkan ke beberapa hospital lain berikutan bekalan elektrik di hospital itu yang terputus sejak petang kelmarin.
Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri, Datuk Dr. Zailan Adnan berkata, daripada jumlah itu, 34 pesakit dipindahkan ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS), tiga ke Hospital Tampin manakala dua lagi ke Hospital Tunku Ampuan Najihah di Kuala Pilah.
"Seramai 35 lagi pesakit dibenarkan pulang dan sebahagiannya lagi atas permintaan pesakit sendiri. Semua pesakit hospital ini telah dipindahkan kecuali pesakit di Unit Hemodialisis," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Mati ditembak selepas merompak






IPOH - Keresahan orang ramai mengenai keganasan empat perompak Indonesia yang gemar mengenakan sut hitam ala Unit Tindakan Khas (UTK) ketika merompak rumah berakhir apabila kesemua suspek mati dalam kejadian berbalas tembak di Taman Meru 2C di sini semalam.
Suspek-suspek bersenjatakan pistol dan parang itu menemui ajal selepas ditembak sebaik kereta jenis Proton Wira Aeroback yang mereka naiki terbabas di kawasan semak di sebuah dusun buah-buahan di pinggir taman tersebut.
Suspek dikatakan telah memecah masuk 15 buah buah rumah di bandar raya ini, Kuala Kangsar, Sungai Siput dan Taiping sejak beberapa bulan lalu.
Modus operandi suspek ialah mereka akan memecah masuk rumah dengan mengumpil pintu jeriji besi atau tingkap pada awal pagi, kemudian mengikat atau mengurung mangsa sebelum melarikan diri.

Wanita Nigeria seludup dadah



BADARUDDIN (tengah) bersama pegawainya menunjukkan sebahagian syabu yang dirampas daripada empat wanita Nigeria pada sidang akhbar di Sepang semalam.



SEPANG – Sindiket dadah yang didalangi warga Nigeria semakin terdesak untuk menyeludup bahan terlarang itu ke negara ini apabila menggunakan wanita senegara pula untuk melakukan kegiatan haram tersebut.
Terbaru, empat wanita Nigeria berusia lingkungan 20 dan 30-an tersebut ditahan bersama 11.31 kilogram (kg) syabu bernilai RM2.82 juta sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) antara 21 Julai hingga 2 September lalu.
Kesemua dadah itu ditemui disorokkan di dalam ruang khas bagasi masing-masing oleh pihak kastam ketika melalui mesin pengimbas di KLIA. Dadah itu dibalut dengan kertas minyak.
Pengarah Kastam KLIA, Badaruddin Mohamed Rafik berkata, pihaknya sentiasa mengetatkan kawalan di pintu masuk negara itu selepas menyedari sindiket sentiasa mengubah taktik untuk menyeludup dadah.
“Tangkapan terbaharu melibatkan seorang wanita berusia 28 tahun pada pukul 8.20 malam 2 September lalu bersama 2.9 kg syabu bernilai RM725,000. Dia telah datang ke negara ini sebanyak tiga kali.
“Semakan mendapati, dia menaiki penerbangan dari Mesir dan singgah di Bangkok sebelum tiba di Malaysia,” katanya sambil memberitahu, pihaknya telah merampas sebanyak 154.6 kg syabu bernilai RM26.63 juta sejak awal tahun ini hingga kelmarin.

Pengguna tidak terbeban harga baharu RON 97






KUALA LUMPUR - Rata-rata pengguna kenderaan menyifatkan kenaikan harga petrol RON 97 sebanyak RM0.30 kepada RM3 seliter berkuat kuasa tengah malam kelmarin tidak memberi kesan besar kepada bajet pengguna secara keseluruhan.
Tinjauan Kosmo! di beberapa buah stesen minyak di sini mendapati, ini kerana kebanyakan pengguna negara ini menggunakan petrol jenis RON 95 yang lebih murah iaitu RM1.90 seliter.
Seorang jurutera syarikat swasta, Mohd. Husni Che Ahmad, 26, berkata, kenderaan miliknya bukanlah jenis mewah yang memerlukan bahan api berkualiti tinggi seperti RON 97.
"Sebelum membeli kereta, saya sudah memikirkan kos bahan api dan sudah pasti saya pilih kenderaan yang menggunakan minyak RON 95. Saya yakin pengguna lain juga berbuat demikian," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Kes rogol pemain boling boleh disemak semula

PUTRAJAYA - Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria berkata, Mahkamah Rayuan boleh menyemak semula kes pemain boling negara Noor Afizal Azizan yang dibebaskan dengan perintah berkelakuan baik kerana merogol gadis bawah umur.
Beliau berkata, Pejabat Peguam Negara boleh memfailkan semakan semula kes itu, bagaimanapun mahkamah itu akan meneliti kewajaran bagi mahkamah menggunakan bidang kuasanya untuk menyemak semula kes tersebut.
"Jika Peguam Negara (yang merupakan pendakwa raya) memohon (bagi semakan semula), mahkamah boleh meneliti kewajaran untuk menggunakan bidang kuasanya untuk merayu. Tidak wajar (untuk saya beri ulasan)," kata Arifin kepada pemberita ketika ditemui pada rumah terbuka Hari Raya Aidilfitri di Istana Keadilan di sini semalam.
Ketua Hakim Negara berkata demikian ketika diminta mengulas kes mahkamah baru-baru ini membabitkan individu yang dituduh merogol gadis bawah yang hanya dikenakan bon jaminan berkelakuan baik dan bukannya hukuman penjara.

No comments:

Post a Comment